Robin Veldman

› over mensen die al horen bij de club

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Ebiede
Verified
Forumicoon

Robin Veldman

Bericht door Ebiede »

Een van ons!!

Welkom en Succes Robin!
SC Heerenveen maakt de cirkel rond en stelt Robin Veldman (39) aan als trainer
Sander de Vries • Vandaag, 15:56 • Sport

Robin Veldman wordt de nieuwe trainer van SC Heerenveen. De 39-jarige Veldman begint maandag aan zijn klus in het Abe Lenstra-stadion.

Veldman komt over van Club Brugge, waar hij trainer was van de beloften. Hij werkte eerder jarenlang als jeugdtrainer bij SC Heerenveen, voordat hij achtereenvolgens onder contract stond bij Ajax, Anderlecht en Queens Park FC in Schotland.

Met Veldman haalt Heerenveen dus een oude bekende in huis. Nog belangrijker voor de club: Veldman begint maandag aan de voorbereiding op het uitduel met FC Utrecht. Hij maakt dus het seizoen af en geldt ook als een optie voor de lange termijn. Veldman tekent hoogstwaarschijnlijk een contract voor twee seizoenen in het Abe Lenstra-stadion.

Heerenveen wilde het liefst een trainer aanstellen die ook na de zomer werkzaam zou zijn bij de club. Zodoende kon hij een goede inventarisatie maken van de selectie en in het verlengde daarvan: weten wat de komende transferperiode nodig is om de spelersgroep te versterken.

Breed draagvlak
Makkelijk was de zoektocht van Heerenveen niet. De club sprak de voorbije weken, na het vertrek van Robin van Persie naar Feyenoord, met onder anderen René Hake, Alex Pastoor en Giovanni van Bronckhorst. Maar ook Veldman was vanaf het begin een kandidaat om de vacante trainerspost in te vullen.

Wat de situatie complex maakte: Veldman had nog een doorlopend contract bij Club Brugge. De Belgische topclub stond dan op z’n zachtst gezegd ook niet te springen om een vertrek van Veldman, met de bepalende slotweken van het seizoen in het vooruitzicht. Het verklaarde waarom Heerenveen verschillende scenario’s openhield. Zelfs het tijdelijk aanstellen van voetbalcommissaris Henk Herder was, zoals deze krant deze week meldde, een mogelijkheid.

De komst van Veldman zorgt nu alsnog voor een gewenste oplossing. Hij kent de club, heeft een breed draagvlak binnen diverse geledingen bij Heerenveen en weet wat het publiek wil zien. Veldman, die donderdagmiddag afscheid nam van zijn staf bij Club Brugge, geldt zowel als een opleider als iemand die met herkenbaar en aanvallend voetbal presteert.

Samenwerken
Tegelijk staat geldt hij ook als een verbinder, ontvankelijk voor input van zijn spelers, staf en technisch manager. Samenwerken, dat moet weer het credo worden in het Abe Lenstra-stadion.

Veel ervaring als hoofdtrainer heeft Veldman niet. Hij leidde Anderlecht kortstondig als interim-trainer, toen de topclub uit Brussel in een diepe sportieve crisis verkeerde. En hij stond een paar maanden aan het roer bij Queens Park FC. Onduidelijk is nog of Veldman een eigen assistent mag meenemen. Heerenveen voert in ieder geval gesprekken met Henk Brugge, de huidige interim-trainer, om zijn aflopende verbintenis te verlengen.

Veldman had zelf de langgekoesterde ambitie om ooit trainer te worden van Heerenveen. ,,Dat zou voor mij de cirkel rondmaken”, zei hij een paar jaar geleden tegenover deze krant.

Met ingang van aanstaande maandag is die cirkel dus rond.
Spijt heb je morgen maar!
SuperFrysk
Wereldspeler

Re: Robin Veldman

Bericht door SuperFrysk »

Niet mijn eerste keus, maar toch wel enthousiast. Het is in ieder geval wel iemand die de club goed kent en weet wat de supporters willen. Heeft iemand een beeld van hem qua speelstijl?
Joucke
Verified
Wereldspeler

Bericht door Joucke »

Wolkom thús, Robin!
Freezeman
Superster

Bericht door Freezeman »

Misschien geen naam die mensen naar het stadion laat komen zoals de vorige Robin, maar ik heb goede hoop dat hij dit team lekker laat spelen.
Ik ken de beste man niet maar hij lijkt geen "kapsones" te hebben en heeft tenminste al een paar teams onder zijn hoede gehad en ervaring op kunnen doen.
Hij kent de club en de club kent hem wat ik heel positief vind.
We gaan het beleven.
Anti anti. :)
Feanfan 1
Verified
Forumicoon

Bericht door Feanfan 1 »

We hadden Robin, toen hadden we Brugge en nu hebben we Robin van Brugge
Heel veel succes Robin Veldman
Vrieskist
Verified
Beheerder

Bericht door Vrieskist »

Foppe was ook positief over 'm, dus dat moet goed komen ;-)
Heerenveen rules
Forumicoon

Bericht door Heerenveen rules »

Interessante keus! En een prima keus vind ik. Een Heerenvener, dus hij zal het ook echt voor de club doen.

