Begroting/financiën van sc Heerenveen

› actueel nieuws dat niet elders past

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Begroting/financiën van sc Heerenveen

Berichtdoor Mackan68 » 17-05-2018 11:01

badfrisianboy schreef:Ik heb op de website van onze club even gekeken naar het ledenbestand van de OSSH. OP dit moment staan er in die lijst 568 sponsoren vermeld. Dat waren er aan het begin van het seizoen meer dan 600 volgens mij. Vragen die dit bij mij oproept:

- Is er nog altijd sprake van een daling?
- Is de lijst goed bijgehouden?
- Zijn de sponsoren die hebben bedankt aan het eind van dit seizoen alweer van de lijst gehaald?

De signalen vanuit de club dat de sponsoring weer aantrekt kan ik in de lijst in elk geval niet bevestigd zien worden.

Op 21 juli vorig jaar was dat aantal 621 om precies te zijn. Dat er nu weer zo'n daling is is behoorlijk zorgwekkend. Zal te maken hebben met het vertrek van Bloemers en de tegenvallende prestaties / resultaten onder Streppel, ondanks 2x de play offs.
Hoeveel revoluties kan een club overleven??
Mackan68
Superster

Berichtdoor Mackan68 » 17-05-2018 11:04

Joucke schreef:mogelijk is er een stijging in opbrengst door opengebroken contracten bij 100 sponsoren, maar wilden er 40 niet mee voor het hogere bedrag. Dat zou zowel een stijging als een daling kunnen verklaren. Hoeft niet per se te zijn wat Ebiede claimt...

Als er namen van de OSSH lijst verdwijnen dan verdwijnen er gewoon sponsoren. Dat heeft verder niet veel met bedragen te maken. Het lijkt mij stug dat de overblijvers het misgelopen bedrag gaan opplussen. Of nog meer zelfs wanneer de club beweert dat er groei is.
Mackan68
Superster

Berichtdoor Jazz » 21-12-2018 13:01

Jaarcijfers 2018:

Winst: 6.1 miljoen
Eigen vermogen: 26 miljoen
Transferopbrengsten: 17 miljoen
Verlies zonder transfers: 5.8 miljoen

Ben wel echt benieuwd waar die bizar hoge kosten vandaan komen.
Heerenveen-fan sinds 1993, wonend in de Randstad.
Jazz
Superster

Berichtdoor Wizard » 21-12-2018 13:12

Presentatie jaarcijfers van afgelopen seizoen (medio 2017 - medio 2018): 6,1 mio winst uitsluitend door transferinkomsten.

Zeer zorgwekkend is het operationele resultaat, namelijk 5,8 mio verlies! Gezien het jaarlijkse operationele verlies van de afgelopen jaren ca. 3 tot 4 mio verlies per boekjaar, gaan we er nu nog harder op achteruit. Voor een groot deel ligt dit natuurlijk aan de teruglopende opbrengsten. Verder is het eigen vermogen een leuke luchtbel aangezien ik nergens financiële reserves zie. Ik ben benieuwd naar de toelichting in het jaarrapport. De breuk met Bloemers heeft letterlijk en figuurlijk veel gekost.
Wizard
Beheerder

Berichtdoor Kaz_SCH » 21-12-2018 13:42

5,8 miljoen operationeel verlies is echt schrikbarend zeg, dat valt me tegen. Maar de oorzaken zijn wel aan te wijzen. Daarnaast vind ik trouwens wel, dat als je over een periode van zo'n 20 jaar pak 'm beet 125 miljoen winst gemaakt hebt op transfers, je dat gerust kunt zien als onderdeel van je bedrijfsoperatie. Dat is gewoon onze business, spelers kopen, beter maken, verkopen. Inkomsten uit kaartverkoop, sponsoring, televisiegelden zijn net zo goed fluctuerend en onvoorspelbaar. Als je de jaarcijfers van de bakker gaat beoordelen zonder de omzet uit brood mee te nemen krijg je ook klotecijfers.
Kaz_SCH
Basisspeler

Berichtdoor Mackan68 » 21-12-2018 14:01

Kaz_SCH schreef: Inkomsten uit kaartverkoop, sponsoring, televisiegelden zijn net zo goed fluctuerend en onvoorspelbaar. Als je de jaarcijfers van de bakker gaat beoordelen zonder de omzet uit brood mee te nemen krijg je ook klotecijfers.

