Fanatic 4-ever schreef:Dat klopt wel een beetje, maar ook bij Vitesse (jaren 2000) hebben ze zo'n tijd daar gehad toen het wél helemaal vol zat. Ook is het nu wel voller, die korte zijde stond paar jaar geleden altijd maar halfvol. Ik vind het daarnaast frappant dat een Vitesse supporter het over het misgunnen van Twente gaat hebben. Dat is volgens mij pure jaloezie. Vitesse vind ik wat dat betreft net zo'n kutclub.
Welke korte zijde bedoel je? Zuid is altijd vrij vol geweest (minimaal 4/5) en ook noord zat altijd wel voor minimaal 3/4 vol. Juist beide lange zijden tellen veel lege plaatsen, waarbij echter wel opgemerkt dient te worden dat de onderste vijf rijen voor beide zijden op last van de brandweer al sinds 2005 niet meer verkocht mogen worden...
Lipton schreef:De redding van Vitesse kwam wel met een prijs, er moest meer belasting betaald worden en bepaalde verenigingen kregen geen geld meer. Daar is heel veel kwaad bloed mee gezet. De redding van Vitesse koste de gemeente volgens mij meer dan 15 miljoen destijds. Daarom komen er ook niet veel mensen meer naar Vitesse. Op termijn zal het daar langzaam maar zeker wel weer vol raken, dat kan niet anders.
Deels heb je gelijk, grotendeels echter niet. Er is indertijd na de redding van Vitesse vanuit de gemeente naar inwoners en verenigingen gecommuniceerd dat vanwege de redding een en ander moest veranderen. Dit is echter onzin, de gemeente Arnhem heeft uiteindelijk geen verlies geleden op alle regelingen met Vitesse. Sterker nog, men maakte zelfs winst. Maar daar scoor je politiek niet mee als je wel aan jouw inwoners een lastenverhoging moet gaan uitleggen die puur ten goede kwam aan o.a. absurde projecten als het station.
Ter verduidelijking, Vitesse heeft in ruil voor medewerking van de gemeente bij de ontwikkeling van een nieuw trainingscomplex het oude stadion + omliggende velden aan de gemeente overgedragen waarna dit terrein door de gemeente met woningen bebouwd is en er een miljoenenwinst volgde. Verder moest Vitesse op de verstrekte leningen een rente van 20% (!!) betalen. Een snelle berekening leert dat van de verstrekte 10 miljoen er in de vier jaren voordat de lening kwijtgescholden werd er alleen al aan rente al 8 miljoen terugvloeide in de gemeentekas. Dan kun je dus niet van 'verloren miljoenen' spreken. Als laatste is er ook nog de winst die de gemeente gemaakte heeft rond Gelredome. Bij het reddingsplan is indertijd gekozen voor een overname van Gelredome en een lening aan Vitesse. Gelredome was hiermee gered (het aantal evenementen mocht ineens omhoog), Vitesse echter niet doordat de huur van Gelredome onevenredig hoog bleef (2 miljoen per jaar) en men met een idiote lening zat. Gelredome is vervolgens na enkele jaren aan een bevriende projectontwikkelaar verkocht waarbij de gemeente een winst maakte van enkele miljoenen. Ik heb me hier indertijd als een van de weinigen echt in verdiept en na vergelijking van alle (openbare) cijfers bleek de gemeente gewoon glashard te liegen. Men heeft geen verlies geleden op vitesse maar juist winst gemaakt. Jammer is alleen dat de publieke perceptie (mede doordat er nooit 1 journalist echt onderzoek gedaan heeft, een gemiste kans overigens wan er speelden genoeg duistere zaken in Arnhem) volledig anders is...