[Centraal] Nederlands elftal

› andere clubs en andere spelletjes

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
Skopperij
Forumicoon

Re: [Centraal] Nederlands elftal

Bericht door Skopperij »

Tegen zwakke teams kun je bij wijze van spreken ook Bas Dost opstellen. Het gaat juist om topwedstrijden. Wedstrijden waarin je niet dominant bent en met voorzichtig geschuifel een goal hoopt te maken. Van Persie kan iets creëren; Huntelaar niet. Van Persie legde bij Arsenal topclubs over de knie; Huntelaar scoorde bij Schalke vooral tegen clubs uit het rechterrijtje. Dat heeft ongetwijfeld de doorslag gegeven.
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

Heerenveen rules schreef:
Dus als Huntelaar er van de 15 laatste interlandgoals, 7 maakt tegen San Marino en Finland en in de competitie voornamelijk scoort tegen laaggeklasseerde ploegen dan zegt dat wel wat en als van Persie en Afellay scoren tegen Noord-Ierland dan zegt dat helemaal niets. Over selectief gesproken......
Het was van Persie die er 4 maakte tegen San Marino, maar dat terzijde.
Heerenveen rules schreef: Dan de vraag over van Bommel/De Jong. Ik zou gewoon zo blijven spelen ja. En wel om de simpele reden dat onze achterhoede dusdanig matig is dat dat blok wel nodig is. En de vier ervoor dusdanig goed zijn dat dat ook wel kan. Komt bij dat ik vind dat je uit moet gaan van je eigen kracht en dat je niet per wedstrijd de tactiek en namen moet wijzigen. En Denemarken de zwakke broeder? Ze zijn boven Portugal geindigd in de poule, dus ga ze vooral onderschatten......
De 4 daarvoor zijn tegen Noord Ierland dusdanig goed dat dat wel kan. De 1e 2 treffers vallen uit een standaard situatie en van Persie scoort ook nog een penalty na een lullige handsbal. De 2 treffers van Ibrahim zijn keurig, maar ook meteen de enige uitgespeelde veldkansen die er gecreëerd werden. Dat de 4 daarvoor zo leuk met elkaar tikken, op 30 meter van de goal zal de tegenstanders een zorg zijn hoor. Robben heeft op rechts in 3 interlands niets, maar dan ook niets gecreëerd. Tegen een fatsoenlijke defensie zullen zowel Affelay als Robben zich constant stuklopen. En doordat van Persie meent dat hij overal moet lopen, behalve in de spits, heeft het ook geen zin om van kant te switchen want een voorzet geven heeft geen zin. In de 16 loopt immers niemand. Ik vind het onvoorstelbaar dat je je zo in slaap laat sussen na een potje tegen de plaatselijke amateurs van Noord Ierland.
Knipecity
Forumicoon

Bericht door Knipecity »

Zoals ook Mulder en Van Halst gisteren zeiden, Van Persie is geen spits maar meer een 10. Hij wil maar meevoetballen waardoor de spitspositie vaak leeg is. Liefst zette ik hem op plaats De Jong en dan Van Persie rond Huntelaar.
1983
Forumicoon

Bericht door 1983 »

Otsje P schreef: De 4 daarvoor zijn tegen Noord Ierland dusdanig goed dat dat wel kan. De 1e 2 treffers vallen uit een standaard situatie en van Persie scoort ook nog een penalty na een lullige handsbal. De 2 treffers van Ibrahim zijn keurig, maar ook meteen de enige uitgespeelde veldkansen die er gecreëerd werden. Dat de 4 daarvoor zo leuk met elkaar tikken, op 30 meter van de goal zal de tegenstanders een zorg zijn hoor. Robben heeft op rechts in 3 interlands niets, maar dan ook niets gecreëerd. Tegen een fatsoenlijke defensie zullen zowel Affelay als Robben zich constant stuklopen. En doordat van Persie meent dat hij overal moet lopen, behalve in de spits, heeft het ook geen zin om van kant te switchen want een voorzet geven heeft geen zin. In de 16 loopt immers niemand. Ik vind het onvoorstelbaar dat je je zo in slaap laat sussen na een potje tegen de plaatselijke amateurs van Noord Ierland.
Nee, toen Huntelaar erin kwam en in de spits liep begon het echt veel beter te lopen en creëerden we veel meer kansen :roll:
Het is juist de bedoeling van BvM dat RvP niet constant in de spitspositie loopt en zodoende ruimte creëert voor anderen.
Huntelaar zou die 2 goals vast ook hebben gemaakt, maar zou verder helemaal niets hebben toegevoegd.
Hielke
Forumicoon

Euro 2012 [Nederlands Elftal]

Bericht door Hielke »

Het Nederlands Elftal is onderweg naar Polen voor het EK. Alle wedstrijden kunnen in dit topic worden besproken. Om de tijd tot Heerenveen aan de voorbereiding begint te doden, zullen we maar zeggen...
Superfries88'
Forumicoon

Bericht door Superfries88' »

Superfries1983 schreef:Nee, toen Huntelaar erin kwam en in de spits liep begon het echt veel beter te lopen en creëerden we veel meer kansen :roll:
Het is inderdaad de schuld van Huntelaar dat het team de bal nutteloos rond tikte, voorzetten werden geblokt en medespelers (met name Afellay) voor eigen succes gingen... Wat kan zo'n jongen daar aan doen? Van Persie had de bal misschien iets vaker geraakt door zijn looplijnen, maar gevaarlijker was het niet geworden. Simpelweg omdat de ballen niet in de positie kwamen dat de spits gevaarlijk kón worden. Je kan niet van Huntelaar verwachten dat hij de bal ophaalt vanaf het middenveld, acht man voorbij gaat en vervolgens de bal ook nog eens in het doel jaagt. Het moet wel realistisch blijven.

Verder moeten we ook niet doen alsof het met Van Persie zo briljant liep. De eerste helft was dan weliswaar nog wel te pruimen, maar ook echt niet meer dan dat. Ook toen ging er al waanzinnig veel mis, getuige ook de beelden die Van Halst liet zien. Als Oranje zo gaat spelen tegen defensieve ploegen als Denemarken, Portugal en heel misschien zelfs Duitsland, dan gaan we weer gewoon een reeks teleurstellende wedstrijden zien. Als je tegen een uitgeblust Noord-Ierland al relatief weinig uitgespeelde kansen weet te creëren, wat moet het dan worden als het er straks echt om gaat? Ik deel de mening van OtsjeP: men laat zich wel heel makkelijk in slaap sussen op basis van een simpele oefenwedstrijd. Nota bene een oefenwedstrijd waarin de helft van de goals uit standaardsituaties valt...
1983
Forumicoon

Bericht door 1983 »

Nee, klopt dat kan je Huntelaar niet verwijten. Maar het geeft wel aan dat je met dit systeem en deze spelers beter niet voor hem kan kiezen :wink:
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

Superfries1983 schreef: Nee, toen Huntelaar erin kwam en in de spits liep begon het echt veel beter te lopen en creëerden we veel meer kansen :roll:
Het is juist de bedoeling van BvM dat RvP niet constant in de spitspositie loopt en zodoende ruimte creëert voor anderen.
Huntelaar zou die 2 goals vast ook hebben gemaakt, maar zou verder helemaal niets hebben toegevoegd.
Toen Huntelaar erin kwam had de rest besloten om er een potje van te maken. Van der Vaart kwam er gelijktijdig in, maar ipv hem het spel te laten maken dacht de Jong dat hij ineens de spielmacher was. Maar goed, in principe heb je gelijk dat het er niet beter op werd.

RVP kan wel ruimte creëren voor anderen, maar er gaat niemand in die ruimte. Sneijder is zo statisch als de pest, die bespeelt maximaal 15 vierkante meter veld. De laatste keer dat hij diep ging, speelde hij nog in de C1.
Superfries1983 schreef:Maar het geeft wel aan dat je met dit systeem en deze spelers beter niet voor hem kan kiezen :wink:
Klopt, als je met Robben en Affelay aan de "verkeerde" kant speelt, dan mag je van mij van Persie laten staan hoor. Huntelaar wordt dan toch niet bediend.
Superfries88'
Forumicoon

Daar wil ik best mee akkoord gaan, maar dan is mijn vraag: is het zinvol om Huntelaar nog op te roepen? Van Marwijk gaat waarschijnlijk nog wel een paar jaar door met spelers als Sneijder, Van Persie, Robben en Afellay. Kies je structureel voor deze speelstijl, dan kan je hem net zo goed niet oproepen. Je zorgt alleen maar voor frustratie omdat je op grote toernooien toch voor anderen kiest... Ik zou persoonlijk niet willen opdraven tegen San Marino en Finland om steeds bankzitter te zijn als de grote wedstrijden op de planning staan. Dan zoek je maar een ander om te misbruiken.
Janstra
Selectiespeler

Bericht door Janstra »

Superfries88' schreef:Daar wil ik best mee akkoord gaan, maar dan is mijn vraag: is het zinvol om Huntelaar nog op te roepen? Van Marwijk gaat waarschijnlijk nog wel een paar jaar door met spelers als Sneijder, Van Persie, Robben en Afellay. Kies je structureel voor deze speelstijl, dan kan je hem net zo goed niet oproepen. Je zorgt alleen maar voor frustratie omdat je op grote toernooien toch voor anderen kiest... Ik zou persoonlijk niet willen opdraven tegen San Marino en Finland om steeds bankzitter te zijn als de grote wedstrijden op de planning staan. Dan zoek je maar een ander om te misbruiken.
Kom op zeg Huntelaar is niet de beste voetballer die we ernaast zetten. Van Persie speelt het hele seizoen in de spits en Huntelaar ook, dus je moet kiezen. Dan moet je niet moeilijk gaan doen dat je niet word opgesteld, anders moet je bij voorbaat al bedanken. Jij moet nu niet denken dat Huntelaar groter is dan het team, zeker niet als je bedenkt dat hij niet eens de beste speler van ons is...
Dat jij persoonlijk niet voor het Nederlands elftal wil uitkomen omdat je wellicht het grote toernooi niet in de basis staat vind ik wel erg sneu en ook heel erg egoistisch! Denken dat je groter bent dan het team :roll:
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

Janstra schreef: Kom op zeg Huntelaar is niet de beste voetballer die we ernaast zetten. Van Persie speelt het hele seizoen in de spits en Huntelaar ook, dus je moet kiezen. Dan moet je niet moeilijk gaan doen dat je niet word opgesteld, anders moet je bij voorbaat al bedanken. Jij moet nu niet denken dat Huntelaar groter is dan het team, zeker niet als je bedenkt dat hij niet eens de beste speler van ons is...
Dat jij persoonlijk niet voor het Nederlands elftal wil uitkomen omdat je wellicht het grote toernooi niet in de basis staat vind ik wel erg sneu en ook heel erg egoistisch! Denken dat je groter bent dan het team :roll:
Dat ben ik met je eens hoor. Van Marwijk heeft het recht om deze keuzes te maken. Alle spelers moeten het als een eer beschouwen om met het NL elftal op pad te zijn. Klaas Jan zal genoeg minuten maken. Bovendien, als van Persie geblesseerd raakt, dan moet Klaas er staan. Hij is inderdaad niet groter dan de ploeg, en zal zich moeten schikken. Hoe onrechtvaardig het misschien voelt. Je wordt niet kampioen met maar 11 man.
Janstra
Selectiespeler

Bericht door Janstra »

Otsje P schreef: Dat ben ik met je eens hoor. Van Marwijk heeft het recht om deze keuzes te maken. Alle spelers moeten het als een eer beschouwen om met het NL elftal op pad te zijn. Klaas Jan zal genoeg minuten maken. Bovendien, als van Persie geblesseerd raakt, dan moet Klaas er staan. Hij is inderdaad niet groter dan de ploeg, en zal zich moeten schikken. Hoe onrechtvaardig het misschien voelt. Je wordt niet kampioen met maar 11 man.
Huntelaar zal gewoon hopen dat hij in de finale de winnende kan maken. Is hij alsnog de grote held. :wink:
Superfries88'
Forumicoon

Janstra schreef:Kom op zeg Huntelaar is niet de beste voetballer die we ernaast zetten. Van Persie speelt het hele seizoen in de spits en Huntelaar ook, dus je moet kiezen.
Als je halsstarrig blijft vasthouden aan één systeem wel, ja. Maar Huntelaar heeft gewoon een uitstekend seizoen achter de rug; topscorer Bundesliga, tweede in de Europa League en topscorer in de EK-kwalificatiefase. Van Persie heeft bij Arsenal ook uitstekend gepresteerd. Ik ben van mening dat je niet per se hoeft te kiezen, als je maar de intentie hebt om iets te proberen. Juist dat mis ik. Huntelaar werd vaak opgesteld tijdens de kwalificatiefase, dan kon het altijd wel, maar zodra het serieus begint te worden is hij direct het slachtoffer.

Dit is ook niet de eerste keer dat Huntelaar wel meedraait, maar naar de bank verdwijnt. Mijn vraag is dan ook of het zinvol is om hem steeds bij de groep te houden. Huntelaar is namelijk geen speler voor de bank, geen speler die je laat invallen als breekijzer. Van der Vaart heeft dat bijvoorbeeld weer wel, die kan doorgaans zijn eigen spel direct spelen wanneer hij invalt. Ik vind dat het weinig zinvol is om Huntelaar bij de groep te houden voor de kleinere wedstrijden terwijl je hem eigenlijk ongeschikt acht voor de grote wedstrijden. Dat heeft niet te maken met 'groter zijn dan', maar met het juist benutten van spelers. Huntelaar moet eigenlijk afwachten of hij speelminuten krijgt in een voor hem ongunstig systeem...
forca hveen
Superster

Bericht door forca hveen »

Superfries88' schreef:Dit is ook niet de eerste keer dat Huntelaar wel meedraait, maar naar de bank verdwijnt. Mijn vraag is dan ook of het zinvol is om hem steeds bij de groep te houden. Huntelaar is namelijk geen speler voor de bank, geen speler die je laat invallen als breekijzer. Van der Vaart heeft dat bijvoorbeeld weer wel, die kan doorgaans zijn eigen spel direct spelen wanneer hij invalt. Ik vind dat het weinig zinvol is om Huntelaar bij de groep te houden voor de kleinere wedstrijden terwijl je hem eigenlijk ongeschikt acht voor de grote wedstrijden. Dat heeft niet te maken met 'groter zijn dan', maar met het juist benutten van spelers. Huntelaar moet eigenlijk afwachten of hij speelminuten krijgt in een voor hem ongunstig systeem...
Nou denk niet dat je een speler vrolijker maakt door hem dan maar helemaal niet op te roepen omdat hij te goed is voor de bank...... Zolang Nederland de hele selectie fit hebt zal je altijd goede spelers op de bank moeten plaatsen. Tot nu toe is dat nog weinig voorgekomen. Stel dat van Persie tijdens het EK geblesseerd raakt en je hebt Huntelaar er niet bij. Dan heb je helemaal de poppetjes aan het dansen en moet je eens zien wat voor kritiek er dan komt.
Nederland heeft nou eenmaal spelers die "te goed" zijn voor de bank maar ze kunnen nou eenmaal niet allemaal tegelijk spelen.
En waarom zou Huntelaar niet kunnen scoren wanneer hij invalt? Hij is dan juist nog extra gretig.
Lardy
Superster

Bericht door Lardy »

Wat een gezeur over Huntelaar en van Persie de laatste weken in Nederland. Ik heb liever Huntelaar maarja, ik ben Bert niet. Maar in Duitsland wordt waarschijnlijk Klose verkozen boven Gomez. Volgens mij wordt er daar nauwelijks overgepraat. Het is weer typisch Nederlands om daar zo lang over te praten.

Kijk eens naar het middenveld van Spanje: Xavi, Andrés Iniesta, Sergio Busquets, Cesc Fabregas, Xabi Alonso, David Silva, Juan Mata. Allemaal wereldtop. En er kunnen er maar 3 misschien 4 spelen.
Superfries88'
Forumicoon

forca hveen schreef:En waarom zou Huntelaar niet kunnen scoren wanneer hij invalt? Hij is dan juist nog extra gretig.
Dat zeg ik niet. Als je mij laat invallen in een WK-finale kan de bal ook toevallig goed voor mijn voeten vallen, maar dat wil vanzelfsprekend niet zeggen dat ik er ook thuishoor. Het gaat mij er vooral om dat ik Huntelaar niet zozeer geschikt acht voor de huidige rol. Hij is een spits die het moet hebben van die x-aantal kansen per wedstrijd en hoe korter de wedstrijd, hoe kleiner de kans dat je hem benut naar de kwaliteiten. Al helemaal wanneer je een systeem hanteert waarbij de ruimtes voor hem dicht worden gelopen door spelers die naar binnen komen, zoals Robben en Afellay. Ik heb dus het idee dat je Huntelaar misbruikt terwijl hij gewoon uitstekende statistieken kan weerleggen. Dat kan toch de intentie niet zijn? Is m.i. ook onvergelijkbaar met andere landen, Gomez of Klose zijn samen volstrekt onvergelijkbaar ten opzichte van Van Persie en Huntelaar.
Otsje P
Verified
Forumicoon

Bericht door Otsje P »

Lardy schreef: Kijk eens naar het middenveld van Spanje: Xavi, Andrés Iniesta, Sergio Busquets, Cesc Fabregas, Xabi Alonso, David Silva, Juan Mata. Allemaal wereldtop. En er kunnen er maar 3 misschien 4 spelen.
Iniesta, Mata en David Silva kunnen allemaal als aanvaller spelen. Ik verwacht eigenlijk Lorente in de spits, met op links Iniesta en op rechts Mata of David Silva. Xavi, Busquets en Xabi Alonso vormden de afgelopen jaren meestal het middenveld.

maar je hebt gelijk, ontzettend veel keus. Al verwacht ik eigenlijk wel dat de supporters ook in Duitsland en Spanje wel discussiëren over de diverse mogelijkheden. Alleen krijgen wij daar niet veel van mee.
forca hveen
Superster

Superfries88' schreef: Dat zeg ik niet. Als je mij laat invallen in een WK-finale kan de bal ook toevallig goed voor mijn voeten vallen, maar dat wil vanzelfsprekend niet zeggen dat ik er ook thuishoor. Het gaat mij er vooral om dat ik Huntelaar niet zozeer geschikt acht voor de huidige rol. Hij is een spits die het moet hebben van die x-aantal kansen per wedstrijd en hoe korter de wedstrijd, hoe kleiner de kans dat je hem benut naar de kwaliteiten. Al helemaal wanneer je een systeem hanteert waarbij de ruimtes voor hem dicht worden gelopen door spelers die naar binnen komen, zoals Robben en Afellay. Ik heb dus het idee dat je Huntelaar misbruikt terwijl hij gewoon uitstekende statistieken kan weerleggen. Dat kan toch de intentie niet zijn? Is m.i. ook onvergelijkbaar met andere landen, Gomez of Klose zijn samen volstrekt onvergelijkbaar ten opzichte van Van Persie en Huntelaar.
Dus jij vind dat Huntelaar er dus niet thuishoort ondanks dat hij topscoorder is van Duitsland? Het is bij hem echt wel wat anders dan een bal die toevallig goed voor zijn voeten valt. Wanneer je het zo verwoord dan doe je Huntelaar zwaar tekort en zou ik je willen adviseren 24 uur met Huntelaar terug te kijken want daar geeft Huntelaar zelf aan dat het geen toeval is dat hij zo vaak op de juiste plaats staat. Hij is enorm bezig met positie kiezen en wedstrijden nog beter te leren lezen.
Superfries88'
Forumicoon

forca hveen schreef:Dus jij vind dat Huntelaar er dus niet thuishoort ondanks dat hij topscoorder is van Duitsland?
Nee? Mijn pleidooi is juist dat Huntelaar recht heeft op een basisplaats, al dan niet in combinatie met Van Persie. Dat heb ik toch wel heel nadrukkelijk uitgesproken in dit topic. Mijn punt is dat Huntelaar een goede spits is, een uitstekende afmaker. Maar ik vind dat Van Marwijk hem laat verzuipen door de tactiek en als invaller al helemaal. Juist dan komt zijn spel niet tot zijn recht. Huntelaar moet je als spits negentig minuten laten staan in afwachting van die paar kansen, waarbij er zeer regelmatig eentje hangt. Als je hem dat niet kunt bieden, dan misbruik je m.i. zijn kwaliteiten en dan is mijn vraag of het zinvol is om hem erbij te houden. Ik zeg niet dat je hem moet laten vallen, want als hij de beslissing accepteert is hij gewoon van waarde, maar ik vind wel dat je een spits van zijn kaliber serieus moet nemen. Dat gevoel mis ik bij Van Marwijk.
forca hveen
Superster

Superfries88' schreef:Nee? Mijn pleidooi is juist dat Huntelaar recht heeft op een basisplaats, al dan niet in combinatie met Van Persie. Dat heb ik toch wel heel nadrukkelijk uitgesproken in dit topic. Mijn punt is dat Huntelaar een goede spits is, een uitstekende afmaker. Maar ik vind dat Van Marwijk hem laat verzuipen door de tactiek en als invaller al helemaal. Juist dan komt zijn spel niet tot zijn recht. Huntelaar moet je als spits negentig minuten laten staan in afwachting van die paar kansen, waarbij er zeer regelmatig eentje hangt. Als je hem dat niet kunt bieden, dan misbruik je m.i. zijn kwaliteiten en dan is mijn vraag of het zinvol is om hem erbij te houden. Ik zeg niet dat je hem moet laten vallen, want als hij de beslissing accepteert is hij gewoon van waarde, maar ik vind wel dat je een spits van zijn kaliber serieus moet nemen. Dat gevoel mis ik bij Van Marwijk.
Vind toch dat je wel heel nadrukkelijk roept dat hij maar niet opgeroepen moet worden omdat hij dan op de bank plaats moet nemen. Dat je hem er dan maar beter niet bij kan hebben. Dat als je toevallig de winnende zou scoren nog niet betekent dat je er ook thuishoort. Dat blijkt ook uit de eerdere stukken die ik van je had gequote.
Janstra
Selectiespeler

Bericht door Janstra »

Superfries88 is gewoon een fan van Huntelaar die niet kan verkroppen dat hij niet opgesteld word. Hij wil zelfs dat het hele systeem aan hem aangepassen ipv te kijken hoe je het beste team in het veld krijgt. Van Persie is een betere speler dus die verkies je dan als bondscoach boven Huntelaar, helemaal als je systeem ook nog zou aan moeten passen voor Huntelaar.
Heerenveen rules
Forumicoon

Bericht door Heerenveen rules »

Janstra schreef:Superfries88 is gewoon een fan van Huntelaar die niet kan verkroppen dat hij niet opgesteld word. Hij wil zelfs dat het hele systeem aan hem aangepassen ipv te kijken hoe je het beste team in het veld krijgt. Van Persie is een betere speler dus die verkies je dan als bondscoach boven Huntelaar, helemaal als je systeem ook nog zou aan moeten passen voor Huntelaar.
Precies ja. Van Persie past gewoon beter in dit systeem en bij deze spelers. Van Persie is meevoetballend gewoon duidelijk beter en Huntelaar is afhankelijker van de aanvoer en dat is in dit Oranje niet goed. Dus we gaan met van Persie verder komen dan met Huntelaar is mijn mening. Hij is veel beweeglijker en onvoorspelbaarder. Huntelaar is veel statischer en gemakkelijker te verdedigen. Als je twee vleugelspitsen hebt met een voorzet dan was Huntelaar een betere keuze. Nu duidelijk niet.

En als je een keuze hebt uit twee goede spitsen en je dus 1 iemand moet passeren, dan neem je de ander niet serieus? Wat een vreemde theorie. Dus dan zou elke wissel niet serieus genomen worden. Het hoort bij voetbal dat de beste speelt en dat is van Persie. Vindt dus ook de man die dagelijks met ze werkt.
Otsje P schreef:[Het was van Persie die er 4 maakte tegen San Marino, maar dat terzijde.
Ik doelde op de uit en thuiswedstrijden tegen San Marino waarin Huntelaar er in totaal 5 maakte
Superfries88'
Forumicoon

forca hveen schreef:Vind toch dat je wel heel nadrukkelijk roept dat hij maar niet opgeroepen moet worden omdat hij dan op de bank plaats moet nemen. Dat je hem er dan maar beter niet bij kan hebben. Dat als je toevallig de winnende zou scoren nog niet betekent dat je er ook thuishoort.
Ik heb zo'n tien keer letterlijk geschreven dat ik Huntelaar zou kiezen als eerste spits, dus ik begrijp totaal niet waarom je dit hebt opgevat als kritiek. Dat is namelijk volstrekt niet aan de orde. Ik heb maar één kanttekening geplaatst: het spel van Oranje is niet afgestemd op spitsen als Huntelaar en hij is afhankelijk van die paar kansen. Hoe korter hij speelt, hoe lastiger het is om je te bewijzen als spits van die categorie. Hij is immers geen spits die zelf (veel) kansen creëert. Mijn conclusie is: als invaller heb je relatief weinig aan Huntelaar. Dat wil niet zeggen dat hij geen goal kan maken, met mijn voorbeeld bedoelde ik te zeggen dat je dat in principe over iedereen kan zeggen. Je moet zorgen dat de mogelijkheid zo groot mogelijk is en ik ben van mening dat je de kracht van Huntelaar juist fors omlaag trekt nu.

Zo gek is bovenstaande toch niet? Huntelaar is een spits die een wedstrijd lang moet loeren op die paar kansen die er hopelijk komen, waarbij hij relatief gezien erg effectief is. Hij is geen type die echt iets forceert. Ik vind dat je dan ook weinig over laat van zijn kwaliteiten. Alleen daarom heb ik mijn bedenkingen over zijn rol, niets meer en niets minder. Misschien is het wat overdreven om hem helemaal uit beeld te laten, maar ik zou dus niet voor een type Huntelaar kiezen wanneer je in relatief weinig tijd iets moet forceren. Ik denk zelfs dat hij een type is die extra hard gaat werken en dus minder concentratie in het afwachten (kwaliteit) stopt.

En inderdaad, ik ben een fan van Huntelaar. Maar ik kijk ook vaak speciaal naar Arsenal om Van Persie aan het werk te zien. Dat maakt dus niet zoveel uit. Ik vind nogmaals gewoon dat het mogelijk moet zijn om een elftal te vinden waarbij de offensieve kwaliteiten van zulke spelers optimaal benut worden. Wat bij Schalke kon met Huntelaar en Raúl, dat kan bij Oranje met Van Persie en Huntelaar. Daar geloof ik gewoon heilig in.
Wizard
Beheerder

Bericht door Wizard »

Wanneer je met Afellay op links en Robben op rechts speelt, zou ik voor VP moeten kiezen. De spits maakt dan immers ruimte voor de vleugels en opkomende middenvelders.
Wanneer je met Afellay op rechts en Robben op links speelt, zou ik voor Huntelaar kiezen aangezien er dan voorzetten komen van hun goede voet.
Voorgenoemde gaat niet geheel op aangezien je als vleugelspeler regelmatig switcht van kant. Maar toch, wanneer je als bondsoach van de eerstgenoemde variant uitgaat, kan je VP beter gebruiken dan Huntelaar. Ook al is Huntelaar de betere afmaker, het gaat om de rol die de spits invult in dit 4-2-3-1 systeem.

Wat ik mezelf afvraag: was het niet slimmer geweest om Ola John in plaats van Luuk de Jong mee te nemen? Met Kuyt heb je eigenlijk al een 3e spits in huis. Robben is blessuregevoelig, Afellay heeft nog niet genoeg wedstrijdritme en kan daarnaast ook op 't middenveld spelen en Kuyt is meer een teamplayer en geen echte buitenspeler. Robben en Afellay zijn de enige spelers in dit team die een man kunnen uitspelen.
oldtimer
Superster

Bericht door oldtimer »

Heerenveen rules schreef:Ik zou wel eens een statistiek willen zien van de wedstrijden tegen goede landen. In de competitie heeft van Persie veel meer gescoord tegen de ploegen in het linkerrijtje. Huntelaar geloof ik maar 2x.
Huntelaar is vaker onzichtbaar tegen topploegen/toplanden. Ik denk dat dat ook zo zal zijn tegen Duitsland en Portugal, dus ik snap de keuze van van Marwijk prima.
In het geval Huntelaar is er niet zoveel veranderd sinds zijn Heerenveen-periode. Van de 33 of 34 goals die hij voor Heerenveen maakte in de Eredivisie was er exact een (1) tegen een topclub en dan ook nog in zijn allerlaatste wedstrijd ( Ajax ). Reden is dat het tegen topploegen nu eenmaal sowieso moeilijker is om kansen te creeren en Huntelaar bezit die kwaliteit zelf bovendien niet of nauwelijks.
Wat dat betreft is Van Persie gewoon completer en is m.i de keus van Van Marwijk wel gerechtvaardigd.
Vraag is dan wel of je hem zolang moet laten staan als 2 jaar geleden in Zuidafrika is gebeurd.
Superfries88'
Forumicoon

Daarentegen maakte Huntelaar in Europees verband doelpunten tegen Benfica, Newcastle United en Dinamo Zagreb. Voor Heerenveense begrippen tegenstanders van formaat, met name de twee eerstgenoemde clubs. Nu gaat het weliswaar in twee van de drie gevallen om strafschoppen, maar dat telt net zo goed voor een spits. Namens Ajax maakte hij goals tegen clubs als PSV, Feyenoord, Inter en Werder Bremen. Als international heeft hij ook goals gemaakt tegen landen als Kroatië, Oekraïne, Zweden, Engeland en Kameroen. Zijn goals maakte hij o.a. in de Eredivisie, Bundesliga, Primera División, Serie A, Champions League, Europa League, op het WK en in nationale bekerfinales. Hoeveel spitsen doen hem dat na?

Natuurlijk is Huntelaar geen complete spits, zijn er wedstrijden waar je niets aan hem hebt wanneer de goal uitblijft. Maar ik denk persoonlijk dat je een gouden wapen in huis hebt met zo'n afmaker. Hij is dan weliswaar nog nooit geslaagd op topniveau, zijn statistieken zijn wel altijd van een prima niveau geweest. Afgezet tegen de speeltijd heeft hij bij AGOVV, Heerenveen, Ajax, Real Madrid, AC Milan, Schalke én Oranje telkens minimaal 1 op 3 gelopen. Meestal lag het gemiddelde nóg hoger. Voor een pure afmaker die moeizame avonturen achter de rug heeft is dat gewoon razend knap. Zeker tegen een ploeg als Denemarken zou ik moeiteloos durven beginnen met zo'n spits, omdat ik geloof dat er een team is te formeren waarbij je alle offensieve spelers kan gebruiken zonder defensief onder de voet gelopen te worden.
forca hveen
Superster

Superfries88' schreef:Daarentegen maakte Huntelaar in Europees verband doelpunten tegen Benfica, Newcastle United en Dinamo Zagreb. Voor Heerenveense begrippen tegenstanders van formaat, met name de twee eerstgenoemde clubs. Nu gaat het weliswaar in twee van de drie gevallen om strafschoppen, maar dat telt net zo goed voor een spits. Namens Ajax maakte hij goals tegen clubs als PSV, Feyenoord, Inter en Werder Bremen. Als international heeft hij ook goals gemaakt tegen landen als Kroatië, Oekraïne, Zweden, Engeland en Kameroen. Zijn goals maakte hij o.a. in de Eredivisie, Bundesliga, Primera División, Serie A, Champions League, Europa League, op het WK en in nationale bekerfinales. Hoeveel spitsen doen hem dat na?

Natuurlijk is Huntelaar geen complete spits, zijn er wedstrijden waar je niets aan hem hebt wanneer de goal uitblijft. Maar ik denk persoonlijk dat je een gouden wapen in huis hebt met zo'n afmaker. Hij is dan weliswaar nog nooit geslaagd op topniveau, zijn statistieken zijn wel altijd van een prima niveau geweest. Afgezet tegen de speeltijd heeft hij bij AGOVV, Heerenveen, Ajax, Real Madrid, AC Milan, Schalke én Oranje telkens minimaal 1 op 3 gelopen. Meestal lag het gemiddelde nóg hoger. Voor een pure afmaker die moeizame avonturen achter de rug heeft is dat gewoon razend knap. Zeker tegen een ploeg als Denemarken zou ik moeiteloos durven beginnen met zo'n spits, omdat ik geloof dat er een team is te formeren waarbij je alle offensieve spelers kan gebruiken zonder defensief onder de voet gelopen te worden.
Weet je nog wel wat je wilt? Je zegt zelf dat Huntelaar geen complete spits is en toch zou hij moeten spelen ondanks dat het hele systeem dan aangepast zou moeten worden?

Huntelaar heeft juist een periode gehad dat hij ondanks dat hij inviel wel zijn doelpunten meepakte waardoor hij een hoog gemiddelde had (Real, Milan), hij kan dat dus zeker wel. Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft is het niet meer dan logisch dat van Marwijk heeft gekozen voor v Persie. Zelf geef je ook meer argumenten tegen Huntelaar dan voor.

Ben wel benieuwd wat dan voor jou het team is waarbij alle offensieve spelers worden gebruikt zonder defensief onder de voet te worden gelopen. Wie spelen er dan in jou ogen offensief die dan moeten spelen?
Superfries88'
Forumicoon

forca hveen schreef:Weet je nog wel wat je wilt? Je zegt zelf dat Huntelaar geen complete spits is en toch zou hij moeten spelen ondanks dat het hele systeem dan aangepast zou moeten worden?
Volgens mij heb ik nu al tien á twintig keer uitgelegd dat ik Huntelaar graag in de spits zie en de defensieve inbouw minder noodzakelijk acht dan Van Marwijk. Volgens mij is dat niet zo moeilijk te begrijpen? Om direct ook maar antwoord te geven op je vraag: Nederland speelt in circa acht van de tien wedstrijden hoofdzakelijk op de helft van de tegenstander, ook op eindtoernooien. Iedereen looft onze offensieve kracht, maar ondertussen is het systeem gewoon defensief ingericht; een keeper, vier verdedigers en een defensief blok van twee middenvelders. Daar kan best een speler af. In de zware wedstrijden (handvol tegenstanders) kan je altijd nog een wijziging doorvoeren, desnoods ten koste van Huntelaar.

Bij VI Oranje werd mijn favoriete speelstijl gisteravond ook enthousiast besproken, dus ik sta daar zeker niet alleen in. Ik zou spelen met Huntelaar in de spits, de huidige buitenspelers omgedraaid, Van Persie op tien, Sneijder iets meer vanaf rechts en Van Bommel als slot op de deur. Geef dat even de tijd en ik denk oprecht dat het ook lekker gaat draaien. Dat vereist een aanpassing van het systeem, maar is dat zo erg? Van Marwijk heeft tijdens de EK-kwalificatie toch ook niet iedere keer met Willems, De Jong, Robben en zonder Huntelaar gespeeld? Toch draaide het telkens gewoon prima tot goed. Ik zie het probleem dan ook niet zozeer.
Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft is het niet meer dan logisch dat van Marwijk heeft gekozen voor v Persie. Zelf geef je ook meer argumenten tegen Huntelaar dan voor.
Ik schrijf alleen dat Huntelaar een echte afmaker is en Van Persie meer een voetballer. Velen maken alleen de denkfout door te vermoeden dat ik Van Persie uit de basis wil wippen, terwijl dat gewoon niet het geval is. Ik denk dat je hem prima op tien kan inzetten, variërend met Sneijder. Dwing de buitenspelers ook om te variëren en gebruik Huntelaar op zijn sterkste punt: afmaken. Leg mij eens uit waarom dat niet kan wetende dat Oranje in zeker acht van de tien wedstrijden vooral aan de bal is. Zelfs in de zogenaamde groep als doods verwacht ik dat Oranje vooral het spel moet maken. Alleen wanneer je defensief héél slecht functioneert kan ik me er iets bij voorstellen, maar zeker tegen teams als Denemarken zou ik het gewoon laf vinden. Dan gaat angst boven offensieve kracht, terwijl dat nou net je allersterkste punt is.
Wizard
Beheerder

Bericht door Wizard »

Feanatieke schreef:Even totaal iets anders. Het Nederlands elftal brengt morgen een bezoek aan Auswitsch. Lijkt me niet verkeerd. Ik ben er ook eens geweest en je gaat wel anders in het leven staan na zo'n afschrikwekkend bezoek.
Dat is zeker afschrikwekkend. Op mij heeft mijn bezoek aan Auschwitz veel indruk gemaakt...
Normaliter sta ik bekend om mijn nuchterheid. Toen ik over Kamp II liep, kreeg ik een behoorlijke brok in mijn keel..

Arbeit macht frei....
Flying Frisian
Superster

Re: Euro 2012 [Nederlands Elftal]

Bericht door Flying Frisian »

Op het YouTube-kanaal van Ons Oranje is de training van het Nederlandse Elftal te volgen.
Plaats reactie