Roken in het stadion

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Gesloten
Fanatic 4-ever
Forumicoon

Re: Roken in het stadion

Bericht door Fanatic 4-ever »

Theo schreef:En het merendeel van de rokers vind roken ook een slechte eigenschap en zouden graag willen stoppen. Dus wat zeurt iedereen nou.
Dus omdat er wat rokers zijn die graag willen stoppen moet iedereen er maar mee stoppen? Ik rook zelf absoluut niet, maar als andere mensen dat nou graag willen (en bovendien al jaren, zo niet bijna hun hele leven doen), laat die mensen gewoon in hun waarde. Als je er echt ontzettend veel last van hebt (ik neem aan dat je ook nooit uit gaat als je er last van hebt) vraag je die persoon gewoon op een normale manier of hij rekening met jou kan houden. Ik wordt een beetje ziek van al dat gezeik over van alles en nog wat wat niet mag/kan omdat de meerderheid het niet doet, of de meerderheid er een bepaalde mening over heeft. Mensen die dan 'anders' zijn (en daar plaats ik in dit geval de rokers bij) zijn niet per definitie criminelen of asocialen.
Corruption is everywhere, fight it!
Squerrel
Superster
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

En hebben jullie, de niet rokers die hier enorm lopen af te geven op rokers, ooit wel eens iemand persoonlijk benadert (in het stadion of wel ergens anders) met de vraag of ze misschien even verderop willen gaan staan, de rook een andere kant willen opblazen of gewoon gevraagd of iemand zijn sigaret wil uitdrukken?

Ik als roker zou daar namelijk op dat moment (eventueel) wel rekening mee houden.
Bedankt Torcida:-)
Theo
Wereldspeler

Bericht door Theo »

Squerrel schreef:En hebben jullie, de niet rokers die hier enorm lopen af te geven op rokers, ooit wel eens iemand persoonlijk benadert (in het stadion of wel ergens anders) met de vraag of ze misschien even verderop willen gaan staan, de rook een andere kant willen opblazen of gewoon gevraagd of iemand zijn sigaret wil uitdrukken?
Ja.
Dus omdat er wat rokers zijn die graag willen stoppen moet iedereen er maar mee stoppen?
Bijna 80% van de rokers heeft wel eens geprobeerd om te stoppen. Dat geeft aan dat ze het niet voor de lol doen.
Ik rook zelf absoluut niet, maar als andere mensen dat nou graag willen (en bovendien al jaren, zo niet bijna hun hele leven doen), laat die mensen gewoon in hun waarde.
Roken is voor mij net als neuspeuteren. Een vieze gewoonte waar mensen moeilijk vanaf kunnen komen.
Als je er echt ontzettend veel last van hebt (ik neem aan dat je ook nooit uit gaat als je er last van hebt) vraag je die persoon gewoon op een normale manier of hij rekening met jou kan houden.
Ik ga wel uit, gelukkig is dat straks ook rookvrij. En dat laatste gaat soms nog moeilijk.
forca hveen
Superster

Bericht door forca hveen »

Bij het uitgaan moet je eerst boven het geluid van de muziek uit zien te komen en als je dan vervolgens iedereen langs moet die rookt ben je lang bezig en hangt de hele ruimte al vol met rook en kom je alsnog stinkend thuis.
Daarom komen mijn kleren na het uitgaan ook absoluut niet verder dan de bijkeuken het huis in!
Squerrel
Superster
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Theo schreef: Ja.
En wat gebeurde er toen? En waar was het?
Theo
Wereldspeler

Bericht door Theo »

Squerrel schreef:En wat gebeurde er toen? En waar was het?
Als je mijn laatste post las dan kon je lezen dat..
Ik ga wel uit, gelukkig is dat straks ook rookvrij. En dat laatste gaat soms nog moeilijk.
Squerrel
Superster
Contacteer:

Bericht door Squerrel »

Je bent lekker bezig met je quoten zie ik theo :mrgreen:

Maar ik snap niet wat je nu bedoeld, ik vroeg of jij wel es aan mensen gevraagd heb of ze misschien op een of andere manier rekening met je konden houden maar ik zie op mijn vraag hoe daarop gereageerd werd geen duidelijk antwoord.
Theo
Wereldspeler

Bericht door Theo »

Squerrel schreef:Je bent lekker bezig met je quoten zie ik theo :mrgreen:

Maar ik snap niet wat je nu bedoeld, ik vroeg of jij wel es aan mensen gevraagd heb of ze misschien op een of andere manier rekening met je konden houden maar ik zie op mijn vraag hoe daarop gereageerd werd geen duidelijk antwoord.
Ik was bezig met typen, toen ging er iets mis met het qouten en was alles weg. Maar het komt op neer dat ik dat wel eens heb gevraagd of de roker (even) wil stoppen of ergens anders wil roken. Ik kreeg toen te maken kreeg met een grote bek en dit monde bijna uit in een vechtpartij. Niet van mij kant overigens. Als het soms al zo extreem is, tsja.
wald pyk
Wereldspeler

Bericht door wald pyk »

Misschien moet heerenveen voor de wedstrijd dit stukje
muziek maar draaien
Van alles wat ik kwijt ben mis ik mijn geheugen het meest.
Boegyman (NL)
Wereldspeler

Bericht door Boegyman (NL) »

Ach nou ja toe maar....wij rokers zijn een uitstervend ras.

Sinds dit seizoen rook ik niet meer op de tribune. Tijdens de rust even in de gracht nicotine bijtanken. 2x 3 kwartier zonder peuk valt ook wel mee.
Afbeelding
Joho
Selectiespeler

Bericht door Joho »

Best wel sneu inderdaad dat je niet eens 2x45 minuten naar een voetbalwedstrijd kunt zitten kijken zonder te roken. Dat er dan niet eens een lampje gaat branden van waar ben ik mee bezig.

Afschaffen al dat gerook. We hebben lang genoeg meegerookt en gezondheidsschade ondergaan, niet alleen in het stadion. Belachelijke situatie. 5 x duurder maken die rokerij.
Skopperij
Forumicoon

Bericht door Skopperij »

Tja, gezondheidsschade is de prijs die je betaalt voor je aardse bestaan. Als je een Snickers opvreet krijg je ook een mindere gezondheid. Ik zou niet met een ChristenUnie-achtig vingertje naar anderen willen wijzen om ze te vertellen wat ze wel of niet moeten doen. Als iemand zich kapot wil roken; prima. Maar laat een ander er buiten.
forca hveen
Superster

Grote verschil tussen het eten van een snickers en het in de rook zitten van anderen is dat je bij de snickers er zelf voor kiest en bij het roken slachtoffer bent van de keuze van de mensen om je heen.
Ze zouden het juist andersom moeten doen, dat de roker moet vragen aan alle mensen om diegene heen moet vragen of ze bezwaar hebben dat er gerookt wordt. En dan niet alleen degene direct naast je maar ook degene die ernaast zit.
Helaas zijn er nog altijd genoeg mensen die roken die niet rekening willen houden omdat ze vinden dat ze er recht op hebben om te kunnen roken. Zou zeggen ga thuis lekker voor de tv zitten roken en niet op plaatsen waar veel andere mensen er last van hebben. Wat heeft het soms nog voor zin om niet te roken als je toch wel kanker krijgt door alle rook die je inademt van andere mensen die wel roken?
Flying Tilster
Forumicoon

Bericht door Flying Tilster »

Theo schreef:Ik kreeg toen te maken kreeg met een grote bek en dit monde bijna uit in een vechtpartij. Niet van mij kant overigens. Als het soms al zo extreem is, tsja.
Bovenstaande wil natuurlijk niet zeggen dat alle rokers zo reageren. Eerlijk gezegd denk ik dat 80% daar wel rekening mee wil houden hoor. Het enige waar ik me eigenlijk aan stoor rondom deze discussie is het feit dat er continue gesproken wordt dat rokers asociaal zouden zijn. Dat is de grootste onzin die ik in jaren heb gehoord. De rokers die ik ken zijn uiterst sociaal en doen enorm veel voor de medemens. Om die nou als asociaal te bestempelen omdat ze toevallig een "slechte" gewoonte hebben gaat veel te ver. Bovendien bepaal ik ten zelf of ik wil stoppen en laat me zeker niet dwingen.

Als ik in een bepaalde gelegenheid kom waar gerookt mag worden, dan steek ik een sigaret op als ik daar zin in heb. Mag het niet dan doe ik het niet en heb ik er niet eens zoveel moeite mee.

Maar zolang er in het stadion nog gerookt mag worden en de mensen om mij heen ook roken en/of geen last van mij hebben dan steek ik rustig een sigaretje op. En tuurlijk heb je er mensen bij die de ene sigaret met de andere aansteken, maar dat is in mijn ogen wel zeer extreem.

We wachten rustig af wat de regelgeving gaat doen. Tot die tijd mag ik een sigaretje opsteken en zolang de mensen om mij heen er geen last van hebben zou ik niet weten waarom ik dat niet zou mogen doen.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Freezeman
Superster

Bericht door Freezeman »

Flying Tilster schreef: We wachten rustig af wat de regelgeving gaat doen. Tot die tijd mag ik een sigaretje opsteken en zolang de mensen om mij heen er geen last van hebben zou ik niet weten waarom ik dat niet zou mogen doen.
Hey "vriend" heb je de laatste post op bladzijde 8 ook gelezen?
Wel doen hoor.
Anti anti. :)
Venderwel
Superster
Contacteer:

Bericht door Venderwel »

Ik snap wel dat mensen er last van hebben (ik rook al een poosje niet meer), maar ik kan er niet goed tegen dat rokers door een aantal mensen worden gezien als de grootste criminelen, terwijl ze niks fout doen. Ze mogen roken en ze mogen in het stadion roken. Dus als je daar problemen mee hebt, moet je niet bij de roker zijn, maar bij diegene die over de regels gaat simpel zat.

En zoals ik al zei.....uitlaatgassen zijn precies hetzelfde, daar vraag je ook niet om, maar krijg je ook binnen. Maar ja, iedereen rijdt auto, dat telt niet....pffff.
SKAILER ® the one and only Ski Trailer!
ItFean82
Forumicoon

Bericht door ItFean82 »

Venderwel schreef:Ze mogen roken en ze mogen in het stadion roken. Dus als je daar problemen mee hebt, moet je niet bij de roker zijn, maar bij diegene die over de regels gaat simpel zat.
En daarom voeren ze nu dus ook regels in dat je niet meer mag roken in openbare gelegenheden en dus waarschijnlijk ook in het ALS.
Op naar het volgende seizoen....
hansrob
Basisspeler

Bericht door hansrob »

Heeft iemand in deze discussie eigenlijk nog enig idee waar het niet mogen roken in horeca gelegenheden en dergelijke nou eigenlijk vandaan komt en waarmee het eigenlijk allemaal begonnen is? Ik vind namelijk niets van waarom het ooit begonnen is terug in de discussie en een hoop argumenten om roken aldanniet in het stadion en of de Funplaza te verbieden / toe te staan hebben daarmee niets van doen. Waar het allemaal mee begonnen is was het vokgende.

Ooit behoorlijk lang geleden was er een treinconducteur die ook in rook coupés van treinstellen kaartjes moest controleren. Deze man had daar op een gegeven moment geen trek meer in en vond dat hij recht had op een rookvrije werkplek. Toen hij die ook opeiste is het balletje gaan rollen. Het recht van werknemers op een rookvrije werkplek dat is dus waar het eigenlijk allemaal omdraait.

Als voorbeeld van hoe wij in Nederland daarin doorschieten dit; Twee oud collega's van mij zaten samen in hetzelfde kantoor te werken. Niemand die dat niet wilde hoefde op die werkplek te zijn. Sterker nog de leidinggevenden hadden liever dat men er niet kwam opdat de dames in alle rust hun werk konden doen. Toch mochten de dames er wettelijk gezien niet roken. Zij hebben immers recht op een rookvrije werkplek.
iedere dag dronken is ook een geregeld leven
Flying Tilster
Forumicoon

Bericht door Flying Tilster »

Freezeman schreef: Hey "vriend" heb je de laatste post op bladzijde 8 ook gelezen?
Wel doen hoor.
Ja, nu wel. Heb er blijkbaar overheen gelezen, excuus. :oops:
Zoals ik al zei: "Als de mensen in mijn omgeving er geen last van hebben, dan pas steek ik een peukie op".
Als er mensen om mij heen er (veel) last van hebben dan houdt ik daar zeker rekening mee.