De 18e mei maar massaal er is maar 1 echte Robin!
Trevorp
Invaller

Bericht door Trevorp »

Is niet heel ervaren als hoofdtrainer, maar ik ben erg benieuwd wat zijn visie zal zijn. Misschien achter de schermen laten coachen door Foppe, die heeft een schat aan ervaring en kennis. Of anders een ervaren assistent er naast zetten.

Sowieso beter dan het stro-man principe met Henk Herder.
Vrieskist
Verified
Beheerder

Bericht door Vrieskist »

Trevorp schreef: 20-03-2025 19:04 Is niet heel ervaren als hoofdtrainer, maar ik ben erg benieuwd wat zijn visie zal zijn. Misschien achter de schermen laten coachen door Foppe, die heeft een schat aan ervaring en kennis. Of anders een ervaren assistent er naast zetten.

Sowieso beter dan het stro-man principe met Henk Herder.
Henk Brugge zal ook aanblijven als assistent toch?
BWA23
Bankzitter

Bericht door BWA23 »

Wolkom Robin! Mooi man dit. Uit de opleiding en dan jaren later onze hoofdtrainer. Met J. Jansen was het geen succes, nu hopelijk wel. Hopelijk is hij wel wat hard voor deze groep. Kunnen ze wel gebruiken.
Trevorp
Invaller

Bericht door Trevorp »

Vrieskist schreef: 20-03-2025 19:50 Henk Brugge zal ook aanblijven als assistent toch?
Ja dat sowieso, scheelt al weer idd
Marça
Verified
Superster
Contacteer:

Bericht door Marça »

En het is officieel!

Marça
Verified
Superster
Contacteer:

Bericht door Marça »

Ben persoonlijk erg blij met de aanstelling van Robin, al had ik niet (meer) verwacht dat hij nu al zou komen. Zover ik hem ken lijkt hij wel wat op Johnny Jansen; een man van de club en iemand die sociaal sterk is, die begrijpt wat er speelt binnen de club en onder de supporters. Hij is voor de media denk ik iets minder opvallend dan Johnny, maar didactisch wat sterker onderlegd - kan goed overbrengen wat hij wil en hoe dat bereikt moet worden.

Op deze manier kunnen we mooi inzetten op de middellange termijn en niet alleen focussen op het afmaken van dit seizoen! 👌
Joucke
Verified
Wereldspeler

Bericht door Joucke »

Zou mooi zijn als we hem kunnen begroeten met een eigen liedje, en dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn:

Nanananananana Veldman!
Mackan68
Forumicoon

Bericht door Mackan68 »

Vrieskist schreef: 20-03-2025 19:50 Henk Brugge zal ook aanblijven als assistent toch?
De ideale situatie voor, ik hoop, langer dan de 2½ jaar waarvoor Robin nu getekend heeft. Ik denk dan aan een jaar of 4-5 waarin er écht sportief ook een stabiele situatie ontstaat. Terug naar oude tijden zoals met Foppe en Gertjan. Waarbij daadwerkelijk regelmatig geplaatst wordt voor Europees voetbal. En waarin er voldoende getalenteerde jeugd ingepast wordt in het eerste elftal. Ondertussen gaat Henk voor het hoogste trainersdiploma en die kan er voor zorgen dat er geen zoektocht hoeft te komen wanneer Robin vanwege een succesvolle periode bij ons weggekaapt wordt.
RvP, het waren 10 .... maanden
Superfries1994
Wereldspeler

Bericht door Superfries1994 »

Mackan68 schreef: 22-03-2025 04:53 De ideale situatie voor, ik hoop, langer dan de 2½ jaar waarvoor Robin nu getekend heeft. Ik denk dan aan een jaar of 4-5 waarin er écht sportief ook een stabiele situatie ontstaat. Terug naar oude tijden zoals met Foppe en Gertjan. Waarbij daadwerkelijk regelmatig geplaatst wordt voor Europees voetbal. En waarin er voldoende getalenteerde jeugd ingepast wordt in het eerste elftal. Ondertussen gaat Henk voor het hoogste trainersdiploma en die kan er voor zorgen dat er geen zoektocht hoeft te komen wanneer Robin vanwege een succesvolle periode bij ons weggekaapt wordt.
Foppe tekende nooit langer dan een jaar.
pes5
Beheerder

