Transferbeleid (algemeen)

› wie (nog) niet pompeblêden draagt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Jazz
Verified
Beheerder

Re: Transferbeleid (algemeen)

Bericht door Jazz »

5 miljoen voor Meerveld, wat drinken ze in Tilburg? Kudo's dat ze niet hun sterspeler voor een appel en ei weg laten gaan.
Heerenveen fan in Leiden
1896
Nieuw talent

Bericht door 1896 »

Jazz schreef: 16-08-2025 15:19 5 miljoen voor Meerveld, wat drinken ze in Tilburg? Kudo's dat ze niet hun sterspeler voor een appel en ei weg laten gaan.
Dit was afgelopen winter. Willem II wilde op dat moment zijn beste speler niet verkopen tenzij dat op tafel kwam. Dat kwam niet. Nu kost ie dat bij lange na niet. Geruchten blijven tussen de 400.000 en net iets boven t miljoen
Sido1920
Nieuw talent

Bericht door Sido1920 »

1896 schreef: 16-08-2025 16:43 Dit was afgelopen winter. Willem II wilde op dat moment zijn beste speler niet verkopen tenzij dat op tafel kwam. Dat kwam niet. Nu kost ie dat bij lange na niet. Geruchten blijven tussen de 400.000 en net iets boven t miljoen
Zal daar dus ergens tussen in liggen denk ik. 7 à 8 ton, helemaal prima.
SuperFrysk
Wereldspeler

Bericht door SuperFrysk »

Uit dat interview van Veldman krijg je het idee dat het erg lastig gaat met die buitenspeler
Sido1920
Nieuw talent

Bericht door Sido1920 »

SuperFrysk schreef: 17-08-2025 00:49 Uit dat interview van Veldman krijg je het idee dat het erg lastig gaat met die buitenspeler
Zo kan je het ook opvatten inderdaad.
Door dat interview kreeg ik het gevoel dat hij Meerveld meer van links wil laten komen (als 10,5), en toch Babadi er nog bij wil huren als nummer 10. We zullen het in de loop van de week wel gaan merken vermoed ik.
Superfries1994
Wereldspeler

Bericht door Superfries1994 »

Sido1920 schreef: 18-08-2025 09:22 Zo kan je het ook opvatten inderdaad.
Door dat interview kreeg ik het gevoel dat hij Meerveld meer van links wil laten komen (als 10,5), en toch Babadi er nog bij wil huren als nummer 10. We zullen het in de loop van de week wel gaan merken vermoed ik.
Ik denk dat hij die optie wil overhouden inderdaad. En ook de multifunctionaliteit van Meerveld wilde benadrukken. Maar hij is ook wel echt op zoek naar het evenwicht, want met Trenskow en Meerveld op de vleugels gaat het druk worden rond de 10 positie.
Marça
Verified
Superster
Contacteer:

Bericht door Marça »

"Er moeten nog wat formaliteiten rondgemaakt worden, maar dat ligt buiten mijn handen. Ook naar het vervangen van Levi Smans, dan is hij een kandidaat. Of Isaac Babadi nog een kandidaat is?"

"Dat is een beetje een als-als, hè... Die formaliteiten moeten rondkomen en dan is Ringo Meerveld de grootste kandidaat", gaat de hoofdtrainer van de Friezen verder. "Voor de club moet je ook kijken naar het financiële plaatje, je legt met Ringo een speler vast, terwijl je Babadi zou huren."

"Meerveld moet rondgemaakt worden, maar anders is Babadi ook een goede optie met een goede kans bij ons. Maar als Meerveld komt, dan is Babadi geen optie meer. Dan haal je twee spelers met eenzelfde soort profiel voor dezelfde positie. We kijken dan liever nog naar een buitenspeler, die snelheid en diepgang kan bieden", aldus Veldman.
De quotes van Veldman bij ESPN laten anders weinig aan de verbeelding over. Als Meerveld komt (vanmiddag presentatie?), dan is Babadi geen optie meer. Denk dat de zoektocht naar linksbuiten ook afhangt van hoe Rivera het doet en welke huuropties er nog gaan komen richting het einde van de transferperiode. Een speler met snelheid/diepgang zal daarbij de voorkeur hebben.
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