Dat is natuurlijk wel een hele grote periode stabiel geweest. Stadion 2-wekelijks uitverkocht. Redelijk structureel Euroa in. Seizoenen lang één van de grootste sponsorsociëteiten gehad. Het is niet dat 1 of 2 van deze elementen wat minder wordt, alles is gewoon als een kaartenhuis ineen geklapt. En nu is het dus dweilen met de kraan wagenwijd open. Hopend dat er na ieder seizoen 1 of 2 spelers verkocht kunnen worden voor rond de 8 miljoen of meer. Als je nu ziet dat je voor 6,1 miljoen winst 17 miljoen aan transfergeld nodig hebt dan kun je zowat met zekerheid stellen dat er komend boekjaar zeker geen winst gemaakt gaat worden. Of ze moeten in januari zowel Yuki, Arber, Morten, Pelle, Michel en Kik verpatsen. Wat dan zeker weer negatieve gevolgen zal hebben op sportief vlak.
Mackan68
Superster

Berichtdoor pes5 » 21-12-2018 14:17

Die 17 miljoen is natuurlijk ook niet netto. Daar gaat ook nog aardig wat vanaf toch?

Verder ligt het echt aan de inkomsten. Die verdampen ieder jaar verder en ze zijn niet in staat om dat om te keren.
pes5
Beheerder

Berichtdoor Kaz_SCH » 21-12-2018 14:41

Mackan68 schreef:Dat is natuurlijk wel een hele grote periode stabiel geweest..

Dat is inderdaad waar, maar je kunt ook stellen dat de transferbalans al een kwart eeuw zeer positief uit slaat. Ik vind dat eerder structureel dan incidenteel, maar ik chargeerde net inderdaad een beetje. Het fluctueert natuurlijk wel veel meer dan de andere inkomsten die ik noemde, maar geluk is het zeker niet. We zijn daar blijkbaar goed in, dus hoezo is dat geen onderdeel van je operatie?
Kaz_SCH
Basisspeler

Berichtdoor Kaz_SCH » 21-12-2018 14:49

Sterker nog; ik durf wel te stellen dat het obsessief nastreven van operationeel quitte draaien er uiteindelijk voor zorgt dat je die miljoenen transferwinsten niet meer kunt maken. Simpelweg omdat je die pareltjes niet meer kunt betalen. De scouting is al volledig uitgekleed, ik speel elke zondag in de 4e klasse reserve op mooiere accommodaties dan waar onze jeugd traint en de tribunes stromen leeg. Je móet wel blijven investeren, en gecalculeerde risico's blijven nemen op toekomstige transferinkomsten om de tendens (hopelijk) te doorbreken. Gelukkig heeft de club wat vet op de botten om dat te kunnen doen. Ik besef me heel goed dat je dan risico's neemt met de laatste spaarcenten, maar nu hobbelen we gezapig richting de kist. Er móet bijvoorbeeld een nieuw trainingscomplex komen. Daar worden de miljoenen van de toekomst opgeleid.
Kaz_SCH
Basisspeler

Berichtdoor BK2007 » 21-12-2018 14:50

Jan van Dessel had het een tijdje geleden over een groep machtige mannen met geld en aanzien die de club wilden helpen.
Is er nog iets van deze mannen vernomen ?
Samen maken we de club sterk.
BK2007
Superster

Berichtdoor BK2007 » 21-12-2018 14:51

Kaz_SCH schreef:Sterker nog; ik durf wel te stellen dat het obsessief nastreven van operationeel quitte draaien er uiteindelijk voor zorgt dat je die miljoenen transferwinsten niet meer kunt maken. Simpelweg omdat je die pareltjes niet meer kunt betalen. De scouting is al volledig uitgekleed, ik speel elke zondag in de 4e klasse reserve op mooiere accommodaties dan waar onze jeugd traint en de tribunes stromen leeg. Je móet wel blijven investeren, en gecalculeerde risico's blijven nemen op toekomstige transferinkomsten om de tendens (hopelijk) te doorbreken. Gelukkig heeft de club wat vet op de botten om dat te kunnen doen. Ik besef me heel goed dat je dan risico's neemt met de laatste spaarcenten, maar nu hobbelen we gezapig richting de kist. Er móet bijvoorbeeld een nieuw trainingscomplex komen. Daar worden de miljoenen van de toekomst opgeleid.

Pareltjes hoeven niet veel geld te kosten. Kijk naar de aankoop van Van Bergen.
BK2007
Superster

Berichtdoor Kaz_SCH » 21-12-2018 15:24

BK2007 schreef:Pareltjes hoeven niet veel geld te kosten. Kijk naar de aankoop van Van Bergen.

Volgens mij is er 900.000 voor Van Bergen betaald, niet per se een koopje. Bovendien was het naar eigen zeggen van Hamstra een buitenkansje, en was er eigenlijk geen ruimte meer voor een transfersom, en zat het salarishuis vol. Hamstra zei destijds in het LC: "Uiteindelijk moet je naar een heel boekjaar kijken, we verwachten dat er in de winterstop spelers vertrekken". Van Bergen is dus gehaald met geld dat we in januari hopen te verdienen.
Kaz_SCH
Basisspeler

Berichtdoor BK2007 » 21-12-2018 16:17

https://www.gelderlander.nl/vitesse/van ... ~a33303c5/

Hier een bron met 500.000 euro. Als het 900.000 euro is, is het mij ook best.
Ik vind het bedrag niet te gek. Maar juist een hele mooie investering. Als je voor dat soort bedragen aankoopt en weer doorverkoopt voor bijv. 5 tot 10 miljoen (wat ik denk dat hij kan opbrengen) ben je bezig zoals wij altijd handelen.

Deze winter hoopt de club Thorsby, Zeneli, Van Amersfoort en Yuki te verkopen. Ik denk dat het met alle 4 wel zou kunnen lukken overigens.
BK2007
Superster

Berichtdoor Ebiede » 21-12-2018 20:00

Knappe cijfers van Heerenveen. Nog mensen die het on-eens zijn met het weg zenden van Eisinga en zn toezichthouders?
Spijt heb je morgen maar!
Ebiede
Superster

Berichtdoor diepFries » 22-12-2018 09:30

Ebiede schreef:Knappe cijfers van Heerenveen. Nog mensen die het on-eens zijn met het weg zenden van Eisinga en zn toezichthouders?
Voorlopig ben ik inderdaad nog niet overtuigd van de meerwaarde van deze beslissing.Wellicht blijkt het achteraf 'de ommekeer'. Dat dachten we helaas eerder ook al van Veenstra, Van der Wiel, etc., en telkens is het 'niet goed'. Misschien zou het resultaat zonder Eisenga nog wel veel minder zijn geweest, ik sluit het niet uit. Het is een groot schimmig steekspel en details worden nauwelijks gedeeld. Laten we hopen dat de rust en stabiliteit snel terug mag keren.

Voor wat betreft deze specifieke cijfers, de grootte van het operationeel verlies is zorgwekkend. Tegelijkertijd zit het verschil met het voorgaande boekjaar vooral in die 1,2 miljoen t.v.-geld die we op de laatste speeldag thuis tegen N.E.C. verspeelden (0-2). Dat is grotendeels weer teruggepakt door de matige prestaties van Groningen en Twente vorig seizoen. Dan blijft nog een gat van zo'n 4 miljoen over. Minus het Sportstad-miljoen moet er dan grofweg 3 miljoen nog worden aangevuld. Te beginnen met het stoppen van de neerwaartse spiraal (uitstroom supporters en sponsoren) en daarna weer terug naar groei. Daar moet heel wat voor gebeuren, maar onmogelijk zou het niet moeten zijn.
In case of doubt, make it sound convincing
diepFries
Superster

Berichtdoor BK2007 » 22-12-2018 09:40

Nou, eigenlijk had in Eisenga zijn regeerperiode wel een ommekeer mogen plaatsvinden van de leegloop van de sponsoren.
Daarvoor heeft hij ruim de tijd gehad.
BK2007
Superster

Berichtdoor BK2007 » 08-01-2019 17:16

https://www.feanonline.nl/nieuws/hoofdn ... lfbeweging

Hoe zit het nou echt met GroenLeven ? Stoppen die nou wel of niet met sponsoren na de zomer.
BK2007
Superster

Berichtdoor Thinkman » 08-01-2019 21:10

BK2007 schreef:https://www.feanonline.nl/nieuws/hoofdnieuws/207107/energiesector-stapt-uit-eredivisie-sponsoring-niet-meer-dan-golfbeweging

Hoe zit het nou echt met GroenLeven ? Stoppen die nou wel of niet met sponsoren na de zomer.

Ik denk dat pas na vertrek Luuc en aanstelling nieuwe directeur duidelijkheid komt. De grote vraag is dus wie er straks de macht heeft.
Thinkman
Superster

Berichtdoor Marça » 09-01-2019 07:22

Volgens mij hangt of valt het met één ding: de aanbesteding voor de zonnepanelen op Sportstad/Abe Lenstra Stadion. Zodra GroenLeven de opdracht krijgt, gaan ze graag door met sponsoren. Van wat ik begrepen heb is dat de insteek en is daarover ook al het een en ander op papier gezet (bij GroenLeven intern).
Marça
Superster

Berichtdoor Wizard » 09-01-2019 07:25

Marça schreef:Volgens mij hangt of valt het met één ding: de aanbesteding voor de zonnepanelen op Sportstad/Abe Lenstra Stadion.

Je bent me net voor.
Zolang GroenLeven de gunning niet krijgt, zullen ze niet aanblijven als hoofdsponsor; dat is glashelder.

Mbt het oplopende operationele tekort vs. vertrek Eisenga is zijn vertrek in dat opzicht goed te billijken. Aan de kostenkant heeft hij net zoals zijn voorganger flink wat bewerkstelligd. Helaas zijn de opbrengsten onder zijn bewind harder dan de kosten gedaald. Dan is de rekensom onderaan de streep simpel: Je houdt minder over.
De nieuwe voorzitter heeft dan ook maar één hele duidelijke taak, namelijk de opbrengsten weer laten stijgen. Uiteraard spelen tv-gelden e.d. mee, maar gaat het name om de hoofdopbrengsten, de sponsoren. Bedrijven moeten het weer als een meerwaarde zien om te netwerken bij sc Heerenveen.
Wizard
Beheerder

Berichtdoor davp » 01-02-2019 21:39

10% van het jaarlijks tekort is dit jaar te herleiden naar de verbouwing van de feanshop. Van Wijnen had de aanbesteding gekregen en zou het voor 250.000 euro gaan doen. Er is gaandeweg 500.000 euro aan 'meerwerk' bijgekomen, waarvoor er vanuit de club klakkeloos akkoord is gegeven zonder ook maar een enkele vraag te stellen.
davp
Superster

Berichtdoor Wizard » 02-02-2019 18:35

davp schreef:10% van het jaarlijks tekort is dit jaar te herleiden naar de verbouwing van de feanshop.

Het betreft een investering en geen kostenpost. Op die manier wordt deze uitgave niet in 1x als kostenpost geboekt, maar vind je de uitgave jaarlijks terug als afschrijvingspost; ik vermoed in 10 jaar (dus 75k per jaar).
Wizard
Beheerder

Berichtdoor Superfries1994 » 02-02-2019 21:23

davp schreef:10% van het jaarlijks tekort is dit jaar te herleiden naar de verbouwing van de feanshop. Van Wijnen had de aanbesteding gekregen en zou het voor 250.000 euro gaan doen. Er is gaandeweg 500.000 euro aan 'meerwerk' bijgekomen, waarvoor er vanuit de club klakkeloos akkoord is gegeven zonder ook maar een enkele vraag te stellen.

