Aanvallers (geruchten in de media)
Moderators: Beheerders, Fanmasters
-
- Wereldspeler
Re: Aanvallers (geruchten in de media)
1 miljoen is een koopje en Vente is een redelijke spits voor ons. Maar ooit haalden we onbekende jonge spitsen op en verkochten die met veel winst door.
Tegenwoordig zijn het relatief oude bord-op-schoot spelers. Ook Trenskow en Al Saed waren vorig jaar al relatief oud. Ik had graag een Ejuke / Sahraoui / Sar gehad; maar wellicht komt die nog op linksbuiten.
Als Nico en Condé vertrekken en dit zijn de vervangers dan is dat prima beleid.
Tegenwoordig zijn het relatief oude bord-op-schoot spelers. Ook Trenskow en Al Saed waren vorig jaar al relatief oud. Ik had graag een Ejuke / Sahraoui / Sar gehad; maar wellicht komt die nog op linksbuiten.
Als Nico en Condé vertrekken en dit zijn de vervangers dan is dat prima beleid.
-
Verified
- Wereldspeler
Wat mij wel bevalt is het feit dat we nu allemaal spelers aan lijken te trekken die wel energie in een wedstrijd leggen en met 'intensiteit' lijken te spelen. Spelers die loopvermogen lijken te hebben om ook hoog druk te kunnen zetten en kunnen zorgen voor meer beweging in de ploeg. Uiteraard afwachten in de praktijk of dit ook daadwerkelijk zo blijkt te zijn, maar dat is in elk geval het gevoel dat ik krijg bij de aankopen en bij de spelers die worden genoemd als mogelijke aankopen.
Bovendien lijkt er ook gescout te worden op iets oudere spelers. Dit wellicht om de wisselvalligheid uit het team te krijgen en wat stabieler te kunnen presteren.
Ik ben wel benieuwd hoe andere forumleden hier over denken. Kan zijn dat ik bij bepaalde spelers een verkeerd beeld heb natuurlijk omdat ik ze niet wekelijks heb zien spelen bij die andere clubs.
Bovendien lijkt er ook gescout te worden op iets oudere spelers. Dit wellicht om de wisselvalligheid uit het team te krijgen en wat stabieler te kunnen presteren.
Ik ben wel benieuwd hoe andere forumleden hier over denken. Kan zijn dat ik bij bepaalde spelers een verkeerd beeld heb natuurlijk omdat ik ze niet wekelijks heb zien spelen bij die andere clubs.
-
- Invaller
prachtig dat er toch nog een verrassing uit de hoge hoed ., tenminste volgens de LC.
-
- Selectiespeler
Op Feanonline het bericht dat ook Maxence Rivera van Dunkerque, de nummer 4 uit Ligue2 wordt gehaald. Bijna 60% van de mogelijke minuten gespeeld, 29 wedstrijden, 3 goals, 2 assists. Niet heel indrukwekkend, maar wie weet.
-
Verified
- Wereldspeler
-
- Wereldspeler
Ik hoop dat dit de tweede linksbuiten wordt. Hij heeft geen indrukwekkende statistieken en is ook al 23. Zit bij die Ligue 2 club ook regelmatig op de bank. Als er in de aanval verder niets meer bijkomt, dan vrees ik dat je kwaliteit mist.
-
Marça Verified
- Superster
- Contacteer:
Ook Axel Van Dongen van Ajax is al in het Abe Lenstra Stadion geweest voor een gesprek. Een linksbuiten met de nodige blessures, maar wel eentje die in het verleden de nodige potentie werd toegekend.
-
Verified
- Forumicoon
Deze jongen alweer afbranden zonder ooit 1 minuut van heb te hebben gezien. Jammer.SuperFrysk schreef: ↑18-06-2025 18:59 Ik hoop dat dit de tweede linksbuiten wordt. Hij heeft geen indrukwekkende statistieken en is ook al 23. Zit bij die Ligue 2 club ook regelmatig op de bank. Als er in de aanval verder niets meer bijkomt, dan vrees ik dat je kwaliteit mist.
Spijt heb je morgen maar!
-
- Wereldspeler
-
AMDJ Verified
- Beheerder
Kan me de zorgen van SuperFrysk heel goed voorstellen, ik dacht hetzelfde.
