Squerrel schreef:
En wat zijn die regels dan? Alleen optreden tegen Heerenveen supporters? Als die bv iets te lang blijven staan? Tegen supporters van de tegenpartij durven jullie niet op te treden.
En leg me eens uit wat "wij" als supporters dan allemaal mogen wat elders niet mag?
Om maar even een voorbeeldje te noemen: SC Heerenveen - Newcastle United, de situatie in vak 27. Uitpuilende tribune, iedereen stond, zelfs op de trappen. Het werd gedoogd die avond. Trappen moeten normaal gesproken op last van de brandweer vrij blijven, da's volgens mij overal zo. Dat is ook de reden waarom we mensen altijd sommeren door te lopen vlak voor het einde van de wedstrijd - je weet wel, die mensen die menen dat hun seizoenskaart niet geldig is tijdens blessuretijd en dus voortijdig weggaan. Daar moeten we tegen optreden, omdat het een grote bron van ergernis is voor de fans die wél alles willen zien. Als er tijdens de wedstrijd wel mensen op de trap staan, dan zijn dat stewards of medewerkers van de horeca-gelegenheden.
Instructie van stewards bij uit-supporters... Vak 10/11 is voor de uitspelende club, die nemen ook hun eigen stewards mee en die stewards zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen hun vak. Maar bij elke wedstrijd komen er losse kaarten op de markt, die door iedereen kunnen worden gekocht (het is immers een koud kunstje voor een Ajacied om een clubkaart van Heerenveen aan te vragen en daarmee kaarten te kopen). Een doorsnee ajacied of een tukker is niet van een Fries te onderscheiden - mits ie z'n mond houdt, want dan hoor je het natuurlijk direct

. Bij de wedstrijd tegen Newcastle zijn er een paar engelsen die 100 euro hebben uitgegeven voor een kaartje in vak 27. Ze vroegen mij of ze bij hun eigen jongens mochten zitten, maar dat kon niet; ze zijn dus in 27 gaan zitten. Dat moet kunnen denk ik. Ter vergelijking: in Australië is het Australian Football verschrikkelijk populair, nog meer dan het voetbal hier. De stadions zitten afgeladen vol, zo'n 50 000 tot 70 000 of meer mensen. Nooit is er gedonder tussen supporters, maar daar zit dan ook iedereen door elkaar!!! Geweldige sfeer altijd. Maar hier zet men de verschillende groepen apart waardoor het risico groter is dat de relschoppers - die dan bij elkaar zitten - de menigte opruien. Als er op de tribunes in Australië iets ontstaat wat op een rel lijkt, dan zit de rest van de menigte er boven op en worden de boosdoeners eruit gehaald. Waarom zou zoiets hier niet werken?
Ik vind het een verantwoordelijkheid van de club om daar mee om te gaan. Ik ben van mening dat de zuid-tribune geheel voor onze eigen fans moet zijn. Maar volgend seizoen wordt de indeling toch veranderd, dus ik zou zeggen: zit dit seizoen even uit en hopelijk zijn een hoop kinderziektes van de nieuwe tribunes volgend seizoen de wereld uit. Concentreer je op het steunen van onze jongens op het veld in plaats van te reageren op een handjevol (50 is ook maar een handjevol) 'verdwaalde' uitsupporters die ook gewoon een leuke wedstrijd willen zien.