750.000 euro voor een verbouwing? Dan ga ik er binnenkort toch eens kijken, mag dan wel een flinke verbouwing zijn geweest zeg.
Superfries1994
Wereldspeler

Berichtdoor BK2007 » 02-02-2019 21:28

Een verbouwing activeer je op de balans en breng je niet in mindering op een jaarresultaat maar schrijf je af in 30 jaar. Lijkt me dus niet kloppen dit verhaal.
BK2007
Superster

Berichtdoor Wizard » 04-02-2019 10:15

BK2007 schreef:Een verbouwing activeer je op de balans en breng je niet in mindering op een jaarresultaat maar schrijf je af in 30 jaar. Lijkt me dus niet kloppen dit verhaal.

Een verbouwing schrijf je niet standaard af in 30 jaar, BK2007. Dat hangt er helemaal van af, namelijk o.a. van vergelijkbare verbouwingen in het stadion, de economische levensduur, het belang, wat voor verbouwing het is geweest (vooral inpandig of uitpandig), etc. Laten we het erop houden dat het tussen de 10 en 20 jaar is aangezien je dergelijke zaken z.s.m. wilt afschrijven.
Ben het wel eens met de andere leden, namelijk 750k is wel een behoorlijke verbouwing geweest.
Wizard
Beheerder

Berichtdoor fuotbalgek » 04-02-2019 10:27

750.000 lijkt me volledig uit proportie voor de fanshop gezien de situatie waarin de club zit. Als dit klopt dan is dit een punt waar de RvC voor zit. Je kan niet toelaten dat een aanbesteding van 250.000 driemaal zo hoog uitvalt. Naast tonnen weggooien aan middelmatige voetballers die voor een groot gedeelte alweer vertrokken zijn gooit men hier ook nog even een half miljoen teveel tegenaan. En ondertussen weer niet ik staat om aan de inkomsten kant te werken.

Ondertussen is het voetbalgedeelte van de begroting procentueel gezien bedroevend tov andere clubs. Het zou niet verkeerd zijn om hier ook eens kritisch te kijken naar de verdeling van kosten in de begroting, De organisatie eens goed door te lichten en met een nieuwe directie in te zetten op een groter percentage naar de voetbalbegroting en wederom doorlichten van de commerciële tak omdat deze nog steeds niet functioneert.

Het zou de club helpen mochten er nu herkenbare gezichten naar voren stappen bij de krachten die achter de schermen spelen. Maar er zal wel weer iemand naar voren geschoven worden(of zichzelf naar voren schuiven) die makkelijker vervangbaar is wanneer er weer onenigheid is achter de schermen. Op bestuurlijk vlak zijn we een hele trieste club geworden.
fuotbalgek
Superster

Berichtdoor jeewee » 04-02-2019 12:13

Superfries1994 schreef:750.000 euro voor een verbouwing? Dan ga ik er binnenkort toch eens kijken, mag dan wel een flinke verbouwing zijn geweest zeg.

Bedragen die hij noemt kloppen voor geen kant.
.-
jeewee
Basisspeler

Berichtdoor Speedster » 04-02-2019 19:07

Is het ook niet zo, dat ook de complete hoofdentree aangepakt is? Lijkt mij dat deze kosten dan gedeeld zijn over de feanstore en de hoofdentree.. Dan valt dit toch weer enigszins mee..
Speedster
Bankzitter

Berichtdoor jeewee » 04-02-2019 20:49

Speedster schreef:Is het ook niet zo, dat ook de complete hoofdentree aangepakt is? Lijkt mij dat deze kosten dan gedeeld zijn over de feanstore en de hoofdentree.. Dan valt dit toch weer enigszins mee..

Klopt, hele entree/balie gedeelte is ook aangepakt.
.-
jeewee
Basisspeler

Berichtdoor tha boelie » 05-02-2019 20:57

Van Wijnen? Hadden die nog trek om werk voor de club te doen dan?
tha boelie
Basisspeler

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen