Transferbeleid

› wie (nog) niet pompeblêden draagt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gesloten
Voorstopper
Superster
Contacteer:

Re: Transferbeleid

Bericht door Voorstopper »

Je vergeet echter dat wat Sollied heeft geroepen inmiddels al is bijgesteld door het bestuur en volgens mij door Sollied zelf ook naar een top 5 notering (na de verkoop van Miki). Sollied zit hier voor twee jaar. Je kunt dit dus ook als aanloopjaar zien naar het jaar dat we hoog zouden moeten gaan eindigen. Iedereen moet aan elkaar wennen en tevens is er al heel veel geld geinvesteerd in de selectie, over een heel kalenderjaar een kleine 30 miljoen. Je zult toch met me eens zijn dat dit al veel geld is voor eredivisiebegrippen.

Maar eventjes voorronde CL halen dit seizoen is niet een vanzelfsprekendheid (zoals je dat doet overkomen). Daarvoor is de concurrentie gewoonweg te sterk. De vraag is ten koste van wat je nu wederom fors moet investeren om dat hele kleine kansje op voorronde CL dit seizoen te verzilveren.

Maar goed, ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Ik hoop dat de club een topspeler aan weet te trekken. Zoniet is er geen man overboord. Ambitie is iets wat over vele jaren gaat en bovendien kunnen we best nog aardig eindigen met het huidige elftal. Ik verwacht namelijk nog heel wat van oa de aankoop Elyounoussi.
The two most powerful warriors are patience and time.
Heerenveen rules
Forumicoon

Bericht door Heerenveen rules »

Voorstopper schreef: Maar eventjes voorronde CL halen dit seizoen is niet een vanzelfsprekendheid (zoals je dat doet overkomen). Daarvoor is de concurrentie gewoonweg te sterk.
Het zal zeker niet eventjes gehaald worden, maar in mijn ogen zijn de juiste voorwaarden aanwezig om dat te bereiken. Hoe je erbij komt dat ik doe overkomen dat dat vanzelfsprekend is is mij een raadsel maar deze competitie kan alle kanten op. Eén goede serie en je staat er weer heel mooi tussen. Ajax begint met NEC en Groningen uit al is die laatste natuurlijk vrij eenvoudig. :mrgreen:
Voorstopper
Superster
Contacteer:

Bericht door Voorstopper »

Daar heb je gelijk in. Dat heb ik dan verkeerd geinterpreteerd. Toch vind ik het opmerkelijk dat je gezien het verschil tussen de top 2 en ons over de tweede plek begint. En dat een enkele ingreep ons al kandidaat daarvoor zou maken. Een pass over 5/10 meter, een balaanname of het uitschakelen van je tegenstander is tot nu toe geregeld al een hele opgave gebleken voor het merendeel van de spelers. Als ik dat meeneem heb ik niet de illusie dat wij AZ of Ajax in gaan halen de tweede seizoenshelft.

Vonk, Elm en Ingelsten zijn drie goede aankopen denk ik. Een topverdediger erbij zou altijd goed zijn, maar of dat nu ineens van ons een kandidaat voor voorronde CL maakt, dat betwijfel ik wel wat. Natuurlijk is alles mogelijk, daar heb je dan wel weer gelijk in. Ik zie het alleen nog niet zo.
The two most powerful warriors are patience and time.
Janneman
Superster

Bericht door Janneman »

Ik vind het meer een teken dat er niet goed is ingekocht. Steppe, Elyounnousi, Janmaat en Kopic zijn spelers voor de langee termijn. Popov en Vayrinen zijn aankopen die voor een directe basisplaats in aanmerking komen. Vayrinen doet het goed en Popov wisseld zijn momenten net wat te vaak af. Maar bij gebrek aan een betere linksback voldoet hij prima.

Ingelsten en Elm zouden denk ik ook aan de laatste 2 toegevoegd kunnen worden als zijnde directe versterkingen voor de basis. Maar het blijft een feit dat Heerenveen het vooral goed doet in aanvallers en middenvelders maar de waarheid is dat een goede defensie een belangrijke voorwaarde is. En dat schort er al een paar seizoenen aan. Dit kan liggen aan de directie die hier niet al te gelukkig in is (aankopen) of aan de staf die de spelers an sich en de gehele verdediging niet beter kunnen maken.

Daarom pleit ik nog voor een goede versterking voor de defensie mits deze beter is dan het huidig potentïeel. Als je om je heen kijkt maken ploegen als AZ, fc Twente en NEC goede stappen door 1 a 2 aankopen die het team direct versterken. Heerenveen staat bekend om zijn goede scouting maar waarom komt dit er dan maar altijd ten dele bij ons uit?
scheerenveen.supporterswereld.nl
ALS 26.000
Superster

Bericht door ALS 26.000 »

We krijgen veel tegengoals tegen, maar jullie vergeten nog wel iets; we maken ook erg veel, net als vorig jaar. En wat zou het mij kunnen schelen als je twee goals tegen krijgt als je met 5-2 wint van Ajax. Dat we zoveel scoren betekent dat we aanvallend spelen en dat houdt risico's in. Ik win wedstrijden liever met 5-4 dan met 1-0 want dan heb ik teminste spektakel gezien.
Door de risico's die je neemt betekent het dus ook dat de tegengoals niet alleen de schuld zijn van de verdedigers. Verdedigen begint al voorin.
Daarbij staan we nu al gedeeld 5e op 1 punt van de nummer 4 terwijl het nog niet liep en dus kunnen we onze doelstelling zeker halen met de huidige groep. Nee, je zal met deze verdediging misschien niet op de titel meedoen, maar dat is momenteel gewoon niet reëel. Laat ze maar rustig kijken naar de lange termijn en heel gericht spelers halen als de kans zich voordoet. Niet overhaast omdat sommige supporters geen geduld hebben.
abegoal
Wereldspeler

