Henrico & Jeroen Drost

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Berichtdoor Frisian Viking » 25-06-2005 19:22

Heerenveen rules schreef:Hij heeft een degelijk toernooi gespeeld. Alleen aanvallend heeft hij helaas niks kunnen laten zien. Maar dat had te maken met het spel van Quincy Owusu. Hij is nog maar 18 en hij staat al heel relaxed te verdedigen en hij maakt weinig fouten. Nu nog werken aan wat meer avontuur in zijn spel.

Precies, maar zoals je zelf al zegt had dat met die Owusu te maken. Ik vind wel dat Drost op zijn rechter moet oefenen. Op dit moment moet echt alles met links bij hem, dat zou weleens nadelig kunnen worden.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Avatar gebruiker
Frisian Viking
Superster
 
Berichten: 4713
Geregistreerd op: 27-09-2004 15:28
Woonplaats: Frisia

Berichtdoor Dieder » 26-06-2005 09:51

Frisian Viking schreef:
Royce schreef:Koelbloedige strafschop :D

KJ heeft concurrentie.


zeker na die misser tegen psv, laat bruggink dat ding gewoon nemen, hard door het midden...
Dieder
 

Berichtdoor Superfries88' » 26-06-2005 10:09

Dieder schreef:zeker na die misser tegen psv, laat bruggink dat ding gewoon nemen, hard door het midden...


Op basis van één strafschop? :roll:
Laten we maar vergeten dat hij bij Zagreb wel koel was waardoor we uiteindelijk nog een ronde verder kwamen.
Superfries88'
Superster
 
Berichten: 14965
Geregistreerd op: 06-03-2004 14:19

Berichtdoor Edmanian Devil » 26-06-2005 10:53

Drost speelde tijdens dit WK erg degelijk. Veel tikkies terug en met name tegen Chili mocht de rechterspits vrij makkelijk voorzetten in het eerste kwartier. Aan de andere kant kun je zien dat Drost weet wat hij kan en vooral wat hij niet kan: hij maakt geen rare capriolen en levert de bal gewoon bij een medespeler in als hij de oplossing niet direct ziet. Hij was opvallend onopvallend. De verslaggevers, presentatoren en analisten hebben hem volgens mij nauwelijks genoemd. Dat betekent dat hij creatief geen inbreng had (passing, etc.), maar ook dat hij verdedigend niet opviel en dus nauwelijks fouten maakte.

Ik denk dat wij als supporters nog veel plezier gaan beleven van de ervaring die hij nu heeft opgedaan, inclusief het nemen van een penalty onder grote druk.
Avatar gebruiker
Edmanian Devil
Basisspeler
 
Berichten: 868
Geregistreerd op: 02-12-2002 19:42
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Makkum8 » 26-06-2005 14:51

Drost heeft gewoon degelijk gespeeld. Geen gekke dingen gedaan, geen fouten gemaakt. Hij heeft zijn werk als verdeiger gewoon goed gedaan. Heel veel meer hoef je van een verdediger ook niet te verwachten vind ik. Een verdediger moet zich primair bezig houden met verdedigen. Laat aanvallen maar mooi aan de aanvallers over. Wij Nederlanders denken weleens te aanvallend en stellen vaak te hoge eisen aan een verdediger (dat die moet mee aanvallen). Daardoor krijgen nederlandse clubs in europees verband nogal eens de deksel op neus (PSV- AC Milan bijv.)
Groningen en Cambuur een pot nat, Makkum is de 12e stad!!
Avatar gebruiker
Makkum8
Basisspeler
 
Berichten: 938
Geregistreerd op: 11-04-2005 22:11
Woonplaats: Makkum

Berichtdoor Heerenveen rules » 26-06-2005 16:45

Ik ben het met je eens dat eeen verdediger zich in eerste instantie bezig moet houden met verdedigen en een man uitschakelen. Maar je ziet in het huidige internationale voetbal wel vaak backs die opkomen en mee ten aanval gaan. Tegen ploegen die 4-4-2 spelen moet dat kunnen en is dat een extra, belangrijk wapen. Dus in die zin is het goed dat backs ook geleerd wordt aan te vallen.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Berichtdoor FryslanFoppe » 27-06-2005 12:45

Superfries88' schreef:
Dieder schreef:zeker na die misser tegen psv, laat bruggink dat ding gewoon nemen, hard door het midden...


