Of dat ene seizoen dat per ongeluk alles meezit, zoals GAE heeft mogen ervaren. Dromen mag hè
Ondertussen bij andere profclubs...
Moderators: Beheerders, Fanmasters
-
jorro
- Selectiespeler
-
Driemaal is scheepsrecht
- Nieuw talent
Re: Ondertussen bij andere profclubs...
Als je dan nu GAE aan het kijken bent, heb je nog meer zin in weer eens een Europees avondje. Genieten!
- hm.dr88_2023
- Invaller
Zonder iemand het stigma op te willen plakken, viel het gedrag van Wouter Goes weer op. Europees, tegen Bratislava en zondag tegen Sparta.
Eerder als gezegd dat soms gedragingen van personen opvallend zijn. Of dit nou in de genen zit of of dit mede bepaald wordt door de omstandigheden waarin men is opgroeid. Beide zijn van invloed.
We kunnen natuurlijk de speler verwijten dat hij 'bijzonder' gedrag vertoont. AZ heeft al een tijdje de complimenten gekregen voor hun jeugdopleiding. Diezelfde jeugdopleiding die toch niet helemaal fris was (en dat zwak uitgedrukt). Hoe ver wil je gaan? Succes ten koste van....
Blijft voor mij de vraag: waar ligt de morele ondergrens? De speler zelf lijkt van het padje. In mijn ogen moet AZ ervoor zorgen dat deze jongen eerst zeer professionele begeleiding krijgt voordat hij ooit weer tegen een bal mag schoppen. Ik ben geen deskundige. Maar ik vrees dat dit een zwaar traject voor hem gaat worden.
En ik denk dat AZ zeer goed moet uitzoeken wat hun verantwoordelijkheid is geweest in deze ontwikkeling.
Natuurlijk kunnen we zo iemand hele 'kapot'fluiten als AZ op bezoek komt. Lijkt me niet dat dit de situatie beter maakt.
Triest, triest, heel erg triest.
Eerder als gezegd dat soms gedragingen van personen opvallend zijn. Of dit nou in de genen zit of of dit mede bepaald wordt door de omstandigheden waarin men is opgroeid. Beide zijn van invloed.
We kunnen natuurlijk de speler verwijten dat hij 'bijzonder' gedrag vertoont. AZ heeft al een tijdje de complimenten gekregen voor hun jeugdopleiding. Diezelfde jeugdopleiding die toch niet helemaal fris was (en dat zwak uitgedrukt). Hoe ver wil je gaan? Succes ten koste van....
Blijft voor mij de vraag: waar ligt de morele ondergrens? De speler zelf lijkt van het padje. In mijn ogen moet AZ ervoor zorgen dat deze jongen eerst zeer professionele begeleiding krijgt voordat hij ooit weer tegen een bal mag schoppen. Ik ben geen deskundige. Maar ik vrees dat dit een zwaar traject voor hem gaat worden.
En ik denk dat AZ zeer goed moet uitzoeken wat hun verantwoordelijkheid is geweest in deze ontwikkeling.
Natuurlijk kunnen we zo iemand hele 'kapot'fluiten als AZ op bezoek komt. Lijkt me niet dat dit de situatie beter maakt.
Triest, triest, heel erg triest.
-
Feanfan 1Verified
- Forumicoon
Helaas, Heitinga is ontslagen
Het ging zo goed daar. Geen beter vermaak dan leedvermaak in Amsterdam
Het ging zo goed daar. Geen beter vermaak dan leedvermaak in Amsterdam
-
jorro
- Selectiespeler
-
AMDJ Verified
- Beheerder
Ik heb liever dat we 3 topclubs hebben die goed presteren en tegelijk onze kansen op weer een Europees avontuur vergroten. Het is balen dat er in cruciale (coefficienten) seizoenen altijd 1-2 topclubs niet leveren in Europa.
- hm.dr88_2023
- Invaller
Zelf kan ik het wel waarderen Jans aangeeft dat wat hem betreft er morele grenzen zijn aan (sport)verslaggeving. Dat Heitinga niet de successen heeft gehaald bij Ajax die men daar graag zou zien is duidelijk. Dat je als trainer van Ajax een ander platform hebt dan bij andere clubs, geen discussie nodig. Maar om te gaan met teleurstellingen, het blijft lastig.nos.nl schreef:Ron Jans reageerde gisteravond bijzonder fel op een vraag over het ontslag van John Heitinga bij Ajax. De trainer van FC Utrecht nam het na de Europa Leaguewedstrijd tegen FC Porto (1-1) voor zijn collega op. Woedend: "Hoe men met ons trainers omgaat, dat moet nou eens een keer stoppen!"
Ajax als werkgever, kijk eens in de spiegel. Wat heb je gedaan direct en indirect op de problemen op te lossen. Het lijkt daar een permanente machtsstrijd van 'mannetjes'. Spreek eens met één mond en sta meer voor je mensen.
Wij als supporters. Helaas lijken we steeds meer ons te gedragen als consumenten. Wij hebben ervoor betaald en wij hebben recht op.... succes.
Dit consumentengedrag is doodeng en zie je overal in de maatschappij sterker worden. En als dat wat je krijgt niet naar wens is, retourafzender.
Het gemak waarmee dat gebeurd is m.i. eng en niet gewenst. Niet bij een webshop, niet bij een overheidsinstelling, niet bij een voetbalclub. Natuurlijk mag je aangeven dat sommige dingen niet naar wens gaan. Maar het spoor van stront dat sommigen achterlaten is niet fris. Helaas zijn de sociale media (het woordje 'sociale' is wel zo'n karikatuur van zichzelf) tools die de eigen bubbel versterkt.
Op het moment dat de journalistiek zich vermengt met entertainment, dan zal het zich moeten afvragen: "wat ben ik"? Journalist of iemand die het volk wil vermaken. De mix ervan gaat vaak echt niet samen en is zeker niet voor een ieder weggelegd.
En de telegraaf en talpha, ach ja, die....
-
Abenello
- Wereldspeler
FC Twente kondigt nu ook aan het stadion flink te willen uitbouwen. Dat lijkt nu echt wel een trend te worden binnen het Nederlandse profvoetbal. Niet alles is even concreet, maar veel clubs zijn er druk mee:
PSV: 35.000 naar 45.000 tot 55.000
FC Twente: 30.000 naar 40.000
FC Utrecht: 20.000 naar 30.000
NEC: 12.500 naar 18.000 en later eventueel naar 22.500
NAC: 19.000 naar dit seizoen 20.500 naar 21.500
Willem II: 14.700 naar 15.200
Go Ahead: 10.000 naar 13.000
Almere City: 4.200 naar 6.000
De Graafschap: Qua hoeveelheden niet heel veel, ze willen skyboxen aan het stadion toevoegen.
Gelukkig zitten wij voorlopig nog wel ruim genoeg in ons jasje.
PSV: 35.000 naar 45.000 tot 55.000
FC Twente: 30.000 naar 40.000
FC Utrecht: 20.000 naar 30.000
NEC: 12.500 naar 18.000 en later eventueel naar 22.500
NAC: 19.000 naar dit seizoen 20.500 naar 21.500
Willem II: 14.700 naar 15.200
Go Ahead: 10.000 naar 13.000
Almere City: 4.200 naar 6.000
De Graafschap: Qua hoeveelheden niet heel veel, ze willen skyboxen aan het stadion toevoegen.
Gelukkig zitten wij voorlopig nog wel ruim genoeg in ons jasje.
-
Driemaal is scheepsrecht
- Nieuw talent
Als je wint heb je vrienden - daar weten wij alles van - maar Utrecht, volgens mij verkopen ze nog steeds niet structureel het stadion uit. Bijzonder dat zij naar 30.000(!) willen gaan.
-
Abenello
- Wereldspeler
Het hele stadiongebied gaat daar op de schop en daarin willen ze dit meenemen.Driemaal is scheepsrecht schreef: ↑20-11-2025 15:29 Als je wint heb je vrienden - daar weten wij alles van - maar Utrecht, volgens mij verkopen ze nog steeds niet structureel het stadion uit. Bijzonder dat zij naar 30.000(!) willen gaan.