Bericht door pes5 »

Mackan68 schreef: 22-03-2025 04:53 De ideale situatie voor, ik hoop, langer dan de 2½ jaar waarvoor Robin nu getekend heeft. Ik denk dan aan een jaar of 4-5 waarin er écht sportief ook een stabiele situatie ontstaat. Terug naar oude tijden zoals met Foppe en Gertjan. Waarbij daadwerkelijk regelmatig geplaatst wordt voor Europees voetbal. En waarin er voldoende getalenteerde jeugd ingepast wordt in het eerste elftal. Ondertussen gaat Henk voor het hoogste trainersdiploma en die kan er voor zorgen dat er geen zoektocht hoeft te komen wanneer Robin vanwege een succesvolle periode bij ons weggekaapt wordt.
In het topic over Nicolaescu heb je het over 'stel' en 'als', maar hier zit ook een enorm stuk wensdenken in Mackan. Zolang de financiële verhoudingen zo zijn zoals ze nu zijn, speel je rond plek 9-12.

Daarnaast is het voetballandschap en daarmee de transfermarkt onvergelijkbaar met die tijden.
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

pes5 schreef: 22-03-2025 09:41 I Zolang de financiële verhoudingen zo zijn zoals ze nu zijn, speel je rond plek 9-12.

Daarnaast is het voetballandschap en daarmee de transfermarkt onvergelijkbaar met die tijden.
Ik ben hier mee, maar met ons grote stadion en aantrekkingskaracht op spelers, bijvoorbeeld uit Scandinavië zouden we toch wat makkelijker boven clubs als Zwolle, Heracles, Willem II en Fortuna moeten kunnen eindigen. Je ziet aan een goed seizoen zoals Go Ahead Eagles nu heeft dat er dan toch wel wat mogelijk is richting plek 8. Dat moet wel het streven worden als we eindelijk het tekort naar normale proporties hebben teruggebracht.
Mackan68
Forumicoon

Bericht door Mackan68 »

pes5 schreef: 22-03-2025 09:41 In het topic over Nicolaescu heb je het over 'stel' en 'als', maar hier zit ook een enorm stuk wensdenken in Mackan. Zolang de financiële verhoudingen zo zijn zoals ze nu zijn, speel je rond plek 9-12.
Zeker is het wensdenken. Maar wel met de gedachte dat je hier zelf invloed op kan uitoefenen door je scoutingapparaat eens goed door te lichten en eens te kijken of er niet veel te veel geld gestoken is in spelers die op z'n zachtst gezegd nogal tegen zijn gevallen en niet de winsten gebracht hebben wat er wel van verwacht werd. Met slimmere scouting moet het mogelijk zijn om spelers op te pikken die nu bijvoorbeeld bij Go Ahead spelen of speelden.
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

Ik denk dat je voor een eerlijke vergelijking moet kijken naar wie het meest verdiend heeft op de transfermarkt in de afgelopen 10-20-30 jaar. Natuurlijk is het achteraf makkelijk om bij concurrenten de beste spelers aan te wijzen en te zeggen dat wij die hadden moeten scouten, maar de miskopen van die andere clubs hebben we gewoon niet helder op het netvlies.
Mackan68
Forumicoon

Bericht door Mackan68 »

Kaz_SCH schreef: 24-03-2025 09:23 Ik denk dat je voor een eerlijke vergelijking moet kijken naar wie het meest verdiend heeft op de transfermarkt in de afgelopen 10-20-30 jaar. Natuurlijk is het achteraf makkelijk om bij concurrenten de beste spelers aan te wijzen en te zeggen dat wij die hadden moeten scouten, maar de miskopen van die andere clubs hebben we gewoon niet helder op het netvlies.
Dat speelt zeker mee. Maar als er van een spits waarvoor 2,5 miljoen betaald is echt he-le-maal niets van de toegeschreven voorwaarden eruit komt, je daarna een spits haalt die nooit live bekeken is en vervolgens bij verkoop van de eerste weer een vergelijkbare spits haalt die ook nooit bekeken is, maar waarvoor een Franse club 5 miljoen heeft betaald en hij dus 'wel wat moet kunnen' dan getuigt dat wat mij betreft niet van kwalitatief professionalisme bij de scouting maar weer uit de categorie God zege de greep. En het blijkt dus dat er nogal eens wat spelers onder de radar van onze scouting blijven terwijl we op dat gebied een goede naam hadden en hopelijk een goede reputatie hoog te houden.
Marça
Verified
Superster
Contacteer:

