Kijktip: "Heizel 1985, requiem voor een cup-finale"
Op 29 mei 1985 stonden in Brussel, voor de Europa Cup, Juventus en Liverpool tegenover elkaar. Juventus won toen met 1-0, maar voetbal heeft die avond zijn onschuld verloren.
Heel Europa zag toen op tv hoe tientallen supporters werden vertrappeld en stierven in een hoek van het Heizel-stadion, het beruchte Blok Z, driekwart uur voor de wedstrijd begon.
We keren terug naar het Heizel-stadion met de vraag hoe dit kon gebeuren.
De uitzending op Canvas (België 2) begint om 21.00 uur. (lunaticnews.nl)
1514: GOAL Liverpool 0-1 Tottenham
Spurs go in front with a spectacular striker from Erik Edman. The defender finds the net from 35 yards with a sweetly-struck left-foot shot that Jerzy Dudek watches fly into the top corner.
Vanavond (woensdag 20 april) komt Riemer van der Velde bij Barend en Van Dorp (RTL4 22:30 uur). Er zal o.a. gesproken worden over veiligheid in stadions.
Misschien niet in het juiste topic geplaatst maar goed.
Net op Canalplus krijgt Hiddink een fles Sonnema van Sierd de Vos.
De afzender: een voorzitter van een friese voetbalclub die liever anoniem wil blijven en PSV veel succes wenst tegen Vitesse.
Heeft ie gisteren natuurlijk meegegeven...mooie humor!!
Romy schreef:Vanavond (woensdag 20 april) komt Riemer van der Velde bij Barend en Van Dorp (RTL4 22:30 uur). Er zal o.a. gesproken worden over veiligheid in stadions.
Kan ff iemand de nieuwe plannen van Riemert hier plaatsen?
Heb gisteravond ook het studio-sport document gezien over Spakenburg.
Wat een sportwaanzin, je bent rood of blauw. Het hele leven beheerst dat die mensen gewoon. Sport is leuk, en derby's ook, maar dit gaat gewoon te ver.
Maar het was wel leuk om eens even te zien hoe het daar aan toe gaat.
Feanfan84 schreef:Gisteravond was er trouwens ook nog een documentaire over het Heizeldrama,
op Ned-3. Ongelofelijk dat die wedstrijd doorging.
Daar ben ik het niet mee eens. Wat was er gebeurt als de wedstrijd was afgelast. Als de Juventus-supporters allemaal hadden vernomen dat er Italiaanse supporters om het leven waren gekomen door Engelse agressie? Destijds was zelf op tv niet eens duidelijk wat de omvang was van de ramp al kreeg ik toen al wel een zeer naar gevoel van de beelden.
Poenkt schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Wat was er gebeurt als de wedstrijd was afgelast. Als de Juventus-supporters allemaal hadden vernomen dat er Italiaanse supporters om het leven waren gekomen door Engelse agressie? Destijds was zelf op tv niet eens duidelijk wat de omvang was van de ramp al kreeg ik toen al wel een zeer naar gevoel van de beelden.
De Italiaanse supporters die waren omgekomen waren al afgevoerd toen de wedstrijd begon.
Voor de echte voetballiefhebbers is er nu op de ARD Duits bekerfinale voor vrouwen op TV. Later vanavond de veel minder interessante Duits bekerfinale Schalke- Bayern
Ongelofelijk zeg, wat een matige arbitrage bij Bayern.
Eerst wordt de ploeg enkele malen een goal onthouden en in de slotfase winnen ze door een buitenspeldoelpunt.
Btw, iemand die 1-0 gezien bij het Duitse damesvoetbal? Fraaie goal
Inderdaad Superfries, wat een slechte arbitrage. Dan moeten 'wij' in Nederland niet zeuren denk ik. Ongelooflijk, deze man bakte er niks van zeg. En die 2e goal was zuiver buitenspel. Schalke viel me overigens erg tegen. Makaay... je ziet hem de hele wedstrijd amper en dan scoort ie net voor rust de 1-0..
...gister trouwens Un Momento Dado op ned.1 helemaal vergeten
je hebt niks gemist, er was weinig aan
er kwamen alleen oude mannetjes in beeld die hun mooiste moment van cruyff nadeden en er wat over vertelden en dat dan 1,5 uur lang
Vond 'en un momento dado' ook tegenvallen. Na de goeie kritieken die hij kreeg rond de premiere dacht ik dat het wel aardig zou zijn, maar het was behoorlijk oppervlakkig en saai.
Discovery Channel
Dinsdag 2 augustus 2005
22.00 Building the Ultimate: Stadium
'Stadions worden steeds vaker symbolen voor de steden waarin ze liggen. We laten zien hoe stadions zijn uitgegroeid tot multifunctionele, hypermoderne bouwwerken.'
'Het nieuwe Wembley is de rode draad in de documentaire'