Het grote Vrouwen-elftal topic

› je eigen voor- en nabeschouwingen

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Otsje P
Verified
Forumicoon

Re: Het grote Vrouwen-elftal topic

Bericht door Otsje P »

Zola schreef: Ga vanavond kijken, ze spelen thuis tegen VVV, slechts een man of 30 staat er langs de lijn,hoofdzakelijk ook nog ouders of familieleden.
Ai, moet zelf trainen, jammer. :D Heb vorig jaar toevallig de thuiswedstrijd tegen VVV gezien. De linksback van VVV was het enige wat het aanzien waard was. Kiki geloof ik :wink: Zucht... zwijmel,zwijmel......
Zola
Selectiespeler

Bericht door Zola »

Sterker nog, de dames van SC oefenen vaak tegen jongensteams. Meestal tegen teams uit de Hoofdklasse ( daarboven heb je nog 3e,2e,1e en ere divisies) die ze ook nog met regelmaat verliezen. Het niveau is echt niet bijster hoog.
Tukkers Delight
Wereldspeler

Bericht door Tukkers Delight »

Otsje P schreef:Het is de snelst groeiende sport, wat betreft beoefenaars. Maar hoe wil je daar wat aan verdienen? Vrouwenvoetbal is alleen leuk voor die vrouwen zelf, voor de spelers dus. Rendabel maken lukt je alleen als er ook mensen zover te krijgen zijn om naar vrouwenvoetbal te kijken.
Bij andere clubs en in andere landen krijgen ze het blijkbaar wel rendabel, in Enschede gaat de begroting voor het vrouwenvoetbal binnenkort naar 1 miljoen Euro als ik Gijs Eijssink moet geloven en blijkbaar wordt dit bedrag (in ieder geval voor een groot deel) opgebracht door sponsoren die zich aan de vrouwenafdeling hebben verbonden. Wanneer je de kijkcijfers en de toeschouwersaantallen van de Ek's en de WK's voor vrouwen er bij zoekt moet je toch concluderen dat daar een enorme markt voor blijkt te zijn, je moet alleen wel durven te investeren.

Hier de link naar de desbetreffende column: http://www.twentesport.com/rubrieken/we ... fc-twente/
Closing The Gap
Superfries88'
Forumicoon

Bericht door Superfries88' »

AZ was voorheen de meest succesvolle club op het gebied van vrouwenvoetbal en die zijn gestopt omdat het weinig/niets opleverde. Dat Heerenveen tot dezelfde conclusie komt in een tijd waarin de club moet bezuinigen is weinig schokkend te noemen. En dan kan je wel roepen dat het rendabel kán worden als je durft te investeren, maar dat is nou juist het punt: er zijn geen garanties en er is geen ruimte om überhaupt te investeren. Dan blijven twee opties over: je verlies nemen (hoe ga je dat uitleggen als je mensen niet in dienst kan houden?) of stoppen. Heerenveen kiest vrij logischerwijs voor die tweede optie met een positief uitgangspunt, namelijk de bereidheid om toch nog iets voor het vrouwenvoetbal te betekenen.

Heerenveen heeft het geprobeerd en het heeft eigenlijk niets opgeleverd, dus in een tijd van financiële moeilijkheden kan je weinig anders. Dat Twente het blijkbaar wel rendabel krijgt is mooi voor die club, maar wil niets zeggen over de situatie bij Heerenveen. Die is sowieso onvergelijkbaar.

Zelf heb ik anderhalve wedstrijd aan de kant gestaan en toevallig heb ik eens een paar wedstrijden op tv gekeken. Met alle respect, maar dat niveau is het nauwelijks waard om nú in te investeren. Ook het niveau van Twente niet.
Zola
Selectiespeler

Bericht door Zola »

@ Tukkersdelight:

Zou dat ook niet te maken hebben met Joop Munsterman? Munsterman zijn ene dochter speelt bij FC Twente dames en de andere speelt bij een hoofdklasser. Tevens speelt de dochter van de grote sponsor ook bij FC Twente.

