Ondertussen bij de andere profclubs....

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
vlqrt
Superster

Re: Ondertussen bij de andere profclubs....

Bericht door vlqrt »

Satyr schreef: 05-08-2024 17:43 Vitesse is niet failliet verklaard of ook maar in de buurt daarvan geweest, die andere clubs wel.

Anders gezegd: Wageningen, Veendam etc konden geen begroting inleveren omdat er geen geld was. Vitesse heeft wel geld, maar de vraag was hoe en waar
Daarom moet de nieuwe eigenaar Guus Franke per direct 6 miljoen overmaken om de begroting sluitend te krijgen. Vitesse krijgt mijns inziens echt een andere behandeling dan de andere clubs. Net als Twente destijds een andere behandeling heeft gekregen.
Het is maar een spelletje
Satyr
Superster

Bericht door Satyr »

vlqrt schreef: 05-08-2024 19:46 Daarom moet de nieuwe eigenaar Guus Franke per direct 6 miljoen overmaken om de begroting sluitend te krijgen. Vitesse krijgt mijns inziens echt een andere behandeling dan de andere clubs. Net als Twente destijds een andere behandeling heeft gekregen.
Had bij Veendam ook gekund, maar niemand wilde 'even' 500.000 (gulden toen nog?) betalen. Zegt ook wel wat natuurlijk
Abenello
Invaller

Bericht door Abenello »

Andere behandeling als wie? Veendam, Haarlem, AGOVV en RBC gingen allemaal failliet en daarna haalde de KNVB ze pas uit de competitie. Bij Vitesse zou dat ervoor al gebeuren.

Neemt niet weg dat ze er wat mij betreft uitgegooid hadden mogen worden. Keer op keer financieel wanbeleid, foute eigenaren en veel tv geld binnengehaald ten koste van ons.
AMDJ
Verified
Beheerder

Bericht door AMDJ »

vlqrt schreef: 05-08-2024 19:46 Daarom moet de nieuwe eigenaar Guus Franke per direct 6 miljoen overmaken om de begroting sluitend te krijgen. Vitesse krijgt mijns inziens echt een andere behandeling dan de andere clubs. Net als Twente destijds een andere behandeling heeft gekregen.
Maar dat krijgt het niet van de KNVB. Het enige verschil is dat het hier gaat om een grotere club die weigert het faillissement aan te vragen en op zoek gaat naar oplossingen. Die hebben ze nu gevonden. Als clubs als Haarlem of Veendam een vermogende partij hadden gevonden, hadden ook zij gewoon nog deelgenomen aan het betaalde voetbal.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Dat snap ik wel, maar de regels voor de deadline om dat voor elkaar te krijgen zijn toch echt wel opgerekt? Hoe vaak is er nu al niet een deadline geweest die daarna toch niet hard bleek?
Abenello
Invaller

Bericht door Abenello »

Het is goed dat ze daar flexibel mee omgaan, ze hebben telkens aanvullende info gekregen die de zaak van Vitesse steeds wat beter maakte, maar nog niet 100% in orde. Dan kun je de club kapot maken of ze nog even de tijd geven. Je moet wel zorgen dat het voor het seizoen klaar is, want anders krijg je competitievervalsing.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Je kunt er van maken wat je wilt, maar voor zover ik weet is een beroep alleen bedoeld om te zien of de regels juist zijn geïnterpreteerd en niet om uitstel te krijgen.

Dus ik vindt dat dit juist het matsen van een club is.

Wel even een stukje achtergrond, het ergert me mateloos dat clubs die leven op schulden (Vitesse en Twente) gematst worden en uiteindelijk beter af zijn dan clubs die wel een poging doen tot solide financieel beleid.
Ferry Nijs
Jeugdspeler

Bericht door Ferry Nijs »

Dit seizoen ben ik erg nieuwsgierig naar de prestaties van Heracles, vooral gezien hun overgang naar een grasveld en wat dit betekent voor hun thuisvoordeel. Historisch gezien was dat extra thuisvoordeel op kunstgras behoorlijk cruciaal. In het seizoen dat ze degradeerden, behaalden ze thuis 26 punten, wat goed was voor de 7e plek qua thuiswedstrijden, terwijl ze uit slechts 8 punten pakten, waarmee ze onderaan eindigden. Het seizoen daarvoor eindigden ze 6e in thuiswedstrijden (en 9e in totaal), en het seizoen daarvoor ook 6e thuis (8e in totaal). Ik ben erg benieuwd hoe de verandering naar gras dit seizoen zal uitpakken en of het hun prestaties beïnvloedt.

