Hooligan-cocktail van Riemer van der Velde en Gaston Sporre

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Eastermar
Wereldspeler
Contacteer:

Hooligan-cocktail van Riemer van der Velde en Gaston Sporre

Bericht door Eastermar »

Na de actie "Hekken weg..Gekken weg" van Riemer en Gaston wederom een nieuwe actie om voetbalvandalisme een halt toe te roepen.Dit keer krijgt het de naam "hooligan-cocktail" mee. Over deze aanpak heb ik een tweetal berichten op internet gevonden.
Of deze actie gaat slagen is natuurlijk maar de vraag. Zo lang Nederland nog geen voetbalwet kent is het uitbannen van voetbalvandalisme heel erg moeilijk. Maar de ideeën van beide heren lijken mij uitvoerbaar, mist elke club in het betaalde voetbal mee gaat werken.
Van der Velde: hooligan-cocktail, 1-6-2004

Foarsitter Riemer van der Velde van SC Hearrenfean wol fuotbal-hooligans hur-der oanpakke troch in bettere gearwur-king tusken klubs, oerheid en KNVB. Yn in iepen brief pleitsje Van der Velde en âld-foarsitter Sporre fan FC Zwolle foar in 'hooligan-cocktail'; in pakket fan ferska-te maatregels.

Van der Velde pleitet foar strangere straffen foar hooligans. Ek moatte der
sanksjes komme moatte foar klubs dy't hooligans meinimme nei útwedstriden.
Fierder moatte wedstriden earder stillein wurde as dêr ta is. Net allinnich
troch de skiedsrjochter mar ek in ûnôf-hinklik waarnimmer moat dy mooglik-heid krije. Ta beslút moatte supporters mei in stadionferbod meldplicht op de dei fan 'e wedstriid fan harren klub. Van der Velde is benijd nei de reaksjes op syn brief. De bal leit yn syn fyzje no by de klubs, de KNVB en de oerheid.
Clubs in het betaalde voetbal moeten samen een grote hoeveelheid maatregelen nemen om voetbalvandalisme te bestrijden. Dat schrijven Riemer van der Velde en Gaston Sporre in een open brief over voetbalvandalisme. De brief is bestemd voor de ministeries van Binnenlandse Zaken, Justitie en VWS en nog wat andere instanties, zoals de KNVB.

Het belangrijkste voorstel gaat over supporters die naar uitwedstrijden komen. Volgens Van der Velde en Sporre moet de uitspelende club verantwoordelijk zijn voor die supporters. Dat zou voldoende garantie moeten zijn dat clubs alleen fatsoenlijke supporters meenemen naar uitwedstrijden. ,,Het niet nakomen van deze verplichting betekent dat -na eerst een waarschuwing- een uitwedstrijd zonder eigen supporters wordt gespeeld'', schrijft het tweetal.

Een aantal andere voorstellen van Van der Velde en Sporre: het koppelen van een meldingsplicht aan een stadionverbod, de onafhankelijke waarnemer kan wedstrijden stilleggen bij wanordelijkheden en clubs die door toedoen van hun aanhang schuldig zijn aan het onderbreken van een wedstrijd krijgen een straf opgelegd.
Sikke
Bankzitter

Bericht door Sikke »

Ik begrijp het allemaal wel een beetje denk ik, de heren spelen in op aankondiging dat clubs de politie inzet voortaan zelf moeten bekostigen.

Aangezien er in Heerenveen weinig problemen met de eigen aanhang zijn
probeert Riemer op deze manier de kosten die enkel gemaakt worden voor de uitsupporters ook bij de uitspelende clubs te leggen. Niet slecht bedacht!

Maar of het nu allemaal nu zo uit de hand loopt dat deze maatregelen nodig zijn, dat vraag ik me af.

Verder ben ik van mening dat dan alleen de KNVB stadionverboden op moet gaan leggen naar uniforme maatstaven. De clubs kunnen een verzoek indienen om een aanvraag voor een bepaalde supporter te behandelen. Maar dan wel iedereen gelijk. Voor een vergelijkbaar incident bij bv Feyenoord of Fortuna dezelfde straf dan bij Emmen of Groningen. Niet dat de clubs zelf de hoogte van de straf gaan bepalen.
Dit moet dan gelden voor zowel uit- als thuiswedstrijden.

Wat het stilleggen van wedstrijden betreft? Ik heb mijn twijfels over de eventuele waarnemers. De belangen van de wedstrijd zal altijd mee spelen.

Bij Feyenoord-PSV spelen meer en andere belangen dan bij bv Heerenveen-RBC.
Deze belangen worden door de scheidsrechters ook mee gewogen.
Neem nu bv alleen het op tijd afvoeren van supportersgroepen wanneer er sprake is van een combi en PSV supporters in Rotterdam met de trein naar Eindhoven moeten. De scheidsrechter is van tevoren op de hoogte
van vertrektijden etc. en dat zal de onafhankelijke waarnemer ook wel ingeprent worden.

Kortom er zal wederom met twee maten gemeten worden. Waar in Rotterdam om gelachen wordt, kan in Heerenveen wel eens het stilleggen van wedstrijden tot gevolg hebben. En dat kan niet de bedoeling zijn denk ik. Misschien dat Riemer na zijn afscheid in 2006, wan zo lang zal het wel weer duren voordat de maatregelen zijn gerealiseerd, als waarnemer naar Rotterdan kan om de boel daar zo nu en dan stil te leggen.

Sikke

P.S. voor de duidelijkheid, dit is mijn persoonlijke mening.
God made a few sexy men
And put some hair on the others
Plaats reactie