Bij EK's of Wk's zitten er misschien wel mensen al zitten daar de stadions bij lange ook niet vol. Bij de eredivisie dames komt geen kop kijken. De KNVB heeft geforceerd een eredivisie in leven gebracht, wat veels te snel moet gaan. Het is totaal geen natuurlijk proces. Dames voetbal bestaat pas sinds de jaren 70, die hebben nog hele inhaalslag te maken. Investeren in deze tijd (crisis, bezuinigingen) in damesvoetbal is een bodemloze put.Het zal nog jaren duren voordat een eredivisie damesvoetbal zich terug betaald, als dat al ooit gebeurd.
Squerrel
Superster
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Vrouwen zouden uberhaupt niet moeten gaan (mogen) voetballen!
Bedankt Torcida:-)
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Vrouwenvoetbal kost de club 50.000 euro, persoonlijk heb ik zoiets van: waarom deze opkomende (vrouwen)sport niet blijven ondersteunen voor een bescheiden bedrag?
Zola
Selectiespeler

Bericht door Zola »

Nu krijgen mensen in de organisatie ontslag of hun contract wordt niet verlengd vanwege bezuinigingen. Iedereen moet inleveren binnen de club. Veenstra heeft de salaris kosten van 10 miljoen naar 6 miljoen bezuinigd.
Dan wel even 50.000 euro in damesvoetbal wat totaal niks toevoegd investeren kan dan logischerwijs niet.Dat is niet te verkopen. Dames rijden nu ook allemaal in een leaseauto notabene...

Men heeft kennelijk niet door dat er bij SC Heerenveen geen rooie cent meer is. 50.000 euro was vroeger een bescheiden bedrag tegenwoordig is dat voor sc Heerenveen een vermogen.
paparazzi
Superster

Bericht door paparazzi »

Squerrel schreef:Vrouwen zouden uberhaupt niet moeten gaan (mogen) voetballen!
Kijk! Dat is mannentaal. Daar hou ik van!
Nu het vrouwenvoetbal gestopt is , kunnen we dit topic ook maar beter sluiten. :mrgreen:
Miereneukert!
Tukkers Delight
Wereldspeler

Zola schreef:@ Tukkersdelight:

Zou dat ook niet te maken hebben met Joop Munsterman? Munsterman zijn ene dochter speelt bij FC Twente dames en de andere speelt bij een hoofdklasser. Tevens speelt de dochter van de grote sponsor ook bij FC Twente.

Bij EK's of Wk's zitten er misschien wel mensen al zitten daar de stadions bij lange ook niet vol. Bij de eredivisie dames komt geen kop kijken. De KNVB heeft geforceerd een eredivisie in leven gebracht, wat veels te snel moet gaan. Het is totaal geen natuurlijk proces. Dames voetbal bestaat pas sinds de jaren 70, die hebben nog hele inhaalslag te maken. Investeren in deze tijd (crisis, bezuinigingen) in damesvoetbal is een bodemloze put.Het zal nog jaren duren voordat een eredivisie damesvoetbal zich terug betaald, als dat al ooit gebeurd.
De reden dat zijn dochter Marthe (een andere dochter ken ik niet) redelijk getalenteerd is zal inderdaad een belangrijke reden zijn dat Munsterman/Twente een voortrekkersrol vervult in het vrouwenvoetbal. Hij heeft echter wel aangetoond dat vrouwenvoetbal rendabel is te krijgen mits je er tijd en geld in steekt. Bij Heerenveen ontbreekt die wil blijkbaar en dat is jammer. Iedereen heeft de mond vol over het opleiden van jeugd, daar kan niet genoeg geld en energie in worden gestoken maar vrouwenvoetbal blijft een ondergeschoven kindje en dat is jammer.

