Ondertussen in Leeuwarden...

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

SuperFrysk
Wereldspeler

Re: Ondertussen in Leeuwarden...

Bericht door SuperFrysk »

hhage schreef: 05-09-2025 22:10 Certificaten zijn niets waard, vd Brink wil ze kwijt maar krijgt ze niet verkocht. De leningen bij vd Brink Kooi en de gemeente zijn in totaal rond de 16a17 miljoen, dan zit je met rentelasten van zo'n 1 miljoen per jaar. Lijkt me niet wenselijk.
Moet je nagaan, hij wou er afstand van doen en stelde zelfs voor om ze over te dragen aan Kooi. Maar in plaats daarvan creëeren ze nieuwe certificaten.

Dat is gewoon een dolksteek.
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

SuperFrysk schreef: 06-09-2025 00:16 Moet je nagaan, hij wou er afstand van doen en stelde zelfs voor om ze over te dragen aan Kooi. Maar in plaats daarvan creëeren ze nieuwe certificaten.

Dat is gewoon een dolksteek.
Het zijn geen nieuwe certificaten, maar certificaten die nog niet verkocht waren.
jeewee
Basisspeler

Bericht door jeewee »

Abenello schreef: 06-09-2025 08:40 Het zijn geen nieuwe certificaten, maar certificaten die nog niet verkocht waren.
Hij heeft de resterende certificaten gekocht (waarde 700.000) daarnaast heeft de club voor 1.000.000 extra certificaten “gecreëerd” die hij ook heeft gekocht.
.-
Ebiede
Verified
Forumicoon

Bericht door Ebiede »

tikkende tijdbom
Spijt heb je morgen maar!
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

jeewee schreef: 06-09-2025 08:43 Hij heeft de resterende certificaten gekocht (waarde 700.000) daarnaast heeft de club voor 1.000.000 extra certificaten “gecreëerd” die hij ook heeft gekocht.
Aha, zit het net even anders. Ik hoop maar dat de 0,1% uit dit artikel niet klopt, want dan zijn zou er inmiddels voor 700% aan stukjes Cambuur verkocht zijn. :lol:
IMG_2122.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Ze hebben voor 1 miljoen aan extra certificaten gecreëerd (soort aandelen emissie van een NV of BV), ik gok dat de nominale waarde gelijk is gebleven en er dus 1000 aandelen zijn bijgekomen.

Over de waarde kun je twisten, er is een grote schuld maar ook een stadion. Dat stadion is alleen waardeloos wanneer er geen BVO speelt. Persoonlijk vindt ik de waardering van Cambuur op 7 miljoen (wat overblijft wanneer je bezittingen en schulden wegstreept) wel hoog.
Het is maar een spelletje
SuperFrysk
Wereldspeler

Bericht door SuperFrysk »

Stel, je koopt 10% van een bedrijf en hebt daarmee een bepaalde invloed. Als datzelfde bedrijf vervolgens extra certificaten uitgeeft, kan jouw belang ineens verwateren naar bijvoorbeeld 5%. Je bezit nog steeds hetzelfde aantal certificaten, maar je zeggenschap en relatieve positie zijn gehalveerd. Dat is precies wat er hier gebeurt.
hhage
Wereldspeler

Bericht door hhage »

vlqrt schreef: 06-09-2025 09:52 Ze hebben voor 1 miljoen aan extra certificaten gecreëerd (soort aandelen emissie van een NV of BV), ik gok dat de nominale waarde gelijk is gebleven en er dus 1000 aandelen zijn bijgekomen.

Over de waarde kun je twisten, er is een grote schuld maar ook een stadion. Dat stadion is alleen waardeloos wanneer er geen BVO speelt. Persoonlijk vindt ik de waardering van Cambuur op 7 miljoen (wat overblijft wanneer je bezittingen en schulden wegstreept) wel hoog.
Het stadion huren ze, dus naast de renteschuld en aflossing betalen ze ook nog een huursom.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

hhage schreef: 06-09-2025 11:58 Het stadion huren ze, dus naast de renteschuld en aflossing betalen ze ook nog een huursom.
Oei, dan kan het wel eens lastig worden. Snap ik niet dat men zoveel heeft geleend om het stadion vervolgens te huren, dan had ik ook wel een deel eigendom verwacht.
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

hhage schreef: 06-09-2025 11:58 Het stadion huren ze, dus naast de renteschuld en aflossing betalen ze ook nog een huursom.
Naar mijn weten is Cambuur eigenaar.
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

vlqrt schreef: 06-09-2025 09:52 Ze hebben voor 1 miljoen aan extra certificaten gecreëerd (soort aandelen emissie van een NV of BV), ik gok dat de nominale waarde gelijk is gebleven en er dus 1000 aandelen zijn bijgekomen.

Ik las laatst ergens dat de waarde van een ruigweg kan bepaald worden door twee keer de omzet + het eigen vermogen uit te rekenen. Dan zou de waarde 19 miljoen zijn. Sc Heerenveen zou een waarde hebben van 61 miljoen.
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

Als een certificaat 0,01% is ipv 0,1% dan kom je wel in de buurt van de eigenlijke waarde van 30 euro per certificaat waar Kooi het over had. Dat Kooi ze nu weer met 970 euro verlies koopt is pure liefdadigheid.
hhage
Wereldspeler

Bericht door hhage »

Abenello schreef: 06-09-2025 15:55 Naar mijn weten is Cambuur eigenaar.

In het nieuwe stadion is Cambuur straks jaarlijks minimaal 1,15 miljoen euro kwijt aan vaste lasten. Daarvan gaat 600.000 euro naar de huur van het stadion, terwijl er 560.000 euro naar de gemeente gaat voor het afbetalen van de beoogde lening van 6 miljoen euro. Die vaste lasten zijn hoger dan nu.

Uit een artikel van Omrop Fryslan van 1,5 jaar geleden.

Link naar her artikel:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... -te-houden
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

hhage schreef: 06-09-2025 18:42 In het nieuwe stadion is Cambuur straks jaarlijks minimaal 1,15 miljoen euro kwijt aan vaste lasten. Daarvan gaat 600.000 euro naar de huur van het stadion, terwijl er 560.000 euro naar de gemeente gaat voor het afbetalen van de beoogde lening van 6 miljoen euro. Die vaste lasten zijn hoger dan nu.

Uit een artikel van Omrop Fryslan van 1,5 jaar geleden.

Link naar her artikel:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... -te-houden
Je hebt gelijk VW GSC B.V. is eigenaar, een dochteronderneming van Van Wijnen.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Wanneer van Wijnen eigenaar van het stadion is, waar heeft Cambuur al die leningen dan voor nodig gehad?
Natuurlijk moet je inrichten, maar meer dan 10 miljoen inrichting lijkt me behoorlijk vorstelijk.
Muertos
Nieuw talent

Bericht door Muertos »

Ik zat naar de voorbeschouwing van Cambuur-Willem II te kijken en tijdens het interview met John Stegeman hoor ik op de achtergrond uit de stadionspeakers Frans Duijts met 'je denkt maar dat je alles mag van mij' komen.

Iedereen staat vrij om dat nummer te draaien, of dat nu in een stadion is, op een camping of tijdens een barbecue. Maar ik vind dat toch een zeer opmerkelijke keuze van degene die over de muziek in het Cambuur stadion gaat.
Trevorp
Invaller

Bericht door Trevorp »

Het afspelen van de goal song van je gehate rivaal is best not done idd

Wat komt hier na .. het Fries volkslied? :D
Plaats reactie