Onder het motto 'Keep your friends close, but your enemies even closer' een nieuw topic over onze vrienden dertig kilometer verderop. Zoals we die ook al hebben over Groningen. Ik meende dat dit er ook al eerder was voor Cambuur, maar blijkbaar niet.
Sportief gaat het ze aardig voor de wind, maar op de achtergrond rommelt het regelmatig met die Bert van den Brink als geldschieter. Als de trainer een lid van het Stichtingsbestuur 'kippenvanger' gaat noemen... Ik dacht dat Henk de Jong wat diplomatieker was dan dit, maar het zegt wel genoeg dat dit hem van het hart moet.
Goed, ik vind Henk de Jong een enorme neppe man. Een griezel. Een act.
Maar dit vond ik juist wel sterk van hem, eindelijk eens een oprechte reactie van hem.
SuperFrysk schreef: ↑01-04-2025 14:16
Er was toch al een topic? Ondertussen in DKV.
Goed, ik vind Henk de Jong een enorme neppe man. Een griezel. Een act.
Maar dit vond ik juist wel sterk van hem, eindelijk eens een oprechte reactie van hem.
Kan dit topic inderdaad ook niet terugvinden... Een spion uit DKV als moderator die het verwijderd heeft ?
Oprechte reactie: ja, maar ook tactisch? Je mag die man toch dankbaar zijn dat ze dat stadion van hun mede dankzij hem gerealiseerd kunnen hebben, en daarmee ook een stukje baanzekerheid voor hem.
jeewee schreef: ↑01-04-2025 14:20
Kan dit topic inderdaad ook niet terugvinden... Een spion uit DKV als moderator die het verwijderd heeft ?
Dit meende ik dus ook... Zie dat het topic - al dan niet per ongeluk - is verwijderd. Zou mooi zijn als dat teruggedraaid kan worden, we gaan eens kijken! In dat geval kan dit topic dan ook direct weer dicht.
Heeft de gemeente Leeuwarden nog wat miljoenen liggen? Overal ketsen nieuwe sportparken af, maar in Leeuwarden kan het vast en zeker wel weer over de rug van de inwoners
Miljoenenproject: SC Cambuur heeft verregaande plannen voor gloednieuw trainingscomplex
Jonathan Ploeg • Vandaag, 06:58 • Sport
Binnen vier jaar moet op sportpark De Magere Weide een nieuw trainingscomplex voor SC Cambuur verrijzen.
Binnen vier jaar moet op sportpark De Magere Weide een nieuw trainingscomplex voor SC Cambuur verrijzen. Foto: Dijks Media / Henk Jan Dijks
SC Cambuur heeft verregaande plannen voor een gloednieuw trainingscomplex op sportpark De Magere Weide, de thuisbasis van amateurclub LAC Frisia 1883. Het miljoenenproject moet binnen vier jaar zijn afgerond.
Op sportpark De Magere Weide, gelegen in de wijk Westeinde ten noordwesten van Leeuwarden, wil Cambuur twee trainingsvelden verwezenlijken. Waarvan de één een exacte kopie van het hybride veld in het Kooi Stadion zal zijn en de ander een hoogwaardig kunstgrasveld, zodat zowel de jeugdteams en de hoofdmacht er het hele jaar door kunnen trainen. Daarnaast moet er op het terrein een bouwwerk verrijzen met daarin onder meer kleedkamers, douches en leslokalen.
Een positief oordeel
De plannen maken deel uit van een grootscheepse herontwikkeling van het sportpark. Zo moet er naast het clubgebouw van Frisia, daar waar nu nog een kunstgrasveld ligt, een gemeentelijke sporthal worden gebouwd. Ten noorden van het sportpark komen op het braakliggende weiland twee extra velden voor de uit de voegen barstende amateurclub. En ten zuiden, grenzend aan de Sem Dresdenstraat, moeten een appartementencomplex, padelhal en een parkeerplaats komen.
In de nieuwe situatie wordt de gehele jeugdopleiding van SC Cambuur geconcentreerd op Sportpark De Magere Weide.
In de nieuwe situatie wordt de gehele jeugdopleiding van SC Cambuur geconcentreerd op Sportpark De Magere Weide. Foto: Dijks Media / Henk Jan Dijks
Initiatiefnemers Cambuur en LAC Frisia hebben de plannen inmiddels aan de gemeente voorgelegd. Maandagmiddag is er bij de zogeheten initiatieventafel – waar afgevaardigden van verschillende gemeentelijke afdelingen dergelijke initiatieven onder de loep nemen – een positief oordeel over geveld. Dat betekent dat de plannen in de komende periode verder kunnen worden uitgewerkt, rekening houdende met de aandachtspunten die de desbetreffende ambtenaren aandragen.
De insteek van de plannen is dat ze gunstig zijn voor meerdere doeleinden. Vanzelfsprekend voor beide clubs, maar ook voor onder meer de wijk en scholen in de omgeving. Zo is de gemeentelijke sporthal bestemd voor multifunctioneel gebruik. Daarnaast wordt nog onderzocht in hoeverre de appartementen beschikbaar kunnen worden gesteld voor zowel de huisvesting van spelers van Cambuur, werknemers van de nabijgelegen vliegbasis en het uitbreiden van de sociale huurmarkt.
