Begroting/financiën van sc Heerenveen
Moderators: Beheerders, Fanmasters
-
- Wereldspeler
Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen
Hopland is ook wel een pareltje. Er zijn niet veel clubs waar een jongen van 20 jaar centraal achterin speelt. Die wordt waarschijnlijk alleen maar beter door meer te spelen. Braude is met 20 jaar ook nog een talent. Die kan ook nog stappen maken. Het inzicht en techniek en de drive heeft hij wel, nu nog een groter motor ontwikkelen.
- hm.dr88_2023
- Bankzitter
Supporter van….. wat is dat en waarom. Verbinding en betrokkenheid met de club en met anderen. In onze maatschappij, samenleving, leven we samen. Moeten we samenleven. De arrogantie dat je het alleen kunt, is van een enorme intellectuele domheid. Ook al ben je nog zo goed, of ben je nog zo rijk of heb je nog zoveel ideeën, Eenzaamheid is erger dan alleen zijn. In het stadion, op het werk, in de kennissenkring, jouw club kan verbinden.
Die verbinding zien sommigen als een gevaar, anderen zien kansen. Laat je niet misbruiken.
De “supporters”rellen tijdens het EK in 2016 in Frankrijk waren wat mij betreft een duidelijke waarschuwing. Een deel van de Russische supporters bestond uit getrainde vechters. We zijn nu bijna 10 jaar verder en we herkennen hun mindset. Erger nog sommige menen het gedrag te moeten kopiëren voor de grote strijd.
Laat je niet gijzelen…..ook al zoek je steun, ook al heb je een podium nodig, ook al ben je boos. Alles gaat kapot.
Laat je niet gijzelen!
Iets wat de laatste jaren ook steeds meer opvalt. Geld, veel geld, bakken vol met geld. Hier en daar. Het meeste daar. Ons financiële systeem is de afgelopen 20 jaar overspoelt met geld. Ik noem het zelf wel eens “leeg” geld. Een begrip dat niet bestaat. Leeg geld is voor mij geld dat eigenlijk geen waarde zou mogen hebben. Alleen wij lemmingen, omarmen die bakken met geld. Hoe meer, hoe beter.
Op het moment dat die mensen met dat lege geld daar domme dingen voor gaan kopen, Ach, geef ze hun speeltje. Een schilderij voor 20 miljoen, laat maar. Een diamant van 5 miljoen, het kost mij de kop niet. Een hotelsuite voor €4000, per nacht. Be my guest.
Het bouwen van een bootje van 400 miljoen is wat mij betreft alweer wat discutabeler.
De materialen die nodig zijn en vooral de tijd die hiermee gemoeid is. Het is allemaal een stuk schaarser geworden. De opmerking eenieder mag toch doen met zijn geld wat hij zelf wil, wordt door mij niet automatisch beantwoord met: dat mag. Krankzinnige luxe kent wat mij betreft grenzen. Misschien geen juridische wanneer er belasting over betaald is, misschien wel een morele.
Maar in ieder geval. Die rijken vervelen zich en weten vaak van ellende niet wat ze moeten met die bakken vol geld. Wat is er mooier om een podium te kopen in de sportwereld. De weldoener die zich als supporter vermomd heeft. En dan heb ik het niet eens over de financiële constructies die soms gecreëerd worden. Om geld te generen, om belastingen te ontwijken, om een podium te veroveren.
Gegijzeld door het geld. Laat je niet gijzelen. Voorbeelden te over. Ondoorzichtige constructies waar onder- en bovenwereld de zaak zo verbloemen, dat een terugweg niet meer mogelijk is.
Laat je niet gijzelen!
In Duitsland was er zag ik een reportages over matchfixing. Hier is natuurlijk al heel veel over geschreven. Bijzonder dat bepaalde amateurwedstrijden opvallen. Bijzonder dat daar grof op gegokt wordt. Blijkbaar krijgen spelers geld of worden ze afgeperst en laten ze dit soort dingen gebeuren. Gegijzeld door criminelen, gegijzeld door eigen gedrag en hier niet meer je aan kunnen onttrekken.
Laat je niet gijzelen!
En dan onze competitie. Het stadion loopt om de twee weken elke keer weer vol. Nou ja om de soms drie weken, of soms duurt het ook wel een maand dat ik weer op mijn plek zit. Tot de volgende maand hoor je dan. Hoezo een maand. Het clubvoetbal is volledig onderschikt gemaakt aan een krankzinnig internationaal voetbalschema. Europese liga’s voor clubteams, interlands voor landenteams. Het creëert een enorme tweedeling voor de clubs die vol succes hebben en de rest. Natuurlijk lekt het nodige door als een soort goedmakertje. Natuurlijk kunnen “top”transfers gerealiseerd worden. Het lijkt dat iedereen rijk wordt. Maar niet heus. Deze internationale voetbalkalender maakt het voetbal voor slechts een kleine voetbalelite aantrekkelijk. De rest, gegijzeld door de internationale bonden, gegijzeld door de kalender, Gepiepeld door superrijken.
Laat je niet gijzelen!
Ik wil niet te negatief zijn maar de wereld is gek. En de voetbalwereld, is hier een afspiegeling van. Erger nog gek in kwadraat. Wees niet boos, maar wees het je bewust. Wij als hele nietige kleine supporters, wees je bewust van je rol, bewust van de voetbalwereld en laat je niet gijzelen!
Die verbinding zien sommigen als een gevaar, anderen zien kansen. Laat je niet misbruiken.
De “supporters”rellen tijdens het EK in 2016 in Frankrijk waren wat mij betreft een duidelijke waarschuwing. Een deel van de Russische supporters bestond uit getrainde vechters. We zijn nu bijna 10 jaar verder en we herkennen hun mindset. Erger nog sommige menen het gedrag te moeten kopiëren voor de grote strijd.
Laat je niet gijzelen…..ook al zoek je steun, ook al heb je een podium nodig, ook al ben je boos. Alles gaat kapot.
Laat je niet gijzelen!
Iets wat de laatste jaren ook steeds meer opvalt. Geld, veel geld, bakken vol met geld. Hier en daar. Het meeste daar. Ons financiële systeem is de afgelopen 20 jaar overspoelt met geld. Ik noem het zelf wel eens “leeg” geld. Een begrip dat niet bestaat. Leeg geld is voor mij geld dat eigenlijk geen waarde zou mogen hebben. Alleen wij lemmingen, omarmen die bakken met geld. Hoe meer, hoe beter.
Op het moment dat die mensen met dat lege geld daar domme dingen voor gaan kopen, Ach, geef ze hun speeltje. Een schilderij voor 20 miljoen, laat maar. Een diamant van 5 miljoen, het kost mij de kop niet. Een hotelsuite voor €4000, per nacht. Be my guest.
Het bouwen van een bootje van 400 miljoen is wat mij betreft alweer wat discutabeler.
De materialen die nodig zijn en vooral de tijd die hiermee gemoeid is. Het is allemaal een stuk schaarser geworden. De opmerking eenieder mag toch doen met zijn geld wat hij zelf wil, wordt door mij niet automatisch beantwoord met: dat mag. Krankzinnige luxe kent wat mij betreft grenzen. Misschien geen juridische wanneer er belasting over betaald is, misschien wel een morele.
Maar in ieder geval. Die rijken vervelen zich en weten vaak van ellende niet wat ze moeten met die bakken vol geld. Wat is er mooier om een podium te kopen in de sportwereld. De weldoener die zich als supporter vermomd heeft. En dan heb ik het niet eens over de financiële constructies die soms gecreëerd worden. Om geld te generen, om belastingen te ontwijken, om een podium te veroveren.
Gegijzeld door het geld. Laat je niet gijzelen. Voorbeelden te over. Ondoorzichtige constructies waar onder- en bovenwereld de zaak zo verbloemen, dat een terugweg niet meer mogelijk is.
Laat je niet gijzelen!
In Duitsland was er zag ik een reportages over matchfixing. Hier is natuurlijk al heel veel over geschreven. Bijzonder dat bepaalde amateurwedstrijden opvallen. Bijzonder dat daar grof op gegokt wordt. Blijkbaar krijgen spelers geld of worden ze afgeperst en laten ze dit soort dingen gebeuren. Gegijzeld door criminelen, gegijzeld door eigen gedrag en hier niet meer je aan kunnen onttrekken.
Laat je niet gijzelen!
En dan onze competitie. Het stadion loopt om de twee weken elke keer weer vol. Nou ja om de soms drie weken, of soms duurt het ook wel een maand dat ik weer op mijn plek zit. Tot de volgende maand hoor je dan. Hoezo een maand. Het clubvoetbal is volledig onderschikt gemaakt aan een krankzinnig internationaal voetbalschema. Europese liga’s voor clubteams, interlands voor landenteams. Het creëert een enorme tweedeling voor de clubs die vol succes hebben en de rest. Natuurlijk lekt het nodige door als een soort goedmakertje. Natuurlijk kunnen “top”transfers gerealiseerd worden. Het lijkt dat iedereen rijk wordt. Maar niet heus. Deze internationale voetbalkalender maakt het voetbal voor slechts een kleine voetbalelite aantrekkelijk. De rest, gegijzeld door de internationale bonden, gegijzeld door de kalender, Gepiepeld door superrijken.
Laat je niet gijzelen!
Ik wil niet te negatief zijn maar de wereld is gek. En de voetbalwereld, is hier een afspiegeling van. Erger nog gek in kwadraat. Wees niet boos, maar wees het je bewust. Wij als hele nietige kleine supporters, wees je bewust van je rol, bewust van de voetbalwereld en laat je niet gijzelen!
-
Verified
- Forumicoon
hm.dr88_2023 je hebt al hulp gezocht?
Spijt heb je morgen maar!
-
- Wereldspeler
Antifa hier ook al actief?
-
davp Verified
- Wereldspeler
Waarom deze cynische reacties op een alleraardigst bericht van hm.dr88_2023? Je kunt er iets van vinden, maar ga dan inhoudelijk het gesprek aan. Ook als je het er absoluut niet mee eens bent.
-
Verified
- Wereldspeler
@hm.dr88_2023
Mooi bericht wat je aan het denken zet als supporter. Ik hou er wel van.
Bedankt voor je bijdrage.
Mooi bericht wat je aan het denken zet als supporter. Ik hou er wel van.
Bedankt voor je bijdrage.
-
- Nieuw talent
Beetje flauw inderdaad, niveau FeanOnline.
Zoals hierboven ook al vermeld is je kan het er mee eens zijn of niet, maar dan ben ik wel nieuwsgierig naar het inhoudelijke waarom hij hulp zou moeten zoeken??
Tot een volgende keer.
-
Verified
- Forumicoon
Ik vind het ansich prima stof tot nadenken. Alleen dat laat je niet gijzelen is voor mij een te hoog Wapie of Antifa houding. Met beiden heb ik helemaal niets..
Extreem links, extreem rechts, Nationalisten, racisten, Wapies, Antifa etc etc. heb ik niets mee en deze mensen gun ik allemaal goede professionele hulp.
Extreem links, extreem rechts, Nationalisten, racisten, Wapies, Antifa etc etc. heb ik niets mee en deze mensen gun ik allemaal goede professionele hulp.
-
davp Verified
- Wereldspeler
Volgens mij is het vooral een ietwat poëtische uiting, dus absoluut geen wappie of antifa gehalte.
Zo snel ergens een label op plakken en in een hoekje drukken maakt je medeplichtig aan de polarisering van dit land.
Zo snel ergens een label op plakken en in een hoekje drukken maakt je medeplichtig aan de polarisering van dit land.
- Trevorp
- Invaller
Misschien moet @hm.dr88_2023 zich aanmelden als redacteur voor NoordNieuws 
Ik moet zeggen dat ik de reacties ook wel enigszins begrijp. 7 x "Laat je niet gijzelen!" in zo'n tekst op een forum geeft een bepaalde lading, waar je reacties op kunt verwachten.
En aan @hm.dr88_2023, je hebt volkomen gelijk.. een groot deel van de wereld is knettergek. Maar dit is altijd al zo geweest en zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven.

Ik moet zeggen dat ik de reacties ook wel enigszins begrijp. 7 x "Laat je niet gijzelen!" in zo'n tekst op een forum geeft een bepaalde lading, waar je reacties op kunt verwachten.
En aan @hm.dr88_2023, je hebt volkomen gelijk.. een groot deel van de wereld is knettergek. Maar dit is altijd al zo geweest en zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven.
-
- Nieuw talent
Ik ben dan wel benieuwd hoezo hij zich voor Noord nieuws aan moet melden?Trevorp schreef: ↑22-11-2024 15:54 Misschien moet @hm.dr88_2023 zich aanmelden als redacteur voor NoordNieuws
Tot een volgende keer.
- hm.dr88_2023
- Bankzitter
Mijn vorige mail was misschien een beetje bombastisch opgezet. Veel woorden, veel suggestie? Misschien…...
Het kan korter.
Ik maak me echt veel zorgen voor veel mensen en omwat er op dit moment in de (voetbal)wereld gebeurt. Vooral als ik kijk naar de rol die onze club en alles wat er mee samenhangt, kan hebben en met welke factoren we te maken krijgen.
1. Mensen/supporters doen soms rare dingen. Wat is hier echt de aanleiding voor (geweest)?
2. De rol van geld en de waarde hiervan is veranderd. Waar houdt solidariteit op?
3. Toeval, lotsbeschikking…… of manipulatie? Deze laatste is niet voor eenieder een fijne. De eerste twee trouwens ook niet altijd, maar dat overkomt je.
4. Onderaan in Europa of bovenin meedraaien in de regio? Ten koste van wat?
5. Het lijkt dat de keuzes die we hebben een enorme tegenstelling kan creëren die weer tot boosheid kan leiden.
Ons voetbal, onze vereniging kan een plaats blijven waar we trots zijn op wat we zijn en op wat we doen.
Het vrij kiezen in wat we doen is een enorme luxe. Laten we ons dat bewust zijn.
Het kan korter.
Ik maak me echt veel zorgen voor veel mensen en omwat er op dit moment in de (voetbal)wereld gebeurt. Vooral als ik kijk naar de rol die onze club en alles wat er mee samenhangt, kan hebben en met welke factoren we te maken krijgen.
1. Mensen/supporters doen soms rare dingen. Wat is hier echt de aanleiding voor (geweest)?
2. De rol van geld en de waarde hiervan is veranderd. Waar houdt solidariteit op?
3. Toeval, lotsbeschikking…… of manipulatie? Deze laatste is niet voor eenieder een fijne. De eerste twee trouwens ook niet altijd, maar dat overkomt je.
4. Onderaan in Europa of bovenin meedraaien in de regio? Ten koste van wat?
5. Het lijkt dat de keuzes die we hebben een enorme tegenstelling kan creëren die weer tot boosheid kan leiden.
Ons voetbal, onze vereniging kan een plaats blijven waar we trots zijn op wat we zijn en op wat we doen.
Het vrij kiezen in wat we doen is een enorme luxe. Laten we ons dat bewust zijn.
- Trevorp
- Invaller
Oh dat is verder niet verkeerd bedoeld hoor. Ik vond dat hm.dr88 een alleraardigst stukje proza had opgetekend, wat wellicht beter tot zijn recht zou komen in een redactioneel stuk ipv een forum. Meer bedoelde ik er niet mee.Rokkenjager schreef: ↑24-11-2024 22:31 Ik ben dan wel benieuwd hoezo hij zich voor Noord nieuws aan moet melden?
-
- Bankzitter
Ik ben nog wat verder teruggegaan en kom soms op net wat andere cijfers uit. Heb nog wel meer info uit de jaarverslagen opgenomen, maar dan past het al helemaal niet meer op één schermafbeelding

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Selectiespeler
Mooi overzicht! Een paar willekeurige constateringen:
- We zitten niet eens op de helft van de sponsoromzet van 14 jaar geleden (flinke inflatie niet meegerekend)
Dat zal meerdere oorzaken hebben: uitval door de economische crisis, mindere sportieve resultaten en de puinhoop die Robert Veenstra er van gemaakt heeft.
- Tegelijkertijd toont dat ook wel aan dat er vooral in de sponsoring kansen liggen om de omzet te verhogen richting de 25 miljoen.
- Het is me wel duidelijk waarom Robert Veenstra er op een gegeven moment voor gekozen heeft geen specificatie van de omzet meer te laten publiceren, dan had hij namelijk wel flink wat uit te leggen gehad.
- Ik meende me te herinneren dat Riemer van der Velde ook al met een operationeel tekort werkte, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
- We zitten niet eens op de helft van de sponsoromzet van 14 jaar geleden (flinke inflatie niet meegerekend)
Dat zal meerdere oorzaken hebben: uitval door de economische crisis, mindere sportieve resultaten en de puinhoop die Robert Veenstra er van gemaakt heeft.
- Tegelijkertijd toont dat ook wel aan dat er vooral in de sponsoring kansen liggen om de omzet te verhogen richting de 25 miljoen.
- Het is me wel duidelijk waarom Robert Veenstra er op een gegeven moment voor gekozen heeft geen specificatie van de omzet meer te laten publiceren, dan had hij namelijk wel flink wat uit te leggen gehad.
- Ik meende me te herinneren dat Riemer van der Velde ook al met een operationeel tekort werkte, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
-
- Jeugdspeler
Zo mooi overzicht zo! ik geloof je cijfers hoor, ik ben niet helemaal bekend met operationeel resultaat.Zwart Schoeisel schreef: ↑25-11-2024 14:23 Ik ben nog wat verder teruggegaan en kom soms op net wat andere cijfers uit. Heb nog wel meer info uit de jaarverslagen opgenomen, maar dan past het al helemaal niet meer op één schermafbeelding![]()
Screenshot 2024-11-25 141751.png
De current ratio begint wel wat problematisch te worden (de vlottende activa tov de kortlopende schulden). Al zal de verkoop van Sahraoui nog wel wat hebben geholpen, maar is veel van dat geld ook direct weer uitgegeven aan spelers (en dus ook weer als schuld opgenomen of al betaald vanuit de liquide middelen)

Ik neem hem over als het goed is!?
-
Verified
- Forumicoon
De datum voor SKW 01-01-2025 komt snel dichterbij. Het blijft hier akelig stil over.
-
Verified
- Wereldspeler
Het is onder een hele rij directeuren steeds hetzelfde liedje:
1: Mijn voorgangers hebben het laten liggen
2: We beseffen dat er echt iets moet gebeuren
3: We hebben heel duidelijk op papier gezet wat we willen
4: We komen binnenkort met het plan
5: Deadline na deadline wordt gemist
6: Uitstel (en dan vaak terug naar 1, met een nieuwe directeur)
Dit speelt al sinds 2008/2009 ongeveer.
1: Mijn voorgangers hebben het laten liggen
2: We beseffen dat er echt iets moet gebeuren
3: We hebben heel duidelijk op papier gezet wat we willen
4: We komen binnenkort met het plan
5: Deadline na deadline wordt gemist
6: Uitstel (en dan vaak terug naar 1, met een nieuwe directeur)
Dit speelt al sinds 2008/2009 ongeveer.
-
- Wereldspeler
Het is ook een moeilijk dossier, maar zeg dan eerlijk dat het een lastig verhaal gaat worden.
-
Verified
- Wereldspeler
Klopt, maar nu oogt het gewoon amateuristisch. Deel dan niks, of deel de waarheid.
Overzichtje:
19 januari 2012 (!!):
https://www.feanonline.nl/heerenveen-wi ... yslanello/
"Beleidsplan 2011-2014 vraagt om nieuw trainingscomplex"
21 december 2017:
https://www.feanonline.nl/vernieuwing-s ... lag-maken/
"We moeten binnen nu en 5 jaar een slag maken, we zijn in gesprek met de gemeente"
30 november 2019:
https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2 ... ngscomplex
"Wij kunnen niet op de gemeente wachten"
1 september 2020:
https://www.voetbaltotaal.net/2020/09/0 ... w%C3%A2ld/
"Intentieverklaring voor renovatie SKW"
7 maart 2021:
https://www.feanonline.nl/roozemond-pos ... mee-bezig/
"Het plan van eisen is klaar"
2 mei 2021:
https://www.feanonline.nl/roozemond-pos ... r-geweest/
"We hebben een mooi gedetailleerd plan, willen dit jaar eerste paal in de grond hebben"
5 juli 2022:
https://www.feanonline.nl/sc-heerenveen ... ald-start/
"Over 2,5 jaar staat er als het goed is een volledig nieuw sportpark
17 maart 2023:
https://www.feanonline.nl/sc-heerenveen ... atterwald/"
"Heerenveen heeft het geld voor nieuw complex niet, moet voor 1-1-25 rond zijn"
Overzichtje:
19 januari 2012 (!!):
https://www.feanonline.nl/heerenveen-wi ... yslanello/
"Beleidsplan 2011-2014 vraagt om nieuw trainingscomplex"
21 december 2017:
https://www.feanonline.nl/vernieuwing-s ... lag-maken/
"We moeten binnen nu en 5 jaar een slag maken, we zijn in gesprek met de gemeente"
30 november 2019:
https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2 ... ngscomplex
"Wij kunnen niet op de gemeente wachten"
1 september 2020:
https://www.voetbaltotaal.net/2020/09/0 ... w%C3%A2ld/
"Intentieverklaring voor renovatie SKW"
7 maart 2021:
https://www.feanonline.nl/roozemond-pos ... mee-bezig/
"Het plan van eisen is klaar"
2 mei 2021:
https://www.feanonline.nl/roozemond-pos ... r-geweest/
"We hebben een mooi gedetailleerd plan, willen dit jaar eerste paal in de grond hebben"
5 juli 2022:
https://www.feanonline.nl/sc-heerenveen ... ald-start/
"Over 2,5 jaar staat er als het goed is een volledig nieuw sportpark
17 maart 2023:
https://www.feanonline.nl/sc-heerenveen ... atterwald/"
"Heerenveen heeft het geld voor nieuw complex niet, moet voor 1-1-25 rond zijn"
-
- Selectiespeler
2019. sc Heerenveen: 'We kunnen niet wachten op de gemeente.'
2025. Gemeente Heerenveen: 'We kunnen niet wachten op sc Heerenveen.'
2025. Gemeente Heerenveen: 'We kunnen niet wachten op sc Heerenveen.'
-
- Invaller
Klopt, onder iedere nieuwe directeur/voorzitter hetzelfde verhaal en ja, het is een moeilijk verhaal maar wel een vitaal onderdeel van onze club en ieder jaar boeren we iets verder achteruit. Als je echt die stap naar "Europees" wilt maken zullen ook de randvoorwaarden daarop afgestemd dienen te zijn/worden en daar is een actueel/modern trainingscomplex een groot onderdeel van. Kortom, wij hebbeb behoefte aan een "leider" die, hoe moeilijk ook, wel eens tot afronding van open dossiers komt want zonder zal de club nooit een volgende stap kunnen maken. AZ is het voorbeeld, die liep wat achter ons maar heeft het opgezet en vervolgens onderhouden daar waar wij het opgezet hebben en laten verstoffen en kijk eens hoe zij daar nog altijd de vruchten van plukken. Als dan ook nog bedenkt hoeveel wij verdiend hebben in, met name de goede jaren, doet dat extra pijn want klaarblijkelijk weet onze club al heel erg lang hoe je "verkeerd" moet investeren. Er had in die jaren een constante geldstroom naar SKW gemoeten zodat die bij de tijd bleef i.p.v. achterover leunen. SKW/Jeugdopleiding, iets wat de club mede groot heeft gemaakt is helemaal verwaarloosd.
Eens een Feanfan,.......,Altijd een Feanfan
-
- Wereldspeler
Ik vind het ook ongelofelijk dat er geen duidelijk gegeven wordt over hoe het nu staat met de financiering van SKW. Zeg gewoon of het wel of niet lukt en hoe er eventueel een oplossing gevonden kan worden. Ik vind overigens niet dat de club elk jaar een aantal procenten minder word. Dat roept Roelof de Vries ook maar steeds maar qua TV gelden halen we veel geld binnen en dat moeten we vast zien te houden. Door de laatste jaren 8e, 8e en 11e te worden hebben we best goede zaken gedaan op de tv ranglijst. Verder nemen de inkomsten qua sponsoring toe en de recettes uit wedstijdbezoek. Nu is het zaak heel snel een technisch directeur aan te stellen en een nieuwe hoofdscouting. Bij twijfel aan Kenneth Zandvliet niet verlengen lijkt mij.
-
- Selectiespeler
Voor 1 januari gaat het niet lukken, maar het is niet zo dat het dan gelijk helemaal van de baan is.
-
- Wereldspeler
Het komt een beetje over of ze hopen dat vóór 1 januari er ineens 15 miljoen uit de lucht komt vallen
-
Vrieskist Verified
- Beheerder
Misschien doen ze mee aan de oudejaarsloterij?
-
- Selectiespeler
Natuurlijk, de zoektocht naar een trainingsaccommodatie kan weer opnieuw beginnen, het eerste elftal speelt wisselvallig en staat nog niet waar we dat zouden willen, maar op financieel gebied zijn er wel veel dingen die goed gaan.
Deal Disney
Door de nieuwe deal met Disney voor het uitzenden van de live wedstrijden stijgen de inkomsten van Heerenveen van 4,9 miljoen in 23/24, naar 6,5 miljoen in 24/25 tot rond de 7 miljoen vanaf 25/26. Vaak wordt er dan snel bij gezegd dat andere clubs ook meer geld krijgen en je qua concurrentievermogen niets opschiet. Dat klopt niet helemaal, bij een stijging van 40% op een uitgangsbedrag van 5 miljoen heb je 2 miljoen meer aan inkomsten, terwijl een stijging van 40% op een bedrag van 2 miljoen maar 8 ton extra in het laatje brengt. Ten opzichte van de laagvliegers krijgen we dus meer dan een miljoen extra.
Ranglijst tv-gelden
Doordat we een stabiele kracht zijn in de Eredivisie en alle andere clubs buiten de top 6 de afgelopen 10 jaar één op meerdere jaren in de KKD hebben gespeeld staan we stevig op plaats nummer 7. De grootste concurrenten op deze lijst zijn Sparta en Vitesse, die beide een slecht seizoen kennen. Als je de huidige stand doortrekt tot het einde van het seizoen zijn er nog geen directe concurrenten voor plek 7. Zelfs als je die eindstand kopieert en ook gebruikt als eindstand van volgend seizoen hebben we nog een redelijke marge.
Eindstand 2024/25
Eindstand 2025/26
Particuliere omzet
Het stadion wordt steeds voller! Het aantal seizoenkaarten en aantal losse kaarten dat verkocht wordt blijft stijgen. Met als spin-off hogere opbrengsten uit horeca en merchandising. Afgelopen seizoen was op al deze vlakken een stijging te zien en die stijging zal dit jaar zeker doorzetten. Op een gegeven moment kom je wel op een punt dat het stadion zo vol zit dat het financieel aantrekkelijker is dat het aantal seizoenkaarten niet meer stijgt, omdat je dan minder (duurdere) losse kaarten verkoopt.
Sponsoring
De sponsoromzet is van 2022/23 naar 2023/24 met 8,5% gestegen naar 8,3 miljoen. Hier ligt ook wel de grootste kans/uitdaging, want rond 2010 was dit nog meer dan het dubbele.
Strategisch plan 2024/28
Het strategisch plan heeft als einddoel een omzet van 25 miljoen en een operationeel tekort van 1,5 miljoen. Doordat de omzet door de hogere tv-inkomsten sowieso met 1,5 miljoen gaat stijgen, zitten we in het lopende seizoen minimaal op een omzet van 22 miljoen en lopen we de dus voor op de raming van het strategisch plan. Het operationeel tekort van het lopende seizoen is wel in lijn met deze raming, zo'n 3 miljoen. Dit tekort was enkele jaren geleden nog 6 tot 7 miljoen euro.
Dit was mijn spreekbeurt, bedankt voor jullie aandacht!
Deal Disney
Door de nieuwe deal met Disney voor het uitzenden van de live wedstrijden stijgen de inkomsten van Heerenveen van 4,9 miljoen in 23/24, naar 6,5 miljoen in 24/25 tot rond de 7 miljoen vanaf 25/26. Vaak wordt er dan snel bij gezegd dat andere clubs ook meer geld krijgen en je qua concurrentievermogen niets opschiet. Dat klopt niet helemaal, bij een stijging van 40% op een uitgangsbedrag van 5 miljoen heb je 2 miljoen meer aan inkomsten, terwijl een stijging van 40% op een bedrag van 2 miljoen maar 8 ton extra in het laatje brengt. Ten opzichte van de laagvliegers krijgen we dus meer dan een miljoen extra.
Ranglijst tv-gelden
Doordat we een stabiele kracht zijn in de Eredivisie en alle andere clubs buiten de top 6 de afgelopen 10 jaar één op meerdere jaren in de KKD hebben gespeeld staan we stevig op plaats nummer 7. De grootste concurrenten op deze lijst zijn Sparta en Vitesse, die beide een slecht seizoen kennen. Als je de huidige stand doortrekt tot het einde van het seizoen zijn er nog geen directe concurrenten voor plek 7. Zelfs als je die eindstand kopieert en ook gebruikt als eindstand van volgend seizoen hebben we nog een redelijke marge.
Eindstand 2024/25
Eindstand 2025/26
Particuliere omzet
Het stadion wordt steeds voller! Het aantal seizoenkaarten en aantal losse kaarten dat verkocht wordt blijft stijgen. Met als spin-off hogere opbrengsten uit horeca en merchandising. Afgelopen seizoen was op al deze vlakken een stijging te zien en die stijging zal dit jaar zeker doorzetten. Op een gegeven moment kom je wel op een punt dat het stadion zo vol zit dat het financieel aantrekkelijker is dat het aantal seizoenkaarten niet meer stijgt, omdat je dan minder (duurdere) losse kaarten verkoopt.
Sponsoring
De sponsoromzet is van 2022/23 naar 2023/24 met 8,5% gestegen naar 8,3 miljoen. Hier ligt ook wel de grootste kans/uitdaging, want rond 2010 was dit nog meer dan het dubbele.
Strategisch plan 2024/28
Het strategisch plan heeft als einddoel een omzet van 25 miljoen en een operationeel tekort van 1,5 miljoen. Doordat de omzet door de hogere tv-inkomsten sowieso met 1,5 miljoen gaat stijgen, zitten we in het lopende seizoen minimaal op een omzet van 22 miljoen en lopen we de dus voor op de raming van het strategisch plan. Het operationeel tekort van het lopende seizoen is wel in lijn met deze raming, zo'n 3 miljoen. Dit tekort was enkele jaren geleden nog 6 tot 7 miljoen euro.
Dit was mijn spreekbeurt, bedankt voor jullie aandacht!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- jeewee
- Basisspeler
Bedankt voor de vele duidingen op dit forum Abenello, geeft het forum glans en vooral inhoud!
Hoewel ik niet altijd inhoudelijk reageer, zijn dit wel de onderwerpen waarvoor ik het forum lees.
Hoewel ik niet altijd inhoudelijk reageer, zijn dit wel de onderwerpen waarvoor ik het forum lees.
.-
-
Verified
- Wereldspeler
Ontvangt de club een percentage van de horeca? Ik dacht dat het 'gewoon' kaal verpacht was aan externe partijen voor een vast bedrag per seizoen.
-
- Selectiespeler
Ik ken de constructie niet precies, maar vorig seizoen ging er bijvoorbeeld 80.000 euro meer naar sc Heerenveen dan het seizoen ervoor. Wellicht deels kale pacht en kan Heerenveen deels meeprofiteren van groeiende omzet.