ItFean82 schreef:Snap niet wat er mis mee is met deze opmerking. Als je een nieuwe verdediger hebt moet die toch weer wennen aan zijn teamgenoten en aan de speelstijl. Zoiets kan aanleiding geven tot verwarring ja.
Kwaliteit zorgt niet voor verwarring, dat zorgt voor zekerheid. En dan haalt Kuiper Janmaat, Kopic en Popov aan als verdedigende nieuwelingen om geen andere verdediger te halen. Dit is toch belachelijk? Deze drie voldoen alledrie (nog) niet. Alleen in Janmaat heb ik veel vertrouwen voor de toekomst.
Ik vind het gewoon van wanbeleid getuigen en van een gebrek aan ambitie als er geen verdediger wordt aangetrokken. Sollied, die dagelijks werkt met de selectie heeft ook aangedrongen op verdedigende versterking en daar zou dan niks mee gedaan worden. Dan neem je je trainer lekker serieus...........
Het is inderdaad een vreemde argumentatie. " We halen nu even geen nieuwe verdedigers omdat onze huidige spelers het al zo verwarrend vinden en we hadden het al zo verwarrend gemaakt door in de zomer 3 nieuwe verdedigers te halen". Dit is een vrije interpratie van mij n.a.v. Kuipers uitspraak in de VI. Als hij deze uitspraak werkelijk zo gemaakt heeft dan krijg ik hier toch echt lachneigingen van. Dit argument is niet serieus te nemen. Wat een onzin!
Iets verderop in de VI staan wel cijfers die de waarheid niet verbloemen. Wij hebben de slechtste verdediging van de eredivisie.
Maar liefst 22% van de doelpogingen van de tegenstander resulteert in een doelpunt. Dat is veel meer dan de nummer laatst Volendam die op 20% zit. Volendam kreeg namelijk veel meer doelpogingen tegen.
Ahum, ik neem aan dat een doelpoging een schot oid is? Dan lijkt het me dat dit percentage meer zegt over geluk en de kwaliteit van de keeper..
Ik erger me trouwens kapot aan de overdreven kritische geluiden bij sommige forummers hier. Spelers worden als miskopen gezien op grond van een paar wedstrijden, hebben jullie nu nog niet door dat het een tijdje (jaar) duurt voor een speler zijn normale niveau haalt?
Vergelijk enkel Svec met vorig jaar en dit jaar
Jongere speler hebben blijkbaar langer nodig zich te settelen dan een oudere ervaren speler als bijv.Alves
Denk dat op de langere termijn Heerenveen een goede zet heeft gedaan,al heb je daar op dit moment niet veel aan
Mee eens maar vergeet niet dat we toen Bradley en eventueel Prager nog hadden. Hij was niet zo hard nodig toen.
Achterin was het ook vorig seizoen al niet goed genoeg. Had daar dan naast een paar jonge spelers ook nog minimaal één wat meer ervaren (centrale) verdediger bij gehaald. Het gaat er namelijk niet alleen om hoe we over 1 jaar presteren maar ook hoe we nu presteren. Daar moet je de juiste balans in zien te vinden. Het is straks bijvoorbeeld al 5 jaar geleden dat wij een keer "boven onze stand" eindigden, namelijk op een vierde plaats, alhoewel, volgens mij hadden we toen op dat moment de vierde begroting van de Eredivisie...
Wiggs schreef:Vergelijk enkel Svec met vorig jaar en dit jaar
Jongere speler hebben blijkbaar langer nodig zich te settelen dan een oudere ervaren speler als bijv.Alves
Svec werd vorig jaar gewoon totaal verkeerd gebruikt op de rechtsback.......
Ja ben het met je eens dat svec vorig jaar niet goed werd gebruikt. Maar het grootste probleem is dat mensen een nieuwe (jonge) speler niet de tijd gunnen om te wennen aan het voetbal, nederland, soort spel, taal, teamgenoten, trainer nou zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is ook heel logisch dat mensen willen dat een speler er direct staat maar zo werkt dat niet. Nu ook als je de topics doorleest van Kopic. Deze spelers hebben net als bijvoorbeeld svec gewoon de tijd nodig. Dus brand ze niet naar het eerste seizoen af!
Ik snap niet dat Heerenveen meer spelers verhuurt aan clubs als Emmen, Veendam en Zwolle. Lekker in de buurt en slechter zullen ze er nooit op worden. Ze leren Nederlands en wennen aan de Nederlandse, aanvallende speelstijl. En een (half) jaartje Eerste Divisie kan alleen maar goed voor het vertrouwen zijn. In Engeland en andere landen is het doodnormaal, dus waarom hier niet.
Ideaal hiervoor zijn een Kopic, Lazaro en Beda, maar ook de grootste talenten uit de -21.
Eric schreef:Ik snap niet dat Heerenveen meer spelers verhuurt aan clubs als Emmen, Veendam en Zwolle. Lekker in de buurt en slechter zullen ze er nooit op worden. Ze leren Nederlands en wennen aan de Nederlandse, aanvallende speelstijl. En een (half) jaartje Eerste Divisie kan alleen maar goed voor het vertrouwen zijn. In Engeland en andere landen is het doodnormaal, dus waarom hier niet.
Ideaal hiervoor zijn een Kopic, Lazaro en Beda, maar ook de grootste talenten uit de -21.
Ik denk dat Heerenveen dat niet doet omdat (met alle respect voor de club's uit de Eerste Divisie) het beloftenteam vorig seizoen en ik weet niet hoe dat dit jaar is boven het niveau van club's als Emmen en Veendam dan kun je ze net zo goed hier houden.
Ik denk dat Heerenveen op dit moment niet instaat is om een echte versterking voor de verdediging te halen. Dit doordat veel club's hun spelers niet kwijt willen, wat wij ook niet willen. Dat bijvoorbeeld Tottenham Pranjic of Beerens hier weg haalt.
Ik zie in Ooijer een versterking alleen, of hij direct inzetbaar is? Heerenveen is nu op trainingskamp en dan zou hij inprincipe aansluiten als ze terug komen uit Turkije.
Als spelers die je verhuurt het goed doen bij Emmen of Zwolle zegt dat nog niks, want er zijn maar weinig eerstedivisiespelers die snel doorstromen naar de subtop van de eredivisie. Niveauverschil is enorm.
vandenbusschefan schreef:
Ik denk dat Heerenveen dat niet doet omdat (met alle respect voor de club's uit de Eerste Divisie) het beloftenteam vorig seizoen en ik weet niet hoe dat dit jaar is boven het niveau van club's als Emmen en Veendam dan kun je ze net zo goed hier houden.
Kan me nog voor de geest halen dat de reserves vorig jaar nog met gemak van Omniworld en Zwolle wonnen, zit denk ik weinig verschil tussen de reserve van Heerenveen en de eerstedivisie.
Bij Heerenveen heerst een uitstekend transferbeleid. Dat de meeste spelers die deze zomer zijn gehaald nog niet hebben laten zien wat ze kunnen doet daar niets aan af. Voor de toekomst zijn spelers als Janmaat, Kopic, El Younoussi, Henrique, etc. prima spelers. Het zijn echter wel allemaal spelers die nog moeten groeien naar het gewenste niveau. Van elk van bovengenoemde spelers is bij mij duidelijk dat ze dit niveau moeten kunnen gaan halen.
Svec wordt door menigeen aangehaald als hét voorbeeld van een speler die een jaar nodig heeft gehad om te acclimatiseren en de weg naar het gewenste niveau heeft ingezet. En dat is natuurlijk ook terecht!
Ik verwacht dat Janmaat volgend jaar al eens onomstreden kan zijn, dat Kopic al over twee a drie jaar een betere versie van Dingsdag kan worden. Dat we met Elyounoussi de vervanger voor Beerens al in huis hebben. Alleen bij Henrique heb ik mijn twijfels, omdat er zo weinig progressie in zijn speelstijl zit. Het is nog teveel alles of niets, juist vanwege zijn manier van spelen. Maar het is onzinnig om Henrique al af te schrijven omdat hij een fervent kroegganger is of omdat hij oogkleppen op heeft. Wellicht komt hij tenslotte nog tot inzicht dat het beter is een groot voetballer te worden zonder altijd voor eigen succes te willen gaan, zij het in de kroeg of op het veld.
Het argument dat dit soort spelers er voor zorgt dat de selectie momenteel niet op oorlogssterkte is klopt natuurlijk ook. We moeten echter beseffen dat de gewenste spelers die de selectie echt op niveau helpen waarschijnlijk niet haalbaar zijn. Heerenveen is in staat talenten te halen of misschien een topper die 'over the hill' is zoals Ooijer, maar duidelijk nog een redelijke versterking kan zijn voor de club. Een échte versterking halen blijkt zeer lastig. Bijvoorbeeld spelers als Onyewu of Dante (Standard Luik) zijn natuurlijk versterkingen, maar ook logischerwijs natuurlijk onhaalbaar. De concurrenten FC Twente, FC Groningen en zelfs AZ en PSV kampen met het zelfde probleem!
Spelers als Moisander en Douglas zijn talenten net als Kopic en Janmaat, met dat verschil dat zij momenteel beter uit de verf komen. Ik ben echter van mening dat dat meer geluk dan wijsheid is geweest. Daarbij speelt Douglas al een jaartje in Nederland en is Moisander inmiddels ook een halve Nederlander. Misschien maken Kopic en Janmaat wel dezelfde ontwikkeling door en heeft volgend jaar het iedereen over hén. FC Groningen heeft inderdaad een voltreffer gehad met Granqvist. Dat valt niet te ontkennen, maar ik denk dat deze speler de uitzondering is die de regel bevestigd. Het is zeer moeilijk redelijk ervaren verdedigers van niveau te halen.
Ik vermoed dat als Kuiper aangeeft dat er geen verdedigende versterking meer bijkomt dat dit ook inderdaad het geval is. Nátuurlijk is er gezocht, maar er is gewoonweg geen speler gevonden die het gewenste niveau heeft, naar Heerenveen wil komen en betaalbaar is. De speler in kwestie moet ook nog eens écht aanwijsbaar beter zijn dan spelers als Breuer, Bak Nielsen en Dingsdag en dat is, zo blijkt tóch een moeilijke opgave. Dat ze geen betere linksback kunnen vinden dan Popov, is me een raadsel, maar het is ook billijk dat ze het nog even willen aanzien met deze Macedonier. Want er zit wel progressie in zijn spel, tenslotte. En dat is nu precies waar het omgaat. Als spelers als Kopic, Janmaat, El Younoussi maandelijks beter worden dan is het misschien beter niet iemand te halen die hun progressie in de wegstaat.
Heerenveen heeft inderdaad gekozen voor de lange termijn. Met het aantrekken van jonge talenten is opzich niets mis, maar ze hadden vooraf wel even kunnen vermelden dat ze nog lang niet op hun top zaten en dat we er niet al te veel van moesten verwachten op korte termijn. Wij hadden enorme verwachtingen van supertalent Elyounoussi, maar dat bleek onterecht. Dat mensen hem of Kopic nu al afschrijven en bestempelen als een miskoop is natuurlijk ronduit dom. Dan heb je er werkelijk geen enkele kijk op.
Het is dus een kwestie van waar je voor kiest. Als je kiest voor talenten die zich ontwikkelen en economisch bekeken in waarde stijgen, dan heeft Heerenveen weer eens prima zaken gedaan. Janmaat, Kopic, Steppe, Elyounoussi, Elm... allemaal jonge spelers die meer waard worden. Maar ondertussen leven we wel in het hier en nu. En de aankopen voldoen op dit moment niet of nauwelijks. Heerenveen heeft heel bewust voor jonge talenten gekozen, en als dat de weg is die ze willen inslaan dan is er niks mis mee.
Ik vind echter wel dat ze daar in zijn doorgeslagen. Ook dit seizoen moet er gepresteerd worden. Als je dan de kans krijgt een goede linksback te halen, doe dat dan ook! En niet zo'n halfgare, goedkopige oplossing uit het Midden-Oosten. Verder sta ik ook niet achter Kopic. Natuurlijk, het kan een succes worden. En het was ook prima geweest met een goede verdediging. Maar met onze brakke achterlinie had je een directe versterking moeten halen. Granqvist, ja.
Verder zijn Janmaat, Kopic, Steppe, Elyounoussi alleszins te verantwoorden aankopen, die we helaas pas zullen zien presteren in 2010.
Verder sta ik ook niet achter Kopic. Natuurlijk, het kan een succes worden. En het was ook prima geweest met een goede verdediging. Maar met onze brakke achterlinie had je een directe versterking moeten halen. Granqvist, ja.
Je moet natuurlijk daarbij wel rekening houden met het moment waarop een speler wordt aangetrokken. Dat was aan eind van vorig seizoen, toen was het nog niet zo dat we het idee hadden dat we een slechte verdediging hadden. Het kon natuurlijk wel beter, maar met Dingsdag, Breuer en Bak Nielsen (die toen nog geblesseerd was) en een Henrico Drost die het best redelijk had gedaan in de 2e seizoenshelft (door het ontbreken van Bak Nielsen) was het logisch dat men verwachte dat een speler die algemeen bekend staat als een groot talent je een nieuw seizoen best kon beginnen. Ik heb wat dat betreft Kopic nog niet afgeschreven, ik denk wel dat hij het moeilijk krijgt. Mocht hij zich daardoor heen slaan en dat is niet ondenkbaar, dan zou je nog wel eens een hele goede aankoop gedaan kunnen hebben.
Wat Popov betreft ben ik het helemaal eens met wat er hier wordt gezegd. Het zou mij verbazen als deze speler na dit seizoen al niet verkocht wordt. Ik had een maand of zo geleden ook ergens gelezen dat ze Wendt van Kopenhagen waren wezen scouten. Dat is volgens mij ook een linksback en een speler die in het verleden al vaker aan Heerenveen is gelinkt.
Een echte fries blijf je ook al woon je in het "buitenland".
Nogmaals ik weet dat het moeilijk is maar geef en gun spelers de kans om te wennen. Ik noem een aantal voorbeelden die ook pas na een half jaar of langer bij heerenveen zijn gaan presteren: Suljemani, Bradley, Grindheim en Svec. Svec vind ik nog wel het mooiste voorbeeld. Vorig jaar werd hij door veel mensen net zo afgebrand als Kopic en Popov nu. En je ziet een half jaar later en hup svec is gewend aan Nederland en Heerenveen. En ja dan hebben de mensen die er verstand van hebben het wel in eens goed gezien. Kopic en Popov hebben de tijd nodig en je zult zien dat het dan echt goede spelers zijn daar ben ik van overtuigd. Popov begint al steeds beter te spelen! En kopic heeft gewoon iets langer de tijd nodig.
Ben het bijna met je eens. Naar mijn mening is teveel op de toekomst ingekocht. In de verdediging was gewoon een speler nodig (hoeft niet eens een echte topper te zijn), die zorgt dat de verdediging staat.
Een ervaren man zoals Penders, Wisgerhof etc. Zo'n soort speler was afgelopen zomer gemakkelijk te halen. Begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom centraal geen ervaren speler is gehaald. Ook vorig seizoen was dit al erg duidelijk dat we daar een probleem hadden.
zweed1 schreef:Een ervaren man zoals Penders, Wisgerhof etc. Zo'n soort speler was afgelopen zomer gemakkelijk te halen. Begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom centraal geen ervaren speler is gehaald. Ook vorig seizoen was dit al erg duidelijk dat we daar een probleem hadden.
Juist. Als Heerenveen een versterking voor een bepaalde positie zoekt, dan kijken ze volgens mij alleen maar naar welke speler voor de beste prijs de beste prestaties levert.
Soms moet je inderdaad genoegen nemen met minder en 'gewoon' Wisgerhof halen. Kijk hoe het met Wielaert is uitgepakt. Eredivisiespelers hebben veel voordelen. Je verzwakt de concurrentie, ze hebben geen aanpassingsproblemen en doen meteen mee op het niveau dat je wilt. En met onze verdediging was dat geen overbodige luxe geweest.
Het is nog steeds dood- en doodzonde dat Amrabat bij PSV speelt en niet bij ons. In plaats van drie twijfelaars had je dan één levensgevaarlijke linksbuiten gehad.
Als je dan leest op de officiële site dat ze voor 22 miljoen(!) in nieuwe spelers hebben geïnvesteerd dan lijkt het wel alsof de transferprijzen steeds gekker worden (is natuurlijk ook zo). We hebben volgens mij na Ajax het meest geïnvesteerd in spelers. Voorlopig vind ik het resultaat teleurstellend maar het blijft idd afwachten want sommige talenten hebben meer tijd nodig om door te breken (wat niet iedereen lukt) ect. Het enige wat ik de technische leiding echt kwalijk neem is dat ze geen topaankoop (ja echt) voor de verdediging gedaan hebben maar hopelijk zetten ze dat nog recht deze transferperiode.
Skopperij schreef:Ik vind echter wel dat ze daar in zijn doorgeslagen. Ook dit seizoen moet er gepresteerd worden. Als je dan de kans krijgt een goede linksback te halen, doe dat dan ook! En niet zo'n halfgare, goedkopige oplossing uit het Midden-Oosten. Verder sta ik ook niet achter Kopic. Natuurlijk, het kan een succes worden. En het was ook prima geweest met een goede verdediging. Maar met onze brakke achterlinie had je een directe versterking moeten halen. Granqvist, ja.
Verder zijn Janmaat, Kopic, Steppe, Elyounoussi alleszins te verantwoorden aankopen, die we helaas pas zullen zien presteren in 2010.
Ze willen dus op korte termijn niet doorgroeien omdat ze voornamelijk spelers hebben gekocht die zich nog moeten ontwikkelen. Janmaat, Steppe, Elyounoussi zullen in de toekomst wel waarde hebben maar het is niet goed alleen maar aan de toekomst te denken. Dus ja, we zijn doorgeslagen in het halen van talent. En als je zoveel geld in kas hebt dan vind ik dat geen slimme keus.
Als je eens meer wilt dan rond de vijfde plaats te spelen dan is het nodig andere keuzes te maken naar mijn mening. Maar goed, de meeste fans leggen de lat niet hoger.........
We kunnen nog steeds gewoon 3e worden hoor. Ondanks moeilijke start en problemen staan we nu gedeeld 5e. Selectie is beter geworden en raakt meer ingespeeld. Komt helemaal goed. Wij worden de ploeg van de 2e seizoenshelft.
ALS 26.000 schreef:We kunnen nog steeds gewoon 3e worden hoor. Ondanks moeilijke start en problemen staan we nu gedeeld 5e. Selectie is beter geworden en raakt meer ingespeeld. Komt helemaal goed. Wij worden de ploeg van de 2e seizoenshelft.
Zonder een normale verdediging kom je nergens.
Het geheim achter het succes van het PSV van de laatste jaren? De sterke verdediging met oa Alex en Gomes. Ajax scoorde bijvoorbeeld altijd veel meer maar het was telkens PSV dat er met de schaal vandoor ging dankzij de defensieve zekerheid. Het succes van het NAC van vorig jaar was voornamelijk te danken aan een duidelijke, ingespeelde verdediging (4 ervaren nederlandstalige spelers). FC Twente is enkele jaren zeer goed bezig, mede dankzij een verdediging die bijna niets weggeeft. Hetzelfde zou je voorlopig kunnen zeggen van AZ (wat ik nooit verwacht had).
Gaan wij -zoals het nu lijkt- zonder aankopen achterin ineens van 37 tegendoelpunten in één seizoenshelft naar een acceptabel aantal van, laat ik zeggen 20? Niets is onmogelijk in voetbal maar mij lijkt het vrijwel uitgesloten. Dat het beter zal gaan sluit ik niet uit maar we blijven denk ik zeer kwetsbaar achterin...
Toch zullen vast wel weer 5de worden, dat is leuk maar veel van ons willen ook wel eens méér zien! 3de wordt je sowieso niet. AZ en Ajax zijn al te ver weg terwijl PSV er echt wel bovenop komt. Dan heb je ook nog Twente; vallen die tegen dan is een 4de plaats het maximaal haalbare denk ik. Daar zou ik, zeker gezien de omstandigheden erg tevreden mee zijn ondanks dat Sollied hier niet voor de 4de plaats kwam.
ALS 26.000 schreef:Verdediging raakt steeds beter ingespeeld. Niks aan het handje. Komt allemaal goed.
Kun jij dit optimisme eens onderbouwen in plaats van maar te roepen dat alles goed komt? Ze speelden de laatste wedstrijden voor de winter ook veelal in dezelfde samenstelling en toen werden de doelpunten ook gemakkelijk weggegeven met als dieptepunt de 4 tegen Sparta.
Sterker nog, ik vind dat je terugkijkend op de eerste seizoenshelft niet van enige progressie kunt spreken. Dit omdat redelijke en goede wedstrijden keer op keer zijn afgewisseld met zware miskleunen (NAC, Vitesse, Wolfsburg, Twente en Sparta). De tweede helft op Spangen ontsteeg het niveau van FC Eindhoven-uit op geen enkele manier.
ALS 26.000 schreef:We kunnen nog steeds gewoon 3e worden hoor. Ondanks moeilijke start en problemen staan we nu gedeeld 5e. Selectie is beter geworden en raakt meer ingespeeld. Komt helemaal goed. Wij worden de ploeg van de 2e seizoenshelft.
We kunnen nog steeds gewoon 10e worden hoor. We staan namelijk vijf puntjes onder de 3e plaats en we staan ook vijf punten boven de 10e plaats.
Hoe het kan dat wij nog zo goed staan is me werkelijk een raadsel. Feit is dat ik geen enkel aanknopingspunt zie. Het team hangt als los zand aan elkaar en onze grillige talenten wisselen redelijke wedstrijden af met dramatische. Als Elm en Ingelsten dit zwalkende team bij de hand nemen kan het nog wat worden. Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar ik zie geen enkele reden waarom dit Heerenveen de ploeg van de tweede seizoenshelft wordt.
We staan zo hoog omdat de rest niet beter is. Het niveau is gewoon niet hoger, dus daarom kan dit team als het maar iets beter gaat lopen, wat logisch is omdat het meer ingespeeld raakt en wij nieuwe nieuwe spelers hebben, gewoon 3e kan worden.
Naast de 3 nieuwe spelers die zorgen voor meer competitie binnen het team hoop ik er ook op dat Kalou ook meer kan bijdragen in de 2e seizoenshelft, alsmede spelers als Elyounoussi, Janmaat, Popov en Henrique, maar ook Sibon.
De overwinning vrijdag en van de 2e keus tegen MVV geven zeker wel een groot verschil aan met de voorbereiding op het seizoen. Er is wel degelijk sprake van progressie.
ALS 26.000 schreef:
Naast de 3 nieuwe spelers die zorgen voor meer competitie binnen het team hoop ik er ook op dat Kalou ook meer kan bijdragen in de 2e seizoenshelft, alsmede spelers als Elyounoussi, Janmaat, Popov en Henrique, maar ook Sibon.
Inderdaag, ditzelfde geldt voor Breuer, Bak Nielsen, Dingsdag, VDB, Kopic, JAP, etc.
Ach negatievelingen. Graag kom ik er bij jullie op terug na de competitie. Stelletje azijnzeikerds hier zeg Is het misschien al bij jullie opgekomen dat het verwachtingspatroon bij jullie te hoog lag en dat jullie misschien moeten leren mensen tijd te geven om zich te ontwikkelen en een team tijd te geven te wennen aan nieuwe spelers, een nieuwe trainer, een nieuw systeem? Dat in de top niet alles in 1 dag veranderd?
Wie de schoen past..... Ik kijk liever naar de positieve dingen, dat leeft een stuk prettiger.