Wat Heerenveen betreft: wij presteren vaak beter in uitwedstrijden dan thuis. Het is zeldzaam dat Heerenveen thuis meer punten behaalt dan uit, wat zeker stof tot nadenken geeft. Ik heb dit eens nagezocht: sinds 2013 presteerde Heerenveen in acht seizoenen beter uit dan thuis, en slechts één keer behaalden we thuis meer punten, en dan nog maar met een verschil van slechts één punt. In de afgelopen jaren hebben we ook slechts één keer meer dan 50 punten gepakt, toen behaalden we thuis en uit evenveel punten. Alleen in het seizoen 2012/13 stond Heerenveen qua thuiswedstrijden beduidend hoger dan uit. Dit is eigenlijk een bizarre statistiek, vooral omdat we qua budget rond de 8e of 9e plek zouden moeten eindigen, maar qua thuisprestaties zwaar achterblijven.
AMDJ
Verified
Beheerder

Bericht door AMDJ »

https://www.gelderlander.nl/nec/met-dan ... ~ae320ef8/

NEC naar een begroting van 20 miljoen. Ter vergelijking: vorig jaar deden ze het nog met 14,5 miljoen.
Abenello
Invaller

Bericht door Abenello »

En let wel, dat is zonder het bijspringen van Boekhoorn gerekend. Sam Lammers kon deze zomer ook naar NEC tekenen voor rond de miljoen euro per jaar, veel meer dan hij nu bij FC Twente verdient.
Satyr
Superster

Bericht door Satyr »

Ferry Nijs schreef: 08-08-2024 12:04 Dit is eigenlijk een bizarre statistiek, vooral omdat we qua budget rond de 8e of 9e plek zouden moeten eindigen, maar qua thuisprestaties zwaar achterblijven.
Dit heeft niet zozeer met geld te maken, maar met de (achterlijke/onnodige/verplichte) opvatting in het Nederlandse voetbal dat de thuisclub het publiek moet vermaken en dus de bal moet hebben.

Heerenveen is veel beter in niet de bal hebben :lol:

Ik krijg nu al angstzweet als we een doeltrap krijgen, want een lange bal betekend de doodstraf
Ferry Nijs
Jeugdspeler

Satyr schreef: 08-08-2024 16:16 Dit heeft niet zozeer met geld te maken, maar met de (achterlijke/onnodige/verplichte) opvatting in het Nederlandse voetbal dat de thuisclub het publiek moet vermaken en dus de bal moet hebben.

Heerenveen is veel beter in niet de bal hebben :lol:

Ik krijg nu al angstzweet als we een doeltrap krijgen, want een lange bal betekend de doodstraf
Op basis van deze statistiek zou ik afstappen van de naïeve gedachte dat het publiek moet worden vermaakt. Ik heb me de afgelopen 10 jaar veel vaker geërgerd dan de blaren op mijn handen geklapt.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Abenello schreef: 08-08-2024 14:51 En let wel, dat is zonder het bijspringen van Boekhoorn gerekend. Sam Lammers kon deze zomer ook naar NEC tekenen voor rond de miljoen euro per jaar, veel meer dan hij nu bij FC Twente verdient.
Zou dat zijn omdat de sponsoren die bij Vitesse zaten de overstap naar de overkant van de rivier hebben gemaakt?
Ferry Nijs
Jeugdspeler

vlqrt schreef: 08-08-2024 17:03 Zou dat zijn omdat de sponsoren die bij Vitesse zaten de overstap naar de overkant van de rivier hebben gemaakt?
Ze doen het commercieel inderdaad beter. Nexperia betaalt als nieuwe hoofdsponsor meer dan onze nieuwe hoofdsponsor.
pes5
Beheerder

Bericht door pes5 »

Abenello schreef: 08-08-2024 14:51 En let wel, dat is zonder het bijspringen van Boekhoorn gerekend. Sam Lammers kon deze zomer ook naar NEC tekenen voor rond de miljoen euro per jaar, veel meer dan hij nu bij FC Twente verdient.
In de Gelderlander stond juist dat dit vooral dankzij een injectie van Boekhoorn en andere sponsoren was.
Ferry Nijs
Jeugdspeler

Wat een gelukkige overwinning op de laatste speeldag bij Heracles in 2022 (waarmee degradatie werd afgewend) en twee seizoenen sportief boven je stand leven kan doen met een club. Sparta is plots een geduchte concurrent geworden.

Uit De Telegraaf:
Nieuw trainingscomplex, stadion uitverkocht en wachtlijst voor skyboxen: Sparta groeit door eigen dak

Sparta heeft voor het seizoen 2024-2025 een recordbegroting van 21 miljoen euro. Nooit eerder in de geschiedenis van de Kasteelclub was de financiële positie zo sterk. Alex Klein, ooit een van de redders van de club, geniet na 35 seizoenen waarin hij nagenoeg alle rollen in de top heeft vervuld, van de bloei en groei. „Want Sparta is uit zijn jasje gegroeid, het stadion moet snel groter.”

© René Bouwman
Alex Klein maakte diepe dalen mee met Sparta, maar geniet nu volop van de hoogtijdagen die de Kasteelclub momenteel beleeft.
Het is geen toeval dat supporters van Sparta het steeds vaker weer hebben over de gigantische Schietribune, die van 1992 tot 1999 het stadion in Rotterdam-West markeerde. In de glorietijd zaten alleen al op die tribune 10.000 man.

De reden dat de wat oudere fans er weer naar verlangen is dat de populariteit van Sparta zo is gestegen, dat er geen seizoenkaart meer te krijgen is en nagenoeg alle wedstrijden zijn uitverkocht. De club wil duizend kaarten voor de vrije verkoop houden, omdat iedereen de kans moet krijgen om Sparta te zien voetballen.

Klein: ’We moeten met Sparta naar 15.000 toeschouwers’
Het huidige stadion biedt plaats aan 11.000 toeschouwers, slechts duizend meer dus dan die ene Schietribune die er bijna vier decennia stond en die eind vorige eeuw als ’te groot’ werd beschouwd. Want 32.000 toeschouwers, de totale capaciteit toen, trok Sparta al lang niet meer.

Einde aan samenwerking tussen Sparta en Ajax? ’We zijn erover met elkaar in gesprek’
Alex Klein weet dat een forse verbouwing en dus uitbreiding van het stadion niet langer meer tot dagdromen behoort. Hij kijkt met trots in de rondte, naar het echte grasveld, naar de faciliteiten die tegenwoordig allemaal top zijn voor de supporters. „We moeten naar 15.000 toeschouwers, want we zijn nu structureel uitverkocht. De plannen zijn er, we zijn in gesprek ook met de gemeente en kijken naar de gebiedsontwikkeling”, aldus Klein, die weet dat er voor de skyboxen in het stadion ook een wachtlijst is en dat zijn club op alle fronten weer scoort.

Het is een verschil van dag en nacht met de periode waarin hij samen met de ondernemers Rick Moorman en Leo de Jong het virtueel failliete Sparta moest redden. Hij herinnert zich de vergadering van de businessclub nog als de dag van gisteren, waarbij werd gevraagd wie er nog iets voor de club kon betekenen. „Toen staken Rick, Leo en ik onze hand op.”

Alles om Sparta overeind te houden
In meer dan drie decennia heeft hij de meest wanhopige tijden meegemaakt en heeft hij zich op alle fronten opgeworpen om Sparta overeind te houden. Geldschieter, sponsor, lid van het dagelijks bestuur, deel uitmakend van de directie, van een one tier board, voorzitter van de de businessclub en tegenwoordig namens de andere aandeelhouders lid van de raad van commissarissen.

Nooit, zegt hij, heeft hij overwogen om de brui eraan te geven. Klein wordt door iedereen binnen de club omschreven als een oer-Spartaan. Dat zijn club nu weer een positief eigen vermogen van dik zes miljoen euro heeft en weer een trotse Eredivisie-club is, is het resultaat van veel bloed, zweet en tranen.

Maar ook het geloof in de eigen jeugdopleiding, die van Klein nooit mag verdwijnen. „Daar wordt elk jaar meer dan twee miljoen euro in gepompt. In moeilijke periodes kwam meer dan eens de discussie of we er niet mee moesten stoppen. Zelfs Louis van Gaal, toch een Spartaan van oorsprong, zei: ’Waarom zou Sparta een jeugdopleiding hebben? De talenten worden toch weggehaald…’

Maar de opleiding is altijd de kurk geweest waarop we hebben gedreven. Daarom is er nu ook een totaal nieuw trainingscomplex ter waarde van meer dan 16 miljoen euro neergezet. Dat is, ik zeg het gewoon, van 1908-niveau bij Feyenoord.”

Banden met Feyenoord herstellen
Hij glimlacht om de verwijzing. In de ogen van Klein hoeft de relatie met de grote broer op Zuid niet zo ingewikkeld te zijn. Hij vindt het zelfs zonde dat er al jaren nauwelijks contact is met de beleidsbepalers in De Kuip. Klein vindt dat daar verandering in moet komen en met de ’nieuwe mensen’ in de top bij Feyenoord lijkt het moment geschikt om de banden te herstellen. „Er zijn bij Feyenoord wat mutaties geweest in de directie, dat nodigt weer uit. Rotterdam is voetbalstad nummer één in Nederland. Dan moet je op een normale manier met elkaar praten. Er zijn onderwerpen, ook met de gemeente, die ons allebei aangaan.”

