Daniel Karlsbakk

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

vlqrt
Superster

Re: Daniel Karlsbakk

Bericht door vlqrt »

Hoeveel helpt een begeleider wanneer je van de trainer geen vertrouwen krijgt? Onder van Wonderen en onder van Persie voelde hij geen vertrouwen. Hoeveel helpt een random man of vrouw dan die je oppept en vertelt dat je het wel kan?

Die persoon doet dat ook bij je concurrent, dus hoe echt is dat?
Het is maar een spelletje
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

vlqrt schreef: 08-07-2025 07:03 Die persoon doet dat ook bij je concurrent, dus hoe echt is dat?
Als je concurrent een ervaren, getrouwde international van Moldavië is met een karrevracht aan interlands, goals en ervaring in het buitenland, dan denk ik niet dat die vertrouwenspersoon daar evenveel aandacht aan hoeft te schenken.

Het begeleiden van een jongen van 19 die voor het eerst op zichzelf gaat wonen, voor het eerst in het buitenland gaat wonen zonder ouders en zonder zijn vrienden en zijn vriendin, is een hele anderr kwestie.

Ik weet zeker dat jij niet zo kortzichtig bent om niet in te zien dat de meeste tieners direct zouden verzuipen als ze niet aan alle kanten geholpen worden. Zeker als ze niet spelen, de druk van een forse transfersom voelen en dan voor 25000 man onder hoogspanning het veld in komen.
Driemaal is scheepsrecht
Nieuw talent

Bericht door Driemaal is scheepsrecht »

Ik ben het ermee eens dat hij niet genoeg vertrouwen van Van Wonderen heeft gekregen, maar bij van Persie? Juist wel, daarom had hij ook zo goede voorbereiding vorig seizoen. Alleen toen het erop aan kwam in de competitie, kwam hij gewoon te kort. Maar net zo belangrijk; hij heeft het vertrouwen en support vanuit het publiek juist altijd gekregen, wat ik ontzettend 'knap' vind vanuit ons gezien het geld wat hij heeft gekost, want dat is in het verleden (met misschien natuurlijk ook een ander type, kritischer/verwender, publiek) met bepaalde spelers ook wel eens anders geweest.

Als hij daadwerkelijk niet goed begeleid is, is dat erg spijtig en vooral voor hem, want het is ook gewoon een mens (die op jonge leeftijd naar een ander land moet om te presteren). Maar dat is echt niet iets wat structureels fout zit bij ons. Het is ook gewoon waarom de een wel slaagt in topsport en de ander niet. Ik bedoel, we hebben juist een legio aan voorbeelden van vergelijkbare jonge spelers die hier wél geslaagd zijn (meest recent en vergelijkbaar wellicht misschien: Sarr?).

Karlsbakk is naar mening mening gewoon verkeerd gescout en niet goed genoeg gebleken. Die missers heb je er altijd tussen zitten, dit is alleen wel een erg dure. Dat hij er nu 10 inschiet in Noorwegen, zal ongetwijfeld te maken hebben met het niveau daar én dat hij waarschijnlijk beter in z'n vel zit A, op een lager niveau en B, in zijn thuisland. Zelfde verhaal dat een Alves hier een fenomeen was op Eredivisie niveau + de vorm van zijn leven in deze periode had, en in de Premierleague niet geslaagd is.
SuperFrysk
Wereldspeler

Bericht door SuperFrysk »

In de voorbereiding kreeg hij de kans, daarna werd hij tegen Ajax al na 45 minuten gewisseld. Tegen Utrecht en NAC stond hij nog een keer in de basis, om vervolgens slechts vier keer als invaller in te vallen voor zo'n twintig minuten. Dat noem ik niet bepaald vertrouwen krijgen. En dit probleem zag ik ook bij andere spelers, zoals Al Saed en Nico.

Natuurlijk zie ik niet alle trainingen, dus er zal ongetwijfeld een reden voor zijn. Maar tijdens de wedstrijd tegen NAC had Karlsbakk twee keer de bal in scoringspositie moeten krijgen. Als hij toen had gescoord, misschien wel één of twee keer, zag de wereld er ineens heel anders uit. Het helpt ook niet dat we verzorgd wilden voetballen, terwijl hij daar niet de juiste spits voor is.

Er zijn natuurlijk altijd spelers zoals Sarr en Sahraoui, die een ander karakter hebben en gewoon meer talent. Maar dat betekent niet dat iedere jongen zo in elkaar zit. Vertrouwen doet veel met een mens. Kijk alleen al naar Noppert.

Van Persie husselde zijn selectie elke wedstrijd door elkaar. Hij haalde spelers er na één goede wedstrijd gewoon uit. Sommige spelers zoals Olsson, Noppert, Karlsbakk en Nico kunnen daar simpelweg niet (goed) mee omgaan. Dan kun je wel roepen dat je een topsportklimaat wilt creëren, maar daar moet je niet je hele kapitaal voor overboord gooien.

Ik denk ook echt dat jullie onderschatten hoe het is voor een tiener om naar een heel ander land te verhuizen en ineens zelf te moeten koken. Volgens mij heeft Sander de Vries vaak genoeg benoemd dat spelers zich in Heerenveen soms echt eenzaam voelen. Ik geloof ook dat dat het geval was bij Espejord. Los van het feit dat je wilt dat je spelers zich goed voelen om te presteren en je daar als club flinke bedragen voor uittrekt heb je ook gewoon een verantwoordelijkheid richting die jonge jongens.

Onderschat het effect van iemand in hun omgeving niet. Kijk alleen al wat iemand als Nazan voor veel van die jonge jongens heeft betekend.
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Allemaal leuk en aardig die analyses, Karlsbakk heeft bij ons amper wat laten zien waaruit enig talent bleek. Ook bijvoorbeeld Foppe de Haan zei, die redt het niet. In Noorwegen is het niveau gewoon een stuk lager. Karlsbakk zou wellicht ook in de KKD zijn doelpunten wel maken. Als hij het in Noorwegen goed doet en een tranfer maakt dan profiteert Heerenveen mee. Prima zo.
SuperFrysk
Wereldspeler

Alfred schreef: 08-07-2025 13:14 Allemaal leuk en aardig die analyses, Karlsbakk heeft bij ons amper wat laten zien waaruit enig talent bleek. Ook bijvoorbeeld Foppe de Haan zei, die redt het niet. In Noorwegen is het niveau gewoon een stuk lager. Karlsbakk zou wellicht ook in de KKD zijn doelpunten wel maken. Als hij het in Noorwegen goed doet en een tranfer maakt dan profiteert Heerenveen mee. Prima zo.
Sinds wanneer word er zo laagdunkend gedaan over het niveau in Noorwegen?
Natuurlijk een lager niveau dan de Eredivsie, maar Bodo/Glimt is toch echt vrij succesvol geweest in Europa.
Daarnaast haalden wij Sahraoui en Hopland daar vandaan, en die bleken toch vrij snel aan te kunnen haken.

Karlsbakk heeft te weinig laten zien, maar als de randvoorwaarden niet kloppen en vervolgens schiet hij de ene na de andere erin in Noorwegen dan mag je je als club wel even achter de oren krabben.

West Brom haalt net een spits van 23 uit de Eliteserien. 13 wedstrijden, 7 goals en 2 assists voor 5,5 miljoen. Ik sluit niet uit dat Karlsbakk uiteindelijk ook een dergelijke transfer gaat maken voor een groter bedrag. Maar alsnog is 10% daarvan maar maximaal één miljoen, dus je zult er altijd verlies op maken.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Gezien het gebrek aan vertrouwen zou het me niet verbazen dat er ingezet is op een relatief hoge transfersom en in ruil daarvoor genoegen is genomen met maar 10% doorverkoop.
SuperFrysk
Wereldspeler

Abenello schreef: 08-07-2025 14:09 Gezien het gebrek aan vertrouwen zou het me niet verbazen dat er ingezet is op een relatief hoge transfersom en in ruil daarvoor genoegen is genomen met maar 10% doorverkoop.
Sander de Vries had het destijds over een aanzienlijk bedrag t.o.v. het aankoopbedrag. Dan zou je inderdaad niet denken aan de 5 ton die op Transfermarkt staat. Maar goed, dat blijft gissen.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Otsje P schreef: 08-07-2025 10:36 Als je concurrent een ervaren, getrouwde international van Moldavië is met een karrevracht aan interlands, goals en ervaring in het buitenland, dan denk ik niet dat die vertrouwenspersoon daar evenveel aandacht aan hoeft te schenken.

Het begeleiden van een jongen van 19 die voor het eerst op zichzelf gaat wonen, voor het eerst in het buitenland gaat wonen zonder ouders en zonder zijn vrienden en zijn vriendin, is een hele anderr kwestie.

Ik weet zeker dat jij niet zo kortzichtig bent om niet in te zien dat de meeste tieners direct zouden verzuipen als ze niet aan alle kanten geholpen worden. Zeker als ze niet spelen, de druk van een forse transfersom voelen en dan voor 25000 man onder hoogspanning het veld in komen.
Dat snap ik wel, maar die persoon moet dan ook El Saed, Hopland, Linday, Trenskow, etc. gaan begeleiden ... Heerenveen is niet kapitaalkrachtig genoeg om elke nieuwe speler eerst 6 maanden een fulltime hulp te bieden om in te burgeren (ergens in een docu ooit gezien dat bijvoorbeeld Real Madrid dit wel doet).

Daarnaast vraag ik me af of 1 casus (Karlsbakk) nu genoeg is om al die keren dat het wel goed lukte (Saraoui, Sarr, Ejuke, etc.) te verantwoorden.
Het is maar een spelletje
Plaats reactie