14-09-2024: AZ Alkmaar - sc Heerenveen (9-1)

› je eigen voor- en nabeschouwingen

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Ralt
Bankzitter

Re: 14-09-2024: AZ Alkmaar - sc Heerenveen (21.00 uur)

Bericht door Ralt »

Dinsdag Twente en dan Zondag Groningen die nu zeker bloed ruiken. Dit kan wel eens een hele pijnlijke week worden..
vincentdelbos
Selectiespeler

Bericht door vincentdelbos »

Dat we geen top verdedigers hebben is duidelijk. Maar dan nog mag zoiets nooit gebeuren. Dit is gewoon een combinatie van naïviteit en eigenwijs gedrag. Ik ben een groot voorstander van de spelopvatting die we zien, maar als je er even niet uit komt, dan ga je even inzakken en de boel dicht gooien. Dan kun je het later nog eens proberen.

Dit was gewoon een walgelijke vertoning en ik hoop een hele wijze les.
Feanfan 1
Verified
Forumicoon

Bericht door Feanfan 1 »

Als ik Luuk Brouwers mag geloven dan staat het woord inzakken niet in hun woordenboek
gwgwgw
Invaller

Bericht door gwgwgw »

Superfries1994 schreef: 14-09-2024 22:48 Dat is ook wel kort door de bocht
Waarom? Utrecht thuis had het na een kwartier maar zo 0 - 3 kunnen zijn. Zelfs een zeer zwak nac kreeg 4 a 5 100% kansen.

Verdedigend zijn we gewoon drama
AMDJ
Verified
Beheerder

Bericht door AMDJ »

Wat waren Olsson, Bochniewisz en Kersten slecht zeg. En dan ook nog alle drie 90 minuten mogen blijven staan, absurd.
SuperFrysk
Wereldspeler

Bericht door SuperFrysk »

AMDJ schreef: 14-09-2024 22:59 Wat waren Olsson, Bochniewisz en Kersten slecht zeg. En dan ook nog alle drie 90 minuten mogen blijven staan, absurd.
Ze zijn ook alle drie niet doortastend. Iets wat Van Beek wel was, die dekte nog wel eens flink door.
BWA23
Bankzitter

Bericht door BWA23 »

AMDJ schreef: 14-09-2024 22:59 Wat waren Olsson, Bochniewisz en Kersten slecht zeg. En dan ook nog alle drie 90 minuten mogen blijven staan, absurd.
Dan benoem je 3 koorknaapjes. Daar zit geen enkele passie en agressiviteit in. In alledrie niet. Zelfs bij 6-1 gebeurt er niks bij ze.
Vrieskist
Verified
Beheerder

Bericht door Vrieskist »

De scouting heeft na deze wedstrijd wel helder waar onze pijnpunten liggen tenminste ;-)
SuperFrysk
Wereldspeler

Overigens was de verdediging drama, maar vergeet niet dat er niemand in de bal kwam bij het opbouwen. Waar moet Köhlert de bal kwijt als er niemand vanuit het middenveld komt. Ze waren zich allemaal aan het verstoppen, dat is vragen om probleem. Doet er niet aan onder dat die bal dan gewoon lang moet.
Feanfan 1
Verified
Forumicoon

Bericht door Feanfan 1 »

SuperFrysk schreef: 14-09-2024 23:07 Overigens was de verdediging drama, maar vergeet niet dat er niemand in de bal kwam bij het opbouwen. Waar moet Köhlert de bal kwijt als er niemand vanuit het middenveld komt. Ze waren zich allemaal aan het verstoppen, dat is vragen om probleem. Doet er niet aan onder dat die bal dan gewoon lang moet.
Een keer de lange bal spelen is ook niet verboden hoor en dan de tweede bal winnen en daarop verder voetballen
Maar onze trainer heeft alleen maar plan A, droeftoeter
fuotbalgek
Superster

Bericht door fuotbalgek »

De backs laten het afweten, het centrum kan echt niet, middenveld is niet goed genoeg, aanval doet niet meer mee, je kunt iedereen de schuld geven. Uiteindelijk heeft AZ meer individuele kwaliteit, en dat moet je als team bestrijden. Dan kun je defensief doen zoals KvW of offensief zoals RvP. Blijft echter wel een balans. Het wisselen in de rust was uiteindelijk wel de doodsteek voor die balans. Daarna staat het team niet goed meer en komen als die spelers inderdaad in hun zwakte te spelen. Geen onvoldoende voor de speloptiek van de trainer daarom wat mij betreft, wel voor de wissel Smans voor Van Ee. Aanvallen is een goede optie zolang de balans aanwezig is in het team. Hopelijk is Conde snel terug.
fuotbalgek
Superster

SuperFrysk schreef: 14-09-2024 23:07 Overigens was de verdediging drama, maar vergeet niet dat er niemand in de bal kwam bij het opbouwen. Waar moet Köhlert de bal kwijt als er niemand vanuit het middenveld komt. Ze waren zich allemaal aan het verstoppen, dat is vragen om probleem. Doet er niet aan onder dat die bal dan gewoon lang moet.
De eerste helft wel, toen speelden we nog met een zes. Verder helpt zijn spitsenwissel daar ook niet mee. Dan laat je na rust twee verdedigers opbouwen die daar niet in uitblinken, zonder dat ze de optie dichtbij of de spits als aanspeelpunt hebben. Gevolg los zand, volledig overlopen.
Superfries1994
Wereldspeler

Bericht door Superfries1994 »

SuperFrysk schreef: 14-09-2024 23:01 Ze zijn ook alle drie niet doortastend. Iets wat Van Beek wel was, die dekte nog wel eens flink door.
Ook met Van Beek kregen we er veel om de oren. Zeker het laatste seizoen. Laten we het verleden niet romantiseren.
SuperFrysk
Wereldspeler

Feanfan 1 schreef: 14-09-2024 23:09 Een keer de lange bal spelen is ook niet verboden hoor en dan de tweede bal winnen en daarop verder voetballen
Maar onze trainer heeft alleen maar plan A, droeftoeter
Als Köhlert de bal krijgt ingespeeld op linksback vanaf de keeper. De middenvelders verstoppen zich en die bal gaat lang, dan komt die net zo hard terug als de spits het kopduel niet wint, omdat de middenvelders niet laag staan. Dat gebeurde ook nog een keer.

Je kan dan beter stellen dat je dan direct de lange bal vanaf het begin speelt.
SuperFrysk
Wereldspeler

fuotbalgek schreef: 14-09-2024 23:12 De eerste helft wel, toen speelden we nog met een zes. Verder helpt zijn spitsenwissel daar ook niet mee. Dan laat je na rust twee verdedigers opbouwen die daar niet in uitblinken, zonder dat ze de optie dichtbij of de spits als aanspeelpunt hebben. Gevolg los zand, volledig overlopen.
Klopt, Van Ee grossierde in balverlies maar dat komt ook omdat hij daar aangespeeld word. Onder druk. Toen Van Ee daar niet meer was, werd pas duidelijk dat het middenveld niet ingespeeld kon worden.
SuperFrysk
Wereldspeler

Superfries1994 schreef: 14-09-2024 23:14 Ook met Van Beek kregen we er veel om de oren. Zeker het laatste seizoen. Laten we het verleden niet romantiseren.
Dat zal ik ook niet ontkennen, maar ik probeer Kersten te vergelijken met Van Beek. Van Beek was wel iemand die er nog wat duelkracht en spirit in kon gooien, iets wat vandaag totaal ontbrak. Ik vond ons centrale duo op zijn zachts gezegd, nogal passief verdedigen.
Ralt
Bankzitter

Bericht door Ralt »

SuperFrysk schreef: 14-09-2024 23:17 Dat zal ik ook niet ontkennen, maar ik probeer Kersten te vergelijken met Van Beek. Van Beek was wel iemand die er nog wat duelkracht en spirit in kon gooien, iets wat vandaag totaal ontbrak. Ik vond ons centrale duo op zijn zachts gezegd, nogal passief verdedigen.
Passief? Het was net of ze het begrip verdedigen wereldvreemd waren.
fuotbalgek
Superster

SuperFrysk schreef: 14-09-2024 23:16 Klopt, Van Ee grossierde in balverlies maar dat komt ook omdat hij daar aangespeeld word. Onder druk. Toen Van Ee daar niet meer was, werd pas duidelijk dat het middenveld niet ingespeeld kon worden.
En dat laat het belang van die positie zien. Als Conde daar straks speelt heb je daar denk ik wel een goede optie, maar Van Ee daar neerzetten en verwachten dat hij als Frenkie de Jong het voetbal daar gaat brengen is heel veel vragen van een speler die tot nu toe alleen mocht invallen. Dat hij daar niet aan voldoet is logisch, maar de wissel die daar op volgde niet. Dat is ook de pech van de blessure van Conde, anders kan zon wedstrijd ineens heel anders lopen.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Verdedigend was het tegen NAC ook drama, dus wat dat betreft komt het niet uit de lucht vallen.

Alleen binnen een half jaar 2x een negatief record halen en je slechtste wedstrijd ooit spelen is natuurlijk niet alleen de mensen op het veld aan te rekenen. We komen gewoon kwaliteit tekort en er is deze zomer geen klootzak bijgekomen. Uiteindelijk speel je op het middenveld en in de verdediging met grotendeels de ideale schoonzonen die we vorig jaar ook hadden.

Onder een andere coach hadden we mogelijk ‘gewoon’ weer met 4-0 of 5-0 verloren, maar niemand had volgens mij deze spelers vandaag kunnen kneden tot een winnend team.

Daarvoor moeten er gewoon meer kwalitatief goede spelers bij en dat geld hebben we niet.

We weten waar we staan en ik denk dat we blij mogen zijn met een plek tussen de 12 en 8. Hebben we nog geluk dat de rest van de eredivisie ook kwaliteit mist
Het is maar een spelletje
SuperFrysk
Wereldspeler

En toch waren we in de eerste helft bij vlagen, vooral het laatste kwartier, veel beter dan AZ. Ik zie nu de xG van beide teams:
AZ: 5
Heerenveen: 2
BWA23
Bankzitter

Bericht door BWA23 »

vlqrt schreef: 14-09-2024 23:50
Alleen binnen een half jaar 2x een negatief record halen en je slechtste wedstrijd ooit spelen is natuurlijk niet alleen de mensen op het veld aan te rekenen. We komen gewoon kwaliteit tekort en er is deze zomer geen klootzak bijgekomen. Uiteindelijk speel je op het middenveld en in de verdediging met grotendeels de ideale schoonzonen die we vorig jaar ook hadden.
Precies dit ja! Kijk hoe ze de duels aangaan. Bochniewicz kan bij 2 goals gewoon het schot blokken door uit te stappen. Hij staat gewoon te kijken. De wil ontbreekt totaal bij een paar spelers. Totaal geen winnaarsmentaliteit. Ik had Kersten, Bochniewicz en Olsson er alledrie afgehaald. Oostra, Hopland en Isiah er maar in. Die wilen wel werken. Hoe hebben ze in hemelsnaam Kersten kunnen halen?

Allen onze 2e spits pakt geel. Hoe bestaat het? Dit zegt weeeeeeer alles over deze slappe selectie helaas.
vincentdelbos
Selectiespeler

Bericht door vincentdelbos »

Zo, ik was gisteren echt heel boos. Mijn vrouw vertelde me dat ze me in al die 10 jaar dat we elkaar kennen nooit zo heeft gezien. Ik schaamde me kapot en was echt heel negatief verrast door de ontzettend naïeve en eigenwijze spelopvatting van Robin. Nu naar een nachtje slapen mijn zienswijze.

1) De eerste helft vond ik prima! AZ was goed, maar we hebben zelf ook onze kansen gehad. Dus daar kan ik prima mee leven. Ik was tevreden.
2) Ik blijf het ontzettend naïef en ook wel erg onhandig vinden dat je blijft spelen zoals je speelt als je compleet wordt overlopen vanaf het begin van de 2e helft. Dat is niet geloven in je spelopvatting, dat is gewoon 'dom'.
3) Ik zie veel mensen verwijzen naar werklust, klootzakken, etc. in dit elftal Dat vind ik wat kort door de bocht. Ja, er werd zo nu en dan slap opgetreden en ja, dat heeft bijgedragen, maar ik heb in de andere wedstrijden dit seizoen wel veel strijdlust gezien; veel afjagen, kort op de bal. Dus dat het elftal dat mist, dat vind ik niet.
4) Volgens mij was een belangrijke factor dat Espen eraf ging voor Smans. Dit vind ik ook wel een mispeer van Robin. Je haalt de complete balans uit het elftal en je maakt het je verdediging zo nog lastiger. Ik hoop dat Condé snel fit is en ik ben ook benieuwd naar de contoleur die in januari komt.
5) Ik ben het wel eens dat het goed is om er nog een snelle en beweeglijke verdediger bij te halen of Hopland moet zo'n verdediger zijn.
6) Na de historisch slechte wedstrijd zeggen dat je trots bent vind ik ook niet zo handig. Ik hoop wel dat er in de tactische opvatting iets gaat veranderen. Aanvallen en afjagen: prachtig! Naïef blijven voetballen als je wordt overlopen is gewoon niet handig.
Fladian
Invaller

Bericht door Fladian »

Ik was gisteren op een verjaardag, dus ik heb de wedstrijd maar in vlagen gezien. Nadat de 6-1 viel heb ik de handdoek in de ring gegooid en heb ik niks meer van de wedstrijd meegekregen.

Maar van wat ik wél gezien heb, kreeg ik het gevoel dat de eerste helft het best een open wedstrijd was. Ik was daarom ook nogal verrast dat het in de tweede helft zo hard bergafwaarts ging.
Heerenveen rules
Forumicoon

Bericht door Heerenveen rules »

Nu al weer helemaal klaar met deze lamlendige selectie! Er binnen een paar maanden met 8-0 en 9-1 afgaan en geen enkele kaart.....
Nul reactie op een afgang. Dat zegt wat mij betreft alles over deze spelers. Geen eergevoel, geen clufliefde. Om te kotsen!

En een trainer die roept dat hij trots op ze is. Had ze de afsluitdijk over laten lopen. Met 20 kg op de rug. Mannen laten worden.
Feanfan 1
Verified
Forumicoon

Bericht door Feanfan 1 »

Ik vind het opmerkelijk dat Van Persie zo beschermd wordt. Elke andere trainer had al lang ontslagen moeten worden, maar omdat hij een "held" is in Nederland, krijgt hij weinig kritiek

En ja, hij brengt best wel wat teweeg in de club. De club leeft weer als nooit tevoren. Maar de grootste nederlaag ooit !! dat voor 80% zijn schuld is. De spelers maken ook fouten, maar we zijn een profclub en geen F-pupillen die frank en vrij voetballen. Als je na 4-1 nog steeds achter je visie staat en niet plan B in werking stelt om de schade te beperken, ben je in mijn ogen ongeschikt
En als je na de wedstrijd ook nog volhoudt dat we dit het hele seizoen gaan doen .... doelsaldo 60-150
Maar oh oh wat hebben we leuk gevoetbald, flikker op
Demster
Selectiespeler

Bericht door Demster »

29-09-2023: Groningen - Den Bosch (0-3).

Ik zie (hopelijk) veel gelijkenissen tussen het Groningen van vorig seizoen en het Heerenveen van nu. Groningen kwam van een Wormuth, Van der Ree en een degradatie met een negatieve speelwijze op Lukkien uit. Een hele andere manier van spelen met volop druk naar voren. Liep dat vanaf het begin goed? Nee, verlies tegen Jong Utrecht, een zepert tegen Den Bosch thuis en verlies tegen Cambuur uit. Resultaat? 12e na 12 speelrondes in de KKD.

Nu ben ik zelf woonachtig in de provincie Groningen dus krijg daar iets meer van mee maar ook toen liep men te roepen dat Lukkien eruit moest en dat deze speelwijze niet paste. Maar Lukkien bleef volharden in zijn spelopvatting en zie wat dat ze nu gebracht heeft. Wellicht het leukste team om te zien op dit moment.

Zoiets zou ons ook kunnen gebeuren. Echter, Lukkien had vrij snel door met welke spelers hij deze speelwijze wel kon doen (Postema/Van Bergen) en met wie niet (Van Veen) en was ook niet bang om Van Veen niet meer te gebruiken. Kijk je naar ons dan lijkt de puzzel wat lastiger aangezien ik niet het idee heb dat een Pawel of Kersten het spel van Van Persie gaan beheersen. Alleen dan moet je dat wel doorhebben en dan helpt het niet als je geen serieuze backup hebt.

We zitten volgens mij op een lastig kruispunt waarbij de ene helft wel comfortabel is met deze speelwijze en de andere helft met angst voor een fout voetbalt (Pawel). Heel interessant wat er gaat gebeuren tegen Twente en of ze de ballen durven blijven geven.

Dus, het zelfde traject als bij Groningen is mogelijk alleen zijn de mitsen en maren bij ons een stuk groter.
SuperFrysk
Wereldspeler

vincentdelbos schreef: 15-09-2024 08:50 3) Ik zie veel mensen verwijzen naar werklust, klootzakken, etc. in dit elftal Dat vind ik wat kort door de bocht. Ja, er werd zo nu en dan slap opgetreden en ja, dat heeft bijgedragen, maar ik heb in de andere wedstrijden dit seizoen wel veel strijdlust gezien; veel afjagen, kort op de bal. Dus dat het elftal dat mist, dat vind ik niet.
Je haalt twee dingen door elkaar. Onze centrale verdedigers dekken niet door en gaan slap de duels aan. Dat is een stukje onverzettelijkheid die ze niet hebben, dat heeft de rest van het team ook niet. Dat is niet perse werklust, want we zien allemaal wel dat ze wel willen.

Het team heeft geen echte leider. Iemand die zegt, tot hier en niet verder. Olsson verstopt zich, Köhlert wil de bal niet hebben en Brouwers staat ook niet op. Dan heb je het centrale duo die het druk met hun eigen problemen heeft.

Het zijn allemaal geen karakters die bij tegenslag opstaan en zeggen, geef mij die bal maar. Dat moet ook vanuit het middenveld komen. Op een bepaald moment werd Köhlert een aantal keer aangespeeld onder druk, maar kon die hem nergens kwijt.

Dan laat je als middenveld, je verdediging ook enorm in de steek. Dan kom je dus nooit onder de druk uit en loop je flink in het mes.

We hadden kritiek op Van Ee, maar juist dit deed hij wel. Ook met af en toe gevaarlijk balverlies, maar dat liep steeds goed af. Nu werd de bal nog eerder verloren en was het schrijnend.
Mackan68
Forumicoon

Bericht door Mackan68 »

Feanfan 1 schreef: 14-09-2024 22:21 Van Persie:
We zullen ook wel eens op onze bek gaan, maar we willen het publiek vermaken

Leuk hoor, maar als je overlopen wordt, misschien ook een slot er op doen ?
Dat op de bek gaan is al heel snel van toepassing. Nogal schokkend vind ik dat Robin voor de wedstrijd uitgebreid uitgelegd heeft dat tijdens de interlandstop de nadruk op verdedigen gelegd is. Over de aanvallende en risicovolle speelstijl die hij kennelijk ten koste van alles wil blijven toepassen krijg ik een beetje hetzelfde gevoel als met van Wonderen. Die had geen plan B. Van Persie lijkt er ook geen te hebben. Dat kun je verbergen door te zeggen dat je geen andere stijl of aanpassing wilt. De toekomst zal uitwijzen hoe lang en hoe zeker hij hierin kan volharden.
RvP, het waren 10 .... maanden
pes5
Beheerder

Bericht door pes5 »

Mackan68 schreef: 15-09-2024 13:38 Dat op de bek gaan is al heel snel van toepassing. Nogal schokkend vind ik dat Robin voor de wedstrijd uitgebreid uitgelegd heeft dat tijdens de interlandstop de nadruk op verdedigen gelegd is. Over de aanvallende en risicovolle speelstijl die hij kennelijk ten koste van alles wil blijven toepassen krijg ik een beetje hetzelfde gevoel als met van Wonderen. Die had geen plan B. Van Persie lijkt er ook geen te hebben. Dat kun je verbergen door te zeggen dat je geen andere stijl of aanpassing wilt. De toekomst zal uitwijzen hoe lang en hoe zeker hij hierin kan volharden.
Zowel tegen Utrecht als NAC heeft Van Persie het spel met enkele omzettingen doen laten kantelen. Hoezo geen plan B?
Mackan68
Forumicoon

Bericht door Mackan68 »

pes5 schreef: 15-09-2024 15:05 Zowel tegen Utrecht als NAC heeft Van Persie het spel met enkele omzettingen doen laten kantelen. Hoezo geen plan B?
Wissels zijn niet persé een omzetting in speelstijl. Hij heeft gister toch uitgelegd op dezelfde manier door te gaan? Dus geen verdediger of verdedigende middenvelder er in als je al kansloos met 4 goals verschil achter staat, maar gewoon blind risicovol aanvallen. Tenminste, als je daar sowieso nog aan toe komt.
RvP, het waren 10 .... maanden
Plaats reactie