Begroting/financiën van sc Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Abenello
Bankzitter

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Bericht door Abenello »

Vrieskist schreef: 20-05-2024 22:49 Goed verhaal, en dit stukje vond ik wel interessant, waarin zit dit dan precies? Betalen wij de spelers relatief weinig of hebben we teveel personeel.
Ik vermoed dat wij de organisatie buiten het voetbal (misschien is kantoorpersoneel niet de juiste term) in de jaren 2000-2010 opgebouwd hebben naar subtop niveau en dit min of meer in tact gelaten hebben, terwijl de omzet nu veel lager is.
Alfred
Wereldspeler

Bericht door Alfred »

Ik heb het idee dat Sc Heerenveen vergeleken met andere clubs hoge kosten aan 'kantoorpersoneel' heeft. Is dat niet te vergelijken met een in grote vergelijkbare club als FC Groningen? Ook de is er sprake van een duur wagenpark heb ik wel eens begrepen. Wat de afschrijvingen betreft daar hebben we bij huidige selectie toch redelijk goed zaken kunnen doen. Noppert, Braude, van Beek, Kohlert, Tahiri, van Amersfoort, van Ee en Nunnely allemaal transfervrij gekomen, wellicht wat tekengeld. Brouwers, Olsson, Sahraoui en Nicolaescu en Haye zijn gekomen voor reële transfersommen. Alleen Karlsbakk is een verschrikkelijke miskleun helaas.
jeewee
Basisspeler

Bericht door jeewee »

Abenello schreef: 20-05-2024 23:08 Ik vermoed dat wij de organisatie buiten het voetbal (misschien is kantoorpersoneel niet de juiste term) in de jaren 2000-2010 opgebouwd hebben naar subtop niveau en dit min of meer in tact gelaten hebben, terwijl de omzet nu veel lager is.
https://www.nu.nl/voetbal/6091023/tien- ... risis.html

We hebben wel eens wat personeel moeten ontslaan, maar weet niet of dit na de coronacrisis weer is 'aangevuld'. Ook dacht ik dat in de Robert Veenstra tijd wel eens is bezuinigd op personeel. Zie zo nu en dan op LinkedIn wel eens nieuwe personeelsleden voorbij komen (met name commercie), maar geen idee hoe dit in verhouding is tot andere eredivisieclubs.
.-
Abenello
Bankzitter

Bericht door Abenello »

Alfred schreef: 21-05-2024 22:51 Ik heb het idee dat Sc Heerenveen vergeleken met andere clubs hoge kosten aan 'kantoorpersoneel' heeft. Is dat niet te vergelijken met een in grote vergelijkbare club als FC Groningen? Ook de is er sprake van een duur wagenpark heb ik wel eens begrepen. Wat de afschrijvingen betreft daar hebben we bij huidige selectie toch redelijk goed zaken kunnen doen. Noppert, Braude, van Beek, Kohlert, Tahiri, van Amersfoort, van Ee en Nunnely allemaal transfervrij gekomen, wellicht wat tekengeld. Brouwers, Olsson, Sahraoui en Nicolaescu en Haye zijn gekomen voor reële transfersommen. Alleen Karlsbakk is een verschrikkelijke miskleun helaas.
Groningen gaf in 2022/23 15,7 miljoen uit aan personeelskosten, waarvan 9 miljoen aan spelers en technische staf. 43% voor het overige personeel.

Bij Heerenveen is die uitsplitsing niet goed te maken omdat het jaarverslag lang niet zo gedetailleerd is als Groningen. Heerenveen gaf 13,2 miljoen uit aan personeelskosten en 4,5 miljoen is een veelgehoord bedrag van het spelersbudget, laat daar nog eens 1,5 miljoen bijkomen voor de technische staf. Dan zit je op 6 miljoen. 55% voor het overige personeel.
Abenello
Bankzitter

Bericht door Abenello »

Heel goed en belangrijk dit.

edaluz
Invaller

Bericht door edaluz »

Er worden behoorlijke stappen in de goede richting gezet, en met de doorverkooppercentages op Veerman & Van Ewijk alsmede het team dat er nu staat, glooit er weer een heel mooi licht aan de horizon qua toekomstige financiële opbrengsten. Met het team dat er nu al staat en hele sfeer rondom de club, zal het financieel alleen maar steviger komen te staan, ondanks de zorgen die er desondanks nog altijd zijn.

Na de jarenlange, continue negatieve berichtgeving over de fikse tekorten, zal de focus hopelijk weer ouderwets op de sportieve ontwikkeling komen te liggen. We zijn er nog niet, als je het zo leest hebben we nog 1 goede verkoop van 4-5 miljoen nodig het komende jaar om echt uit de zorgen te zijn, dat moet er wel in zitten toch?
want morgen wordt alles anders
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

Goed nieuws! Een operationeel tekort van 1-2 miljoen is wat mij betreft uiteindelijk een verantwoord risico op basis van 35 jaar trackrecord als ontzettend goed instituut voor inkoop en verkoop van talentvolle spelers.

Wel een kanttekening, het operationele tekort is voor een aanzienlijke deel teruggelopen door een betere TV-deal. Alle concurrenten hebben ook een betere TV-deal, bij ons komt dat geld in het operationele tekort terecht. Andere clubs kunnen het wellicht wel uitgeven. Dus dat het tekort kleiner is geworden is boekhoudkundig heel mooi, maar onze relatieve concurrentiepositie is misschien wel verslechterd.
Ebiede
Verified
Forumicoon

Bericht door Ebiede »

17 van de 18 eredivisieclubs hebben deze problemen. Voor het merendeel zullen de rv gelden daar verdwijnen. Als je dieper kijkt zijn de absurde salarissen een groot deel van het probleem.
Spijt heb je morgen maar!
Abenello
Bankzitter

Bericht door Abenello »

Ebiede schreef: 02-08-2024 10:28 17 van de 18 eredivisieclubs hebben deze problemen. Voor het merendeel zullen de rv gelden daar verdwijnen. Als je dieper kijkt zijn de absurde salarissen een groot deel van het probleem.
Onzin. Er waren maar 5 clubs die het tekort zo hebben laten oplopen als Heerenveen. Twee spelen nu CL en de andere drie hebben een externe eigenaar.

Het voordeel van Heerenveen is dat ze per saldo meer overhouden aan de stijging van het TV geld, dan de clubs die lager in het klassement staan.

En waar sommige andere clubs nu wel tegenaan lopen is dat ze de stap van kunstgras naar natuurgras gemaakt hebben. Dat scheelt tonnen aan onderhoud en huur van trainingsvelden.
IMG_9341.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Makkum8
Basisspeler

Bericht door Makkum8 »

Meende ook gelezen te hebben dat 16 van de 18 eredivisie werken met een operationeel tekort. SCH was 1 van de clubs waar deze in verhouding tot de totale begroting relatief hoog was. Daarnaast waren er een aantal clubs (Utrecht, NEC, Fortuna en Vitesse) waarvan de eigenaren het gat in de begroting wel aanvulden. Link, als het niet goed gaat. Zie Vitesse.

Zaak is dat de begroting van SCH omhoog gaat los van de tv-deal. Dit maakt onze club minder kwetsbaar/ afhankelijk van de tv-rechten mocht er een paar keer een slechte plek op de ranglijst zijn aan het eind van het seizoen
Groningen en Cambuur een pot nat, Makkum is de 12e stad!!
SuperFrysk
Selectiespeler

Bericht door SuperFrysk »

Kaz_SCH schreef: 02-08-2024 09:34 Goed nieuws! Een operationeel tekort van 1-2 miljoen is wat mij betreft uiteindelijk een verantwoord risico op basis van 35 jaar trackrecord als ontzettend goed instituut voor inkoop en verkoop van talentvolle spelers.

Wel een kanttekening, het operationele tekort is voor een aanzienlijke deel teruggelopen door een betere TV-deal. Alle concurrenten hebben ook een betere TV-deal, bij ons komt dat geld in het operationele tekort terecht. Andere clubs kunnen het wellicht wel uitgeven. Dus dat het tekort kleiner is geworden is boekhoudkundig heel mooi, maar onze relatieve concurrentiepositie is misschien wel verslechterd.
Toch vangen wij doorgaans meer aan transfergelden dan veel concurrenten. Onze achilleshiel is alleen het begrotingstekort, daarom kunnen we niet steeds doorgroeien. Mocht dat een keer opgelost worden, dan kan er veel meer geherinvesteerd worden.
AMDJ
Verified
Beheerder

Bericht door AMDJ »

Iemand enig idee met welke begroting we dit jaar werken? Ik weet dat we in 2022 nog rond de 18 miljoen hingen en in 2023 boven de 19 miljoen. Maar met clubs als Sparta en NEC boven de 20 miljoen ben ik wel nieuwsgierig waar wij dit jaar op zitten.
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

Het streven was om dit jaar op minimaal 20 miljoen te zitten
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler

Bericht door badfrisianboy »

AMDJ schreef: 27-08-2024 11:08 Iemand enig idee met welke begroting we dit jaar werken? Ik weet dat we in 2022 nog rond de 18 miljoen hingen en in 2023 boven de 19 miljoen. Maar met clubs als Sparta en NEC boven de 20 miljoen ben ik wel nieuwsgierig waar wij dit jaar op zitten.
Vorig seizoen zijn we volgens mij geëindigd met een begroting van € 20,2 (inkomsten).

Dit seizoen werken we met een begroting van ongeveer € 22,0 miljoen. Dit heb ik Ferry de Haan ergens horen zeggen. Al weet ik niet meer waar exact.

Verder zou het operationeel tekort dit seizoen verder worden teruggebracht naar ongeveer € 3,0 miljoen. Dat was afgelopen seizoen nog rond de € 5,0 miljoen en twee seizoenen terug nog rond de € 7,0 miljoen.
SuperFrysk
Selectiespeler

badfrisianboy schreef: 27-08-2024 12:09 Vorig seizoen zijn we volgens mij geëindigd met een begroting van € 20,2 (inkomsten).

Dit seizoen werken we met een begroting van ongeveer € 22,0 miljoen. Dit heb ik Ferry de Haan ergens horen zeggen. Al weet ik niet meer waar exact.

Verder zou het operationeel tekort dit seizoen verder worden teruggebracht naar ongeveer € 3,0 miljoen. Dat was afgelopen seizoen nog rond de € 5,0 miljoen en twee seizoenen terug nog rond de € 7,0 miljoen.
Ik weet dat het mede door die nieuwe TV deal komt, maar wat is dit lekker zeg. Stel je verkoopt weer een Ejuke/Sarr/Sahroaui. Dan kun je ook eens echt door investeren op meerdere posities. Vervolgens meerdere pareltjes aantrekken en die verkopen. Zo kun je als club echt weer eens stappen gaan maken.
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

Over het algemeen gaan alle clubs er op vooruit, dus voor je concurrentiepositie verandert er niks.
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

badfrisianboy schreef: 27-08-2024 12:09 Vorig seizoen zijn we volgens mij geëindigd met een begroting van € 20,2 (inkomsten).

Je kunt per definitie niet eindigen met een andere begroting dan waar je mee begon, het is immers een begroting en geen jaarrekening. In de voetballerij worden dingen nog wel eens door elkaar gebruikt. Jij hebt het over een omzet van €20,2 miljoen, maar in de voetballerij wordt juist vaak gekeken naar de uitgaven: Hoeveel geld gaan we spenderen in seizoen X. Dat ligt bij ons al jaren veel hoger dan de omzet, buiten transfers gerekend.
SuperFrysk
Selectiespeler

Kaz_SCH schreef: 27-08-2024 12:38 Over het algemeen gaan alle clubs er op vooruit, dus voor je concurrentiepositie verandert er niks.
Maar doorgaans verkopen wij spelers voor hogere sommen dan een GAE, Sparta en NEC. Dat is de naam die we nog altijd hebben.
Kaz_SCH
Verified
Wereldspeler

Bericht door Kaz_SCH »

SuperFrysk schreef: 27-08-2024 12:54 Maar doorgaans verkopen wij spelers voor hogere sommen dan een GAE, Sparta en NEC. Dat is de naam die we nog altijd hebben.
Dat is zeker waar! Wordt wel tijd dat er weer eens eentje écht slaagt
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler

Bericht door badfrisianboy »

Kaz_SCH schreef: 27-08-2024 12:40 Je kunt per definitie niet eindigen met een andere begroting dan waar je mee begon, het is immers een begroting en geen jaarrekening. In de voetballerij worden dingen nog wel eens door elkaar gebruikt. Jij hebt het over een omzet van €20,2 miljoen, maar in de voetballerij wordt juist vaak gekeken naar de uitgaven: Hoeveel geld gaan we spenderen in seizoen X. Dat ligt bij ons al jaren veel hoger dan de omzet, buiten transfers gerekend.
Mijn formulering was inderdaad enigszins ongelukkig.

De cijfers die ik gaf waren de omzetcijfers inderdaad. De inkomsten uit gewone bedrijfsvoering, zonder transferinkomsten.

De 'begrotingen' van de betaald voetbalclubs die je in de media ziet verschijnen zijn volgens mij ook feitelijk vaak de omzetcijfers.
Plaats reactie