Op basis van één strafschop? :roll:
Laten we maar vergeten dat hij bij Zagreb wel koel was waardoor we uiteindelijk nog een ronde verder kwamen.

Vergeet die tegen Benfica niet!

Over Drost: Hij was een van de beste van Nederland tegen Nigeria en hield zich redelijk staande tgen die enorme Nigerianen! ondanks zijn prima strafschop ligt Nederland eruit (terecht)...
Petter Hansson, Rots van het Noorden
Avatar gebruiker
FryslanFoppe
Selectiespeler
 
Berichten: 306
Geregistreerd op: 02-05-2005 00:14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Berichtdoor Vrieskist » 27-06-2005 12:56

FryslanFoppe schreef:
Superfries88' schreef:
Dieder schreef:zeker na die misser tegen psv, laat bruggink dat ding gewoon nemen, hard door het midden...


Op basis van één strafschop? :roll:
Laten we maar vergeten dat hij bij Zagreb wel koel was waardoor we uiteindelijk nog een ronde verder kwamen.

Vergeet die tegen Benfica niet!

Over Drost: Hij was een van de beste van Nederland tegen Nigeria en hield zich redelijk staande tgen die enorme Nigerianen! ondanks zijn prima strafschop ligt Nederland eruit (terecht)...

Idd, Nederland had niet de beste ploeg van het WK. Maar Drost deed het goed, dat hij niet aanvallend spel bracht kwam ook door die Quincy die alles deed op de linkerflank.
Avatar gebruiker
Vrieskist
Beheerder
 
Berichten: 2390
Geregistreerd op: 03-12-2002 18:39
Woonplaats: Joure

Berichtdoor wiero » 27-06-2005 13:26

Ik vond Drost een beetje nerveus spelen, hij speelde bijna alle ballen op Vlaar, en vond hem cker niet een van de besten. Maar hij is natuurlijk ook gemiddeld 2 jaar jonger. Over 2 jaar is hij vast veel beter, en staat hij bij Heerenveen in de basis.
Stam kom naar Heerenveen!!!!!!!!!!!!
wiero
Nieuw talent
 
Berichten: 71
Geregistreerd op: 15-06-2005 15:41
Woonplaats: Oosterwolde

Berichtdoor Vrieskist » 27-06-2005 14:31

wiero schreef:Ik vond Drost een beetje nerveus spelen, hij speelde bijna alle ballen op Vlaar, en vond hem cker niet een van de besten. Maar hij is natuurlijk ook gemiddeld 2 jaar jonger. Over 2 jaar is hij vast veel beter, en staat hij bij Heerenveen in de basis.

Hij stond einde vorig seizoen al bij heerenveen in de basis.
Avatar gebruiker
Vrieskist
Beheerder
 
Berichten: 2390
Geregistreerd op: 03-12-2002 18:39
Woonplaats: Joure

Berichtdoor FryslanFoppe » 27-06-2005 14:33

Ik vond Drost een beetje nerveus spelen,

Ehm..wat dacht je van Maduro? :roll:
Petter Hansson, Rots van het Noorden
Avatar gebruiker
FryslanFoppe
Selectiespeler
 
Berichten: 306
Geregistreerd op: 02-05-2005 00:14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Berichtdoor Voorstopper » 27-06-2005 14:51

Ik vind Drost in principe wel een basisspeler voor SCH, hij is redelijk snel, goede tackle en positionering, en een goede inzet. Hij mag van mij wel wat creatiever en wanneer hij voor eigen doel een kopduel aan moet gaan, oogt hij niet echt zeker.....

Ik vraag me echt af in hoeverre Derveld Drost uit de basis gaat houden. Hansson is (nog) niet vertrokken, dus in principe zal het centrum Seip-Hansson intact blijven (Verbeek is erg positief over Seip). Op rechts maken Bakkati en Seip beide geen flitsende indruk, al vind ik Bakkati daar beter dan Seip. Derveld is een ervaren verdediger, die zijn sporen in DK vooral als linksback heeft verdiend.

