Transferbeleid (algemeen)
Moderators: Beheerders, Fanmasters
-
- Wereldspeler
Re: Transferbeleid (algemeen)
Ik lees vanochtend het verhaal in het LC, over de prioriteiten deze zomer.
Daar lees ik dus het volgende:
"Een linksback is dus een van de prioriteiten. Net als een linker centrale verdediger. De andere posities die met rode stift omcirkeld staan? Een linksbuiten, door het naderende vertrek van Sebaoui, en een spits."
Nu twijfel ik niet aan de bronnen van Sander de Vries. Maar we hebben toch net een Bulgaarse jongen (5 ton) aangetrokken voor die positie, en die Servische jongen van de Ajax opleiding en Pawel Bochniewicz zou in principe volgend jaar weer terug moeten zijn, toch?
Ik snap overigens dat De Wijs weggaat, maar die kwam als vervanger voor Pawel.
Daar lees ik dus het volgende:
"Een linksback is dus een van de prioriteiten. Net als een linker centrale verdediger. De andere posities die met rode stift omcirkeld staan? Een linksbuiten, door het naderende vertrek van Sebaoui, en een spits."
Nu twijfel ik niet aan de bronnen van Sander de Vries. Maar we hebben toch net een Bulgaarse jongen (5 ton) aangetrokken voor die positie, en die Servische jongen van de Ajax opleiding en Pawel Bochniewicz zou in principe volgend jaar weer terug moeten zijn, toch?
Ik snap overigens dat De Wijs weggaat, maar die kwam als vervanger voor Pawel.
-
- Selectiespeler
Dat is wel een goede constatering. We hebben normaal gesproken Kersten en Hopland ook nog, dan hebben we dus al 5 centrale verdedigers.
-
- Wereldspeler
-
- Forumicoon
Ik denk dat het ook wel een goede zaak zou zijn als Heerenveen weer eens "live" gaat scouten ipv alleen maar beelden kijken. Ook Petrov is nooit live bekeken en lijkt nu alweer een miskoop te zijn. Nicolăescu is ook nooit live bekeken en dat is m.i toch kwalijk en slecht beleid.
-
- Wereldspeler
Volgens mij kunnen wij het als club ook helemaal niet veroorloven om even een centrale verdediger voor 5 ton op te halen zonder dat die goed gescout is.
- Mackan68
- Forumicoon
Ik denk dat hij gewoon de nieuwe linksback gaat worden. Wat mij betreft geven ze hem nu ook al iedere wedstrijd 45 minuten speeltijd op die plek om te kunnen bepalen of we er voor die positie überhaupt iets aan gaan hebben op eredivisieniveau.SuperFrysk schreef: ↑03-04-2025 12:55 Volgens mij kunnen wij het als club ook helemaal niet veroorloven om even een centrale verdediger voor 5 ton op te halen zonder dat die goed gescout is.
RvP, het waren 10 .... maanden
-
- Superster
Waarom wordt er niet meer ‘live’ gekeken dan? Vroeger was dat toch standaard?Lipton schreef: ↑03-04-2025 11:38 Ik denk dat het ook wel een goede zaak zou zijn als Heerenveen weer eens "live" gaat scouten ipv alleen maar beelden kijken. Ook Petrov is nooit live bekeken en lijkt nu alweer een miskoop te zijn. Nicolăescu is ook nooit live bekeken en dat is m.i toch kwalijk en slecht beleid.
Het is maar een spelletje
-
Verified
- Wereldspeler
Veel clubs gebruiken Wyscout, hierbij is er voor sommige clubs minder noodzaak live te scouten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wyscout
https://en.wikipedia.org/wiki/Wyscout
Voel je niet te klein om groot te denken!!
-
- Wereldspeler
Nu is het te kort om te oordelen, maar toen ik hem tegen Groningen in zag vallen als linksback viel dat mij niet mee.
Hij leek me daar niet wendbaar genoeg om als linksback te spelen, nu heeft die daarna volgens mij ook geen minuut meer gemaakt, wat ook niet erg hoopgevend is.
-
- Selectiespeler
Hij is alleen ingevallen tegen NAC en Quick Boys omdat Köhlert toen nog niet 100% wedstrijdfit was. Dat zag er niet spectaculair uit, maar om hem daarom nu al af te schrijven gaat me te ver. Ik vind het logisch dat hij verder niet ingevallen is. Een verdediger laat je alleen invallen bij een blessure of als je extra slot op de deur wil hebben en in dat laatste geval is het logisch om eerst naar Jordy de Wijs te kijken.
-
Marça Verified
- Wereldspeler
- Contacteer:
Bij CSKA heeft Petrov vorig seizoen welgeteld één wedstrijd als linksback gespeeld (volgens Transfermarkt) dus denk dat zijn spel ook meer gericht is om centraal te spelen. En zeker als je hem gaat vergelijken met een speler als Köhlert of Braude, die toch aan de bal ook sterker zijn, dan is het toch een beetje appels met peren vergelijken. Voor Hussein Ali geldt dat ook wel een beetje, die speelt toch ook wat meer gereserveerder.
Volgens mij gebruikt Heerenveen ook WyScout voor de scouting maar je wil spelers het liefste ook gewoon in het stadion aan het werk zien, zodat je ook ziet hoe ze zijn als ze niet in beeld zijn. Hoe is de band met supporters, hoe coacht hij zijn ploeggenoten, hoe doet hij de warming-up, hoe gaan medespelers met hem om? Dat soort dingen. En liever nog spreek je spelers ook nog rondom zo'n wedstrijd of bij een training, alles om een completer beeld te krijgen. Zeker ook om te zien wat voor persoonlijkheid iemand heeft en te kunnen oordelen of iemand goed in de groep past en/of zich weet aan te passen aan een nieuwe leefomgeving.
Volgens mij gebruikt Heerenveen ook WyScout voor de scouting maar je wil spelers het liefste ook gewoon in het stadion aan het werk zien, zodat je ook ziet hoe ze zijn als ze niet in beeld zijn. Hoe is de band met supporters, hoe coacht hij zijn ploeggenoten, hoe doet hij de warming-up, hoe gaan medespelers met hem om? Dat soort dingen. En liever nog spreek je spelers ook nog rondom zo'n wedstrijd of bij een training, alles om een completer beeld te krijgen. Zeker ook om te zien wat voor persoonlijkheid iemand heeft en te kunnen oordelen of iemand goed in de groep past en/of zich weet aan te passen aan een nieuwe leefomgeving.
-
- Wereldspeler
Oftewel: Petrov is een miskoop.
Het is geen linksback, en deze zomer zijn ze alweer op zoek naar een linksbenige centrale verdediger, terwijl Pawel ook terugkomt. Dat zegt voor mij alles.
Petrov is gehaald voor de toekomst, maar wordt over twee maandjes alweer 23.
Als je dan volgend seizoen nog steeds geen serieuze kans maakt om je in de basis te spelen, zie ik het somber in.
We hadden die 5 ton goed kunnen gebruiken voor een buitenspeler deze zomer.
Het is geen linksback, en deze zomer zijn ze alweer op zoek naar een linksbenige centrale verdediger, terwijl Pawel ook terugkomt. Dat zegt voor mij alles.
Petrov is gehaald voor de toekomst, maar wordt over twee maandjes alweer 23.
Als je dan volgend seizoen nog steeds geen serieuze kans maakt om je in de basis te spelen, zie ik het somber in.
We hadden die 5 ton goed kunnen gebruiken voor een buitenspeler deze zomer.
