Roken in het stadion

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gesloten
drika746
Superster

Bericht door drika746 »

Squerrel schreef: @Drika, ik zeg niet dat er geen mensen last van hebben maar dat er problemen zijn met betrekking tot het roken ben ik niet van op de hoogte. En jou oplossing is er ook niet 1 waar ik voor zou kiezen. Daarnaast zeg je, kunnnen mensen niet 1,5 uur lang niet roken. Draai ik het om, kan jij niet 1,5 uur lang tijdens het voetbal in die rook gaan zitten, daarna ga je lekker naar huis en duurt het weer 2 weken tot de volgende 1,5 uur. Wat maakt rokers minder dan niet niet rokers.

Voetbal moet rauw, bij voetbal moet bier en bij voetbal moet je kunnen roken. Al die regels en dat softe gedoe. Als ze 15 jaar geleden met zulke regels waren gekomen had iedereen ze hardop uitgelachen maar tegenwoordig moet het allemaal volgens al die kut regeltjes.
Het probleem omdraaien lijkt mij vrij zinloos. gezien de recente regelgeving en de meeste meningen hier op het forum en in het stadion is niet-roken de norm. Daarbij is (mee)roken schadelijk, niet roken daarentegen niet.
Als ik niet rook heb jij daar geen last van, als jij wel rookt ben je wel andere mensen tot last.
tony_a
Jeugdspeler

Bericht door tony_a »

Squerrel schreef:
@Drika, ik zeg niet dat er geen mensen last van hebben maar dat er problemen zijn met betrekking tot het roken ben ik niet van op de hoogte.
Het probleem is dat er mensen last hebben van het roken van anderen. Duidelijker kan ik het niet zeggen. :)
Fean Fan Drachten
Selectiespeler

Bericht door Fean Fan Drachten »

Ik ben helemaal voor een rookverbod in stadions. Ik hoop van harte dat het er door komt, dat men vanaf volgend jaar zomer nergens meer mag roken in stadions. Ik snap de argumenten van rokers heel goed, maar volgens mij sluiten ze de ogen voor het feit dat het verschrikkelijk ongezond is en dat niet rokers er bijzonder veel last van kunnen hebben.

Petje af voor de niet-rokers die er geen moeite mee hebben, maar ik erger me er kapot aan. Ik hoef toch geen last te hebben van een rokende buurman?? Behalve het feit dat ik met naar rook stinkende kleren thuiskom en er voor mij niets erger is dan blauwe rook te moeten inademen, kan ik er ook erg slecht tegen als contactlens-drager. En als ik blauwe rook wil inhaleren, dan ga ik wel achter een auto hangen.

Roken moet mogen, dat zeker, maar dan lekker in de buitenlucht waar niemand er last van heeft (nee, stadion is geen buitenlucht). Of in de eigen woonkamer. Tijdens de wedstrijd twee keer drie kwartier even geen peuk, is dat nou echt te veel gevraagd? Tijdens de rust even naar buiten toe lopen en daar een stuk of wat opsteken... Kun je er de tweede helft weer tegenaan... 8)

(Ik heb makkelijk praten als niet-roker, ik weet niet wat het is om een nicotine-verslaving te hebben. Gelukkig.)
Superfries88'
Forumicoon

Bericht door Superfries88' »

Deze jongen behoort tot de niet-rokers, want ik heb er absoluut geen behoefte toe. Desondanks heb ik geen problemen met rokers. Sterker nog: vier van m’n klasgenoten (waar ik met meeste mee op trek) roken relatief veel. Zolang het niet té heftig is heb ik er vrede mee. Ook in het stadion heb ik nooit last van rokers.

Zowel de rokers als niet-rokers hebben een punt. Ik kan me prima voorstellen dat je tijdens een duel even eentje aansteekt, vanwege de spanning bijvoorbeeld. Ik kan me echter ook voorstellen dat sommigen er last van hebben en dan is het geen pretje om in het stadion te zitten.

Daarom zou je moeten proberen een middenweg te zoeken. Mensen moeten kunnen blijven roken, zonder daarbij mede-supporters tot last te zijn. Alleen is het lastig om zoiets te realiseren. Speciale vakken is een mogelijkheid, maar is dat ook de beste oplossing? Ik weet het niet.
Venderwel
Superster
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Gelukkig sta ik op NN, dus gewoon lekker doorroken! Ik ben dat gezeik over wel en niet roken meer dan zat! Dat er BINNEN niet gerookt mag worden, prima, daar ben ik het wel mee eens, maar buiten, sodemieter op. Ook al sta je dan onder een overkapping en ook al zit je op een volle tribune, je moet gewoon kunnen roken. Zoveel last kan men er niet van hebben want de wind waait vaak uit een ander hoek.

Zo jammer tony_a dat je hier alleen op het forum komt voor of beter gezegd, tegen het roken.
Er staat trouwens in dat ene stukje dat er rookvrije zones komen op de tribune, wat dus niet wil zeggen dat de hele tribune rookvrij wordt.

Zo fijn he....discrimeneren van rokers!
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Skopperij
Forumicoon

Bericht door Skopperij »

Wij zijn er toch altijd zó verschrikkelijk trots op dat we zulk geweldig publiek hebben? Een publiek dat zich nooit bezondigt aan spreekkoren en nooit ramen ingooit?

Dan begrijp ik die drukte helemaal niet. Als je last hebt van iemand die een sigaretje staat te paffen zou het geen probleem moeten zijn om aan dat ene lid van ons uiterst tolerante publiek te vragen een paar meter verderop te gaan staan. Immers, in Heerenveen zitten geen klootzakken op de tribune.

Beetje overtrokken misschien, maar zo werkt het wel. Het is geven en nemen. Als de mensen die vóór het rookverbod zijn beginnen te zeuren over volksgezondheid en dergelijke onzin, dan nodig ik diegenen uit om maar fijn lopend naar het stadion te komen. Want autorijden is helemaal een aanslag voor het milieu.

En dat mensen 'last zouden hebben' van rokers slaat m.i. ook nergens op. Misschien hebben de rokers wel last van andere mensen die een wedstrijd lang 'You are my Alves' lopen te zingen.

Zo, dat is eruit. :mrgreen: Voor de duidelijkheid, ik ben een niet-roker en ik vind roken ook smerig, maar ik vind dit echt weer zo'n voorbeeld van een principiële en kleinburgerlijke discussie waar geen mens wat mee opschiet. Wél zeuren over meeroken maar naderhand ook 15 bier naar binnen gieten? Vertel mij eens wat slechter is voor de gezondheid.
Jeroen
Forumicoon

Bericht door Jeroen »

Het gaat er niet om wat slecht is voor je eigen gezondheid, maar die van je omgeving. Iedereen mag er voor kiezen om zijn lichaam naar de klote te helpen, of dat nou met sigaretten of bier is. Met bier veroorzaak je echter geen directe schade aan de gezondheid van je buurman, met een sigaret wel. En dan kan Venderwel wel zeggen dat de rook wegwaait, maar dat is wel recht in het gezicht van je buurman danwel achterbuurman.
drika746
Superster

Bericht door drika746 »

Venderwel schreef: Zo fijn he....discrimeneren van rokers!
Rokers zetten andere mensen ongewild in stank hoe kun je dan zeggen dat je gediscrimineerd wordt als mensen daarover klagen.
Skopperij
Forumicoon

Re: Rookverbod per 1 juli 2008

Bericht door Skopperij »

Dat is waar. Ik bedoel het ook niet zo zwart-wit als dat ik het zeg, maar begrijp je dat ik hier behoorlijk moet van word?
tony_a schreef:Eindelijk wordt het dan mogelijk naar de wedstrijd te kijken en gezellig een biertje te drinken zonder steeds te hoeven meeroken. :D
Kortom, de omgeving die last van het roken zou hebben omwille van hun gezondheid helpt aan de andere kant vrijwillig hun gezondheid naar de kloten met het wegtikken van biertjes of het happen van snacks. Eigen keuze, dat wel. Maar toch vind ik er enige hypocrisie in schuil gaan.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Wat mensen met hun eigen gezondheid doen dat mogen ze zelf weten, dat ik door mee te roken ook 5 minuten eerder doodga ... zelfs daar kan ik (voor zolang het duurt) nog wel mee leven. Maar die penentrante vieze lucht die de sigaret voortbrengt dat kan mijn humeur wel verpesten. Begrijp me niet verkeerd, rokers zelf zijn vaak uitserst aardige mensen. Je kunt er vaak leuk een biertje mee drinken en een hardloopwedstrijd win je altijd door die twee zwarte vlekken die zij longen noemen. Mensen met een penetrante zweetlucht die dat niet wensen te verbloemen met deodorand dan wel parfum die mag je van mij ook in een apart hokje in het stadion zetten. Dat vindt ik evenerg als roken.

Toch schijnen rokers het een recht te vinden dat je ergens mag roken, waar ik van mening ben dat niet roken een recht is en roken een privilege. Ik ben dan ook voor bordjes waar staat waar je juist wél mag roken en dat wanner niet anders aangegeven roken verboden is. Met uitzondering van buiten waar ik wel snap dat roken weinig tot geen last veroorzaakt. Wanneer iemand in het stadion zich dan ook ergerd dat de rook van zijn buurman/buurvrouw recht in zijn gezicht beland, dan snap ik dat. Evenals ik snap dat iemand die naast een stinkende persoon zit een andere plaats in het stadion aanvraagd.
giny
Jeugdspeler

Bericht door giny »

vlqrt schreef:Wat mensen met hun eigen gezondheid doen dat mogen ze zelf weten, dat ik door mee te roken ook 5 minuten eerder doodga ... zelfs daar kan ik (voor zolang het duurt) nog wel mee leven. Maar die penentrante vieze lucht die de sigaret voortbrengt dat kan mijn humeur wel verpesten. Begrijp me niet verkeerd, rokers zelf zijn vaak uitserst aardige mensen. Je kunt er vaak leuk een biertje mee drinken en een hardloopwedstrijd win je altijd door die twee zwarte vlekken die zij longen noemen. Mensen met een penetrante zweetlucht die dat niet wensen te verbloemen met deodorand dan wel parfum die mag je van mij ook in een apart hokje in het stadion zetten. Dat vindt ik evenerg als roken.

Toch schijnen rokers het een recht te vinden dat je ergens mag roken, waar ik van mening ben dat niet roken een recht is en roken een privilege. Ik ben dan ook voor bordjes waar staat waar je juist wél mag roken en dat wanner niet anders aangegeven roken verboden is. Met uitzondering van buiten waar ik wel snap dat roken weinig tot geen last veroorzaakt. Wanneer iemand in het stadion zich dan ook ergerd dat de rook van zijn buurman/buurvrouw recht in zijn gezicht beland, dan snap ik dat. Evenals ik snap dat iemand die naast een stinkende persoon zit een andere plaats in het stadion aanvraagd.

Ben het wel eens met bovenstaande. Rook zelf wel en mn buurmannen in het stadion ook, mn vriend niet maar die heeft er geen bezwaar tegen. Als dit anders was zou ik gedurende de wedstrijd niet roken, daar moet je gewoon rekening meer houden. Vind wel dat je dan gedurende de rust wel in de gracht moet kunnen roken dat zit niet onder de overkapping en daar kunnen de mensen die er last van hebben de rook vermijden, gewoon respect voor elkaars wensen, is best onderling wel op te lossen
supporter voor alle dagen...... behalve de play offs
Sneeuwbal
Invaller

Bericht door Sneeuwbal »

Rook zelf niet, maar heb er ook geen last van. Er mag straks niets meer in stadions, het worden een soort bioscoopzalen op deze manier. Verder ben ik het volkomen met Squerrel eens.

Als je nu een ziekte ofzo hebt is het een ander verhaal, maar alleen om de stank vind ik gezeik om niets. Dan kun je beter thuis blijven.
ItFean82
Forumicoon

Bericht door ItFean82 »

Nogmaals er is nog helemaal geen besluit genomen over voetbalstadions, dat was een eigen invulling van onze tony_a.
Op naar het volgende seizoen....
Poenkt
Superster
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Sneeuwbal schreef: Als je nu een ziekte ofzo hebt is het een ander verhaal, maar alleen om de stank vind ik gezeik om niets. Dan kun je beter thuis blijven.
Dus eerst maar ziek worden, stop je kop eens 5 minuten onder water. Dan weet je ook hoe het voelt als iemand het benauwd heeft na een cara aanval. Ik zal je kleren eens besprenkelen met kattepis, stinkt zo lekker. Misschien had je dan beter thuis kunnen blijven. Doordat in het verleden roker overal mochten roken denken ze nu dat het een recht is, het is echter een privilege.
Graaijax Hamsterdam!!
kaaskop
Verified
Bankzitter

Bericht door kaaskop »

Poenkt, ik ben het 100% met jou eens. Temeer omdat de meeste rokers totaal geen rekening houden met de mensen die er om wat voor reden dan ook last van hebben.
giny
Jeugdspeler

Bericht door giny »

kaaskop schreef:Poenkt, ik ben het 100% met jou eens. Temeer omdat de meeste rokers totaal geen rekening houden met de mensen die er om wat voor reden dan ook last van hebben.
Ben het hier niet mee eens. De meeste mensen die ik ken en die roken houden rekening met niet rokers en vragen zelfs of ze mogen roken , ik ook dus. En ja van die stank de frituurtent ruikt ook en ja de funplaza als het daar warm is dan zweet jezelf ook helpt geen deo aan :lol: en doe je je kleren ook in de was. Het stinkverhaal vind ik dus niet opgaan voor wat betreft roken OP de tribune of omloop, funplaza wel. En vragen de niet rokers wel eens aan hunn omgeving er rekening mee te houden dan??
supporter voor alle dagen...... behalve de play offs
Janneman
Superster

Bericht door Janneman »

Ok, ik kan niet over rook, ik krijg het hier benauwd van. Te veel rook zorgd ervoor dat ik zowat stik. In m'n auto mogen ze niet roken (vraag de jongens maar die meereden) en het liefst ook niet te dicht in mijn buurt.
Vaak is het zo dat als ik iemand vraag zijn/ haar sigaret uit te doen of even ergens anders te gaan staan roken vaak ook wordt gedaan. Dus alle rokers zijn niet gelijk!!! Verder rookt iedereen om me heen op de tribune, heb daar weleens wat van gezegd maar tis nog familie zelfs en ze trekken zich er geen ruk van aan.

MIJN OPLOSSING: LAAT DE GOEDE ROKERS TIJDENS DE RUST ROKEN IN DE GRACHT EN LAAT DE VERKEERDE ROKERS HELEMAAL NIET ROKEN!!!! :wink:

Ja ik weet het, lukt nooit maar maakt alles wel aangenamer :mrgreen:
scheerenveen.supporterswereld.nl
hjwiltjer
Invaller

Bericht door hjwiltjer »

Ik rook zelf niet, maar ik kan de argumenten van beide kanten begrijpen..

Respecteer mensen in meningen! Daarom lijkt mij het volgende de beste oplossing:

Vraag voordat je een sigaret opsteekt even aan je beide buren of ze het niet erg vinden.
Als ze nee zeggen, geen probleem! Zeggen ze ja dan rook je maar 2 uur niet! :wink:
Blauw-wit is mijn hart! | 17-05-2009 |
tony_a
Jeugdspeler

Bericht door tony_a »

Garcia-Garcia schreef:Nogmaals er is nog helemaal geen besluit genomen over voetbalstadions, dat was een eigen invulling van onze tony_a.
er is wel een besluit genomen: namelijk dat in alle gebouwen waar diensten worden, voor de ruimtes onder overkappingen een rookverbod geldt. In mijn interpretatie valt het ALS stadion daar gewoon onder, en wordt roken op de tribune dus verboden per 1-7-2008.

Misschien heb ik ongelijk, maar het is uiteindelijk de rechter die daar over moet beslissen...
Poenkt
Superster
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

giny schreef:En vragen de niet rokers wel eens aan hunn omgeving er rekening mee te houden dan??
Ja, ik laat de speaker het omroepen... :mrgreen: Kom op zeg, nu draai je het om.
Ach, nog maar eventjes en dan is aht afgelopen.
Graaijax Hamsterdam!!
Flying Tilster
Forumicoon

Bericht door Flying Tilster »

janneman schreef:MIJN OPLOSSING: LAAT DE GOEDE ROKERS TIJDENS DE RUST ROKEN IN DE GRACHT EN LAAT DE VERKEERDE ROKERS HELEMAAL NIET ROKEN!!!! :wink:
Dan kun je net zo goed op de tribune blijven roken. Want de niet-rokers gaan ook de gracht in om evt. eten en drinken te halen.
Dus als er dan wel gerookt zou mogen worden in de gracht maar niet op de tribune, heeft m.i. niet zo heel veel effect.

We wachten het rustig af hoe alles zich zal ontwikkelen, maar de manier waarop er nu met de rokers omgegaan wordt (en dan heb ik het nog niet eens over een evt. rookverbod in het stadion) lijkt wel alsof we de grootste criminelen zijn. Zo overspannen wordt er door de niet-rokers op gereageerd.

Ik zit toevallig in een groepje op de tribune die allemaal roken, dus no problemo.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
tony_a
Jeugdspeler

Bericht door tony_a »

Flying Tilster schreef: We wachten het rustig af hoe alles zich zal ontwikkelen, maar de manier waarop er nu met de rokers omgegaan wordt (en dan heb ik het nog niet eens over een evt. rookverbod in het stadion) lijkt wel alsof we de grootste criminelen zijn. Zo overspannen wordt er door de niet-rokers op gereageerd.
Veel niet-rokers hebben er grote moeite mee om mee te roken. Omdat niet alle rokers aan hun omgeving vragen of het OK als er gerookt wordt, zitten er veel mensen ongewenst in de rook. Daarom willen sommigen een rookverbod.

Hier is niks overspannen of crimineels aan. De tijd dat rokers zich als slachtoffers konden opwerpen in discussies over een rookverbod is nu echt wel voorbij...
el nino
Bankzitter

Bericht door el nino »

Veel niet-rokers hebben er grote moeite mee om mee te roken. Omdat niet alle rokers aan hun omgeving vragen of het OK als er gerookt wordt, zitten er veel mensen ongewenst in de rook. Daarom willen sommigen een rookverbod.

Hier is niks overspannen of crimineels aan. De tijd dat rokers zich als slachtoffers konden opwerpen in discussies over een rookverbod is nu echt wel voorbij

Even een vraagje: heb jij je alleen maar aangemeld om over het roken in het stadion te eameljen?
feanfanhannes
Basisspeler
Contacteer:

Bericht door feanfanhannes »

haha blijkbaar hij heeft alle 11 posts in dit topic gepost.
Finuh
Invaller

Bericht door Finuh »

Ben zelf een niet-roker.
Heb er in het stadion helemaal geen probleem mee dat er gerookt wordt, heb er in de buitenlucht geen enkele last van.
In een kroeg (openbare ruimte) vindt ik het een ander verhaal, het staat er soms helemaal blauw, je rookt dus mee en heel erg ongezond. Dan ben ik wel tegen.
tony_a
Jeugdspeler

Bericht door tony_a »

in Engeland weten ze er wel raad mee :)

http://www.voetbalkrant.com/index.php?m ... uws=155511
Boegyman (NL)
Wereldspeler

Bericht door Boegyman (NL) »

Maar wat vind je nou van de kwestie Alves? Of de schorsing van Verbeek? Of welke middenvelder Heerenveen nog moet aantrekken? Of de uitschakeling van Ajax? Of het overlijden van Puerta?

Je loopt alleen maar te ouwehoeren over het roken.
Afbeelding
drika746
Superster

Bericht door drika746 »

Boegyman (NL) schreef:Maar wat vind je nou van de kwestie Alves? Of de schorsing van Verbeek? Of welke middenvelder Heerenveen nog moet aantrekken? Of de uitschakeling van Ajax? Of het overlijden van Puerta?

Je loopt alleen maar te ouwehoeren over het roken.
En dat mag niet... :?:
Galatasaray fans komen hier alleen over Alves praten, die vraag je toch ook niet wat ze van roken in het stadion vinden :roll:
Forza
Wereldspeler

Bericht door Forza »

Rokers zetten andere mensen ongewild in stank hoe kun je dan zeggen dat je gediscrimineerd wordt als mensen daarover klagen.
Autorijders zetten mij ongewild in de stank. Is ook ongezond: ontbossing, klimaatverandering, co2-uitstoot enzovoort. Als ik beloof niet meer te roken in het stadion komen al die zeurende niet-rokers dan op de fiets naar het stadion? En niet ouwehoeren dat dat buiten gebeurt. In het stadion zit je ook niet binnen. En niet ouwehoeren dat je er in een stadion niet onderuit komt. Die auto's rijden ook vlak langs mij.

Wat is eigenlijk het essentiële verschil?
Fean Fan Drachten
Selectiespeler

Bericht door Fean Fan Drachten »

Forza schreef:[
Autorijders zetten mij ongewild in de stank. Is ook ongezond: ontbossing, klimaatverandering, co2-uitstoot enzovoort. Als ik beloof niet meer te roken in het stadion komen al die zeurende niet-rokers dan op de fiets naar het stadion? En niet ouwehoeren dat dat buiten gebeurt. In het stadion zit je ook niet binnen. En niet ouwehoeren dat je er in een stadion niet onderuit komt. Die auto's rijden ook vlak langs mij.

Wat is eigenlijk het essentiële verschil?
Het essentiële verschil is dat je appels en peren vergelijkt. Ik ga niet moedwillig met m'n neus in een uitlaat van een auto hangen, dus ik hoef het ook niet te accepteren dat mijn buurman mij in een blauwe walm zet. Ik heb er geen moeite mee dat rokers BUITEN roken, ik wil er geen last van hebben. In een stadion ben je min of meer gebonden aan je stoel, maar je hoeft niet persé achter een auto aan te lopen.

Is dat nou écht zo moeilijk te begrijpen??
Gesloten