One-tier board en Stichtingsbestuur (Van der Wiel cs)

> voor al het historische leesvoer...

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gesloten
Gekko
Forumicoon

Re: Directie & Raad van Commissarissen (het vervolg)

Bericht door Gekko »

We zullen de uitkomsten van het onderzoek gebruiken om zaken te veranderen (structuur, cultuur, toezicht enz), het zal even duren voor iedereen die er nu zit maar weg zou moeten ook daadwerkelijk is, je moet gesprekken voeren met kandidaten, nieuwe mensen hebben opzegtermijnen dus ontkomt je niet aan overbruggingsoplossingen.
Een organisatie waar zo'n 100 man werken, met duizenden zakelijke en privé klaten en kun je niet part time laten aansturen. Zo iemand moet veel in de organisatie zijn en de wereld waar die organisatie voor werkt. dat was nu juist een tekortkoming van Veenstra. Die liet zich nooit zien.
Grimo
Superster

Bericht door Grimo »

Zou Jan de Visser niet een geschikte kandidaat zijn voor de functie van algemeen directeur.

Voetbalde 8 seizoenen (1991 tm 1999) bij ons en is daarnaast altijd blijven studeren in die tijd. Geen domme jongen. Speelde van de eerstedivisie naar eredivisie, van het oude naar het nieuwe stadion.Weet waar we als club weg kwamen en kent de cultuur van de club. Was jaren lang aanvoerder. Nu werkzaam als spelersmakelaar bij Rodger Linse. Kent het voetbalwereldje, kon zich goed verwoorden altijd , heeft als oud makelaar een netwerk en bovenal wat het een sympathieke gast.

http://rondomheerenveen.nl/nieuws/Heere ... rsmakelaar
Gekko
Forumicoon

Bericht door Gekko »

Misschien meer een technisch directeur. Ik denk dat hij niet stevig genoeg is voor het algemeen directeurschap. Maar geen rare naam waar je mee komt.
dirk3
Wereldspeler

Bericht door dirk3 »

Ontsla die persoon van het aansturen van de dagelijkse dingen, zoals ik betoog en die persoon heeft alle tijd en rust voor de rest.
Blijft dan over:

Af en toe sponsoren toespreken op een bijeenkomst.
Af en toe naar supportersbijeenkomsten.
Op wedstrijddagen de club uitdragen/vertegenwoordigen.
Tweewekelijks directie overleg.
Regelmatig op Skoatterwald zijn.
Af en toe een training bezoeken.
Heerenveen vertegenwoordigen in het land (KNVB e.d.).
Mediacontacten.

Hoeft echt geen fulltimebaan te zijn. Met goeie mensen op de juiste plaatsen, moet je wel zichtbaar zijn, maar de mensen ook de ruimte en het vertrouwen geven. Overal bovenop zitten geeft alleen maar wrijving.
Knipecity
Forumicoon

Bericht door Knipecity »

Ik verbaas me soms wel over de namen die genoemd worden. Sowieso verbaas ik me altijd als profvoetballers die nooit een normale mensenbaan hebben gehad plots directeur worden in een organisatie met 50-100 man of meer. Er zijn absoluut een aantal voetballers die wel met de poten op de grond zijn gebleven, maar laten we eerlijk zijn, die mensen leven toch in een totaal onrealistische wereld gedurende hun profcarriere met salarissen van 3 ton of meer. En dan moet je een club/bedrijf managen en moet je verstand hebben van allerlei zaken, zeker als algemeen en commercieel directeur waar je nog nooit iets mee gedaan hebt. Technisch Directeur zit nog het dichtst bij wat ze hebben gedaan, maar ook dan....
Janstra
Selectiespeler

Bericht door Janstra »

Daarom snap ik namen als Vonk en Bruggink ook niet. Jan de Visser is nog wel reëel, die is nu al een mooi poosje werkzaam in de voetbalwereld en heeft zich serieus ontwikkeld na zijn loopbaan als voetballer.
dirk3
Wereldspeler

Bericht door dirk3 »

Janstra schreef:Daarom snap ik namen als Vonk en Bruggink ook niet. Jan de Visser is nog wel reëel, die is nu al een mooi poosje werkzaam in de voetbalwereld en heeft zich serieus ontwikkeld na zijn loopbaan als voetballer.
Het is idd een beetje dun gezaaid qua namen. Vonk schat ik als capabel in. Bruggink is een suggestie en niet meer dan dat, zal onderzocht moeten worden. Jan de Visser is idd een verrassende naam. Lijkt me een goede kandidaat, maar weet niet of hij de club goed kan verkopen. Lijkt me een beetje introvert.
Knipecity
Forumicoon

