door Crash » 09-04-2019 13:37
Ik heb al twee jaar geen seizoenskaart meer, na zo'n 26 jaren achter elkaar wel ééntje te hebben gehad.
Ik was het twee jaar geleden al meer dan zat. Ik heb geen moment écht spijt gehad van deze beslissing. Ik heb geen zin meer om gefrustreerd thuis te komen en me te bedenken wat ik allemaal nog meer met mijn vrije tijd had kunnen doen, na de zoveelste wanprestatie op het veld te hebben mogen aanschouwen. Mijn gezinssituatie veranderde bovendien, waardoor alle of het merendeel van de thuiswedstrijden bezoeken een utopie bleek.
Afgelopen seizoen heb ik sc Heerenveen nog éénmaal zien spelen tegen Roda JC en kwam ik opnieuw gedesillusioneerd thuis. Wát een armetierig zooitje stond er op het veld! Wat ik op tv al meerdere keren had waargenomen bleek in het echt nog meer zeer te doen aan de ogen. Wát is het niveau de laatste jaren achteruit gehold zeg!
Tóch kriebelt het nog wel eens. Thuis voor de buis mis je de beleving natuurlijk wél. En soms, heel soms, zie je nog best eens wat aardige momenten van ons koningskoppel Lammers en Vlap, een technisch hoogstandje van de verder inefficiënte Noorse vriend aan de linkerkant of een rappe actie voor de wat efficiëntere Van Bergen. Hoewel de ondergrens in deze selectie bijzonder laag (lees soms niet eens lijkt te bestaan) is, zou dit voor mij op termijn niet hoeven te betekenen niet weer een keer een wedstrijd te bezoeken of zelfs opnieuw een seizoenskaart te nemen. Op termijn dan hé?
En toen was er Cees. En het hele verhaal rondom Cees. En toen was het voor mij weer helder en duidelijk. Zolang Cees er is zet ik nóóit meer een stap in het Abe Lenstra stadion. Het is dat ik mijn seizoenskaart, die ik al twee jaar niet meer heb, niet opnieuw kan opzeggen, maar anders zou ik graag Ebiede zijn voorbeeld volgen door deze met soortgelijk begeleidend schrijven naar het ALS op te sturen. Hulde hiervoor!
Sterker nog, ik hoop dat een ieder van ons zijn voorbeeld volgt. Dat Cees daarna wel móet opstappen, omdat hij anders alleen nog maar baas kan spelen over een lege huls. En daarna opnieuw beginnen. Maar eerlijk. Zonder achterkamertjes politiek en met mensen aan het roer die er voor de club zitten en niet voor zichzelf. Als dat gebeurd weet ik zeker dat het bij mij opnieuw weer gaat kriebelen...