Forza schreef:[
Autorijders zetten mij ongewild in de stank. Is ook ongezond: ontbossing, klimaatverandering, co2-uitstoot enzovoort. Als ik beloof niet meer te roken in het stadion komen al die zeurende niet-rokers dan op de fiets naar het stadion? En niet ouwehoeren dat dat buiten gebeurt. In het stadion zit je ook niet binnen. En niet ouwehoeren dat je er in een stadion niet onderuit komt. Die auto's rijden ook vlak langs mij.
Wat is eigenlijk het essentiële verschil?
Het essentiële verschil is dat je appels en peren vergelijkt. Ik ga niet moedwillig met m'n neus in een uitlaat van een auto hangen, dus ik hoef het ook niet te accepteren dat mijn buurman mij in een blauwe walm zet. Ik heb er geen moeite mee dat rokers BUITEN roken, ik wil er geen last van hebben. In een stadion ben je min of meer gebonden aan je stoel, maar je hoeft niet persé achter een auto aan te lopen.
O nee, dan is het goed. Jij rijdt nooit met je auto (als je die hebt of zou hebben) voor iemand langs. Je haalt geen fietsers in en passeert geen voetgangers. Die hebben dus helemaal geen last van die walm, want die kunnen ze makkelijk ontlopen.
Natuurlijk zijn het appels en peren, maar mensen moeten niet doen of ze zo principieel zijn, want dat zijn ze niet. Ze zijn er alleen maar tegen omdat ze wel last maar geen profijt hebben. Dat ze een ander last bezorgen (met een vervuilende, smerige auto) interesseert ze veel minder, als ze er zelf profijt van hebben.
Forza schreef:
Autorijders zetten mij ongewild in de stank. Is ook ongezond: ontbossing, klimaatverandering, co2-uitstoot enzovoort.
(...)
Wat is eigenlijk het essentiële verschil?
Dat je van meeroken direct kanker krijgt, en van uitlaatgassen niet. Ontbossing etc. merkt je niks van als je naast de rijbaan fietst. En het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die naast een snelweg wonen niet sneller kanker krijgen dan iemand die in een hutje op de hei woont. Is al eerder in dit topic aan bod geweest.
Wat zou er gebeuren als iedereen meteen zou stoppen met roken? Dan zouden de benzine prijzen weer omhoog gaan, de alcohol een duppie duurder, diverse belastingen zouden omhoog gaan!
En waarom?? Omdat de melkkoe van de rgering ineens wegvalt!!
En daarom: Een tevreden roker is geen onrust stoker!
ONS 4 kanaal ONS Sneek 4 - de slachters van Sneek????
En maar beweren dat Rokers van die dure klanten zijn!! Ook zoiets belachlijks.
Ze betalen hier waarschijnlijk de meeste belasting van allemaal en gaan eerder dood, dus blijft er een groot deel van het pensioen over, nemen geen plekken in in verzorgingstehuizen enzo....
Honger in Afrika is niet ongezond voor mij (ik vind het wel zielig). Wanneer anderen autorijden, is dat wel ongezond voor mij. Wanneer ik rook, is dat ongezond voor jou. Wat is het grote verschil dan? Waarom zijn de niet- (of anti-) rokers dan opeens niet zo principieel meer?
Als je niet direct kanker krijgt, wil nog niet zeggen dat je er niet ziek van kunt worden. Sterker nog, de hele wereld/aarde is ziek door luchtvervuiling en het handelen van de mens. Maar goed, blijkbaar telt dat dan niet. De overeenkomsten zijn duidelijk genoeg.
Ik heb wel een auto en ik rook er ook wel eens in.
Ik ben niet eens anti-roken, maar dit soort koppige reacties maken dat zo langzamerhand wel van mij. We hebben het hier in dit topic over de irritatie die roken op de tribune met zich meebrengt, niet over het global warming probleem.
Ik heb het over de hypocriete houding van sommige (!) mensen die het standpunt verdedigen dat roken niet zou mogen. Daar word ik een beetje flauw van. Als mensen last van me hebben omdat ik rook, kunnen ze dat zeggen en dan houd ik daar rekening mee. Verbieden heeft geen zin, want dan kun je veel meer dingen verbieden.
En zo is het maar net DE ZUID, jij hebt het helemaal in de gaten!!!
Trouwens werden de discotheken en kroegen voorheen ook gemeden door de mensen die nu zo anti-roken zijn? Ik geloof hier namelijk helemaal geen ene zak van!! Omdat ze nu meer steun krijgen willen ze nog meer hun gelijk halen. Ik ben zelf een sociale roker, vind zolang je in de buitenlucht bent je niet moet zeuren over roken. Als je in een stadion als dat van Ajax of Vitesse bent en het staat grijs van de rook dan ben ik het helemaal met de niet rokers eens. Je kleren en alles stinkt er naar. Maar niet als je even een rookwolkje bij je langs krijgt op een open tribune. Als je als niet roker een vinger krijgt moet je niet meteen de hele hand proberen te pakken......
Pff wat zijn we weer lekker op dreef, kom op kun je nu niet 2 x 45 minuten zonder een stukje paper met wat gedroogde blaadjes in de hens te steken? Roken is vroeger tot een soort recht verworden, waarom is me niet helemaal duidelijk. Wel is me duidelijk dat steeds minder mensen roken én er dus steeds meer mensen zijn die niet begrijpen wat het genot is van vrijwillig je longen om zeep helpen.
Het boeit me geen fluit waarom iemand is begonnen met roken (mijn gok is om stoer te doen, immers er zijn maar weinig rokers die het eerste trekje aan een sigaret niet met een grote hoestbui moesten bekopen). Noch kan het me wat schelen dat je meer accijns betaald, eerder dood gaat en/of meer ziektekosten met je meebrengt. Roken stinkt ... en vaak stinken rokers ook naar shag of sigaretten. Immers de geur van een sigaret is gewoonweg niet lekker, was dit wel zo geweest dan was er een hele markt opgekomen die geurkaarsjes, spuitbussen en andere rotzooi met deze geur.
Daarom is het mijn mening dat rokers best rekening mogen houden met hun omgeving en wanneer mensen hier last van kunnen hebben (zoals bijvoorbeeld in een stadion) hun 'hobby' best kunnen uitstellen tot na de wedstrijd. Nu ben ik helemaal geen fel antiroker, maar de felle reacties van sommige rokers hierboven vindt ik getuigen van erg weinig inlevingsvermogen. Ieder zijn eigen feestje, het boeit me niet wat je alleen in je auto, huis of schuur doet. In een stadion moet je gewoon rekening met elkaar houden.
bij mij op vak U zitten altijd 2 junkies die de hele wedstrijd crack roken, als ik er iets van zeg beginnen ze met een mes te zwaaien dus meestal ga ik dan ergens anders zitten
UtrechtFC schreef:bij mij op vak U zitten altijd 2 junkies die de hele wedstrijd crack roken, als ik er iets van zeg beginnen ze met een mes te zwaaien dus meestal ga ik dan ergens anders zitten
Bij Heerenveen zit het stadion vaak vol, dus dan moet je wel blijven zitten
UtrechtFC schreef:...als ik er iets van zeg beginnen ze met een mes te zwaaien ...
Bij Heerenveen nemen de mensen alleen maar een thermoskan, een kopje, een paar suikerklontjes en een lepeltje mee.
Dus je kan aanstaande zondag gerust iets tegen je rokende buurman zeggen en lekker blijven zitten.
Ik zit dit seizoen in vak 6, gelukkig niet direct naast verstokte rokers. Achter mij zitten er wel een paar, maar daar heb ik niet zoveel last van.
Maar ik blijf nog steeds een algeheel rookverbod in het stadion toejuichen, ik begrijp dat rokers er niet zonder kunnen (lees: verslaafd zijn) maar zij moeten ook weten dat het erg slecht voor je gezondheid is, ook voor die van de niet-rokers.
(En kom niet weer met die verhalen dat wandelen in de buitenlucht ook slecht voor je is met al die uitlaatgassen...)
bij ons in 425 is er een vaste regel.....gaat het niet goed sigaretje opsteken.
Hielp goed tegen een zeker club uit het noorden van het land na de 2-2.
Helaas niet tegen de Graafschap.
en ow ja voor al die mensen die denken dat het in Juni over is. Helaas.
het ALS is geen publieke ruimte. Er word betaald om binnen te gaan dus het mag/moet door het bestuur vast gesteld worden of er gerookt mag worden op de tribunes, fun plaza en cq andere ruimtes. Dit zijn namelijk uitzonderingen op de horeca wet.
en ow ja voor al die mensen die denken dat het in Juni over is. Helaas.
het ALS is geen publieke ruimte. Er word betaald om binnen te gaan dus het mag/moet door het bestuur vast gesteld worden of er gerookt mag worden op de tribunes, fun plaza en cq andere ruimtes. Dit zijn namelijk uitzonderingen op de horeca wet.
Je mag straks in het Fun Plaza niet meer roken lijkt mij, dat van die entree heffing is geen reden. Want dan zou je in de meeste discotheken(waar je entree betaald) ook mogen blijven roken dus dat gaat niet op. Denk dat je wel gelijk hebt over het roken op de tribune. Vind trouwens dat dit ook meteen verboden moet worden, er zitten een paar te roken en het hele vak heeft er last van, ook zijn er in het stadion veel kinderen aanwezig, daar is het nog eens extra slecht voor.
sc heerenveen 4 ever schreef:Je mag straks in het Fun Plaza niet meer roken lijkt mij, dat van die entree heffing is geen reden.
Voor sommige mensen gelukkig wel maar voor andere helaas niet. Het ALS is namelijk een besloten "club/ruimte" hierin mag het bestuur zelf vaststellen of er gerookt mag wroden. dit geldt ook voor discotheken. Als de discotheek een pasje beleid insteld word het een besloten club en mag het dus zelf vast stellen of er gerookt mag worden of niet. Dit zie je al heel veel in Engeland en Ierland gebeuren.
Wat is vanaf 1 juli 2008 het rookbeleid tijdens voetbalwedstrijden in de ArenA?
Met ingang van 1 juli 2008 verandert de wetgeving en zullen de sectoren horeca, kunst en cultuur en alle gebouwen of inrichtingen op het terrein van de sport rookvrij zijn. Ajax en de ArenA onderschrijven en dragen dit besluit. Vanaf 1 juli zal bij alle sportevenementen, waaronder alle voetbalwedstrijden, het gehele terrein van de Amsterdam ArenA rookvrij gebied zijn.
Heerenveen, het kan dus wel! Wanneer volgen jullie?
Venderwel schreef:Als het dak open is mag er in de Arena nog WEL gerookt worden.
Wat Gekko ook zegt, het roken mag gewoon niet meer in het stadion. Ik heb gelezen dat de reden hiervoor is dat het anders lastig is te handhaven. Want wanneer staat het dak open? Als het op een kiertje staat? Of helemaal open?
Wat mij betreft voeren ze deze regel in alle stadions in. Hoef ik die vervuilde lucht niet in te ademen en kom ik tenminste niet ruikend als een asbak thuis!
In het stadion van Helsingborg mocht je ook niet roken. Niet dat iemand van de Heerenveensupporters zich daar wat van aan trok, iedereen rookte vrolijk door. Bovendien was het stadion gewoon bijna helemaal onoverdekt.
Zo'n regel hoeft in het ALS niet ingevoerd te worden, als je de Arena binnenstapt geeft het je gewoon het gevoel van een sporthal, net als bij Vitesse. Ik heb in het stadion niet of nauwelijks last van rook, laat die mensen lekker hun gang gaan.