Voetbalacademie sc Heerenveen

› over mensen die al horen bij de club

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Abenello
Selectiespeler

Re: Voetbalacademie sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

hhage schreef: 03-06-2025 18:46 Als je al 20 bent, en nog geen minuut in het eerste hebt gemaakt, dan gaat dat het niet meer worden. 18/19 moet je toch wel al regelmatig spelen.
Inderdaad en het lijkt mij dat de hoofdtrainer en technisch directeur daar een grotere stem in hebben dan de HJO.
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

BWA23 schreef: 03-06-2025 18:40 En met die types blijft ook deze HJO doorgaan. Bijzonder.
Ergens heb ik het gevoel dat het wat gedwongen is, toch zie ik wel verandering in gedrag bij bepaalde trainers.
Het zal allemaal wat tijd nodig hebben, toch zie ik wel de nodige veranderingen waarvan ik denk: Dit is nu ook echt nodig.

Vanuit O19 zal er weinig kwaliteit doorstromen naar O21, ik ben benieuwd of ze nog een blik met spelers gaan opentrekken of gewoon gaan mikken op de O17 groep die dan over een paar jaar er moet staan.
Goed dat ze door selecteren en bepaalde spelers die al jaren stil staan laten gaan.
Marça
Verified
Superster
Contacteer:

Bericht door Marça »

Interessant artikel vanochtend in De Telegraaf over een advies over meer Jong-teams in de voetbalpiramide. Laat tegelijkertijd ook zien dat er wel eisen aan gesteld worden, zoals het hebben van een complex met minimaal 2000 zitplaatsen. Dat kan bij ons nog wel jaren duren... Het complex van vv Heerenveen heeft nu een tribune met 500 zitplaatsen.

Link: https://archive.is/yxFyC
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler

Bericht door badfrisianboy »

In de podcast Omroep Abe een interview van Sander de Vries met Bote Talsma (hoofd jeugdopleidingen).

BWA23
Bankzitter

Bericht door BWA23 »

Wil je een goede doorstroom realiseren dam zullen de 019 en 021 hoger moeten spelen. De 021 speelt divisie 2 en de 019 divisie 3. Dam is de stap maar 1 veel te groot. Je zag het zondag wel dat veel 021 spelers lang niet meekonden.
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

O19 speelt wel te laag, maar vanaf divisie 2 speel je tegen prima tegenstanders en kan een speler zich gewoon prima ontwikkelen.
De kwaliteit in algemene zin moet omhoog, dat O17/O19 en O21 1x meer zijn gaan trainen heeft meer effect denk ik dan het niveau waar je op speelt.
Al met al denk ik dat Bote het heel goed doet, de opleiding is weer in beweging en dat is positief. Het tempo waarin de opleiding aan het omdraaien is verbaast mij persoonlijk wel. Het eind effect zal nog wel een paar jaar nodig hebben, er is veel stuk gegaan de afgelopen jaren, o.a de reputatie van sc Heerenveen.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Lipton schreef: 02-07-2025 08:49 O19 speelt wel te laag, maar vanaf divisie 2 speel je tegen prima tegenstanders en kan een speler zich gewoon prima ontwikkelen.
De kwaliteit in algemene zin moet omhoog, dat O17/O19 en O21 1x meer zijn gaan trainen heeft meer effect denk ik dan het niveau waar je op speelt.
Al met al denk ik dat Bote het heel goed doet, de opleiding is weer in beweging en dat is positief. Het tempo waarin de opleiding aan het omdraaien is verbaast mij persoonlijk wel. Het eind effect zal nog wel een paar jaar nodig hebben, er is veel stuk gegaan de afgelopen jaren, o.a de reputatie van sc Heerenveen.
Divisie 2 bij JO19 kun je niet vergelijken met divisie 2 bij JO21. Bij JO21 zitten Ajax, PSV, AZ, Utrecht, Almere City en Sparta sowieso niet in de O21-competities hè. Cambuur speelt wel divisie 1 met o.a. Feyenoord en Twente/Heracles. Wij moeten het doen met IJsselmeervogels, ADO, Vitesse en wat rechterrijtje Eredivisie clubs. Een club als Heerenveen moet gewoon in divisie 1 spelen.
wilbot
Invaller

Bericht door wilbot »

Een club als Heerenveen moet gewoon in divisie 1 spelen.

vraag uit interesse: hoe kom je daar?
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

wilbot schreef: 02-07-2025 10:53 Een club als Heerenveen moet gewoon in divisie 1 spelen.

vraag uit interesse: hoe kom je daar?
Bij de eerste twee eindigen in divisie 2, dat kan zelfs elk halfjaar. Maar je kunt dus ook elk halfjaar degraderen.
SuperFrysk
Wereldspeler

Bericht door SuperFrysk »

BWA23 schreef: 01-07-2025 18:40 Wil je een goede doorstroom realiseren dam zullen de 019 en 021 hoger moeten spelen. De 021 speelt divisie 2 en de 019 divisie 3. Dam is de stap maar 1 veel te groot. Je zag het zondag wel dat veel 021 spelers lang niet meekonden.
Welke spelers waren dat? Waren er ook spelers die wel meekonden?
hhage
Wereldspeler

Bericht door hhage »

Abenello schreef: 02-07-2025 09:13 Divisie 2 bij JO19 kun je niet vergelijken met divisie 2 bij JO21. Bij JO21 zitten Ajax, PSV, AZ, Utrecht, Almere City en Sparta sowieso niet in de O21-competities hè. Cambuur speelt wel divisie 1 met o.a. Feyenoord en Twente/Heracles. Wij moeten het doen met IJsselmeervogels, ADO, Vitesse en wat rechterrijtje Eredivisie clubs. Een club als Heerenveen moet gewoon in divisie 1 spelen.
Knap van IJsselmeervogels O21 dat ze divisie 2 spelen
tha boelie
Basisspeler

Bericht door tha boelie »

SuperFrysk schreef: 02-07-2025 11:59 Welke spelers waren dat? Waren er ook spelers die wel meekonden?
Gurbuz en Bouw vond ik een goed duo zondag. Bouw enorm veel energie.
Bijvoorbeeld Jansen en Ismail (ondanks 3 goals) hadden het voetballend lastig maar kunnen op langere termijn zeker nog wel van waarde zijn. Kunnen ook beter ingepast worden als ze met 8/9 vaste basisspelers spelen.
Martens en Rijssel ook wat minder maar die waren erbij omdat er andere spelers (Schaken en Van Ee) geblesseerd waren. Bierens niet zo veel op gelet. Rovers vond ik te kort komen. Isaiah speelde centraal achterin, wellicht op lange termijn wel een betere positie voor hem als hij op het middenveld tekort gaat komen, vond het een interessant uitprobeersel. Heeft zeker de voorwaarden om een moderne verdediger te worden.
CJunior
Bankzitter

Bericht door CJunior »

tha boelie schreef: 02-07-2025 15:29 Isaiah speelde centraal achterin, wellicht op lange termijn wel een betere positie voor hem als hij op het middenveld tekort gaat komen, vond het een interessant uitprobeersel. Heeft zeker de voorwaarden om een moderne verdediger te worden.
Niet alleen de looks, maar deed mij wel wat denken aan Jeremiah St. Juste.
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

CJunior schreef: 02-07-2025 16:17 Niet alleen de looks, maar deed mij wel wat denken aan Jeremiah St. Juste.
Niet om nu direct te beweren dat dit het gouden ei is maar zulke positiewisselingen kunnen soms geweldig uitpakken.

Ahmed was in het laatste half jaar van van Wonderen het talent dat doorgeschoven werd. Hij mocht meer meetrainen en ervaren jongens uit het 1e waren onder de indruk. Met name zijn fysieke voorwaarden maakten indruk. Helaas heeft hij afgelopen jaar blijkbaar stil gestaan want het waren andere middenvelders die onder Veldman kansen kregen.

Een linie naar achteren zou er voor kunnen zorgen dat hij iets minder in de drukte en kleine ruimte hoeft te opereren en iets meer voordeel kan hebben van zijn fysieke voorwaarden.

Het kan zo maar zijn dat hij op een nieuwe positie weer tot groeien komt en de stilstand een halt toe kan roepen.
BWA23
Bankzitter

Bericht door BWA23 »

SuperFrysk schreef: 02-07-2025 11:59 Welke spelers waren dat? Waren er ook spelers die wel meekonden?
Bouw en Ahmed deden het prima, Rovers en Jansen waren wel heeeeel matig. Dat kon eigenlijk niet.
Die jongen die de 2e rechtsbuiten stond deed het ook niet verkeerd, maar die is nog veel te licht.

021 divisie 2 is echt wel laag. Speelden dit seizoen tegen teams als Emmen, Excelsior en Graafschap.
CJunior
Bankzitter

Bericht door CJunior »

In gesprek met RTV Drenthe zegt Ties Oostra dat hij zelf de keuze heeft gemaakt om niet te verlengen. Hij wilde zelf de stap maken naar een eerste elftal en Heerenveen kon hem dat niet garanderen. Via via kwam hij in contact met Nico Haak en Menno van Dam, die elkaar nog kennen uit de jeugdopleiding. 'Ik bleef maar zeuren op een bepaalde manier en gewoon vragen of ik een kans mocht krijgen, en nu sta ik hier.' (bron @rtvdrenthesport op Instagram)
BWA23
Bankzitter

Bericht door BWA23 »

Als je het hier niet redt dan kun je altijd nog naar Emmen .... :D Nunnumete en nu dus Oostra.
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Abenello schreef: 02-07-2025 09:13 Divisie 2 bij JO19 kun je niet vergelijken met divisie 2 bij JO21. Bij JO21 zitten Ajax, PSV, AZ, Utrecht, Almere City en Sparta sowieso niet in de O21-competities hè. Cambuur speelt wel divisie 1 met o.a. Feyenoord en Twente/Heracles. Wij moeten het doen met IJsselmeervogels, ADO, Vitesse en wat rechterrijtje Eredivisie clubs. Een club als Heerenveen moet gewoon in divisie 1 spelen.
Hier ben ik het wel mee eens, Heerenveen zou met de O21 eigenlijk structureel divisie 1 moeten spelen.
Het mooie aan het huidige systeem is dat het echt gemakkelijk is geworden om te promoveren en degraderen. Je speelt echt op het niveau waar je thuis hoort.
De grote verbetering die ik gezien heb bij O21 is dat er weer een samenwerking is tussen het 1e elftal en de O21, er trainen structureel spelers met het 1e mee en dat is denk ik belangrijker dan het niveau waar hun op spelen.

De O19 was afgelopen seizoen bijzonder matig en daar zal de O21 nu ook last van gaan krijgen. Het heeft allemaal wat tijd nodig.
SuperFrysk
Wereldspeler

BWA23 schreef: 02-07-2025 18:27 Bouw en Ahmed deden het prima, Rovers en Jansen waren wel heeeeel matig. Dat kon eigenlijk niet.
Die jongen die de 2e rechtsbuiten stond deed het ook niet verkeerd, maar die is nog veel te licht.

021 divisie 2 is echt wel laag. Speelden dit seizoen tegen teams als Emmen, Excelsior en Graafschap.
tha boelie schreef: 02-07-2025 15:29 Gurbuz en Bouw vond ik een goed duo zondag. Bouw enorm veel energie.
Bijvoorbeeld Jansen en Ismail (ondanks 3 goals) hadden het voetballend lastig maar kunnen op langere termijn zeker nog wel van waarde zijn. Kunnen ook beter ingepast worden als ze met 8/9 vaste basisspelers spelen.
Martens en Rijssel ook wat minder maar die waren erbij omdat er andere spelers (Schaken en Van Ee) geblesseerd waren. Bierens niet zo veel op gelet. Rovers vond ik te kort komen. Isaiah speelde centraal achterin, wellicht op lange termijn wel een betere positie voor hem als hij op het middenveld tekort gaat komen, vond het een interessant uitprobeersel. Heeft zeker de voorwaarden om een moderne verdediger te worden.
Als ik het dan even plat sla:
Bouw, Gurbuz en wellicht Ahmed kunnen dit seizoen de aansluiting vinden, de rest is de stap (nog) te groot. Vooral Rovers vind ik opvallend, toch 11 potjes in de KKD voor PSV en recent zijn contract verlengd.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

SuperFrysk schreef: 03-07-2025 12:42 Als ik het dan even plat sla:
Bouw, Gurbuz en wellicht Ahmed kunnen dit seizoen de aansluiting vinden, de rest is de stap (nog) te groot. Vooral Rovers vind ik opvallend, toch 11 potjes in de KKD voor PSV en recent zijn contract verlengd.
Je kan ook zeggen: Hij was niet goed genoeg voor PSV, speelde maar 11 wedstrijden in Jong PSV en heeft maar één jaar contractverlenging gekregen.
SuperFrysk
Wereldspeler

Abenello schreef: 03-07-2025 13:12 Je kan ook zeggen: Hij was niet goed genoeg voor PSV, speelde maar 11 wedstrijden in Jong PSV en heeft maar één jaar contractverlenging gekregen.
Mijn punt was meer dat hij toch KKD ervaring heeft en dus makkelijker aan zou moeten haken bij dan andere talenten. Dan is het opvallend dat hij een contractverlenging krijgt. Of ben je dat niet met me eens?
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

SuperFrysk schreef: 03-07-2025 14:20 Mijn punt was meer dat hij toch KKD ervaring heeft en dus makkelijker aan zou moeten haken bij dan andere talenten. Dan is het opvallend dat hij een contractverlenging krijgt. Of ben je dat niet met me eens?
Misschien is hij gewoon niet goed genoeg en heeft hij alleen maar een contractverlenging gekregen omdat ze geen betere backs voor het JO21 kunnen oppikken.

Amir Ismail speelt volgens mij ook nog steeds met een jeugdcontract. Zouden zijn doelpunten uit de voorbereiding en geniale flitsen uit de jeugd er dit seizoen eindelijk uit komen in het eerste elftal?
SuperFrysk
Wereldspeler

Abenello schreef: 03-07-2025 14:30 Misschien is hij gewoon niet goed genoeg en heeft hij alleen maar een contractverlenging gekregen omdat ze geen betere backs voor het JO21 kunnen oppikken.
Als je het daar van moet hebben
Marça
Verified
Superster
Contacteer:

Bericht door Marça »

Het is een utopie om te denken dat alle spelers in het O21-elftal het eerste kunnen halen. Grof gezegd gaat het om een paar toptalenten en daarnaast een groot deel 'opvulling'; spelers die wellicht wel voldoen aan het niveau waarop ze spelen maar niet de kwaliteiten hebben om de stap te maken naar de Eredivisie.
wilbot
Invaller

Bericht door wilbot »

Marça schreef: 03-07-2025 16:15 Het is een utopie om te denken dat alle spelers in het O21-elftal het eerste kunnen halen. Grof gezegd gaat het om een paar toptalenten en daarnaast een groot deel 'opvulling'; spelers die wellicht wel voldoen aan het niveau waarop ze spelen maar niet de kwaliteiten hebben om de stap te maken naar de Eredivisie.
dat is ook niet erg , het zou wat zijn de het merendeel kan door stromen, maar een paar zou wel goed zijn.
SuperFrysk
Wereldspeler

Ik neem niet aan dat ze een speler van Jong PSV hebben gehaald als opvulling op de rechtsback-positie in de -21.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Waarom niet? Het is niet zo dat alle spelers van Jong PSV of Jong Ajax het profvoetbal halen.
SuperFrysk
Wereldspeler

Abenello schreef: 03-07-2025 17:29 Waarom niet? Het is niet zo dat alle spelers van Jong PSV of Jong Ajax het profvoetbal halen.
Waarom een jongen uit Brabant halen, helemaal naar Friesland, een contract aanbieden puur als opvulling. Dat lijkt me niet logisch.
Marça
Verified
Superster
Contacteer:

Bericht door Marça »

Vergeet ook niet dat sommige jongens meer tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen - die breken pas op latere leeftijd door en halen dan alsnog het profvoetbal. Denk aan een Amofa (toch paar jaar Eredivisie gespeeld) of een Drkusic, die vorig jaar nog op het EK speelde met Slovenië. Maar dat zijn wel de uitzonderingen. Net zoals de jongens die langer in het amateurvoetbal spelen en alsnog de top halen, zoals Dumfries en Van Hecke.

Kortom: het is soms moeilijk voorspellen hoe een speler zich ontwikkelt. Statistieken zoals dat Rovers 11 duels in de KKD hebben gespeeld, zeggen ook niet alles. Kan goed zijn geweest dat een concurrent geblesseerd is geraakt en dat er geen andere voorhanden was. Maar Rovers was het afgelopen seizoen wel regelmatig aanvoerder van het O21-team, dus hij zal zeker zijn kwaliteiten hebben.
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Marça schreef: 04-07-2025 08:11 Vergeet ook niet dat sommige jongens meer tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen - die breken pas op latere leeftijd door en halen dan alsnog het profvoetbal.
Je moet wat tussen de regels door luisteren in de podcast, maar dit is ook wat Talsma benoemt.
Hij doelde vooral op de jongere leeftijden waar men elk jaar flink door selecteerde. Dit zorgde voor onrust, onzekerheid en de vervangers bleken vaak niet beter te zijn en moesten dan weer door geselecteerd worden.

Eigenlijk is dat met O19 en O21 spelers ook zo, men is toch bang om spelers voor de leeuwen te gooien omdat het ten koste kan gaan van het resultaat.

Je ziet het nu ook wel een beetje met Cambuur, die hebben een uitstekende O21 maar durven die jongens eigenlijk niet voor de leeuwen te gooien.
Plaats reactie