Bericht door Knipecity »

Ja, erg weinig oud-voetballers van Heerenveen die je kan noemen voor kantoorfuncties. Toch apart eigenlijk. Op Talan en Klompe na zijn ook de jeugdtrainers jongens die niet of nauwelijks in het eerste hebben gespeeld. Wat is die spoeling dun.
GeraldSibon35
Selectiespeler

Bericht door GeraldSibon35 »

Paul Bosvelt en Henk Timmer misschien voor een functie binnen de club?
Al hebben ze allebei niet lang hier gevoetbald.
Anders misschien Danny Hesp?
dirk3
Wereldspeler

Bericht door dirk3 »

Knipecity schreef:Ja, erg weinig oud-voetballers van Heerenveen die je kan noemen voor kantoorfuncties. Toch apart eigenlijk. Op Talan en Klompe na zijn ook de jeugdtrainers jongens die niet of nauwelijks in het eerste hebben gespeeld. Wat is die spoeling dun.
Komt ook een beetje doordat voetballers steeds sneller verkassen en er daardoor weinig clubbinding meer ontstaat.
Daarnaast helpt ook het grote aantal buitenlanders niet echt mee.
Knipecity
Forumicoon

Bericht door Knipecity »

Dat is zeker een reden, maar als je dan naar Ajax kijkt en wat die hebben rondlopen aan oud-spelers.
dirk3
Wereldspeler

Bericht door dirk3 »

Knipecity schreef:Dat is zeker een reden, maar als je dan naar Ajax kijkt en wat die hebben rondlopen aan oud-spelers.
Allemaal jaren 80/90 spelers volgens mij en jarenlang bij de club gespeeld. Bovendien financieel onafhankelijk. Voor hun is het gewoon een uitermate leuke en relaxte manier om bij het voetbal betrokken te blijven. Gabbers onder elkaar.
Wij zijn veel meer een doorgangshuis, altijd al geweest.
dirk3
Wereldspeler

Bericht door dirk3 »

We zoeken eigenlijk iemand met het fundament van Vonk en de uitstraling van Van der Gijp.
Waarom hebben die Ankers vroeger ook niet wat beter hun best gedaan op het trainingsveld
Grimo
Superster

Bericht door Grimo »

dirk3 schreef: Allemaal jaren 80/90 spelers volgens mij en jarenlang bij de club gespeeld. Bovendien financieel onafhankelijk. Voor hun is het gewoon een uitermate leuke en relaxte manier om bij het voetbal betrokken te blijven. Gabbers onder elkaar.
Wij zijn veel meer een doorgangshuis, altijd al geweest.
Het zijn veelal ook jongens die minstens 10 jaar bij Ajax hebben gespeeld, ze hebben de jeugdopleiding doorlopen en weten dus wat de Ajax cultuur inhoudt, van jeugdspeler tot Ajax1 speler. Velen zijn ook international geweest en hebben in veel verschillende keukens in het buitenland kunnen kijken als speler. Dat is het verschil met sc Heerenveen. Weinig tot geen spelers hebben hier de opleiding genoten, zijn hier slechts enkele jaren contractspeler geweest. Een Bruggink wordt hier genoemd. Die heeft 1,5 jaar hier gevoetbal, heeft verder geen enkele ervaring in een BVO of anders, is ook niet een echte Heerenveen man.. Hij is analist bij eredivisielive en thats is. Jongens als Vonk of de Visser zijn wat dat betreft al wat verder. Er zijn maar weinig oudspelers, buiten degenen die hier al rondlopen, die echt nog binding hebben met onze club. Ik kan er geen tien noemen denk ik. Tevens organiseert sc Heerenveen ook niet echt veel dingen voor oud spelers volgens mij. De wedstrijden van oud sc Heerenveen is ook niet een iniatief van de club zelf. Bij Ajax hebben ze elk seizoen een aantal reunies waar die mannen elkaar met regelmaat weer tegenkomen. Tevens heeft sc Heerenveen de afgelopen 15 jaar heel veel buitenlanders gehad in de selectie, waar je nu nog wat mee kan.Die kan je hooguit in hun eigen land vragen nog om te scouten. Oud spelers, met Heerenveen feeling, die van waarde kunnen zijn op directie niveau. die zijn heel erg dun gezaaid.
Laatst gewijzigd door Grimo op 24-06-2013 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
dirkj
Invaller

Bericht door dirkj »

dirk3 schreef:We zoeken eigenlijk iemand met het fundament van Vonk en de uitstraling van Van der Gijp.
Waarom hebben die Ankers vroeger ook niet wat beter hun best gedaan op het trainingsveld
oi, dan word ik soms beschuldigd van relativeren.... De koning van de "Ah Joh, .." is toch wel Gijp :)

Tsja, en die Ankers, die komen wel vaker langs. Ik weet niet of je dat nu moet willen hoor.
In ieder geval een van de twee heeft soms best wel heftige zaken bij de hand (met niet zulke sympathieke verdachten, zal ik maar zeggen). Ik vraag me af of het goed is dat er dan nieuws is in de trant van [bijzondere strafzaak] ... Anker ... is tevens [fucntie] bij SC Heerenveen.
dirk3
Wereldspeler

Bericht door dirk3 »

dirkj schreef: oi, dan word ik soms beschuldigd van relativeren.... De koning van de "Ah Joh, .." is toch wel Gijp :)

Tsja, en die Ankers, die komen wel vaker langs. Ik weet niet of je dat nu moet willen hoor.
In ieder geval een van de twee heeft soms best wel heftige zaken bij de hand (met niet zulke sympathieke verdachten, zal ik maar zeggen). Ik vraag me af of het goed is dat er dan nieuws is in de trant van [bijzondere strafzaak] ... Anker ... is tevens [fucntie] bij SC Heerenveen.
Noem nog een naam, maar die zal ook beslist niet onomstreden zijn: Pastoor
Ik zie ook geen enkele topkandidaat die alles in zich verenigd. Ik wens de mensen die gaan selecteren alle wijsheid toe......
forca hveen
Superster

Bericht door forca hveen »

Zie de Ankers zeker niet de advocatuur combineren met voorzitterschap van heerenveen.
Ze hebben wel de ambitie om na hun carriere voorzitter te worden bij heerenveen maar de vraag is of we dat moeten willen.
GeraldSibon35
Selectiespeler

Bericht door GeraldSibon35 »

Ze moeten opzoek naar een jongere versie van Foppe als boegbeeld met daarachter een sterke leidinggevende.
Hiervoor zou Gert-Jan natuurlijk fantastisch wezen.
dirk3
Wereldspeler

Bericht door dirk3 »

forca hveen schreef:Zie de Ankers zeker niet de advocatuur combineren met voorzitterschap van heerenveen.
Ze hebben wel de ambitie om na hun carriere voorzitter te worden bij heerenveen maar de vraag is of we dat moeten willen.
Ze hebben heel veel dingen wel:

Geworteld in de Friese traditie
Heerenveenhart
Intelligent
Liggen goed in de media
Spreken makkelijk en onderhoudend een zaal toe.
Lijken me gezien hun maatschappelijke nevenactiviteiten verbinders.
Zijn niet bang en staan voor hun zaak.

Alleen op voetbalgebied niet deskundig, maar dat ben ik dan weer wel :wink:

De ideale kandidaat bestaat niet vrees ik......
dirkj
Invaller

Bericht door dirkj »

dirk3 schreef: Noem nog een naam, maar die zal ook beslist niet onomstreden zijn: Pastoor
Ik zie ook geen enkele topkandidaat die alles in zich verenigd. Ik wens de mensen die gaan selecteren alle wijsheid toe......

Alberda wordt ook vaak genoemd, maar dat is toch een beetje alsof je de Van Persie van de sportbestuurders wil halen.
Uitstekende bestuurder, maar onze club is op dit moment te klein voor hem. denk ik. Misschien ooit nog.

Nee, makkelijk is het niet, een balans vinden tussen eigenlijk los van elkaar staande eigenschappen:
(niet noodzakelijk in volgorde van belangrijkheid)

(1) Clubhistorie/gevoel;
(2) Fries/regio gebonden;
(3) Bestuurlijke ervaring;
(4) Niet te veel historische belasting;
(5) Weinig 'andere belangen'

Van de namen die tot nu toe zijn gepasseerd scoren langs deze meetlat, m.i.:
Alberda: 1(-), 2(+), 3(++), 4(++), 5(+/-)
Ankers: 1(++), 2(++), 3(+), 4(+), 5(--)
Atsma: 1(+), 2(+), 3(++), 4(-), 5(-)
Jacobi: 1(+), 2(+), 3(++), 4(+), 5(+/-)

{update 1}
Gijp: 1(-) 2(--), 3(--), 4(+), 5(+/-)
Pastoor: 1(+), 2(-), 3(+/-), 4(+), 5(+)
Verbeek: 1(++), 2(+[+]), 3(+/-), 4(+), 5(--)

Ook een beetje tot mijn eigen verbazing komt Lutz Jacobi (nog steeds) hieruit naar voren als het beste boegbeeld/voorzitter.
Verbeek scoort hoog, maar ik heb (--) bij andere belangen gezet want ik denk (en hoop) dat hij nog een paar jaar een mooie trainerscarriere gaat hebben, en dat mag best bij ons.
Grimo
Superster

Bericht door Grimo »

Haal alsjeblieft Gijp en Pastoor van je lijstje. Pastoor is een trainer en geen bestuurder en Gijp is een clown aan tafel van de snor. Beide totaal niet geschikt en ik weet zeker dat ze deze ambitie niet hebben.

Misschien ben ik conservatief maar een vrouwelijke voorzitter zie ik totaal niet zitten. Het zal een prima mens zijn hoor maar haar uitstraling en presentatie vind ik nou niet echt je van het.
De gebroeders Anker willen bij SC Heerenveen meer de lolbroeken uithangen dan serieus beleid maken. Tevens lijkt me een duo voorzitterschap niet praktisch.
dirk3
Wereldspeler

Bericht door dirk3 »

Grimo schreef:Haal alsjeblieft Gijp en Pastoor van je lijstje. Pastoor is een trainer en geen bestuurder en Gijp is een clown aan tafel van de snor. Beide totaal niet geschikt en ik weet zeker dat ze deze ambitie niet hebben.

Misschien ben ik conservatief maar een vrouwelijke voorzitter zie ik totaal niet zitten. Het zal een prima mens zijn hoor maar haar uitstraling en presentatie vind ik nou niet echt je van het.
De gebroeders Anker willen bij SC Heerenveen meer de lolbroeken uithangen dan serieus beleid maken. Tevens lijkt me een duo voorzitterschap niet praktisch.
Pastoor is nu idd een trainer, maar wie weet wat zijn ambities zijn? Heeft wel een verleden van een jaar of zes bij de club.
Of hij de juiste kwaliteiten heeft, kan ik niet echt beoordelen.

De Ankers, denk je dat ze in hun bedrijf ook de hele dag liggen te rollebollen van het lachen? Wellicht kan de ene de praktijk voorzetten en de andere SCH? En als ze dan onderling een dagje ruilen, zal niemand het weten :wink:

Op iedereen valt in meer of mindere mate wat aan te merken. Zal lastig genoeg worden vrees ik
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

Persoonlijk vind ik dat gespeculeer over namen van opvolgers niet echt thuishoren in dit topic. We hebben een geruchten topic voor spelers, misschien moet er ook maar 1 komen voor bestuurders.

Volgens mij is dit topic er om de huidige directie en de huidige raad van commissarissen te bespreken. Dat gespeculeer over namen lijkt me vrij onzinnig. Vooral omdat ze toch niet aan ons gaan vragen wie we geschikt achten.
Feankoorts
Nieuw talent

Bericht door Feankoorts »

Ik vond Wiebe Wieling geen gekke optie. Wanneer hij dan ook nog het voorzitterschap van de Fryske Alvestêdetocht blijft voeren hebben we m.i. echt een top icoon. Aimabele man, veel relevante ervaring, prettige uitstraling, et cetera. Wellicht iets minder sportachtergrond, maar zoals reeds eerder gesteld; een voorzitter die 'alles' heeft bestaat niet.

Wiebe Wieling for president! :D

(haha, ik realiseer me overigens dat hij ook schoolbestuurder is...)
Laatst gewijzigd door Feankoorts op 24-06-2013 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie niet scout wie niet wint!
Fryskeboy22
Wereldspeler

Bericht door Fryskeboy22 »

OFF:

IEDEREEN MASSAAL NAAR DE EERSTE TRAINING TE LANGEZWAAG VANMIDDAG 14:00 UUR!!
het blijft droog vanmiddag zoals het lijkt op de buienradar!

Be THERe!
dirkj
Invaller

Bericht door dirkj »

Otsje P schreef:Persoonlijk vind ik dat gespeculeer over namen van opvolgers niet echt thuishoren in dit topic. We hebben een geruchten topic voor spelers, misschien moet er ook maar 1 komen voor bestuurders.

Volgens mij is dit topic er om de huidige directie en de huidige raad van commissarissen te bespreken. Dat gespeculeer over namen lijkt me vrij onzinnig. Vooral omdat ze toch niet aan ons gaan vragen wie we geschikt achten.
Het is wel zinnig hoor. Je kan niet eerst een topic-lang roepen dat je als supporter niet serieus wordt genomen, en dan nu zeggen dat een mening over de opvolging onzinnig is, dan neem je jezelf ook niet zo serieus.

Natuurlijk is het gespeculeer, da's nog iets anders dan geruchten.
Grimo
Superster

Bericht door Grimo »

Fryskeboy22 schreef:OFF:

IEDEREEN MASSAAL NAAR DE EERSTE TRAINING TE LANGEZWAAG VANMIDDAG 14:00 UUR!!
het blijft droog vanmiddag zoals het lijkt op de buienradar!

Be THERe!

Ook z'on publieksonvriendelijke aktie. De eerste training op maandagmiddag. Mensen zijn toch aan het werk?! Vorig jaar was de eerste training in het stadion op zaterdag. Het lijkt erop dat ze bewust niet veel mensen langs de lijn wilden hebben, toen ze besloten om op maandag te trainen. Zal wel een aktie van Veenstra zijn geweest die bang was voor spreekkoren op zaterdag.
dirkj
Invaller

Directie / RvC criteria

Bericht door dirkj »

sc.heerenveen.org heeft een rol gespeeld in de revolutie.
Wat is de meetlat waarlangs wij kandidaten voor een bestuursfunctie wil leggen?

Een voorzet:
De wens-voorzitter/bestuurder heeft:

1: Clubhistorie, -gevoel, en geen/een heel kleine rol in eerdere conflicten.
= Moet het Heerenveengevoel uitdragen.
(dus, kan zijn: oudspeler, -bestuurder, trouwe sponsor. Geen controverse over de persoon in de recente schermutselingen; of in het verleden. Kandidatuur moet gedragen worden door de supporters).

2: Fries, danwel regio gebonden
= Moet het "heerenveen = /de/ club van het noorden" gevoel uitdragen.
(dus, moet aansprekend zijn voor sponsoren en voor supporters; Moet het regionale gevoel uitdragen)

3: Voldoende bestuurlijke ervaring om een organisatie met ~ 200 werknemers aan te sturen, waarbij een klein deel (de spelers) veel kortere contracten heeft, en veel meer verdient dan de overige werknemers.
= het moet duidelijk zijn dat een bedrijfsmatige aanpak nodig is.
(dus, kandidaat moet hiervoor de capaciteiten, opleiding of bewezen ervaring hebben; of de unieke potentie. In dat geval moet begeleiding/opleiding goed geregeld worden).

4: Geen andere belangen.
= SCH is geen opleidings/doorgangshuis voor bestuurders (het bijzondere aan het leiding geven aan een BVO?).
(dus, kandidaat moet met een salaris toekunnen wat in verhouding staat tot onze financiele situatie. Moet geen (bij)banen hebben die de club negatief of dubbelzinnig in het nieuws kunnen brengen. Lid van de directie zijn is geen deeltijdbaan. Dus bij voorkeur geen actieve advocaten, politici, bestuurders-bij-andere-bonden, commisarissen, etc).
Duiveltje
Nieuw talent

Bericht door Duiveltje »

De Ankers kunnen jullie direct wel wegstrepen. Wim wordt op het moment de kop gek gezeurd om voorzitter te worden. Hij ziet het absoluut niet zit om dit te combineren met de advocatuur. Hans heeft op dit moment ook wel andere zaken aan zijn hoofd. Een van zijn kinderen is namelijk ernstig ziek :( . Ik heb deze info van mensen die erg dicht bij de familie Anker staan. Wat betreft hun voetbalkunsten! Foppe (kun je bij Foppe navragen! hier zijn hele hilarische verhalen over) is heel vroeger al met hen bezig geweest om ze wat bij te brengen. Alleen de heren zijn fysiek nooit al te sterk geweest.
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

Ik zie de naam Wiebe Wieling voor de 2e keer voorbij komen. Nu ken ik hem verder niet, en weet ik ook niet hoe hij bestuurlijk is onderlegd. Maar ik vond hem in zijn media optredens echt ijzersterk overkomen.
Gesloten