Directie & Raad van Commissarissen (Veenstra e.a.)
Moderators: Beheerders, Fanmasters
-
Verified
- Forumicoon
Re: Directie & Raad van Commissarissen (Veenstra e.a.)
Ik heb meerdere redenen waarom ik Veenstra en Hansma niet vertrouw, maar als zij niks te verbergen hebben, waarom is er dan geen toestemming voor dat extern onderzoek. Die twee hebben iets te verbergen en elke buitenstaander wil weten waarom
-
- Forumicoon
Volledig mee eens. Als er niets of weinig fout zou gaan, dan zou zo'n extern onderzoek alleen maar hun gelijk bewijzen. Het zou een hoop herrie schelen, dat is zeker. Zo'n extern onderzoek moet echter wel volledig onafhankelijk gedaan worden en er moet ook gekeken worden naar de tijden van Kuiper & Hoekstra in mijn ogen, omdat de schade daar al begint. Ik snap niet waarom ze daar zo moeilijk over doen, ze willen toch rust?Feanfan 1 schreef:Ik heb meerdere redenen waarom ik Veenstra en Hansma niet vertrouw, maar als zij niks te verbergen hebben, waarom is er dan geen toestemming voor dat extern onderzoek. Die twee hebben iets te verbergen en elke buitenstaander wil weten waarom
-
- Nieuw talent
Nee, dat denk ik niet. Ik weet dat Riemer dit al jaren intern heeft aangekaart. Hij is ook niet ingegaan op de modder die zijn kant is uitgesmeten. Als er iemand is die geprobeerd heeft dit binnenskamers te houden, is het Riemer. Hij ziet geen andere mogelijkheid meer. Hij heeft de koninklijke weg bewandeld, maar dat werkt dus niet. In het belang van Heerenveen bewandelt hij nu een andere. Ik denk zelf dat doorgaan met Veenstra de meest schadelijke weg is die er bestaat.
-
- Forumicoon
Je praat jezelf enorm tegen. Hij heeft er alles aan dit binnenskamers te houden, maar ondertussen zag hij geen andere mogelijkheid meer dan de pers op te zoeken. Het is geen publiekelijk geheim dat Riemer geliefd is bij de pers en visa versa. Ik denk ook dat doorgaan met Veenstra geen toekomst en perspectief meer biedt, maar dat is nog geen reden om op deze manier te handelen. Ik twijfel niet aan de goeie bedoelingen van Riemer, maar ook hij heeft geen schoon verleden. Ook hij heeft de nodige problemen gehad, maar door de goeie tijden van toen lijkt iedereen dat nu te vergeten.Waardenburg schreef:Nee, dat denk ik niet. Ik weet dat Riemer dit al jaren intern heeft aangekaart. Hij is ook niet ingegaan op de modder die zijn kant is uitgesmeten. Als er iemand is die geprobeerd heeft dit binnenskamers te houden, is het Riemer. Hij ziet geen andere mogelijkheid meer. Hij heeft de koninklijke weg bewandeld, maar dat werkt dus niet. In het belang van Heerenveen bewandelt hij nu een andere. Ik denk zelf dat doorgaan met Veenstra de meest schadelijke weg is die er bestaat.
-
- Nieuw talent
Waar spreek ik mezelf tegen? Ik zeg dat ik denk dat hij er alles aan heeft gedaan om dit intern op te lossen en nu beseft dat dat niet gaat lukken, omdat er niet geluisterd wordt. Dan is publiciteit de volgende optie.
-
- Forumicoon
Hij heeft er alles aan gedaan het binnenskamers te houden, maar zoekt toch de media op. Dan heb je er in mijn ogen niet alles aan gedaan, of wel?Waardenburg schreef:Waar spreek ik mezelf tegen? Ik zeg dat ik denk dat hij er alles aan heeft gedaan om dit intern op te lossen en nu beseft dat dat niet gaat lukken, omdat er niet geluisterd wordt. Dan is publiciteit de volgende optie.
-
- Nieuw talent
Als je na twee of drie jaar beseft dat het niet werkt? Daar denk ik dan anders over.
- zweed1
- Wereldspeler
Los van het feit welk kamp er ne gelijk heeft is er door de huidige directie ook nog bijna niets gepresteerd zeker als je in ogenschouw neemt dat de directie op een wel zeer extreem niveau wordt beloond.
1. De communicatie zowel in- als extern is uitermate matig en zorg voor veel onrust binnen de club;
2. Het technisch beleid is erg matig, veel dezelfde spelers en niet goed/gelukkig ingekocht;
3. Er wordt nog steeds meer uitgegeven dan er binnenkomt !!! Er is op papier gesaneerd door direct een groot verlies te nemen (afschrijving spelers), vervolgens worden alle transferopbrengsten in gaten op de begroting gestopt.
Ik ken Veenstra uit zijn Stenden tijd, hij heeft inderdaad last van een overdosis narcisme, vreemd want het is niet echt een groot strategisch denker. Meer een bluffer die boven komt/blijft door anderen naar beneden te halen.
Eigenlijk absoluut ongeschikt voor de functie !
1. De communicatie zowel in- als extern is uitermate matig en zorg voor veel onrust binnen de club;
2. Het technisch beleid is erg matig, veel dezelfde spelers en niet goed/gelukkig ingekocht;
3. Er wordt nog steeds meer uitgegeven dan er binnenkomt !!! Er is op papier gesaneerd door direct een groot verlies te nemen (afschrijving spelers), vervolgens worden alle transferopbrengsten in gaten op de begroting gestopt.
Ik ken Veenstra uit zijn Stenden tijd, hij heeft inderdaad last van een overdosis narcisme, vreemd want het is niet echt een groot strategisch denker. Meer een bluffer die boven komt/blijft door anderen naar beneden te halen.
Eigenlijk absoluut ongeschikt voor de functie !
-
- Nieuw talent
En dat is wat ik steeds zeg... De combinatie van 2 en 3 is uiteindelijk funest voor de club. De spelers waar iets aan te verdienen valt, zijn zo goed als allemaal weg. De spelers waar iets aan te verdienen viel, zijn gehaald door Kuiper & Co. De tandem Veenstra - Hansma heeft de club helemaal niets opgeleverd en het gaat niet gebeuren ook.
-
Verified
- Forumicoon
Nee, in principe zou dit niet moeten kunnen. Maar..... Als de heer Veenstra een doorlopend contract heeft, en 3,5 ton per jaar verdiend, dan kun je je wel een voorstelling maken bij de afkoopsom die op tafel zal moeten komen om afscheid van hem te kunnen nemen. Ik heb geen idee of de RVC dit in overweging neemt of genomen heeft hoor. De brandbrief van de OR is feitelijk het belangrijkste punt wat mij betreft. Dat komt namelijk van mensen die hem meemaken in de dagelijkse gang van zaken, die de mens Veenstra kunnen beoordelen. Dat de RVC zoiets gewoon aan de kant schuift vind ik onvoorstelbaar.frisianbadboy schreef: Kan iemand die weinig tot geen draagvlak heeft onder medewerkers (feit want de OR heeft een brandbrief gestuurd naar de RvC om in te grijpen en afscheid te nemen van Veenstra) en onder sponsoren (feit want achter Riemer staan honderden nog zittende bedrijven die het totaal oneens zijn met het beleid van Veenstra) en supporters nog wel blijven zitten als directievoorzitter?
-
- Superster
Catenaccio.nlGebrek aan ervaring wordt doodvonnis SC Heerenveen
By Wout, 17/02/2013
“Dit komt niet goed. Als het zo doorgaat, bestaat SC Heerenveen over drie jaar niet meer.” Bijna twee jaar geleden, een jaar na de aanstelling van Robert Veenstra als voorzitter van Heerenveen, was ik in Langweer bij Riemer van der Velde. Een kleine drie uur praatte ik met hem over allerhande zaken, maar bovenstaande quote verbijsterde mij het meest.
Gedurende het lange gesprek belde scout Dragan ‘Pap’ Putevski verontrust op over het gebrek aan daadkracht van Hansma en Veenstra en kreeg Van der Velde een paniekerig telefoontje van een vooraanstaand lid van de OSSH (ondernemerssociëteit SC Heerenveen). Terwijl er destijds voor de buitenwereld nog weinig sprake was van onrust, speelde er onder de oppervlakte al vanalles
Riemer werd gebeld door clubmensen die hem smeekten om in te grijpen, maar Van der Velde kon niets doen. Hij werd naar eigen zeggen tegengewerkt door alles en iedereen binnen de club. Vooral door de inmiddels afgetreden Bart van der Meer, voorzitter van de Raad van Commissarissen.
SC Heerenveen stond bekend als een fatsoenlijke, warme club. Een vereniging waar iedereen zich thuis voelde en niemand in paniek raakte als het wat minder ging. Van der Velde had hier persoonlijk voor gezorgd. Natuurlijk, er waren problemen, maar deze bleven immer binnenskamers. Trainers bleven jarenlang zitten en het aankoopbeleid was uiterst succesvol.
Heerenveen was de leukste club van Nederland. Voetballiefhebbers in Nederland konden bijzonder veel sympathie opbrengen voor die club uit Friesland. Nooit waren er problemen, er werd aanvallend gevoetbald, het stadion was altijd uitverkocht en de club stond er financieel fantastisch voor. Maar met het aftreden van Van der Velde begon de aftakeling.
Zijn opvolger Koos Formsma hield het al na een paar maanden voor gezien. De volgende directie – onder leiding van Yme Kuiper – zorgde er in een mum van tijd voor dat al het gespaarde geld zonder pardon over de balk werd gesmeten. Inmiddels hebben drie nieuwe musketiers de touwtjes in handen.
Een garantie voor succes is het nieuwe bewind zeker niet. Nog nooit had Robert Veenstra een functie bij een voetbalclub. Nog nooit had Johan Hansma een technische functie bij een voetbalclub en nog nooit is Marco van Basten geslaagd als trainer. Deze drie mannen – onervaren in hun werkzaamheden – bezetten de drie belangrijkste functies van SC Heerenveen en moeten de club uit het slop zien te trekken.
Een echte saneerder, zo werd Robert Veenstra bij zijn aanstelling omschreven. In een afscheidsspeech van Klaas Wybo van der Hoek van Stenden (zijn vorige werkgever) werd Veenstra omschreven als iemand met ‘ijzersterke en solide financiële kennis’. Het gezond maken van een scholengemeenschap is echter iets anders dan het financieel op orde brengen van een BVO.
Toegegeven, Veenstra heeft SC Heerenveen weer winstgevend gemaakt. De vraag is echter hoe moeilijk dit was. Een groot deel van de binnengekomen transfergelden werd achtergehouden. Door verkoop van grote namen als Bas Dost, Luciano Narsingh en Oussama Assaidi ging het om een miljoenenbedrag (alle transfers netto € 10.1 miljoen). Wie dan alsnog verlies kan maken, moet wel erg zijn best doen.
Een voetbalclub wordt echter niet afgerekend op de hoeveelheid financiële winst, maar op de prestaties op de groene mat. Een botsing met de hoofdtrainer, eind augustus al, was het gevolg. Veenstra wilde de hand op de knip houden, coach Van Basten wilde kwaliteit op het veld. De preses maakte financiële winst, maar omdat de resultaten tegenvielen heerste er allesbehalve tevredenheid bij het publiek. Thuiswedstrijden tegen NEC, RKC, ADO en Heracles werden allemaal verloren.
Twee dingen waar Veenstra nog nooit mee te maken heeft gehad in zijn vorige functies. Wie iets voor het eerst doet maakt beginnersfouten. Gelukkig konden Veenstra en consorten advies inwinnen bij oud-voorzitter Riemer van der Velde. Dit gebeurde echter nauwelijks. De erevoorzitter kreeg het predicaat ‘bemoeial’ en werd uiteindelijk vrijdag 15 februari op non-actief gezet.
Als voorzitter van een BVO sta je meer in de spotlights dan als directeur van Stenden. Alles wat Veenstra doet ligt onder een vergrootglas, temeer omdat hij als nieuweling de voetbalwereld binnen kwam rollen. Iedereen heeft over elke stap een mening. Dat laatste is nogal lastig voor de voorzitter. Veenstra heeft een hekel aan kritiek op zijn werk. Tientallen journalisten en fans die af en toe een kritische noot plaatsten bij zijn beleid, worden zonder pardon geblokkeerd van zijn twitteraccount. Dat Veenstra communicatief niet ijzersterk is, werd wel bewezen toen hij via SMS (!) liet weten dat de club niet verder ging met de vrouwentak.
Technisch directeur Johan Hansma heeft weliswaar een verleden als speler bij de club, maar werkte voordat hij in zijn huidige functie terechtkwam op de commerciële afdeling. Een merkwaardige stoelendans, want succes op commercieel vlak is geen garantie voor succes op technisch gebied.
Hansma mist het vernuft om in zijn functie te floreren. Natuurlijk, hij is verantwoordelijk voor Alfred Finnbogason en Kristoffer Nordfeldt, maar slaagde er niet in de contracten van bijvoorbeeld Filip Djuricic en Jeffrey Gouweleeuw te verlengen. In het verleden gebeurde dit ook met Narsingh en Assaidi, waardoor ze (noodgedwongen) goedkoop van de hand werden gedaan.
Van de in de zomer gehaalde spelers hebben slechts Finnbogason, Marten de Roon, Chris Kum en Lukas Marecek een basisplaats. Gianni Zuiverloon, Marco Pappa, Matthew Amoah, Mark Uth, Daniël de Ridder, Jukka Raitala mogen als iedereen fit is op maandagavond opdraven bij de beloftes. Het goede aankoopbeleid, waar Heerenveen jarenlang bekend om stond, is verdwenen.
Hoofdtrainer Marco van Basten ziet het met lede ogen aan. Bij Ajax mocht hij uitgeven wat hij wilde, zonder dat dit zorgde voor sportief succes. Bij Heerenveen wordt er niets uitgegeven en ook nu heeft hij het moeilijk. Van Basten moet het goed doen in Friesland, wil hij ooit nog serieus worden genomen in het trainersvak. Als na mislukte avonturen bij Ajax en het Nederlands Elftal ook bij SC Heerenveen geen succes wordt gehaald, lijkt de kans minimaal dat er ooit nog een gerespecteerde club met hem in zee wil gaan.
Van Basten kan desondanks nog altijd op grote steun rekenen van de supporters. Zij zien ook wel San Marco weinig kan beginnen met deze kwaliteitsarme selectie. Het geluk van Van Basten is dat hij een voorzitter heeft die er een potje van maakt, waardoor alle woede zich richt op Veenstra. Vrij uniek in de voetbalwereld. Bij slechte prestaties wordt er vaak geroepen om het hoofd van de trainer, echter is ditmaal Veenstra de kop van jut.
Riemer van der Velde wilde een extern onderzoek, zo vertelde hij mij anderhalf jaar geleden ook al. Hij wilde dat de club eens goed doorgelicht werd, omdat hij het idee kreeg dat de club op een verkeerde manier werd geleid. Dat onderzoek komt er niet, vermoedelijk omdat Veenstra bang is voor zijn eigen hachje.
Maar de chairman graaft zijn eigen graf. Niet alleen hebben de supporters – door te breken met Riemer – een nog grotere afkeer jegens de voorzitter gekregen, ook is er veel expertise ingeleverd. De oud-voorzitter van Heerenveen heeft – zo beweerde de directie van de club in de Leeuwarder Courant – Heerenveen beschadigd met zijn uitspraken. Het zijn vermoedelijk de laatste stuiptrekkingen van Veenstra, die zich onmogelijk heeft gemaakt. Als de preses slim is houdt hij de weinig overgebleven eer aan zichzelf. Zijn rol is uitgespeeld.
-
Verified
- Forumicoon
Die laatste regel geeft wel aan dat de schrijver nog niet echt kijk heeft op onze vrolijke vriend Veenstra. Die zal namelijk never nooit uit zichzelf opstappen. Als je hem kwijt wilt, dan zal je hem een zak geld mee moeten geven.Als de preses slim is houdt hij de weinig overgebleven eer aan zichzelf. Zijn rol is uitgespeeld.

- Collettivo
- Nieuw talent
Treffende column van Wilfred Genee over de hele situatie zoals die nu is ontstaan:
http://www.ad.nl/ad/nl/1451/sc-Heerenve ... aken.dhtml
- Rumsas
- Invaller
Hoewel ik het als Heerenveen supporter graag anders wil zien, is de club op moment een zinkend schip.
Als ik van onze directie al te horen krijg dat de business seats opgezegd worden per einde seizoen en dat hetzelfde geldt
voor een zakenloge waar meerdere verschillende bedrijven inzitten, baart het me heel veel zorgen!
De druppel is het "ontslag" van Riemer, en mijn gevoel zegt dat er nog veel meer zullen volgen als statement naar de huidige directie.
Ik hoop het niet, maar mijn gevoel zegt dat wij wel eens hetzelfde lot tegemoet kunnen gaan als Willem II, wanneer er niet snel wat veranderd!
Als ik van onze directie al te horen krijg dat de business seats opgezegd worden per einde seizoen en dat hetzelfde geldt
voor een zakenloge waar meerdere verschillende bedrijven inzitten, baart het me heel veel zorgen!
De druppel is het "ontslag" van Riemer, en mijn gevoel zegt dat er nog veel meer zullen volgen als statement naar de huidige directie.
Ik hoop het niet, maar mijn gevoel zegt dat wij wel eens hetzelfde lot tegemoet kunnen gaan als Willem II, wanneer er niet snel wat veranderd!
-
- Forumicoon
Kloppen de namen die in die commissie zouden moeten zitten voor dat 'onafhankelijke' onderzoek? In dat geval is dat natuurlijk belachelijk.Collettivo schreef:Treffende column van Wilfred Genee over de hele situatie zoals die nu is ontstaan:

- paparazzi
- Superster
Mijnheer Genee probeert als Cambuur en Veenstra man nog even wat extra in de stront te roeren bij Heerenveen. Ik vind die column overigens weinig toevoegen aan hetgeen we allemaal al weten.
Een citaat uit de post van Rumsas hierboven maak ik me meer zorgen om.
Een citaat uit de post van Rumsas hierboven maak ik me meer zorgen om.
Miereneukert!
-
- Jeugdspeler
Alle business seats? Mis ik iets?Rumsas schreef:Hoewel ik het als Heerenveen supporter graag anders wil zien, is de club op moment een zinkend schip.

-
- Forumicoon
Vermoedelijk bedoelt Rumsas de business-seats van het bedrijf waar hij werkzaam is, niet onze club. En ja, in deze tijden is het logisch dat bedrijven deze dure hobby gaan opzeggen als er mensen uit moeten. Bij veel bedrijven gaat er vooral personeel naar de wedstrijden en wordt het zakelijk weinig gebruikt. Dan kan je ook een paar normale seizoenkaarten nemen in plaats van een dure OSSH-kaart.
-
- Wereldspeler
Ik krijg geluiden te horen dat na het er uit gooien van van der Velde er gelijk een aantal bedrijven hun lidmaatschap van de OSSH en hun seats hebben opgezegd. Gelijk weer een schadepost van enkele tonnen. Het word zolangzamerhand echt verontrustend hoor.
En deze bedrijven hebben echt niet opgezegd vanwege de economische crisis maar echt puur vanwege het feit dat Riemer van der Velde er uit is gezet en het gevoerde beleid onder Veenstra.En ja, in deze tijden is het logisch dat bedrijven deze dure hobby gaan opzeggen als er mensen uit moeten. Bij veel bedrijven gaat er vooral personeel naar de wedstrijden en wordt het zakelijk weinig gebruikt. Dan kan je ook een paar normale seizoenkaarten nemen in plaats van een dure OSSH-kaart.
-
- Forumicoon
Ik ken sowieso al 2 bedrijven en 2 overheidsinstellingen die dit puur vanwege economische motieven gedaan hebben.
-
- Forumicoon
Denk dat het een hoop bedrijven ook wel goed uitkomt om de bestuurscrisis als reden te noemen. Om economische reden je kaarten opzeggen is in deze tijden op zich ook geen schande meer, maar zeggen dat het om principiële reden is is toch ook een statement maken en komt anders over.
-
- Selectiespeler
De reden maakt toch niet zoveel uit. Veenstra is niet in staat om de enorme terugloop in inkomsten te doen keren. Dat moet toch al reden genoeg zijn voor hem om te vertrekken. Hij is juist ook aangesteld om te zorgen dat de inkomste op nivo bleven. We kunnen allemaal het beleidsplan lezen en wat daar gemeld word over de inkomsten!
-
Verified
- Forumicoon
Ze schuiven toch alles op de economische crisis. (Die ook zeker zijn aandeel heeft)Janstra schreef:De reden maakt toch niet zoveel uit. Veenstra is niet in staat om de enorme terugloop in inkomsten te doen keren. Dat moet toch al reden genoeg zijn voor hem om te vertrekken. Hij is juist ook aangesteld om te zorgen dat de inkomste op nivo bleven. We kunnen allemaal het beleidsplan lezen en wat daar gemeld word over de inkomsten!
- Rumsas
- Invaller
Het betreft idd de business seats van het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben.
Opzeggen heeft niets met de huidige financiële crisis te maken, maar puur uit solidariteit naar Riemer en het niet functioneren van Veenstra! Alle betrokkenen hebben namelijk nog steeds goede contacten met Riemer welke stammen uit de tijd van de horecagroothandel waar Riemer destijds algemeen directeur was.
Opzeggen heeft niets met de huidige financiële crisis te maken, maar puur uit solidariteit naar Riemer en het niet functioneren van Veenstra! Alle betrokkenen hebben namelijk nog steeds goede contacten met Riemer welke stammen uit de tijd van de horecagroothandel waar Riemer destijds algemeen directeur was.
-
- Forumicoon
Wat vinden de eigenaren van jouw werkgever dan dat er moet gebeuren? Wat zou hen overhalen alsnog te blijven? Een nieuwe voorzitter?Rumsas schreef:Het betreft idd de business seats van het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben.
-
- Superster
Ik krijg geluiden te horen dat na het er uit gooien van van der Velde er gelijk een aantal bedrijven hun lidmaatschap van de OSSH en hun seats hebben opgezegd. Gelijk weer een schadepost van enkele tonnen. Het word zolangzamerhand echt verontrustend hoor.
En ja, in deze tijden is het logisch dat bedrijven deze dure hobby gaan opzeggen als er mensen uit moeten. Bij veel bedrijven gaat er vooral personeel naar de wedstrijden en wordt het zakelijk weinig gebruikt. Dan kan je ook een paar normale seizoenkaarten nemen in plaats van een dure OSSH-kaart.
En deze bedrijven hebben echt niet opgezegd vanwege de economische crisis maar echt puur vanwege het feit dat Riemer van der Velde er uit is gezet en het gevoerde beleid onder Veenstra.
Dit baart mij zorgen en waarom, omdat ze zo Riemer afhankelijk zijn (gemaakt) Je wordt toch sponsor van de club Sc Heerenveen, niet van Riemer van de Velde. Daarnaast Riemer is al een aantal jaar geen voorzitter meer, dus waarom dan nu ineens? Het geld is over de balk gesmeten in de periode Yme en Henk. Waarom zijn ze toen niet in opstand gekomen? Omdat alles kon... En nu is er meer tering naar de nering, ze voelen zich miskend en stoppen omdat Riemer er niet meer mag komen.
Maar Riemer had volgens eigen zeggen toch weining invloed de laatste jaren. Ik vind de houding van sommige sponsoren inmiddels ook bedenkelijk. Veel te veel op Riemer en totaal niet in clubbelang. Waarom zo op de persoon Veensta, de grotere sponsoren moeten zelf toch ook saneren in slechte tijden, dan doen ze toch precies hetzelfde? Waarom eisen (naar mijn idee) zoveel invloed op het beleid? Het zijn toch evenmin voetbalkenners? Als ze minder in de watten worden gelegd, ok, maar volgens mij kun je daar wat aan doen, dat daar fouten zijn gemaakt is ook zo. Maar hebben ze niet ietwat te lange tenen met elkaar. Waarom wordt Riemer nu gebruikt als pion? Nee ik krijg ook sterk het idee dat er een aantal gevestigde sponsoren (kliekjes van West) het wel erg persoonlijk maken omdat ze zich niet meer herkend voelen.
Hier heb ik geen woorden voor
-
- Superster
Rumsas schreef:Het betreft idd de business seats van het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben.
Je steunt de club omdat de club in je hart zit, wie er ook trainer of directeur is.
Uit solidariteit naar Riemer je sponsorschap opzeggen vind ik erg triest. Daarmee help je Riemer niet en zeker de club niet. Kan me ook niet voorstellen dat Riemer wil dat sponsoren opzeggen uit solidatiteit naar hem toe.
Als een supporter dit zou doen wordt hij voor een nep supporter uitgemaakt.
-
- Forumicoon
Zijn die opzeggingen uit solidariteit naar Riemer of is het omdat zij dezelfde mening dragen en niet achter het huidige bestuur en de ingeslagen weg staan, maar meer begrip tonen voor de visie van Riemer op dit moment? Ik denk dat dat laatste vooral speelt bij de huidige sponsoren, omdat de meesten toch binnenkwamen in de hoogtijdagen van Riemer en deze spanningen niet gewend zijn. Uiteindelijk moet volgend seizoen natuurlijk blijken wat dit nou uitdrukt in cijfers, maar ik weet niet of men het zover moet laten komen door Veenstra na dit seizoen ook nog aan het roer te houden. Nog meer financiële tegenslag kunnen we in mijn ogen namelijk niet gebruiken.
-
- Selectiespeler
Lees het stukje in de begroting 2. Comercie/ticketing: Wij gaan volop voor groei. Daarin word ook gemeld dat er crisis is en de vorige jaren er een terugloop was. 2011-2012 zou gelijk moeten blijven en in het seizoen 2013-2014 moet de omzet weer groeien. Maar het daald gewoon jaar op jaar....Otsje P schreef: Ze schuiven toch alles op de economische crisis. (Die ook zeker zijn aandeel heeft)
Dus dat die economische crisis is rekening mee gehouden zou je dan denken. Het enige wat mogelijk nog zou zijn dat ze het onderschat hebben, maar dat heb ik ze nog nooit horen zeggen.
-
- Erelid
Deze analyse staat vandaag in de Volkskrant:
Imago-oorlog bij Heerenveen dupeert de club
WILLEM FEENSTRA − 19/02/13, 00:00
Ze willen het beste voor de club, maar de ruziezoekers Riemer van der Velde en Robert Veenstra zijn niet in staat hun ego opzij te zetten. Met alle gevolgen van dien.
In het doorgaans zo rustige Friesland ging afgelopen week de beerput open. Clubicoon Riemer van der Velde en de directie van Heerenveen vechten openlijk een vuile strijd uit. Fans vragen zich af: was dit de onvermijdelijke eruptie van een borrelende vulkaan, of is het de aanzet tot een loopgravenoorlog die de tot op het bot verdeelde club verder doet splijten? Om het nog ingewikkelder te maken: sportief onheil ligt op de loer.
Marco van Basten zal het zich anders hebben voorgesteld toen hij in februari vorig jaar zijn handtekening zette onder een tweejarig contract bij de Friezen. Noorderlingen zijn recht voor z'n raap, houden niet van gekonkel en gedraai, zo werd het hem voorgespiegeld. Heerenveen was een serene plek, waar hij zich als trainer in alle rust zou kunnen ontwikkelen. Heel anders dan Amsterdam.
De laatste maanden werd duidelijk dat er meer analogieën tussen Amsterdam en Heerenveen bestaan dan Van Basten lief is. De nuchtere club, die ooit eenheid uitstraalde, valt in kampen uiteen. De hoofdrolspelers - voorzitter Robert Veenstra aan de ene kant en Van der Velde aan de andere - zijn tot alles in staat. Behalve tot verzoening.
Wat Johan Cruijff is voor Ajax, is Van der Velde voor Heerenveen. Een boegbeeld, een prominent figuur uit de clubgeschiedenis, die het áltijd beter denkt te weten. Ze laten zich niet muilkorven en schuwen het politieke spel niet. Niets dan het beste is goed genoeg.
Van der Velde en Cruijff hebben iets dat weinig anderen hebben: ze beschouwen de club als hun eigen kind, hun vlees en bloed. En je eigen kroost laat je nooit in de steek. Zelfs niet als de pleegouders, eveneens behept met de beste bedoelingen, erom vragen. Alle banden kunnen worden doorgesneden, zoals vorige week bij Heerenveen zo opzichtig gebeurde, de bloedband blijft.
De machtsstrijd bij Heerenveen was voor ingewijden al langer zichtbaar, de proporties ervan ontvouwen zich nu pas. Al maanden werden de troepen achter de schermen gemobiliseerd. Door de sportieve crisis - Heerenveen staat slechts één punt boven een nacompetitieplek - en de noodgedwongen reorganisatie is de weerstand van de club minimaal. De eens zo vitale vereniging is plots vatbaar voor de lichtste griep.
Nu woedt een imago-oorlog. Zowel Van der Velde als de clubleiding creëren hun eigen waarheid in een poging de publieke opinie te beïnvloeden. De oud-voorzitter acteert daarbij als de martelaar, die door de boze directie plots overboord wordt gekieperd. De directie speelt de vermoorde onschuld, ontkent de verdeeldheid binnen de club en paait fans en sponsors met zalvende woorden.
Precair
Hoe dat er in de praktijk uitziet? De directie haalt Van der Velde op de website van Heerenveen door het slijk - beweert dat hij uitsluitend als doel heeft de club af te breken - en zegt vervolgens doodleuk dat ze hopen in gesprek te blijven met het clubicoon. Van der Velde laat het achterste van zijn tong niet zien omdat hij zich realiseert hoe precair de situatie is.
Van der Velde zou tegen Veenstra willen zeggen dat hij de club kapotmaakt. Dat Heerenveen onder zijn leiding van een warme familieclub is verworden tot een zakelijk bedrijf.
Andersom zou Robert Veenstra Van der Velde duidelijk willen maken dat diens gedachtengoed niet meer van deze tijd is. Dat een voetbalclub niet meer met een fles whisky op tafel wordt bestuurd. En dat Van der Velde opvolgers had moeten aanstellen die de club niet naar de financiële afgrond zouden leiden.
In plaats van het uitspreken van de waarheid, nu de vuile was toch al buiten hangt, trekken de partijen zich terug en bereiden zich voor op de volgende slag. Een invloedrijke sponsorgroep schaart zich achter Van der Velde en is aan het lobbyen om aan invloed te winnen. Een revolutie zou al komende zomer kunnen plaatsvinden.
Veenstra en technisch directeur Johan Hansma zijn ondertussen vooral druk bezig om de crisis te bezweren. Tijd om te voorkomen dat volgend seizoen net zo'n deceptie wordt als het huidige, is er nauwelijks. Het lijkt bijna onvermijdelijk dat, net als bij Ajax, de kampen uiteindelijk voor de rechter hun strijd beslechten.
De fans zijn de dupe. In de strijd om hun stem wordt voorbijgegaan aan dat waar het allemaal om draait: de prestaties op het veld. Die zijn het hele seizoen dramatisch en zicht op verbetering is er niet. De ruziezoekers willen het beste voor de club, maar zijn niet in staat hun eigen ego ervoor opzij te zetten.
Imago-oorlog bij Heerenveen dupeert de club
WILLEM FEENSTRA − 19/02/13, 00:00
Ze willen het beste voor de club, maar de ruziezoekers Riemer van der Velde en Robert Veenstra zijn niet in staat hun ego opzij te zetten. Met alle gevolgen van dien.
In het doorgaans zo rustige Friesland ging afgelopen week de beerput open. Clubicoon Riemer van der Velde en de directie van Heerenveen vechten openlijk een vuile strijd uit. Fans vragen zich af: was dit de onvermijdelijke eruptie van een borrelende vulkaan, of is het de aanzet tot een loopgravenoorlog die de tot op het bot verdeelde club verder doet splijten? Om het nog ingewikkelder te maken: sportief onheil ligt op de loer.
Marco van Basten zal het zich anders hebben voorgesteld toen hij in februari vorig jaar zijn handtekening zette onder een tweejarig contract bij de Friezen. Noorderlingen zijn recht voor z'n raap, houden niet van gekonkel en gedraai, zo werd het hem voorgespiegeld. Heerenveen was een serene plek, waar hij zich als trainer in alle rust zou kunnen ontwikkelen. Heel anders dan Amsterdam.
De laatste maanden werd duidelijk dat er meer analogieën tussen Amsterdam en Heerenveen bestaan dan Van Basten lief is. De nuchtere club, die ooit eenheid uitstraalde, valt in kampen uiteen. De hoofdrolspelers - voorzitter Robert Veenstra aan de ene kant en Van der Velde aan de andere - zijn tot alles in staat. Behalve tot verzoening.
Wat Johan Cruijff is voor Ajax, is Van der Velde voor Heerenveen. Een boegbeeld, een prominent figuur uit de clubgeschiedenis, die het áltijd beter denkt te weten. Ze laten zich niet muilkorven en schuwen het politieke spel niet. Niets dan het beste is goed genoeg.
Van der Velde en Cruijff hebben iets dat weinig anderen hebben: ze beschouwen de club als hun eigen kind, hun vlees en bloed. En je eigen kroost laat je nooit in de steek. Zelfs niet als de pleegouders, eveneens behept met de beste bedoelingen, erom vragen. Alle banden kunnen worden doorgesneden, zoals vorige week bij Heerenveen zo opzichtig gebeurde, de bloedband blijft.
De machtsstrijd bij Heerenveen was voor ingewijden al langer zichtbaar, de proporties ervan ontvouwen zich nu pas. Al maanden werden de troepen achter de schermen gemobiliseerd. Door de sportieve crisis - Heerenveen staat slechts één punt boven een nacompetitieplek - en de noodgedwongen reorganisatie is de weerstand van de club minimaal. De eens zo vitale vereniging is plots vatbaar voor de lichtste griep.
Nu woedt een imago-oorlog. Zowel Van der Velde als de clubleiding creëren hun eigen waarheid in een poging de publieke opinie te beïnvloeden. De oud-voorzitter acteert daarbij als de martelaar, die door de boze directie plots overboord wordt gekieperd. De directie speelt de vermoorde onschuld, ontkent de verdeeldheid binnen de club en paait fans en sponsors met zalvende woorden.
Precair
Hoe dat er in de praktijk uitziet? De directie haalt Van der Velde op de website van Heerenveen door het slijk - beweert dat hij uitsluitend als doel heeft de club af te breken - en zegt vervolgens doodleuk dat ze hopen in gesprek te blijven met het clubicoon. Van der Velde laat het achterste van zijn tong niet zien omdat hij zich realiseert hoe precair de situatie is.
Van der Velde zou tegen Veenstra willen zeggen dat hij de club kapotmaakt. Dat Heerenveen onder zijn leiding van een warme familieclub is verworden tot een zakelijk bedrijf.
Andersom zou Robert Veenstra Van der Velde duidelijk willen maken dat diens gedachtengoed niet meer van deze tijd is. Dat een voetbalclub niet meer met een fles whisky op tafel wordt bestuurd. En dat Van der Velde opvolgers had moeten aanstellen die de club niet naar de financiële afgrond zouden leiden.
In plaats van het uitspreken van de waarheid, nu de vuile was toch al buiten hangt, trekken de partijen zich terug en bereiden zich voor op de volgende slag. Een invloedrijke sponsorgroep schaart zich achter Van der Velde en is aan het lobbyen om aan invloed te winnen. Een revolutie zou al komende zomer kunnen plaatsvinden.
Veenstra en technisch directeur Johan Hansma zijn ondertussen vooral druk bezig om de crisis te bezweren. Tijd om te voorkomen dat volgend seizoen net zo'n deceptie wordt als het huidige, is er nauwelijks. Het lijkt bijna onvermijdelijk dat, net als bij Ajax, de kampen uiteindelijk voor de rechter hun strijd beslechten.
De fans zijn de dupe. In de strijd om hun stem wordt voorbijgegaan aan dat waar het allemaal om draait: de prestaties op het veld. Die zijn het hele seizoen dramatisch en zicht op verbetering is er niet. De ruziezoekers willen het beste voor de club, maar zijn niet in staat hun eigen ego ervoor opzij te zetten.