Ja, Feyenoord leeft financieel op een totaal ander niveau tegenwoordig. „Maar dat is prima. Ik zeg altijd, als het regent in De Kuip, druppelt het bij ons. Rotterdam telt veel sponsoren die ook op het Kasteel sponsor zijn. Die gunnen beide clubs succes. Sparta heeft zijn eigen plek verworven in de Eredivisie en de tijd is voorbij van ’wij zijn klein en zij zijn groot’.

Samenwerking met Ajax
Het gebrek aan warmte tussen beide clubs, die zondag op het Kasteel tegenover elkaar staan in de zoveelste derby, was er jaren terug wel de oorzaak van dat Sparta met Ajax een samenwerkingsverband afsloot voor de jeugdopleiding. Klein: „Maar niet nadat we met Feyenoord hadden gesproken. Dat was onze eerste stap. Dat bleef alleen beperkt tot één kop koffie. ’We halen de talenten toch wel op’, was het standpunt bij Feyenoord. Daarna zijn we ook nog eerst gaan praten met PSV, omdat we ons heus wel realiseerden dat er een bepaalde gevoeligheid lag met een Ajax-samenwerking vanuit Rotterdam. Maar ook bij PSV was het een korte bijeenkomst met hetzelfde antwoord.”

Sparta investeerde de financiële steun (van Ajax) in haar jeugdopleiding, trainers werden opgeleid en er was een mogelijkheid om jeugdspelers die in Amsterdam net de top niet konden aantikken bij Sparta onder te brengen. „Iemand die daar een zevenenhalf is, is voor ons een achtenhalf. Zo was de beoogde samenwerking. Nu zijn we sportief in een andere fase terechtgekomen.”
SuperFrysk
Selectiespeler

Bericht door SuperFrysk »

NEC haalt geloof ik de 4de non-EU speler binnen. Die gaan ons echt voorbij qua salarishuis en investeringen.
wilbot
Invaller

Bericht door wilbot »

SuperFrysk schreef: 27-08-2024 12:53 NEC haalt geloof ik de 4de non-EU speler binnen. Die gaan ons echt voorbij qua salarishuis en investeringen.
tot dat de``sponsor`` er mee op houd!
Jazz
Verified
Beheerder

Bericht door Jazz »

SuperFrysk schreef: 27-08-2024 12:53 NEC haalt geloof ik de 4de non-EU speler binnen. Die gaan ons echt voorbij qua salarishuis en investeringen.
Dan moeten wij ook een type Boekhoorn binnen halen, zo simpel is het.
Heerenveen fan in Leiden
AMDJ
Verified
Beheerder

Bericht door AMDJ »

Jazz schreef: 27-08-2024 13:41 Dan moeten wij ook een type Boekhoorn binnen halen, zo simpel is het.
Alleen op voorwaarde dat er beleidsmatig niet veel gaat veranderen, vertrouwen in de werkwijze zoals we die al jaren hebben.
Iemand die investeert zal toch ook vooral invloed op het beleid willen uitoefenen en dat zie ik niet direct als positief, zeker niet bij onze club.

Vitesse is nu ook vooral de sjaak omdat ze de financiële mogelijkheden hebben ingezet om te presteren en niet om spelers en verkoopwaarde te ontwikkelen. Ook FC Utrecht lijkt me niet bepaald een succesverhaal als je het afzet naar de financiële injecties.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Jazz schreef: 27-08-2024 13:41 Dan moeten wij ook een type Boekhoorn binnen halen, zo simpel is het.
Ben wel trots eigenlijk dat ‘we’ het zonder een suikeroom doen. Daarnaast is het volgens mij ook geen gratis geld, maar betaal je er voor terug in vrijheid.

Kan me niet voorstellen dat dit soort mannen geld doneren en dan maar hopen dat een ander er mee doet wat zij graag willen.
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Die Boekhoorn heeft een vermogen van bijna 2,5 miljard, dat is 2500 keer een miljoen. Hij is bovendien NEC supporter. Dat is zeg 50 keer zoveel dan een Pieter Kooi of Sietse Bouwer heeft aan vermogen. Die Boekhoorn kijkt echt niet op een miljoen meer of minder hoor. Die kan gerust wat Japanners halen en af en toe een Chinese pandabeer.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Die mannen zijn niet rijk geworden door aan anderen te denken, maar we zullen het nooit weten.
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

Liever onafhankelijk 14e dan aan de leiband van een suikeroom 5e. Ik weet niet, het roept een beetje "leaver dea as slaef" gevoelens bij mij op.
Plaats reactie