Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Plaats reactie
TORCIDA
Superster

Re: Ergernissen in het Abe Lenstra Stadion

Bericht door TORCIDA »

Echter, het is wel dan de plicht van sv NN om ook rekening te houden met de mensen die geen lid zijn van sv NN en wel in het vak staan. (je kunt ze nu eenmaal niet verplichten om lid te zijn, worden/die discussie moeten we niet aan gaan) Rekening houden met, wil in dit geval NIET zeggen dat je dingen moet laten.
Waarom moet NN rekening houden met leden die in het SFEERVAK staan en niet aan de sfeer willen deelnemen of niet lid willen worden. Niet NN leden die wel fanatiek zijn zijn ook van harte welkom.
Het vak is zowel door NN als heerenveen bestempeld als sfeervak waar je mag staan. Dan moet je ook niet zeuren als het niet voldoet aan je verwachtingen.

het is net als een televisie zender, als je voor een tv programma kiest op ned 1 dan kijk je daarna en bevalt het je niet dan zoek je een andere zender. Ned 1 past dan toch ook niet haar programma aan de persoon die daarna kijkt.

De zaken worden gewoon omgedraaid. Let wel NN het bestuur eist of commandeerd niemand om het vak uit te gaan of eist van niemand dat ze lid zijn van NN, dat zijn allemaal eigen interpretaties, maar staat het je niet aan dan zou die supporter het gewoon zelf moeten snappen en ergens anders moeten gaan zitten
Hier heb ik geen woorden voor
Jeroen
Forumicoon

Bericht door Jeroen »

Venderwel schreef: Neem nou weer als voorbeeld die poll over de capo....heeft dat iets met NN beleidsdingen te maken? Heeft dat iets met geheimhouding van sfeeracties te maken? Is dat iets wat andere mensen voordat het daadwerkelijk gebeurt, nog niet mogen weten?
Wat een vreemd voorbeeld. Dit was immers voor iedereen op het openbare deel van de NN-site te lezen.

Overigens, is het echt nodig om zo door te zagen over niet-leden in het NN-vak? Als zij betrokken zouden willen worden bij de besluitvorming over initiatieven van NN zouden ze toch wel lid worden? Het kost al genoeg moeite om binnen de leden van NN respons te krijgen, laat staan bij een onzichtbare groep die blijkbaar toch al niet in de vereniging geinteresseerd is.

Ik waardeer je betoog, Venderwel, maar wat jij wil is in de praktijk niet uit te voeren. Het blijft vrijwilligerswerk natuurlijk.
Fanatic 4-ever
Forumicoon

Bericht door Fanatic 4-ever »

Venderwel schreef:
Ik wens niet als zeurzak aangemerkt te worden, want dan zou ik ook net zo goed kunnen zeggen dat er 996 zeurzakken in het vak staan. Wel weer typisch dat mensen die een andere mening hebben meteen weer als zeuren aan worden gewezen, dan wil je ook niet anders of wel? :?
Jij bent lid toch? Ik bedoel jou er in ieder geval niet mee.

Verder sluit ik me bij Jeroen en Torcida aan. Als je echt interesse hebt bij NN en in het vak staat, was je al lid geworden. Die mensen staan er (waarschijnlijk) gewoon om de wachtlijst te ontlopen, en goedkoop in het stadion staan. Niks mis mee, maar die hebben blijkbaar geen interesse in dingen die NN aangaan, en willen daar niet over meebesluiten. Dan hoef je die dus ook niet te benaderen om hun mening.
Corruption is everywhere, fight it!
Venderwel
Superster
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Alsof iedereen de NN-site bezoekt? Men kan toch ook wat verder kijken dan de neus lang is?
Maar toegegeven, de niet leden zouden dat dan ook moeten doen en eens wat vaker op de NN site moeten kijken, omdat dan wel de eerst aangewezen plek is daarvoor.

@torcida, als iets je niet aan staat dan zou je daar toch eerst de mogelijkheid moeten kunnen krijgen om er iets aan te doen (of in elk geval ergens aan te kunnen geven, waar men er serieus naar wil kijken), zonder meteen lid ergens van te moeten worden? Als je er dan niet met elkaar uit komt, goed dan moet je inderdaad gaan overwegen of je wel op je plek bent. Maar het kan niet zo zijn dat ieder NIET NN lid die in het sfeervak staat maar zomaar moet slikken wat NN doet, toch?

Voor de duidelijkheid, ik heb het hier NIET over mensen die helemaal niet aan de sfeer willen bijdragen, maar dat wel gewoon op hun eigen manier doen. En deze mensen hebben hun eigen redenen, wat die ook mogen zijn, om niet lid te worden/blijven van sv NN.
het is net als een televisie zender, als je voor een tv programma kiest op ned 1 dan kijk je daarna en bevalt het je niet dan zoek je een andere zender. Ned 1 past dan toch ook niet haar programma aan de persoon die daarna kijkt.
Niet perse aan die ene....eventueel wel aan een meerdere personen, als die aan hebben kunnen geven wat hun niet bevalt.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
Niels
Erelid
Contacteer:

Bericht door Niels »

Voor niet-leden is er al een prachtig medium hun opmerkingen jegens NN te plaatsen: info@nieuwnoord.org. Hopsa!
Joho
Selectiespeler

Bericht door Joho »

Waar gaat dit allemaalnog over? Nog steeds over wel of geen Capo? Als bestuur van NN meent voldoende draagvlak te hebben om een Capo aan te stellen is dat hun verantwoording. Als je het niet eens bent met de besluitvorming binnen NN moet je inderdaad lid worden en er wat van zeggen of aan gaan doen. Daarnaast mag je uiteraard een mening hebben over de acties en aanwezigheid van bv capo in het stadion. Stoor je je eraan en wil je maatregelen dan kun je dit natuurlijk altijd even aankaarten bij de club. De directie van SC Heerenveen blijft natuurlijk de baas in het stadion. Als die besluit geen Capo toe te staan is het over en uit. Dit zou bijvoorbeeld kunnen nav vele klachten van medesupporters. Dus is het wel degelik van belang dat ook niet NN leden geen hinder ondervinden van de capo en zou het dus wel handig zijn deze groep in je ondezoek te betrekken.
Laatst gewijzigd door Joho op 17-09-2008 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Venderwel
Superster
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Niels schreef:Voor niet-leden is er al een prachtig medium hun opmerkingen jegens NN te plaatsen: info@nieuwnoord.org. Hopsa!
En krijg je dan onderbouwde terugkoppeling??
Is gewoon een vraag he....geen cynische constatering ofzo.
Niels
Erelid
Contacteer:

Bericht door Niels »

Ik kan me niet anders voorstellen dat wanneer jij (wie dan ook) een net opgestelde mail stuurt naar NN met in duidelijke woorden je klacht en contactgegevens, dat je daar een keurig en correct antwoord op krijgt. Maar dat is slechts een aanname gebaseerd om ervaringen uit het verleden.
Jeroen
Forumicoon

Bericht door Jeroen »

Joho schreef:Waar gaat dit allemaalnog over? Nog steeds over wel of geen Capo? Als bestuur van NN meent voldoende draagvlak te hebben om een Capo aan te stellen is dat hun verantwoording. Als je het niet eens bent met de besluitvorming binnen NN moet je inderdaad lid worden en er wat van zeggen of aan gaan doen. Daarnaast mag je uiteraard een mening hebben over de acties en aanwezigheid van bv capo in het stadion. Stoor je je eraan en wil je maatregelen dan kun je dit natuurlijk altijd even aankaarten bij de club. De directie van SC Heerenveen blijft natuurlijk de baas in het stadion. Als die besluit geen Capo toe te staan is het over en uit. Dit zou bijvoorbeeld kunnen nav vele klachten van medesupporters. Dus is het wel degelik van belang dat ook niet NN leden geen hinder ondervinden van de capo.
Prima post. Alles wat NN doet wordt vantevoren uitgebreid overlegd met de directie van sc Heerenveen, en inderdaad, die zijn de baas. Dus als de directie niet akkoord was, zou de capo er helemaal nooit geweest zijn.
Venderwel
Superster
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Jeroen schreef:
Het kost al genoeg moeite om binnen de leden van NN respons te krijgen.
Kijk en dat snijdt nou hout. En is bovendien een normale reactie ipv van de standaard: Als het je niet zint....

@joho...punt voor jou!

maar goed, zal mijn betoog eindigen. Wel eens lekker om een normale discussie te kunnen voeren, hevig, maar normaal! Hahaha

Live and let live... :mrgreen:
Heerenveen rules
Forumicoon

Bericht door Heerenveen rules »

SpongeBob schreef:Lees het verhaal van vanderwel nog maar 's ff jongetje...
Het is een openbaar vak!! Wel onderdeel van openbaar snap je nou niet?
.
Sla niet zo'n arrogant toontje aan jochie. NN is opgericht ter bevordering van de sfeer en daar is een sfeervak voor opgericht. Welk deel van sfeer snap je niet?
Heerenveen rules
Forumicoon

Bericht door Heerenveen rules »

TORCIDA schreef: Let wel NN het bestuur eist of commandeerd niemand om het vak uit te gaan
Kan dit echt niet geeist worden? :mrgreen: Wat mij betreft mag het geeist worden van mensen die 90 min staan te kijken als een zombie zonder de ploeg aan te moedigen.
Janneman
Superster

Bericht door Janneman »

Ik snap nogmaals de hele heisa niet. Nergens staat dat je mee moet doen maar er zijn er hier een paar die beweren of worden ze gedwongen om mee te moeten doen. Men gaat er vanuit dat een ieder die in het NN-sfeervak staat daar staat om de club vocaal te ondersteunen. Dat lijkt me een meer dan logisch uitgangspunt. Zoals ik al eerder zei lukt dat soms niet de volle 90 minuten maar een bijdrage leveren lijkt mij niet al te moeilijk.

Natuurlijk tref je altijd mensen aan die niet mee (willen of kunnen) doen. Mijn vraag is dan ook waarom deze mensen gekozen hebben om in het NN-sfeervak te gaan staan. Het lijkt me een bewuste keuze om hier aanwezig te zijn en niet om er bij te horen... al hoewel dit vaak wel een van de grote redenen is!!

Ook bekruipt mij het gevoel dat er een negatief beeld bestaat over NN en dat men wegloopt met Feanfan. Hier is niks mis mee (het laaste stuk dan) maar NN probeerd op haar manier een bijdrage te leveren aan sfeer rondom de wedstrijden/ trainingen van Heerenveen. En meer ook niet zoals wel eens door anderen wordt beweerd!!
scheerenveen.supporterswereld.nl
Fanatic 4-ever
Forumicoon

Bericht door Fanatic 4-ever »

Janneman schreef: Ook bekruipt mij het gevoel dat er een negatief beeld bestaat over NN en dat men wegloopt met Feanfan. Hier is niks mis mee (het laaste stuk dan) maar NN probeerd op haar manier een bijdrage te leveren aan sfeer rondom de wedstrijden/ trainingen van Heerenveen. En meer ook niet zoals wel eens door anderen wordt beweerd!!
Dat is absoluut niet zo kan ik je vertellen. Hier op het forum zijn er misschien een paar lui die af en toe wat op NN te zeiken hebben, maar als je ziet hoeveel mensen positief over NN (en met name de sfeeracties) praten in het stadion, dan kom je tot een heel andere conclusie. Dat men met Feanfan wegloopt is ook niet zo, die hebben zo nu en dan ook leuke acties en dat mag ook gezegd worden. Verder zijn beide supportersverenigingen totaal verschillend, en is NN op het gebied van sfeer FF gewoon ver voor. Er zijn wel mensen op dit forum die denken dat NN bang is dat men met FF wegloopt, maar dat is weer wat anders.
Corruption is everywhere, fight it!
SpongeBob
Wereldspeler
Contacteer:

Bericht door SpongeBob »

Jeroen schreef:
Geloof je het zelf Jeroen?
Dus die fakkels van afgelopen vrijdag waren vantevoren uitgebreid overlegd met de directie van sc Heerenveen?

Begrijp me niet verkeerd. Het geeft absoluut extra sfeer. Maar kan me niet voorstellen dat de directie ermee ingestemd heeft...
Laatst gewijzigd door SpongeBob op 17-09-2008 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift nodig...
ItFean82
Forumicoon

Bericht door ItFean82 »

Ik wil nog eenmaal duidelijk mijn standpunt hier neerzetten en dan hou ik er ook over op.

Ten eerste wil ik stellen dat ik geen lid meer ben van NN. Ik ben wel jaren lid geweest omdat ik die 10/11 euro makkelijk kon missen en omdat ik de sfeeracties prachtig vind. Er is echter iets voorgevallen waar ik erg moeite mee gehad heb. (de oplettende lezers zullen misschien wel weten waarop ik doel, maar ik heb geen zin om dit weer te vertellen) en daarom heb ik mijn lidmaatschap op NN opgezegd. Verder wil ik nog even rechtgezet hebben dat ik wel degelijk fanatiek ben, en dus ook zeker niet behoor tot de mensen die niet zingen in het NN vak. (overigens is dit ook niet erg, maar dit werd hier een beetje gesuggereerd)

Dan de eigenlijke discussie: De Capo! In mijn ogen is deze Capo niet extra sfeerbevorderend. Ik hou van een natuurlijke sfeer. (ik vind het prachtig als iedereen zingt en de sfeer super is) Maar in mijn beleving is een Capo daar geen toegevoegde waarde in, de capo is een soort "gemaakte" sfeer. Tevens vind ik het storend dat iemand voor je neus staat te springen en dergelijke. Het is niks persoonlijks tegen de Capo die zeker zijn best doet, maar van mij hoeft die "poppenkast" helemaal niet. Verder vind ik dat er op de poll die gehouden is op de NN site te weinig mensen hebben gestemd om zo een representatieve uitslag te krijgen. Mijn idee was daarom ook om hier een poll te houden en te kijken wat daar dan uitkomt. (niet dat het bindend hoeft te zijn maar gewoon om te kijken wat de rest van de supporters er van vind). Ik vind niet dat dit persé op de NN site hoeft omdat de Capo (die weliswaar geleverd is door NN) in een openbaar vak staat. Ook al heeft dit vak de naam van de supportersvereniging NN. Verder vind ik ook dat iedereen voetbal op zijn eigen manier beleefd en dat is alleen maar goed, maar het is dan ook wel zo sociaal om mensen die kritiek hebben op bepaalde punten niet gelijk met de grond gelijk te maken maar gewoon hierover te disscusieren. En ik hoop dat NN ooit gaat inzien dat er ook een goeie sfeer kan zijn zonder "hulpmiddelen".
Op naar het volgende seizoen....
NN4ever
Selectiespeler

Bericht door NN4ever »

haha wanneer houd deze discussie op. we zijn toch allemaal 1 van sc heerenveen, zoals dat ene spandoek ongeveer luidt
1. Heerenveen
2. Familie
feanfanhannes
Basisspeler
Contacteer:

Bericht door feanfanhannes »

Wat een gezeik over die Capo. Toen de Capo er niet was moest die perse komen nu is die er mag die weer weg. Mensen wat willen jullie nu eigenlijk. Een Capo hoort in een SFEERvak omdat het SFEERverhogend is. Mensen denken zeker nog steeds dat NN net zoals de west tribune is zitten en B*K dicht maar NN is gekomen voor de fanatieke supporters die de club Vocaal willen ondersteunen. Blijkbaar zijn hier mensen die in NN staan maar Heerenveen niet Vocaal willen ondersteunen.dan denk ik Wat doe je dan in godsnaam in NN?
Janneman
Superster

Bericht door Janneman »

feanfanhannes schreef:Wat een gezeik over die Capo. Toen de Capo er niet was moest die perse komen nu is die er mag die weer weg. Mensen wat willen jullie nu eigenlijk. Een Capo hoort in een SFEERvak omdat het SFEERverhogend is. Mensen denken zeker nog steeds dat NN net zoals de west tribune is zitten en B*K dicht maar NN is gekomen voor de fanatieke supporters die de club Vocaal willen ondersteunen. Blijkbaar zijn hier mensen die in NN staan maar Heerenveen niet Vocaal willen ondersteunen.dan denk ik Wat doe je dan in godsnaam in NN?
Dit is een opmerking die niet kan. Een discussie is absoluut geen gezeik!! Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en wie ben jij dan om het gezeik te noemen? Hebben anders denkende mensen dan geen recht op hun mening? Dit is een discussie forum en als je dat niet bevalt hoepel je toch fijn even op!! Ik vind een capo momenteel ook een goede zaak maar noem iemand die er anders over denkt ook geen zeikerd!! Gerbuik je verstand even.
fanatic for-ever schreef: Dat is absoluut niet zo kan ik je vertellen. Hier op het forum zijn er misschien een paar lui die af en toe wat op NN te zeiken hebben, maar als je ziet hoeveel mensen positief over NN (en met name de sfeeracties) praten in het stadion, dan kom je tot een heel andere conclusie. Dat men met Feanfan wegloopt is ook niet zo, die hebben zo nu en dan ook leuke acties en dat mag ook gezegd worden. Verder zijn beide supportersverenigingen totaal verschillend, en is NN op het gebied van sfeer FF gewoon ver voor. Er zijn wel mensen op dit forum die denken dat NN bang is dat men met FF wegloopt, maar dat is weer wat anders.
F4E ik weet ook wel dat NN het goed doet en dat ik me kan vinden in de manier van sfeer, ideëen en acties. Maar ik geef aan wat ik meen aan te voelen bij sommige anderen hier. Ze hebben een volkomen verkeerd idee bij NN en geven er op af. Maar dat is vaker zo dat mensen met nieuwe of andere ideëen direct als bedreiging worden gezien of worden "afgeschoten".
Riverside
Beheerder

Bericht door Riverside »

De capo van vorige week vrijdag vond ik wél sfeerverhogend. Een hele verbetering tov vorig seizoen, toen de capo nog niet zo'n succes was. Natuurlijk zijn er altijd dingen voor verbetering vatbaar, maar voor een eerste wedstrijd was het zeker niet min.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat een capo helemaal niet nodig is... :wink:

En tja, je kan niet iedereen meekrijgen, so be it.
Piet
Invaller

Bericht door Piet »

SpongeBob schreef:Geloof je het zelf Jeroen?
Dus die fakkels van afgelopen vrijdag waren vantevoren uitgebreid overlegd met de directie van sc Heerenveen?
Begrijp me niet verkeerd. Het geeft absoluut extra sfeer. Maar kan me niet voorstellen dat de directie ermee ingestemd heeft...
Goedenavond Spongebob,

Denk je echt dat deze fakkel (het was er toch maar 1?) een initiatief was van Nieuw Noord? Er zijn in het stadion blijkbaar mensen die een fakkel mooi vinden, die niet willen meezingen, snel vinden dat er teveel geluid gemaakt wordt, een capo niets vinden, liedjes willen zingen waar een religieus-nationalistische beweging van Palestijnen in voorkomt, openlijk flesjes met sterke drank op de tribune drinken terwijl dat volgens de huisregels niet is toegestaan, mensen die zich in het stadion bevinden met ontbloot (boven)lijf en mensen die donkere spelers voor aap uitschelden, maar dat wil niet zeggen dat dit allemaal initiatieven van Feanfan, de businessclub, ´Bus1-supporters´ of Nieuw Noord zijn.

Niet willen meezingen, snel vinden dat er teveel geluid gemaakt wordt of een capo niets vinden vind ik echter niet een reden om hier een paginalange ´discussie´te voeren. Ik zou tegen alle mensen die dit een probleem vinden zeggen: vraag de club maar of ze bereid zijn om voor elk van deze drie groepen in het stadion een apart vak(je) in te richten. Misschien willen Feanfan, de businessclub, ´Bus1-supporters´ of Nieuw Noord daar zelfs nog wel bij helpen...

Groeten,

Piet.
Ok.
cybertroy
Jeugdspeler

Bericht door cybertroy »

Ik vond de capo deze keer zeker sfeer verhogend! Was niet langdurig aanwezig (aanbeveling dat door de NN leden zelf is aangegeven) en zeker voor herhaling vatbaar, als het aan mij ligt. En of je het nu leuk vind of niet, de leden van NN bepalen dat! En die hebben in mijn ogen toch aangegeven dat ze de capo in het vak willen hebben.
Mocht je hier hier nu niet mee eens zijn, en je bent geen lid, VETTTTTEEE PECH :stan: :stan: Ben je wel lid (wat in mijn ogen iedereen MOET zijn in het NN sfeer vak) had je dit via de enquête kunnen aangeven, of op het forum (van NN natuurlijk) of mailen OF op de ALV langs komen en je ongenoegen uiten. Maar helaas, geen negatieve geluiden gehoord, ja misschien hier, maar daar heeft NN niks mee te maken.

NN is voor de verhoging van de sfeer, daar zijn leden voor nodig om dit te bekostigen, hoe meer leden hoe mooier en groter de sfeeracties kunnen worden. Als nu iedereen denk dat je wel moet gaan pochen met de acties maar geen bijdrage gaat leveren bloed de boel dood en dat willen we niet.

Dus CAPO, YES!!
Het kan erger.....
Caspar
Superster

Bericht door Caspar »

SpongeBob schreef:Geloof je het zelf Jeroen?

Tot jij normaal inhoudelijk antwoordt stop ik met reageren op jou. Ik ben er klaar mee elke keer te reageren op de non-reacties van jou, notabene de persoon die deze hele discussie op gang heeft gebracht.
Ladies and gentleman: We've got him!
Gekko
Forumicoon

Bericht door Gekko »

Even een sociologische wetmatigheid: in groter wordende groepen bestaat de behoefte tot vorming van 'subgroepen' met die zich afzetten tegen de hele groep of andere subgroepen. Dat gebeurt ook bij onze club. Soms vind ik dat een ergernis omdat zo'n groep zich soms boven mijn club plaatst en die club schade probeert te berokkenen uit de behoefte van zelfprofilering.
Janneman
Superster

Bericht door Janneman »

Gekko schreef:Even een sociologische wetmatigheid: in groter wordende groepen bestaat de behoefte tot vorming van 'subgroepen' met die zich afzetten tegen de hele groep of andere subgroepen. Dat gebeurt ook bij onze club. Soms vind ik dat een ergernis omdat zo'n groep zich soms boven mijn club plaatst en die club schade probeert te berokkenen uit de behoefte van zelfprofilering.
Oke, dus je wilt aangeven, als ik het goed begrepen heb, dat NN zich probeerd boven de club te plaatsen en daardoor de club schade berokkend omdat ze meent dat er meer behoefte is aan zelfprofilering? Corrigeer me maar als ik het mis heb!!
Venderwel
Superster
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

feanfanhannes schreef:Wat een gezeik over die Capo. Toen de Capo er niet was moest die perse komen nu is die er mag die weer weg. Mensen wat willen jullie nu eigenlijk. Een Capo hoort in een SFEERvak omdat het SFEERverhogend is. Mensen denken zeker nog steeds dat NN net zoals de west tribune is zitten en B*K dicht maar NN is gekomen voor de fanatieke supporters die de club Vocaal willen ondersteunen. Blijkbaar zijn hier mensen die in NN staan maar Heerenveen niet Vocaal willen ondersteunen.dan denk ik Wat doe je dan in godsnaam in NN?
Anders lees je het hele topic nog even een keer door, ik wil best een discussie voeren, maar niet als mensen in herhaling beginnen te vallen. En eigenlijk ook niet met mensen die zo kortzichtig reageren. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Venderwel op 18-09-2008 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Joho
Selectiespeler

Bericht door Joho »

NN als vereniging of als bestuur misschien niet, maar zo'n sfeervak trekt altijd een categorie aan die je liever niet in je omgeving hebt. Daarnaast hangt er wel een sfeertje van wij zijn de echte supporters. Gekko zijn verhaal gaat misschien iets te ver maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Janneman
Superster

Bericht door Janneman »

Joho schreef:NN als vereniging of als bestuur misschien niet, maar zo'n sfeervak trekt altijd een categorie aan die je liever niet in je omgeving hebt. Daarnaast hangt er wel een sfeertje van wij zijn de echte supporters. Gekko zijn verhaal gaat misschien iets te ver maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Dus iedereen die daar in dat vak staat meent dat ze DE supporters zijn? Dat gaat ook wel weer heel ver Joho. Dat is iedereen over 1 kam scheren en helemaal niet terecht. Alle 25000 mensen zijn supporters met iedereen op zijn/ haar manier. Er is geen een die beweerd dat NN de supporters zijn....
Gekko
Forumicoon

Bericht door Gekko »

Nieuw Noord is een uitstekend initiatief dat ik van harte toejuich! Wat ik bedoel is dat je altijd 'afsplitsingen' krijgt in grotere collectieven omdat mensen niet het gezamelijke maar het onderscheidende benadrukken (geldt ook binnen scholen, verenigingen, bedrijven, buurten). De mate van afwijkend opereren en profileren varieert per afsplitsing. Voorbeelden van subgroepen/subculturen/stromingen bij Heerenveen: OSSH, binnen OSSH de 058 box of de Dokkumbox, grote sponsors versus kleine, bouwbranche versus voedingsmiddelenbranche, Nieuw Noord (staan versus zitten, zingen versus zwijgen), binnen Nieuw Noord een paar kleinere groepjes (anti liedjes of niet, bengaals vuurtoestanden of binnen de regels blijvend) , sfeervak zuidtribune, een groep op Noord vanuit De Wâlden (net fan dat benauwde). Ook bij ander clubs gebeurt dat, bijv of geografische gronden: In de regio Wezep/Zwolle is een groep harde kern Ajax volk die zich manifesteren als Ajax in die regio speelt (Go Ahead) of een 'vijandige' club in hun regio oefent (Utrecht, Feyenoord). Tussen die groepen binnen het grotere collectief zie je vaak onbegrip of wrijving ontstaan.
Enkele van deze groepen blijven binnen het collectief maar er zijn er ook die als het ware buiten het collectief treden. Dan 'dienen' ze op enig moment niet meer zo zeer het collectief maar hun subcultuur. Dan krijg je dat mensen eigenlijk meer fan worden van hun subcultuur (bij Groningen bijv Z side) dan van hun club.
Uitdaging van bestuurders van een club is vooral het bj elkaar houden van die groepn binnen het grotere collectief. daarom zal Heerenveen ook moeite hebben gehad met de vorming van Nieuw Noord, wetend dat de hier boven beschreven meganismen gaan optreden. Kunst is om continu te werekn aan die binding.
Joho
Selectiespeler

Bericht door Joho »

Janneman schreef:Dus iedereen die daar in dat vak staat meent dat ze DE supporters zijn? Dat gaat ook wel weer heel ver Joho. Dat is iedereen over 1 kam scheren en helemaal niet terecht.
Dat is jouw conclusie. Zeg alleen dat het sfeertje er hangt.
Janneman schreef:Alle 25000 mensen zijn supporters met iedereen op zijn/ haar manier.

Helemaal eens. Al zou ik ook graag wat meer beleving willen zien.
Janneman schreef:Er is geen een die beweerd dat NN de supporters zijn
Die zijn er zeker wel. Maar dat wordt een welles nietes discussie dus dat heeft niet zoveel zin.

Voor de rest was mijn post een aanvulling op die van Gekko. Het was niet de bedoeling om weer een andere discussie op te starten. Die is al vaak genoeg gevoerd.
Plaats reactie