Ondertussen in Leeuwarden...

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

CJunior
Bankzitter

Re: Ondertussen in Leeuwarden...

Bericht door CJunior »

Abenello schreef: 09-07-2025 10:14 Dat we de hoogste huursom per stoeltje hebben klopt wel, maar er zijn tegenwoordig ook niet zo gek veel clubs die hun stadion huren.

Scherm_afbeelding 2025-07-09 om 10.13.03.png
Dit schema klopt niet. FC Groningen huurt het stadion ook van de gemeente voor een behoorlijk bedrag. Daar is -als ik op X e.e.a. over lees- ook behoorlijk wat gedoe over.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

CJunior schreef: 09-07-2025 10:33 Dit schema klopt niet. FC Groningen huurt het stadion ook van de gemeente voor een behoorlijk bedrag. Daar is -als ik op X e.e.a. over lees- ook behoorlijk wat gedoe over.
Oei, ik had dit overzicht gegenereerd met Deep Research in Gemini, maar daar valt ook nog wel winst te boeken dus. Even googlen en ik zie inderdaad dat de FC 1,85 miljoen huur aan Euroborg NV, een zelfde soort constructie als ons dus.
CJunior
Bankzitter

Bericht door CJunior »

Abenello schreef: 09-07-2025 10:52 Oei, ik had dit overzicht gegenereerd met Deep Research in Gemini, maar daar valt ook nog wel winst te boeken dus. Even googlen en ik zie inderdaad dat de FC 1,85 miljoen huur aan Euroborg NV, een zelfde soort constructie als ons dus.
Het bijzondere aan hun constructie is dat de overeenkomst voor 30 jaar loopt en het onbekend is hoe het daarna wordt voortgezet en/of de gemeente/de club het eigendom krijgt. Daarnaast is bij hun ook gesteggel over de hoogte van de huursom en wordt eenzelfde argument aangehaald als Cambuur ook doet, namelijk als de club failliet gaat er geen uitbater is van het stadion oftewel de huur omlaag moet.
N01tra
Verified
Nieuw talent

Bericht door N01tra »

Abenello schreef: 09-07-2025 10:52 Oei, ik had dit overzicht gegenereerd met Deep Research in Gemini, maar daar valt ook nog wel winst te boeken dus. Even googlen en ik zie inderdaad dat de FC 1,85 miljoen huur aan Euroborg NV, een zelfde soort constructie als ons dus.
Nooit blind vertrouwen op AI, altijd de gebruikte bronnen controleren.
Of zelf bronnen opgeven en laten samenvatten.
jeewee
Basisspeler

Bericht door jeewee »

.-
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Wel opvallend dat Kooi de certificaten niet voor de oorspronkelijke prijs wil kopen van vd Brink. Daarmee geeft hij een signaal af dat die certificaten niet meer waard zijn geworden, maar in zijn ogen minder. Daarmee geeft hij ook het signaal af dat een investering in Cambuur een slechte, niet rendabele is. En hij wil de komende maanden juist 5 miljoen ophalen uit de markt, onder andere door certificaten. Ook opvallend dat vd Brink het niet eens is met de begroting? Zou er te risicovol worden begroot?
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

Alfred schreef: 14-07-2025 09:07 Wel opvallend dat Kooi de certificaten niet voor de oorspronkelijke prijs wil kopen van vd Brink.
Dat is in mijn ogen niet echt opmerkelijk, de certificaten hebben feitelijk geen enkele waarde. Het zijn geen aandelen, je bezit niet een deel van een bedrijf, je bezit feitelijk niets. De beide mannen hebben een positie in het stichtingsbestuur dankzij de certificaten en dat is het.

Bij de initiele aankoop hielpen ze de club aan geld maar nu blijkt dus al dat de certificaten eigelijk een wassen neus zijn. Ze kunnen er nog wel 10000 uitgeven, het is lucht.

Beetje crypto achtig. Je kunt er geen reet mee maar als iemand anders bereid is om er meer voor te betalen dan jij hebt gedaan, dan is het een goede investering. In dit geval is er niemand bereid om er meer voor te betalen en dus heb je Cambuur geld gegeven zonder dat er iets tegenover staat.
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Het klopt wel wat je zegt, het is geen aandeel. Die certificaten geven wat extraatjes zoals wat rente uitkering en dus zeggenschap. Overigens zit Kooi zelf niet in het stichtingbestuur. Maar ik blijf er wel bij dat Kooi geen positief signaal af geeft over de aantrekkelijkheid van de certificaten die hij aan de man wil brengen. En ik denk dat hij niet verder in de fuik wil komen door ze te kopen. Hij zit toch een beetje met zijn ballen tussen de bankschroef en dat moeten de gemeente met een gift en anderen door investeringen en giften nu maar voor hem oplossen vind hij. vd Brink is overigens velen malen vermogender dan Kooi.
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

Alfred schreef: 14-07-2025 10:22 Maar ik blijf er wel bij dat Kooi geen positief signaal af geeft over de aantrekkelijkheid van de certificaten die hij aan de man wil brengen.
Oh zeker, helemaal met je eens. Op deze manier gaat de waarde van een relatief waardeloos iets, nog verder onderuit.
N01tra
Verified
Nieuw talent

Bericht door N01tra »

Zoals ik het lees, is het een stukje rancune van Kooi richting Brink; hij gunt hem "zijn" €2.5 miljoen niet.
Wat ik tussen de regels door lees is dat Kooi wil dat Brink afstand van de certificaten doet, en dat hij of iemand anders ze weer van de club koopt.
Natuurlijk omdat zo'n scenario (gezien wat ie er al ingepompt heeft) voor hem ook véél gunstiger is.
SuperFrysk
Wereldspeler

Bericht door SuperFrysk »

De "redder" Kooi, doet het niet uit een soort clubliefde. Cambuur is zijn verdienmodel:
Het verhaal gaat dat u van uw certificaten af wil.
„Nee hoor. Alleen las ik laatst in het financieringsplan dat Pieter Kooi misschien wel certificaten wilde kopen. Toen heb ik gezegd: hij mag de mijne wel.”

„Een certificaat kost duizend euro, de nominale waarde is 30 euro. Ik had alleen de nominale waarde hoeven hebben, de rest had naar de club gekund. Cambuur was er dus echt iets mee opgeschoten. Alleen wilde hij mijn certificaten niet. Prima hoor, maar als je zegt dat je de club gaat redden en vervolgens wel tien rooitjes per week aan rente in je zak stopt… Dat stuit mij tegen de borst.”
Overigens is er niets mis mee om geld eraan te verdienen, maar in principe krijgt hij veel zeggenschap binnen de club terwijl hij een direct belang heeft. Namelijk zoveel mogelijk leningen afsluiten :lol:

Het word nog mooier overigens:
Reactie Pieter Kooi
„Als je stichtingsbestuurder bent zoals Bert van den Brink, ben jij zelf degene die alle leningen goedkeurt. Hij weet het juiste bedrag niet eens te noemen. Zelf heeft hij ook een lening tegen zes procent in de club zitten. Volgens mij is deze man behoorlijk het pad kwijt en daar wil ik het graag bij laten.”
N01tra
Verified
Nieuw talent

Bericht door N01tra »

Dit gaat verder escaleren, haha.
Van den Brink spreekt Kooi dus tegen: 75k voor hem en ruim €2,4miljoen naar Cambuur. Maar Dat wil Kooi niet.
En natuurlijk een sneer mbt de rentelasten..
Ebiede
Verified
Forumicoon

Bericht door Ebiede »

Met deze vrienden hebben ze geen vijanden nodig :-)
Spijt heb je morgen maar!
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Het is toch al zo oud als het voetbal, mannen met een ego en ‘clubliefde’ redden een voetbalclub. De mannen zijn vrienden voor het leven … twee jaar later zijn de mannen geen vrienden voor het leven en is hun ego belangrijker dan de club.

Kortetermijnwinnaar: de club
Langetermijnverliezer: de club

In het beste geval heeft de rijkste ook het grootste ego en neemt hij de aandelen van zijn ‘vriend’ over. Club weer voor een paar jaar gered totdat het geld nodig is voor een zakelijke transactie.

Vitesse is er aan onderdoor gegaan, AZ en Twente bijna. Liever KKD dan een rijke suikeroom voor Heerenveen.
Het is maar een spelletje
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Fortuna en Roda zitter er door in de problemen, ADO ging er bijna aan onderdoor en het is wachten totdat Utrecht en NEC om de problemen komen. Al heb ik op een of andere manier wel vertrouwen in Boekhoorn.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Boekhoorn is geen eigenaar, maar puur suikeroom. Dat is de ideale situatie.
N01tra
Verified
Nieuw talent

Bericht door N01tra »

Abenello schreef: 14-07-2025 21:29 Boekhoorn is geen eigenaar, maar puur suikeroom. Dat is de ideale situatie.
Dat zijn Van den Brink en Kooij bij Cambuur ook niet en zo'n ideale situate lijkt het daar nu ook niet te zijn :mrgreen:
SuperFrysk
Wereldspeler

Afbeelding

Wat een puinhoop, die supportersgroepen zouden natuurlijk nooit tegen Kooi in gaan, want dat zou de club letterlijk fataal kunnen worden.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Abenello schreef: 14-07-2025 21:29 Boekhoorn is geen eigenaar, maar puur suikeroom. Dat is de ideale situatie.
Zou hij echt geld geven of zijn het leningen? Zouden de spelers die met zijn geld worden gehaald ook bij hem onder contract staan?

Geld weggeven is er zelden bij, er is altijd een manier om controle te houden.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

SuperFrysk schreef: 14-07-2025 21:54 Afbeelding

Wat een puinhoop, die supportersgroepen zouden natuurlijk nooit tegen Kooi in gaan, want dat zou de club letterlijk fataal kunnen worden.
Kooi kan Cambuur ook niet kapot laten gaan, want dan zou hij miljoenen verliezen.
SuperFrysk
Wereldspeler

vlqrt schreef: 14-07-2025 22:04 Zou hij echt geld geven of zijn het leningen? Zouden de spelers die met zijn geld worden gehaald ook bij hem onder contract staan?

Geld weggeven is er zelden bij, er is altijd een manier om controle te houden.
Boekhoorn is vanaf jongs af aan al supporter, ik geloof net als zijn vader.
Als ik een vermogen van 2,3 miljard zou hebben, zou ik ook wel wat geld belangeloos in Heerenveen stoppen.
Plaats reactie