Vuurwerk in stadions

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Vrieskist
Verified
Beheerder

Vuurwerk in stadions

Bericht door Vrieskist »

Naar aanleiding van de uitwedstrijd in Groningen en de column van Hugo Borst. Wat vinden we hier van een vuurwerkverbod in de stadions? Wat mij betreft meteen doen. Volgens mij hebben we wij in het ALS al een paar jaar geen vuurwerk meer gehad. Alleen tijdens de helden wedstrijd nog een beetje geloof ik. Even buiten de uitsupporters gerekend dan.
Feanfan 1
Verified
Forumicoon

Re: Vuurwerk in stadions

Bericht door Feanfan 1 »

Ik heb er ook helemaal niks mee. Mensen met een capuchon of een bivakmuts op moet je direct het stadion uitzetten, maar dat is weer een andere discussie
hhage
Wereldspeler

Bericht door hhage »

Fakkels en rook vind ik schitterend, nitraten het veld opgooien vind ik verschrikkelijk
jorro
Selectiespeler

Bericht door jorro »

Fakkels vind ik prachtig en hebben een spectaculair sfeerverhogend effect. De rest vind ik niks.
Superfries1994
Wereldspeler

Bericht door Superfries1994 »

Heb er helemaal niks mee. Heb liever de Engelse sfeer.
Demster
Selectiespeler

Bericht door Demster »

100% voor. Zoals Groningen het afgelopen weekend had was werkelijk schitterend en een voorbeeld hoe het kan. Het vuurwerk wat in samenspraak gaat met de club, dus op het veld of op het dak heb ik dan weer helemaal niks mee.

Op RTV Noord staat, wat mijn betreft een rake column.
https://www.rtvnoord.nl/sport/1333780/no-pyro-no-party
SuperFrysk
Wereldspeler

Bericht door SuperFrysk »

Hoort erbij en het mag allemaal niet, maar stiekem vind iedereen het mooi.
Vrieskist
Verified
Beheerder

Bericht door Vrieskist »

SuperFrysk schreef: 19-08-2025 10:41 Hoort erbij en het mag allemaal niet, maar stiekem vind iedereen ik het mooi.
Het hoort erbij vind ik geen sterk argument, dat iedereen het mooi vindt is ook duidelijk onwaar.
Nog een argument om ermee te stoppen is dat er mensen zijn - bijvoorbeeld met astma oid - die er last van krijgen op de tribune. Ik kan me nog rookbommen herinneren waar de zwarte asdeeltjes op ons neerdaalden, nou dat kan nooit gezond zijn geweest.
SuperFrysk
Wereldspeler

Vrieskist schreef: 19-08-2025 11:53 Het hoort erbij vind ik geen sterk argument, dat iedereen het mooi vindt is ook duidelijk onwaar.
Nog een argument om ermee te stoppen is dat er mensen zijn - bijvoorbeeld met astma oid - die er last van krijgen op de tribune. Ik kan me nog rookbommen herinneren waar de zwarte asdeeltjes op ons neerdaalden, nou dat kan nooit gezond zijn geweest.
Maar ze staan vaak wel vooraan om er foto's en filmpjes van te maken. Het is gewoon vet, het gebeurt al 30 jaar en zo ver ik weet zijn er nooit grote incidenten geweest. Zolang het niet op het veld komt, prima.

Beter dan die georganiseerde vuurwerkshows.
BlueWhiteViking
Jeugdspeler

Bericht door BlueWhiteViking »

Kennis van mij gaat helaas naar DKV toe elke thuiswedstrijd, Daar hadden die idioten afgelopen wedstrijd eerst een spandoek over het publiek gespannen en daarna ONDER het spandoek kwamen de dozen fakkels tevoorschijn. Z'n maat heeft astma en hij flikkerde van de tribune af en belande bij de spoed.
Lekker even.
Laatst gewijzigd door BlueWhiteViking op 19-08-2025 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Muertos
Nieuw talent

Bericht door Muertos »

SuperFrysk schreef: 19-08-2025 12:23 zo ver ik weet zijn er nooit grote incidenten geweest.
Je zou die supporter van Quick Boys even kunnen vragen of het een 'groot incident' was.
Abenello
Basisspeler

Bericht door Abenello »

Muertos schreef: 19-08-2025 13:26 Je zou die supporter van Quick Boys even kunnen vragen of het een 'groot incident' was.
Of de brand in de Euroborg.
Demster
Selectiespeler

Bericht door Demster »

Abenello schreef: 19-08-2025 13:45 Of de brand in de Euroborg.
Aangestoken WC-rollen, geen vuurwerk.

Uiteraard kleven er potentiële gevaren aan. Feit is wel dat Groningen dit weekend het hele internet over ging; nationaal én internationaal. Het merendeel van de reacties vindt het echter geweldig en het zet de club op de kaart. Dat bereik je niet met een spandoek. Ja, er zijn afkeurende blikken, maar dat komt vooral uit de oudere generatie.

Wat betreft gezondheidsschade: het blijft een inschatting. Wie een seizoenkaart op Noord neemt, zou kunnen weten dat er kans op rook is. Zouden er fakkels op Zuid komen, dan zou ik de klachten een stuk beter begrijpen.