Bericht door Marça »

Hoewel dit natuurlijk koffiedik kijken is, vind ik dit wel een mooi detail bij het aanstellen van Veldman. De intentie is duidelijk om hier iets voor de langere termijn van te maken - en wat mij betreft krijgt hij ook de nodige krediet en tijd om iets neer te zetten. Dan maar een seizoen 12e of 13e plek en niet direct in paniek raken.
Superfries1994
Wereldspeler

Bericht door Superfries1994 »

Komt makkelijk uit z'n woorden in ieder geval. Ook het gevoel dat hij weet waar hij over praat, terwijl ik bij Van Persie, los van de inhoudelijke voetbalzaken uiteraard, daar nog wel eens twijfel over had (iets te vaak 'proces' en dat soort termen). En absoluut sympathiek. Ben ontzettend benieuwd!
SuperFrysk
Wereldspeler

Ik ben wel blij dat die aangeeft naar de kwaliteiten van de spelers te gaan kijken en op basis daarvan een speelstijl te gaan hanteren. Hopelijk krijgt die onze spits aan de praat ;)
Feanfan 1
Verified
Forumicoon

Bericht door Feanfan 1 »

Grappig feitje: Robin Veldman en Johan Hansma zijn beide geboren in Marknesse
hhage
Wereldspeler

Bericht door hhage »

Feanfan 1 schreef: 24-03-2025 20:12 Grappig feitje: Robin Veldman en Johan Hansma zijn beide geboren in Marknesse
Misschien trekt dat in die omgeving ook sponsoren richting Heerenveen.
SuperFrysk
Wereldspeler

Of Veldman geschrokken was? ,,Nee, dat niet. Maar ik wil wel een hogere standaard neerzetten. Ik wil dit seizoen goed afmaken. Vervolgens moeten we met Johan Hansma (technisch manager, red.) bepalen hoe we voor volgend seizoen een selectie en staf samenstellen.”

Veldman wil daarnaast de bal het liefst zoveel mogelijk in de as van het veld houden. Zijn gedachte achter het korte opbouwspel? Utrecht ‘lokken’, om vervolgens het spel snel te verplaatsen naar de vleugelaanvallers. ,,Maar dan gaat het ook om de uitvoering. Denk aan de snelheid en zuiverheid waarmee je ballen inspeelt”, aldus Veldman. ,,Wij maakten daarin echter te veel fouten. En áls die lange bal werd gespeeld? Ja, dan moet je agressief zijn om duels te winnen. Ik vond Utrecht daar beter in.”

Opvallend. Dat lokken hebben we ook onder KvW en Van Persie geprobeerd maar ik kan me niet herinneren dat we ooit zo tot kansen zijn gekomen.

Overigens proef je ook uit zijn woorden dat dit elftal een aantal kwaliteiten ontbeert. In mijn ogen een diepe spits, snelle & technische buitenspelers en een voetballende 6. In dit artikel staat ook dat Linday word gezien als die voetballende 6 voor de rest van het seizoen.

Ik denk dat in een wedstrijd als gister, je Olsson en Al Saed wel had kunnen gebruiken. Wat een oncomplementair elftal hebben wij zeg.
wilbot
Invaller

Bericht door wilbot »

Goede morgen, het afbranden is alweer begonnen. Laat de man nu eerst even de kat uit de boom kijken en dan inderdaad met Hansma opnieuw naar het elftal kijken. Ik weet ook wel dat dit dan "" weer" moet en zo krijg je niet direct een soepel , ingespeeld elftal. Maar zo als het nu loopt gaat ook niet goed.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Helemaal mee eens, maar het nadeel van tussentijds instappen is dat je ook direct resultaat moet boeken. Enerzijds mag je vrijdag niet verliezen, anders zit je toch weer in degradatiezorgen en anderzijds heb je nog maar 1 punt achterstand op een plekje in de play offs. Het zijn geen oefenwedstrijden waarin je nog van alles kan gaan proberen en op je bek mag gaan, al gebruikte Van Persie de competitie en beker daar soms wel voor.
SuperFrysk
Wereldspeler

wilbot schreef: 31-03-2025 11:04 Goede morgen, het afbranden is alweer begonnen. Laat de man nu eerst even de kat uit de boom kijken en dan inderdaad met Hansma opnieuw naar het elftal kijken. Ik weet ook wel dat dit dan "" weer" moet en zo krijg je niet direct een soepel , ingespeeld elftal. Maar zo als het nu loopt gaat ook niet goed.
Wie brandt Veldman af dan? Of bedoel je niet mijn bericht?
Plaats reactie