Ook Axel van Dongen wordt ik nog niet heel blij van: 8 competitie wedstrijden voor Jong Ajax in 2 seizoenen.
Dat is gewoon te weinig en een groot risico (gezien zijn blessures).
Ook Axel van Dongen wordt ik nog niet heel blij van: 8 competitie wedstrijden voor Jong Ajax in 2 seizoenen.
Dat is gewoon te weinig en een groot risico (gezien zijn blessures).
-
- Selectiespeler
Yoann Cathline had ook zulke statistieken toen hij bij Almere City kwam en is nu één van de betere spelers van FC Utrecht. In Frankrijk wordt vaak fysiek en verdedigend voetbal gespeeld, wellicht komt hij bij ons veel beter uit de verf.SuperFrysk schreef: ↑18-06-2025 22:44 Valt wel mee toch? Ik zie alleen niet in hoe iemand met zulke statistieken ineens bij ons het verschil gaat maken. Jij wel?
Daarnaast heeft hij al 19 wedstrijden in de Ligue 1 op zijn naam en speelde hij zelfs in de O18 van Frankrijk.
-
Verified
- Forumicoon
check als voorbeeld de statistieken van Sahroui bij Valenrenga.. mindere competitie en vergelijkbaar.
Spijt heb je morgen maar!
-
- Bankzitter
Dit is een belangrijke tranferzomer! We hebben een seizoen gehad met een hele matige voorhoede. Vooral qua buitenspelers. Een jongen uit L2 en de KKD met hele matige statistieken belooft weinig goeds. Hopen dat ze met wat beters op de proppen komen.
-
Verified
- Beheerder
Zou alleen van Dongen huren. Kopen is teveel risico
Heerenveen fan in Leiden
-
- Basisspeler
En ook Kadile had mindere stats in de Ligue 2 dan Rivera afgelopen seizoen. Kadile maakte dit jaar wel 5 doelpunten en had 2 assists bij degradant Almere. Wij spelen hier doorgaans om plek 8-11. Als Rivera hier 8 doelpunten maakt en 6 assists heeft doet hij het heel prima. Ga ervan uit dat Hansma bij Heerenveen meer potentie haalt uit de Ligue2 dan bij Almere, hij zal daar goede contacten hebben.Abenello schreef: ↑18-06-2025 23:09 Yoann Cathline had ook zulke statistieken toen hij bij Almere City kwam en is nu één van de betere spelers van FC Utrecht. In Frankrijk wordt vaak fysiek en verdedigend voetbal gespeeld, wellicht komt hij bij ons veel beter uit de verf.
Daarnaast heeft hij al 19 wedstrijden in de Ligue 1 op zijn naam en speelde hij zelfs in de O18 van Frankrijk.
Wat wel een beetje zorgwekkend is dat we hier de laatste jaren vooral Scandinavische buitenlandse spelers hebben gehad die slagen. Er zijn te veel spelers uit andere gebieden gekomen die niet geslaagd zijn.
-
- Wereldspeler
Ik had gehoopt dat ze voor een echt toptalent zouden gaan (Sar, Sahroaui, Ejuke) die we voor een flink bedrag kunnen verkopen. Deze jongen zal ongetwijfeld kwaliteiten hebben, maar is toch al 23 en heeft vorig jaar pas een heel seizoen gespeeld op regelmatige basis. Daarvoor nog een jaartje derde niveau Frankrijk zonder al te veel rendement.
Als je in Scandinavië kijkt zijn er genoeg buitenspelers met behoorlijke stats, die stap is redelijk betrouwbaar. Die zijn ook nog jonger en vertegenwoordigen meer waarde.
De vergelijking met Sahroaui gaat ook niet op, die had
betere stats (oké, mindere competitie), stond er Europees al goed op en was een stuk jonger.
Ik laat me graag verassen, maar ben erg skeptisch
Als je in Scandinavië kijkt zijn er genoeg buitenspelers met behoorlijke stats, die stap is redelijk betrouwbaar. Die zijn ook nog jonger en vertegenwoordigen meer waarde.
De vergelijking met Sahroaui gaat ook niet op, die had
betere stats (oké, mindere competitie), stond er Europees al goed op en was een stuk jonger.
Ik laat me graag verassen, maar ben erg skeptisch
-
Verified
- Beheerder
Eens met Superfrysk. Wie is nou onze cashcow? Braude? Trenskow?
Heerenveen fan in Leiden
-
Verified
- Superster
Die fixatie op statistieken zonder enige context heb ik nooit begrepen.
Als hij er 10 in had geschoten waren jullie allemaal enthousiast. Als dan later blijkt dat er 7 penalty's bij waren dan is zo'n statistiek ineens niets meer waard.
Misschien heeft hij wel 14 potentiele assists maar heeft zijn spits de ene na de andere kans om zeep geholpen. Wederom lege statistieken, zonder context.
Je mag toch aannemen dat de scouting iets verder kan kijken dan transfermarkt.FR om daar de stats af te lezen.
Van Axel Dongen was het absolute toptalent in de laatste jeugdjaren. Verdiend in Amsterdam bijna een miljoen omdat de Engelse topclubs hem allemaal wilden halen. De laatste 2 seizoenen geteisterd door blessures maar werd qua potentieel gezien als wereldtop. Als er ruimte is om dat gokje te nemen, dan ben ik voor. Als je hem fit krijgt dan kan het kassa worden. Small risk, high reward.
Als hij er 10 in had geschoten waren jullie allemaal enthousiast. Als dan later blijkt dat er 7 penalty's bij waren dan is zo'n statistiek ineens niets meer waard.
Misschien heeft hij wel 14 potentiele assists maar heeft zijn spits de ene na de andere kans om zeep geholpen. Wederom lege statistieken, zonder context.
Je mag toch aannemen dat de scouting iets verder kan kijken dan transfermarkt.FR om daar de stats af te lezen.
Van Axel Dongen was het absolute toptalent in de laatste jeugdjaren. Verdiend in Amsterdam bijna een miljoen omdat de Engelse topclubs hem allemaal wilden halen. De laatste 2 seizoenen geteisterd door blessures maar werd qua potentieel gezien als wereldtop. Als er ruimte is om dat gokje te nemen, dan ben ik voor. Als je hem fit krijgt dan kan het kassa worden. Small risk, high reward.
-
Verified
- Wereldspeler
We willen allemaal wel een Sarr, Ejuke of Sahraoui, maar dat is achterafscouten van de bovenste plank. Met de kennis van nu waren dat topaankopen. Maar dat waren uiteindelijk ook gewoon dure gokjes, die heerlijk uitgepakt hebben. Er zijn er ook zat mislukt. Er wordt nu gekozen voor iets meer zekerheid, ik kan daar wel mee leven. Met Hopland, Braude, Trenskow en Linday en misschien Smans zijn er nog zat spelers die geld op gaan leveren. Maar we moeten ook nú presteren.
-
- Wereldspeler
Als het allemaal achterafscouten is, hoe zijn we het er dan eigenlijk nu al over eens dat dit geen Sarr, Ejuke of Sahraoui wordt?Kaz_SCH schreef: ↑19-06-2025 10:12 We willen allemaal wel een Sarr, Ejuke of Sahraoui, maar dat is achterafscouten van de bovenste plank. Met de kennis van nu waren dat topaankopen. Maar dat waren uiteindelijk ook gewoon dure gokjes, die heerlijk uitgepakt hebben. Er zijn er ook zat mislukt. Er wordt nu gekozen voor iets meer zekerheid, ik kan daar wel mee leven. Met Hopland, Braude, Trenskow en Linday en misschien Smans zijn er nog zat spelers die geld op gaan leveren. Maar we moeten ook nú presteren.
Omdat alle drie al toptalenten waren in Scandinavië.
-
- Wereldspeler
Statistieken zeggen nou eenmaal veel, vooral bij aanvallers. Die moeten zorgen voor de goals en assists in voetbal. In Scandinavië lopen er een aantal die je in mijn ogen zo op had kunnen pikken. Ik snap dus niet helemaal waarom we deze speler halen. Als hij nou 19 of 20 was, dan had ik er meer begrip voor gehad.Otsje P schreef: ↑19-06-2025 09:01 Die fixatie op statistieken zonder enige context heb ik nooit begrepen.
We moeten kapitaal op het veld krijgen, we hebben dat enigszins maar vooral op het middenveld en achterin. En die leveren het minste op. Ik had een beetje gehoopt dat we met het terugbrengen van het begrotingstekort en een grote uitgaande transfer van 10+ miljoen we eindelijk een keer goed door kunnen investeren. Dat zie ik nu niet zo snel gebeuren.
-
Verified
- Superster
Zo'n toptalent was Sarr helemaal niet in Zweden. Malmo verhuurde hem en liet hem relatief makkelijk gaan.SuperFrysk schreef: ↑19-06-2025 12:39
Als het allemaal achterafscouten is, hoe zijn we het er dan eigenlijk nu al over eens dat dit geen Sarr, Ejuke of Sahraoui wordt?
Omdat alle drie al toptalenten waren in Scandinavië.
Karlsbak was ook jeugdinternational.
Deze Franse jongeman was ook een toptalent, speelde ook diverse jeugdinterlands. Voor Frankrijk nota bene.
Sommige mensen hebben iets meer tijd nodig. Zo'n Hadj Musa had bijvoorbeeld ook de uitleenbeurt aan Vitesse nodig om los te komen en een jaar later staat hij bij Feijenoord in de basis.
-
- Wereldspeler
Sarr was wel degelijk een groot talent, daar werd zelfs met verbazing naar gekeken dat een club als Heerenveen hem kon halen destijds.Otsje P schreef: ↑19-06-2025 12:55 Zo'n toptalent was Sarr helemaal niet in Zweden. Malmo verhuurde hem en liet hem relatief makkelijk gaan.
Karlsbak was ook jeugdinternational.
Deze Franse jongeman was ook een toptalent, speelde ook diverse jeugdinterlands. Voor Frankrijk nota bene.
Sommige mensen hebben iets meer tijd nodig. Zo'n Hadj Musa had bijvoorbeeld ook de uitleenbeurt aan Vitesse nodig om los te komen en een jaar later staat hij bij Feijenoord in de basis.
Malmo heeft hem uiteindelijk verkocht voor 2.3 miljoen euro aan SC Heerenveen. Dat lijkt me geen fooi.
-
- Selectiespeler
Wellicht hebben ze wel wat pareltjes op het oog, maar er nog geen geld voor. Ze hebben er eerst voor gekozen om de selectie rond te krijgen voor 2+ miljoen, dat lijkt me de juiste volgorde. Het zou me niet verbazen dat als we nog een paar goede verkopen doen er alsnog een talent voor 2 miljoen wordt opgehaald.
-
Verified
- Superster
Statistieken zeggen juist ontzettend weinig als je ze zonder context gepresenteerd krijgt. Statistieken zijn voor luie mensen die graag willen vergelijken. Met als gevolg dat er vaak appels met peren vergeleken worden.SuperFrysk schreef: ↑19-06-2025 12:54 Statistieken zeggen nou eenmaal veel, vooral bij aanvallers. Die moeten zorgen voor de goals en assists in voetbal. In Scandinavië lopen er een aantal die je in mijn ogen zo op had kunnen pikken. Ik snap dus niet helemaal waarom we deze speler halen. Als hij nou 19 of 20 was, dan had ik er meer begrip voor gehad.
Misschien speelde zijn team wel vreselijk defensief, misschien miste zijn spits wel 100 kansen, misschien moest hij wel als wingback spelen, misschien moest hij wel het halve seizoen met een slepende blessure spelen, misschien had hij een waardeloos middenveld achter zich dat hem maar niet in gevaarlijke positie aan de bal kon krijgen. Zo kan ik nog wel 20 dingen verzinnen.
Over Heerenveen spelers kan ik een context geven, betreffende hun statistieken omdat ik alle wedstrijden heb gezien. Over een jongeman uit de 2e Franse competitie kan ik alleen maar lege cijfers zien. Terwijl de scouts misschien wel hebben gezien dat hij elke wedstrijd iemand vrij voor de keeper zet. Of misschien hebben ze wel gezien dat hij in de 1 tegen 1 niet te houden is maar dat zijn team hem niet vaak genoeg in een 1 tegen 1 situatie wist te brengen.
Let wel, ik beweer niet dat dit een topspeler is, ik zeg alleen dat statistieken zo ontiegelijk vaak een zeer vertekend beeld geven.
Voorbeeld, Speler A: 29 wedstrijden, 15 goals, 3 assists.
Speler B: 29 duels, 9 goals, 3 assist.
Het betreft de spitspositie. Beide spelers zijn even oud en spelen in dezelfde competitie. Speler A en speler B kosten beide ruim 5 miljoen euro. Wie van de 2 zou jij willen hebben op basis van deze statistieken?
-
- Nieuw talent
Toen Finnbogason werd gehaald, had hij ook niet geweldige statistieken, hij speelde veelal als een soort verdedigende linksbuiten (noem het een ouderweste 'linkshalf'), Afonso Alves speelde linksbuiten bij Malmö. Een speler als Elyounoussi had prima statistieken, maar kon zijn draai niet vinden in het 3-spitsensysteem van Heerenveen, aangezien hij in Noorwegen in een 2-spitsensysteem voetbalde. Sulejmani voelde zich thuis in Heerenveen en had geweldige statistieken, Ajax liet hem een beetje verzuipen in de grote stad en hij presteerde daar ondermaats. Voorbeelden genoeg.
Data is moet ondersteunend zijn, niet leidend.
Data is moet ondersteunend zijn, niet leidend.
-
- Wereldspeler
Ik snap je punt over context, en je hebt zeker gelijk dat statistieken niet alles zeggen zonder het hele plaatje erbij. Maar in het geval van Rivera gaat het niet om één geïsoleerd cijfer, het is juist de combinatie van signalen die zorgen baart:Otsje P schreef: ↑19-06-2025 13:28 Statistieken zeggen juist ontzettend weinig als je ze zonder context gepresenteerd krijgt. Statistieken zijn voor luie mensen die graag willen vergelijken. Met als gevolg dat er vaak appels met peren vergeleken worden.
Misschien speelde zijn team wel vreselijk defensief, misschien miste zijn spits wel 100 kansen, misschien moest hij wel als wingback spelen, misschien moest hij wel het halve seizoen met een slepende blessure spelen, misschien had hij een waardeloos middenveld achter zich dat hem maar niet in gevaarlijke positie aan de bal kon krijgen. Zo kan ik nog wel 20 dingen verzinnen.
Over Heerenveen spelers kan ik een context geven, betreffende hun statistieken omdat ik alle wedstrijden heb gezien. Over een jongeman uit de 2e Franse competitie kan ik alleen maar lege cijfers zien. Terwijl de scouts misschien wel hebben gezien dat hij elke wedstrijd iemand vrij voor de keeper zet. Of misschien hebben ze wel gezien dat hij in de 1 tegen 1 niet te houden is maar dat zijn team hem niet vaak genoeg in een 1 tegen 1 situatie wist te brengen.
Let wel, ik beweer niet dat dit een topspeler is, ik zeg alleen dat statistieken zo ontiegelijk vaak een zeer vertekend beeld geven.
Voorbeeld, Speler A: 29 wedstrijden, 15 goals, 3 assists.
Speler B: 29 duels, 9 goals, 3 assist.
Het betreft de spitspositie. Beide spelers zijn even oud en spelen in dezelfde competitie. Speler A en speler B kosten beide ruim 5 miljoen euro. Wie van de 2 zou jij willen hebben op basis van deze statistieken?
- Hij is al 23. Dat is geen talent meer dat je op de groei haalt, maar een speler die er nu moet staan.
- Hij heeft matige statistieken voor een aanvaller: weinig goals, weinig assists.
- Dit is pas zijn eerste echte seizoen waar die op een redelijk niveau regelmatig speelt.
- En hij zit regelmatig op de bank in de Franse Ligue 2, wat op zich al een signaal is.
Ik hoop inderdaad dat zoals jij beweert, de scouting iets gezien heeft in hem maar ik vind het toch wel een risico.
Statistieken zonder context zeggen niet alles. Eens.
Maar context zónder statistieken is nog veel erger, dan vul je alles zelf maar een beetje in.
-
- Wereldspeler
Volgens mij hadden beide prima statistieken in Zweden voordat ze naar ons kwamen. De kans is gewoon veel groter dat zij dat scoren en afgeven bij ons doorzetten, dan dat iemand met matige cijfers dat hier ineens wel gaat doen. Ik vind dat jullie wel makkelijk over data doen, dat is het juist met data: Data liegt niet. Het kan alleen wel een vertekend beeld geven, maar zonder voldoende rendement (data) degradeer je.
-
Verified
- Superster
Genuanceerde post, met nuttige aanvullingen.SuperFrysk schreef: ↑19-06-2025 13:49 Ik snap je punt over context, en je hebt zeker gelijk dat statistieken niet alles zeggen zonder het hele plaatje erbij. Maar in het geval van Rivera gaat het niet om één geïsoleerd cijfer, het is juist de combinatie van signalen die zorgen baart:
- Hij is al 23. Dat is geen talent meer dat je op de groei haalt, maar een speler die er nu moet staan.
- Hij heeft matige statistieken voor een aanvaller: weinig goals, weinig assists.
- Dit is pas zijn eerste echte seizoen waar die op een redelijk niveau regelmatig speelt.
- En hij zit regelmatig op de bank in de Franse Ligue 2, wat op zich al een signaal is.
Ik hoop inderdaad dat zoals jij beweert, de scouting iets gezien heeft in hem maar ik vind het toch wel een risico.
Statistieken zonder context zeggen niet alles. Eens.
Maar context zónder statistieken is nog veel erger, dan vul je alles zelf maar een beetje in.
Er zal een reden zijn dat ze hem halen, nu maar hopen dat ze het dan goed gezien hebben.
Overigens wel jammer dat je mijn voorbeeld niet even op pakt, zo mijn best op gedaan.

- Fladian
- Invaller
Ik hoor altijd mensen roepen dat we creatiever moeten scouten, dat de laatste jaren de meeste transfers een hoog gehalte had van 'bord op schoot'-scouting.
Nu wordt er eindelijk een speler gehaald die overal onder de radar is gebleven, geen bijzondere statistieken heeft (want als ze wel bijzonder waren, dan stond hij vast al ergens op een lijstje of was de speler al onhaalbaar voor ons) én uit een competitie komt waar wij volgens mij nog nooit een speler vandaan hebben gehaald. Sterker nog, ik herinner mij niet eens of we überhaupt ooit een Franse speler hebben gehad. Hij zal daarnaast vast geen vermogen kosten en zal geen torenhoge verwachtingen met zich meenemen.
Naar mijn idee is de combinatie van deze factoren de gehele definitie van creatief scouten. En nog zijn mensen niet tevreden. Je kan het als club nooit goed doen.
Ik had nog nooit van de speler gehoord, ik volg de desbetreffende competitie niet, dus ik laat mij graag verrassen. Het doet mij een beetje denken aan hoe Namli destijds bij ons kwam.
Het is begrijpelijk dat mensen pessimistisch zijn na de ervaring van de afgelopen jaren, maar laten we proberen het vooral van de positieve kant te bekijken.
Nu wordt er eindelijk een speler gehaald die overal onder de radar is gebleven, geen bijzondere statistieken heeft (want als ze wel bijzonder waren, dan stond hij vast al ergens op een lijstje of was de speler al onhaalbaar voor ons) én uit een competitie komt waar wij volgens mij nog nooit een speler vandaan hebben gehaald. Sterker nog, ik herinner mij niet eens of we überhaupt ooit een Franse speler hebben gehad. Hij zal daarnaast vast geen vermogen kosten en zal geen torenhoge verwachtingen met zich meenemen.
Naar mijn idee is de combinatie van deze factoren de gehele definitie van creatief scouten. En nog zijn mensen niet tevreden. Je kan het als club nooit goed doen.
Ik had nog nooit van de speler gehoord, ik volg de desbetreffende competitie niet, dus ik laat mij graag verrassen. Het doet mij een beetje denken aan hoe Namli destijds bij ons kwam.
Het is begrijpelijk dat mensen pessimistisch zijn na de ervaring van de afgelopen jaren, maar laten we proberen het vooral van de positieve kant te bekijken.