Ik vind het erbij horen en zou het hier ook toejuichen. Wel een manier om van het “koffiekan” imago af te komen. Maar goed, ik ben daardoor ook speciaal bij clubs als Hajduk Split, Rode Ster en Sparta Praag geweest. Daar is het elk weekend raak.
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler

Bericht door badfrisianboy »

SuperFrysk schreef: 19-08-2025 12:23 .... en zo ver ik weet zijn er nooit grote incidenten geweest.
Ik kan mij herinneren dat er ook in ons stavak eens iemand met brandwonden aan zijn benen een tijdlang in een rolstoel heeft moeten zitten vanwege vuurwerk in Nieuw Noord.
hm.dr88_2023
Bankzitter

Bericht door hm.dr88_2023 »

Mhaw dat vuurwerk daar heb ik niet echt verstand van. Paar keer met wedstrijden in het Abe Lenstra Stadion georganiseerde knallen meegemaakt. Hoeft voor mij ook niet echt maar het knalt wel. Dat het hier en daar wat slachtoffers op gaat leveren, tja soms heb je dat.

Maar nu nog even terugkomend op zaterdag in het altijd weer gastvrije Grunn. Die hadden me daar toch wel wat voorover om zo'n sfeeractie in hun stadion te creëren. Echt wel veel.

Om even dit toe te lichten. Zoals de insiders wel weten is het niet toegestaan om vuurwerk in een stadion mee te brengen. Dus wat doet de liefhebber van dit materiaal. Binnensmokkelen. Vrouwen hebben het wat dat betreft wat gemakkelijker dan mannen. Die bewaren dat tussen hun borsten. Hoewel sommige kerels tegenwoordig, nee ik bedoel niet degenen die in transitie zijn, maar sommige kerels die hebben me toch ook tieten waar menig vrouw misschien wel jaloers op is. Ik denk dat het door de klimaatverandering komt of door teveel hormonen door het vlees. Denk je niet. Voor vuurwerksmokkelen alleen, nee dat geloof ik niet. Maar in ieder geval dan heb je wel een voorsprong. Wat betreft de mogelijkheid om vuurwerk te verbergen.

Maar ik heb me laten vertellen, ik weet niet of het waar is, het zou kunnen. Ik heb me laten vertellen dat veel supporters hun vuurwerk anaal het stadion binnen smokkelen. Tja dat lijkt me toch echt helemaal niets. Alleen het idee al van een spontane ontsteking.
Ik weet het. Echte clubliefde brengt risico's met zich mee. Maar op dit terrein hoef je niets van mij te verwachten.

En dan kun je van Groningers zeggen wat je wilt. Maar de hoeveelheid ingebracht vuurwerk was zaterdagavond gigantisch. Dit gaan wij ze wat mij betreft liever niet na doen.
SuperFrysk
Wereldspeler

Muertos schreef: 19-08-2025 13:26 Je zou die supporter van Quick Boys even kunnen vragen of het een 'groot incident' was.
Was knalvuurwerk.
SuperFrysk
Wereldspeler

badfrisianboy schreef: 19-08-2025 14:03 Ik kan mij herinneren dat er ook in ons stavak eens iemand met brandwonden aan zijn benen een tijdlang in een rolstoel heeft moeten zitten vanwege vuurwerk in Nieuw Noord.
En hoe is dat precies gegaan?
SuperFrysk
Wereldspeler

Demster schreef: 19-08-2025 13:58 Ik vind het erbij horen en zou het hier ook toejuichen. Wel een manier om van het “koffiekan” imago af te komen.
En hier ben ik het ook wel mee eens. Gelukkig is het koffiekan imago inmiddels al een tijdje achter ons, maar ik zou het ook toejuichen als zoiets bij ons op de duur te zien is.

Als je ESPN commentator moet geloven, heeft Groningen ook (indirect) meegewerkt aan deze actie van Groningen. Tenminste, hij zei dat het gezicht van de directeur boekdelen sprak toen hij er naar vroeg.
pes5
Beheerder

Bericht door pes5 »

SuperFrysk schreef: 19-08-2025 15:18 En hoe is dat precies gegaan?

Brandende fakkel in z'n schoen gekomen.
Driemaal is scheepsrecht
Nieuw talent

Bericht door Driemaal is scheepsrecht »

Prachtig, zolang het geen knalvuurwerk is. Juist omdat het nu stiekem moet, is het gevaarlijk. Men gooit het nu zsm op de grond, met alle gevolgen van dien (zoals al gebeurt is in het stavak).

Als je met supporters in gesprek zou gaan, kun je het veel beter begeleiden. Een keer in Denemarken geweest bij Kopenhagen - Brondby, daar is het volgens mij een soort gedoogbeleid. En daardoor gebeurt het op een veel betere en georganiseerde manier vanuit de supporters.

Zie dit artikel, hoe en waarom het wél kan: https://www.indehekken.net/start-de-nor ... teken-kan/
SuperFrysk
Wereldspeler

pes5 schreef: 19-08-2025 17:57 Brandende fakkel in z'n schoen gekomen.
In zijn schoen?
Joucke
Verified
Wereldspeler

Bericht door Joucke »

Demster schreef: 19-08-2025 13:58 Zouden er fakkels op Zuid komen, dan zou ik de klachten een stuk beter begrijpen.
Waar denk je dat de rook van de fakkels het uitvak terechtkomt?
Plaats reactie