Heerenveen heeft fans overal in het land net zoals de grote 3, maar groningen alleen in de buurt.
Nee, nee, nee, wij hebben ze overal ter wereld. Vorig seizoen nog een New Yorkse taxichauffeur die sinds begin jaren 80 FCG-supprter is. Net weer jongens uit Schotland geweest, regelamtig Britten op de tribune en teven een aardige groep supporters uit het westen en zuiden van het land. Dit zijn vaak wel voormalige Groningers, maar dat is met jullie net zo.
Wat betreft de sympathie vanuit de rest van Nederland, dat boeit me niet. We kunnen lang en kort lullen, jullie zouden graag de helft van onze sfeer hebben en dat gaat het goed los in jullie veendorp. Het is wel waar dat jullie enige tijd de symapthie van Nederland hadden, maar dan als die lieve, beetje kneuterige friesjes daar in het Noorden. De laaste tijd daalt die sympathie snel. Hoe ik daar bij kom? Heel simpel:
Je kunt de polulariteit en sympathie zien in reclame en media. Als een product verkocht moet worden laat je dat niet door een Amsterdammer doen, tenzij het typisch Amsterdams is. Waarom niet? Omdat het dan in Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Den Bosch, Groningen enz, enz, niet verkoopt... Je zoekt iemand die neutraal is. Daarom wordt vaak Haarlem gebruikt als decor. Maar anders kies je voor iets wat bijna iedereen sympathiek vindt. Dat was een poosje friesland, maar let maar op, dat is voorbij. Nu zijn het eventjes Drenthen en Groningers en, ja helaas, af en toe een tukker. Zeeuwen doen het ook nog best goed, maar momenteel doet Groningen het goed in de markt. Zo hoor je momenteel vaker Hans Alders op Radio 1 dan jullie commissaris van de Koningin en Groningse wethouders dan friesen. Dat gaat ook wel weer over, maar momenteel is dat gewoon zo.
Zat jullie cluppie in de KPN reclame, nu zag ik in een advertentie op het scorebord "Feyenoord-FC Groningen". Waarom die clubs? Dat zijn typische arbeidersclubs die sympathiek worden gevonden..... Zo, voldoende argumenten? Dat wilden jullie toch?
Als laatste: Op Ebay wordt een boekje van jullie eeuwige, maar o zo dode, idool aangeboden (uit 1956). Het aanbod staat nog 1 dag en er is niet op geboden. Misschien is er iemand die interesse heeft (vanaf € 5,00).....Objectnummer 2750632902