Het lijkt me eerder een kwestie van desinteresse dan van geld.
Closing The Gap
Superfries88'
Forumicoon

Tukkers Delight schreef:Iedereen heeft de mond vol over het opleiden van jeugd, daar kan niet genoeg geld en energie in worden gestoken maar vrouwenvoetbal blijft een ondergeschoven kindje en dat is jammer.
Je realiseert je toch wel dat deze vergelijking mank gaat? De A-selectie is dé bron voor een club en de jeugdopleiding is daarbij een nuttige voorziening, iets wat het vrouwenvoetbal nooit en te nimmer zal worden. Dat blijft per definitie een aparte tak en zo lang die tak op een discutabel niveau blijft liggen, blijft de algemene interesse (toeschouwersaantallen, media-aandacht, etc.) laag en levert het weinig op. Feit is dat Heerenveen nog behoorlijk moet bezuinigen, waaronder op salaris, en dan is het simpelweg niet uit te leggen dat je wel stevig investeert in iets wat na vier jaar nog steeds vrijwel of zelfs helemaal niets oplevert, als het zelfs niet al louter geld kost...

Het is niet trekken aan een dood paard, maar wel aan een ziek paard waarbij je maar moet afwachten of er ooit nog herstel gaat optreden. En als dat paard geen dusdanige waarde heeft en het de belangrijke stroom negatieve invloed kan hebben, dan is het over en uit. Zo werkt dat.
Tukkers Delight
Wereldspeler

Ik weet te weinig van vrouwenvoetbal om er over te kunnen oordelen maar ik kan me niet voorstellen dat het bij Telstar, Zwolle, Ado en VVV wel kan en in Heerenveen niet.
Closing The Gap
Lardy
Superster

Bericht door Lardy »

Tukkers Delight schreef:Ik weet te weinig van vrouwenvoetbal om er over te kunnen oordelen maar ik kan me niet voorstellen dat het bij Telstar, Zwolle, Ado en VVV wel kan en in Heerenveen niet.
Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Heerenveen moet bezuinigen en vele trainers hebben een verminderde aanbieding gehad. Dat vrouwenvoetbal was al niks en zal nooit wat worden, het zal nooit winstgevend zijn en het zal in Nederland nooit een grote sport worden. Heerenveen zou vorig jaar al stoppen en heeft dat nu dus definitief besloten, en kan nu dus ook die staf er omheen weg doen.

Het zal ook wel iets zijn van niet willen, en dat snap ik. Dat vrouwenvoetbal heeft niks, in Nederland loopt men er niet warm voor. Al het geld dat je er in stopt is weggegooid geld, want het zal nooit wat opleveren.
Tukkers Delight
Wereldspeler

Als het nooit iets op zal leveren hoe krijgen ze het dan in Enschede voor elkaar dat er tonnen aan sponsoring wordt binnengehaald en in Duitsland kijkcijfers hebben van rond de 10 miljoen?
Closing The Gap
Lardy
Superster

Bericht door Lardy »

Tukkers Delight schreef:Als het nooit iets op zal leveren hoe krijgen ze het dan in Enschede voor elkaar dat er tonnen aan sponsoring wordt binnengehaald en in Duitsland kijkcijfers hebben van rond de 10 miljoen?
Omdat er in het eerste van Twente ene M. Munsterman speelt, en laat dat nou net de dochter van de voorzitter zijn. En laat er bij het eerste van Twente nou ene M. Roetgering spelen. 'Toevallig' dochter van de hoofdsponsor.

En met Duitsland kan je het niet vergelijken. Want in Duitsland kijken Duitsers. En in Nederland Nederlanders. En blijkbaar is de Duitse markt wel gemaakt voor het vrouwenvoetbal en de Nederlandse niet.
1983
Forumicoon

Bericht door 1983 »

Zelfs toen het Nederlands vrouwenelftal een keer goed presteerde was de aandacht vrij klein toch? Ze hoopte n.a.v. die prestatie dat het vrouwenvoetbal in Nederland een boost zou krijgen. Niet dus en de vrouwen Eredivisie voor dames is volledig mislukt. Dat vrouwen willen voetballen en dat zelfs op betaald niveau prima, helemaal goed. Maar ik, en ik denk vele met mij, zal er nooit interesse voor krijgen. Zelfs het damesvoetbal wat zogenaamd enig niveau zou moeten hebben vind ik er niet uit zien. Dat het in Duitsland werkt, tja andere mensen andere markt. En dat het in Enschede wel goed gaat, jullie zijn toch een soort reserve moffen? :mrgreen: :wink:
Lardy
Superster

Bericht door Lardy »

Tukkers Delight doet nu voorkomen alsof de clubs bepalen of vrouwenvoetbal een succes wordt of gaat worden. Maar dat is niet juist. De kijker/consument bepaald of iets een succes wordt of niet. De samenvattingen van de Eredivisie Vrouwen was een tijd lang op RTL 7 en totaal geen succes. Vrouwenvoetbal op dat EK. Was ook niet echt populair. Tsja, als de kijker/consument er niet aan wil dan moet je er gewoon mee stoppen.
Superfries88'
Forumicoon

Tukkers Delight schreef:Ik weet te weinig van vrouwenvoetbal om er over te kunnen oordelen maar ik kan me niet voorstellen dat het bij Telstar, Zwolle, Ado en VVV wel kan en in Heerenveen niet.
Ik geloof je graag wat Twente betreft, maar ik heb nergens bewijs gezien dat de andere clubs er wel profijt van hebben. Ik verwacht zelfs dat Heerenveen niet de laatste club is en het zou me zelfs niet verbazen als deze Eredivisie binnen een aantal jaar zelfs weer verdwijnt. De markt in Nederland is al beperkt en deze competitie werkt ook nog eens niet. Het is een geknutselde competitie waar eigenlijk geen haan naar kraait, dat bewijst de beperkte animo van supporters en media. Ik zag laatst toevallig Twente - Heerenveen op RTV Oost, maar ondanks mijn brede interesse voor voetbal (ik blijf zelfs wel eens hangen bij Duits vrouwenvoetbal) hield ik dat niet lang vol.

Het heeft gewoon niets met topsport te maken, met alle respect voor de vrouwen die er ziel en zaligheid in stoppen. Alle lof daarvoor, ik hoop oprecht dat ze op een bepaalde manier toekomst hebben, maar ik geloof niet dat er een serieuze markt voor is momenteel. Als je dat naast de problemen bij Heerenveen zet (waarbij je ook moet snijden in salarissen, budgetten, etc.), dan is deze beslissing m.i. niet meer dan logisch. Het is zoals ik al zei gewoon niet uit te leggen dat je mensen moet laten gaan of minder salaris blijft aanbieden, maar je wel een relatief fors bedrag steekt in iets waar vrijwel geen markt voor is. En nogmaals: de prestaties zijn er niet, de media-aandacht is er nauwelijks, supporters komen er nauwelijks op af en zicht op verbetering is er niet. Waarom zou je dan toch door willen?

Overigens vind ik je ook erg selectief in het commentaar. Je wijst op andere clubs, maar juist dé club (AZ) op het gebied van vrouwenvoetbal heeft vorig seizoen de stekker uit het project gestoken wegens financiële redenen. Daar hoor ik je alleen niet over...
Currahee
Wereldspeler

Bericht door Currahee »

Robert Veenstra ‏ @RobertVeenstra
Fantastisch nieuws! Vrouwenvoetbal sc Heerenveen gecontinueerd in nieuwe Stichting met dank aan Wim Anker voor doortastend handelen
Erwin4ever
Wereldspeler

Bericht door Erwin4ever »

Super, moet toch haalbaar zijn hier in het noorderlijk voetbalbolwerk!!!
Anders een keer als voorwedstrijd of zoals bij jong Heerenveen ook wel gedaan word, gratis kaartjes voor jeugdvoetballers bij een wedstrijd in een vakantie!
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

Erwin4ever schreef:Super, moet toch haalbaar zijn hier in het noorderlijk voetbalbolwerk!!!
Anders een keer als voorwedstrijd of zoals bij jong Heerenveen ook wel gedaan word, gratis kaartjes voor jeugdvoetballers bij een wedstrijd in een vakantie!
Nou super. Een totaal niets toevoegend fenomeen. De kaartjes zijn altijd gratis, maar geen mens wil er heen om te kijken. Waarom niet? Omdat het niet om aan te gluren is. Damesvoetbal is alleen leuk voor de dames zelf. Als kijkspel is het allerbelabberdst.
forca hveen
Superster

Bericht door forca hveen »

Mooi dat hij het vrouwenvoetbal wil stimuleren :)
Zo hoeft het niet uit de clubkas te komen en kunnen de dames toch lekker op "niveau" blijven voetballen.
Knipecity
Forumicoon