De Galgenwaard heeft trouwens 23.750 plekken en niet 20.000 zoals ik eerder meldde.
-
Alfred
- Superster
FC Utrecht populairder dan ooit: seizoenkaarten uitverkocht
De seizoenkaarten bij FC Utrecht voor komend seizoen zijn uitverkocht. De laatste van de 16.000 beschikbare kaarten ging vrijdagmiddag over de toonbank. Dat meldt de club op Instagram. FC Utrecht verkocht nooit eerder zoveel seizoenkaarten.
Vorig seizoen had de club bij de start van de competitie 11.800 seizoenkaarten verkocht. Gemiddeld zaten er bij de 17 thuiswedstrijden 20.658 fans in stadion Galgenwaard. Dat betekent dat voor elke wedstrijd ook nog eens bijna 9.000 kaarten in de losse verkoop zijn verkocht. Die 20.658 was een record.
FC Utrecht heeft ook uitgezocht waar de kaarthouders vandaan komen. Vanzelfsprekend komt het grootste deel uit de stad zelf, maar ook uit omliggende plaatsen als Nieuwegein, Houten, IJsselstein en Zeist komen honderden trouwe supporters. Opvallend is ook het relatief grote aantal seizoenkaarthouders uit België, Duitsland, Tsjechië, Groot Brittannië, Ierland en zelfs Curaçao.
Ook de spreiding qua leeftijd is groot. Meer dan dertien procent van de seizoenkaarthouders is jonger dan 16, maar ook de 65-plussers zijn goed vertegenwoordigd.
De seizoenkaarten bij FC Utrecht voor komend seizoen zijn uitverkocht. De laatste van de 16.000 beschikbare kaarten ging vrijdagmiddag over de toonbank. Dat meldt de club op Instagram. FC Utrecht verkocht nooit eerder zoveel seizoenkaarten.
Vorig seizoen had de club bij de start van de competitie 11.800 seizoenkaarten verkocht. Gemiddeld zaten er bij de 17 thuiswedstrijden 20.658 fans in stadion Galgenwaard. Dat betekent dat voor elke wedstrijd ook nog eens bijna 9.000 kaarten in de losse verkoop zijn verkocht. Die 20.658 was een record.
FC Utrecht heeft ook uitgezocht waar de kaarthouders vandaan komen. Vanzelfsprekend komt het grootste deel uit de stad zelf, maar ook uit omliggende plaatsen als Nieuwegein, Houten, IJsselstein en Zeist komen honderden trouwe supporters. Opvallend is ook het relatief grote aantal seizoenkaarthouders uit België, Duitsland, Tsjechië, Groot Brittannië, Ierland en zelfs Curaçao.
Ook de spreiding qua leeftijd is groot. Meer dan dertien procent van de seizoenkaarthouders is jonger dan 16, maar ook de 65-plussers zijn goed vertegenwoordigd.
-
Abenello
- Wereldspeler
Feyenoord: 47.500 naar 56.000
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
vlqrt
- Superster
Het klopt natuurlijk ook niet dat wij met ons budget en prestaties op 5 staan qua toeschouwers in Nederland.
Dan zou er voor andere clubs ook een enorme potentie moeten liggen, zeker gezien wat je sponsoren dan qua beleving kunt bieden.
Want alleen met de samenvattingen en die paar mensen die live kijken op ESPN kun je dat niet verdedigen.
Dan zou er voor andere clubs ook een enorme potentie moeten liggen, zeker gezien wat je sponsoren dan qua beleving kunt bieden.
Want alleen met de samenvattingen en die paar mensen die live kijken op ESPN kun je dat niet verdedigen.
Het is maar een spelletje
-
SuperFrysk
- Wereldspeler
-
Abenello
- Wereldspeler
Zou kunnen, maar dan wel een AI afbeelding van de architect.
- hm.dr88_2023
- Invaller
Weer triest dat vuurwerk in Amsterdam. Dat ze menen in hun recht te staan om dit podium te kapen. De meesten zullen het wel niet eens door hebben en die het wel doorhebben die weten niet waar ze echt mee bezig zijn. Dit is meer dn jammer. De club wordt gegegijzeld door dit gedrag en de supporters worden de dupe. Wat mij betreft drie punten in de min en de komende drie wedstrijden met een leeg vak spelen. Als het dan nog niet duidelijk is dan mag er wat mij betreft wel wat harder gestraft worden.
-
vlqrt
- Superster
Was toevallig bij Ajax-Heerenveen en wat me echt opviel was de enorme invloed van de harde kern.
Ajax of Heerenveen speelde de bal uit en iedereen (inclusief de scheidsrechter) begon te applaudisseren, wij herdenken ook wel eens een supporter die ons is ontvallen… maar dan gaat het voetbal gewoon door. In die context snap ik wel dat men dit doet (hoewel ik het er echt niet mee eens ben).
Zag trouwens ook een plaatje van een soort bazooka’s … no way dat je die in je anus het stadion in krijgt, hier is ook gewoon hulp van ergens in de Ajax organisatie.
Ajax of Heerenveen speelde de bal uit en iedereen (inclusief de scheidsrechter) begon te applaudisseren, wij herdenken ook wel eens een supporter die ons is ontvallen… maar dan gaat het voetbal gewoon door. In die context snap ik wel dat men dit doet (hoewel ik het er echt niet mee eens ben).
Zag trouwens ook een plaatje van een soort bazooka’s … no way dat je die in je anus het stadion in krijgt, hier is ook gewoon hulp van ergens in de Ajax organisatie.
-
Demster
- Selectiespeler
Nooduitgangen werden van binnen de ArenA opengebroken waardoor 'supporters' zonder kaartje naar binnen konden en dit soort dingen mee konden nemen. Tamelijk bizar. Vond dat bij Ajax-Heerenveen nog een mooi eerbetoon maar wanneer je zoals afgelopen zondag doelbewust vuurwerk richting het veld mikt en, met name, je eigen keeper in gevaar brengt ben je gewoon een totaalidioot.
-
BakCristian
- Invaller
Afgelopen wedstrijd was de F-Side bij Ajax leeg, als straf voor het afsteken van vuurwerk bij een eerdere wedstrijd. Wat mij betreft is dit een goed moment om de discussie te voeren over collectieve straffen in het voetbal, want ik vind deze manier van straffen fundamenteel oneerlijk en vaak ook niet effectief.
Bij collectieve straffen wordt een hele groep aangepakt voor het gedrag van een paar individuen. In dit geval worden duizenden supporters geraakt die niets verkeerd hebben gedaan. Dat botst voor mij met een basisprincipe dat we in bijna alle andere delen van de samenleving normaal vinden: je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, niet voor dat van anderen.
Stel je dit eens voor in andere situaties. Op je werk steelt één collega, en de hele afdeling raakt zijn bonus kwijt. Op school verpest één leerling de les, en de hele klas moet nablijven. Of in het verkeer: een paar mensen rijden te hard, dus iedereen in de wijk raakt zijn rijbewijs kwijt. In al die gevallen zouden we dat onrechtvaardig vinden. Waarom accepteren we het in het voetbal dan wel?
Daarnaast vraag ik me af hoe effectief dit soort straffen werkelijk zijn. De supporters die zich misdragen, blijven vaak anoniem en worden nauwelijks persoonlijk geraakt. Sterker nog, sommigen zien het zelfs als een vorm van protest of machtsvertoon. Ondertussen worden juist de trouwe supporters gestraft: mensen die week in, week uit hun club steunen, zich wel aan de regels houden en nu buitenspel worden gezet. Dat zorgt vooral voor frustratie en een groeiende kloof tussen supporters, club en autoriteiten.
Vaak hoor je het argument dat collectieve straf nodig is om “druk vanuit de groep” te creëren. Maar is dat eerlijk? En is het niet vooral gemakzuchtig? Met de middelen die er tegenwoordig zijn: camera’s, toegangssystemen, stadionverboden zou de focus veel meer moeten liggen op gerichte, individuele sancties in plaats van brede maatregelen die vooral onschuldigen raken.
Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken.
Vinden jullie collectieve straffen in het voetbal gerechtvaardigd?
Of is het een makkelijke oplossing die uiteindelijk meer kapotmaakt dan oplost?
Bij collectieve straffen wordt een hele groep aangepakt voor het gedrag van een paar individuen. In dit geval worden duizenden supporters geraakt die niets verkeerd hebben gedaan. Dat botst voor mij met een basisprincipe dat we in bijna alle andere delen van de samenleving normaal vinden: je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, niet voor dat van anderen.
Stel je dit eens voor in andere situaties. Op je werk steelt één collega, en de hele afdeling raakt zijn bonus kwijt. Op school verpest één leerling de les, en de hele klas moet nablijven. Of in het verkeer: een paar mensen rijden te hard, dus iedereen in de wijk raakt zijn rijbewijs kwijt. In al die gevallen zouden we dat onrechtvaardig vinden. Waarom accepteren we het in het voetbal dan wel?
Daarnaast vraag ik me af hoe effectief dit soort straffen werkelijk zijn. De supporters die zich misdragen, blijven vaak anoniem en worden nauwelijks persoonlijk geraakt. Sterker nog, sommigen zien het zelfs als een vorm van protest of machtsvertoon. Ondertussen worden juist de trouwe supporters gestraft: mensen die week in, week uit hun club steunen, zich wel aan de regels houden en nu buitenspel worden gezet. Dat zorgt vooral voor frustratie en een groeiende kloof tussen supporters, club en autoriteiten.
Vaak hoor je het argument dat collectieve straf nodig is om “druk vanuit de groep” te creëren. Maar is dat eerlijk? En is het niet vooral gemakzuchtig? Met de middelen die er tegenwoordig zijn: camera’s, toegangssystemen, stadionverboden zou de focus veel meer moeten liggen op gerichte, individuele sancties in plaats van brede maatregelen die vooral onschuldigen raken.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery
-
Kaz_SCHVerified
- Wereldspeler
Als het een willekeurig normaal vak was geweest, zou ik het met je eens zijn. Maar lees voor de aardigheid dit inkijkje eens: https://archive.is/20251213190716/https ... ~bcd3f9b1/
Zitten zo te zien niet zo veel 'goedwillenden' bij.
-
BakCristian
- Invaller
Stel dat binnen een bedrijf een vaste groep medewerkers zich misdraagt. Dan sluit je toch niet de hele afdeling, inclusief mensen die gewoon hun werk doen, met het idee dat er “toch weinig goedwillenden tussen zitten”?Kaz_SCH schreef: ↑15-12-2025 09:13 Als het een willekeurig normaal vak was geweest, zou ik het met je eens zijn. Maar lees voor de aardigheid dit inkijkje eens: https://archive.is/20251213190716/https ... ~bcd3f9b1/
Dan pak je de mensen aan die het probleem veroorzaken.
Zodra reputatie zwaarder gaat tellen dan individueel gedrag, wordt straf willekeurig en dat is precies wat hier gebeurt
en dat is gevaarlijk, omdat onschuld er dan niet meer toe doet.
Vandaag de F-Side leeg, morgen misschien het hele stadion, en daarna alle stadions leeg.
Straks heb je een paar criminele jongeren in je wijk: eerst krijgt de straat maatregelen, dan de hele buurt, en uiteindelijk wordt de hele stad beperkt. Zodra onschuldige mensen gestraft worden op basis van groepsreputatie, glijden we steeds verder af.
-
Jitsinho98
- Jeugdspeler
Volgens mij kan je een klas, werk of het verkeer niet meer vergelijken met dit vak voetbalsupporters. Dit komt doordat er in het stadion geen enkele sociale norm meer lijkt te gelden, laat staan wordt gehandhaafd. Met deze straffen hoop je dat de, overgrote meerderheid goede supporters, de raddraaiers tegen werkt en hen corrigeert.
Om de vergelijking terug te trekken naar de klas. Als iemand dan loopt te etteren en hoort dat, als hij doorgaat iedereen daar de dupe van is. Dan denkt dat kind vaak wel twee keer na. Dus deze vorm kan effectief zijn, echter moeten wij dan wel durven op te staan tegen de 'slechten', hoe moeilijk dat soms ook is.
Natuurlijk is het gemakkelijker voor ons als alle rotte appels er uit worden geplukt, maar in realiteit is dat volgens mij erg moeilijk en daarbij is het handhaven hierop (door capaciteit) ook een probleem. Bij Ajax was ook wel te zien dat het geen klein groepje was, daarbij is er een zeer grote groep supporters die het wel mooi vond, hoewel ze niets deden. Tsja, ben je dan medeplichtig? Als je een collega ziet stelen en je zegt niets,... dan ook maar op de blaren als het voor leiding niet duidelijk is wie het doet.
Om de vergelijking terug te trekken naar de klas. Als iemand dan loopt te etteren en hoort dat, als hij doorgaat iedereen daar de dupe van is. Dan denkt dat kind vaak wel twee keer na. Dus deze vorm kan effectief zijn, echter moeten wij dan wel durven op te staan tegen de 'slechten', hoe moeilijk dat soms ook is.
Natuurlijk is het gemakkelijker voor ons als alle rotte appels er uit worden geplukt, maar in realiteit is dat volgens mij erg moeilijk en daarbij is het handhaven hierop (door capaciteit) ook een probleem. Bij Ajax was ook wel te zien dat het geen klein groepje was, daarbij is er een zeer grote groep supporters die het wel mooi vond, hoewel ze niets deden. Tsja, ben je dan medeplichtig? Als je een collega ziet stelen en je zegt niets,... dan ook maar op de blaren als het voor leiding niet duidelijk is wie het doet.
-
Kaz_SCHVerified
- Wereldspeler
Vind het geen sterke vergelijking. Vergelijk het eerder met (verboden) motorclubs als de Hells Angels of Satudarah. Gaat je redenatie dan nog op? Ik zie de F-side meer als een los verband van criminele organisaties, dan als een tribune doodnormale voetbalsupporters met enkele rotte appels. Uiteraard is het een glijdende schaal waar je goed mee uit moet kijken, daar heb je gelijk in. Maar ik dit specifieke geval kan een club echt niet heel veel anders. Daar komt nog bij, dat het echt hier niet bij blijft. Natuurlijk wordt er óók gezocht naar de daadwerkelijke daders, en worden die als ze gepakt worden ook afzonderlijk gestraft.BakCristian schreef: ↑15-12-2025 10:04 Stel dat binnen een bedrijf een vaste groep medewerkers zich misdraagt. Dan sluit je toch niet de hele afdeling, inclusief mensen die gewoon hun werk doen, met het idee dat er “toch weinig goedwillenden tussen zitten”?
Dan pak je de mensen aan die het probleem veroorzaken.
Zodra reputatie zwaarder gaat tellen dan individueel gedrag, wordt straf willekeurig en dat is precies wat hier gebeurt
en dat is gevaarlijk, omdat onschuld er dan niet meer toe doet.
Vandaag de F-Side leeg, morgen misschien het hele stadion, en daarna alle stadions leeg.
Straks heb je een paar criminele jongeren in je wijk: eerst krijgt de straat maatregelen, dan de hele buurt, en uiteindelijk wordt de hele stad beperkt. Zodra onschuldige mensen gestraft worden op basis van groepsreputatie, glijden we steeds verder af.
-
pes5
- Beheerder
Eens. Ik zou ook de vergelijking trekken met motorbendes. Heb je meteen meer munitie om die lui aan te pakken.
-
Zwart Schoeisel
- Invaller
Die discussie werd afgelopen week, voor wie het interessant vindt, ook gevoerd in de podcast Zware Jongens, staat op Podimo, met alleen een preview op Spotify:
-
BakCristian
- Invaller
Ik snap dat je F-Side vergelijkt met motorclubs, maar de F-Side is geen homogene criminele organisatie. Er zitten nog steeds fans die gewoon voor de sfeer komen, en collectieve straf raakt hen net zo hard als de echte overtreders.Kaz_SCH schreef: ↑15-12-2025 11:02 Vind het geen sterke vergelijking. Vergelijk het eerder met (verboden) motorclubs als de Hells Angels of Satudarah. Gaat je redenatie dan nog op? Ik zie de F-side meer als een los verband van criminele organisaties, dan als een tribune doodnormale voetbalsupporters met enkele rotte appels. Uiteraard is het een glijdende schaal waar je goed mee uit moet kijken, daar heb je gelijk in. Maar ik dit specifieke geval kan een club echt niet heel veel anders. Daar komt nog bij, dat het echt hier niet bij blijft. Natuurlijk wordt er óók gezocht naar de daadwerkelijke daders, en worden die als ze gepakt worden ook afzonderlijk gestraft.
Zelfs bij een gemoedelijke club als SC Heerenveen kan dit gebeuren: een paar mensen gooien vuurwerk, en het hele vak kan worden gesloten. Ik zit zelf op de Noordtribune; straks wordt misschien het vak leeggehaald of de hele tribune.
Als dit wordt toegestaan, waar ligt dan de grens voor collectieve straffen? Onschuldige supporters worden gestraft voor het gedrag van enkelen, en dat blijft in mijn ogen een gevaarlijk principe.
Als je dit accepteert, accepteer je in feite dat we in de maatschappij collectief mogen straffen. Dan telt individueel gedrag niet meer en mag je mensen straffen puur omdat ze bij een bepaalde groep horen. Dat is een gevaarlijk principe, ook buiten het voetbal.
-
BakCristian
- Invaller
Maar precies daarom vind ik collectieve straf lastig te verdedigen. Bij motorbendes pak je de organisatie en de leden aan, niet iedereen die toevallig op dezelfde parkeerplaats staat.
Als je de F‑Side als motorbende benadert, hoort daar dus ook gerichte opsporing en individuele sancties bij, geen straf voor supporters die niets verkeerd doen.
-
Vrieskist Verified
- Beheerder
Interessant stuk! Wat een chaos daar eigenlijkKaz_SCH schreef: ↑15-12-2025 09:13 Als het een willekeurig normaal vak was geweest, zou ik het met je eens zijn. Maar lees voor de aardigheid dit inkijkje eens: https://archive.is/20251213190716/https ... ~bcd3f9b1/
Maar volgens mij staan er bij op Noord bij ons ook meerdere groepen toch?
Maar iedereen los straffen lijkt me wel de beste oplossing, en crimineel vervolgen zoals de clubs laatst gezamelijk hebben gecommuniceerd.
-
vlqrt
- Superster
Laat ik beginnen dat de analogieën die je noemt lastig zijn omdat ze toch echt wel uit een hele andere context komen.BakCristian schreef: ↑15-12-2025 08:47 Afgelopen wedstrijd was de F-Side bij Ajax leeg, …
Het punt wat je probeert te maken snap ik wel, bij een collectieve straf lijden de goeden onder de slechten. In essentie ben ik het daar ook met je eens, echter ik denk dat in dit specifieke geval ik de Ajax leiding wel snap.
Voor mij speelt namelijk veel meer mee dan alleen dit incident. Tegen ons was het ook al veel vuurwerk voor een overleden supporter en beide heren (hoe tragisch ook) zijn overleden aan een reden die niet gelinked is aan voetbal.
Wanneer deze trend zich doorzet heb je elke week wel een wedstrijd die je kan staken omdat er bij 1 van de profclubs een voorname supporter of hooligan is overleden.
Vraag die dan boven komt drijven is, helpt dit? Helpt het collectief straffen van de mensen op de F side? Wat mij betreft is het wel de meest extreme maatregel die je hebt om dit een halt toe te roepen als Ajax zijnde. Zelf zou ik niet uitsluiten dat het onderdeel is van een deal tussen Ajax en de KNVB om ergere straffen te voorkomen .
Dan vindt ik een definitief gestaakte wedstrijd zeker een reden om dit zware middel uit de kast te halen, wat is namelijk het signaal wat je afgeeft als KNVB en club wanneer je dit niet doet?
Ben wel benieuwd hoe jij het wel zou aanpakken, individuele straffen zie ik je schrijven … maar welke straffen en hoe spoor je deze mensen op?
-
Feanfan 1Verified
- Forumicoon
Degene die alleen maar rotzooi willen trappen...
Huur een weiland en laat ze elkaar maar afmaken. Risico van het vak en ruimt mooi op
Huur een weiland en laat ze elkaar maar afmaken. Risico van het vak en ruimt mooi op