Nou, het verhaal er achter was wel duidelijk toch? Deze kleurencombinatie heeft de voorloper van sc Heerenveen, onder de naam 'Spartaan' gedragen. Destijds bestond de club 90 jaar en was het een ode aan het verleden. Ik vond het zelf best een mooi initiatief en zeker in combinatie met zwarte broek en kousen een 'eigen' uitstraling. (Zie foto hieronder uit 1922, uit jubileumboek)
Het was dat Ajax er zo'n heisa van maakte en dat alle shirts niet meer in de verkoop mochten. Ik heb er zelf nog wel eentje hangen, maar helaas niet een wedstrijdgedragen versie.
Naamloos.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goede, was alweer vergeten dat er ook ophef was geweest onder de fans.
Hielke schreef: ↑27-05-2011 17:49
Veelzeggend is dat zowel NieuwNoord als FeanFan zich van dit uitshirt afkeerde. Wat vertegenwoordiging van de achterban betreft toch twee uitersten. Het werd slechts door een kleine minderheid gewaardeerd. Een compleet gebrek aan draagvlak dus, waardoor de beslissing van vandaag de enige juiste is.
Nog even een quote van Hielke destijds. Zorgde inderdaad voor meer ophef dan ik me kon herinneren, als zelf NN als FF zich er tegen hebben uitgesproken.
Macron maakt prachtige shirts, maar de kraagjes vind ik dit jaar wel erg matig. Doe mij maar een klassiekere kraag of ronde hals. De overdaad aan reclame (hoofdsponsor met tekst eronder, twee rugsponsors, naam onder het nummer, mouwsponsors, broeksponsor) helpt ook niet echt trouwens.
De oude (van het werkelijk dramatische Jako) vind ik dus mooier.
En nog een toevoeging over het thuisshirt: Ik vind het erg jammer dat de strepen al een aantal seizoenen niet ook op de achterkant doorlopen. Van de voorkant hebben wij een prachtig, herkenbaar en authentiek shirt. Maar aan de achterkant is het gewoon een witte vlak, met vooral reclame en een rugnummer.
Superfries1994 schreef: ↑20-09-2025 12:29
En nog een toevoeging over het thuisshirt: Ik vind het erg jammer dat de strepen al een aantal seizoenen niet ook op de achterkant doorlopen. Van de voorkant hebben wij een prachtig, herkenbaar en authentiek shirt. Maar aan de achterkant is het gewoon een witte vlak, met vooral reclame en een rugnummer.
Dat was volgens mij vroeger verplicht in sommige competities/Europees voetbal, misschien tegenwoordig ook in de Eredivisie?
Marça schreef: ↑19-09-2025 19:46
Nou, het verhaal er achter was wel duidelijk toch? Deze kleurencombinatie heeft de voorloper van sc Heerenveen, onder de naam 'Spartaan' gedragen. Destijds bestond de club 90 jaar en was het een ode aan het verleden. Ik vond het zelf best een mooi initiatief en zeker in combinatie met zwarte broek en kousen een 'eigen' uitstraling. (Zie foto hieronder uit 1922, uit jubileumboek)
Het was dat Ajax er zo'n heisa van maakte en dat alle shirts niet meer in de verkoop mochten. Ik heb er zelf nog wel eentje hangen, maar helaas niet een wedstrijdgedragen versie.
Naamloos.jpg
Ik kan me ook niet helemaal meer herinneren dat Ajax er advocaten op af stuurde. In mijn herinnering was het inderdaad vooral de flinke ophef van de achterban.
Het idee was misschien leuk, maar probeer het maar eens uit te leggen. De meeste mensen zien gewoon een shirt zonder het verhaal erachter, net zoals ons "Wettershirt". Leuk idee met de Friese wateren, maar zonder context lijken het eerder een aantal wasvlekken.
Daar komt bij dat het op een Ajax-shirt leek en dat het in mijn ogen ook niet erg mooi was. Het rood was ook veel te vel. Daarna kwam inderdaad dat kleurloze shirt dat je eerder stuurde, gevolgd door de fanactie waarbij inzendingen werden gedaan. Toen rolde daar dat prachtige shirt uit dat je meteen associeert met Djuricic en Joey van den Berg. In mijn ogen is dat het mooiste uitshirt dat we ooit gehad hebben. Grote merken kunnen dan wel dure designers inhuren, maar de fan weet toch het beste wat er in de smaak valt bij de achterban.