[Centraal] Nederlands elftal
Moderators: Beheerders, Fanmasters
-
- Forumicoon
Re: Euro 2012 [Nederlands Elftal]
Onze verdediging is dramatisch, dus helaas ben je dan wel gedwongen met controleurs te spelen. Zo werd gisteren wel duidelijk, maar die controleurs (Van Bommel) konden het ook niet meer opbrengen.
Vd Wiel, hopeloos uit vorm en back in de zwakke Nederlandse competitie bij Ajax.
Heitinga; speelt bij subtopper in Engeland. Europese middenmoot dus.
Matthijsen: op zijn retour. Speelt bij subtopper in Spanje niet eens vast
Willem: groot talent, maar nota bene reserve bij PSV
Vlaar: speler van Feyenoord en naar mijn idee zijn spelers die in Nederland spelen vrijwel allemaal niet goed genoeg voor dit soort topwedstrijden. Het niveauverschil tussen clubs als Ajax en Real MAdrid/Barcelona etc is enorm.
Vd Wiel, hopeloos uit vorm en back in de zwakke Nederlandse competitie bij Ajax.
Heitinga; speelt bij subtopper in Engeland. Europese middenmoot dus.
Matthijsen: op zijn retour. Speelt bij subtopper in Spanje niet eens vast
Willem: groot talent, maar nota bene reserve bij PSV
Vlaar: speler van Feyenoord en naar mijn idee zijn spelers die in Nederland spelen vrijwel allemaal niet goed genoeg voor dit soort topwedstrijden. Het niveauverschil tussen clubs als Ajax en Real MAdrid/Barcelona etc is enorm.
-
- Superster
De verdediging is geen wereldtop maar het grootste probleem ligt voorin. Daar lopen spelers met een goede CV en de gedragen zich als vedettes. Die offeren zich niet op voor het team.SCH1920 schreef:Gisteren werd er met meer aanvallend ingestelde spelers gespeeld. Het was triest om te constateren dat - de schreeuw van de analytici en het volk -, bij nader inzien, ook niet hielp. De verdediging is zo ontzettend zwak en na een kans tegen is het vertrouwen onmiddellijk zoek. Maar we hebben niet betere spelers, dit is het. Ik denk dat Van Marwijk ook weinig te verwijten valt, die twee 'controleurs' hebben we blijkbaar gewoon nodig. Van der Vaart bijvoorbeeld aan de bal zeer goed, zonder bal ontzettend zwak. We werden volledig overklast in deze poule. Ongelooflijk.
Robben wil graag aandacht en wil graag met z'n kop op de voorpagina's, hij wil daarom alleen maar goal scoren en beslissende acties maken. Hij beseft blijkbaar niet dat als hij 10 voorzetten per wedstrijd geeft, hij veel gevaarlijker is en zich veel geliefder zou maken bij het volk. Maar puur egoïsme dat ze in de weg staat.
Kijk naar Sneijder, die stond links. Hij zegt na afloop: als snel werd duidelijk dat ik vaak achter die back aan moest. En dat is niet mij spel. Hallo kleine smurf, jij verdient miljoenen per jaar en moet voor het Nederlands Elftal op een EK een paar keer achter ja man aan. Zozo, deze vedette kan dat blijkbaar niet opbrengen. Hij wil alleen maar aanvallend beslissend zijn, want met een goal kom je in de krant, en als je met je man meeloopt niet. Al die aanvaller laten hun mannetje lopen en de verdediging verzuipt.
Zo, nu lekker Duitsland volgen.
- 1983
- Forumicoon
Nee, dat denk ik niet. We hebben nog steeds een aantal spelers die tot de top behoren. Ze misten dit toernooi echter de grote vorm. Verder komt er genoeg talent aan waar we zeker weer een competitief elftal zullen hebben. De verdediging is van een niveau dat niet op zo'n toernooi thuishoort, maar ook op dat gebied zit er genoeg talent (Bruma, Van Rhijn, Gouweleeuw, Van Dijk, Nuytinck, Viergever etc.) aan te komen wat die linie naar een hoger niveau gaat tillen. Bovendien komt of je het leuk vind of niet Douglas erbij. Wat je daar ook van vind hij is echt een klasse of 2 a 3 beter (of gaat dat worden) dan wat we nu hebben.Feanatieke schreef:Begin van een vrije val?
Genoeg potentie om weer een rol te gaan spelen/blijven spelen. Maar dat moet denk ik wel met een andere coach. Ja hij heeft het goed gedaan met het bereiken van een WK finale. Maar het krediet is wat mij betreft met deze wanprestatie, waar hij voor eindverantwoordelijk is, wel weg. Ik heb ook het idee dat de spelers liever een andere coach zien na dit toernooi. Frankrijk liet Domenech, een man die ook vice wereldkampioen werd, ook na een faal toernooi te lang zitten, laar de KNVB niet diezelfde fout maken.
- Flying Tilster
- Forumicoon
Heb toch het gevoel dat Frank de Boer een grotere stempel drukt dan een Phillip Cocu.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
-
- Superster
Frank is een man met winnaarsmentaliteit. Ik herinner me een reportage over de broertjes De Boer in Qatar, waar Frank memory aan het spelen is met zijn dochtertje. Volgens mij had die kleine drie keer twee dezelfde kaartjes achter elkaar gepakt, haar vader's stapel viel bijna om. Cocu is rustiger en ligt qua persoonlijkheid meer (lees: teveel) bij Van Marwijk.Flying Tilster schreef:Heb toch het gevoel dat Frank de Boer een grotere stempel drukt dan een Phillip Cocu.
-
- Forumicoon
Het is natuurlijk ook enorm kut voor een bondcoach dat er zoveel spelers niet echt in vorm zijn. In 2010 kwam bijna iedereen van een geweldig seizoen terug. En ga Pepe, Contrao, Bruno Alves en Pereira eens vergelijken met Heitinga, Vlaar, Willems, Mathijssen en van der Wiel.
-
- Forumicoon
VerdedigersJe moet weer zsm verdedigers hebben die in de top spelen, maar dat zal tijd nodig hebben. Hierboven worden al talenten als Nuytinck, Gouweleeuw, De Vrij, Viergever, Van Rhijn, Bruma, Van Dijk, Douglas genoemd. Niet allemaal, maar vast een paar hiervan gaan nog wel stappen maken. Dat heeft echter wel een paar jaar tijd nodig. Die jongens zijn pas over 2-5 jaar op hun top.
Vd Wiel hoef je nog niet helemaal af te schrijven en Willems is natuurlijk gewoon een super talent.
Over Heitinga twijfel ik al jaren of hij beter kan dan dit. Hij is verkozen tot speler vh jaar bij Everton, maar is dat zijn niveau, of zit er nog rek in? Denk het niet.
MiddenveldersDat wat betreft de verdediging. Voor het middenveld zijn mannen als Strootman en Maher jongens voor de toekomst. Kunnen die mannen naar de absolute top doorgroeien? Het blijft afwachten.
Clasy? Wijnaldum?
AanvalVoorin heb je toekomstige aanwas uit de groep: Wolfswinkel, L. de Jong, Dost, Narsingh, Labyad, Castaignos.
Ook best wel weer interessant om die ontwikkeling te gaan volgen. Nederland komt er wel weer boven op. Zeker omdat van de huidige basis er zeker nog 6,7 jaren mee kunnen. (Sneijder, Robben, Van Persie, Huntelaar, De Jong, Stekelenburg, Willems, Affelay)
Vd Wiel hoef je nog niet helemaal af te schrijven en Willems is natuurlijk gewoon een super talent.
Over Heitinga twijfel ik al jaren of hij beter kan dan dit. Hij is verkozen tot speler vh jaar bij Everton, maar is dat zijn niveau, of zit er nog rek in? Denk het niet.
MiddenveldersDat wat betreft de verdediging. Voor het middenveld zijn mannen als Strootman en Maher jongens voor de toekomst. Kunnen die mannen naar de absolute top doorgroeien? Het blijft afwachten.