Hoe denken jullie hierover???

(of is dit een bericht voor het topic over de opstellingen??? :( )
Avatar gebruiker
Voorstopper
Superster
 
Berichten: 3635
Geregistreerd op: 05-06-2005 09:24
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor AldeboarNN Fans » 27-06-2005 15:27

Drost stond vorig jaar in de eerste wedstrijd bij AZ uit al in de basis :wink:
Avatar gebruiker
AldeboarNN Fans
Basisspeler
 
Berichten: 795
Geregistreerd op: 20-12-2004 18:08
Woonplaats: Aldeboarn

Berichtdoor FryslanFoppe » 27-06-2005 19:17

Derveld mag eerst wel eens laten zien wat ie kan!
Welke posities kan hij uit de voeten behalve centraal achterin?
Petter Hansson, Rots van het Noorden
Avatar gebruiker
FryslanFoppe
Selectiespeler
 
Berichten: 306
Geregistreerd op: 02-05-2005 00:14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Berichtdoor Lipton » 27-06-2005 19:23

FryslanFoppe schreef:Derveld mag eerst wel eens laten zien wat ie kan!
Welke posities kan hij uit de voeten behalve centraal achterin?


Derveld is een linkerverdediger die heel snel schijnt te zijn, maar hij kan ook centraal achterin spelen.
Lipton
Superster
 
Berichten: 6808
Geregistreerd op: 25-12-2003 20:39

Berichtdoor Feanfan84 » 27-06-2005 21:23

Lipton schreef:Derveld is een linkerverdediger die heel snel schijnt te zijn, maar hij kan ook centraal achterin spelen.


Hij is 1.88, brengt dus de nodige lengte met zich mee. Als hij dan ook nog eens heel snel blijkt te zijn, is het een hele bruikbare verdediger. Zal de concurrentie met Seip en Drost aan moeten gaan. Aangezien we een beetje snelheid missen in het centrum van de verdediging zie ik hem dus liever naast Hansson.
Avatar gebruiker
Feanfan84
Selectiespeler
 
Berichten: 275
Geregistreerd op: 28-06-2004 21:24
Woonplaats: Wommels

Berichtdoor (pl)euro » 28-06-2005 07:07

De Kampenaar onder de wereldburgers
06 juni 2005
Door: Jelmer Geerds
Wanneer Foppe de Haan in een onbewaakt ogenblik even terugverlangt naar het mooie Fryslan, stapt hij even op Jeroen Drost af. Drost is voor de bondscoach van Oranje tot 20 jaar een stukje herkenning. Hij is de gewone jongen tussen de wereldvoetballers.
Een beetje verlegen als hij in de spotlights wordt gezet. Jeroen Drost oogt als een dorpsjongen die vroeger dagelijks vier aardappelen en vier scheppen groente moest eten van Mem. Qua uitstraling zou je hem zeker een jaar of 22 geven, vooral door het Ronald de Boer-brilletje. Echter, zodra de Kampenaar begint te vertellen over zijn plotselinge glamourleven, komt de ware aard van het beestje naar boven. Drost wordt als een achtbaan meegenomen in het ene na het andere avontuur en ondergaat het gelaten. Hij is niet zo moeilijk, zo zegt hij zelf al.

De Foppe connectie

“Ik speelde in mijn jeugdjaren met m’n broertje Henrico bij DOS Kampen. Bij DOS raakten we in beeld bij de regioselecties, waar we de enige waren van een amateurclub. De rest speelde allemaal bij FC Zwolle en andere betaald voetbal-clubs. Ook wij kregen de kans ons te laten zien, en zo maakten we op als 12-jarige tweeling de overstap naar Go Ahead Eagles. Slechts drie jaar later rammelde Heerenveen aan de Kampense deur, naast een legio andere clubs. Foppe had ons regelmatig gescout. Bij Heerenveen konden we met z’n tweëen terecht, dat gaf de doorslag.”

