Begroting/financiën van sc Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
SuperFrysk
Wereldspeler

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door SuperFrysk »

Het is ook niet makkelijk, en ik zeg niet dat we Twente zo kunnen kopiëren. Maar we kunnen er zeker wat van leren. En vergis je niet, in de afgelopen jaren is de achterban van SC Heerenveen flink toegenomen, terwijl het voetbal erg matig is. Stel je eens voor dat er echt een keer momentum komt, ook op het gebied van resultaat. Ik heb zelf altijd het idee dat dat veel kan veranderen, ook voor de toekomst.
pes5
Beheerder

Bericht door pes5 »

Alfred schreef: 22-10-2024 14:10 Sparta en GAE hebben geen externe geldschieter en ons stadion is 2 keer zo groot als die van beide clubs. Daar zou je toch op zijn minst mee moeten kunnen concurreren. NEC is een ander verhaal.
Sparta en Go Ahead hebben allebei investeerders.
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Maar niet van het formaat van Seumeren en Boekhoorn. Daar is niet tegen te concurreren. De miljonair achter GAE is onlangs overleden.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Volgens Woerts krijgen de Eredivisieclubs buiten de top 6 dit jaar in totaal 12 miljoen euro te verdelen, 9 miljoen van de UEFA en 3 miljoen als solidariteitsbijdrage van de Europees spelende clubs. Volgens mij is vooral dat bedrag van de UEFA gigantisch gestegen, mooie meevaller om het begrotingstekort verder te sluiten, maar ook een bedreiging aangezien sommige andere clubs dit direct in de spelersbegroting kunnen zetten.

Feanfan24
Jeugdspeler

Bericht door Feanfan24 »

Zijn er al meer mensen op de hoogte van het nieuwe strategisch plan 2024-2028?
Heerenveen wil een begroting van € 25 miljoen hebben in 2027/2028.
Daarbij verwachten ze voor dit seizoen een omzet van €21,420,000.
Echter zullen ze in deze begroting niet uit zijn gegaan van deze grote bezettingsaantallen en denk ik dat die dus ook hoger uit zal vallen.
Feanfan24
Jeugdspeler

Bericht door Feanfan24 »

Hier een klein overzicht voor de liefhebber.
Een overzicht van de W&V rekening.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Ik vraag me af van wanneer dit plan dateert, want als we afgelopen seizoen inderdaad een omzet van boven de 20 miljoen dan kom je dit seizoen sowieso boven de 22 miljoen uit. Dat komt door de 1,6 miljoen tv geld die we door de degradatie van Vitesse extra krijgen. Daarnaast zullen de inkomsten op alle andere vlakken ook stijgen.

In maart werd dit plan al aan Maurice Steijn gepresenteerd, maar toen met de jaartallen 2023-2028.
Zwart Schoeisel
Bankzitter

Bericht door Zwart Schoeisel »

In het plan zaten in ieder geval wedstrijdfoto’s met Sam Kersten, dus de opmaak/finale versie is sowieso van dit seizoen!
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Ter vergelijking: FC Groningen verwacht dit seizoen alweer 23 miljoen om te zetten. Enerzijds ontvangen ze flink minder tv-geld door de degradatie, anderzijds wordt dat bedrag in vergelijking met Heerenveen flink opgekrikt doordat ze de horeca in eigen beheer hebben. Daardoor zijn de kosten daar ook behoorlijk gestegen.
Feanfan24
Jeugdspeler

Bericht door Feanfan24 »

Klopt, echter zullen ze nog rond de € 3 miljoen winst (dus excl. afschrijving) aan spelers moeten zien over te houden om hun tekort van € 2 miljoen dit jaar niet op te laten lopen. Mijn verwachting is dan ook dat hun eigen vermogen dit seizoen zal slinken naar rond de € 6 miljoen.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Wel benoemd, maar nog niet gedeeld. Dit is het strategisch plan voor 2024/28.
jeewee
Basisspeler

Bericht door jeewee »

.-
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Het operationeel tekort gaat echt de goede kant op. Voor het lopende jaar verwacht Ferry een tekort van 2,9 miljoen, maar de omzetstijging van 1,9 miljoen lijkt me nog aan de voorzichtige kant als je bedenkt dat de stijging van de mediagelden alleen al 1,6 miljoen bedraagt.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Abenello schreef: 30-10-2024 20:40 Ik vraag me af van wanneer dit plan dateert, want als we afgelopen seizoen inderdaad een omzet van boven de 20 miljoen dan kom je dit seizoen sowieso boven de 22 miljoen uit. Dat komt door de 1,6 miljoen tv geld die we door de degradatie van Vitesse extra krijgen. Daarnaast zullen de inkomsten op alle andere vlakken ook stijgen.

In maart werd dit plan al aan Maurice Steijn gepresenteerd, maar toen met de jaartallen 2023-2028.
In het jaarverslag staat dus inderdaad dat we dik boven de 22 miljoen omzet uitkomen. We liggen dus al bijna een jaar voor op het strategisch plan. De kosten zullen waarschijnlijk meegroeien (al dan niet geïnvesteerd in de spelersgroep), dus wellicht zal het werkelijke resultaat niet eens veel verschillen.

Schermafbeelding 2024-11-12 om 13.11.23.png
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Voor 2024/25 is het tekort al gedekt door de verkoop van Sahraoui, het zou fantastisch zijn als we vanaf volgend seizoen nog maar voor 2 miljoen hoeven te verkopen om het tekort weg te werken. Anderzijds is het nog maar de vraag of je nog vaak richting de 10 miljoen gaat ontvangen gezien de onzekerheid op de transfermarkt, maar andersom kun je dan ook weer makkelijker/goedkoper spelers aantrekken.
Zwart Schoeisel
Bankzitter

Ik heb ook even gekeken, wat zaken die mij opvielen:
- De commcerciële sponsoromzet is met 8,4% gestegen en de businessclubleden met 6,5%. Dus ook iets meer omzet behaald per businesslid. De aantallen hier op het forum lijken redelijk stabiel, maar er zit dus wel groei in. Hopelijk is daar nog meer te realiseren.
- in 23/24 13.800 seizoenskaarten (+300 t.o.v. jaar eerder) in 24/25 al bijna 14.600, dus weer een mooie stijging, wat ook tot meer omzet zou moeten leiden.
- De huisvestingskosten zijn vorig jaar met ongeveer 200k gedaald, hiervan is echter zo'n 150k door een daling van de energiekosten. Hopelijk is er vanaf 24/25 wat zichtbaar aangaande de nieuwe afspraken (intenties) met Sportstad.
- In 23/24 is er voor 5,4 miljoen aan transfergeld ontvangen bestaande uit spelers verkocht (van Ewijk), solidariteitsbijdragen, aandelen in transfers en bonussen ontvangen voor verkochte spelers. Hiervan krijgt sc Heerenveen "maar" een kleine 3,8 miljoen (~70%). Uiteraard zal het per deal verschillend zijn, maar dit is ook in lijn met vorig jaar. Echt een grote hap van een bruto transferbedrag gaat dus niet naar de club maar naar oude clubs, de spelers zelf en agenten. Daarnaast moet er dan ook nog de boekwaarde vanaf, waardoor er in 23/24 3,4 miljoen overblijft van de ontvangen 5,4 miljoen.
- Ik had het nog niet ergens anders gelezen, maar kennelijk is de zaak bij het CAS over Ejuke op 27 september in het voordeel van sc Heerenveen uitgesproken en zijn er "positieve ontwikkelingen" zoals Ferry de Haan zegt in de video. Ze gaan er vanuit dit jaar de 3,1 miljoen te ontvangen en zijn ook in gesprek met West Ham United (en het ministerie, ivm sancties) hierover.
- De oudste jeugdteams hadden geen best seizoen (degradatie naar divisie 3), de jongere jeugd is wat beloftevoller zo lijkt het.
- Zoals Ferry ook wel in Radio Camataru heeft aangegeven is er tot 1 januari 2025 de tijd om de financiering van SKW rond te krijgen. De laatste keer in Radio Camataru klonk dit niet heel hoopvol. Ook nu staat in het jaarverslag dat ze de (particuliere) financieringsmarkt hiervoor in de gaten houden. Benieuwd of ze nog voor 1 januari wat rond willen hebben ("wij hadden als club al verder willen zijn") of dat ze er langer over doen en al weten van de gemeente dat andere opties qua ruimte en afspraken niet verlopen per 1 januari.
- Sander de Vries schrijft dat er meer geld is uitgegeven aan spelers dan ontvangen, dat is maar net hoe je het bekijkt. Er is 5,4 miljoen aan transfergeld afgesproken (zie eerder punt dat hier dus niet alles ook van ontvangen wordt) en er is 4,7 miljoen uitgegeven aan transfersommen en tekengelden. Als kanttekening vraag ik me wel af aan wie die 4,7 miljoen is uitgegeven als je kijkt naar de lijst van aangetrokken spelers. In het verslag zelf wordt genoemd dat de "resultaten uit de transfer van Milan van Ewijk direct zijn uitgegeven aan Ion Nicolaescu en Denzell Hall". Dan zouden die of echt wel meer hebben gekocht dan eerder is gesuggereerd of er is ook nog flink wat tekengeld/huursommen betaald (vd Hart, Walemark, Tjoe-A-On en Webster).
- De transfer van Sahraoui is volledig verantwoord in het volgende boekjaar (24/25) daar tegenover zullen de transfersommen en tekengelden voor Luuk Brouwers (die transfersom zit dus niet in het vorige punt), Sam Kersten, Levi Smans, Danilo Al-Saed, Amara Condé, Mateja Milovanovic en Jacob Trenskow staan.
- De mediagelden kwamen met 4,9 miljoen goed overeen met het grafiekje wat ik hier eerder over had geplaatst. Dus als dat blijft kloppen dan zou er dit jaar 1,6 miljoen bij moeten komen. En dan zou de omzet dus al op 22,2 miljoen zitten (als de rest gelijk zou blijven) waar er 22,5 miljoen is begroot. Er lijkt dus wellicht nog wel wat ruimte om die omzet voorbij te streven (nieuwe commerciële groei? opbrengsten van +800 seizoenskaarten so far).
- In het strategisch plan was 24/25 begroot op 21,4 miljoen omzet, dat is dus nu in de begroting al 22,5 miljoen (en wellicht nog hoger, zie hierboven). Dat zijn mooie stappen in niet al teveel tijd.
Feanfan24
Jeugdspeler