Bericht door Knipecity »

Zit nu voetbalfans te kijken met Haagse Henk de rooie. Hebben de Heerenveen-dames ook zo'n fanclub? 8)
mitrita
Superster

Bericht door mitrita »

forca hveen schreef:Zo hoeft het niet uit de clubkas te komen en kunnen de dames toch lekker op "niveau" blijven voetballen.
Nivo is altijd een flauw argument want net als in alle ander sporten zullen de vrouwen nooit bij het nivo van de heren in buurt komen.
Bij andere sporten wordt daar nooit een punt van gemaakt, bij het voetbal wel.
De weinige wedstrijden die ik van onze dames heb gezien was het inderdaad niet altijd verheffend, maar daarin onderscheidt het zich niet echt van de lokale 5e-klasser die ook wel eens aan het werk zie.
Wel is een belangrijke factor dat het vrouwenvoetbal door de mindere fysieke kracht, sprintsnelheid en lengte een wat ander spel is dan bij de mannen, het is daarmee eigenlijk ook een andere sport waar je een eigen referentiekader aan moet koppelen.
Dat het vrouwenvoetbal wel degelijk aantrekkelijk kan zijn, heeft het WK vorige zomer in Duitsland wel laten zien, zaten prachtige wedstrijden bij.
forca hveen
Superster

Bericht door forca hveen »

Bedoelde ook te zeggen dat het mooi is dat de vrouwen op het hoogste niveau van damesvoetbal actief kunnen blijven ;)
Had niveau tussen aanhalingstekens omdat het een heel ander niveau is dan van de mannen maar ze nu dus wel op het hoogste damesniveau actief kunnen blijven.
Het zou natuurlijk mooi zijn wanneer het damesvoetbal in Nederland net zo'n status zou kunnen krijgen als in bijvoorbeeld Duitsland. Echter zie ik dat niet op korte termijn gebeuren maar wanneer je het al in de kiem smoort zal het er nooit van komen. Nu heeft het tenminste de kans om zich te ontwikkelen ;)
mitrita
Superster

Bericht door mitrita »

Ook over de grens komt het bij grotere clubs voor
HSV zieht sein Team aus der Bundesliga zurück!

Herber Schlag für den norddeutschen Frauenfußball: Der Hamburger SV zieht sein Team zur kommenden Saison aus finanziellen Gründen aus der Bundesliga zurück! Das teilte der Verein am Montagabend mit. Auch die Bewerbung für die 2. Bundesliga-Nord werde nicht aufrechterhalten. Die HSV-Damen hatten den Klassenerhalt in dieser Spielzeit vorzeitig gesichert.

Diese Entscheidung traf der Vorstand nach Abwägung der wirtschaftlichen Möglichkeiten, das notwendige Gesamtbudget für die Bundesligateilnahme zusammenzustellen", verkündeten die Hanseaten.

"Der Vorstand bedauert sehr, die Bewerbung aufgrund der finanziellen Rahmenbedingungen für die Saison 2012/13 zurückgeben zu müssen. Dies ist keine Entscheidung gegen den Frauenfußball im HSV. Es wird weiter Frauenfußball bis hin zur Regionalliga geben und die B-Mädchen sind bereits für die neue Bundesliga von uns gemeldet worden", so der Vorstandsvorsitzende Carl-Edgar Jarchow.

Es sei das grundsätzliche Ziel, nach zwei defizitären Geschäftsjahren im kommenden Jahr mit einem "ausgeglichenen Haushalt" abzuschließen. Daher müssten Zuschüsse an Vereinsbereiche, die sich nicht selbstständig finanzieren, reduziert werden.
kicker.de
Flying Frisian
Superster

Bericht door Flying Frisian »

Spitse vertrekt naar FC Twente
Gepubliceerd op 28 mei 2012
International Sherida Spitse (21), middenvelder bij sc Heerenveen, vertrekt komend seizoen naar FC Twente. De aanvoerder legt uit: “Ik ben blij de overstap naar FC Twente te maken. De afgelopen seizoenen is het met Heerenveen helaas niet gelukt bovenin mee te spelen. Dat hoop ik met FC Twente wel te doen. De ambities en speelwijze van FC Twente spreken me erg aan. Ik denk dat ik goed pas in het voetballende systeem van FC Twente en me als voetballer hier nog beter kan ontwikkelen. Ook met het oog op het aankomende EK, waar we ons nog voor kunnen kwalificeren, is dit erg belangrijk voor mij.”

Onlangs maakte de Stichting Vrouwenvoetbal Heerenveen bekend komend seizoen onder de licentie van sc Heerenveen in de Eredivisie vrouwen uit te zullen komen.
Jessica Torny nieuwe hoofdcoach vrouwenteam
Gepubliceerd op 29 mei 2012
Jessica Torny (31) is komend seizoen de nieuwe hoofdcoach van het vrouwenteam van sc Heerenveen. De oud-international (75 interlands) werd vandaag in Grandcafe Paul Kruger in Heerenveen door de Stichting Vrouwenvoetbal Heerenveen als nieuwe trainer gepresenteerd.

Torny is momenteel als sergeant/sportinstructeur werkzaam voor het ministerie van Defensie. Ook is zij assistent- trainer van het Nederlands militair team. Voorheen bekleedde de voormalige spits van oa FFC Heike Reine, FC Twente en Willem II verschillende trainersfuncties bij de KNVB, waaronder als hoofdtrainer van district Oost en West voor meisjes 0-15 jaar en assistent-bondscoach van Oranje meisjes onder 15.

Jessica Torny speelde jarenlang voor Oranje (1996-2009) en op het hoogste niveau in Duitsland (1999-2006: FFC Heike Rheine Bundesliga) en Nederland (2008-2009: Willem II en 2007- 2008: FC Twente). Na haar actieve voetballoopbaan richtte zij zich op het trainerschap. Bij sc Heerenveen volgt zij Maarten de Jong op die tijdelijk het trainerschap op zich nam na het vertrek van Peter Meindertsma naar Libanon.
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Mooi dat het door gaat, jammer dat de club er eigenlijk helemaal niks meer mee te maken wil hebben. Meisjes / Dames voetbal is echt gigantisch in in op komst en dat word nog wel eens onderschat. Ik kon bij jeugdvoetbal soms hele goede meisjes tegen en ik denk dat het niveau van de eredivisie vrouwen over enkele jaren vele malen hoger is dan nu het geval is.

Momenteel staat het niveau gelijk aan een hoofdklasse B junioren team.
mitrita
Superster

Bericht door mitrita »

Er is een aardige leegloop aan de gang bij het vrouwenteam.
Na Spitse, Schaareman, van Eyk, Winters en Jurg vertrekt nu ook Marije Brummel (PSV).
Kortom, er is nog een gat van € 50.000 in de begroting, de sterkhouders vertrekken terwijl het team toch al geen hoogvlieger was in de eredivisie. Lijkt in alle opzichten een moeilijk verhaal te worden.
RobertDeVries
Basisspeler

Bericht door RobertDeVries »

Ik had het vrouwenvoetbal als Heerenveen zijnde onder het kopje maatschappelijk verantwoord gestopt. Als Heerenveen kan je toch een breder platform bieden dan dat het nu gaat zijn. Vrouwenvoetbal is nooit gebracht als zijnde een winstgevend project, maar een vorm van stimulering van sport. Ik vind het dan ook niet te geloven dat Heerenveen de bijvoorbeeld niet de laatste 50K niet bijlegt. Je hebt nu een stabiel bestuur voor het vrouwenvoetbal, met verstandige mensen met creativiteit en gedrevenheid. Daar moet je je als Heerenveen je naam aan verbinden ipv rare andere projecten waar Heerenveen niets mee heeft.

Ik zie vaak op internet het KIKA gebeuren voorbij komen (Veenstra is hier ambassadeur van). Maar je kan ook een benefiet diner/shirt veiling/schilderij verkoop/balonnenactie oid organiseren voor het vrouwenvoetbal. Heerenveen roept altijd dat ze begaan zijn met stimuleren van sporten, maar niet echt met het stimuleren van vrouwenvoetbal.
Plaats reactie