Bericht door abegoal »

ALS 26.000 schreef:We krijgen veel tegengoals tegen, maar jullie vergeten nog wel iets; we maken ook erg veel, net als vorig jaar. En wat zou het mij kunnen schelen als je twee goals tegen krijgt als je met 5-2 wint van Ajax. Dat we zoveel scoren betekent dat we aanvallend spelen en dat houdt risico's in. Ik win wedstrijden liever met 5-4 dan met 1-0 want dan heb ik teminste spektakel gezien.
Door de risico's die je neemt betekent het dus ook dat de tegengoals niet alleen de schuld zijn van de verdedigers. Verdedigen begint al voorin.
Daarbij staan we nu al gedeeld 5e op 1 punt van de nummer 4 terwijl het nog niet liep en dus kunnen we onze doelstelling zeker halen met de huidige groep. Nee, je zal met deze verdediging misschien niet op de titel meedoen, maar dat is momenteel gewoon niet reëel. Laat ze maar rustig kijken naar de lange termijn en heel gericht spelers halen als de kans zich voordoet. Niet overhaast omdat sommige supporters geen geduld hebben.
Leuk verhaal.

Wat je vergeet is dat we na 17 speelronden een negatief doelsaldo hebben. Dat is in mijn ogen een blamage. Tuurlijk voetballen we aanvallend, maar dat je zo veel doelpunten om de oren krijgt is wel een hele duidelijke indicatie over de (ontbrekende) klasse van je laatste linie. Ook in blijf vinden dat er een directe versterking in de vorm van een centrale verdediger moet komen. Ik hoop dus dat Yme nog eens goed gaat nadenken.
Superfries88'
Forumicoon

Bericht door Superfries88' »

ALS 26.000 schreef:We krijgen veel tegengoals tegen, maar jullie vergeten nog wel iets; we maken ook erg veel, net als vorig jaar. En wat zou het mij kunnen schelen als je twee goals tegen krijgt als je met 5-2 wint van Ajax. Dat we zoveel scoren betekent dat we aanvallend spelen en dat houdt risico's in. Ik win wedstrijden liever met 5-4 dan met 1-0 want dan heb ik teminste spektakel gezien.
Je bent behoorlijk positief, maar het is misschien wel een beetje naïef. We krijgen bijna wekelijks minimaal twee goals om de oren en het is onrealistisch om te denken dat je elke keer wel even 3, 4 of nog meer goals maakt. Het niet oplossen van een defensief probleem blijft je punten kosten en heeft dus niets met topsport te maken. In topsport gaat het niet om spetterende uitvoeringen, maar om resultaat. Zoals Väyrynen onlangs aangaf lag de nadruk daar in de PSV-periode op. Het was misschien niet mooi om te zien, maar wel o zo effectief.

Heerenveen moet zich blijven ontwikkelen, want stilstand is achteruitgang. In ons geval wil dat zeggen dat we op termijn richting de top moeten schuiven. Willen we naar de top, dan moet je zorgen dat je volledige elftal in balans is. Het wegschuiven van de defensieve problemen ‘omdat we vaak scoren’ past daar gewoon niet in.

Kortom: met 5-4 winnen is mooi, maar in topsport is een 1-0 misschien wel beter. Als je wedstrijden kan controleren en ook lelijke wedstrijden blijft winnen, dán maak je stappen als club zijnde. Als je dat onder de knie krijgt en je zorgt dat het voorin allemaal goed in elkaar steekt, dan is het helemaal klaar. Dat is niet iets wat je in korte tijd weet te realiseren, maar dat is wel de juiste richting.
Heerenveen rules
Forumicoon

Ja, we hebben ook bijna alles met 5-2 gewonnen........ Ajax was een incident want dat was de enige echte hele goede wedstrijd van onze kant.
Een elftal kan niet voetballen met het idee vrijwel altijd meer dan 2x te moeten scoren. Alleen tegen Willem II, De Graafschap ADO en NEC minder dan twee tegen krijgen is heel erg slecht natuurlijk. Dat kun je risicovol noemen, ik noem het een gebrek aan kwaliteit.

Verlies je ook liever met 6-0, 4-2, 5-1 en 4-1 dan dat je met 1-0 wint? Je hebt dan spektakel gezien........

En voorstopper, ik denk niet dat het halen van een goede verdediger ervoor zorgt dat we tweede kunnen worden, maar ik denk dat we met Vonk, Ingelsten en Elm behoorlijk sterker worden en dat we door die extra verdediger heel erg sterk worden omdat we dan in iedere linie beter zijn geworden. Het moet gewoon stabieler worden want er zitten teveel hele slechte wedstrijden tussen. En een rustige, ervaren CV is daar heel welkom bij.
Skopperij
Forumicoon

Bericht door Skopperij »

Ach, uiteindelijk zullen alle aankopen van dit seizoen hun waarde wel weer hebben. Ooit speelt Elyounoussi de pannen van het dak en staat Ajax op de stoep. Ooit is Kopic een spijkerharde verdediger waar niemand langs komt. Ooit haalt Janmaat het Nederlands elftal. Ooit staat Steppe onder de lat bij België.

Maar ja, dat zou wel eens anderhalf jaar kunnen duren. En dan praat je meer over de filosofie achter het transferbeleid. Jonge, economisch verantwoorde spelers of directe versterkingen? Vergeet ook niet dat we brute pech hebben gehad. Janmaat en Kalou geblesseerd (die hadden echt hun waarde wel bewezen als ze fit waren gebleven), Elyounoussi brengt het nog niet helemaal. Tel daarbij op de schandalig waardeloze voorbereiding en daar heb je onze eerste seizoenshelft.

Het enige dat ik de directie aan zou willen rekenen is het volgende: Steppe kwam veel te laat. Een keeper is cruciaal en onze nieuwe keeper had de hele voorbereiding mee moeten doen. Daarnaast is de aankoop van Popov veel te zuinigjes geweest. Al jaren zitten we te klooien op de linksback en dan kom je met een Macedoniër van een obscuur Grieks clubje. Had daar nou eens een fatsoenlijke speler neergezet. Als laatste sta ik ook niet achter Kopic. Natuurlijk, de jongen kan voetballen en over een tijdje kan hij best basisspeler zijn hier. Zie Svec. Maar met onze defensie en tegengoals moet je geen jong talent halen, maar iemand die Dingsdag en Bak in de nek hijgt.

En kijk nu eens naar onze concurrenten. Kopen die zo geweldig in? Nou, nee... op dit moment doen Theo Janssen en Kenneth Perez het geweldig bij Twente. Maar Perez is 34 en kun je dus compleet afschrijven. Janssen doet een aardig potje mee, maar ik heb liever Väyrynen (of Grindheim of Elm of Pranjic). Groningen dan. Dé aankoop, Oluwafemi Ajilore van 3,3mln. Tot dusver lijkt het niet meer dan een modale voetballer. Andersson en Granqvist doen het prima. GGG, laten we het daar maar niet eens over hebben.

Het gras is altijd groener bij de buren...
Blizzard
Superster
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Ik ben het grotendeels wel met je eens Skopperij. Had ipv Kopic een directe versterking gehaald en ipv Popov een échte versterking dan hadden we uitstekend ingekocht.
Ach, uiteindelijk zullen alle aankopen van dit seizoen hun waarde wel weer hebben. Ooit speelt Elyounoussi de pannen van het dak en staat Ajax op de stoep. Ooit is Kopic een spijkerharde verdediger waar niemand langs komt. Ooit haalt Janmaat het Nederlands elftal. Ooit staat Steppe onder de lat bij België.
Hier ben ik het niet mee eens. Vergeet niet dat veel van onze aankopen via de achterdeur vertrekken. Natuurlijk zullen enkele spelers het redden maar er falen er ook altijd wel een paar. Over het algemeen wordt ons inkoopbeleid veel geprezen (terecht) maar zo gericht kopen we niet in. Vaak komt er een hele rits aan talenten waar dan een paar toptalenten tussen zitten met daarbij wat oudere spelers. Het is nooit zo geweest dat alle posities bezet waren met spelers die naar tevredenheid speelden. Altijd zaten er wel een paar spelers tussen die uit de toon vielen, meestal op de backposities of in de verdediging in het algemeen (maar soms ook elders). Dat zal dan ook de volgende stap moeten zijn, om het voor elkaar te krijgen dat we een elftal zonder overdreven zwakke plekken weten samen te stellen. Net zoals bijvoorbeeld AZ en Twente dat op dit moment hebben.
larsSCH
Nieuw talent

Bericht door larsSCH »

De club moet keuzes maken in welke spelers ze aan wil trekken. Daarbij is de club van een behoorlijk aantal factoren afhankelijk, waaronder:
* De vraag of de speler zelf naar Heerenveen wil.
* De vraag of de (eventueel verkopende) club de speler wil verkopen.
* De vraag of een speler goed genoeg is voor Heerenveen.

Doordat de club veel geld heeft verdiend met de verkoop van spelers, is er de afgelopen paar jaar veel meer geld beschikbaar gekomen voor tranfers. Hiermee is echter niet gezegd dat het aantrekken van spelers makkelijker wordt, want er zijn nu veel meer spelers om een keuze uit te maken. Wanneer er vroeger bijvoorbeeld gekeken werd naar spelers tot 1 miljoen euro, ligt die grens nu waarschijnlijk zo rond de 5 miljoen euro.

Wat mij behoorlijk stoort is dat supporters nu, met het hoge transferbudget in gedachten, heel snel oordelen over aankopen. Helemaal wanneer er een groot bedrag mee gemoeid is, wordt verwacht dat desbetreffende speler een directe aanwinst is. Is dat niet het geval, dan is het meteen een miskoop, want we hadden voor dat geld ook die, of die of nog een andere speler kunnen kopen (bijv. Kopic, volgens sommigen weggegooid geld, want voor dat geld hadden we beter die of die speler aan kunnen trekken).

Hier zou ik graag de vergelijking met bijv. NEC en fc Twente willen maken. Regelmatig wordt hier op dit forum het transferbeleid van deze clubs geroemd. Maar is het niet zo dat je met een bescheidener transferbudget sneller positief oordeelt over aankopen? Zouden spelers als Sibum, Davids en van Beukering ons naar een hoger niveau tillen? Ik denk van niet, maar dat is niet eens zozeer van belang. Wat ik duidelijk wil maken is dat het verwachtingsniveau van het publiek wat betreft de aankopen bij bijvoorbeeld NEC lager ligt dan bij Heerenveen, omdat er minder geld beschikbaar is. Vervolgens wordt al vrij snel geredeneerd dat wij die aankopen hadden moeten doen, of dat het transferbeleid bij andere clubs beter verzorgd is.

Daarnaast zou ik het nog over de rol van de directie willen hebben. Wellicht had er met het beschikbare budget betere aankopen gedaan kunnen worden, maar de directie zit ook niet echt in een prettige positie:
* Worden spelers goedkoop/transfervrij aangetrokken en voldoen de spelers niet, dan zijn ze veel te zuinig geweest en hadden ze meer moeten investeren. Voldoen de spelers wel dan hadden we alsnog meer moeten investeren, want dan hadden we nog betere spelers gehad.
* Wordt er stevig in de selectie geinvesteerd en voldoen de spelers niet (direct), dan is het transferbeleid helemaal dramatisch en voldoen de spelers wel, dan hadden we met minder geld waarschijnlijk nog wel betere (andere) spelers aan kunnen trekken.

Daarom vind ik het niet terecht om te wijzen naar andere clubs of om het transferbeleid van andere clubs erbij te betrekken, want dat zijn compleet andere situaties. Geef de spelers die afgelopen zomer (of deze winter) aan zijn getrokken eerst de kans om zich gedurende bijvoorbeeld een jaar aante passen en te bewijzen, en geef dan een oordeel over de capaciteiten van de speler en over het door de directie gevoerde tranferbeleid.
Il prima Capo!
Invaller

Bericht door Il prima Capo! »

Toch vind ik het woord ambitie hierin heel belangrijk.

Zijn we blij met Europees voetbal of willen we gaan voor CL of meer?

Het lijkt me toch dat je een stap wilt zetten. Aankopen als Perez zijn kapitaalvernietiging. Prima. Het transferbeleid van Heerenveen heeft ons gebracht naar de positie van vette subtopper. Maar je wilt toch doorgroeien? Aankopen als Janmaat, Kopic en Steppe zijn prima. Maar ik zou daar meer tegenover willen zien. Koop dan maar wel een Perez. Als je nog 17 miljoen over hebt, kun je meer investeren. Die stap had je misschien nu kunnen zetten. Wij hebben een geweldig middenveld. Met een verdediging van hetzelfde niveau en wellicht een scorende spits hadden we er veel beter voorgestaan. Het zijn allemaal van die halve aankopen. Alleen Elyounnoussi is een topaankoop. Meer niet. Dat is volgens mij te mager als je hogerop wilt.
ALS 26.000
Superster

Nieuwe trainer, veel nieuwe spelers. Heb je er wel eens bij stilgestaan dat dat misschien wat tijd nodig heeft?
Voordeel van een iets minder seizoen is dat je misschien ook een keer niet 5,6 spelers kwijtraakt in de zomer en dan volgend jaar echt kan vlammen. Zie AZ. Jongens die vorig jaar bij AZ werden afgeschreven zoals El Hamdoui, Ari, Pelle, de Zeeuw etc. doen het nu super.

Maar goed, ik denk niet eens dat we tot volgend jaar hoeven te wachten. Na de winterstop hebben we er al 3 nieuwe spelers bij die een goede impuls geven aan de selectie. Zeker als Pranjic en Beerens blijven.
Als het voorin beter staat is er ook minder druk op middenveld en verdediging en dus zal je minder kans op tegengoal hebben.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Bak, Dingsdag en Breuer goed genoeg zijn om in een team mee te draaien dat meedoet in de top van de eredivisie. Janmaat en Popov kunnen dat wellicht worden.
Vorig jaar hebben we ook een periode top gespeeld en waren we zelfs even titelkandidaat met dezelfde verdedigers + Zuiverloon. Zou de hier vaak verketterde Zuiverloon dan dat verschil gemaakt hebben?

Ik denk dat we hier met zijn allen veel te kritisch zijn en gewoon spelers en de trainer de tijd moeten geven.
Superfries88'
Forumicoon

Individueel staat er best kwaliteit. In anderhalf seizoen hebben we echter 85 competitiegoals geïncasseerd en dat aantal is Heerenveen-onwaardig. Als je de gemiddelde tegentreffer neemt, dan kom je maar tot één conclusie: een gebrek aan kwaliteit achterin. Ben je als club ambitieus, dan moet je nú ingrijpen, want waarom zal het opeens gaan lopen als het anderhalf jaar lang niet lukt? Als er progressie zichtbaar is kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar staat het er beter voor dan anderhalf jaar geleden? In mijn ogen niet. Er zit wel eens een goede wedstrijd/periode tussen, helaas is dat steeds tijdelijk.

Natuurlijk mag een team de tijd krijgen om te groeien, maar onze achterhoede staat nu al anderhalf jaar te knoeien. Er zijn weinig aanknopingspunten om te zeggen van: binnen een paar maanden staat er wel een stabiele achterhoede. Voor mij (en vele anderen) is dat voldoende reden om te hopen op één of meerdere defensieve versterkingen.

Verder moet Heerenveen ook blijven groeien. De laatste jaren eindigen er regelmatig subtoppers in de top 3/4, maar Heerenveen niet. Ook wij moeten eens wat plekjes opschuiven en op termijn een aanval proberen te doen op de top. Dat is een proces dat je niet overhaast moet doen, maar je moet wel doorgaan met ontwikkelen van club én team. Als je verdediging anderhalf seizoen staat te knoeien, dan moet je gewoon proberen in te grijpen dmv nieuwe spelers te contracteren.
Gekko
Forumicoon

Bericht door Gekko »

Neemt niet weg dat ik niet denk dat (muv Volendam en Sparta) alle clubs betere verdedigers hebben dan Heerenveen. Er is ook sprake van een aansturings- en/of concentratie/disciplineprobleem.Nieuwe spelers geven geen garanatie dat dit is opgelost. Oftewel: haal niet alleen versterking (linksback en centrale verdediger) maar ga ook aan de slag met hoe spelers individuel en collectief functioneren als het op verdedigen aan komt.
ItFean82
Forumicoon

Bericht door ItFean82 »

Dat is natuurlijk niet waar. Deze clubs hebben echt niet allemaal kwalitatief betere verdedigers. Je moet ook kijken naar de speelstijl van de clubs, wij spelen vrij ver naar voren en dat kan problemen opleveren voor de verdedigers. Laat ik duidelijk zijn, ik ben ook niet kapot van onze verdedigers maar om nu te zeggen dat die van de rest van de clubs kwalitatief beter zijn dan die van ons is onzin.
Op naar het volgende seizoen....
Blizzard
Superster
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Onze verdediging hoort naar mijn mening thuis bij een club die in de middenmoot speelt, zo rond plaats 10-12. De clubs waarmee wij op dit moment mee concurreren hebben het eigenlijk allemaal beter voor elkaar achterin. Dan heb ik het over clubs als Twente, AZ, NEC, NAC Breda. Alleen het Groningen van de laatste paar wedstrijden zit rond ons niveau ongeveer, al zag het er toen de Roover er nog bij was óók veel beter uit dan bij ons. Maar goed, die hebben denk ik niet zo'n brede bezetting achterin.

Dat we ondanks deze toch wel matige verdediging op een respectabele plaats in de Eredivisie staan is te danken aan het uitstekende middenveld en de individuele kwaliteit van spelers die beslissend kunnen zijn zoals Beerens en Pranjic. Ik denk echter dat er zoveel meer uit te halen valt met een verdediging die gewoon staat. Dus graag minimaal een (linker) centrale verdediger erbij en eventueel een linksback, al zal dat wel "te gek" worden voor de man die op het geld zit...
grandecachesupshveen
Jeugdspeler
Contacteer:

Bericht door grandecachesupshveen »

Heel vaak gaat de discussie m.b.t. het transferbeleid van Heerenveen over het vermeende geld oppotten. Er zijn blijkbaar veel supporters die denken dat je met het uitgeven van grote bedragen het verdedigingsprobleem oplost. Het moge duidelijk zijn dat er inderdaad een voortdurend probleem in de verdediging is, zowel onder de leiding van Sollied alswel Verbeek. Een probleem dat moet worden opgelost. Hoe?
Ik ben van mening dat Heerenveen dit niet hoeft op te lossen door met de geldbuidel te rammelen. Heerenveen is groot geworden door verstandig en creatief met geld om te gaan, daarbij is altijd oog geweest voor de lange termijn. Bedrijfstechnisch gezien is dit verstandig beleid. Laten we als supporters dit niet vergeten. Heerenveen is een bedrijf.
Ik heb de magere tijden in het oude stadion nog meegemaakt. Hoewel het schitterende tijden waren, waaraan ik goede herinneringen heb, wil ik niet naar die tijden terug. Daarvoor hebben we een bestuur nodig dat verstandig investeert, dus met oog op de toekomst. Het is bijzonder knap dat in een dunbevolkte en economisch enigszins achtergebleven provincie een club als Heerenveen functioneert. Investeren met oog op de toekomst dus. In dit licht zie ik bijvoorbeeld ook het aantrekken van verdedigers zoals bijvoorbeeld Kopic, Lazaro en Fellinga.
Supporters en club willen nu een stapje hoger komen. Binnen de club is men ongetwijfeld van mening dat de selectie over voldoende kwaliteit beschikt. Om het onderste uit de kan te halen is Sollied binnengehaald, dit heeft echter absoluut nog niet tot verbetering geleid. Hier zijn ongetwijfeld oorzaken voor te vinden zoals de vreemde voorbereiding, blesurres en een andere trainersvisie.
Het blijkt bijzonder moeilijk te zijn om dat stapje omhoog te maken. De vraag is of we die stap ook werkelijk kunnen maken. Het zal in ieder geval tijd kosten. We zijn ook niet ineens gekomen waar we nu staan. Daarom ben ik wel blij met het gevoerde transferbeleid en de daaraan gekoppelde visie. Het is heel verleidelijk om miljoenen uit te geven maar met geld alleen kan een club als Heerenveen (en vele andere) geen succes kopen, daarvoor zullen we nooit genoeg geld hebben.
Visie, degelijk transferbeleid horen bij de clubcultuur en hebben Heerenveen groot gemaakt en zullen de club nog groter maken als we maar geduld hebben en vasthouden aan de ingezette weg.
Grande Cache mist geen pot!
ItFean82
Forumicoon

Bericht door ItFean82 »

Is allemaal wel waar, maar je kan ook "te" voorzichtig zijn. Dat is het probleem wat een groot deel van de supporters heeft. We moeten natuurlijk wel zorgvuldig met het geld omgaan, maar het moet ook niet zo zijn dat we geen geld willen uitgeven. Een extra verdediger in deze tijd zou ik geen overbodige luxe vinden.
Blizzard
Superster
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Er zijn blijkbaar veel supporters die denken dat je met het uitgeven van grote bedragen het verdedigingsprobleem oplost.
Niet per definitie. Je lost de verdedigende problemen op door kwaliteit te halen, de kwaliteiten onderling goed samen te stellen en het op elkaar te laten inspelen. Normaal gesproken kan je met meer geld idd betere spelers krijgen maar dat hoeft niet altijd. Soms kan je ook voor relatief weinig of transfervrij aan iets heel goeds komen (bv Granqvist of Douglas). Maar toch, die kans krijg je niet altijd. Waarom zou je dan niet voor +/- 3 miljoen een echte topverdediger mogen halen (als het echt nodig is)? Het geld is er toch wel. De filosofie van geld wat er niet is niet uitgeven spreekt me aan maar nu is er gewoon heel veel geld. Natuurlijk moet je niet alles uitgeven want het is zeker slim wat reserves te hebben, ook vanwege de kredietcrisis.

Je kan wel blijven aanmodderen'met de huidige spelers achterin maar vergeet niet dat talenten veel sneller doorbreken in een stabiel elftal, in een elftal waar het loopt. Nee, je moet altijd beginnen bij je basis (= verdediging) en die op orde hebben.

Vergeet ook niet dat we nu in een andere tijd zitten dan 5 jaar terug. Groningen haalt spelers van 2-3 miljoen, Twente wordt steeds actiever op de transfermarkt en koopt steeds gerichter in, NEC gaat binnenkort cashen voor een aantal van zijn spelers ect...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben altijd erg tevreden geweest over het aankoopbeleid mbt aanvallers en in mindere mate middenvelders. Het is door de jaren heen echter minder succesvol gebleken voor keepers en verdedigers. Wie hebben er nou een echte transfer omhoog gemaakt de laatste jaren? Volgens mij waren dat Hansson, Zuiverloon en Edman. Een vrij mager rijtje als je het afzet tegen aanvallers of middenvelders die ook een transfer hebben verdient. Daarom is het misschien beter om wat meer te kijken naar verdedigers die het niveau gelijk al hebben. Je bent misschien wat duurder uit (alhoewel, halve spelers kosten ook geld) maar je elftal zal er beter van worden als je de centen goed besteed. Met een beter elftal verdien je de investeringen bovendien sneller terug.
grandecachesupshveen
Jeugdspeler
Contacteer:

"Wie hebben er nou een echte transfer omhoog gemaakt de laatste jaren? Volgens mij waren dat Hansson, Zuiverloon en Edman. Een vrij mager rijtje als je het afzet tegen aanvallers of middenvelders die ook een transfer hebben verdient."

Dat is een aardig punt. Het is echter ook zo dat de voetbalmarkt vooral gericht is op het halen van aanvallende spelers. Verdedigers en vooral keepers zijn minder vaak in beeld. Natuurlijk kan Heerenveen geld uitgeven om kwaliteit te halen, alhoewel ik denk dat een aantal van onze huidige verdedigers zeker niet goedkoop is geweest. Bak Nielsen en Dingsdag hebben ongetwijfeld goede salarissen en zullen ook wel wat hebben gekost. Waarschijnlijk heeft Heerenveen voor hen niet de hoofdprijs betaald. Ik ben van mening dat deze twee spelers voldoende voetbalkwaliteiten hebben om een solide verdedigingsduo te vormen maar kwaliteit is helaas niet altijd voldoende. Het karakter waarover spelers beschikken is van groot belang.
Als voorbeeld noem ik graag Tieme Klompe. Een verdediger met mindere kwaliteiten dan bovengenoemde spelers maar door zijn karakter en leidinggevende capaciteiten was hij in zijn goede dagen van groot belang. In mindere mate gold dat ook voor Johan Hansma. Hansma en Klompe vulden elkaar bovendien goed aan, dit is bij Bak Nielsen en Dingsdag niet het geval. Als we dan een extra verdediger halen dan moet deze qua karakter bij een van deze spelers passen. Ik denk dat we de oplossing eigenlijk wel in huis hebben. De vaak verguisde Breuer is in mijn ogen een type Klompe. Hij kan volgens mij prima samenspelen met zowel Dingsdag als Bak Nielsen en beschikt bovendien volgens zijn medespelers over leidinggevende capacitieten. Een van die twee (Dingsdag/Bak NIelsen) moet dus op de bank, Janmaat op rechtsback en voor de linksbackpositie komt Jong a Pin in beeld want Popov kan mij niet bekoren. Eventueel is Pranjic een optie voor deze positie.
Oplossingen waarvoor we niet de transfermarkt ophoeven. Ondertussen moet de trainersstaf hard werken aan het klaarstomen van de gehaalde talenten. Breng deze spelers op niveau en geef ze een kans.
Blizzard
Superster
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

alhoewel ik denk dat een aantal van onze huidige verdedigers zeker niet goedkoop is geweest. Bak Nielsen en Dingsdag hebben ongetwijfeld goede salarissen en zullen ook wel wat hebben gekost. Waarschijnlijk heeft Heerenveen voor hen niet de hoofdprijs betaald.
Dingsdag was, zeker destijds een hele dure aankoop. Volgens mij was toen 3,2 miljoen euro betaald? Hij zal inderdaad ook wel een goed contract hebben.
Voor Bak Nielsen is rond de 1 miljoen euro betaald.
Als voorbeeld noem ik graag Tieme Klompe. Een verdediger met mindere kwaliteiten dan bovengenoemde spelers maar door zijn karakter en leidinggevende capaciteiten was hij in zijn goede dagen van groot belang.
De vaak verguisde Breuer is in mijn ogen een type Klompe.
Ik vond Klompe juist altijd een speler met veel kwaliteit. Misschien niet voetballend inderdaad maar het was wel een echte verdediger die zijn man uitschakelde. Hij werkte inderdaad hard maar dat maakte hem nog geen dravertje. Positioneel stond hij normaal gesproken ook gewoon goed te verdedigen. Vooral dat mis ik nog wel eens bij Breuer. De Klompe rond 2001 schat ik dan ook een klasse of twee hoger in dan de Breuer van nu (voorzover dat kan).
De vaak verguisde Breuer is in mijn ogen een type Klompe. Hij kan volgens mij prima samenspelen met zowel Dingsdag als Bak Nielsen en beschikt bovendien volgens zijn medespelers over leidinggevende capacitieten. Een van die twee (Dingsdag/Bak NIelsen) moet dus op de bank, Janmaat op rechtsback en voor de linksbackpositie komt Jong a Pin in beeld want Popov kan mij niet bekoren.
Dan krijg je dus zoiets?:

Janmaat - Breuer/Bak - Dingsdag/Breuer - Jong a Pin.

Het kan aan mij liggen maar ik vind dit totaal maar dan ook echt totaal uit te toon vallen als je het vergelijkt met het materiaal achterin van Twente, NEC of zelfs NAC. Je kan je erbij neerleggen, dat mag, dat is een keuze. Toch, zou hiermee niet tevreden kunnen zijn. Ik denk ook dat je hiermee tekort komt voor je doelstellingen. Hoe wil je hiermee bijvoorbeeld Europees overwinteren? Tegenstanders op Europees niveau wanen zich in een snoepfabriek tegenover deze verdediging...

Ik zou ervoor kiezen om de verdediging continentaal in te richten. Dat betekend dus twee echte verdedigers centraal en twee fullbacks op de vleugels (aanvallende, voetballende vleugelbacks). Dat is volgens mij ook hoe Sollied het graag ziet. Janmaat past prima op de rechtervleugel en Bak kan rechtscentraal.

Voor linkscentraal heb je Dingsdag, Kopic en Breuer. Dingsdag vind ik verdedigend te kwetsbaar (en het loopt ook niet lekker samen met Bak), Kopic is er nog niet aan toe en Breuer komt mi tekort voor een rol als basisspeler in de gewenste situatie. Op deze positie zou versterking ideaal zijn, het liefst iemand met lengte want dat ontbreekt een beetje bij Bak.

Dan rest er nog de linksback positie. Hiervoor heb je Popov, Breuer en JAP binnen je selectie. Popov heeft wel "iets" maar ook veel dingen niet, is dus een twijfelgeval. Breuer past niet in zo'n aanvallende rol (die wel gewenst is) en JAP komt sowieso tekort. Het liefst zou ik voor deze positie ook versterking zien maar de positie linkscentraal heeft meer priotiteit omdat je Popov al hebt. Je zal toch altijd keuze's moeten maken omdat je geen Chelsea of Manchester City bent ;)

Dan krijg je dus dit:

Janmaat - Bak - Aankoop - Popov/Aankoop

Het is misschien niet eens zo'n groot verschil maar die linker centrale verdediger die er moet komen zal dan het verschil moeten maken door gewoon de beste in zijn linie te zijn. Dan heb je samen met een Bak in normale doen een ijzersterk verdedigingsduo.
ALS 26.000
Superster

Ik blijf het allemaal maar grote nonsens vinden dat onze verdedigers zo negatief benaderd worden. En dan zeker Breuer en Dingsdag. Dingsdag is vaak man vd wedstrijd geweest bij ons en werd veelal geroemd hier en nu zou hij het plotseling niet meer kunnen? Bak en Breuer zijn aardige mandekkers en Janmaat en Popov zijn groeiende. Zo goed zijn de verdedigers van Groningen, NAC en NEC niet. Ik denk sowieso dat er weinig clubs zijn waar de 'supporters' zo negatief over hun eigen spelers zijn als hier. Steun je spelers eens ipv altijd maar beter willen.

En nog iets, wees reëel! Jullie willen spelers hebben die om de titel spelen, maar waar is dat op gebasseerd? Wij zijn een provincieclubje met de 5e/6e begroting van Nederland (gedeeld met Twente).Na Ajax, PSV, Feyenoord en AZ. Europees voetbal is ons doel en als wij meer halen falen de clubs boven ons. En wij hebben de pech dat AZ, Ajax en Twente momenteel niet falen, wat eigenlijk dus heel gewoon is.

En ik geef nog maar eens aan de oorzaak voor een groot deel van onze tegengoals is de speelstijl......

VI WEETJE
De vijf productiefste ploegen van 2008 in de Eredivisie

Club Duels Goals
Ajax 34 89
SC Heerenveen 33 82
FC Groningen 33 61
Feyenoord 34 60
Sparta R. 34 60
Superfries88'
Forumicoon

ALS 26.000 schreef:Ik blijf het allemaal maar grote nonsens vinden dat onze verdedigers zo negatief benaderd worden.
Waarom moet je dat steeds wéér benadrukken? Jij bent positief, het merendeel negatief/kritisch. Accepteer dat maar, want met zoveel tegentreffers gaat dat echt niet veranderen. Sterker nog: hoe vaker je roept dat de verdediging goed is, hoe vaker er kritische reacties komen.
Ik denk sowieso dat er weinig clubs zijn waar de 'supporters' zo negatief over hun eigen spelers zijn als hier. Steun je spelers eens ipv altijd maar beter willen.
Nou, dan lees je waarschijnlijk niet mee op andere forums. Op de gemiddelde clubforums is men absoluut niet veel positiever. Sterker nog: er zijn diverse forums waar men wel degelijk negatiever is.
Jullie willen spelers hebben die om de titel spelen, maar waar is dat op gebasseerd?
Supporters willen vooral dat de club blijft groeien! Wij hebben ruim 10 jaar geleden voor het eerst Europees voetbal gehaald, waarbij ik de Intertoto buiten beschouwing laat. In die periode zijn we één keer lager dan de 7e plaats geëindigd. Prima prestatie, maar inmiddels willen enkelen wel meer dan de subtop. Bovendien noem je Twente al: die hebben ons door een paar goede seizoenen ons iig genaderd en die gaan in stevig tempo door. Twente is niet de enige club. Als club moet je sowieso blijven groeien (stilstand is achteruitgang), maar gezien de groei van diverse clubs moet je wel mee. Doe je dat niet, dan zak je op termijn wellicht terug in het linkerrijtje. Wil je dat? Het is prima dat je al met al tevreden bent over de prestaties (daarin sta je absoluut niet alleen), maar het gaat hier vooral om ambities.
En ik geef nog maar eens aan de oorzaak voor een groot deel van onze tegengoals is de speelstijl......
Het speelt absoluut een rol, maar dat is nog steeds geen reden om tevreden te zijn over de achterhoede. Analyseer de doelpunten van het afgelopen anderhalf jaar maar eens. Moet je maar eens noteren hoeveel dekkingsfouten erbij zitten, dat zijn er nogal wat. Dat heeft niets met de speelstijl te maken en zelfs zone/mandekking is m.i. niet de reden van het hoge aantal tegentreffers, zie vorig seizoen. Als je zoveel onnodige tegentreffers incasseert, dan is de oorzaak heel simpel: een gebrek aan kwaliteit!
grandecachesupshveen
Jeugdspeler
Contacteer:

Superfries88, Het zijn niet alleen supporters die een stapje verder willen, de club heeft ook heel duidelijk haar ambitie uitgesproken. Om een stap te maken vond men het nodig om het contract met Verbeek niet te verlengen en met Sollied in zee te gaan. Men wil groeien en vooruit gaan maar helaas bestaat er geen "instant" succes. Om de stap omhoog te maken ben je afhankelijk van een groot aantal factoren. Een aantal van die factoren kun je plannen en beheren (vooral de organisatie) maar voor een groter aantal factoren ben je voor een deel afhankelijk van toevalligheden en geluk. Dit is natuurlijk vooral zo bij het aantrekken van nieuwe spelers en trainers.
Ik ben niet zo bang dat wij door andere clubs voorbij worden gestreefd. Twente wordt nu vaak genoemd maar deze ploeg is gekomen waar het nu is mede door een vergelijkbaar transferbeleid als dat van Heerenveen. Voor Twente zal hetzelfde gaan gelden als zij nog een stap willen maken maar zij zien ook in dat je alleen door een goede organisatie kunt groeien.
Het was voor het huidige succes een organisatorische puinhoop bij Twente waardoor de club achterbleef bij bijvoorbeeld Heerenveen. Het door de huidige voorzitter ingezette beleid werpt daar nu zijn vruchten af. Maar zijn zij verder dan Heerenveen? Welnee! We zijn hoogstens gelijkwaardig en zitten met vergelijkbare uitdagingen voor de toekomst. Het is mooi om de ontwikkelingen bij deze clubs te volgen.
Doordat Heerenveen al jarenlang een consistent transferbeleid voert en altijd op zoek is naar betaalbare en toekomstig rendement opleverend talent, maken wij zeker een kans om die stap omhoog te maken. Het is misschien wel een kwestie van lange adem.
Raider
Basisspeler

Bericht door Raider »

Met alle respekt ,maar ik zie Heerenveen echt niet kampioen worden ,ook in de toekomst niet. Ik denk dat we altijd zo,n beetje met de bovenste plaatsen mee kunnen doen maar meer ook niet. De beste spelers zullen altijd worden weggekocht.Als Psv en Ajax hun spelers al niet kunnen behouden wat willen wij dan. Ik ben het verder wel eens met het zakelijke beleid van de club. Het moet niet zo gaan als Vitesse bv 1 miljoen in kas en voor 5 miljoen kopen.Je ziet nu het resultaat.
Heerenveen rules
Forumicoon

Geestige quote van Yme Kuiper: in de VI van vandaag: 'zouden we een nieuweling aan de verdediging toevoegen dan zou de verwarring alleen maar groter worden. Bovendien hebben we in de zomer al drie verdedigers aangetrokken.'

Wat een verstand............ Volgens mij zou de vervarring afnemen als je een nieuwe verdediger halen omdat twee van de drie nieuwe verdedigers niet voldoende kwaliteit heeft. Maar Yme ziet het anders. Het is wat, zo'n man aan het roer........
Laatst gewijzigd door Heerenveen rules op 07-01-2009 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ItFean82
Forumicoon

Bericht door ItFean82 »

Snap niet wat er mis mee is met deze opmerking. Als je een nieuwe verdediger hebt moet die toch weer wennen aan zijn teamgenoten en aan de speelstijl. Zoiets kan aanleiding geven tot verwarring ja.
Blizzard
Superster
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Geestige quote van Yme Kuiper: in de VI van vandaag: 'zouden we een nieuweling aan de verdediging toevoegen dan zou de verwarring alleen maar groter worden. Bovendien hebben we in de zomer al drie verdedigers aangetrokken.'
Ze zullen dat wel uit het interview op Omrop Fryslân gehaald hebben.

Ik moet zeggen dat ik het ook een beetje een zwak cliché argument vind van hem. Blijkbaar is het ook niet eenvoudig om erover te praten want hij draait eigenlijk toch wel om de hete brei heen. Hij draaide ook keurig zijn riedeltje af in het audiofragment maar haperde behoorlijk toen het over verdedigers ging...

Maar misschien zijn ze op de achtergrond wel met iets bezig of op zoek en willen ze ons geen valse hoop geven als het niet lukt.
Theo
Wereldspeler

Bericht door Theo »

Heerenveen rules schreef:Geestige quote van Yme Kuiper: in de VI van vandaag: 'zouden we een nieuweling aan de verdediging toevoegen dan zou de verwarring alleen maar groter worden. Bovendien hebben we in de zomer al drie verdedigers aangetrokken.'

Wat een verstand............ Volgens mij zou de vervarring afnemen als je een nieuwe verdediger halen omdat twee van de drie nieuwe verdedigers niet voldoende kwaliteit heeft. Maar Yme ziet het anders. Het is wat, zo'n man aan het roer........
Vreemde uitspraak inderdaad. In de zomer zijn er een karrenvracht aan nieuwe aanvallers gehaald, is het dan ook geen verwarring wanneer er tijdens de winterstop weer 2 aanvallende spelers worden gehaald, terwijl het qua scorend vermogend erg goed gaat. Prioriteiten liggen achterin Yme.
Laatst gewijzigd door Theo op 07-01-2009 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten