HV ON TOUR schreef:Ga er maar van uit dat Heerenveen echt wel meer dan 5 miljoen EUR te besteden heeft. Het is maar net wat Heerenveen wil. Serieus een aanval inzetten op de top of elk jaar proberen om 5e te worden. Ik moet zeggen dat Heerenveen er de afgelopen jaren niet echt veel sterker op is geworden qua spelersmateriaal.
Ik denk dat er hier een paar mensen zijn die Heerenveen op dit moment overschatten, er waren 4 clubs die structureel beter presteerden dan Heerenveen:
- Ajax
- AZ
- Feyenoord
- PSV
Daarvan zijn er nog drie over, aannemende dat Feyenoord geen grote geldschieter vindt voor het einde van de transferperiode. Daarnaast heb je altijd minimaal één club waarbij alle stukjes precies op zijn plek vallen, dan zijn we op dit moment in principe de vierde club die eigenlijk altijd vijfde dient te worden. Dat is toch al verschrikkelijk veel beter dan pakweg 5 jaar geleden?
Je hebt clubs zoals Az die met geleend danwel gekregen geld de top proberen te halen, dat is in mijn optiek een korte termijn strategie. Vitesse, Groningen, Utrecht en Twente hebben allen ooit teveel uitgegeven in een poging om tot de absolute top te behoren, ze zijn er ook allemaal bijna aan ten onder gegaan. Je moet als club niet gaan rekenen op toptransfers, als die namelijk niet komen ben je zwaar de klos. Het kan zijn dat Heerenveen niet genoeg geld had om Ari over de streep te trekken, dan heb ik liever dat ze hem niet halen dan dat dit geld wordt uitgegeven hopende op en transfer van Alves.
Wanneer je begint te rekenen op inkomsten uit transfers én het gaat goed dan doe je bij elke transfer een stapje extra. Dan komt er een moment dat je afhankelijk wordt van transfers, als het dan fout gaat krijg je Vitesse tafarelen. Natuurlijk is het niet gezegd dat dit gaat gebeuren, toch zijn alle clubs die het op deze manier hebben geprobeert er achter gekomen dat dit op de lange termijn geen goede strategie is.
AZ is nu een topclub in wording, maar dat waren ze bijna 30 jaar geleden ook. Ik denk dat AZ met Scheringa over een aantal jaren hetzelfde lot treft, maar dat is een persoonlijke mening waar ik weinig feitelijk bewijs voor heb. Toch kan Heerenveen zonder een geldschieter als ome Dirk (mocht je dat uberhapt willen) nooit AZ volgen qua investeringen, dan moet je dat naar mijn mening ook niet willen. Er komt vanzelf een seizoen waarin Heerenveen kampioen kan worden, mits de overgebleven topclubs geld uit blijven geven zoals ze op dit moment doen. Zo niet, dan niet ... liever een gezonde club die net niet is, dan een terminale patient die nog even piekt.