Bij Heerenveen was Foppe de Haan tot juli 2004 hoofdtrainer van het eerste elftal en tevens liefhebber van nuchtere voetballers als Henrico en Jeroen Drost. Dat bleek ook wel uit de regeltjes in het Friese Haagje. “Bij Heerenveen was Foppe wat meer van de schoenenregeltjes, hier (bij Oranje-20) heeft hij dat wat minder. Iedereen mag zelf weten op welke schoenen hij speelt en langhaar is geen zonde, maar we trainen net zo hard als ik onder Foppe bij Heerenveen gewend was. Voor sommige jongens bij Heerenveen waren die regeltjes frustrerend. Abgar Barsom kon daar moeilijk mee leven. Het is apart dat Georgios Samaras wel lang haar mag hebben, maar misschien heeft hij het in zijn contract laten vastleggen. Ik vind dat je als je ergens een contract tekent, je je ook moet schikken naar de regels daar. Sommige regels zijn misschien wat apart, maar ja, zo wil Foppe het hé”, lacht Drost. En nu, bij het Nederlands Elftal onder 20 jaar, treft Drost zijn ontdekker opnieuw. Foppe heeft zijn vertrouwen nog lang niet in de nuchtere verdediger verloren, getuige de zeer waarschijnlijke basisplaats die Drost te wachten staat.





De impact van het WK

Jeroen Drost zal geen slapeloze nachten hebben in aanloop naar het naderende Wereldkampioenschap. Hij laat het allemaal gelaten gebeuren. “Ik denk dat we best ver kunnen komen. We hebben veel aanvallend ingestelde spelers, maar we moeten nog zorgen dat alles over een week goed staat. We zouden de finale kunnen halen”, zegt hij alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Dat Oranje nog geen enkele keer in haar ideale samenstelling kan spelen door de late instroom van Ryan Babel, Hedwiges Maduro en Ron Vlaar deert hem niet. “Ik denk dat Foppe liever had gehad dat hij z’n aandacht kon focussen op één team. (De Haan moet tijdens de voorbereiding regelmatig Jong Oranje coachen, red) Tuurlijk is het zo dat we doordat drie belangrijke jongens met het grote Oranje meegaan niet echt lekker kunnen werken aan automatismen, maar ik geloof dat het goed komt. Iedereen kent de afspraken wel.”

Om de finale te halen dienen ook Zuid-Amerikaanse landen te worden verslagen. Geen probleem voor Drost. Oranje heeft immers al geoefend tegen Marokko, dus zal het tegen landen als Argentinië en Brazilië ook wel lukken. “Ik heb geen beelden gezien van Zuid-Amerikaanse landen, maar ik denk dat we op basis van ons eigen kunnen de finale kunnen halen. We hebben genoeg goede spelers.”

Ook samenwerken met de onvoorspelbare Quincy Owusu Abeyie is geen ernstig probleem, zo doet Drost geloven. “Tegen Turkije liep het op zich wel aardig, maar op de momenten dat ik er overheen wilde gaan kon het nog een stukje beter. We moeten nog kiezen aan onze wisselwerking in gevallen waarbij hij de bal in de voeten wil en wanneer ik diep moet gaan. We hebben het daar na de wedstrijd over gehad en proberen er ook op trainingen aan te werken.”

Foppe de Haan brengt, net als in zijn tijd bij sc Heerenveen, graag zijn voetballers in contact met mensen die leven voor hun beroep. Of dat kwartje ook bij Drost valt, is de vraag. “We hebben bezoek gehad van iemand uit Denemarken die ons uitleg heeft gegeven over hoe je het beste een penalty kan nemen. Wat keepers doen om je uit je concentratie te halen, dat soort dingen. Ook krijgen we Ron Zwerver en Ali B nog op bezoek. Ach, zo lang het interessant is wat ze vertellen, vind ik het best”, reageert hij laconiek.





De twee uit Kampen

Zoals eerder gememoreerd is het voor Jeroen Drost ongebruikelijk om te spelen zonder zijn tweelingbroer Henrico. Het tweetal speelde tot het beloftenteam van sc Heerenveen altijd samen. “Ik mis hem niet maar ik denk dat hij het wel leuk had gevonden om hier nu ook te zijn. Tegenwoordig zijn we er ook wat meer aan gewend. Hij speelt meestal met het tweede mee van Heerenveen, terwijl ik de laatste tijd vaak met het eerste meedoe. Ik pest hem af en toe wel eens met m’n plaats hier. Als hij dan stoer gaat doen, dan hoef ik alleen maar te zeggen dat ik er wel bij zit. Hij komt echter ook wel vaak kijken bij mijn wedstrijden en meestal nemen we dan daarna samen mijn spel door.”

Vaak wordt Drost vergeleken met Jaap Stam, de stoere Kampenaar in dienst van AC Milan. “Mensen maken vaak de vergelijking met Jaap Stam. Dat komt natuurlijk omdat we beide uit Kampen komen, maar hij is niet mijn voorbeeld ofzo. We spelen op andere posities en ik ken hem eigenlijk alleen van TV. In het echt heb ik hem nog bijna nooit gezien.”

Ook wanneer Oranje verzuimt de finale van het WK te halen zal Drost niet geschokt zijn. Hij ziet wel wat het voetballeven hem brengt. Tot die tijd geniet hij van elke dag, vooral op de playstation met zijn speelgenoten Tim Vincken, Robert Schilder en Rick Kruys.
en op de achtste dag zei God..okey murphey, nu is het jouw beurt
Avatar gebruiker
(pl)euro
Basisspeler
 
Berichten: 784
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:46
Woonplaats: En la playa

Berichtdoor Feanfan84 » 28-06-2005 12:10

Op de officiële site kunnen ze Jeroen en Henrico kennelijk niet uit elkaar houden :mrgreen:
Avatar gebruiker
Feanfan84
Selectiespeler
 
Berichten: 275
Geregistreerd op: 28-06-2004 21:24
Woonplaats: Wommels

Berichtdoor Jeroen » 28-06-2005 12:19

Feanfan84 schreef:Op de officiële site kunnen ze Jeroen en Henrico kennelijk niet uit elkaar houden :mrgreen:


Klopt, is al een hele tijd zo. (op de fansite ook geloof ik... :oops: )
Jeroen
Superster
 
Berichten: 8379
Geregistreerd op: 02-12-2002 14:15
Woonplaats: De Ommelanden

Berichtdoor (pl)euro » 28-06-2005 20:23

En zo moeilijk is het niet om ze uit elkaar te houden hoor Jeroen! Het verschil zit hem in de bril 8) (buiten het veld) Op het veld kan je ze onderscheiden door de haardracht. Henrico draagt het wat langer en heeft het wat wilder, Jeroen kort naar voren met een klein kuifje.
en op de achtste dag zei God..okey murphey, nu is het jouw beurt
Avatar gebruiker
(pl)euro
Basisspeler
 
Berichten: 784
Geregistreerd op: 02-12-2002 15:46
Woonplaats: En la playa

Berichtdoor wiero » 28-06-2005 20:26

wiero schreef:
Ik vond Drost een beetje nerveus spelen, hij speelde bijna alle ballen op Vlaar, en vond hem cker niet een van de besten. Maar hij is natuurlijk ook gemiddeld 2 jaar jonger. Over 2 jaar is hij vast veel beter, en staat hij bij Heerenveen in de basis.

Hij stond einde vorig seizoen al bij Heerenveen in de basis.




Dat kwam omdat Rzasa geblesseerd was. Ik bedoelde daarmee dat ik dacht dat hij over 2 jaar een vaste basis plaats heeft.
Stam kom naar Heerenveen!!!!!!!!!!!!
wiero
Nieuw talent
 
Berichten: 71
Geregistreerd op: 15-06-2005 15:41
Woonplaats: Oosterwolde

Berichtdoor NNfanatic » 29-06-2005 09:40

wiero schreef:
wiero schreef:
Ik vond Drost een beetje nerveus spelen, hij speelde bijna alle ballen op Vlaar, en vond hem cker niet een van de besten. Maar hij is natuurlijk ook gemiddeld 2 jaar jonger. Over 2 jaar is hij vast veel beter, en staat hij bij Heerenveen in de basis.

Hij stond einde vorig seizoen al bij Heerenveen in de basis.




Dat kwam omdat Rzasa geblesseerd was. Ik bedoelde daarmee dat ik dacht dat hij over 2 jaar een vaste basis plaats heeft.