Clasy? Wijnaldum?
AanvalVoorin heb je toekomstige aanwas uit de groep: Wolfswinkel, L. de Jong, Dost, Narsingh, Labyad, Castaignos.
Ook best wel weer interessant om die ontwikkeling te gaan volgen. Nederland komt er wel weer boven op. Zeker omdat van de huidige basis er zeker nog 6,7 jaren mee kunnen. (Sneijder, Robben, Van Persie, Huntelaar, De Jong, Stekelenburg, Willems, Affelay)
- Eric
- Superster
Precies, ik denk dat we over twee jaar in Brazilië er ook nog niet zullen staan en het lijkt me daarom het beste om een vierjarenplan te maken. Vooral verdedigend gezien moet er worden gebeuren en ook de opstelling mag mijn inziens veranderd worden. Misschien wil die coach van Wigan wel trainer worden, zo zou ik het NL elftal graag zien spelen.
- Voorstopper
- Superster
- Contacteer:
Voeg daarbij dat Brazilië ook niet optimaal is als land. Ver weg en ander klimaat. Argentinië en Brazilië gaan daar supersterk voor de dag komen. En dan heb je Spanje en Duitsland nog. Ik zie Nederland daar sowieso weinig potten breken. Wat mij betreft kan Nederland inderdaad voor een vierjarenplan gaan waarbij er over twee jaar nog niet teveel verwacht hoeft te worden.
Aan de andere kant zijn alle wereldtoppers van nu dan rond de 30 en die kunnen dus nog prima mee.
Aan de andere kant zijn alle wereldtoppers van nu dan rond de 30 en die kunnen dus nog prima mee.
The two most powerful warriors are patience and time.
-
- Superster
Die jeugd die er in Nederland aan zit te komen is ook niet geweldig hoor. Ik heb dat Nederland onder 17 zien spelen, die werden wel kampioen maar het niveau was echt niet geweldig. O.a. Duitsland speelde veel beter voetbal, die voetbalde met een idee erachter. En wat ik bij Nederland zag was wat opportunistisch voetbal waar het nodige geluk bij komt kijken.
Ik ben benieuwd wie er van de leeftijdscategorie 19-22 de komende jaren gaan doorbreken.
Ik ben benieuwd wie er van de leeftijdscategorie 19-22 de komende jaren gaan doorbreken.
-
- Forumicoon
Het wordt eens tijd dat die van Persie eens of een enorme schop onder zijn reet krijgt of niet meer wordt opgeroepen met zijn vedetteneigingen. Waar heeft hij zijn krediet aan verdient. Hij presteert al jaren helemaal niks in Oranje maar meneer weigert intervieuws te geven en plaats zich boven de groep door minder te hoeven trainen, door te gaan bellen na de wedstrijd en dat soort gedrag.
Maar ze hebben natuurlijk enorm gefaald met elkaar maar je kon het wel aan zien komen. De voorbereiding was al dramatisch, logistiek was het een slechte keuze, de ploeg leek conditioneel niet goed, de sfeer was slecht, de tactiek niet goed en de instelling van de spelers was om te janken. Ze hebben de fans die daar op de tribune zaten keer op keer mooi laten zitten.
Voor een paar spelers (Robben, van Persie, de Jong) is het goed dat ze met beide benen op de grond worden gezet, misschien dat ze wakker worden voor het WK.
Maar ze hebben natuurlijk enorm gefaald met elkaar maar je kon het wel aan zien komen. De voorbereiding was al dramatisch, logistiek was het een slechte keuze, de ploeg leek conditioneel niet goed, de sfeer was slecht, de tactiek niet goed en de instelling van de spelers was om te janken. Ze hebben de fans die daar op de tribune zaten keer op keer mooi laten zitten.
Voor een paar spelers (Robben, van Persie, de Jong) is het goed dat ze met beide benen op de grond worden gezet, misschien dat ze wakker worden voor het WK.
-
- Superster
Het is te hopen dat er binnen het Nederlandse voetbal eenzelfde revolutie gaat plaatsvinden, zoals deze bij onze Oosterburen is geweest. Laat de KNVB maar meefinancieren, uit de woorden van Bert van Oostveen bij Jack van Gelder kwam duidelijk naar voren dat men er in Zeist warmpjes bij zit.
- Skopperij
- Forumicoon
We hebben zo veel typisch Nederlandse voetballers: techniek, passje geven, voorzichtig opbouwen, zorgvuldig aanvallend spel etc. Maar Khedira's of Coentrão's zie je hier niet. Terwijl je telkens meer van dat soort sneltreinen ziet.Flying Frisian schreef:Het is te hopen dat er binnen het Nederlandse voetbal eenzelfde revolutie gaat plaatsvinden, zoals deze bij onze Oosterburen is geweest.
- Eric
- Superster
De Jong HR?! Dat is juist de enige speler die zijn niveau heeft gehaald dit EK en mijn inziens al een aantal jaar onze belangrijkste speler.
-
- Forumicoon
De Jong was geen schim van de Jong van het WK. Nu hoef je niet te gaan schoppen, maar op het randje spelen mag best. Hij heeft 3 overtredingen gemaakt dit EK en dat in een dolende ploeg. Soms moet je even stevig uitdelen. En hij was 1 van de oorzaken dat er zo weinig aansluiting was vanaf het middenveld.
- Flying Tilster
- Forumicoon
Over Van Persie en Robben deel ik 100% je mening, over De Jong niet. De Jong was de enige die dit toernooi zijn niveau haalde, voor de rest niemand. Zelfs de bondscoach niet. Want hoe durf je een jochie van 17 die net uit Jong PSV komt mee te nemen naar het EK?? (teveel onder invloed van Cocu en Faber??)Heerenveen rules schreef:Voor een paar spelers (Robben, van Persie, de Jong) is het goed dat ze met beide benen op de grond worden gezet, misschien dat ze wakker worden voor het WK.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
- Eric
- Superster
Ik denk dat dit wel het EK heeft gekost, want volgens mij waren de ervaren spelers achterin meer bezig met het coachen en corrigeren van de backs dan met hun eigen spel. Je zag dat de verededing twijfelend was en het middenveld niet door durfde te schuiven, iets wat normaal wel het geval is.
-
- Superster
Denk eerder dat irritaties onderling ervoor hebben gezorgd dat er niet een hecht team op het veld stond dan het feit dat Willems en v/d Wiel speelden. Het grootste probleem was dat er een verdediging stond en een aanval maar geen middenveld waardoor ze elkaar niet konden bereiken. Tel daarbij op Robben die elke keer naar binnen komt en voor zijn eigen kans gaat ipv te kijken of een medespeler er beter voor staat. Tevens waren er spelers zoals Sneijder die zich enorm gingen irriteren dat er een lek naar de pers was binnen de groep waardoor deze met andere dingen bezig waren dan voetbal.
Al met al was het geen team dat de focus op een EK-titel had liggen. Benieuwd wat er uit de evaluatie naar buiten zal komen.
Al met al was het geen team dat de focus op een EK-titel had liggen. Benieuwd wat er uit de evaluatie naar buiten zal komen.
-
- Basisspeler
Klein schip, lange vaart: 4 kapiteintjes, veel assistent-kapiteins en nauwelijks matrozen. De matrozen die er wel waren, waren zeeziek. Of moesten onderdeks blijven. Groepsproces naar de haaien. Daarnaast nog: En 16 miljoen stuurlui aan wal.
Kansloos.
Kansloos.
-
- Superster
Dat lek schijnt Heitinga te zijn die zn vrouw informeerd, zij nam deel aan tv programma's. aldus vi oranje
Hier heb ik geen woorden voor
-
- Forumicoon
Zoals Boskamp al zei: 'Die kans is groot, want hij was zo lek als een zeef.........'TORCIDA schreef:Dat lek schijnt Heitinga te zijn die zn vrouw informeerd, zij nam deel aan tv programma's. aldus vi oranje
Maar Willems en Schaars als linksback is een grote misvatting geweest ja van van Marwijk. Emanuelson was de enige goede optie. En Mathijsen kan echt niet meer en van der Wiel is een hopeloze back momenteel. Dus je hebt al drie hele zwakke schakels. Deze verdediging was een groot drama en de mentaliteit en instelling van deze groep ook. Ik hoop dat deze verwende, omhooggevallen mannetjes volledig worden verketterd en dat of van Marwijk of een nieuwe bondscoach spelers als van Persie en Robben niet meer selecteert. Twee egootjes die alleen voor eigen glorie voetballen. Presteren ho maar. Weg met die gasten.
- 1983
- Forumicoon
Laat een andere coach ze in elk geval harder aanpakken in plaats van dat ze alles maar mogen en ze zich als vedettes gedragen. Van Marwijk behandeld ze veel teveel als zijn lieverdjes. Als een speler hou je bek roept als je hem aanwijzingen geeft, haal je hem toch direct naar de kant?Heerenveen rules schreef: en dat of van Marwijk of een nieuwe bondscoach spelers als van Persie en Robben niet meer selecteert. Twee egootjes die alleen voor eigen glorie voetballen. Presteren ho maar. Weg met die gasten.
Van Persie is inderdaad ook geen schim van de speler die hij bij Arsenal is. Daar is hij geweldig, in Oranje is het meer dit:

- diepFries
- Wereldspeler
'Hou je bek' heeft Robben niet geroepen, luister nog maar eens terug. Dan is toch vrij duidelijk 'Ga toch weg man' te horen. Niet dat dit effectief veel uitmaakt (beide keren duidelijk oneens met de trainer), het is in ieder geval wel iets netter.
Nederlands Elftal kent 2 blokken, een sterk aanvallend en een minder verdedigend blok en elkaar bijstaan doen ze niet (meer). Dan kom je tekort tegen ieder team. Zowel tegen Denemarken, Duitsland als Portugal hadden we op het middenveld weinig in te brengen wanneer het er om ging. Met het afzwaaien van Van Bommel en hopelijk doorselecteren van een aantal andere 'oudgedienden' kan er worden gebouwd aan een nieuw Nederlands Elftal. De echte topspelers lijken we niet meer te hebben, er is wel een hoop potentieel. Nu nog een bondscoach die daar op in durft te springen.
Nederlands Elftal kent 2 blokken, een sterk aanvallend en een minder verdedigend blok en elkaar bijstaan doen ze niet (meer). Dan kom je tekort tegen ieder team. Zowel tegen Denemarken, Duitsland als Portugal hadden we op het middenveld weinig in te brengen wanneer het er om ging. Met het afzwaaien van Van Bommel en hopelijk doorselecteren van een aantal andere 'oudgedienden' kan er worden gebouwd aan een nieuw Nederlands Elftal. De echte topspelers lijken we niet meer te hebben, er is wel een hoop potentieel. Nu nog een bondscoach die daar op in durft te springen.
In case of doubt, make it sound convincing
-
- Forumicoon
Er komt wat meer nieuws naar buiten dus. Wel Derksen als informatiebron, maar toch......
Afellay en van Persie hebben zich ontzettend arrogant en irritant opgesteld. Omdat ze neerkeken op de andere spelers. De 1 omdat hij bij Barcelona speelt, de ander omdat hij voetballer van het jaar geworden is in Engeland. En daar heeft de rest zich ontzettend ssn gestoord. Wat een ontzettende kleine kinderen, hoe zielig kun je zijn!
Afellay en van Persie hebben zich ontzettend arrogant en irritant opgesteld. Omdat ze neerkeken op de andere spelers. De 1 omdat hij bij Barcelona speelt, de ander omdat hij voetballer van het jaar geworden is in Engeland. En daar heeft de rest zich ontzettend ssn gestoord. Wat een ontzettende kleine kinderen, hoe zielig kun je zijn!
-
- Superster
tja of ze op anderen neerkijken vraag ik mij af maar dat ze met zn tweeen wel heel goed samenkunnen viel wel op, affelay moet helemaal zn mond houden, hij heeft behalve een blessure bij barcelona nog niks gepresteerd. Van persie is bij arsenal zo goed omdat hij met erg snelle buitenspelers speelt die wel hun man voorbij komen en daardoor ruimte creeeren voor hem.
heitinga vertrok met zn privejet naar ibiza, met zn privejet gvd, hij schopt nog geen deuk in een pakje boter...
wat ik zo fijn vond in het begin van de van marwijk periode is dat hij wars was van spelers met status. In mijn optiek was hij goed op weg om een goed voetballend team te maken waarin men voor elkaar het vuile werk wil opknappen. lees jezelf feitelijk wegcijferen en zo misschien wel anoniem voetballen, maar wel de olie van het team. Dit bereikte een hoogtepunt op het wk. Helaas is er toen bij veel spelers iets gebeurd of gegroeid, hun ego. Ineens waren ze allemaal erg goed.
Nee de teamprestatie was goed, waardoor het succes kwam. Helaas hebben de heren voetballers dat niet begrepen en zijn hun ego belangrijker gaan vinden dan een team prestatie. Dat is voor Van Marwijk niet te keren, of hij moet gewoon die spelers niet selecteren, wat hij voor het wk wel goed inschatte.
Daarnaast, Van Bommel, Sneijder, Affelay, Willems, Matthijssen, Van der Wiel zijn allemaal spelers die dit seizoen slechts 25% van de wedstrijden heeft gespeeld, of op fatsoenlijk niveau heeft gespeeld. Dat weet je van te voren dat het niets wordt.
Helaas heeft Van Marwijk het niet aangedurft om hiervoor alternatieven mee te nemen, van clubs die bv ver in de Europaleage kwamen, lees AZ.
heitinga vertrok met zn privejet naar ibiza, met zn privejet gvd, hij schopt nog geen deuk in een pakje boter...
wat ik zo fijn vond in het begin van de van marwijk periode is dat hij wars was van spelers met status. In mijn optiek was hij goed op weg om een goed voetballend team te maken waarin men voor elkaar het vuile werk wil opknappen. lees jezelf feitelijk wegcijferen en zo misschien wel anoniem voetballen, maar wel de olie van het team. Dit bereikte een hoogtepunt op het wk. Helaas is er toen bij veel spelers iets gebeurd of gegroeid, hun ego. Ineens waren ze allemaal erg goed.
Nee de teamprestatie was goed, waardoor het succes kwam. Helaas hebben de heren voetballers dat niet begrepen en zijn hun ego belangrijker gaan vinden dan een team prestatie. Dat is voor Van Marwijk niet te keren, of hij moet gewoon die spelers niet selecteren, wat hij voor het wk wel goed inschatte.
Daarnaast, Van Bommel, Sneijder, Affelay, Willems, Matthijssen, Van der Wiel zijn allemaal spelers die dit seizoen slechts 25% van de wedstrijden heeft gespeeld, of op fatsoenlijk niveau heeft gespeeld. Dat weet je van te voren dat het niets wordt.
Helaas heeft Van Marwijk het niet aangedurft om hiervoor alternatieven mee te nemen, van clubs die bv ver in de Europaleage kwamen, lees AZ.
Hier heb ik geen woorden voor
-
- Superster
Indien bovenstaande uitspraken van Derksen op waarheid berusten, krijgt Bert (hopelijk zijn opvolger) een hele kluif aan het vormen van een nieuwe groep.
Ik hoop dat er na de zomer afscheid genomen gaat worden van Van Bommel, Boulahrouz, Bouma, Kuijt (te oud, zeker in 2014), Vlaar en Schaars (niet goed genoeg). Je zou Mathijsen er in het begin van de kwalificatiecyclus er nog bij kunnen houden en jongens als Pieters en/of Nuytinck er langzaam bij te betrekken.
Ik hoop dat er na de zomer afscheid genomen gaat worden van Van Bommel, Boulahrouz, Bouma, Kuijt (te oud, zeker in 2014), Vlaar en Schaars (niet goed genoeg). Je zou Mathijsen er in het begin van de kwalificatiecyclus er nog bij kunnen houden en jongens als Pieters en/of Nuytinck er langzaam bij te betrekken.
-
- Forumicoon
Als het verhaal van Derksen klopt zou ik die omhooggevallen mannetjes als van Persie en Affelay niet meer selecteren. Zulke verwaande egootjes denken alleen aan hun eigen belang. Weg ermee!
-
- Forumicoon
Maar Huntelaar is veel beperkter en in deze speelwijze totaal niet rendabel. Dat zag je tegen Portugal waarin hij geen knikker raakte. Dus hij heeft weinig recht van spreken.
-
- Forumicoon
In mijn optiek heeft Huntelaar juist wel recht van spreken. Een flink gedeelte van het Nederlandse volk schreeuwde al maanden om Huntelaar in de spits en een aangepaste speelstijl om Oranje creatiever te maken. In de voorbereiding gebeurde dat niet en in de eerste twee EK-duels niet. Hij mocht immers louter invallen bij een achterstand terwijl het niet/nauwelijks liep, waarbij het spel leunde op hoop van zegen. Pas in het laatste groepsduel mocht hij starten, maar Van Marwijk bedacht plotseling het volgende: de beste speler (Sneijder) moest als linksbuiten spelen, Robben mocht zijn voorspelbare acties vanaf rechts maken en Van Persie ging voor de zelfpromotie vanaf het middenveld. Dit ging twintig minuten vrij aardig en daarna kreeg Portugal alle ruimte om gehakt te maken van Oranje.Heerenveen rules schreef:Maar Huntelaar is veel beperkter en in deze speelwijze totaal niet rendabel. Dat zag je tegen Portugal waarin hij geen knikker raakte. Dus hij heeft weinig recht van spreken.
Kortom: geen vaste basisplaats, bijzonder lastige invalbeurten en in een ongunstig systeem spelen dat na twintig minuten niet meer werkte. Je kan toch niet spreken van een volwaardige kans voor een spits die juist moet loeren op die paar kansen? Het probleem zit 'm ook helemaal niet in de spitspositie, want ook de betere voetballer Van Persie zakt er keer op keer door de mand. Het probleem is juist de speelstijl, en dat probleem is alleen maar groter geworden door de matige vorm bij spelers en de toenemende irritatie. Deels is dat pech, deels is dat te wijten aan andere spelers, maar bovenal had Van Marwijk veel gerichter moeten werken. Hij heeft echter een vaste koers gevolgd en waar dat op het WK gelukkig (met de nadruk op geluk) uitpakte, daar ging het nu faliekant mis. Dat mag de bondscoach zich aanrekenen.
Voor Van Marwijk lijkt me ook geen weg meer terug, zeker niet nu alle kritiek naar buiten komt. Hij heeft ook laten doorschemeren dat hij weinig vertrouwen heeft in de nieuwe lichting en dan met name defensief. Juist daar zal een slag geslagen moeten worden. Hij zou zich ongeloofwaardig maken door plotseling een nieuwe speelstijl te proberen en andere spelers in te gaan passen na eerdere uitspraken. Het is tijd voor een bondscoach die het anders gaat aanpakken. Ik denk dat het daarbij noodzakelijk is om vroegtijdig te bepalen wat je wil met spelers als Van Persie, Huntelaar, Robben en Afellay. Wijk je weinig af van het beleid op die posities, dan lijkt mij geen ruimte meer voor Huntelaar. Dan zou ik doorselecteren en anderen (Dost, Van Wolfswinkel, De Jong, etc.) een serieuze kans geven. Blijven doormodderen heeft geen zin.
-
- Superster
http://www.catenaccio.nl/2012/achtergro ... -topsport/
Een treffende analyse van de conservatieve voetbalwereld.
Een treffende analyse van de conservatieve voetbalwereld.