Vuurwerk in stadions
Moderators: Beheerders, Fanmasters
-
Vrieskist Verified
- Beheerder
Vuurwerk in stadions
Naar aanleiding van de uitwedstrijd in Groningen en de column van Hugo Borst. Wat vinden we hier van een vuurwerkverbod in de stadions? Wat mij betreft meteen doen. Volgens mij hebben we wij in het ALS al een paar jaar geen vuurwerk meer gehad. Alleen tijdens de helden wedstrijd nog een beetje geloof ik. Even buiten de uitsupporters gerekend dan.
-
Verified
- Forumicoon
Re: Vuurwerk in stadions
Ik heb er ook helemaal niks mee. Mensen met een capuchon of een bivakmuts op moet je direct het stadion uitzetten, maar dat is weer een andere discussie
-
- Wereldspeler
Fakkels en rook vind ik schitterend, nitraten het veld opgooien vind ik verschrikkelijk
-
- Selectiespeler
Fakkels vind ik prachtig en hebben een spectaculair sfeerverhogend effect. De rest vind ik niks.
-
- Wereldspeler
Heb er helemaal niks mee. Heb liever de Engelse sfeer.
-
- Selectiespeler
100% voor. Zoals Groningen het afgelopen weekend had was werkelijk schitterend en een voorbeeld hoe het kan. Het vuurwerk wat in samenspraak gaat met de club, dus op het veld of op het dak heb ik dan weer helemaal niks mee.
Op RTV Noord staat, wat mijn betreft een rake column.
https://www.rtvnoord.nl/sport/1333780/no-pyro-no-party
Op RTV Noord staat, wat mijn betreft een rake column.
https://www.rtvnoord.nl/sport/1333780/no-pyro-no-party
-
- Wereldspeler
Hoort erbij en het mag allemaal niet, maar stiekem vind iedereen het mooi.
-
Vrieskist Verified
- Beheerder
Het hoort erbij vind ik geen sterk argument, dat iedereen het mooi vindt is ook duidelijk onwaar.SuperFrysk schreef: ↑19-08-2025 10:41Hoort erbij enhet mag allemaal niet, maar stiekem vindiedereenik het mooi.
Nog een argument om ermee te stoppen is dat er mensen zijn - bijvoorbeeld met astma oid - die er last van krijgen op de tribune. Ik kan me nog rookbommen herinneren waar de zwarte asdeeltjes op ons neerdaalden, nou dat kan nooit gezond zijn geweest.
-
- Wereldspeler
Maar ze staan vaak wel vooraan om er foto's en filmpjes van te maken. Het is gewoon vet, het gebeurt al 30 jaar en zo ver ik weet zijn er nooit grote incidenten geweest. Zolang het niet op het veld komt, prima.Vrieskist schreef: ↑19-08-2025 11:53 Het hoort erbij vind ik geen sterk argument, dat iedereen het mooi vindt is ook duidelijk onwaar.
Nog een argument om ermee te stoppen is dat er mensen zijn - bijvoorbeeld met astma oid - die er last van krijgen op de tribune. Ik kan me nog rookbommen herinneren waar de zwarte asdeeltjes op ons neerdaalden, nou dat kan nooit gezond zijn geweest.
Beter dan die georganiseerde vuurwerkshows.
-
- Jeugdspeler
Kennis van mij gaat helaas naar DKV toe elke thuiswedstrijd, Daar hadden die idioten afgelopen wedstrijd eerst een spandoek over het publiek gespannen en daarna ONDER het spandoek kwamen de dozen fakkels tevoorschijn. Z'n maat heeft astma en hij flikkerde van de tribune af en belande bij de spoed.
Lekker even.
Lekker even.
Laatst gewijzigd door BlueWhiteViking op 19-08-2025 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Nieuw talent
Je zou die supporter van Quick Boys even kunnen vragen of het een 'groot incident' was.
-
- Basisspeler
-
- Selectiespeler
Aangestoken WC-rollen, geen vuurwerk.
Uiteraard kleven er potentiële gevaren aan. Feit is wel dat Groningen dit weekend het hele internet over ging; nationaal én internationaal. Het merendeel van de reacties vindt het echter geweldig en het zet de club op de kaart. Dat bereik je niet met een spandoek. Ja, er zijn afkeurende blikken, maar dat komt vooral uit de oudere generatie.
Wat betreft gezondheidsschade: het blijft een inschatting. Wie een seizoenkaart op Noord neemt, zou kunnen weten dat er kans op rook is. Zouden er fakkels op Zuid komen, dan zou ik de klachten een stuk beter begrijpen.
Ik vind het erbij horen en zou het hier ook toejuichen. Wel een manier om van het “koffiekan” imago af te komen. Maar goed, ik ben daardoor ook speciaal bij clubs als Hajduk Split, Rode Ster en Sparta Praag geweest. Daar is het elk weekend raak.
-
Verified
- Wereldspeler
Ik kan mij herinneren dat er ook in ons stavak eens iemand met brandwonden aan zijn benen een tijdlang in een rolstoel heeft moeten zitten vanwege vuurwerk in Nieuw Noord.SuperFrysk schreef: ↑19-08-2025 12:23 .... en zo ver ik weet zijn er nooit grote incidenten geweest.
- hm.dr88_2023
- Bankzitter
Mhaw dat vuurwerk daar heb ik niet echt verstand van. Paar keer met wedstrijden in het Abe Lenstra Stadion georganiseerde knallen meegemaakt. Hoeft voor mij ook niet echt maar het knalt wel. Dat het hier en daar wat slachtoffers op gaat leveren, tja soms heb je dat.
Maar nu nog even terugkomend op zaterdag in het altijd weer gastvrije Grunn. Die hadden me daar toch wel wat voorover om zo'n sfeeractie in hun stadion te creëren. Echt wel veel.
Om even dit toe te lichten. Zoals de insiders wel weten is het niet toegestaan om vuurwerk in een stadion mee te brengen. Dus wat doet de liefhebber van dit materiaal. Binnensmokkelen. Vrouwen hebben het wat dat betreft wat gemakkelijker dan mannen. Die bewaren dat tussen hun borsten. Hoewel sommige kerels tegenwoordig, nee ik bedoel niet degenen die in transitie zijn, maar sommige kerels die hebben me toch ook tieten waar menig vrouw misschien wel jaloers op is. Ik denk dat het door de klimaatverandering komt of door teveel hormonen door het vlees. Denk je niet. Voor vuurwerksmokkelen alleen, nee dat geloof ik niet. Maar in ieder geval dan heb je wel een voorsprong. Wat betreft de mogelijkheid om vuurwerk te verbergen.
Maar ik heb me laten vertellen, ik weet niet of het waar is, het zou kunnen. Ik heb me laten vertellen dat veel supporters hun vuurwerk anaal het stadion binnen smokkelen. Tja dat lijkt me toch echt helemaal niets. Alleen het idee al van een spontane ontsteking.
Ik weet het. Echte clubliefde brengt risico's met zich mee. Maar op dit terrein hoef je niets van mij te verwachten.
En dan kun je van Groningers zeggen wat je wilt. Maar de hoeveelheid ingebracht vuurwerk was zaterdagavond gigantisch. Dit gaan wij ze wat mij betreft liever niet na doen.
Maar nu nog even terugkomend op zaterdag in het altijd weer gastvrije Grunn. Die hadden me daar toch wel wat voorover om zo'n sfeeractie in hun stadion te creëren. Echt wel veel.
Om even dit toe te lichten. Zoals de insiders wel weten is het niet toegestaan om vuurwerk in een stadion mee te brengen. Dus wat doet de liefhebber van dit materiaal. Binnensmokkelen. Vrouwen hebben het wat dat betreft wat gemakkelijker dan mannen. Die bewaren dat tussen hun borsten. Hoewel sommige kerels tegenwoordig, nee ik bedoel niet degenen die in transitie zijn, maar sommige kerels die hebben me toch ook tieten waar menig vrouw misschien wel jaloers op is. Ik denk dat het door de klimaatverandering komt of door teveel hormonen door het vlees. Denk je niet. Voor vuurwerksmokkelen alleen, nee dat geloof ik niet. Maar in ieder geval dan heb je wel een voorsprong. Wat betreft de mogelijkheid om vuurwerk te verbergen.
Maar ik heb me laten vertellen, ik weet niet of het waar is, het zou kunnen. Ik heb me laten vertellen dat veel supporters hun vuurwerk anaal het stadion binnen smokkelen. Tja dat lijkt me toch echt helemaal niets. Alleen het idee al van een spontane ontsteking.
Ik weet het. Echte clubliefde brengt risico's met zich mee. Maar op dit terrein hoef je niets van mij te verwachten.
En dan kun je van Groningers zeggen wat je wilt. Maar de hoeveelheid ingebracht vuurwerk was zaterdagavond gigantisch. Dit gaan wij ze wat mij betreft liever niet na doen.
-
- Wereldspeler
-
- Wereldspeler
En hoe is dat precies gegaan?badfrisianboy schreef: ↑19-08-2025 14:03 Ik kan mij herinneren dat er ook in ons stavak eens iemand met brandwonden aan zijn benen een tijdlang in een rolstoel heeft moeten zitten vanwege vuurwerk in Nieuw Noord.
-
- Wereldspeler
En hier ben ik het ook wel mee eens. Gelukkig is het koffiekan imago inmiddels al een tijdje achter ons, maar ik zou het ook toejuichen als zoiets bij ons op de duur te zien is.
Als je ESPN commentator moet geloven, heeft Groningen ook (indirect) meegewerkt aan deze actie van Groningen. Tenminste, hij zei dat het gezicht van de directeur boekdelen sprak toen hij er naar vroeg.
-
- Beheerder
Brandende fakkel in z'n schoen gekomen.
-
- Nieuw talent
Prachtig, zolang het geen knalvuurwerk is. Juist omdat het nu stiekem moet, is het gevaarlijk. Men gooit het nu zsm op de grond, met alle gevolgen van dien (zoals al gebeurt is in het stavak).
Als je met supporters in gesprek zou gaan, kun je het veel beter begeleiden. Een keer in Denemarken geweest bij Kopenhagen - Brondby, daar is het volgens mij een soort gedoogbeleid. En daardoor gebeurt het op een veel betere en georganiseerde manier vanuit de supporters.
Zie dit artikel, hoe en waarom het wél kan: https://www.indehekken.net/start-de-nor ... teken-kan/
Als je met supporters in gesprek zou gaan, kun je het veel beter begeleiden. Een keer in Denemarken geweest bij Kopenhagen - Brondby, daar is het volgens mij een soort gedoogbeleid. En daardoor gebeurt het op een veel betere en georganiseerde manier vanuit de supporters.
Zie dit artikel, hoe en waarom het wél kan: https://www.indehekken.net/start-de-nor ... teken-kan/
-
- Wereldspeler
-
Verified
- Wereldspeler