Bericht door Feanfan24 »

Abenello schreef: 12-11-2024 13:35 Voor 2024/25 is het tekort al gedekt door de verkoop van Sahraoui, het zou fantastisch zijn als we vanaf volgend seizoen nog maar voor 2 miljoen hoeven te verkopen om het tekort weg te werken. Anderzijds is het nog maar de vraag of je nog vaak richting de 10 miljoen gaat ontvangen gezien de onzekerheid op de transfermarkt, maar andersom kun je dan ook weer makkelijker/goedkoper spelers aantrekken.
Ben ik nog niet zo zeker van. Met de nieuwe aankopen als Trenskow en ook Lindsay zijn de afschrijvingen dit jaar wel weer aanzienlijk gestegen ben ik bang. Daarnaast gaat Karlsbakk deze winter weg en die staat nog voor 1.1 miljoen in de boeken die moet worden afgewaardeerd. Ik denk dat er dus nog ongeveer 1.5 miljoen winst extra gemaakt dient te worden om quitte te spelen dit seizoen.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Feanfan24 schreef: 12-11-2024 16:07 Ben ik nog niet zo zeker van. Met de nieuwe aankopen als Trenskow en ook Lindsay zijn de afschrijvingen dit jaar wel weer aanzienlijk gestegen ben ik bang. Daarnaast gaat Karlsbakk deze winter weg en die staat nog voor 1.1 miljoen in de boeken die moet worden afgewaardeerd. Ik denk dat er dus nog ongeveer 1.5 miljoen winst extra gemaakt dient te worden om quitte te spelen dit seizoen.
Ja, maar de spelersafschrijvingen waren afgelopen seizoen 3,9 miljoen. Laat dat nou eens enorm stijgen tot 6 miljoen, dan is dat toch nog steeds minder dan we hebben gekregen voor Sahraoui, Van Beek, Van Amersfoort en Driouech?
Zwart Schoeisel
Bankzitter

Feanfan24 schreef: 12-11-2024 16:07 Ben ik nog niet zo zeker van. Met de nieuwe aankopen als Trenskow en ook Lindsay zijn de afschrijvingen dit jaar wel weer aanzienlijk gestegen ben ik bang. Daarnaast gaat Karlsbakk deze winter weg en die staat nog voor 1.1 miljoen in de boeken die moet worden afgewaardeerd. Ik denk dat er dus nog ongeveer 1.5 miljoen winst extra gemaakt dient te worden om quitte te spelen dit seizoen.
Is die 1,1 miljoen bekend? Op de balans staan uiteraard alleen de spelers waarvoor wat betaald is, maar dan zou Karlsbakk nog bijna 15% van ons kapitaal (IMVA) vertegenwoordigen, ouch. Maar het zou goed kunnen kloppen obv de transfersom en de looptijd van het contract (en €0 aan bijzondere waardeverminderingen).
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

De tv gelden zijn wel erg belangrijk voor ons en 'redden de meubelen'. Het is in dat licht ook niet verkeerd dat Alireza en eventueel Boëtius ons komen versterken. Boeringa en Roelof de Vries kunnen dan wel van mening zijn dat ze de doorstroom van jonge talenten blokkeren, je kan ook redeneren dat je niveau op de trainingen en in de wedstrijden omhoog gaat. Daar kunnen de jonge gasten ook veel van leren en zich ontwikkelen. En je eindigt dus door zulke ervaren spelers met extra klasse hoger op de ranglijst wat belangrijk is voor je tv gelden.
Feanfan24
Jeugdspeler

Bericht door Feanfan24 »

Zwart Schoeisel schreef: 12-11-2024 16:33 Is die 1,1 miljoen bekend? Op de balans staan uiteraard alleen de spelers waarvoor wat betaald is, maar dan zou Karlsbakk nog bijna 15% van ons kapitaal (IMVA) vertegenwoordigen, ouch. Maar het zou goed kunnen kloppen obv de transfersom en de looptijd van het contract (en €0 aan bijzondere waardeverminderingen).
Ja, dat is ook mijn berekening op basis van transfersom en looptijd. Echter vind ik die 15% van IMVA niet heel gek, aangezien het natuurlijk wel dik de duurste aangekochte speler is.
Feanfan24
Jeugdspeler

Bericht door Feanfan24 »

Abenello schreef: 12-11-2024 16:24 Ja, maar de spelersafschrijvingen waren afgelopen seizoen 3,9 miljoen. Laat dat nou eens enorm stijgen tot 6 miljoen, dan is dat toch nog steeds minder dan we hebben gekregen voor Sahraoui, Van Beek, Van Amersfoort en Driouech?
Nou, op mijn berekeningen (die natuurlijk niet 100% kloppen, dat weet ik ook wel) houden ze ong. 6.8 miljoen over dit seizoen. Alleen met een operationeel verlies van de 2.9 miljoen dat ze begroten, is er dus nog een bedrag nodig om dit gat de dichten als de afschrijvingen daadwerkelijk zijn gestegen.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Je neemt al bijna 1 miljoen aan afschrijvingen mee in dit overzicht en ik verwacht dat de totale som voor Sahraoui na het behalen van CL-voetbal van Lille wel richting de 9 miljoen is gegaan. Maar boekhoudkundig zal het inderdaad close zijn, helemaal als Karlsbakk nog vertrekt, al doelde ik in eerste instantie meer op de in- en verkopen die dit seizoen gedaan zijn/worden.
Zwart Schoeisel
Bankzitter

Mooi overzicht, ik denk alleen dat als je naar 23/24 en 22/23 kijkt dan zit het bedrag aan intermediairs zo rond de 30%, dus dat kan zo nog een 8-9 ton extra "kosten". Ik denk ook dat er bij van Beek en van Amersfoort nog wel wat tekengeld op de balans als IMVA gestaan zal hebben?
En als er dan al geld is uitgegeven aan Luuk Brouwers (750k), Sam Kersten (tekengeld), Levi Smans (400k), Danilo Al-Saed (800k), Amara Condé (700k), Mateja Milovanovic (tekengeld), Jacob Trenskow (1,5 miljoen), Marcus Linday (1,5 miljoen) en Nikolai Hopland (onbekend bedrag nog). Samen is dat al meer dan 5,7 miljoen. Dan is je netto opbrengst vergoedingssommen wel op (als je de hogere kosten voor intermediairs meerekent) en heb je weer 2,9 miljoen verlies, als er niemand wordt verkocht.
Feanfan24
Jeugdspeler

Bericht door Feanfan24 »

Heeft er iemand ook een overzicht van de prijzen van seizoenskaarten per vak en per categorie?
jeewee
Basisspeler

Bericht door jeewee »

Feanfan24 schreef: 13-11-2024 15:32 Heeft er iemand ook een overzicht van de prijzen van seizoenskaarten per vak en per categorie?
Hier te vinden :-)

https://www.sc-heerenveen.nl/ticketing/ ... 25/prijzen
.-
Feanfan24
Jeugdspeler

Bericht door Feanfan24 »

jeewee schreef: 13-11-2024 19:18 Hier te vinden :-)

https://www.sc-heerenveen.nl/ticketing/ ... 25/prijzen
Dankjewel!
Rokkenjager
Nieuw talent

Bericht door Rokkenjager »

Tot een volgende keer.
Feanfan 1
Verified
Forumicoon

Bericht door Feanfan 1 »

Elk jaar is er wel een speler die heel veel geld opbrengt, maar in dit elftal zijn er weinig pareltjes.
Als Trenskow zo doorgaat gaat ie voor veel geld weg, maar daar blijft het ook bij denk ik. Misschien Smans nog, maar dan moet ie op 10 spelen
Superfries1994
Wereldspeler

Bericht door Superfries1994 »

Feanfan 1 schreef: 17-11-2024 08:52 Elk jaar is er wel een speler die heel veel geld opbrengt, maar in dit elftal zijn er weinig pareltjes.
Als Trenskow zo doorgaat gaat ie voor veel geld weg, maar daar blijft het ook bij denk ik. Misschien Smans nog, maar dan moet ie op 10 spelen
Dit zeggen we echt al jaren achter elkaar en blijkt ook 9/10 keer niet het geval te zijn.
Plaats reactie