Tweede Bosman arrest

› wie (nog) niet pompeblêden draagt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
vlqrt
Superster
Berichten: 3043
Lid geworden op: 11-08-2003 13:17
Locatie: Leeuwarden

Tweede Bosman arrest

Bericht door vlqrt »

1. Luxemburg-uit: altijd lastig …
Als rechters en juristen in Luxemburg spreken, houdt de internationale voetbalwereld zijn adem in. Dat was midden jaren negentig zo. Het Europees Hof van Justitie, dat zetelt in het groothertogdom, haalde toen het verdienmodel van voetbalclubs onderuit, door in het Bosman-arrest te bepalen dat spelers aan het einde van hun contract vrij zijn om zonder vergoeding naar een andere club over te stappen.
In december werden de Uefa en de Fifa teruggefloten. Die voetbalbonden dwarsboomden het plan voor een nieuwe competitie buiten hen om, de zogeheten Super League. Dat was in strijd met het Europese mededingingsrecht, oordeelde ‘Luxemburg’.
Een nieuwe aardschok ligt in het verschiet. Maciej Szpunar, de Poolse advocaat-generaal van het Europees Hof, vindt namelijk dat een club niet getroffen mag worden door financiële en sportieve sancties als het een speler in dienst neemt die een contract bij een andere club eenzijdig heeft opgezegd. In dit geval ging het om Lassana Diarra, die in 2013 vertrok bij de Russische club Lokomotiv Moskou en hoopte bij Charleroi in België aan de slag te kunnen.
Die transfer ging niet door, omdat Charleroi volgens de voetbalregels aansprakelijk kon zijn voor de claim die Lokomotiv op Diarra meende te hebben. Én omdat de club kon voorkomen dat Diarra speelgerechtigd zou worden.
Zoiets is in strijd met zowel het vrije verkeer van personen dat geldt in de EU als met het Europese mededingingsrecht, stelde Szpunar vorige week in zijn advies. Het Hof hoeft adviezen van advocaat-generaals niet over te nemen in zijn vonnis, maar meestal gebeurt dat wel.
… en voetbalclubs sidderen al
Het definitieve arrest volgt dit najaar. Robby Houben, hoogleraar sportondernemingsrecht aan de Universiteit Antwerpen, gaat er alvast goed voor zitten. ‘Dit heeft de potentie een tweede “Bosman” te worden. Een speler die elders meer kan verdienen, kan nu alleen weg als er een transfersom wordt betaald of als hij aan het einde van zijn contract zit. Als dit advies standhoudt, kan hij straks eenzijdig zijn contract opzeggen en vertrekken.’
Er staat vooral voor ‘kleine voetballanden’ zoals Nederland en België veel op het spel, meent Houben. ‘Hun transferinkomsten kunnen rap gaan opdrogen.’
Kunnen ze er nog wat tegen doen? ‘Ze moeten de urgentie hiervan inzien en een collectief akkoord tussen clubs en spelers zien te sluiten over een transfersysteem dat juridisch wel standhoudt en waar toch iets van solidariteit tussen clubs uit grote en kleine landen terugkomt.’

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/1515488/europees ... et-voetbal
Kortom, mocht deze uitspraak fout gaan en spelers krijgen meer rechten krijgen wij het gat in het budget nooit gedicht.
Het is maar een spelletje
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6273
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door Ebiede »

Dat is natuurlijk veel breder dat is de nekslag voor 99% van de voetbalclubs.
Spijt heb je morgen maar!
SuperFrysk
Invaller
Berichten: 411
Lid geworden op: 08-08-2023 19:49

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door SuperFrysk »

Dat is precies de reden waarom dit nooit gaat gebeuren. En stel het gebeurt wel, dan veranderd heel het voetbal en komt er ook wel weer een oplossing voor clubs zoals Heerenveen.
vlqrt
Superster
Berichten: 3043
Lid geworden op: 11-08-2003 13:17
Locatie: Leeuwarden

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door vlqrt »

SuperFrysk schreef: 20-05-2024 09:13 Dat is precies de reden waarom dit nooit gaat gebeuren. En stel het gebeurt wel, dan veranderd heel het voetbal en komt er ook wel weer een oplossing voor clubs zoals Heerenveen.
Ik help het je hopen, ik hoop dat het salaris voor een doorsnee Eredivisie voetballer weer wat richting het normale gaat.
Op korte termijn is het natuurlijk heel slecht voor de eredivisie en op lange termijn moet je maar afwachten.

Voor Heerenveen zou het niet slecht zijn om rendabel te worden zonder transfer inkomsten, hoe je het ook bekijkt .. het is een riskant verdienmodel.
Het is maar een spelletje
SuperFrysk
Invaller
Berichten: 411
Lid geworden op: 08-08-2023 19:49

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door SuperFrysk »

vlqrt schreef: 20-05-2024 09:35 Ik help het je hopen, ik hoop dat het salaris voor een doorsnee Eredivisie voetballer weer wat richting het normale gaat.
Op korte termijn is het natuurlijk heel slecht voor de eredivisie en op lange termijn moet je maar afwachten.

Voor Heerenveen zou het niet slecht zijn om rendabel te worden zonder transfer inkomsten, hoe je het ook bekijkt .. het is een riskant verdienmodel.
Maar we doen net of het alleen bij Heerenveen zo is, maar als je kijkt naar vrijwel alle Eredivisie-clubs, zijn ze op een paar na allemaal afhankelijk van transfers. Ik vind dat bij ons ook altijd wel heel erg de nadruk op het tekort ligt. Het is een feit, maar het is ook een feit dat we geen investeerder hebben die de tekorten opvult. Zonder externe investeerders zouden veel clubs in Nederland in hetzelfde schuitje zitten als Heerenveen.
vlqrt
Superster
Berichten: 3043
Lid geworden op: 11-08-2003 13:17
Locatie: Leeuwarden

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door vlqrt »

Ik denk dat wanneer je kijkt naar Heracles, Go Ahead, RKC of PEC er veel minder de nadruk ligt op transfers.

Door allerhande redenen (goed presteren van Groningen en Cambuur, maar ook een stuk beleid) is er nu een veel kleinere groep bedrijven die Heerenveen steunen.
Ik heb het gevoel dat wanneer je dat weer weet te herstellen en de sponsorgelden binnenkomen omdat Heerenveen een plek is waar je met je relaties wilt zijn … dan zou je ook zien dat je veel minder afhankelijk wordt van transfers.


Al is dat wat offtopic.
Het is maar een spelletje
Jazz
Verified
Beheerder
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11-05-2015 16:56
Locatie: Leiden

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door Jazz »

Dit zal in zijn huidige vorm de doodsteek zijn voor clubs die MOETEN verkopen om hun hoofd boven water te houden.
Heerenveen fan in Leiden
N01tra
Verified
Jeugdspeler
Berichten: 37
Lid geworden op: 12-03-2019 15:07

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door N01tra »

Doodsteek voor elke club zonder externe financiers en/of suikeroompjes.

Als spelers voor een paar euro meer elders aan de bak kunnen, zijn ze weg.
Wat mij logisch lijkt is dat salarissen gaan stijgen om maar de spelers (gratis) op te halen of te behouden. De redenatie van spelers zal, denk ik, zijn: "Joh, je bespaart een 2 miljoen aan transfersommen, geeft dat maar aan mij!"

Zonder een salarisplafond is het einde zoek, vrees ik.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 113
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door Abenello »

Dit is zeker slecht nieuws voor sc Heerenveen en het scenario wordt helemaal zwart als Olsson en Sahraoui deze zomer al transfervrij de deur uitlopen.

We zijn in dat geval genoodzaakt om zo snel mogelijk het operationele tekort weg te werken en dat is niet onmogelijk:

- Het operationele tekort is dit lopende seizoen 5 miljoen
- Over twee seizoenen stijgt het tv geld met 3 miljoen + extra geld dat er eventueel nog mee te verdienen valt in het buitenland.
- De seizoenkaarthouders, losse kaartverkoop en sponsoren stijgen sinds de coronatijd gestaag door. Laat daar over twee jaar nog eens 1 miljoen uit te halen zijn.
- Het duurt eigenlijk al veel te lang, maar Ferry de Haan denkt nog steeds dat er ‘in stapjes’ wat van de huurprijs van het stadion af te krijgen, over twee jaar -0,5 miljoen per jaar?
- In plaats van de 7 ton van Ausnutria zou er volgens ‘eigen onderzoek’ minimaal 1 miljoen op te halen moeten zijn bij een hoofdsponsor. +0,3 miljoen

Dan blijft er vast en zeker nog een tekort over en zul je keihard moeten bezuinigen. Wat heb je bijvoorbeeld aan een jeugdopleiding als je talenten straks gratis opgehaald kunnen worden? En waarom betalen wij (volgens mij als één van de weinige clubs) meer salaris aan kantoorpersoneel dan aan spelers.

Vervolgens komt dan nog de vraag hoe hoog het salarisbudget moet zijn om te blijven concurreren. Dat is lastig te zeggen. PEC en Fortuna moeten komend seizoen al flink bezuinigen. Andere clubs met een begrotingstekort zullen ook moeten bezuinigen, clubs met geen of een klein begrotingstekort zullen daarvoor beloond worden.

Dit was mijn spreekbeurt. Bedankt voor het lezen.
Abenello
Nieuw talent
Berichten: 113
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door Abenello »

De LC heeft dit nu ook opgepakt:

Abenello
Nieuw talent
Berichten: 113
Lid geworden op: 28-06-2023 08:44

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door Abenello »

Een paar overdenkingen:

- Gek eigenlijk dat Diarra dit aanhanging maakt bij het Europese Hof terwijl het om een geschil met een Russische club ging.
- Het gaat om een uitspraak betreffende de EU. Dus zullen Engelse, Amerikaanse, Russische, Turkse en andere clubs buiten de EU hier normaal gesproken niet bij gebaat zijn.
- Als Diarra in het gelijk wordt gesteld dan kan Heerenveen zelf ook vele spelers gratis ophalen.
fuotbalgek
Superster
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13-05-2013 16:35

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door fuotbalgek »

Het eerste Bosman arrest wat arbeidsrechtelijk volledig terecht dit is vooral een far fetch.
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15970
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door Heerenveen rules »

Kijk eerst naar eens kritisch naar het beleid wat hier gevoerd wordt. Eigenlijk is het een schande dat je jaar in, jaar uit zoveel verlies draait. Ze zijn dus al jaren niet in staat gelijk te draaien. Dan zit je in zo'n situatie en dan haal je Karllsbak voor ruim 2 miljoen..... Dus de scouting deugt niet en dan deugt er veel meer niet. Uit de opleiding komt al jaren niks ( kijk naar de trainers die er rondlopen) en de huur van het stadion ligt veel te hoog nog steeds. Dus als hier nu eens eerst gied bestuurt wordt, dan is zo'n uitspraak ook minder schokkend.
Ebiede
Verified
Forumicoon
Berichten: 6273
Lid geworden op: 09-12-2004 19:02

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door Ebiede »

Wat er in het verleden gedaan is, is inderdaad niet allemaal goed. Het doet me deugt dat Foppe deze week zegt dat er heel veel goed gaat en positief is over de toekomst.
Spijt heb je morgen maar!
badfrisianboy
Verified
Wereldspeler
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05-07-2015 21:02

Re: Tweede Bosman arrest

Bericht door badfrisianboy »

Eerder schreef ik in een ander topic het volgende:

Ik heb vandaag de podcast van Radio Camataru geluisterd met daarin als gast Foppe de Haan. De passie waarmee hij nog altijd praat is hartverwarmend. Als je naar hem luistert moet je wel gemotiveerd raken. Echt een aanrader om deze podcast te luisteren.

Als je hem zo hoort dan is het verschil met een trainer als Kees van Wonderen zo verschrikkelijk groot en dan moet laatstgenoemde nog zoveel leren.

Gevoelsmatig zit Robin van Persie als trainer en persoon dan veel dichter bij de trainer Foppe de Haan.

Kreeg door de podcast ook een beter beeld bij de nieuwe hoofd jeugdopleidingen (HJO) Bote Talsma. En als je Foppe de Haan zo hoort over deze nieuwe HJO dan zou dit wel eens een schot in de roos kunnen zijn.

Soms hoor je mensen wel kritiek hebben op het feit dat er niet wordt geluisterd naar Foppe en Riemer en dat beide niet worden betrokken bij het beleid. Maar gezien het verhaal van Foppe ligt dat dus wel wat anders en zeker een stuk genuanceerder.

Aan het eind van de podcast gaf Foppe de Haan ook aan dat er overal binnen de club beweging is. Bij de commercie, bij de jeugdopleiding, etc. En dat de kans volgens hem nog nooit zo groot is geweest dat er veranderingen komen die Heerenveen weer de club kunnen maken die het vroeger was. Hij was daar best positief over.

Ondanks veel zaken die soms zorgen baren bij onze mooie club, en die ook wel werden benoemd, tegelijkertijd een podcast die ook wel hoop geeft dat er ontwikkelingen ten goede gaande zijn binnen de club.

Bij deze de link:
https://radiocamataru.nl/episode/2024-0 ... e-de-haan/

Tot zover mijn bijdrage in een ander topic.

Uiteraard snap ik de kritische houding van Heerenveen rules en er zijn in het verleden teveel zaken fout gegaan. Toch denk ik, net als Foppe de Haan, dat het beleid ten goede aan het keren is. Dit is al ingezet onder Cees Roozemond en die trend zet zich voort onder Ferry de Haan gesteund door de nieuwe mensen in de Raad van Commissarissen en Stichtingsbestuur. Veranderingen kosten nu eenmaal tijd. Niet functionerende mensen zullen vervangen moeten worden en nieuwe plannen en ideeën kosten tijd om geïmplementeerd te worden. De denkwijze en werkwijze van veel medewerkers zal moeten veranderen en mensen moeten wennen aan die nieuwe denkwijze en werkwijze.

Ondertussen loop je het risico dat bepaalde mensen die je aanstelt toch uiteindelijk niet goed functioneren of dat ze de werkwijze niet zo snel onder de knie hebben. De vorige Hoofd Jeugdopleidingen is daar een voorbeeld van.

Al met al duurt het misschien wel 5 - 8 jaar voor je echt in alle geledingen verbeteringen ziet. Als in de tussentijd alles in het leven duurder is geworden en ook onze club last heeft van inflatie, toegenomen energiekosten en een steeds hogere stadionhuur dan is het nog niet zo gemakkelijk om direct je kosten naar beneden te brengen. Tegelijkertijd vraagt een nieuwe werkwijze binnen de club ook financiële middelen. En dan is er de laatste jaren ook nog een enorme inhaalslag gemaakt om het stadion bij de tijd te krijgen en al het achterstallig onderhoud weg te werken. En ook dat kost simpelweg gewoon geld.

Ik ben van nature een positief mens, maar ik geef al een aantal jaren aan dat ik overal binnen de club beweging zie. Uiteraard kunnen er dan binnen die beweging genoeg fouten worden gemaakt, maar het feit dat het bestuur probeert zaken ten goede te keren vind ik op zich al hoopvol. Onder Luuc Eisenga heeft de club echt vele jaren stilgestaan en is er op geen enkel gebied iets in beweging gezet. Er is slechts 'op de winkel gepast' en dat ook nog eens op een hele slechte manier. Zoiets repareer je niet binnen een aantal jaar en we moeten de huidige beleidsbepalers ook de tijd gunnen om zaken te verbeteren en, niet onbelangrijk, ook de kans geven fouten te maken.

Nu is mijn mening niet zo van belang. Ieder anders mening is net zo belangrijk als die van mij. Maar ik ben wel blij dat iemand als Foppe de Haan, en aan diens mening zal wat meer waarde gehecht worden, mijn gevoel wat ik al een aantal jaren heb, bevestigd.
Plaats reactie