Marça schreef: 18-08-2025 10:43 De quotes van Veldman bij ESPN laten anders weinig aan de verbeelding over. Als Meerveld komt (vanmiddag presentatie?), dan is Babadi geen optie meer. Denk dat de zoektocht naar linksbuiten ook afhangt van hoe Rivera het doet en welke huuropties er nog gaan komen richting het einde van de transferperiode. Een speler met snelheid/diepgang zal daarbij de voorkeur hebben.
Dat was ook wat ik van Veldman begreep, hij was vrij duidelijk.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Vooropgesteld, ik heb niks tegen buitenlandse spelers … maar de versterkingen hebben dit jaar wel verrassend vaak een Nederlands paspoort.
Stiekem vindt ik dat wel mooi, gewoon Nederlandse jongens die hier komen voetballen en alleen wanneer je een buitenkansje ziet of iemand gewoonweg beter is van ver halen.
Het is maar een spelletje
Sido1920
Nieuw talent

Bericht door Sido1920 »

Nu Ringo Meerveld binnen is zijn we (volgens mij?) nog opzoek naar een rechtsachter en een vleugelspeler. Wat kunnen we nog verwachten? Beide posities nog een goede speler aantrekken is bijna te mooi om waar te zijn.
Superfries1994
Wereldspeler

Bericht door Superfries1994 »

Zolang Braude bij ons onder contract staat, zou ik daar voor een talentvolle/goedkope oplossing gaan. Mag ook huur zijn. Als vleugelspeler zou ik voor echte kwaliteit gaan. Wellicht is dan alleen huur mogelijk, maar het liefst heb ik daar wel een koopspeler.
Feanfan 1
Verified
Forumicoon

Bericht door Feanfan 1 »

Schijnt dat ze voor de rechtsbackpositie interesse hebben in Tristan Gooijer van Ajax. Ook NEC heeft interesse
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/16 ... oijer.html
Sido1920
Nieuw talent

Bericht door Sido1920 »

Superfries1994 schreef: 18-08-2025 23:12 Zolang Braude bij ons onder contract staat, zou ik daar voor een talentvolle/goedkope oplossing gaan. Mag ook huur zijn. Als vleugelspeler zou ik voor echte kwaliteit gaan. Wellicht is dan alleen huur mogelijk, maar het liefst heb ik daar wel een koopspeler.
Mee eens, maar feit is wel dat er iets achter Braude moet staan. Als Braude wegvalt heb je op dit moment niet echt een degelijke vervanger.
Sido1920
Nieuw talent

Bericht door Sido1920 »

Feanfan 1 schreef: 18-08-2025 23:14 Schijnt dat ze voor de rechtsbackpositie interesse hebben in Tristan Gooijer van Ajax. Ook NEC heeft interesse
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/16 ... oijer.html
Is nog geblesseerd/komt net terug van blessure. Wat mij betreft zijn wij geen revalidatiecentrum van Ajax.
Marça
Verified
Superster
Contacteer:

Bericht door Marça »

Ik zat min of meer toevallig even te kijken naar de selectiesamenstelling toen mijn oog viel op hoe lang spelers nu bij ons zitten.

Best wel bizar dat na Bochniewicz (2020), Noppert (2022), Brouwers, Van Ee en Braude (2023) de rest van de A-selectie allemaal er sinds de zomer van 2024 of later bij is gekomen. Maar vijf spelers zitten dus langer dan een jaar bij ons, de rest allemaal korter. Een speler als Gürbüz reken ik niet mee, hoewel hij natuurlijk al iets langer bij de club in de jeugd rondloopt.

Bovenstaande is niet een verwijt maar wel een constatering dat het verloop van spelers momenteel wel erg groot is. Volgens CIES ligt dit seizoen bij ons het gemiddeld aantal maanden in het eerste elftal op 11,5 maand. Het gemiddelde in de Eredivisie ligt op 18,4 maanden. Alleen bij het gepromoveerde Telstar (7,4) ligt dit nog lager. Fortuna (12,0), Feyenoord (12,1) en NAC Breda (14,1) liggen daarbij in de buurt. Koploper is AZ met een gemiddelde (!) van 28,9 maanden bij de club.
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler

Bericht door badfrisianboy »

Marça schreef: 19-08-2025 09:34 Ik zat min of meer toevallig even te kijken naar de selectiesamenstelling toen mijn oog viel op hoe lang spelers nu bij ons zitten.

Best wel bizar dat na Bochniewicz (2020), Noppert (2022), Brouwers, Van Ee en Braude (2023) de rest van de A-selectie allemaal er sinds de zomer van 2024 of later bij is gekomen. Maar vijf spelers zitten dus langer dan een jaar bij ons, de rest allemaal korter. Een speler als Gürbüz reken ik niet mee, hoewel hij natuurlijk al iets langer bij de club in de jeugd rondloopt.

Bovenstaande is niet een verwijt maar wel een constatering dat het verloop van spelers momenteel wel erg groot is. Volgens CIES ligt dit seizoen bij ons het gemiddeld aantal maanden in het eerste elftal op 11,5 maand. Het gemiddelde in de Eredivisie ligt op 18,4 maanden. Alleen bij het gepromoveerde Telstar (7,4) ligt dit nog lager. Fortuna (12,0), Feyenoord (12,1) en NAC Breda (14,1) liggen daarbij in de buurt. Koploper is AZ met een gemiddelde (!) van 28,9 maanden bij de club.
Gevoelsmatig heeft bovenstaande twee redenen:

- Ons begrotingstekort maakt dat wanneer je een goede speler hebt, je deze wel (snel) moet verkopen om je tekort te dichten. En eventueel weer zelf wat te kunnen doen op de transfermarkt.
- De laatste jaren teveel 'missers' op de transfermarkt. Teveel spelers die toch niet de kwaliteiten hebben die passen bij sc Heerenveen. Spelers als Hall, Nunnely, Karlsbakk, Al-Saed, Milovanovic (en zo kan ik nog wel een aantal namen noemen) mochten allemaal relatief snel weer vertrekken.
Driemaal is scheepsrecht
Nieuw talent

Bericht door Driemaal is scheepsrecht »

En aanvullend op bovenstaand; in een relatief korte periode verschillende trainers gehad, die hun selectie op hun manier wilden (en mochten) invullen, en dat de selecties dus zijn door geselecteerd de afgelopen jaren.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Eigenlijk is dit een enorme uitzondering qua transferperiode in vergelijking met andere jaren, ik twijfel of het beleid is of geldgebrek … maar ik zal het uitleggen.

Voor het eerst sinds jaren maken we geen ‘transferklapper’ en wordt er meer uitgegeven aan transfers dan er binnenkomt, de laatste keer dat dit gebeurde was in 2016/2017. Daarnaast komen er 5 spelers transfervrij (van Overeem, Willemsen, Courtens, Bakker en Egbring), dit is relatief veel misschien mede hierdoor ook een heel hoog aantal Nederlanders (7).

Je ziet sowieso dat Nederlanders vaak transfervrij of via huur komen.

Even vergelijkend, hoeveel transfervrije en Nederlandse speler halen we normaal?
Transfervrij de laatste 10 jaar:
23/24: 3
22/23: 1
21/22: 5
20/21: 5
19/20: 1
18/19: 2
17/18: 2
16/17: 4
15/16: 3
14/15: 5

Nederlanders de afgelopen 10 jaar:
24/25: 4 (tel de transfer van Brouwers even niet mee)
23/24: 4
22/23: 4
21/22: 7 (Haye, van Ewijk, van Beek, Mous, van Hooijdonk, van Aken, Bakker)
20/21: 6
19/20: 3
18/19: 4
17/18: 5
16/17: 4 (tel Reza even als Nederlander)
15/16: 6
14/15: 5
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

Ik vind het eigenlijk geen wereldschokkende uitschieters. Ik vind een andere uitzondering veel opvallender: we zijn niet meer afhankelijk van een uitgaande transfer om überhaupt iets te doen op de transfermarkt. Dat zal vooral komen doordat het operationeel tekort gedaald is naar 2 miljoen en doordat we vorig seizoen relatief laat nog een cadeautje van 1,5 miljoen kregen voor Van Persie.

Je zult nog wel een speler voor zo'n 3 miljoen moeten verkopen om dit seizoen zwarte cijfers te schrijven, maar door de verkopen in het vorige seizoen (Sahraoui, Van Persie, Olsson, Karlsbakk en doorverkoop van Driouech) zit daar denk ik niet heel veel druk op.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

We zullen het de komende jaren sowieso van operationele winst moeten hebben, in de huidige selectie zitten niet veel
Spelers die voor Ejuke of Sarr bedragen weggaan.
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

vlqrt schreef: 23-08-2025 11:14 We zullen het de komende jaren sowieso van operationele winst moeten hebben, in de huidige selectie zitten niet veel
Spelers die voor Ejuke of Sarr bedragen weggaan.
Dat is een utopie en ook niet nodig. Als je 2 miljoen operationeel verlies draait hoef je niet voor 10 miljoen per jaar te verkopen. Er zitten genoeg spelers die voor 3/4/5 miljoen verkocht kunnen worden, mits ze een goed seizoen gaan draaien:

- Braude
- Smans
- Linday
- Trenskow
- Meerveld
- Hopland

En talenten die de potentie hebben om daar naartoe te groeien:

- Klaverboer
- Egbring
- Gürbüz

Daarnaast is het aannemelijk dat je komende jaren nog 4,5 á 5 miljoen pakt voor het doorverkopen van Veerman en Van Ewijk.
Zwart Schoeisel
Invaller

Bericht door Zwart Schoeisel »

Doordat we de afgelopen jaren veel van het verdiende geld in het tekort hebben gestopt en bij het vorige jaarverslag de liquiditeit aardig onder druk stond is er ook gewoon niet veel geld om grote aankopen te doen. De club moet zich dus ook wel focussen op ofwel transfervrije spelers (al worden die vaak sowieso niet voor doorverkoopredenen vastgelegd) én dan een aantal spelers van tonnen ipv miljoenen. Die hopen ze dan voor 3-5 miljoen te verkopen ipv zo'n speler die je voor miljoenen koopt en voor 8-10+ miljoen kan verkopen. Als je dat kan doen en het tekort hebt teruggebracht dan kan je bouw je weer wat liquiditeit op en kan je weer meer uitgeven (aan duurdere spelers of bijvoorbeeld een trainingscomplex).

De afgelopen 5 jaar hebben we gemiddeld 6 miljoen per jaar uitgegeven (laatste 10 jaar, gemiddeld 5 miljoen) aan "Investeringen in vergoedingssommen en tekengelden". Terwijl we ook een gapend tekort hadden (gemiddeld 6,8 miljoen over de laatste 5 jaar en 5,5 miljoen over de laatste 10 jaar). Uiteraard staan daar de inkomsten tegenover, de exact ontvangen transfersommen presenteren ze pas sinds 22/23, helaas.

Het huidige beleid is dus gebaseerd op het geldgebrek en daarmee een resultaat van het feit dat er de afgelopen jaren weinig is overgebleven (vaak zelfs meer uitgegaan). Als je een aantal jongens in de huidige selectie voor 3-4 miljoen kan verkopen, dan heb je daarna wel een solide basis om bij een tekort van ~2 miljoen verder te investeren.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Abenello schreef: 23-08-2025 12:02 Dat is een utopie en ook niet nodig. Als je 2 miljoen operationeel verlies draait hoef je niet voor 10 miljoen per jaar te verkopen. Er zitten genoeg spelers die voor 3/4/5 miljoen verkocht kunnen worden, mits ze een goed seizoen gaan draaien:

- Braude
- Smans
- Linday
- Trenskow
- Meerveld
- Hopland

En talenten die de potentie hebben om daar naartoe te groeien:

- Klaverboer
- Egbring
- Gürbüz

Daarnaast is het aannemelijk dat je komende jaren nog 4,5 á 5 miljoen pakt voor het doorverkopen van Veerman en Van Ewijk.
Nadeel van de categorie Hopland, Trenskow, Braude is dat er altijd veel aan de strijkstok blijft hangen. Ik geloof (pin me er niet op vast van 60 tot 70% van de transfersom inkomsten is voor belastingen.

Dus per saldo houd je na belastingen en investeringen aan een Hopland of Trenskow ‘slechts’ een half miljoen tot een miljoen over.

4 miljoen voor een Milan van Ewijk klink best stoer maar wanneer je de investering (600k + 20%) neemt en je verkoopt voor 4 miljoen naar Coventry gaat. Dan krijg je een mooie rekensom (70% van 4 miljoen is 2,8 miljoen) daar gaat voor ADO nog 20% weg (reken even 20% over de winst van 3,4 miljoen is 7 ton) is 2,1 miljoen … ik haal de investering er van 600k is 1,5 miljoen pure winst.

Dan zou je elk seizoen 1 van Ewijk en 1 Amara Conde moeten verkopen op quitte te draaien.
Zwart Schoeisel
Invaller

Bericht door Zwart Schoeisel »

vlqrt schreef: 23-08-2025 12:49 Nadeel van de categorie Hopland, Trenskow, Braude is dat er altijd veel aan de strijkstok blijft hangen. Ik geloof (pin me er niet op vast van 60 tot 70% van de transfersom inkomsten is voor belastingen.

Dus per saldo houd je na belastingen en investeringen aan een Hopland of Trenskow ‘slechts’ een half miljoen tot een miljoen over.

4 miljoen voor een Milan van Ewijk klink best stoer maar wanneer je de investering (600k + 20%) neemt en je verkoopt voor 4 miljoen naar Coventry gaat. Dan krijg je een mooie rekensom (70% van 4 miljoen is 2,8 miljoen) daar gaat voor ADO nog 20% weg (reken even 20% over de winst van 3,4 miljoen is 7 ton) is 2,1 miljoen … ik haal de investering er van 600k is 1,5 miljoen pure winst.

Dan zou je elk seizoen 1 van Ewijk en 1 Amara Conde moeten verkopen op quitte te draaien.
In 23/24 en 22/23 ging er in beide seizoenen 30% van de totale "Transfersommen, saldo solidariteitsbijdragen, aandelen in transfers en bonusen oud-spelers" naar "Aandelen clubs, spelers en voetbalagenten" (eerdere data niet beschikbaar bij ons), dus dat is de impact qua liquiditeit. Als je ook nog de boekwaarde van de speler meeneemt, om dus je boekhoudkundige resultaat op transfersommen te bepalen, dan ging het om respectievelijk 37 en 43% van de ontvangen Transfersommen etc wat leidt tot de netto opbrengst vergoedingssommen.
wilbot
Invaller

Bericht door wilbot »

kortom een betere jeugdopleiding, zie AZ.
SuperFrysk
Wereldspeler

Bericht door SuperFrysk »

Als je Omroep Abe moet geloven, dan willen ze nog een snelle buitenspeler halen die bij een 1-0 voorsprong in de omschakeling gevaarlijk kan worden. Daaruit kun je opmaken dat Rivera en Trenskow voorlopig basisspelers blijven.

Dat is al een ander profiel dan een paar weken geleden, toen er juist werd gesproken over een artiest met de X-factor.

Je kunt het op twee manieren interpreteren:

- Rivera ontwikkelt zich dusdanig dat ze denken dat zijn rendement binnenkort omhoog gaat.
- Ze kunnen geen geschikte artiest voor de juiste prijs vinden.

Opvallend is ook dat Van Axel-Dongen juist in het profiel van een snelle buitenspeler past. Je proeft in de woorden van Sanders dat de blik toch meer gericht is op een goedkope of transfervrije optie.

Ik denk dus dat ze geen geschikte speler hebben gevonden en daarom voor weinig geld een extra wapen willen toevoegen.
Superfries1996
Wereldspeler

Bericht door Superfries1996 »

Zou ik merkwaardig vinden. Met 1 punt uit drie wedstrijden en een goal per wedstrijd is het wel duidelijk waar het aan schort. Er moet gewoon aanvallende kwaliteit bij, geen vraagtekens. Was veel logischer geweest om Babadi te huren en het budget te gebruiken voor een goede vleugelspeler. Werk aan de winkel voor Hansma.
nou nou
Heerenveen rules
Forumicoon

Bericht door Heerenveen rules »

Wat een dom praat dan, een snelle buitenspeler voor in de omschakeling bij een 1-0. Wij gaan zo amper op voorsprong komen omdat we niet scoren. Prioriteit is een buitenspeler die een man kan passeren en kan scoren. Onze voorhoede is zooooo beperkt.
tha boelie
Basisspeler

Bericht door tha boelie »

Als ze met dit verhaal naar de potentiële kandidaten gaan dan snap ik wel dat het zo lang duurt. Niemand komt voor eventueel het laatste halfuur. Er moet een directe versterking voor de basis gehaald worden, niet een vaste invaller.
jorro
Selectiespeler

Bericht door jorro »

Oef. Als dit waar is, dan hebben we wel echt een probleem. Ik heb steeds gedacht dat er nog een vleugelspeler bij zou komen die direct basismateriaal is. Zo deed Veldman dat ook voorkomen. De term artiest viel zelfs. Maar als dit verhaal klopt, dan gaan het gewoon heel zware maanden worden tot aan de winterstop en wordt het punten sprokkelen met deze moeizaam scorende aanvalslinie. Enige verzachtende omstandigheid zou nog kunnen zijn dat we nu geld voor Meerveld moesten uitgeven (door blessure Smans) dat anders in kas was gebleven voor nog een vleugelspeler.
Plaats reactie