Moet ik alleen even weten in welk vak je zit :D. Dan kan ik beoordelen of je vlak naast of ver van mij af zit :P

Ps: Makkelijk vrienden maken zo :wink:

Maar goed.. ik denk dat de meningen en standpunten nu wel duidelijk zijn.

Mijn standpunt: Als de mensen naast mij er geen last van hebben steek ik een peukie op. Mocht iemand mij aanspreken dat hij er last van heb, zal ik daar terdege rekening mee houden.
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen
Gekko
Forumicoon

Bericht door Gekko »

hansrob schreef:Heeft iemand in deze discussie eigenlijk nog enig idee waar het niet mogen roken in horeca gelegenheden en dergelijke nou eigenlijk vandaan komt en waarmee het eigenlijk allemaal begonnen is? Ik vind namelijk niets van waarom het ooit begonnen is terug in de discussie en een hoop argumenten om roken aldanniet in het stadion en of de Funplaza te verbieden / toe te staan hebben daarmee niets van doen. Waar het allemaal mee begonnen is was het vokgende. Ooit behoorlijk lang geleden was er een treinconducteur die ook in rook coupés van treinstellen kaartjes moest controleren. Deze man had daar op een gegeven moment geen trek meer in en vond dat hij recht had op een rookvrije werkplek. Toen hij die ook opeiste is het balletje gaan rollen. Het recht van werknemers op een rookvrije werkplek dat is dus waar het eigenlijk allemaal omdraait. Als voorbeeld van hoe wij in Nederland daarin doorschieten dit; Twee oud collega's van mij zaten samen in hetzelfde kantoor te werken. Niemand die dat niet wilde hoefde op die werkplek te zijn. Sterker nog de leidinggevenden hadden liever dat men er niet kwam opdat de dames in alle rust hun werk konden doen. Toch mochten de dames er wettelijk gezien niet roken. Zij hebben immers recht op een rookvrije werkplek.
De publike rokverboden zijn niet het gevolg van "noodgedwongen volgen van onlogische regels rondom werkplekken" maar het volgen van regels die zijn ontstaan doordat maatschappelijk gezien de acceptatie voor roken (roken was geen discussie, dat vroeg je niet eens op werkplek , in huis of in auto) sterk is verminderd. Zoals het nu bijvoorbeeld ook niet meer 'done' wordt om auto's' met hoog verbruik en uitstoot van CO2 te rijden. Die conducteur was dus een symptoom van die verandering. Ga maar eens na hoe dat tegenwoordig met visite of feestjes gaat in vergelijking met 20 jaar geleden. Iemand die rookt vraagt nu tijdens een bezoek of feestje of hij mag roken of gaat zelf al naar buiten. Dat heeft dus met werkplekken niet te maken maar met wat wel of niet geaccepteerd wordt ("de norm is") en het gegeven dat mensen meer durven aan te geven wat ze wel of niet willen. Dat laatste is ook niet alleen maar gunstig maar wel een typisch verschijnsel van deze tijd. 20 Jaar geleden schikte je je, nu zeg je wat je er van vindt. Dat zegt niet dat mensen vroeger niet iets vonden.
hansrob
Basisspeler

Bericht door hansrob »

(roken was geen discussie, dat vroeg je niet eens op werkplek , in huis of in auto)
Klopt en het gedrag van die conducteur is het begin geweest die discussie. Wat ik wilde aangeven is waaruit de huidige discussie over (zeg maar rustig hetze tegen) het roken voor een groot deel is ontstaan.
De publike rokverboden zijn niet het gevolg van "noodgedwongen volgen van onlogische regels rondom werkplekken" maar het volgen van regels die zijn ontstaan doordat maatschappelijk gezien de acceptatie voor roken
Wellicht klopt dit ook. We zullen nooit weten of zonder deze actie van de bewuste conducteur alles was gelopen zoals het nu is gelopen. Feit blijft dat zijn klacht (en de door zijn belangenbehartigers ondernomen acties) de discussie destijds in werking hebben gezet. Verder blijf ik van mening dat we op dit onderwerp behoorlijk aan het doorschieten zijn. In mijn ogen is het namelijk helemaal niet zo logisch wat er op dit punt nu allemaal gebeurd want als 2 mensen in dezelfde ruimte werken en beiden roken laat ze dan lekker hun gang gaan.
Die conducteur was dus een symptoom van die verandering.
Hier kun je zo je vraagtekens bij zetten. Was die verandering er op dat moment al. Ik twijfel daaraan. Op dat moment rookte het overgrote deel van de bevolking nog. Ik ben geneigd te denken dat hij die verandering in werking heeft gezet of op zijn minst heeft vergroot en versneld.
Dat heeft dus met werkplekken niet te maken
Zoals gezegd de discussie is begonnen over het recht op een rookvrije werkplek. In dit topic gaat het over roken in het stadion en in bijvoorbeeld de Funplaza, roken binnen of buiten. Met mijn uitleg wilde ik aangeven dat de Funplaza een werkplek is van mensen die recht hebben op een rookvrije werkplek waardoor je er binnenkort n iet meer mag roken. In het stadion zelf (op de tribunes) ligt dat wat anders want alhoewel fanatiek supporteren soms wel werken lijkt is het dat natuurlijk niet :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door hansrob op 05-06-2008 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gekko
Forumicoon

Bericht door Gekko »

Mij stond die conducteur niet meer zo bij. Ik denk dat de gezondheidslobby ook zijn werk heeft gedaan (ook richting voeding bewegen e.d.). We zijn veel bewuster gaan leven de laatste 15-20 jaar. Normen veranderen sowieso in de loop der jaren. Ik zat als klein mannetje in de NSU van mijn oom die probeerde hem van binnen blauw te maken. Zou nu niet meer geaccepteerd worden door meoders van leine kinderen. Denk ook maar eens aan het rijden met drank op. Kan nu echt niet meer maar was toen ik een kleine jongen was (30-35 jaar geleden) niet zo'n probleem. Wel volgens de regels maar ach, als je geen brokken maakte moest het kunnen. Nu hebben we de BOB en wordt je aangesproken als je rijdt en drinkt.
hansrob
Basisspeler

Bericht door hansrob »

Gekko schreef:Mij stond die conducteur niet meer zo bij. Ik denk dat de gezondheidslobby ook zijn werk heeft gedaan (ook richting voeding bewegen e.d.). We zijn veel bewuster gaan leven de laatste 15-20 jaar. Normen veranderen sowieso in de loop der jaren. Ik zat als klein mannetje in de NSU van mijn oom die probeerde hem van binnen blauw te maken. Zou nu niet meer geaccepteerd worden door meoders van leine kinderen. Denk ook maar eens aan het rijden met drank op. Kan nu echt niet meer maar was toen ik een kleine jongen was (30-35 jaar geleden) niet zo'n probleem. Wel volgens de regels maar ach, als je geen brokken maakte moest het kunnen. Nu hebben we de BOB en wordt je aangesproken als je rijdt en drinkt.
Natuurlijk heb je gelijk en heeft de gezondheidslobby haar werk gedaan en zijn opvattingen normen en waarden verandert en dat is maar goed ook. Die conducteur zal mij altijd bij blijven want ik heb het hele verhaal van nabij meegemaakt. Overigens heb ik vroeger ook in een NSU gezeten die niet door mijn oom maar oudste broer blauw gestookt werd, wanneer ik bij mijn pa achter op de Berinie zat was het al weinig beter en zat ik ook in de rook maar dat terzijde.
forca hveen
Superster

Ik denk zelf dat het niet zozeer is begonnen met de conducteur die een rookvrije werkplek wou maar juist met dat bekend werd dat roken schadelijk is.
Vroeger in de jaren 50 was het heel normaal om te roken, als je niet rookte hoorde je er niet bij. Je werd juist raar aangekeken als je niet rookte en bij verjaardagen stonden de sigaretten gewoon op tafel net als dat je zoutjes e.d. op tafel zet.
Door onderzoeken is men er langzamerhand achter gekomen hoe schadelijk roken is en is dat ook aan de gewone mens kenbaar gemaakt. Om mensen helemaal "af te schrikken" zijn die teksten op de pakjes sigaretten gekomen en mag er (vrijwel) geen reclame meer worden gemaakt voor sigaretten.
Na veel onderzoeken is men er ook achter gekomen dat het niet alleen schadelijk is voor de persoon zelf die rookt maar ook net zo goed voor de mensen in de omgeving. Eigenlijk realiseren rokers niet alleen een vervroegde dood voor zichzelf maar ook voor mensen om zich heen. Vervolgens willen niet rokers een rookvrije werkplek.
Voetballers zijn tijdens de wedstrijd hard aan het werk maar hebben blijkbaar niet recht op een rookvrije werkplek aangezien iedereen in het stadion wil roken. Stewards bij de opgangen hebben dus schijnbaar ook geen recht op rookvrije werkplek maar mensen in funplaza wel als ik de reacties hier lees.

Wat betreft uitlaatgassen, vergeet niet waar we heen moeten als we dat uit zouden bannen. Denk dat er dan genoeg mensen zijn die niet meer naar wedstrijden van heerenveen kunnen komen. En wat te denken van mensen die slecht ter been zijn en niet kunnen fietsen, waar kunnen die dan nog heen? Aan de auto zit een groot voordeel dat je terugkrijgt en de prijs die je betaald zijn de uitlaatgassen. Voor roken krijg je een niks en je betaald er een vroege dood voor en veel overlast!
Lipton
Forumicoon

Bericht door Lipton »

Uhum, volgens mij is het niet zo dat wanneer je rookt per definitie eerder dood gaat.
davp
Verified
Wereldspeler

Bericht door davp »

Ach, een paar jaar meer of minder, 't maakt mij niks uit. Maar ik vind het flauwekul om roken in het stadion te verbieden. Je zit gewoon buiten, de rook waait meestal wel weg. Echte overlast bezorgd het niet, tenzij je de miere****** uit gaat hangen.
forca hveen
Superster

Als je rookt (of in de rook van anderen zit regelmatig) heb je een zeer verhoogde kans op longkanker zou zeggen koop een pakje sigaretten en kijk wat er allemaal wel niet slecht is aan roken!

en inderdaad waait de rook in het stadion weg, recht in het gezicht van degene die vlakbij je zitten en die kunnen daar last van hebben!
drika746
Superster

Bericht door drika746 »

Lipton schreef:Uhum, volgens mij is het niet zo dat wanneer je rookt per definitie eerder dood gaat.
Indien jij van plan bent morgen voor de trein te springen zal het weinig verschil maken. En ja, er zijn mensen die hebben hun hele leven gerookt en zijn er (erg) oud mee geworden. Maar wil jij je daar aan vast grijpen of kijk je gewoon naar de statistieken, die liegen niet. Een roker sterft gemiddeld 10 jaar eerder.
drika746
Superster

Bericht door drika746 »

davp schreef:Ach, een paar jaar meer of minder, 't maakt mij niks uit. Maar ik vind het flauwekul om roken in het stadion te verbieden. Je zit gewoon buiten, de rook waait meestal wel weg. Echte overlast bezorgd het niet, tenzij je de miere****** uit gaat hangen.
Ik vind jouw post flauwekul. Waar denk je dat die rook heen waait ? Meestal in het gezicht van een achterzittend persoon die er niet op zit te wachten.

Ik zeg iedereen die wil roken in het stadion, stop ze één vak, met hoge plastic wanden er om heen en grote afzuigers erboven :lol:
forca hveen
Superster

haha nou drika ben het helemaal met je eens. Als je nou kon kiezen in het stadion of je naast een roker of niet roker wil zitten dan zou ik zeggen dan mag iedereen roken maar dit is nou eenmaal niet mogelijk dus moeten rokers rekening houden met niet-rokers die last hebben van de rokers.
Gesloten