Roken in het stadion tijdens de wedstrijden......

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Mijn mening is verdeeld...
Als iemand echt last van het roken heeft is dat nartuurlijk vervelend..
Maar je zit in de buitenlucht en meestal wel metg een briesje, daarom lijkt het me als je een beetje omhoog blaast dat niemand daar last van heeft, misschien is het beter als iemand op de trap of in de gracht gaat roken als iemand er echt last van heeft..(Dit kan zeker in de pauze.)
Misschien moet er boven aan de tribune een rook hoekje komen met een rook paal :)
Freezeman
Superster

Bericht door Freezeman »

Veel mensen hier denken er wel heel gemakkelijk over.
"Blaas de rook de andere kant uit en niemand heeft er last van."
Was het maar zo, net als aardbeitje heb ik ook Cara (astma) en ik heb wel degelijk last van de rokerij op de tribune, ik ga dan ook nooit zonder mijn inhalator naar een wedstrijd, leuk hé!
En het komt niet alleen van de mensen die direct naast, voor of achter mij zitten.
Je moet voor de aardigheid eens vanaf de oosttribune naar de westtribune kijken als de zon daar boven staat te schijnen, je ziet er een hele blauw/grijze lucht onder het dak weg komen, die lucht zitten we dus gezellig met zijn allen in te ademen.
Als iemand zijn eigen longen wil vervuilen zal ik hem niet tegen houden, maar doe dat dan lekker thuis of ergens waar een ander er niet last van heeft.

O ja, na afloop in een kantine of kroeg zitten is er al helemaal niet bij, daar staat het helemaal blauw van de rook.
Anti anti. :)
Light house
Jeugdspeler

Bericht door Light house »

Onder het invalidevak in vak 30 gewoon een vak inrichten voor de mensen die niet tegen het roken kunnen, dan hebben we alle (semi) gehandicapten op een rijtje! :mrgreen: Hier zal Annie haar tanden ook wel in willen zetten, aangezien zij destijds ook het invalidenplatform heeft weten te realiseren.
Romy
Nieuw talent

Bericht door Romy »

Ik heb geen astma of andere luchtwegaandoening, maar ik heb wel veel last van de rook. Bovendien blijft het niet bij last hebben, doordat ik het inadem vergiftig ik mezelf (ja, ik weet dat de rokers nu zullen zeggen dat dat wel meevalt als ik alleen maar 'meerook', maar onderzoeken hebben nu wel voldoende aangetoond dat ook meeroken erg schadelijk is). Bovendien: is het nou zo veel gevraagd om twee keer drie kwartier niet te roken? In de pauze is er gelegenheid om te roken (in de gracht), net als voor en na de wedstrijd. Ik neem aan dat de rokers op hun werk ook niet elke drie kwartier (of in de meeste gevallen elke tien minuten) een rookpauze inlassen.

En voor de mensen die vinden dat de niet-rokers moeten worden weggestopt in een apart vak: het zijn nog altijd de rokers die de oorzaak van het probleem zijn, dus als er maatregelen getroffen worden, zullen zij 'weggestopt' moeten worden.
Snuggels
Jeugdspeler

Bericht door Snuggels »

Ben zelf ooit roker geweest,nu niet meer,maar ik kan me best voorstellen dat iemand er last van heeft,probeer de gene die bij je in de buurt zit eens te vragen als het iets minder mag,bijvoorbeeld als je last hebt van astma oid,het kan werken natuurlijk.Helemaal verbannen kun je het nooit.Maar eerder in het topic werdt het al even gemeld,ik stoor me veel meer aan de mensen die menen te laat te moeten komen,lekker irritant voor je langs,ze zitten net,moet er een patatje worden gehaald,en 10 minuten voor tijd moeten we alweer weg,anders staan we in de file.Roken verminderen,ik ben ervoor,maar de mensen mogen eerst wel blijven zitten.
Johnny '86
Wereldspeler

Bericht door Johnny '86 »

Bovendien: is het nou zo veel gevraagd om twee keer drie kwartier niet te roken?
Maar het zijn wel net 2x drie kwartier van een wedstrijd...wat moeten die rokers nou als het spannend wordt!?
Ze kunnen wel een hartverzakking krijgen als het spannend wordt en er niet gerookt mag worden :o :lol:

Ik zou zegge; laat ze de rook gewoon wat meer omhoog blazen, dan is het toch klaar? :roll:
Frisian Viking
Superster

Bericht door Frisian Viking »

Ik erger me er ook kapot aan, vlak bij ons zijn een aantal mensen die roken en er is er ook nog één die sigaren rookt. Ik zit daar samen met een neefje van mij en die heeft heel erge astma, zijn vader zit dan ook geregelt met de zakdoek voor zijn mond.... want ja, vragen helpt niet, ze gaan gewoon door...

Maar kan Riemer ook verbieden dat er gerookt word in het ALS???
Noukske
Invaller

Bericht door Noukske »

Frisian Viking schreef: Ik zit daar samen met een neefje van mij en die heeft heel erge astma, zijn vader zit dan ook geregelt met de zakdoek voor zijn mond.... want ja, vragen helpt niet, ze gaan gewoon door...
Ik gebruik altijd mijn Heerenveensjaal enigszins als 'filter', en deze vervult dus meerdere functies.

En Fluffy, de rook iets meer omhoog blazen en dan is het klaar?? I wish it was that easy..
j-w
Nieuw talent

Bericht door j-w »

Nynkuh schreef:Ik begrijp ook wel dat ze het niet kunnen verbieden. Dat is ook zo in de horeca.
Maar daarom is het voor de niet-rokers wel vervelend in de rook van anderen te zitten.
ze kunnen het prima verbieden. Horeca eigenaren mogen nu ook prima roken verbieden in hun eigen zaak.

Verbieden is een prima oplossing. Als mensen in het stadion roken dwingen ze automatisch niet-rokers om mee te roken. Dat is niet alleen vervelend, maar mensen worden er ook ziek van. Dat is nu wel bewezen.

Roken doe je maar thuis, dan verziek je de wedstrijd tenminste niet voor anderen.
Forza
Wereldspeler

Bericht door Forza »

Verbieden is nergens voor nodig. Het zal toch niet zo zijn dat mensen niet meer in staat zijn daar met elkaar een oplossing voor te vinden? Mocht het toch op een verbod uitdraaien, dan zal ik eisen dat mensen niet meer met die stinkende, milieu-vervelende auto's te komen, maar met het ov of met de fiets...
j-w
Nieuw talent

Bericht door j-w »

Forza schreef:Verbieden is nergens voor nodig. Het zal toch niet zo zijn dat mensen niet meer in staat zijn daar met elkaar een oplossing voor te vinden? Mocht het toch op een verbod uitdraaien, dan zal ik eisen dat mensen niet meer met die stinkende, milieu-vervelende auto's te komen, maar met het ov of met de fiets...
Verbieden is juist hard nodig. Alleen uit deze thread blijkt al dat veel mensen veel hinder ondervinden van rokende supportures. Zoals al eerder gezegd is dat meer dan 'vervelend'. Het is bewezen dat je van meeroken echt schadelijk is voor de gezondheid.

Wellicht is er een tussenoplossing mogelijk. Mensen die echt het roken niet kunnen laten zouden bijelkaar kunnen worden gezet in een vak, zodat ze alleen elkaar tot last zijn.
McYosi
Jeugdspeler

Bericht door McYosi »

Uhm, vind het aan de ene kant nergens over gaan, aan de andere kant weer wel. Al met al blijft het stupide dat alles bij wet geregeld moet worden en dat er talloze mensen zijn die hun kostbare vrije tijd verdoen met anti- en pro-rookgroeperingen. Als je er last van hebt dan ga je toch ergens anders heen, voor zover mogelijk. Zoveel last kun je nou ook weer niet hebben van dat beetje rook dat er ontstaat.
Wat is de volgende stap? Verbieden dat er alcohol geschonken wordt, omdat er misschien mensen dronken in de auto stappen en daardoor een onveilige factor in het verkeer worden. Mogen mensen straks geen herrie meer maken in het stadion omdat er mensen gehoorklachten van gaan krijgen? Mogen er geen marsrepen meer worden verkocht omdat mensen hyperactief kunnen worden van suiker en daardoor vervelend kunnen zijn voor de buurman?
Let wel, ik rook zelf niet en er wordt in huize Mc ook niet gerookt, maar ik vind wel dat je gezamenlijk een oplossing moet kunnen en willen vinden. Als je er echt last van hebt en daar een goede reden voor hebt, dan zal de "vervuiler" in 9 van de 10 gevallen echt wel meewerken.
"I wish you knew your music was to stay forever"
alexvandergalien
Jeugdspeler

Bericht door alexvandergalien »

Dat er mensen zijn, die voorstellen dat mensen die last van de rook hebben, mogelijk samen in een rookvrij vak zouden kunnen, is echt belachelijk voor woorden. Het lijkt me duidelijk dat degenen die de overlast veroorzaken, zelf een aandeel in een oplossing hebben en niet andersom en dat de rokers dus maar ergens anders gaan zitten.
Verder zijn er ook enkele mensen, die zeggen dat een roker gewoon even een andere kant opblaast. Dat is ook een lekker naief idee. Het maakt namelijk niet erg veel uit of er 1 persoon of 10 personen in een ruimte roken. Zelfs bij 1 sigaret krijg je al vrij snel last. Dus lijkt mij dat 'een andere kant opblazen' helemaal geen oplossing is.
Okselfris
Nieuw talent

Bericht door Okselfris »

the rockII schreef:Deze discussie is al eens eerder gevoerd. Ik ben er op tegen. Het is tegenwoordig een hype om tegen het roken te zijn. Beetle geeft aan dat er misschien niet gerookt dient te worden in de nieuwe publieksruimte, echter dit is een cafe en hier mag nog steeds gerookt worden.
Ik vind het bepaald geen hype om "tegen" het roken te zijn.
Echter is het tegenwoordig bespreekbaar, voorheen was je als niet roker een zeur....dat is pas frustrerend.
Het is ook best wel hinderlijk als iemand als een schoorsteen voor je zit te roken, en je krijgt een beledigende blik als je er wat van zegt.
Rokers hebben nog wel eens de gewoonte om het normaal en gezellig te vinden. (ik ben er ooit ook één geweest) Vind het ook een grote flauwekul dat hier iemand roept dat het tengoede van de sfeer in het stadion komt.
Dat is echt een waanidee.
Een beetje rekening houden met anderen is wel zo fatsoenlijk, als er iemand achter je zit die er echt last van heeft, dan kan je het peukje toch ergens anders opsteken?
(pl)euro
Basisspeler

Bericht door (pl)euro »

Wat is de volgende stap? Verbieden dat er alcohol geschonken wordt, omdat er misschien mensen dronken in de auto stappen en daardoor een onveilige factor in het verkeer worden.
Hierin geeft onze voorzitter wel een heel duidelijk voorbeeld. Laat zich na de wedstrijd vollopen met grote glazen sterke drank, om vervolgens zelf achter het stuur te kruipen.

Ik probeer in dat opzicht zoveel mogelijk rekening te houden met de mensen om me heen qua rookgedrag. En dat moet ook gewoon kunnen. Heb zelf ooit eens een wedstrijd achter een persoon gezeten die zonodig een joint (venture) moest roken tijdens de wedstrijd, zodat ik zelf zo stoned als een garnaal naar huis ging. Roken moet mogen ook in het stadion, maar een beetje respect voor de mensen om je heen die er blijkbaar last van hebben en dit melden moet ook geaccepteerd worden!
en op de achtste dag zei God..okey murphey, nu is het jouw beurt
j-w
Nieuw talent

Bericht door j-w »

McYosi schreef:Wat is de volgende stap? Verbieden dat er alcohol geschonken wordt, omdat er misschien mensen dronken in de auto stappen en daardoor een onveilige factor in het verkeer worden. Mogen mensen straks geen herrie meer maken in het stadion omdat er mensen gehoorklachten van gaan krijgen? Mogen er geen marsrepen meer worden verkocht omdat mensen hyperactief kunnen worden van suiker en daardoor vervelend kunnen zijn voor de buurman?
Het grote verschil is: als iemand rookt worden de mensen om hem heen meteen gedwongen om mee te roken. Dat is meer dan alleen 'vervelend', het is namelijk bewezen dat je van meeroken ziek wordt, en dat de kans op kanker door meeroken aardig verhoogd wordt.

Er is een principeel verschil met alcohol drinken. Als iemand een biertje drinkt dan worden de mensen om hem heen niet automatisch gedwongen mee te drinken. Ik kan de hele avond in de bar staan met bier drinkende mensen om heen te heen, en toch broodnuchter naar huis gaan. Met roken is dat niet zo, als anderen roken rook ik automatisch mee.
McYosi
Jeugdspeler

Bericht door McYosi »

Is ook zo, alleen moet je dan zelf je conclusies trekken en ergens niet meer naartoe gaan. Ga je wel eens naar de kroeg ? If yes, dan moet je daar ook niet meer naartoe gaan, is ook gevaarlijk qua rook.
j-w
Nieuw talent

Bericht door j-w »

McYosi schreef:Is ook zo, alleen moet je dan zelf je conclusies trekken en ergens niet meer naartoe gaan. Ga je wel eens naar de kroeg ? If yes, dan moet je daar ook niet meer naartoe gaan, is ook gevaarlijk qua rook.
Aha. Dus mensen die niet willen meeroken moeten maar geen supporter worden van Heerenveen? Dat lijkt me geen goed plan.

Beter is dat de club roken op de tribunes verbiedt zodat iedereen gewoon supporter kan zijn zonder daarbij gedwongen te worden om mee te roken.

Als mensen dan echt geen 45 minuten zonder te roken kunnen, dan zouden ze een lobby kunnen starten om een apart rokersvak te maken. Maar ik denk niet dat het zover komt.
McYosi
Jeugdspeler

Bericht door McYosi »

Pfff, lekkere manier van een discussie voeren heb jij zeg.
Tuurlijk kan het lastig zijn als er iemand bij je in de buurt zit die rookt, maar in onderling overleg kom je daar echt wel uit. Bij jou meen ik echter een hoog "ja maar, ik wil" gehalte te bespeuren. "Ik heb er last van, dus iedereen moet zich aan mij aanpassen"
Wat is de volgende stap? Dat je op straat ook niet meer mag roken omdat er mensen in de buurt zouden kunnen zijn die niet tegen rook kunnen? Dat je met de jaarwisseling geen vuurwerk meer mag afsteken omdat het slecht voor het mileu is? Dat je never nooit niet meer Bengaals vuur in een stadion af mag steken?
Het begint steeds meer een trend te worden dat mensen zich druk gaan maken om de kleinste dingen, en dat vervolgens de overheid betuttelend op moet gaan treden omdat men er, als burger zijnde, onderling niet uit kan komen. Lage frustratietolerantie, weinig tot geen begrip voor de mening van een ander.
Even voor alle duidelijkheid, ik rook niet, vind het ook goor, maar ik heb in het stadion nog nooit last gehad van het feit dat mensen voor me zaten te roken (en dat gebeurde echt wel).
Ergo, roken, we komen er samen wel uit. :P
Romy
Nieuw talent

Bericht door Romy »

Het begint steeds meer een trend te worden dat mensen zich druk gaan maken om de kleinste dingen

Ik vind de gezondheidsrisico's van het meeroken toch echt geen 'klein ding' :roll:
j-w
Nieuw talent

Bericht door j-w »

McYosi schreef:Ergo, roken, we komen er samen wel uit. :P
Wist je dat deze slogan deel uit maakt van een campagne van de Nederlandse tabaksindustrie?
Laatst gewijzigd door j-w op 24-10-2004 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
j-w
Nieuw talent

Bericht door j-w »

McYosi schreef:Pfff, lekkere manier van een discussie voeren heb jij zeg.
Tuurlijk kan het lastig zijn als er iemand bij je in de buurt zit die rookt, maar in onderling overleg kom je daar echt wel uit.
Nee dat werkt dus niet. Dat is vaak genoeg door meerdere mensen onderstreept in deze thread. De enige manier om mensen tegen de rook van anderen te beschermen is een verbod op roken op de tribunes.

Het gaat niet om 'frustratie' of een 'kleinigheid'. Het gaat om hier om *dwingen* van ander mensen om mee te roken. Het is bewezen dat dat grote lichamelijke schade kan aanrichten. En sorry hoor, ik vind niet dat rokers van andere mensen mogen verwachten dat ze het normaal vinden dat ze ziek worden, alleen maar omdat anderen zo graag willen roken.
Cross79
Wereldspeler
Contacteer:

Bericht door Cross79 »

Nu ik er zo eens over nadenk, volgt in Europa alles wat een paar jaar ervoor in Amerika is geweest.
In Amerika mag je bijna nergens roken, waarom zouden ze het hier dan niet gaan verbieden??? Ik ben er fel op tegen om het te verbieden........
Lang leve het censuur
McYosi
Jeugdspeler

Bericht door McYosi »

Je hebt deels ook wel gelijk, en je zult ook een ontmoedigingsbeleid moeten proberen te voeren. Probleem is wel dat, hoe harder je gaat roepen dat dingen niet mogen, hoe harder mensen het toch gaan doen.
Wat ik wel vind is dat er een groot verschil is tussen een beetje rook op de tribune in moeten ademen of in een kroeg staan waar je plakjes kunt snijden van de lucht. Persoonlijk stoor ik me er niet aan en ik zal er ook niet snel iets van zeggen, qua gezondheidsrisico's neem ik het allemaal iets minder serieus. Er is nooit onderzoek geweest naar het effect van meeroken in de semi-buitenlucht volgens mij, correct me if I am wrong.
Maar goed, ik kan me op zich wel voorstellen dat mensen met een aandoening aan de luchtwegen of mensen met een grote vrees voor hun gezondheid er wel moeite mee hebben.
j-w
Nieuw talent

Bericht door j-w »

McYosi schreef: Probleem is wel dat, hoe harder je gaat roepen dat dingen niet mogen, hoe harder mensen het toch gaan doen.
Voor sommige dingen geld dat inderdaad. Maar in denk dat niet dat er meer mensen op de trubune zullen gaan roken als je het daar verbied. Ik bedoel: ik denk niet dat er meer mensen in de trein of op de werkplek zijn gaan roken sinds het daar verboden werd. De meeste mensen houden zich wel netjes aan de regels.
McYosi
Jeugdspeler

Bericht door McYosi »

Je leest mijn opmerking verkeerd. Er zullen inderdaad, waarschijnlijk, niet meer mensen gaan roken, maar mensen die wel roken en daar fanatiek in zijn, zullen waarschijnlijk weerbarstig gaan worden ("pfff, mij het roken verbieden, dacht het niet, ik rook als ik wil roken, niemand houdt me tegen").
Wat misschien wel helpt is gewoon extra accijns op tabaksartikelen gaan gooien en deze extra opbrengst in de gezondheidszorg stoppen, dan "betaalt de vervuiler", om het even cru te zeggen. Bovenstaande mag van mij ook op alcoholische produkten (maakt mij geen moer uit of ik nou 30 of 32 euro voor een fles whisky betaal) en op produkten met veel vet en/of veel suiker. Je houdt mensen toch niet tegen in hun leefpatroon, laat ze dan in ieder geval betalen voor het hogere risico op gezondheidsklachten.
vlqrt
Superster

Bericht door vlqrt »

McYosi schreef:Bij jou meen ik echter een hoog "ja maar, ik wil" gehalte te bespeuren. "Ik heb er last van, dus iedereen moet zich aan mij aanpassen"
volgens mij is het andersom, het is jij wilt roken en dus moet iedereen zich daar maar aan aanpassen.

Ik zelf vind roken een ranzige en ietswat debiele bezigheid (aan een sigaret lurken terwijl je weet dat het slecht is en je er ooit mee bent begonnen om stoer te zijn. Want no way dat je longen die eerste peuk wisten te waarderen)
Mijn buren voor en naast me roken ook, maar voor zover het een beetje normaal blijft vind ik dat je als niet roker wel een ietswat tolerante houding kunt aannemen en als je er echt tegen bent vind ik wel dat daar een regeling voor getroffen moet worden. Roken is namelijk een prifilege en geen recht.
McYosi
Jeugdspeler

Bericht door McYosi »

"volgens mij is het andersom, het is jij wilt roken en dus moet iedereen zich daar maar aan aanpassen."

Uhm, als je mijn bijdrages goed hebt gelezen dan zou je gelezen moeten hebben dat ikzelf niet rook. Er is dus geen enkele niet-roker die zich aan mij aan hoef te passen.

Wat ik al aangaf, ik heb de indruk dat mensen soms zeuren om het zeuren, de mensen die echt last hebben even nagelaten, en dat het niet zo erg is als sommige mensen voor doen komen.

Wat je zelf al zegt, als men gewoon een beetje begrip voor elkaar toont en rekening met elkaar houdt, dan is er helemaal niks aan de hand.
Plaats reactie