Ultras'01 schreef:Mensen kunnen natuurlijk niet naar 2 wedstrijden tegelijk kijken, wel naar 2 wedstrijden achter elkaar aan. Dus als Heerenveen om 18.45 speelt zullen er mensen naar kijken en dezelfde mensen zullen de wedstrijd erna ook blijven kijken. Als je Heerenveen om 20.00 zet, dan zullen deze mensen moeten kiezen.
Mijn verwachting is niet dat buiten Friesland nadrukkelijk naar deze wedstrijd gekeken gaat worden. De meeste mensen die afstemmen op EL voor deze pot zijn sowieso wel geïnteresseerd, denk ik. Of je dus kunt stellen dat er een keuze gemaakt moet worden... Natuurlijk bestaat het risico, maar in de Eredivisie is het toch niet anders? Je hebt zaterdags vaak één wedstrijd om kwart voor zeven, twee om kwart voor acht en één om kwart voor negen. Dan moet je net zo goed keuzes maken als kijker. Nu weet ik best dat het een beetje krom is om de competitie met de beker te vergelijken, maar het gaat even om het principe.
Ik heb overigens niet zozeer iets tegen de commercie, want ik snap best dat het onlosmakelijk is verbonden aan de voetballerij. Maar ik erger me aan het feit dat men wel heel erg de nadruk op de commercie legt. De Eredivisieclubs hebben Eredivisie Live opgericht, maar hebben geen zeggenschap op zulke momenten. Verder kan de kijker heel makkelijk afstemmen op EL, de supporter in het stadion komt in bepaalde gevallen vanaf het werk en moet zich nu haasten om op tijd te komen. Men houdt gewoon geen rekening met de mensen die naar het stadion willen afreizen, en dat kan nooit en te nimmer de bedoeling zijn!
Daarnaast is het onzin dat clubs er echt van profiteren. Uit onderzoeken is gebleken dat EL helemaal niet zo lucratief is als menigeen denkt, er gaan zelfs geluiden op dat het de clubs vooral geld kost. Over de waarde van deze vorm van commercie valt dus ook al te discussiëren.