En ook volgend seizoen niet, laten weten ons nog langer voor de gek houden? Tijd om Door supporters zelf het heft in handen te nemen en met een paar 100 man naar onderen te gaan vanaf volgend seizoen. Wat een gedoe en gepraat, bij werkelijk geen andere club ter wereld zou het zo gaan maar spontaan.TORCIDA schreef:ik snap niet dat je zegt dat het sfeervak er niet komt xander. Komend seizoen nog niet dat klopt.
Sfeervak
Moderators: Beheerders, Fanmasters
-
xander Verified
- Superster
Re: sfeervak
Alle ballen op Henkie!
-
- Jeugdspeler
ik ben voor het plan van mackan als er geen positieve uitkomst uit de enquête komt.. er is genoeg animo voor dus waarom zou het niet door gaan? alleen de huidige leden van NN zou je al beneden kwijt kunnen laat staan wat er van feanfan nog bij komt....
ik ga altijd met 2 maten heen en als het er niet komt zullen wij ook een kaart aanvragen voor vak 12 of 13 of niet verlengen en kijken we een seizoen later wel weer...
ik ga altijd met 2 maten heen en als het er niet komt zullen wij ook een kaart aanvragen voor vak 12 of 13 of niet verlengen en kijken we een seizoen later wel weer...
-
- Invaller
Als er iets te melden valt dan neem ik aan dat dat via de websites van de supportersverenigingen gaat. Een facebook pagina zie ik het nut eerlijk gezegd niet zo van in.mart1990 schreef:is er al meer bekend over de sfeertribune? en is het niet een idee voor NieuwNoord en Feanfan om hier een facebookpagina voor op re richten?
Dan eerder massaal naar vak 12 verhuizen as zondag

-
- Superster
Blijkbaar zitten er te veel seizoenkaarthouders op Noord, en is het te lastig om die te verplaatsen. Als Nieuw Noord graag een sfeervak wil aan het veld, dan moeten ze even oplossinggericht denken. Het uitvak en Nieuw Noord omdraaien, naast het uitvak zitten niet heel veel seizoenkaarthouders en diegene die er zitten kan je prima elders kwijt. Dan maak je een sfeertribune van de vakken, 24, 25, 421, 422, 423, 424 en de helft van 425. Dan kan je, mits daar animo voor is/of nog komt, altijd het vak uitbreiden over Zuid.
Ik zie het anders niet gebeuren.
Ik zie het anders niet gebeuren.
-
- Wereldspeler
Maar dan wordt het Nieuw Zuid of Voormalig Noord
Dat vak aan het veld moet er komen met het huidige NN vak erachter! Nu DKV zo in de lift zit moet he zorgen dat je fanatieke supporters kwijt kan in je stadion. Bij DKV kunnen ze zo lang er geen nieuw stadion is niet bij.

Dat vak aan het veld moet er komen met het huidige NN vak erachter! Nu DKV zo in de lift zit moet he zorgen dat je fanatieke supporters kwijt kan in je stadion. Bij DKV kunnen ze zo lang er geen nieuw stadion is niet bij.
-
- Beheerder
Voor NN zijn nooit losse kaarten te koop. Aangezien ik een seizoenkaart heb in het staanvak, kan ik vrijwel nooit vrienden (die niet bezitten over een seizoenkaart) meenemen voor een wedstrijd. En dat is toch een beetje de charme van zo'n vak, normaal gesproken.
Vak moet uitgebreid worden, zodat er ruimte is voor losse verkoop. En het liefst natuurlijk kort op het veld, waar fanatieke supporters horen te staan.
Vak moet uitgebreid worden, zodat er ruimte is voor losse verkoop. En het liefst natuurlijk kort op het veld, waar fanatieke supporters horen te staan.
-
- Selectiespeler
Bij een grotere sfeertribune zal de club eerst wat betreft supportersbeleid moeten omslaan anders mogen er wel 10 man bij op afdeling veiligheidszaken om alle nieuwe aanwas weer weg te krijgen.
- Appie_M
- Superster
Ik zie het somber in voor wat betreft een sfeervak aan het veld. Club zal eind februari/begin maart wel weer met een reactie komen dat het op korte termijn niet mogelijk is in verband met de sk-houders die er nu zitten of zoiets. En met massaal seizoenskaarten nemen in vak 12 of 13 schiet je ook niet veel op, aangezien daar al veel seizoenskaarthouders zitten en er dus niet veel lege plekken zijn in die vakken.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
- Mackan68
- Forumicoon
Dus moet je de club ondubbelzinnig kenbaar maken dat je het niet eens bent om als fanatieke groep supporters maar weer weggeschoven te worden. Het is een offer, maar als je echt van de club houdt en veranderingen te weeg wilt brengen moet je dat er voor over hebben. Desnoods ga je het team alleen waar mogelijk nog steunen in uitwedstrijden. Als je de club massaal als grote groep financieel pijn doet moeten er mogelijkheden komen. Dat kan bijna niet anders lijkt me.
RvP, het waren 10 .... maanden
-
- Selectiespeler
Ah, dat lijkt me een goed idee Mackan. Goed voor het clubbelang om niet meer naar wedstrijden te gaan. Zal vast erg positief voor de club zijn... Er moet naar een manier gezocht worden waarbij de club geen (grote) financiele risico's heeft. Ook moet het niet de bedoeling zijn dat er zometeen minder seizoenskaarthouders door komen. En natuurlijk hoop ik dat dat vak er snel komt.
-
- Selectiespeler
En wat als Nieuwnoord nou gewoon doorgetrokken wordt in de lengte en een paar rijen erbij naar voren. Dus dat je vak 411 vak 412 vak 413 vak 414 krijgt. en nog 3 a 4 rijen ervoor. Dan kun je in iedergeval 2000 supporters meer kwijt in het staanvak, wat al zal zorgen voor een stevige versterking van het vocale geluid.
De sfeer zal stijgen, mensen die dat niet waarderen (geschreeuw in hun nek) zullen dan wel vertrekken, deze plaatsen kun je dan ook sneller innemen, en zo moet je langzaam en gestaagd naar voren bouwen.
Je moet soms stukje voor stukje landveroveren, Romé is ook niet in 1 dag gebouwd.
De sfeer zal stijgen, mensen die dat niet waarderen (geschreeuw in hun nek) zullen dan wel vertrekken, deze plaatsen kun je dan ook sneller innemen, en zo moet je langzaam en gestaagd naar voren bouwen.
Je moet soms stukje voor stukje landveroveren, Romé is ook niet in 1 dag gebouwd.
-
Verified
- Wereldspeler
Kun je eigenlijk verplicht worden de gracht te verlaten?
Anders kun je het vak (NN) leeg houden, en met z'n allen de gracht vullen en herrie maken. Als protest. Lekker dicht op het veld, en ludiek overlast veroorzaken.
Maak je een statement naar de club, zien ze op TV een leeg sfeervak opdat de club z'n fans schoffeert, win-win?
Anders kun je het vak (NN) leeg houden, en met z'n allen de gracht vullen en herrie maken. Als protest. Lekker dicht op het veld, en ludiek overlast veroorzaken.
Maak je een statement naar de club, zien ze op TV een leeg sfeervak opdat de club z'n fans schoffeert, win-win?
- Mackan68
- Forumicoon
Volgens mij begrijp jij nog niet helemaal goed dat het er weer sterk op lijkt dat de club 0,0 medewerking toont. Je kunt je daar inderdaad ook bij neerleggen terwijl je het er niet mee eens bent je je graag dat sfeervak vooraan langs het veld wilt. Maar wie hou je dan uiteindelijk voor de gek? Je kent het gezegde 'uitstel is afstel' wel??HVNFL schreef:Ah, dat lijkt me een goed idee Mackan. Goed voor het clubbelang om niet meer naar wedstrijden te gaan. Zal vast erg positief voor de club zijn... Er moet naar een manier gezocht worden waarbij de club geen (grote) financiele risico's heeft. Ook moet het niet de bedoeling zijn dat er zometeen minder seizoenskaarthouders door komen. En natuurlijk hoop ik dat dat vak er snel komt.
- Mackan68
- Forumicoon
Je kunt wel weg blijven. Maar als je toch al je seizoenkaart betaald hebt zal de club daar niet meer druk door voelen. Bij het verblijven in de grachten kun je er gif op innemen dat je verzocht wordt het vak op te zoeken. En gezien berichtgeving in een ander topic zullen er sv's uitgedeeld worden indien je instructies niet opvolgt. Jouw plan is het proberen waard, maar ik schat kans van slagen zeer klein in.Joucke schreef:Kun je eigenlijk verplicht worden de gracht te verlaten?
-
- Beheerder
Je laat je club nooit in de steek. Laat dat een boodschap zijn aan een ieder.
Er zijn genoeg alternatieven te bedenken. Spandoeken, songs, verzamelen in de grachten, ludieke acties voor de hoofdingang, statements maken vergadering tussen club en NN- en feanfanafgevaardigden, etc. Wat dat betreft is het idee van Joucke nog niet eens een slechte. Je legt een groot doek op de lege plekken met daarin een tekst als 'elke club heeft een sfeervak, waarom wij niet?' en verzamelt in de grachten, na de eerste waarschuwing ga je naar je plek. Of je komt pas na de 5e min. van de wedstrijd het stadion binnen, etc. Enfin, genoeg te bedenken om een statement te maken als 'supporter', want je blijft supporter van je club.
Er zijn genoeg alternatieven te bedenken. Spandoeken, songs, verzamelen in de grachten, ludieke acties voor de hoofdingang, statements maken vergadering tussen club en NN- en feanfanafgevaardigden, etc. Wat dat betreft is het idee van Joucke nog niet eens een slechte. Je legt een groot doek op de lege plekken met daarin een tekst als 'elke club heeft een sfeervak, waarom wij niet?' en verzamelt in de grachten, na de eerste waarschuwing ga je naar je plek. Of je komt pas na de 5e min. van de wedstrijd het stadion binnen, etc. Enfin, genoeg te bedenken om een statement te maken als 'supporter', want je blijft supporter van je club.
-
- Superster
In de vakken onder Noord zitten gewoon teveel mensen met een seizoenkaart die zij al lang hebben, en waarschijnlijk nog lang zullen houden. Het is veel te ingrijpend om twee hele vakken leeg te halen voor een sfeervak. Volgens mij is dat idee dat ik eerder schetste veel makkelijker te realiseren, want op Noord gaat het denk ik nooit worden. Ik heb de afgelopen jaren een aantal enquêtes ingevuld aangaande die tribune, en het is nog steeds niks.
-
xander Verified
- Superster
Blijft eeuwig zonde dat de men hier nooit stappen in durft te nemen. De nieuwe generatie zal niet meer komen, die hebben gewoonweg niet trek in de huidige hjir sit ik mentaliteit en sc Heerenveen zal langzaam maar zeker in het verval raken i.p.v. een leuk avondje weg met vrienden uit het dorp op een sta tribune wat sc Heerenveen aanmoedigen. Het is gewoonweg niet mogelijk bij sc Heerenveen.
Alle ballen op Henkie!
-
- Superster
Wat zou de club dan moeten doen in jou ogen? Het mooiste is een hele sta tribune, dat zou ik toejuichen, en zoals jij ook al zegt dan pas je je aan aan de wensen van je klanten. Elke retailer zal luisteren naar de klanten, maar bij een bedrijf als Heerenveen dus blijkbaar niet.
-
- Jeugdspeler
het is op het moment inderdaad een gemis dat je niet een keer een extra maat mee kan namen, dit kan niet in nieuwnoord en al helemaal niet op de gewone tribune wat erg jammer is. Je kan wel een kaartje extra kopen maar dan zit diegene weer ergens anders, en dat is waardeloos natuurlijk.
hoop echt dat ze gewoon de gracht beneden dicht maken en net als boven "tunnels in de tribune waar je eruit en in kan en waar ook eten/drinken te koop is maar dat zal wel niet gebeuren helaas.
hoop echt dat ze gewoon de gracht beneden dicht maken en net als boven "tunnels in de tribune waar je eruit en in kan en waar ook eten/drinken te koop is maar dat zal wel niet gebeuren helaas.
-
xander Verified
- Superster
De vraag naar staplaatsen is al jaren groot, ook losse sta plaatsen in de vrije verkoop. Let maar op dezen zullen als eerste elke wedstrijd uitverkocht zijn. Als ik op wedstrijd dagen kijk naar de zuid tribune hoe leeg deze is ten op zichte van de noord tribune trekt Nieuw Noord schijnbaar veel mensen aan die daarbij willen horen als fanatieke fans.
Vakken met vrije plaats, ik kan momenteel geen vrienden mee nemen naar een wedstrijd van sc Heereveen, althans niet zo gezellig ik zit op noord en hun een plekje op zuid bovendien hebben ze niet zin om te zitten. Hierdoor loopt sc Heerenveen naar mijn idee veel inkomsten mis en bovendien potentiele nieuwe klanten. De jeugd zal straks eerder voor DKV kiezen als dat stadion is uitgebreid met wel zo'n tribune zie het om mij heen helaas steeds meer gebeuren tijd om dat komend seizoen te keren en met nieuwe initiatieven te komen anders zie ik het somber in voor sc Heerenveen we wachten te lang. Dat zullen al belangrijke eerste stappen zijn, dan hoeven we het nog niet eens over de locatie te hebben.
Vakken met vrije plaats, ik kan momenteel geen vrienden mee nemen naar een wedstrijd van sc Heereveen, althans niet zo gezellig ik zit op noord en hun een plekje op zuid bovendien hebben ze niet zin om te zitten. Hierdoor loopt sc Heerenveen naar mijn idee veel inkomsten mis en bovendien potentiele nieuwe klanten. De jeugd zal straks eerder voor DKV kiezen als dat stadion is uitgebreid met wel zo'n tribune zie het om mij heen helaas steeds meer gebeuren tijd om dat komend seizoen te keren en met nieuwe initiatieven te komen anders zie ik het somber in voor sc Heerenveen we wachten te lang. Dat zullen al belangrijke eerste stappen zijn, dan hoeven we het nog niet eens over de locatie te hebben.
Alle ballen op Henkie!
-
- Superster
Dat ben ik met je eens. Maar wat is de houding van Heerenveen in deze. Sponsoren willen een luxe plek en willen netwerken, daar zijn plekken voor. Supporters willen een statribune waar je eens vrienden kan meenemen en die is er niet. Die nieuwe tribune zal de begroting waarschijnlijk ook omhoog gooien.
-
xander Verified
- Superster
Wil niet zeggen dat de begroting omhoog gaat, het zal op langere termijn de toekomst van sc Heerenveen waarborgen. Gaan we op de huidige voet door dan zijn we naar mijn idee op rampkoers, maar hopelijk heb ik mis.
Je kan die 1000 sta plaatsen vrije verkoop prachtig onder de man brengen in sportkantines etc. avondje sc Heerenveen zal het worden!
Je kan die 1000 sta plaatsen vrije verkoop prachtig onder de man brengen in sportkantines etc. avondje sc Heerenveen zal het worden!
Alle ballen op Henkie!
-
- Superster
Maar wat is de reden dat het niet doorgaat dan?
-
- Wereldspeler
Het idee dat jij schetste, om het uitvak en NN om te draaien, lijkt me júist niet praktisch. Alleen al als je kijkt naar de verbouwingen die je moet uitvoeren. Wat doe je met de bussluis? Ik neem aan dat de club en de politie de uitsupporters niet aan de Noordkant wil hebben. En wat doe je met de vakken om het uitvak heen? Niemand zit te wachten op hoge scheidingswanden, want daar hebben eigen supporters dan ook weer last van. Volgens mij is het nog steeds het minst ingewikkeld om seizoenkaarthouders in de vakken 11, 12 en 13 eventueel een alternatieve plaats te bieden. Waar je wel mee te maken krijgt is het aantal uitgangen. Als er meer staanvakken komen, neemt de capaciteit toe en dus zul je meer uitgangen moeten maken. Om meteen ook maar een oplossing te noemen: kijk naar FC Twente, met trappen naar links en naar rechts.
Maar even voor de duidelijkheid, hoe is het 10 jaar geleden gegaan met de verplaatsing van het uitvak? Zijn er toen ook seizoenkaarthouders verplaatst?
Maar even voor de duidelijkheid, hoe is het 10 jaar geleden gegaan met de verplaatsing van het uitvak? Zijn er toen ook seizoenkaarthouders verplaatst?
Alphen aan den Rijn groet sc Heerenveen!
-
- Superster
Er zal sowieso een verbouwing moeten plaatsvinden. En ik ging er vanuit dat op Zuid de minste seizoenkaarthouders zitten, dus makkelijker om te zetten. En die bussluis moet dan ook weg, die komt dan ook op Noord, bovendien is daar veel meer plek voor de bussen. En ja, het zal geld kosten. Maar het is een toekomstgerichte investering.
-
- Selectiespeler
Ik plaats mijn opmerking dan nog maar eens!
Vak 12 zal je echt niet krijgen i.v.m. de seizoenkaarten, zet het maar uit je hoofd op de korte termijn!
Vak 411 en 410 bijvoorbeeld, zitten nooit vol (op topwedstrijden na) ook zitten daar nauwelijks seizoenkaarthouders. Want als je bijvoorbeeld vak 411, vak 412(nn1) Vak 413(NN2) en vak 414 erbij krijgt, en 3 rijen naar voren. Zit je ook niet met de kijklijnen.
Dit zou er al voor zorgen dat er een behoorlijke versterking komt van het vocale geluid. Als het Sfeervak dan structureel elk seizoen vol zit, kun jij bij de club wellicht aangeven of er ook 2 rijen naar voren bij mogen. Zo moet je langzaam je gebied(vak) vergroten.
Vak 410 kun je dan bewaren voor de losse kaartverkoop.
Vak 12 zal je echt niet krijgen i.v.m. de seizoenkaarten, zet het maar uit je hoofd op de korte termijn!
Vak 411 en 410 bijvoorbeeld, zitten nooit vol (op topwedstrijden na) ook zitten daar nauwelijks seizoenkaarthouders. Want als je bijvoorbeeld vak 411, vak 412(nn1) Vak 413(NN2) en vak 414 erbij krijgt, en 3 rijen naar voren. Zit je ook niet met de kijklijnen.
Dit zou er al voor zorgen dat er een behoorlijke versterking komt van het vocale geluid. Als het Sfeervak dan structureel elk seizoen vol zit, kun jij bij de club wellicht aangeven of er ook 2 rijen naar voren bij mogen. Zo moet je langzaam je gebied(vak) vergroten.
Vak 410 kun je dan bewaren voor de losse kaartverkoop.
-
- Selectiespeler
Enige optie is aan het veld. Is overigens ook toegezegd toen vd Wiel werd aangesteld. Staat wel in de Feanfan. Als dit niet wordt nagekomen kan hij beter meteen aftreden. En als de club niet meewerkt moeten we er zelf voor zorgen, stap voor stap kaarten zien te bemachtigen in de vakken voor NN.
-
- Jeugdspeler
Wordt weer eens tijd voor actie! Tijdens feanrevolutie is ons zoveel beloofd, maar de club komt niks na en we laten het allemaal gebeuren. Als de club niet wil meewerken zullen we er zelf voor moeten zorgen.
TAKKENBERG HOERENJONG!
-
- Superster
Voor sommigen zal het nooit goed genoeg zijn.Geke Sneker schreef:Wordt weer eens tijd voor actie! Tijdens feanrevolutie is ons zoveel beloofd, maar de club komt niks na en we laten het allemaal gebeuren. Als de club niet wil meewerken zullen we er zelf voor moeten zorgen.
-
- Forumicoon
Bericht op de clubsite:
Zoals onze ploeg de laatste weken speelt spreekt onze achterban enorm aan. Met passie, strijd en goed voetbal werden achtereenvolgens Vitesse, Feyenoord en PEC Zwolle met een nederlaag huiswaarts gestuurd. Dit alles gebeurde voor nagenoeg volle tribunes, ook dat doet ons goed! Voor de club is het een grote uitdaging om ook in de toekomst volle tribunes te houden. Dit betekent dat we met nieuwe concepten zullen moeten komen. Er zal meer diversiteit in het kaartaanbod moeten komen om alle doelgroepen te kunnen voorzien.
Dat onze club nog altijd populair is onder de jeugd bewijst het grote ledenaantal van de Junior Heroes. Onze kidsclub telt meer dan 2.000 betalende leden. Dat is een fantastisch gegeven want ook hier geldt: de jeugd heeft de toekomst!
Het is een grote uitdaging om deze potentiële groep seizoenkaarthouders aan ons te blijven binden en een plaats te bieden in ons stadion. Een tribune(deel) met ongenummerde plaatsen is hiervoor een interessante optie. Met bestuursleden van onze beide supportersverenigingen is er een werkgroep geformeerd die deze optie aan het bestuderen is.
Samenspraak
Beide supportersverenigingen hebben vorig jaar een mooie presentatie gegeven over hoe zij het Heerenveen-gevoel in het stadion willen versterken. De presentatie bevatte twee hoofdprojecten om dit beoogde resultaat te bereiken: het stadion een sc Heerenveenwaardige uitstraling geven en een sfeertribune met ongenummerde (staan)plaatsen. Het eerst genoemde project nadert zijn voltooiing (het schilderen van de grachten) en voor de realisatie van de sfeertribune bekijken wij nu de mogelijkheden. Ook het bestuur van sc Heerenveen ziet de meerwaarde van ongenummerde plaatsen en een sfeervak zo dicht mogelijk bij het veld.
Meerwaarde
De basis van het Heerenveengevoel werd gelegd in het oude Abe Lenstra stadion in Heerenveen Noord. De sfeer die in het stadion aan de Kruisstraat hing was uniek. Het stadion was de bron voor de verspreiding van het sc Heerenveen virus. Vele mensen kwamen in aanraking met onze club doordat ze door familie/vrienden werden meegenomen naar het Abe Lenstra stadion. De ongenummerde plaatsen maakten een gezamenlijk bezoek vele malen makkelijker en aantrekkelijker dan de genummerde (zit)plaatsen in de huidige situatie. Een tribunedeel met ongenummerde plaatsen werkt drempel verlagend voor nieuwe supporters. Andere voordelen zijn de grotere bewegingsvrijheid voor supporters, grotere capaciteit en dus meer omzet.
In de huidige situatie hebben we als een van de weinig clubs in Nederland de beschikking over een staanvak in het stadion. Uit de cijfers van de kaartverkoop blijkt de populariteit voor deze plaatsen. Ook de plaatsen in de omringende vakken worden sneller verkocht dan vergelijkbare plaatsen elders in het stadion. De aantrekkingskracht op, met name de jeugd, is groot.
Stand van zaken
In november 2014 hebben de supportersverenigingen op eigen initiatief een enquête gehouden onder hun eigen achterban. Deze enquête heeft een aantal zeer interessante zaken aan het licht gebracht en zal door ons worden meegenomen in het onderzoek naar de mogelijkheden voor de realisatie van een sfeertribune.
Op basis van de data die we reeds hebben verzameld kunnen we concluderen dat de huidige noordtribune zich het beste leent voor het realiseren van een sfeertribune. Voor de huidige seizoenkaarthouders zal hier dus mogelijk het een en ander gaan veranderen. Onlangs hebben alle seizoenkaarthouders van de noordtribune een brief ontvangen. Wij zullen met alle betrokkenen in gesprek blijven en willen voor iedereen een passende en bevredigende oplossing zien te vinden.
We willen met klem benadrukken dat we voor het realiseren van een sfeertribune niet over een nacht ijs gaan. Zo hebben wij ook contact gezocht met de KNVB en zijn wij met de bond in gesprek over de voorwaarden waaronder een nieuwe sfeertribune vorm kan worden gegeven. Het zal zeker nog enkele maanden duren voordat de plannen uitvoerbaar zijn. Voor komend seizoen (2015/2016) zullen er dan ook nog geen fysieke aanpassingen worden doorgevoerd in ons stadion. Feit is wel dat we als club moeten blijven kijken naar nieuwe mogelijkheden/kansen om ook in de toekomst volle tribunes te houden in ons mooie Abe Lenstra stadion.
Dat laatste is wat wij als club graag willen: ook in de toekomst een sfeervol Abe Lenstra stadion waar sportieve successen zullen worden gevierd voor volle tribunes.
Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Bestuur sc Heerenveen