Langgekoesterde wens
Cambuur hoopt in de zomer tijdens de voorbereiding op het nieuwe seizoen de trainingsvelden in gebruik te kunnen nemen. Als alles volgens plan verloopt, moet de volledige herontwikkeling van sportpark De Magere Weide binnen vier jaar zijn afgerond. De kosten voor het project bedragen vele miljoenen euro’s. Ter indicatie: beide trainingsvelden kosten opgeteld minimaal een miljoen. De bouw van een appartementencomplex en een hal met meerdere padelbanen kost een veelvoud.
Het eerste van SC Cambuur reist al maanden heen en weer tussen de velden van Leovardia (op de foto), Nicator en die van bv Sport naast de Camminghahal
Het eerste van SC Cambuur reist al maanden heen en weer tussen de velden van Leovardia (op de foto), Nicator en die van bv Sport naast de Camminghahal Foto: Dijks Media / Jan Jaap de Boer
Met de op handen zijnde trainingsfaciliteiten wordt voldaan aan een langgekoesterde wens van Cambuur. Het eerste team, dat tot dit seizoen op het inmiddels versleten kunstgras van het oude Cambuurstadion trainde, reist al maanden heen en weer tussen de velden van Leovardia, Nicator en die van bv Sport naast de Camminghahal. Allesbehalve een ideale situatie, vinden ze bij de club, te meer omdat die velden niet of nauwelijks voldoen aan de standaard die wordt nagestreefd.
Daarnaast heeft Cambuur de jeugdopleiding hoog in het vaandel staan, maar werken de diverse jeugdteams momenteel verspreid over vier omliggende dorpen hun trainingen af. In de nieuwe situatie wordt de gehele jeugdopleiding geconcentreerd op Sportpark De Magere Weide, waar de faciliteiten de mogelijkheid bieden om verder te groeien. Het is daarentegen de bedoeling dat het eerste team het Kooi Stadion als thuisbasis krijgt en dagelijks op en neer reist naar Westeinde.
Locatie Nijlân afgeketst
In een eerder stadium had Cambuur zijn oog laten vallen op Sportpark Nijlân, waar de amateurclubs Leeuwarder Zwaluwen, MKV ’29 en LVV Friesland zijn gehuisvest. Gesprekken met diverse partijen wezen evenwel uit dat een andere trainingslocatie wenselijk was. Het sportpark bleek bij nader inzien onvoldoende ruimte te bieden om de jeugdopleiding van Cambuur te huisvesten. Bovendien loopt de grootste gasleiding van Friesland onder het park door, wat voor een risicofactor zorgde.
Rechtstreeks promoveren gaat volgend jaar ook weer lastig worden met Almere, RKC en misschien ook wel Willem II erbij.
Goede keeper bij Den Bosch trouwens.
Ebiede schreef: ↑17-05-2025 08:57
en de grote bekken zijn weer dicht.
Nou inderdaad, als je die Sportcast 'experts' moet geloven is die Diemers een geweldige speler. Maar los van zijn vrije trap gister, heeft die in beide play offs wedstrijden weinig goed gedaan.
Vooral de sportcast maar ook hun supporters. Als je ze hoort praten over alles.. dat is zum kotschen. Ze vinden zichzelf zo allemachtig geweldig..... Zelfpijperij zijn ze gek op..
Als je met 0 kennis naar ze zou luisteren dan denk je dat ze het over een van de grootste clubs van de wereld hebben.
En ik blijf er bij Henk de Jong is volksmenner van alles en het niet echt zijn. Wat een enge man is dat.
Ebiede schreef: ↑17-05-2025 10:18
En ik blijf er bij Henk de Jong is volksmenner van alles en het niet echt zijn. Wat een enge man is dat.
Wanneer je Henk de Jong zou kennen dan denk ik niet dat je bij die mening zou blijven. Zoals ik Henk heb meegemaakt op de sportschool waar hij eerst werkte is het een ontzettend leuke en oprecht goede man. Kan zijn dat ik er naast zit en hij ook een andere kant heeft, maar zoals ik hem ben tegengekomen komt hij niet over als een enge man.
Ebiede schreef: ↑17-05-2025 10:18
Vooral de sportcast maar ook hun supporters. Als je ze hoort praten over alles.. dat is zum kotschen. Ze vinden zichzelf zo allemachtig geweldig..... Zelfpijperij zijn ze gek op..
Als je met 0 kennis naar ze zou luisteren dan denk je dat ze het over een van de grootste clubs van de wereld hebben.
Nou, idd, ze vinden zichzelf de beste supporters, ze hadden het nu al over de hel van Leeuwarden De trainer die geen kans onbenut laat om de supporters een veer in de rest te steken, waarbij ze het ook beginnen te geloven. Als ik hun forum mag geloven, staan ze er financieel geweldig voor en zijn er heel veel spelers die voor de hoofdprijs weggaan.
vlqrt schreef: ↑17-05-2025 13:34
Wanneer je Henk de Jong zou kennen dan denk ik niet dat je bij die mening zou blijven. Zoals ik Henk heb meegemaakt op de sportschool waar hij eerst werkte is het een ontzettend leuke en oprecht goede man. Kan zijn dat ik er naast zit en hij ook een andere kant heeft, maar zoals ik hem ben tegengekomen komt hij niet over als een enge man.
Ik ken Henk ook wel een beetje, en het is gewoon zo gemaakt wat ie doet.
Ook bij de sportschool, er was een financieel belang om 'over de top' vriendelijk te zijn (zijn broer doet exact hetzelfde). In alles wat hij doet, zit het idee om zichzelf 'te verkopen'.
Ron Jans heeft dat ook, lekker de joviaale man uithangen totdat het tegenzit (en dan komt het middelvingertje).
Mwah, hier worden zo nu en dan pittige dingen gezegd over onze vrienden uit Leeuwarden. Ik denk dat we niet hoeven te discussiëren over het feit dat er grote verschillen zijn tussen onze club en die van hen. Wat mij betreft, prima! Dat maakt het verschil en kun je kiezen. Dat je onpasselijk wordt van de ander, tja is dat het waard? Voor mij niet. Vier je eigen feestje, zij daar en wij hier. En als men meent om buiten de strafrechtelijke grenzen te moeten pissen, toepassen die wet.
Wat over Henk de Jong gezegd wordt is wat mij betreft hier en daar behoorlijk kort door de bocht. Natuurlijk, wiens brood men eet, wiens taal men spreekt. Volkmenner vind ik een behoorlijke aantijging en niet op zijn plaats. Hij is wel iemand die mensen kan binden en in beweging kan krijgen. Maar dat is wat anders dan het eerste begrip. Ooit speelde men in het zuiden een wedstrijd toen een supporter van de thuisclub racistische geluiden maakte. Henk zorgde door zijn uitspraken dat toen de aandacht niet op de gehele club moest komen te liggen maar op die supporter die strafrechtelijk een grens over ging. Ook de uitgestelde promotie in het Coronajaar was natuurlijk voor die club zeer teleurstellend. Maar na de eerste reactie was het Henk die zei dat dit het was en dat men dit had te accepteren.
In het algemeen geldt dat wat je geeft, in veelvoud terugkrijgt. Als je dat je bewust bent, kun je een mooi leven hebben.
hm.dr88_2023 schreef: ↑19-05-2025 00:06
Ook de uitgestelde promotie in het Coronajaar was natuurlijk voor die club zeer teleurstellend. Maar na de eerste reactie was het Henk die zei dat dit het was en dat men dit had te accepteren.
Stond die toen niet in zijn steenkolen Engels te bellen met Engelse journalisten dat het de grootste schande in het Nederlandse voetbal ooit was?
Ik heb vrijdag bijna de hele wedstrijd gezien en het was inderdaad volledig onterecht dat Den Bosch won. Als Heerenveen-supporter helemaal niet erg om te zien maar je kunt je ook wel voorstellen hoe frustrerend dit moet zijn als Cambuursupporter. Zeker met zo'n nieuw stadion hoop je natuurlijk op een boost.
Er lopen bij Cambuur trouwenswel een aantal leuke talentvolle spelers rond: linksbuiten Pauwels en rechtsback Mercera bijvoorbeeld. Ook aanvallende middenvelder Nartey strooide met wat mooie passjes, maar dat is een echte Liwwadder heb ik begrepen, dus die zal niet snel de overstap maken.
Marça schreef: ↑19-05-2025 13:15
Er lopen bij Cambuur trouwenswel een aantal leuke talentvolle spelers rond: linksbuiten Pauwels en rechtsback Mercera bijvoorbeeld. Ook aanvallende middenvelder Nartey strooide met wat mooie passjes, maar dat is een echte Liwwadder heb ik begrepen, dus die zal niet snel de overstap maken.
Dit zouden toch geen versterkingen voor ons zijn? Pauwels wellicht in potentieel, maar zijn stats vallen wel mee. Als je dat vergelijkt met Smans en Sebaoui die wel echt wat meer hadden laten zien in de KKD en zelfs met moeite of niet die lijn doortrekken naar ons.
Ik heb die hele wedstrijd ook gezien, en het was onterecht dat ze er uit gingen, maar ik ze hebben ook wel barweinig kwaliteit in die selectie.
SuperFrysk schreef: ↑19-05-2025 13:17
Dit zouden toch geen versterkingen voor ons zijn? Pauwels wellicht in potentieel, maar zijn stats vallen wel mee. Als je dat vergelijkt met Smans en Sebaoui die wel echt wat meer hadden laten zien in de KKD en zelfs met moeite of niet die lijn doortrekken naar ons.
Het is natuurlijk de kunst om de potentie van zulke spelers in te schatten. Ze zijn nu nog niet op dat niveau inderdaad, maar wel interessant om te blijven volgen. Aan de andere kant: als ze wél gaan lopen leveren in de KKD, zeker in het geval van Pauwels qua assists/goals, dan ben je eigenlijk al een stap te laat.