Squerrel schreef:Bepaal jij de criteria voor het zingen van liederen Hansrob? Ik geef gewoon mijn mening en geef geen criteria aan voor friese nummers. Het gaat erom dat mensen verstaan wat je zingt en met die 5000 die het niet verstaan bedoel ik ook de spelers. Iemand (in dit geval het elftal) toezingen die er verder geen woord van snapt? Niet mijn ding...
En nee Hansrob, ben nog nooit eerder naar het buitenland geweest.
Nee makkum, ik spreek inderdaad geen Fries. Je opmerking dat wij anders zijn snap ik niet, ik voel me namelijk door de week niet anders dan niet friezen en ook op de tribune voel ik me niet anders dan "anderen".
Glick, onder de tjonger verstaan ze toch geen fries, dus fries is wat betreft de bevolking daar niet nodig. En afschaffen van het fries volkslied, GRAAG.
Maar een ieder die voor is en het wil proberen, veel succes. Kan je nu al melden dat het absoluut niet gaat lukken.
Onzin Squerrel. Het Frysk Folksliet afschaffen, waarom dat dan? Heerenveen heeft daar zijn hele identiteit aan te danken. Heerenveen staat voor Friesland. Ik zou het doodzonde vinden als we niet meer voor elke wedstrijd het volkslied zingen. En dan hoeft het van mij nog niet eens in strak gelid met de Blauhûster Dakkapel ervoor, maar gewoon uit eigen initiatief.
Het volkslied is één van de punten waaraan Heerenveen haar identiteit heeft te danken, het zou zonde zijn als dat er niet meer is.
En als jij niet begrijpt dat wij anders zijn dan anderen dan moet je de volgende keer wat beter om je heenkijken. Als je ziet hoe andere clubs naar ons kijken dan zie je het al. Wij zijn toch net even een wat ander slag volk. Maar oké, jij als niet Fries ziet dat dus blijkbaar niet.
Onder de Tjonger praten de meeste mensen geen Fries nee, helaas. Maar moeten we daarom maar geen Friese liederen gaan zingen?
Trouwens, dat mensen het niet goed uit kunnen spreken vind ik helemaal geen ramp. Je leert er tenslotte alleen maar van, en iedereen verspreekt zich weleens, ook in het Hollands.
roelof de vries schreef:
Yn Berltsum prate se oars meastentiids Liuwarders, sjoen it feit dat alle Berltsummers foar Cambuur binne. Do bist tink ik in paria yn dyn eigen doarp?
Ik kin de miening fan Squerrel wol begripe, it makket my neat út yn welke taal it songen wurdt. It Frysk Folksliet hoecht fan my ek net eltse wike songen te wurden, mar sa no en dan. Dat je as Hearrenbfeansupporter lyk as Johnny it liet hielendal net kinne, is dan wol wer in bytsje triest. Eins kin je stelle, dat as je it Frysk Folksliet net kinne, dat je dan gjin echte binne (ja, alsjeblief, litte we dy diskusje wer hâlde)
Ik kan me hier wel in vinden. Tuurlijk is een Fries lied leuk, maar dat moet en hoeft natuurlijk geen pré te zijn. Verder ben ik er wel voor om tijdens de opkomst van de spelers het Frysk Folksliet te zingen. Vind de stelling dat het niet iedere keer hoeft een beetje vreemd. Soms hoor ik het ook weleens in de 80e minuut na een zinderende wedstrijd, soms ook wel na een iets minder zinderende wedstrijd

.