Ondertussen in Leeuwarden...

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Alfred
Wereldspeler

Re: Ondertussen in Leeuwarden...

Bericht door Alfred »

Abenello schreef: 16-06-2025 12:59 Ik vond de reacties uit de gemeenteraad nog best hoopgevend voor Cambuur. De meeste partijen gooiden de deur niet per definitie dicht.
Het is maar hoe je het interpreteert. Zowel coalitie als oppositie waren niet enthousiast en dat maakt het dan ook makkelijker voor partijen om nee te zeggen en er waren ook een paar duidelijke nee's bij. Het was zorgelijker geweest als ze allemaal hadden geroepen die Pieter Kooi heeft het ei van Columbus gevonden. Maar goed het spel van beïnvloeding zal nog wel even doorgaan.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

Het is voetbal, het zou me niks verbazen wanneer na een paar diners en wat extra kaarten voor de gemeente er een tegenprestatie vanuit Cambuur wordt gevonden om dit te verantwoorden.
Het is maar een spelletje
hhage
Wereldspeler

Bericht door hhage »

Ze staan op het punt om een aantal spelers voor goeie bedragen te verkopen. Een normaal iemand zegt dan dat ze het geld zelf ook wel verdienen, dan hoeft de gemeente niet bij te springen..
Ebiede
Verified
Forumicoon

Bericht door Ebiede »

Lekker spelers daar in Leeuwarden.. Cascillie (of zoiets) slaat bij de rellen tussen Suthusterfean en WKE een persoon van achteren twee keer op z’n hoofd.

Benieuwd wat de KNVB hier mee doet. Als club zou ik hem gelijk de laan uitsturen. Als je dit laat gaan hebben alle MVO bijdragen totaal geen nut.
Spijt heb je morgen maar!
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Ebiede schreef: 18-06-2025 09:21 Lekker spelers daar in Leeuwarden.. Cascillie (of zoiets) slaat bij de rellen tussen Suthusterfean en WKE een persoon van achteren twee keer op z’n hoofd.

Benieuwd wat de KNVB hier mee doet. Als club zou ik hem gelijk de laan uitsturen. Als je dit laat gaan hebben alle MVO bijdragen totaal geen nut.
Wat is je bron? Dit is nergens te vinden en staat zelfs niet op X.
jeewee
Basisspeler

Bericht door jeewee »

Staat ook op hun forum.

Cascilli is een geboren Emmenaar zie ik inderdaad, dus het is mogelijk.

Edit:
Michello op DKVonline schreef:Idd, mafkees . Is een echte WKE’er hé, komt daar vandaan en in de jeugd daar begonnen volgens mij.
.-
hhage
Wereldspeler

Bericht door hhage »

Ebiede schreef: 18-06-2025 09:21 Lekker spelers daar in Leeuwarden.. Cascillie (of zoiets) slaat bij de rellen tussen Suthusterfean en WKE een persoon van achteren twee keer op z’n hoofd.

En ook met het aantrekken van Amofa staat het met de vechtlust wel goed van de jongens van Henk.
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Ik snap goed dat de gemeente Leeuwarden niet zit te wachten dat Cambuur de lening van 6 miljoen aflost, want daar zit een rentepercentage op van richting de 10% waardoor de gemeente er een leuk zakcentje aan kan verdienen.

De gemeente heeft de verplichting om geld te reserveren ivm eventuele risico's mocht Cambuur de leningen niet kunnen terug betalen.
En dat geld wil Cambuur dus graag "ontvangen" om zo die lening te kunnen terug betalen.

Al met al is het m.i best een logisch plan, hoe dan ook is het voor Cambuur echt wel zaak om die lening van 6 miljoen zo snel mogelijk af te tikken. 600.000 rente per jaar betalen is veel geld, zelfs voor een club als sc Heerenveen.
Abenello
Selectiespeler

Bericht door Abenello »

Ja, goed idee. Ik ga de rente op mijn hypotheek ook terugvragen van de hypotheekverstrekker, dan kan ik de hypotheek aflossen.
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Lipton schreef: 18-06-2025 13:19 Ik snap goed dat de gemeente Leeuwarden niet zit te wachten dat Cambuur de lening van 6 miljoen aflost, want daar zit een rentepercentage op van richting de 10% waardoor de gemeente er een leuk zakcentje aan kan verdienen.] De lening is lineair en wordt aangegaan voor een periode van 30 jaar tegen een rentepercentage dat wordt vastgesteld op basis van het rentepercentage dat de gemeente Leeuwarden moet betalen voor het aantrekken van de lening, vermeerderd met een opslag van 2,2%. Ik denk niet dat het om 10% gaat maar een lager % rond de 6%.
Zwart Schoeisel
Bankzitter

Bericht door Zwart Schoeisel »

Lipton schreef: 18-06-2025 13:19 Ik snap goed dat de gemeente Leeuwarden niet zit te wachten dat Cambuur de lening van 6 miljoen aflost, want daar zit een rentepercentage op van richting de 10% waardoor de gemeente er een leuk zakcentje aan kan verdienen.

De gemeente heeft de verplichting om geld te reserveren ivm eventuele risico's mocht Cambuur de leningen niet kunnen terug betalen.
En dat geld wil Cambuur dus graag "ontvangen" om zo die lening te kunnen terug betalen.

Al met al is het m.i best een logisch plan, hoe dan ook is het voor Cambuur echt wel zaak om die lening van 6 miljoen zo snel mogelijk af te tikken. 600.000 rente per jaar betalen is veel geld, zelfs voor een club als sc Heerenveen.
Ik ben het hier wel mee eens. Het is een heel logisch plan als je vanuit het perspectief van Kooi (of Cambuur) kijkt als ondernemer. Maar als een voetbalclub en een gemeente is het speelveld wel net wat anders, waardoor het wel arrogant overkomt. De reacties vanuit de gemeenteraad "dat ze er niet om staan te springen" voelden ook als dat de deur niet dicht zit. Maar we gaat het zien..
wilbot
Invaller

Bericht door wilbot »

Er zijn er meer verenigingen die wel geld willen hebben!
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

Het is gewoon gemeenschapsgeld. Het deugt niet.

* De gemeente leent 6 miljoen aan Cambuur. Met een marktconforme rente. Zo kan het verkocht worden aan de Gemeenteraad en aan de inwoners. Het geld komt immers terug, met rente.
* Voor de zekerheid moet de Gemeente geld reserveren in het geval dat Cambuur niet terugbetaalt. Dat is verstandig begroten, om toekomstige tegenvallers alvast afgedekt te hebben.
* Nu wil Cambuur dat gereserveerde geld hebben, om de hoofdsom af te lossen. Pure waanzin.
* Het gevolg is dat ze 6 miljoen geleend hebben, en dat ze met gekregen geld van dezelfde geldverstrekker het geleende geld willen terugbetalen. Klinkt vanuit Cambuur/Kooi geweldig. Maar feitelijk vragen ze gewoon in het omzetten van de lening in een gift, ofwel, kwijtschelding.
N01tra
Verified
Nieuw talent

Bericht door N01tra »

Na SC Cambuur vraagt nu ook de curlingclub 4,5 miljoen euro voor een nieuwe accommodatie.

Signaal
Met een accommodatie van 60 bij 30 meter, inclusief horeca, zou de club al een heel eind vooruit kunnen. En misschien kan dat ook wel voor minder geld dan 4,5 miljoen. ,,Natuurlijk geloven wij niet dat we 4,5 miljoen krijgen. Je moet dit meer zien als een signaal aan de gemeente. Het zijn toch vaak de grotere clubs die de steun krijgen. Wie het hardst roept, krijgt het meest”, vindt Boezerooij. ,,Wat we hopen is dat de gemeente met ons gaat meedenken en dat ze weten dat we er zijn.”

De curlingclub is niet de enige vereniging in Leeuwarden die graag een nieuwe accommodatie wil. Ook de Gymnastiekvereniging Leeuwarden en Gymnastiekvereniging Vlugheid en Kracht vragen al jaren om een nieuwe turnhal. Tot nu toe tevergeefs
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Kaz_SCH schreef: 02-07-2025 11:28 Het is gewoon gemeenschapsgeld. Het deugt niet.
In feite doet elke club dit. Ik snap ook goed dat Cambuur de rentelasten van €600.000 per jaar wil drukken door een herfinanciering.
sc Heerenveen vraagt ook al een hele tijd geld van de gemeente om zo de huur van het stadion te kunnen verminderen.

Stel de gemeente zou akkoord gaan met dit voorstel, dan zijn ze wel van Cambuur af, voor nu dan in ieder geval.
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

Lipton schreef: 03-07-2025 11:59 In feite doet elke club dit. Ik snap ook goed dat Cambuur de rentelasten van €600.000 per jaar wil drukken door een herfinanciering.
sc Heerenveen vraagt ook al een hele tijd geld van de gemeente om zo de huur van het stadion te kunnen verminderen.

Stel de gemeente zou akkoord gaan met dit voorstel, dan zijn ze wel van Cambuur af, voor nu dan in ieder geval.
Dat zijn toch rentelasten waar ze zeer recent zelf voor getekend hebben? Ik kan toch ook niet mijn hypotheekverstrekker vragen of ze het resterende bedrag aan me over willen maken, dan betaal ik daar de hypotheek mee af. Zijn zij van het risico af.

Het is ook fout om te denken dat ze dan van het risico af zijn, ze zijn dan namelijk in één keer volledig de boot ingegaan door een lening om te zetten in een gift. Hoe langer er betaald wordt, hoe kleiner het resterende risico. Omzetten in een gift kan altijd nog. Ik zou ze op z'n minst door laten betalen tot de opgetelde rentebedragen gelijk zijn aan de hoofdsom + inflatie. Een jaar of 8 dus.
wilbot
Invaller

Bericht door wilbot »

wishfull thinking
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

wilbot schreef: 03-07-2025 12:28 Stel de gemeente zou akkoord gaan met dit voorstel, dan zijn ze wel van Cambuur af, voor nu dan in ieder geval.

wishfull thinking
Dan hadden ze net zo goed meteen de miljoenen kunnen doneren. Maar daar was nooit goedkeuring voor gekomen.
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Kaz_SCH schreef: 03-07-2025 12:24 Het is ook fout om te denken dat ze dan van het risico af zijn, ze zijn dan namelijk in één keer volledig de boot ingegaan door een lening om te zetten in een gift. Hoe langer er betaald wordt, hoe kleiner het resterende risico. Omzetten in een gift kan altijd nog. Ik zou ze op z'n minst door laten betalen tot de opgetelde rentebedragen gelijk zijn aan de hoofdsom + inflatie. Een jaar of 8 dus.
Als de gemeente met dit plan instemt dan neemt Kooi de garantstelling van de andere leningen over. Ik snap het plan van Kooi en Cambuur, zij willen die €4,5 miljoen die nu niks staat te doen op de rekening van de gemeente. Ergens blijft het wel een opmerkelijke constructie maar zeker kansrijk en zou een win win kunnen zijn voor beide partijen. Met het laatste deel ben ik het met je eens, het zou mij niks verbazen als de gemeente zegt: Jullie gaan er €600.000 aan rente + aflossing er op vooruit, wij willen hier iets voor terug zien.

Als dit plan doorgaat dan zakken de jaarlijkse lasten van Cambuur met meer dan een miljoen, als ik de gemeente was zou ik daar ook in willen mee profiteren ter compensatie van de "gift".
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Wat voor risico loopt de gemeente dan op de lening van Van Wijnen? Dat is een toch een stabiel bedrijf dat gewoon kan aflossen en een nette rente betaald. Die garantstelling van Kooi stelt dan weinig voor. Kooi wilde de populaire jongen spelen met zijn naam op het stadion en een gift aan het supportershome. Nu zit hij door leningen er met zijn nek in en dan moet de gemeente maar 4,5 miljoen schenken? De club zit toch helemaal niet in het nauw? Ze zijn willens en wetens de schulden en de aflossingen en rente aangegaan. Miljoenen schenken puur om de financiële positie te verbeteren van een voetbalclub is gewoon ongeoorloofde staatssteun.
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Financieel heeft Cambuur wel een tik gehad natuurlijk, ze moeten ook terug in de (spelers)begroting omdat het stadion meer heeft gekost dan ze verwacht hadden. Volgens mij zijn er geen acute problemen.

Van Wijnen kan in de problemen komen als Cambuur in de problemen komt. Kooi wil garant staan voor de lening die de gemeente aan van Wijnen gegeven heeft en dan komt er ook weer minimaal €4,75m vrij lees ik.
(Cambuur betaald ook huur aan Van Wijnen)

Het enige wat mij in negatieve zin opvalt is dat bijvoorbeeld Kooi alleen extra geld in de club wil steken als de gemeente met die €4,5 miljoen over de brug komt. Er schijnen meerdere mensen klaar te staan om geld in de club te steken. Ik denk dan zelf wel van: waarom gaan jullie zelf niet proberen om zo snel mogelijk van die lening van €6m af te komen.

Ik denk dat dit plan een redelijke kans van slagen heeft, al zal de gemeente waarschijnlijk met een tegen voorstel komen.
Het voordeel voor de gemeente is dat zij af zijn van de garantstellingen van Van Wijnen / Cambuur en geld terug op de rekening krijgen.
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Allemaal lariekoek. Ze hebben een te grote broek aangetrokken en dan moet je (even) op de blaren zitten. Ze schrijven over het algemeen zwarte cijfers, er is totaal geen noodzaak voor een gift. Ze moeten maar zorgen dat ze promoveren en dan krijgen ze er zo'n 3 miljoen tv geld bij. Twee jaar eredivisie is 6 miljoen extra, gebruiken ze dat maar om mee af te lossen. Ook een groot bedrijf als van Wijnen raakt niet in de problemen bij die minieme kans dat Cambuur in de problemen komt en dan kan de club alsnog bij de gemeente aankloppen. Het is met een onrealistisch doemscenaria angst aanpraten en het is gewoon gemeenschapsgeld skooien en niets anders.
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Alfred schreef: 04-07-2025 13:28 Ze hebben een te grote broek aangetrokken en dan moet je (even) op de blaren zitten. Het is met een onrealistisch doemscenaria angst aanpraten en het is gewoon gemeenschapsgeld skooien en niets anders.
In dat opzicht begint Cambuur op Heerenveen te lijken. Wij schooien al jaren bij Sportstad en de gemeente om een lagere huur omdat wij een te grote broek hebben aangetrokken.
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Lipton schreef: 04-07-2025 17:35 In dat opzicht begint Cambuur op Heerenveen te lijken. Wij schooien al jaren bij Sportstad en de gemeente om een lagere huur omdat wij een te grote broek hebben aangetrokken.
Sportstad is een hele andere constructie. Sc Heerenveen betaald mee aan voorzieningen als een zwembad en een turnhal. Cambuur is na 40 jaar zelfs eigenaar van het stadion. Werd Heerenveen door al die betalingen maar langzaam maar zeker eigenaar van het stadion.
Plaats reactie