- Mackan68
- Forumicoon
Ook op transfermarkt dit seizoen: Voor Bulgarije 90 minuten, voor CSKA Sofia 2x 90 minuten en bij ons 18 minuten op linksback. Het is inderdaad al snel appels met peren vergelijken als je een pure verdediger gaat vergelijken met backs die eigenlijk van oorsprong op het middenveld of zelfs op de buitenpositie spelen. Dan mag je verwachten dat die logischerwijs aan de bal beter zijn. Het zou in Petrov zijn geval al een plus zijn al hij in eerste instantie zijn tegenstander onschadelijk maakt. En volgens mij is daar ook al door diverse mensen aan gerefereerd. Dit is toch echt wel het meest zwakke punt aan Köhlert. Aanvallend en ook qua creëren van kansen is hij een stuk positiever. Verder kan ik me voorstellen dat hij wat langer nodig heeft om hier bij ons een beetje te wennen en zich thuis en op zijn gemak te gaan voelen. Jammer hebben we niet meer het beloftenvoetbal waar iedere maandagavond ook nieuwe en geblesseerde spelers hun wedstrijden speelden om ritme op te doen en te behouden. Dan had je nu ook al veel beter een oordeel kunnen vellen of hij het eventueel op zou kunnen redden nog een stap hogerop. De toekomst zal uitwijzen of hij in de categorie miskopen gaat vallen of dat we toch nog iets van plezier aan hem zullen gaan beleven. Voor 5 ton die er aan uitgegeven is hoop ik maar op het laatste.Marça schreef: ↑04-04-2025 11:02 Bij CSKA heeft Petrov vorig seizoen welgeteld één wedstrijd als linksback gespeeld (volgens Transfermarkt) dus denk dat zijn spel ook meer gericht is om centraal te spelen. En zeker als je hem gaat vergelijken met een speler als Köhlert of Braude, die toch aan de bal ook sterker zijn, dan is het toch een beetje appels met peren vergelijken.
-
- Wereldspeler
Als je Sander de Vries moet geloven, dan is Petrov inderdaad een flop. Dure flater, 5 ton voor een speler op een positie waarvan we niet direct iemand meer nodig hadden en die nooit live is bekeken. En als ik het me goed herinner; aangeboden is door die club zelf.
Dat geld had je nu goed moeten gebruiken.
Nog wat andere opvallende zaken uit die podcast:
- Scouts op de tribune voor Linday, en zou in de zomer al kunnen vertrekken
- Braude die waarschijnlijk in de zomer een stap gaat maken
- Trenskow is een serieuze optie voor de nummer 10 positie
Wat dat betreft staat er dus genoeg kapitaal op het veld om in deze zomer door te selecteren. Al had je die 5 ton voor Petrov goed kunnen gebruiken.
Ben wel benieuwd wat een Braude op zou moeten leveren, die zou je toch niet minder dan voor 4 miljoen weg doen?
Dat geld had je nu goed moeten gebruiken.
Nog wat andere opvallende zaken uit die podcast:
- Scouts op de tribune voor Linday, en zou in de zomer al kunnen vertrekken
- Braude die waarschijnlijk in de zomer een stap gaat maken
- Trenskow is een serieuze optie voor de nummer 10 positie
Wat dat betreft staat er dus genoeg kapitaal op het veld om in deze zomer door te selecteren. Al had je die 5 ton voor Petrov goed kunnen gebruiken.
Ben wel benieuwd wat een Braude op zou moeten leveren, die zou je toch niet minder dan voor 4 miljoen weg doen?
-
- Basisspeler
Sander kon nog vertellen dat linksback De Groot ook op de lijstjes staat maar dat Heerenveen waarschijnlijk hoger inzet dan een speler van Den Bosch / KKD niveau als opvolger van Köhlert.
Margaret van RKC wordt ook gezien als interessante speler.
Als je kijkt naar de laatste jaren (Sarr, Sahraoui, Ejuke) en de spelers die nu (Braude, Hopland, Linday, Trenskow) waarde vertegenwoordigen hoop ik dat Heerenveen zich deze zomer alléén gaat richten op Scandinavie en wellicht de KKD.
Zeker geen spelers meer uit andere delen op basis van data graag.
Margaret van RKC wordt ook gezien als interessante speler.
Als je kijkt naar de laatste jaren (Sarr, Sahraoui, Ejuke) en de spelers die nu (Braude, Hopland, Linday, Trenskow) waarde vertegenwoordigen hoop ik dat Heerenveen zich deze zomer alléén gaat richten op Scandinavie en wellicht de KKD.
Zeker geen spelers meer uit andere delen op basis van data graag.