Ze kunnen hem beter in de basis zetten hij is nog jong en Rzasa niet meer zal drost veel meer van leren. Maar we moeten wel rustig aan met hem doen en kijken hoe het met zijn liesblessure zal gaan want het zou zonde zijn zo'n jonge direct teveel te laten spelen dan kan de blessure nog ernstiger worden (en hij is nog maar 18 )
NNfanatic
Selectiespeler
 
Berichten: 337
Geregistreerd op: 16-02-2005 15:31

Berichtdoor wiero » 29-06-2005 12:25

Ze kunnen hem beter in de basis zetten hij is nog jong en Rzasa niet meer zal drost veel meer van leren. Maar we moeten wel rustig aan met hem doen en kijken hoe het met zijn liesblessure zal gaan want het zou zonde zijn zo'n jonge direct teveel te laten spelen dan kan de blessure nog ernstiger worden (en hij is nog maar 18 )


Precies in het begin rustig aan met die jonge, die heeft het wk nog in zijn benen zitten.
Stam kom naar Heerenveen!!!!!!!!!!!!
wiero
Nieuw talent
 
Berichten: 71
Geregistreerd op: 15-06-2005 15:41
Woonplaats: Oosterwolde

Berichtdoor Jesper » 29-06-2005 13:00

Precies in het begin rustig aan met die jonge, die heeft het wk nog in zijn benen zitten


Hij mag zich toch later bij de groep voegen zodat hij nog wat extra rust krijgt, dus met het WK in de benen zal het wel mee vallen denk ik.
Wat?
Jesper
Selectiespeler
 
Berichten: 260
Geregistreerd op: 02-03-2005 09:49
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor NNfanatic » 29-06-2005 13:09

Jesper schreef:
Precies in het begin rustig aan met die jonge, die heeft het wk nog in zijn benen zitten


Hij mag zich toch later bij de groep voegen zodat hij nog wat extra rust krijgt, dus met het WK in de benen zal het wel mee vallen denk ik.


Ik heb het ook niet over het Wk dat maakt Wiero ervan maar ik doel op dat hij nog jong is en dat hij niet te snel alle wedstrijden spelen omdat hij dus blessure gevoelig is bij zijn lies.
NNfanatic
Selectiespeler
 
Berichten: 337
Geregistreerd op: 16-02-2005 15:31

Berichtdoor Heerenveen rules » 29-06-2005 13:13

Er staat in de VI Drost, Derveld en Norregaard zich op 4 juli moeten melden voor hun eerste training. Dat ze meegaan op trainingskamp naar Terschelling en dan weer een week vrij krijgen. Dus dan heeft hij toch de nodige rust gekregen.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Berichtdoor ALS 26.000 » 04-07-2005 10:51

Derksen ziet het ook wel in onze Drost zitten en iets minder in Quincy ;)

'Jip en Janneke zorgen voor Quincy-hype'

3/7/2005 23:02

In de voetbaljournalistiek is sprake van een vreemde trend. Veel journalisten denken status te vergaren door in jeugdige voetballers toekomstige sterren te herkennen. Door allerlei superlatieven te gebruiken worden die spelers de hemel in geprezen. De publieke opinie wordt beïnvloed en als zo’n omhoog geschreven blaag vervolgens naast zijn schoenen gaat lopen, zijn het dezelfde mannetjesmakers van de media die hem filmsterrengedrag verwijten. Dát is nog eens goede journalistiek. Ik heb het de afgelopen weken met verbaasde ogen gadegeslagen. Op het moment dat voetbal niet serieus meer wordt besproken en beoordeeld, haak ik af. Het verdient een serieuze journalistieke benadering, maar in televisieland wil iedereen zich vooral onderscheiden met een verfrissende aanpak.
Het WK voor spelers onder twintig jaar wordt gecoverd door Jips en Jannekes. Presentatrice Sophie Hilbrand zegt niets met voetbal te hebben en beschikt niet over de benodigde feitenkennis. Een leuk bekkie en een goede uitstraling zijn voor de verantwoordelijke televisiemakers blijkbaar belangrijker. Want deze juffrouw mag dagelijks ongelimiteerd overbodige, irrelevante en sullige vragen stellen aan de spelers. Die beschikken nog over onvoldoende persoonlijkheid om het vrolijke lachebekje duidelijk te maken dat ze geen trek hebben als figurant te fungeren in een schijtlollig BNN-format. En de door Studio Sport naar voren geschoven presentator Jan Joost van Gangelen doet er alles aan het product te verkopen en de doorgaans goede gasten te weerhouden van kritische kanttekeningen.

Het resultaat was een heuse Quincy-hype. Nuchter Nederland sloeg op hol, omdat een straatvoetballer tegen Japan een paar kunstjes uithaalde die dagelijks worden vertoond op pleinen in de grote steden. Bijna iedereen had het na Nederland-Japan over het nieuwe idool, de uit de H-buurt in de Amsterdamse Bijlmer afkomstige Quincy Owusu Abeyie. Ik wil hier nu niet de notoire querulant uithangen, maar ik heb me vooral geërgerd aan de kersverse publiekslieveling. Quincy is fan van Manchester United-vleugelspits Cristiano Ronaldo en Barcelona-vedette Ronaldinho. Dat zijn prachtige voetballers, die tot voor kort het maken van een actie belangrijker vonden dan het rendement.

En dat is precies waar het bij Quincy aan schort. Een speler met een schijnbeweging in huis, waardoor hij een tegenstander kan passeren, is een bezienswaardigheid. Na zijn actie ontstaat er altijd een gevaarlijke en dus interessante situatie. De man in kwestie wordt gegarandeerd miljonair, want dergelijke specialisten zijn schaars. Daarom is het zo jammer dat de egocentrische Quincy zijn aangeboren talenten vergooit door voortdurend zinloze individuele acties te maken om zijn directe tegenstander te kleineren, terwijl het team er geen enkel profijt van heeft. Als liefhebber heb je die vrijheid, zodra je topvoetbal nastreeft is dit uit den boze en speldt de creatieve aanvaller zichzelf een brevet van onvermogen op.

Cristiano Ronaldo is bij Manchester United door schade en schande wijs geworden en maakt veel minder overbodige schijnbewegingen dan voorheen. Frank Rijkaard is erin geslaagd Ronaldinho functioneel te laten voetballen, maar het zal niet meevallen het optimale rendement uit de moeilijk coachbare Quincy te halen. Hij heeft een verleden en een reputatie. Bondscoach John van ’t Schip herkende het probleem al toen hij de speler als D-pupil bij Ajax ontmoette. Quincy deed precies waar hij zin in had en trok zich van niemand iets aan. Ajax stak een zee van tijd in de begeleiding, maar het talent was niet voor rede vatbaar en kwam nooit verder dan de B-junioren. Op vijftienjarige leeftijd werd hij weggestuurd.

Quincy ging als slagwerker in een brassband spelen en had het aan de vader van zijn voormalige teamgenoot Giorgio Berkleef te danken dat hij terugkeerde in het voetbal. Deze Brian Berkleef trok zich het lot van de eigenwijze balkunstenaar aan en ontfermde zich in sociaal opzicht over hem. Hij belde stad en land af om de speler ergens onderdak te krijgen, maar in Nederland was geen club geïnteresseerd in de besmette voetballer.

Ten einde raad schreef hij een brief aan Arsenal en vroeg om een proefperiode. Jeugdcoach Liam Brady bood Quincy die kans en manager Arsène Wenger zag wel iets in de Ghanese Nederlander. De verbazing en schrik was groot bij Ajax toen Quincy plotseling in de hoofdmacht van Arsenal opdook. Tussen de vedetten op Highbury functioneert hij verrassend goed, maar terug in Nederland demonstreerde het talent dat hij nog steeds volkomen ongeschikt is voor topvoetbal. Op dat niveau is het ego van de speler ondergeschikt aan het resultaat.

Quincy maakte tijdens de wedstrijden van Oranje Onder-20 geen moment deel uit van het team. Hij speelde zijn eigen wedstrijd op de linkervleugel en ging na een aardige start tegen Japan steeds slechter presteren. Het duurde erg lang voordat bondscoach Foppe de Haan hem tegen Nigeria wisselde, want Quincy zag vrijstaande medespelers structureel over het hoofd, omdat hij zijn actie heilig verklaarde en het teambelang negeerde.

Zodra hij zijn acties op het juiste moment leert te maken en voor een voortzetting zorgt die het teambelang dient en punten oplevert, kan Quincy uitgroeien tot een fenomeen. Hij blijft een begenadigd talent, een publieksspeler, maar de wijze waarop hij zijn talent exploiteert is leuk voor in de speeltuin of op een buurtplein. In een Oranje-shirt frustreert de aanvaller het gehele team met zijn wedstrijdinstelling. Daar moet een coach hard tegen optreden. Een beslissende passeerbeweging is bepalend, zes overbodige scharen en schijntrappen horen op de kermis thuis. De hele Quincy-hype was dan ook het gevolg van Oranje-koorts en kuddegedrag, en was werkelijk nergens op gebaseerd.

In schril contrast tot het spel van Quincy staan de prestaties van AZ-verdediger Ron Vlaar. Deze koele plattelandsjongen die nog trouw de met een tondeuse gewapende dorpskapper bezoekt, is een ideale prof. Bondscoach Marco van Basten hoeft zich geen zorgen meer te maken over de verdediging van zijn Oranje. Vlaar doet geen dingen die hij niet beheerst. Hij is nu al een volwassen verdediger die zijn taak sober en foutloos uitvoert. Ook Ajacied Hedwiges Maduro zullen we veelvuldig terugzien in het Oranje van Van Basten, al speelde hij een zeer teleurstellend toernooi. Op zijn leeftijd is een terugval na een hectisch en sensationeel verlopen seizoen bijna voorspelbaar, maar Maduro blijft een goddelijk talent.

Dat geldt ook voor keeper Kenneth Vermeer, die tot dusverre bij Ajax in de schaduw opereerde. Voor zijn ontwikkeling is het bepalend dat hij verhuurd wordt, het niveau kan hij moeiteloos aan. Deze jeugdige doelman vergooit zijn talent door volgend seizoen op de bank plaats te nemen of in het tweede elftal te spelen. SC Heerenveen zou een prima club zijn om ervaring op te doen. Ryan Babel en verdediger Jeroen Drost hebben ook mogelijkheden uit te groeien tot internationals. Verder bestond het elftal van bondscoach De Haan uit modale talenten die het tot nuttige clubvoetballers kunnen schoppen, maar tekortkomen voor de absolute top. Met uitzondering van Quincy leverden deze spelers bij vlagen wel een goede teamprestatie.

Johan Derksen
Iedereen staat open voor vriendelijkheid...
ALS 26.000
Superster
 
Berichten: 4357
Geregistreerd op: 17-12-2002 16:30
Woonplaats: Heerenveen

Berichtdoor wiero » 04-07-2005 11:22

Ja, ik had het ook gelezen. Hij zal vast wel gelijk krijgen (hoop ik), want dan heeft heerenveen er een international bij.
Stam kom naar Heerenveen!!!!!!!!!!!!
wiero
Nieuw talent
 
Berichten: 71
Geregistreerd op: 15-06-2005 15:41
Woonplaats: Oosterwolde

Berichtdoor koudumrulez » 04-07-2005 16:53

ja en vermeer naar heerenveen :D
koudumrulez
Bankzitter
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 02-06-2005 10:31

Berichtdoor NNfanatic » 04-07-2005 16:58

koudumrulez schreef:ja en vermeer naar Heerenveen :D


We hebben al twee keepers die goed presteren. De ene Boy is nog wat minder maar is nog jong en hij speelt niet voor niets in jong oranje als hij niet gebleseerd is. Brian blijft gewoon een degelijke keeper die soms voor een stunt kan zorgen dat zag je ook in de Uefa cup. Ik vind het dus overbodig om een keeper van Ajax te huren. En daarkomt nog bij dat Vermeer maar een paar wedstrijden heb zien keepen dus weet nog niet echt wat je van hem kan verwachten en in de meeste wedstrijden die hij heeft gespeeld heeft hij niet veel te doen gehad met een paar uitzonderingen natuurlijk maar ik denk dat het meer kwam door de sterke verdediging die ze hadden.
NNfanatic
Selectiespeler
 
Berichten: 337
Geregistreerd op: 16-02-2005 15:31

VorigeVolgende

Keer terug naar Oud-spelers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten