02-04-2005: sc Heerenveen-Ajax (2-1)

› je eigen voor- en nabeschouwingen

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Arnoud
Wereldspeler

Bericht door Arnoud »

Als de Amsterdammers (mokummers!!!) een andere bijnaam hadden gekregen
Nog één opmerking hierover Poenkt: verwar Amsterdammers niet met al die lui die bij Ajax komen. Ik geloof dat 75 % niet uit Amsterdam komt en dus bij lange na geen Mokummer is. Ik ken veel oudere amsterdamse Ajax-suipporters en neem van mij aan dat die een verschrikkelijke hekel hebben aan de zogenaamde geuzennaam.
Verder twijfel ik niet aan je afkeer van racisme en discriminatie.
Poenkt
Superster
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Heerenveen rules schreef:Maar KNJB? Noem eens wat voorbeelden dan waar dat uit blijkt?
Marco!!!! :blbl:
Graaijax Hamsterdam!!
Poenkt
Superster
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Arnoud schreef: Ik ken veel oudere amsterdamse Ajax-suipporters en neem van mij aan dat die een verschrikkelijke hekel hebben aan de zogenaamde geuzennaam.
Voor veel Amsterdammers is iedereen buiten de stad een boer! Als Groningen-supporter ben ik ook niet blij met die bijnaam. Maar soms is het leuk om terug te slaan met je geuzennaam. Trouwens, ik weet niet eens hoe je een koe moet melken! :D Ik woon al mijn hele leven in 1(2 eigenlijk) van de grootste steden van NL.

Ik vind dat de media het soms behoorlijk aandikt als het om de geuzennaam van onze 020-vrienden(zo beter?) gaat.
Graaijax Hamsterdam!!
Heerenveen rules
Forumicoon

Bericht door Heerenveen rules »

Zo, dat zijn heel wat voorbeelden! :roll:
Knap hoor.
Poenkt
Superster
Contacteer:

Bericht door Poenkt »

Is dat dan niet de grootste ergenis van dit moment!! Vergeet de rol van ome Johan C. te B. niet. De man heeft een hoop kwaliteiten, maar draaft soms helemaal door.Is wel medeveratwoordelijk voor het aanstellen van M vd B en zijn selectiebeleid.

Wedstrijden die in de Arena gespeeld dienen te worden ondanks de kritiek van spelers. Ajaks-pubers wensen niet meer in Utrecht spelen en daar wordt prompt gehoor aangegeven.

Vaak heeft Ajaks de voordeel van de twijfel bv bij een simpele ingooi. De club heeft bijna overal supporters op belangrijke plekken binnen de KN-020-B. Is niet voor niet de populairste club van NL...en dan schuilt ook een gevaar.
Graaijax Hamsterdam!!
Glick
Invaller

Bericht door Glick »

Heerenveen rules schreef:
Maar KNJB? Noem eens wat voorbeelden dan waar dat uit blijkt?

is het selecteren van Maduro je soms voorbij gegaan? Of Babel? Of(in mindere mate van ergernis) Heitinga? :x
Legendarysk
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Kwartet spelers kampt met blessure
29 maart 2005
Vier spelers van sc Heerenveen kampen op dit moment met een blessure. Arek Radomski heeft een enkelblessure en Ugur Yildirim en Arnold Bruggink hebben last van een hamstring. Keeper Boy Waterman liep in de wedstrijd tegen Jong Roemenië en knieblessure op.

Arek Radomski, die door de Poolse bondscoach was opgeroepen voor het spelen van een WK-kwalificatieduel tegen Azerbeidzjan, keerde zaterdag onverrichterzake terug in Heerenveen. Hij ondervond nog teveel hinder van de enkelblessure waar hij al een al een poosje mee kampt. Ugur en Arnold hebben beide last van de hamstring. Zij volgen een apart programma. Boy Waterman werd vrijdagmiddag in de rust van de wedstrijd Jong Roemenië - Jong Oranje vervangen door Remko Pasveer van FC Twente. Boy hield aan het met 0-2 verloren duel een knieblessure over.
Zeker is dat tainer Gertjan Verbeek zaterdag aanstaande tegen Ajax niet kan beschikken over Mka Väyrynen. De Fin is geschorst.
Als Radomski er maar bij is ben ik allang blij, voor Yildirim zijn plaats ben ik benieuwd wie hem gaat vervangen indien hij zaterdag nog te veel last van zijn blessure ondervind, hopelijk mag de gretige Haarala die plek opvullen.
Knillie
Jeugdspeler

Bericht door Knillie »

Is Mika geschorst voor de wedstrijd tegen Ajax?
Dat staat namelijk op http://www.sc-heerenveen.nl
Maar hij heeft dacht ik nog maar 3 x geel gekregen.
Bij 4 x geel ben je toch past geschorst.
Superfries88'
Forumicoon

Bericht door Superfries88' »

Bij vier gele kaarten ben je geschorst, tegen ADO pakte hij zijn derde en tegen Utrecht alweer zijn vierde.
Helaas maar hij is er niet bij.
D!£HÀ®Ð
Jeugdspeler

Bericht door D!£HÀ®Ð »

Niet alleen bruggink is gebleseerd, maar ook radomski en Yildrim (VI van vandaag)
Tel daar de schorsing van Vayryen bij op en ik ben ineens niet meer zo positief :?
Heerenveen rules
Forumicoon

Dan wordt het wel erg moeilijk inderdaad. Maar ik kan me een wedstrijd herinneren tegen Ajax toen het 3-3 werd en dat was haast met het tweede elftal, dus alles kan.
Maar zonder dit kwartet zal het erg lastig worden.
nahoj
Jeugdspeler

Bericht door nahoj »

Ja,dat is mooi balen,al die geblesseerden.Maar ja,we zullen wel zien.Positief blijven jongens! :D
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Heerenveen rules schreef:Dan wordt het wel erg moeilijk inderdaad. Maar ik kan me een wedstrijd herinneren tegen Ajax toen het 3-3 werd en dat was haast met het tweede elftal, dus alles kan.
Maar zonder dit kwartet zal het erg lastig worden.
Opzich heeft dit ook wel weer zijn mooie kanten, dan kunnen we ook eens een ander heerenveen aan het werk zien, misschien zijn mannen als Sikora, Nilsson, Prager en Haarala wel eens toe aan een mooie pot voetbal.
Ik gok er trouwens op dat Hanssen Vayrynen gaat vervangen.
kim_huntelaar
Jeugdspeler

Bericht door kim_huntelaar »

we moeten gewoon winnen van die amsterdammers (me hele familie is voor ajax :? ). Ik ga er (jammer genoeg) niet heen woon te ver en dan kom je er niet zonder vervoer :?
ik vind dat nilsson op rechts moet en rose vayrynen moet vervangen. die moet ook een kans krijgen.
Vrieskist
Verified
Beheerder

Bericht door Vrieskist »

Rose is wel een ander soort speler dan Mika, maar daarom kan hij zeker wel eens een kans krijgen. En als ze allemaal geblesseerd zijn, dan heeft Verbeek ook weinig keus :)
Luna
Bankzitter

Bericht door Luna »

Poenkt schreef:
De holocaust is de grootste misdaad ooit!. Maar de benaming (bijnaam/geuzennaam) Joden is heel wat anders dan de Joden die werden vermoord om hun geloof tijdens de 2e wereldoorlog.
De bijnaam joden, komt toch echt van van het joodse deel van de Amsterdamse bevolking/joodse Ajaxfans, waarvan velen in tweede wereldoorlog toch ook echt afgevoerd werden naar minder prettige oorden.
Leuzen als "de joden aan het gas" zouden vooral de oudere Ajacieden eventueel kunnen raken... iets dat inderdaad niet tot hun gericht is trouwens, maar tot de gene die nu nog elke wedstrijd roepen dat ze zogenaamd joods zijn.....
tic.
GW
Bankzitter

Bericht door GW »

Het zou ook kunnen dat Huntelaar op het middenveld komt en Samaras in de spits. Verbeek heeft al eerder zo gespeeld. Zelf zou ik kiesen voor een echte middenvelder Rose of Hansen. Maar misschien is bruggink en/of Radomski wel op tijd fit. En geblesseerde zegt inderdaad niet altijd wat. Kijk maar naar onze wedstrijd tegen RKC met al die geblesseerden en geschorsten van RKC.
Ik val onder klapvee!!
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Verbeek zette Huntelaar toen op het middenveld omdat Rose een blessure had en Hanssen nog niet sterk/fit genoeg was.
De laaste weken schijnt Hanssen het heel redelijk te doen bij het 2e, de wedstrijd tegen ado blonk hij volgends de officele website uit.
Hopelijk krijgt Hanssen zaterdag voor het eerst de kans om vanaf de aftrap te laten zien wat hij kan, ik denk dat hij een hele redelijke voetballer kan worden.
Heerenveen rules
Forumicoon

Heb je hem zelf al eens zien spelen dan? Vertel eens wat over hem dan.....
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Heerenveen rules schreef:Heb je hem zelf al eens zien spelen dan? Vertel eens wat over hem dan.....
Zelf heb ik hem zien spelen tegen Jong cambuur, toen vond ik dat hij kwa spel wel een beetje had van mika.
Hij is vrij klein, zijn passing vond ik wel goed en zijn inzet was ook zeker prima.
In die wedstrijd speelde hij helaas maaar een helft, daar door kon ik hem niet helemaal goed bekijken.
Hij was wel de beste man aan Heerenveen kant, maar dat is gezien zijn leeftijd en ervaring niet zo gek.
AFCA 1900
Jeugdspeler
Contacteer:

Bericht door AFCA 1900 »

Wat de bijnaam 'joden' betreft... Die hadden we ook al vóór de oorlog. Ajax is niet opgericht als een joodse club, maar in de tijd dat Amsterdam verschillende clubs op het hoogste niveau had (Volewijckers voor Noord, Blauw-Wit voor Zuid, DWS voor West) was Ajax de club van Oost, waar zo ongeveer alle joodse Amsterdammers woonden. De meesten waren geen lid van de vereniging, maar op de tribune was er een duidelijke joodse cultuur. Er zijn krantenknipsels uit de jaren twintig en dertig waarin Ajax al een 'neuzenclub' genoemd wordt.

De Ajax-supporters zijn zich pas 'joden' gaan noemen tegen het einde van de jaren zeventig, toen de harde kernen van Utrecht, Den Haag en Feyenoord gebruik gingen maken van, laten we zeggen, 'naar het jodendom verwijzende scheldwoorden'. Ook het aannemen van de bijnaam 'joden' door de harde kern van Ajax was dus een REactie op gescheld - en niet een provocatie. Om het kinderachtig te zeggen: hullie begonnen. Wie beweert dat de anti-semitische 'Hamas'-spreekkoren een reactie zijn op onze Davidsterren, draait de zaak om.

De bijnaam 'joden' heeft voor de Ajax-aanhang geen enkele religieuze of politieke connotatie. Het heeft, wat ons betreft, niks te maken met WO-II, Israël, Palestina of wat dan ook. Zoals de bijnaam 'magpies' van Newcastle niks met ornitologie of vogelkunde te maken heeft, de bijnaam 'pompebledden' niks met waterflora en de bijnaam 'superboeren' niks met de agrarische sector. Het is gewoon een bijnaam, die in een bepaalde subcultuur een eigen betekenis en plaats heeft gekregen.

Dat het een BELADEN bijnaam is, vanwege de holocaust, zal niemand ontkennen. En dat niemand zit te wachten op 'Hamas, Hamas'-spreekkoren, daar bestaat ook geen misverstand over. Maar voorstellen om de bijnaam 'af te schaffen', zoals het Ajax-bestuur nu heeft gedaan, is een beetje naïef. Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn. Als een groep van enkele duizenden mensen zich gedurende dertig jaar 'kwarktaarten' noemt, de rest van het land kent die bijnaam en neemt hem ook min of meer over, dan heb je dus een subcultuur. Dan ZIJN die mensen kwarktaarten, of je het nou leuk vindt of niet. Tilburgers ('kruikenzeikers') pissen ook niet echt in kruiken en Roda-fans zijn helemaal geen 'koempels', want de mijnen zijn al dertig jaar gesloten.

Veel Ajax-supporters hebben een hekel aan het 'gejood', zoals ze dat noemen, maar anderen niet. Dat mag ook wel eens gezegd worden. De lezing dat die lompe F-Side alle échte Joden shockeert, kwetst en het stadion uitjaagt, is echt te simplistisch. Ook onder de échte Joodse Ajacieden zijn er mensen die zeggen dat het ze een gevoel van trots geeft. Oud verzorger/masseur Salo Muller, bijvoorbeeld.

De 'Joodse kwestie' binnen Ajax is, in het algemeen, een kwestie waarover veel onzin beweerd wordt. In BEIDE kampen: zowel aan de kant van degenen die zich 'joden' noemenals aan de kant van degenen die dat schandalig en walgelijk vinden.
Laatst gewijzigd door AFCA 1900 op 31-03-2005 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Arnoud
Wereldspeler

Bericht door Arnoud »

Ajax de club van Oost, waar zo ongeveer alle joodse Amsterdammers woonden
Aardig verhaal maar het bovenstaande lijkt me niet te kloppen. Heel veel joodse amsterdammers woonden in het gebied tussen de Nieuwmarkt en de Sarphatiestraat .
En de Meer lag daar (relatief) vrij ver vandaan.
Het verhaal van de "neuzenclub" komt als ik mij goed herinner voort uit het feit dat met name veel joodse amsterdammers op zaterdag hun kaartje voor de wedstrijd kochten op het Rembrandtplein tegen over café het Hof van Holland.
Zelfs onder de échte Joodse Ajacieden zijn er genoeg die zeggen dat het ze een gevoel van trots geeft (neem oude-verzorger Salo Muller, bijvoorbeeld
Zal zeker waar zijn, anders schrijf je het niet zo op, maar vraag Bennie Muller wat hij er van denkt en dan hoor je een heel ander verhaal.
Het heeft heel veel met leeftijd te maken - amsterdammers, geboren voor, tijdens of direct na de Tweede Wereldoorlog (zoals ikzelf) hebben i.h.a. een grote hekel aan de "geuzen"naam, jongeren geboren pak weg na de jaren 70 zien die bijnaam niet in het historisch perspectief.
Jeroen
Forumicoon

Bericht door Jeroen »

Hugo Borst heeft ooit een complete Hard Gras over dit onderwerp volgeschreven. Ligt nog ongelezen in de kast. Zal em dit weekend eens lezen.
Luna
Bankzitter

Bericht door Luna »

De meeste mensen weten niet dat de naam Mokum door de joden aan Amsterdam gegeven is, ze gaven de naam Mokum (wat letterlijk "plaats") betekent aan Amsterdam om aan te geven dat zij het Amsterdam als een soort van thuis zagen.
Mokummers, zijn dus eigenlijk de echte joden, maar dat een Mokummer nu vaak geen echte jood is,is duidelijk.
Amsterdam en vooral Ajax zullen wel niet zo snel (nooit) meer van het jodenimago afkomen, daarvoor zit het te diep.
tic.
AFCA 1900
Jeugdspeler
Contacteer:

Bericht door AFCA 1900 »

Arnoud schreef:Aardig verhaal maar het bovenstaande lijkt me niet te kloppen. Heel veel joodse amsterdammers woonden in het gebied tussen de Nieuwmarkt en de Sarphatiestraat .
Precies: de Waterlooplein-kant, dus oostkant van de binnenstad, waar bovendien tram 9 en destijds nog de stoomtram naar het Gooi doorheen liepen. Directe lijnen naar Ajax.
En de Meer lag daar (relatief) vrij ver vandaan.
Valt wel mee. Bovendien speelde Ajax tot 1934 nog niet aan de Middenweg 401 (De Meer), maar aan de Middenweg 98 (meen ik), helemaal aan het begin. Dan zat je heel dicht bij de Sarphati- en Waterloopleinbuurten.
Zal zeker waar zijn, anders schrijf je het niet zo op, maar vraag Bennie Muller wat hij er van denkt en dan hoor je een heel ander verhaal.
Ja. Dat is precies wat ik wil zeggen: dat zelfs de échte Joden binnen Ajax er niet eensgezind over zijn. Frits Barend zei vroeger ook altijd dat het hem trots maakte. Tot het bestuur er een issue van maakte. Sindsdien is hij omgeslagen (uit opportunisme, zoals het Frits betaamt).

Die Hard Gras-editie was niet van Hugo Borst, maar van Simon Kuper. Inderdaad: verplichte kost. Het meeste wat ik hier beweer, lees je daar ook in terug.
Gekko
Forumicoon

Bericht door Gekko »

Wat een verademing: een supporter van een andere club die een bijdrage levert zonder de confrontatie te zoeken of gefrustreerd te 'zuigen'. Daar kunnen sommige Groningers een oorbeel aan nemen.
Arnoud
Wereldspeler

Bericht door Arnoud »

Hieronder nog even een aanvulling op het verhaal van Luna:
De stad Amsterdam wordt ook vaak Mokum genoemd. Deze naam werd haar gegeven door de Asjkenazische joden die vanaf de 17e eeuw vanuit Oost-Europa hier hun toevlucht zochten. Amsterdam was ook wel Groot-Mokum( Mokum Alef) , tegenover Klein-Mokum (Mokum Reis) waarmee Rotterdam bedoeld werd. En dan had je ook nog Mokum Beth = Berlijn.

De naam Mokum komt via het Jiddisch van het Hebreeuwse woord maqom. Het betekent "plaats, locatie".
Zo, dat was de geschiedenisles - morgen gelukkig weer voetballen !
GW
Bankzitter

Bericht door GW »

Rzasa, Bruggink en Radomski doen defenitief niet mee. Dit staat in de site van heerenveen.
Ik val onder klapvee!!
master_willem
Nieuw talent

Bericht door master_willem »

Goh, wat erg van Rzasa.
Ja, of niet.
Plaats reactie