-
- Wereldspeler
Ik denk dat je Petrov nog een kans moet geven in de voorbereiding maar ik geloof dat er geen positieve reacties vanuit de spelersgroep over hem kwamen over zijn voetbalcapaciteiten. Hoe is het mogelijk dat je een speler scout en haalt die niet mee blijkt te kunnen. Het is mij echt een raadsel hoe ze bij een Bulgaar uitkomen, waarschijnlijk kijken ze vooral naar de transfersom in verhouding met een vergelijkbare Nederlandse speler. Maar bij een Nederlandse speler kan je wel een redelijke inschatting maken mag je aannemen. Heerenveen kan zich niet veroorloven om 5 ton door het putje te spoelen. Hansma moet dit scoutingsproces maar eens goed onder de loep leggen.
-
Marça Verified
- Wereldspeler
- Contacteer:
Bij de laatste vier spelers die zijn binnengekomen (Petrov, Jahanbaksh, De Wijs en Lukovic) was er geen sprake van scouting. Jahanbaksh kwam via Van Persie. Lukovic, De Wijs en Petrov zijn de club aangeboden via TransferRoom en zijn nooit live gescout en zijn gehaald op beelden of dan wel via aanbevelingen van derden.
Jahanbaksh, De Wijs en Lukovic zijn gehaald voor de korte termijn en/of gehuurd, dat zijn keuzes die je maakt. In het geval van Petrov had de club veel kritischer moeten zijn - als je inderdaad de verhalen mag geloven. Al zal hij ongetwijfeld potentie hebben, anders speel je niet in het nationale elftal van Bulgarije. Hopelijk komt dat er later alsnog uit - met een contract tot 2029 (!).
Jahanbaksh, De Wijs en Lukovic zijn gehaald voor de korte termijn en/of gehuurd, dat zijn keuzes die je maakt. In het geval van Petrov had de club veel kritischer moeten zijn - als je inderdaad de verhalen mag geloven. Al zal hij ongetwijfeld potentie hebben, anders speel je niet in het nationale elftal van Bulgarije. Hopelijk komt dat er later alsnog uit - met een contract tot 2029 (!).
-
Verified
- Beheerder
Hoe weet jij dit allemaal Marca? Zit jij stiekem heel dicht tegen het vuur?Marça schreef: ↑08-04-2025 08:37 Bij de laatste vier spelers die zijn binnengekomen (Petrov, Jahanbaksh, De Wijs en Lukovic) was er geen sprake van scouting. Jahanbaksh kwam via Van Persie. Lukovic, De Wijs en Petrov zijn de club aangeboden via TransferRoom en zijn nooit live gescout en zijn gehaald op beelden of dan wel via aanbevelingen van derden.
Heerenveen fan in Leiden
-
Marça Verified
- Wereldspeler
- Contacteer:
Ik hoor weleens wat, maar volgens mij is dit indirect wel te herleiden tot TransferRoom. Lukovic is wellicht eens live bekeken maar werd niet als haalbaar ingeschat en kwam pas via Transferrroom naar voren omdat Strasbourg hem bij de club heeft aangeboden. Bij Petrov idem, is ook in Bulgaarse media zo naar buiten gebracht.
Het wensenlijstje van Van Persie kwam ook via Transferroom naar buiten. Via de Leeuwarder Courant: https://lc.nl/sport/Gaat-selectie-SC-He ... 93973.html
Nu hoor ik weleens wat en sluit ik ook niet uit dat ik een ander heb gehoord die het verhaal van hierboven bevestigt.
Het wensenlijstje van Van Persie kwam ook via Transferroom naar buiten. Via de Leeuwarder Courant: https://lc.nl/sport/Gaat-selectie-SC-He ... 93973.html
Nu hoor ik weleens wat en sluit ik ook niet uit dat ik een ander heb gehoord die het verhaal van hierboven bevestigt.

-
- Wereldspeler
Grappig om terug te lezen:Marça schreef: ↑08-04-2025 14:03 Ik hoor weleens wat, maar volgens mij is dit indirect wel te herleiden tot TransferRoom. Lukovic is wellicht eens live bekeken maar werd niet als haalbaar ingeschat en kwam pas via Transferrroom naar voren omdat Strasbourg hem bij de club heeft aangeboden. Bij Petrov idem, is ook in Bulgaarse media zo naar buiten gebracht.
Nu hoor ik weleens wat en sluit ik ook niet uit dat ik een ander heb gehoord die het verhaal van hierboven bevestigt.![]()
Huren, oftewel: De rechtsback bevalt niet. De spits bevalt niet. En de doelman bevalt niet.Prioriteiten? Een linksback, een rechtsback, een spits én een doelman, zo valt op te maken uit het wensenlijstje dat Heerenveen heeft geplaatst op Transferroom – een soort Marktplaats voor voetballers. Heerenveen wil deze spelers huren.
En nu een paar maand later hebben we in uitblinkende rechtsback, een vrij solide keeper en een spits die lijkt zijn doelpuntjes mee te pakken. En geen van hen is aangetrokken in de winterperiode.
En de aangetrokken linksback blijkt een centrale verdediger die er vrij weinig van kan

- Ferry Nijs
- Nieuw talent
Het blijft onbegrijpelijk dat er telkens passanten op sleutelposities worden neergezet, waardoor niemand verantwoordelijkheid neemt en er simpelweg niet wordt geleerd van het verleden. Kijk naar Matusiak: binnengehaald op aanbeveling van Beenhakker, nooit live bekeken en er is miljoenen voor betaald. Twintig jaar later wordt er nog steeds blind gehandeld. Eerst Karlsbakk, aangetrokken op basis van wat trainingen, volstrekt onvoldoende. En nu weer een half miljoen voor een Bulgaar waar niemand ooit van heeft gehoord. Het is echt stuitend hoe amateuristisch dit blijft gaan. Je zou denken dat er inmiddels wel wat geleerd was. Blijkbaar niet.
-
- Superster
Wat ik me afvraag, we hebben toch scouts in dienst … leveren die geen rapporten op of wordt daar dan niet naar gehandeld?
Mogen die scouts misschien niet meer naar het buitenland om wedstrijden te bekijken? Baseren ze daarom alles op videobeelden en statistieken?
Of het is gewoon heel frustrerend om scout te zijn bij Heerenveen
Mogen die scouts misschien niet meer naar het buitenland om wedstrijden te bekijken? Baseren ze daarom alles op videobeelden en statistieken?
Of het is gewoon heel frustrerend om scout te zijn bij Heerenveen
-
Vrieskist Verified
- Beheerder
Hebben we nog scouts in dienst?
-
Marça Verified
- Wereldspeler
- Contacteer:
Zeker zijn er nog scouts in dienst en ook een groep videoscouts. Heb hierboven trouwens per ongeluk Lindsay vergeten. Die is natuurlijk wel gescout en een voltreffer gebleken. Hoor net dat Sander de Vries Petrov al als een flop betiteld, dat zegt hij ook niet zomaar. Wel echt zonde…
-
- Superster
https://www.sc-heerenveen.nl/nieuws/202 ... d-scouting
Er is een hoofd scouting, wat de suggestie wekt dat er ook andere scouts zijn.
Vanuit de roddelkrant nog wat meer over Kenneth Zandvliet
https://www.feanonline.nl/zandvliet-rea ... r-gehoord/
https://www.feanonline.nl/scouting-bijn ... zandvliet/
-
Vrieskist Verified
- Beheerder
Het was een beetje een flauwe reactie van mezelf, maar los van Zandvliet hoor je niet veel over de scouting de laatste jaren.vlqrt schreef: ↑08-04-2025 20:57 https://www.sc-heerenveen.nl/nieuws/202 ... d-scouting
Er is een hoofd scouting, wat de suggestie wekt dat er ook andere scouts zijn.
Vanuit de roddelkrant nog wat meer over Kenneth Zandvliet
https://www.feanonline.nl/zandvliet-rea ... r-gehoord/
https://www.feanonline.nl/scouting-bijn ... zandvliet/
-
- Wereldspeler
En als we Van Perise moeten geloven dan is Zandvliet een "amateur"
-
- Selectiespeler
Excuses voor het in de rede vallen, maar Linday is toch niet echt scouten of uberhaupt creatief scouten?Marça schreef: ↑08-04-2025 20:19 Zeker zijn er nog scouts in dienst en ook een groep videoscouts. Heb hierboven trouwens per ongeluk Lindsay vergeten. Die is natuurlijk wel gescout en een voltreffer gebleken. Hoor net dat Sander de Vries Petrov al als een flop betiteld, dat zegt hij ook niet zomaar. Wel echt zonde…
Die jongen stond bij een laagvlieger bovenaan alle ranking als het ging om intercepties/carries in de Allsvenskan, stond bij alle grote clubs (Club Brugge etc al op de radar). Werd genomineerd voor talent van het jaar in diezelfde competitie.
Als je die ook als Heerenveen met Scandinavie als trademark en binding met dit land zijnde over het hoofd ziet kun je als club net zo goed opdoeken.
Het feit dat Heerenveen een linksbenige centrale verdediger die zich heeft bewezen als zelfs A- Bulgarije nationale elftal niet eens live heeft bekeken in de 3 jaar dat ze voor die linkerkant al backup of opties zoeken, dat is pas ronduit slecht scouten of gewoon stilzitten.
Bedoel er alleen mee te zeggen dat je deze contreien zoals Tsjechie, Roemenie, Kroatie moet screenen als het gaat om redelijk tot interessante talentvolle linkspoten.
Want dit zijn competities en markten waarin de prijzen nog niet volledig door het dak zijn gegaan t.o.v. een scandinavie, waarin een interessante linkspoot die ook maar een beetje tegen een bal kan trappen zoals Malcolm Jeng (Sirius club, daar heeft de club notabene een samenwerkingsverband mee) al voor 2.5 miljoen naar Stade Reims in Frankrijk verkast.
Het is wachten dat de club onderdeel wordt van een steenrijke eigenaar, want zonder scouting krijg je vandaag de dag ook in Scandinavie amper nog een voet aan de grond gezien de abominabele grote bedragen die ook in deze competities rondgaan.
- Mackan68
- Forumicoon
Het contract van Zandvliet liep tot halverwege februari. Hijzelf ging uit van verlenging en als ik met niet vergis was die intentie er vanuit de club ook. Sindsdien hierover niets meer gehoord of gelezen.
-
Marça Verified
- Wereldspeler
- Contacteer:
Geen probleem hoor, dit forum is toch juist voor een goede discussie?ThiagoAlcantara schreef: ↑09-04-2025 13:44 Excuses voor het in de rede vallen, maar Linday is toch niet echt scouten of uberhaupt creatief scouten?

Je kunt onmogelijk bij alle jeugdwedstrijden/landen/clubs gaan scouten, zo werkt het gewoon niet. Heerenveen heeft een goed netwerk en naam binnen Scandinavië en het zou me verbazen als ze regelmatig naar Sofia afreizen. Je hebt ook gewoon een beperkt aantal scouts in dienst, die je bewust op pad moet sturen. Dan moet je al een goede tip krijgen, want als iemand goede stats heeft zien alle andere clubs in Europa dat ook.ThiagoAlcantara schreef: ↑09-04-2025 13:44Het feit dat Heerenveen een linksbenige centrale verdediger die zich heeft bewezen als zelfs A- Bulgarije nationale elftal niet eens live heeft bekeken in de 3 jaar dat ze voor die linkerkant al backup of opties zoeken, dat is pas ronduit slecht scouten of gewoon stilzitten.
De markt in Scandinavië wordt inderdaad overbevist maar het lukt ons nog altijd om daar spelers weg te halen én die met winst door te verkopen.ThiagoAlcantara schreef: ↑09-04-2025 13:44Bedoel er alleen mee te zeggen dat je deze contreien zoals Tsjechie, Roemenie, Kroatie moet screenen als het gaat om redelijk tot interessante talentvolle linkspoten.
Wat mij betreft is er nog geen reden om ons vizier richting Oost-Europa te verplaatsen. Deels ook omdat spelers uit die contreien meer aanpassingsproblemen hebben. Door de jaren heen zijn er maar weinig doorgebroken. Djuricic, Sulejmani, dan houdt het wel een beetje op denk ik. We hebben ooit een drietal talenten uit Slovenië gehaald, is er geen een van doorgebroken. Alleen Drkusic heeft het via een omweg gered.