Ook het treinverkeer van en naar Utrecht, van en naar Den Haag en van en naar Rotterdam en eigenlijk alles wat daar tussen ligt lag en ligt vandaag behoorlijk plat.
Om een beetje overzicht van de vertragingen bij Utrecht te geven: http://ep.turnware.com/trein/vertraging.php
Gister was hier door sein en wisselstoring ook al ruim 26 uur vertraging. Vandaag nog klein beetje extremer.
Let op dit is alleen Utrecht Centraal en nog niet de rest van de vertraging.
Vond het wel grappig
Bovendien, zit hier in Schiedam, en hier ligt bijna geen sneeuw en heeft het ook niet veel gesneeuwd.
Het was het dagje wel vandaag, in Grunn veeeeeeeeeeeel sneeuw, toen ik terug ging dacht ik dat het richting Friesland afnam maar in de buurt van L'wdn ontdekte ik dat de sneeuw ook Friesland had gevonden. Bij ons 17cm. Verder lees ik hier herkenbare berichten over fietsen/vallen/lopen en treinen die niet rijden maar toch ben ik van plan morgen weer naar Grunn te gaan. Wat ik in ieder geval weet is dat de treinen in het Noorden van Nederland morgen 1 keer per uur rijden. Maar is hier iemand die weet welke er dan blijft rijden en welke ze juist hebben geschrapt. Ik denk dat ik er in ieder geval wel van uit kan gaan dat de sneltrein eruit ligt.
Hier in Den Haag is er bar weinig sneeuw gevallen, toch voldoende om behoorlijke vertragingen op te kunnen lopen bij het reizen per trein. Wellicht dat de mensen van Prorail toch eens een kijkje moeten gaan nemen in de Alpenlanden...
Foto vandaag bij mij om de hoek geschoten:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prachtige foto's! Wat mij opvalt aan dit weer is dat men zich er aan aanpast. Op de wegen zie je mensen 80/90 rijden waar je maar 50 kan. Met alle gevolgen van dien....
Hier aan de kust verwijnt momenteel de sneeuw voor de zon, het is ongeveer 3 graden boven nul
De dooi is ingevallen: het regent in Heerenveen. Nu dus echt oppassen bij de Zuidtribune. Overigens zijn in Drachten een paar auto's zwaar beschadigd (dak fors ingedeukt, ramen kapot) door vallende sneeuw. De hoogte was nog niet de helft van het tribunedak.Oftewel: een klets sneeuw op je knar was in het stadion goed geweest voor een enkeltje voetbalhemel.... Is wel een stap vooruit gezien de vele keren dat ons stadion leek op een voetbalhel in de afgelopen anderhalf jaar.
Jongens, een Witte Kerst! Geweldig, maar blij dat dooi nu invalt, en dan maar snel ook, zodat we weinig hinder hebben van "rotzooi".
Van plan jaarwisseling in Rotterdam te vieren, dus het weer slaat op tijd om! Hopen dat dooi doorzet en dat weersomstandigheden veilig reizen mogelijk maakt.
Stevige vorst op komst
HURDEGARYP - Er komt in Friesland een vorstperiode, die te vergelijken is met die van de Elfstedenwinter van 1997. De weercomputers van het ECMWF (het Europese weercentrum in het Engelse Reading) voorspellen een winter die dinsdag licht begint en het weekeinde oploopt van matige tot strenge vorst. Volgende week wordt zelfs zeer strenge vorst (-15 graden of lager) verwacht. De verwachting is, dat de nieuwe winterperiode minimaal een dag of tien zal duren. Het wordt dus opnieuw en voor langer dan een paar dagen ‘ouderwets' winterweer.
bron lc.nl
De strenge vorst van eind deze week wordt ook bevestigd door Piet P. Spannend!
Opmerkelijk verschil. Op http://www.weeronline.nl geeft de 14 daagse verwachting voor overdag temperaturen in de plus aan, snachts hooguit een paar graden vorst. Wind uit het zuiden.
Kijk je nu op http://www.weerplaza.nl, dan zie je vanaf donderdag de max. temperaturen rond of onder het vriespunt liggen, met snachts eerst lichte vorst en dan 5 dagen van -6 tot -9 en een overwegend oostelijke wind.
Men is het dus nog niet met elkaar eens, ik ga voor weerplaza!!!!!!!!!!
Hoop wel dat voor het echt begint te vriezen het meeste ijs uit de sloten/kanalen en plassen is verdwenen, dus nog ff goed dooien de komende paar dagen.
WeerOnline is nu ook om en meldt: kans op zeer koud winterweer. Voorbehoud is er vanwege de nabijheid van warme lucht. Vorug jaar rond deze tijd had Limburg overigens koud weer in een heftigheid en duur dat het bij ons zou hebben geleid tot schaatsen op uitgebreide schaal. Het kriebelt...
Belchinezen ook bij Bonkevaart
Uitgegeven: 28 december 2009 17:22
LEEUWARDEN - Nu het menens lijkt te worden met de winter stort de Aziatische gokwereld zich op een mogelijke Elfstedentocht. Langs de Bonkevaart, finishplaats van een volgende Elfstedentocht, zat vanaf het middaguur een Chinees met een thermometer die regelmatig de lucht- en watertemperatuur doorbelde naar Aziatische goksyndicaten. De verwachting is dat met het gokken op de datum van een Elfstedentocht en het voorspellen van de winnaar vele honderden miljoenen euro's te winnen zullen zijn. De toevallig passerende voorzitter Wieling van de Vereniging Friesche Elfsteden had te doen met de koukleumende Chinees en nam hem eind van de middag mee naar zijn huis. "Opwarmen met dekens schoot niet op dus we hebben de Chinees uiteindelijk in de magnetron opgewarmd", aldus Wieling.
Het uitschrijven van een eventuele 16e Elfstedentocht is voorlopig nog niet aan de orde. Om een Elstedentocht te kunnen verrijden is minimaal een week met strenge vorst nodig.
Winter in Fryslan en een deel van de bevolking ontdooit wordt wel eens gezegd. In hoeverre dit overslaat in een soort hysterie laat ik aan anderen over om te beoordelen. In ieder geval wordt bij mij de indruk gewekt dat bijvoorbeeld een blad als de Telegraaf er helemaal niets van snapt. Populistische bagger van de hoogste plank. "Elfstedenkou op komst" kopt de krant gisteren. De suggestie alleen al. Natuurlijk weet de oplettende lezer dat er voor een Elfstedentocht meer dan kou alleen nodig is. Zolang de gemiddelde Telegraaflezer het verschil tussen "klimaat" en "weer" niet kent, doen ze daar verstandig aan om niet teveel informatie in hun artikelen te stoppen. Zeker suggestieve 'verkoop'koppen boven artikelen zijn dodelijk. De gemiddelde lezer komt daar niet verder dan het "koppensnellen".
Maar even terug "on topic".
Zoals de weerkaarten er vanmiddag voorliggen voor de komende 16 dagen ziet het er ongelofelijk winters uit.
opmerking 1: dit geeft geen garantie op een juist uitkomst. We zien de kaarten toch vaak erg veranderen gedurende deze periode en een hogedrukgebied net ten noorden of net te zuiden van ons maakt een wereld van verschil. Meestal ziet men in deze kaarten alleen hoofdlijnen. Een binnendrijvend wolkenveld vanaf de Noordzee doet de vorst vaak heel erg temperen
opmerking 2: extremen laten zich zelden voorspellen. De afgelopen weeralarmen van het KNMI waren misschien wel goed bedoeld maar schoten het doel volledig voorbij (en hier is dan sprake van een voorspellingstermijn van 12 uur of korter).
Opmerking 3: de hoeveelheid neerslag die afgelopen 10 dagen gevallen is zal door het waterschap moeten worden afgevoerd. Nou heeft men geleerd van 2009 en is men een beetje vooruit gaan malen voor de sneeuwval van vorige week. Maar ik verwacht dat dit zeker niet voldoende is gebeurd. Mijn advies is dan ook om zo snel mogelijk de komende 36 uur water af te voeren. Hierbij hopende dat al het nu al liggende ijs in sloten, vaarten en meren daardoor wegslijt.
Opmerking 4: Mocht de vrieskou dan toch doorzetten dan is het geen garantie voor de ijskwaliteit. Het ijs dat nu overal nog in de vaarten en meren ligt is sneeuwijs en dit is bagger. Je moet wel vele decimeters ijs hebben wil je hier wat mee kunnen voor zover je hier al wat mee zou willen. In mijn ogen een volstrekt kansloze missie.
Dus heren en dames ‘journalisten’ temper uw enthousiasme en doe uw werk goed. Informeer u en uw lezers. Mijdt het populisme van het vorige decennium en beter uw leven. Ga werken! Anders treft u het lot dat de financiële wereld ten deel is gevallen.
Om even positief af te sluiten want anders is het toch wel een behoorlijk zeurderige bijdrage vandaag. Deze voorspelde kou zou wel heel erg goed zijn voor de schatkist. Het betreft de verkoop van aardgas (ben nieuwsgierig of men in staat is om bij zeer lage temperaturen voor een langere periode voldoende gas te leveren zeker op het moment dat Rusland zijn gasleveranties weer eens als machtmiddel toont). We zullen zien.
Gistermiddag 3 man zien schaatsen op het Nannewiid, leek me niet verstandig. Ijs zag er ook niet best uit, zal nu wel helemaal een zooitje zijn met de sneeuw. Nu maar hopen dat er kanalen/sloten zijn waar nog geen ijs op ligt en dat die na de sneeuwperiode dicht gaan vriezen, kunnen we toch nog ergens schaatsen. Voor de liefhebbers, sneeuwhoogte in Mildam ca. 4cm.
Ben ik een hele week op wintersport geweest in Oostenrijk... waar ik meer vallend regen heb gezien dan sneeuw (alleen sneeuw gezien op de momenten dat ik mij op zo'n 1500 meter hoogte bevond). Rijden we terug naar Nederland, is het in Nederland wit . Toen ik gister in L'wdn kwam was het -3, dat was kouder dan het vrijdagmiddag op de top was van de berg waar we toen zaten, daar was het -2. (Ondanks dat was mijn vakantie heel leuk hoor)