Onder strenge voorwaarden is een vak met staanplaatsen weer toegestaan in het betaalde voetbal in Nederland. De algemene vergadering betaald voetbal van de KNVB ging maandagavond in Zeist akkoord met herinvoering van de staanplaatsen, na een proefproject waaraan sinds vorig seizoen SC Heerenveen, FC Groningen en Go Ahead Eagles deelnemen.
Om toestemming te krijgen voor een vak met staanplaatsen moeten clubs aan de nodige eisen voldoen. De lokale driehoek (politie, burgemeester, justitie) moet toestemming geven, het vak mag niet groter zijn dan duizend staanplaatsen, er moeten voortdurend video-opnames worden gemaakt en elke bezoeker dient grondig te worden gefouilleerd.
"De animo onder de clubs is nu niet zo groot, maar misschien verandert dat nu ze weten aan welke eisen ze moeten voldoen", liet KNVB-directeur Henk Kesler weten. Sinds vele jaren zijn staanplaatsen in Europees verband niet meer toegestaan wegens het grotere veiligheidsrisico dat de UEFA daaraan verbindt.
"Een Nederlandse club met staanplaatsen in het stadion moet voor wedstrijden op het Europese platform het betreffende vak tijdelijk herinrichten of helemaal afsluiten", legde Kesler uit.
Betekent dus ook, dat als er in het ALS staanplaatsen komen, dat de capaciteit weer wordt vergroot. Weet niet precies hoeveel maar zal toch al snel op 30.000 toeschouwers komen dan (afhankelijk van hoeveel staan-vakken er zijn). Voor wedstrijden tegen de Top 3 en tegen Grunn moet dat wel vol komen. De rest van de wedstrijden vraag ik me dan af...
Veel mensen denken dat ze pas lid moeten worden als het vak er daadwerkelijk is. Nee dus... nu al lid worden en je hebt voorrang om in dat vak te mogen!
er zullen ook supporters zijn die wel willen staan maar geen lid willen worden
Komt er nog es een keer zo'n enquete? Zodat de mensen kunnen aangeven of ze in het sfeervak willen plaatsnemen?
Denk dat je dan meer mensen erbij kunt krijgen. Of weer NN aanmeldlijsten geven bij de wedstrijden met een sfeervak. Net zoals tijdens de Uefa-cup wedstrijd tegen Maccabi uit Israël.
Wat is het probleem om lid te worden? Ze organiseren van alles, wat blijkbaar ook in de smaak valt (aan het formaat van de vakken te zien tijdens beker wedstrijden) En het kost maar 9 euro per jaar?
Is al bekend welke vakken uiteindelijk voor Nieuw Noord bestemd zijn? Dus welke vakken op noord worden als de verbouwing klaar is de staan vakken? In de brief van vorig jaar ging het om de vakken 11,12,13 en de nieuwe vakken 412 en 413, is dit nog steeds de bedoeling?
Dat zijn de plannen zoals ze er nu liggen inderdaad. Vooralsnog wordt dat plan ook aangehouden. Maar in de aanloop naar komend seizoen - tussentijds vak - zal dit ook nog wel weer ter sprake komen en er een definitief oordeel vallen. Al kun je er wel vanuit gaan dat wat er in die brief stond ook zo zal gaan gebeuren.
Maar eh....hoeveel mensen mogen er in het NN vak? En houdt men met het uitdelen van seizoenskaarten ook rekening met het feit da er meer mensen kunnen staan dan zitten?? bedoel als de stoeltjes voor een wedstrijd weer een keer terug moeten dan kan niet iedereen die een plek heeft in NN, daar ook zitten.
Ik bedoel bijvoorbeeld met UEFa wedstrijden
Zeg dat er 1000 mensen kunnen staan en die seizoenskaarten worden ook allemaal verkocht, als je dan een uefacup wedstrijd hebt, dan willen mensen graag hun eigen plek hebben, maar als iedereen van NN 2 kaarten op zijn seizoenskaart haalt, dan is het al snel vol met ongeveer 700 stoeltjes en kun dus lang niet iedere NN supporter een plek krijgen in het 'eigen' vak!
Zou de KNVB niet kunnen vragen aan de UEFA of ze ook staanvakken mogen hebben bij UEFA wedstrijden. zou leuk zijn:!: Aan gezien ze nu ook al in het vak staan bij UEFA wedstrijden. zou het toch wel kunnen.
ik heb ook nu al zin aan het volgens seizoen eindelijk weer (hopen op) een goede sfeer in het ALS ik bedoel zoals tegen stuttgart op de tv werd het gewoon overstemd door het stuttgart publiek ( was er niet bij wegens ziekte ) ik vind dat hier verandering moet komen het zou andersom moeten wezen
Vergeet niet dat er ook volgend seizoen draken van wedstrijden zullen zijn. Of die we verliezen.
Dan wil ik wel eens zien of er dan precies zo n sfeer is als tegen Stuttgart.
Ongetwijfeld niet, Frisian. Maar staanplaatsen geeft ook de mogelijkheid met bekenden / anderen bij elkaar te staan en wat mij betreft is dat zeker ook een stukje voetbalsfeer dat weer terugkomt.
BBB schreef:Ongetwijfeld niet, Frisian. Maar staanplaatsen geeft ook de mogelijkheid met bekenden / anderen bij elkaar te staan en wat mij betreft is dat zeker ook een stukje voetbalsfeer dat weer terugkomt.
Tuurlijk is dat bevordelijk voor de voetbalsfeer, je laat je dan ook makkelijker opjutten (als ik naar mezelf kijk dan)
Maar ik bedoel dat er straks vanzelf wedstrijden zijn die niet zo sfeervol zullen wezen, door wat voor reden dan ook.
Nu is alles nog nieuw en leuk en we zien er al weken van te voren naar uit dat er eindelijk weer een sfeervak is.
Maar naar een aantal wedstrijden volgend seizoen (of het seizoen daarna) word het een beetje gewoon en heb je denk ik niet alle wedstrijden een even goede sfeer.
Maar ik hoop dat ik het fout ga krijgen, het zal em in ieder geval niet aan mij liggen hoor, ik zal me elke wedstrijd de longen uit mijn lijf schreeuwen.