25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

› stadion, fans, verenigingen, acties..

Moderators: Beheerders, Fanmasters

25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Beetle » 22-04-2018 15:08

Aangezien niet iedereen een plus abonnement van het LC bezit, post ik dit hier maar, met de uitdrukkelijke bronvermelding: LC.

Het is inderdaad alweer 25 jaar geleden dat Heerenveen in de Kuip werd afgedroogd met 6-2, maar dat was maar bijzaak. De werkelijke winst was voor het publiek en het voetbal in het algemeen. Want met die feestdag heeft onze club het bekertoernooi gered van de ondergang. Een hoop jeugd op het forum die geboren zijn na 1988 zullen zich dat niet realiseren maar het is de waarheid. Zelf was ik er bij en zag hoe Heerenveen Ajax in de eerste helft behoorlijk partij gaf, als eerste divisionist zijnde. De club zou later in het jaar promoveren om nooit meer een stap terug te doen.


Hoe Friesland de bekerfinale eigenhandig redde


Afbeelding
Ajax-speler Dennis Bergkamp tilt de KNVB-beker boven zijn hoofd in een Heerenveen-shirt. Volgens teammanager David Endt ,,het pure en oprechte gevolg van de grote sportiviteit van die dag en de waardering die Ajax en Heerenveen voor elkaar hadden.’’ FOTO ANP/STANLEY GONTHA


Vijfentwintig jaar geleden blies SC Heerenveen met zijn enthousiaste supportersschare de KNVB-bekerfinale, destijds op sterven na dood, nieuw leven in. Sindsdien is de Rotterdamse Kuip het jaarlijkse, bruisende feesttoneel van de voetbalfan. Maar het had weinig gescheeld of het was allemaal heel anders gelopen.

Voor de zesentwintigste opeenvolgende keer vormt de KNVB-bekerfinale in De Kuip morgenavond de hoogmis van het Nederlandse voetbal. Met busladingen tegelijk zullen de supporters van AZ vanuit heel Noord-Holland naar Rotterdam afreizen.

De Alkmaarders hadden het stadion moeiteloos met de eigen fans kunnen vullen. Hetzelfde geldt - uiteraard - voor de tegenstander in de finale: Feyenoord, de vaste bespeler van de Rotterdamse voetbaltempel.

Met de honderdste editie in aantocht is de nationale bekerfinale anno 2018 springlevend. Wie herinnert zich niet de bijna Latijnse vreugdetaferelen van de Vitesse-fans na de gewonnen finale van vorig jaar. Of die van supporters van PEC Zwolle in 2014, van FC Groningen in 2015 en van Heerenveen in 2009. Voor clubs uit de subtop, voor wie de landstitel altijd een utopie zal blijven, is de KNVB-beker de ultieme hoofdprijs. En die ene wedstrijd in De Kuip is een seizoen lang het doel van hun missie.

Traditie
Het is bijna niet meer voor te stellen, maar 25 jaar geleden was dat totaal anders. Toen was er in de aanloop naar de finale een mopperende Ajax-voorzitter die vond dat medefinalist SC Heerenveen maar met zijn gevolg naar Amsterdam moest komen. Dan waren we er lekker gauw vanaf. Door de finale van 1993 aan De Kuip toe te wijzen, bewees het KNVB-bestuur ,,heel ver van de realiteit af te staan’’, vond Michael van Praag.

Wat was die realiteit dan wel? Van Praag vreesde dat de veiligheid van de Ajax-fans in Rotterdam niet gewaarborgd was. Volslagen idioot was die gedachte niet; Ajax had in de halve finale aartsrivaal Feyenoord met 5-0 afgedroogd, in De Kuip notabene. Kort voor de bekerfinale stond Feyenoord-Ajax nogmaals op het programma, nu voor de competitie. Zou Ajax opnieuw winnen, dan zou de veiligheid van de Amsterdamse fans bij een cupfinale in Rotterdam op de tocht staan, vreesde Van Praag.

,,Met dat argument overtuigde Michael ons binnen de club allemaal’’, herinnert David Endt, destijds teammanager van Ajax en sinds zijn ontslag in januari van dit jaar clubvrijwilliger, zich.

,,Wij vonden het bijna vanzelfsprekend dat het op onze manier zou gaan en dat de wedstrijd in Amsterdam gespeeld zou worden. Waar anders? Het was die typische Amsterdamse vooringenomenheid dat De Kuip wellicht niet vol zou stromen. Achteraf kun je het alleen maar geweldig mooi vinden dat de KNVB die hooghartigheid heeft gelogenstraft en het machtige Ajax heeft weerstaan. Nu weten we dat 1993 een cruciaal jaar is geweest in het bestaan van de KNVB-beker.’’

En Heerenveen dan? Protesteerde die club dan niet fel tegen de Amsterdamse bluf? Niet in het minst. Tegenwoordig maken de beelden van feestvierende Heerenveen-fans in De Kuip deel uit van het collectieve Friese geheugen, maar in 1993 wilde het clubbestuur aanvankelijk best meewerken aan het spelen van de finale in de Amsterdam Arena. Het was Heerenveen om het even. ,,Heerenveen ging voor het geld’’, meent Endt. ,,De club stond er wellicht minder ethisch in.’’

Jan de Visser: 'Sindsdien is de finale elk jaar een happening'

Yme Kuiper, destijds bestuurslid, stelde het in april 1993 aldus: ,,Amsterdam is makliker berikber foar ús supporters. Mar as de KNVB fêsthâldt oan Rotterdam omdat it in tradysje is yn De Kuip de bekerfinale te spyljen, dan fine wy dat ek bêst.’’

‘Traditie’ was een zwaar woord. Ja, de bekerfinale was sinds 1989 elk jaar in De Kuip gespeeld, dus in zoverre hechtte de bond aan één vaste finale-locatie. In 1988 had PSV de beker in Tilburg gewonnen, een jaar later deden de Eindhovenaren dat tegen FC Groningen in Rotterdam. Bij die finale waren welgeteld 9483 toeschouwers.

Weer een jaar later won PSV de cup alweer, nu tegen Vitesse en deze keer was De Kuip met 34.000 toeschouwers beter bezet – maar nog steeds geen volle bak. In 1991 en 1992 pakte Feyenoord de cup voor het eigen thuispubliek. Bij de laatste keer was De Kuip niet eens uitverkocht. Dus traditie? Geenszins.

De KNVB-beker was een troostprijs geworden, een niemendalletje. Als het ooit al als hoofdprijs beschouwd was. Er waren zelfs perioden waarin helemaal niet om de nationale cup werd gestreden, met een lacune van zes jaar in de jaren vijftig als dieptepunt. ,,De bekerfinale kwam maar niet van de grond in Nederland, het leefde niet’’, herinnert Jan de Visser, in 1993 aanvoerder van Heerenveen, zich.

De Vissers Heerenveen was de eerste club sinds lange tijd die de bekerfinale wél op waarde schatte. Sinds het vertrek van Abe Lenstra naar Sportclub Enschede in 1955 had de club dan ook weinig reden meer tot juichen gehad. Maar wel nog vers in het geheugen lag het eerste en tot dan enige seizoen in de eredivisie (1990-1991). Dat was afgesloten met degradatie, maar ook met de zoete herinnering aan een wedstrijd tegen SVV in De Kuip. Op die vijfde mei 1991 waren 56 bussen met Friese supporters naar Rotterdam getrokken om Heerenveen te ondersteunen.

Spektakel
Dat kon nog beter, vond het bestuur dat aankondigde ‘Ter land, ter zee en door de lucht’ naar Rotterdam te zullen gaan. En zo vertrokken op 20 mei 1993, Hemelvaartsdag, 185 bussen uit de hele provincie plus nog een twintigtal ‘ongeorganiseerd’ rijdende bussen naar Rotterdam. Daarnaast reisden een kleine zesduizend fans per trein en ook nog een aantal per boot. Het was een exodus van Friese enthousiastelingen, 23.000 man en vrouw sterk.

,,Ik weet nog dat er onderweg allemaal spandoeken hingen’’, zegt Erik Regtop, destijds de kleine en pijlsnelle publiekslieveling van SC Heerenveen en tegenwoordig onder meer werkzaam als trainer van Eschen Mauren in Liechtenstein. ,,Op één van die spandoeken stond: ‘Wil de laatste Fries het licht uitdoen’. Het was een heel speciale dag. Ik herinner me vooral het respect van beide supportersgroepen.’’

Afbeelding
Thuisblijvers zwaaien vanaf viaducten (hier bij Follega) naar de colonne bussen op weg naar De Kuip. FOTO LC

Nog voordat er een bal was getrapt, had het nietige Heerenveen – de club speelde weer in de ‘vertrouwde’ eerste divisie – de sympathie van heel Nederland verworven. De Kuip veranderde die twintigste mei 1993 in een vredelievende feestende bende, niet in de laatste plaats omdat ook de Ajax-fans geen kwaad in de zin hadden. De sfeer was uniek en evenaarde die van de hoog aangeschreven Engelse FA Cupfinales.

Jan de Visser, tegenwoordig zaakwaarnemer, kan er bijna 25 jaar later nog steeds ontroerd door raken. ,,Al die bussen en andere vervoersmiddelen naar De Kuip, alles om die wedstrijd heen, heel Friesland liep uit: het was een spektakel’’, zegt hij.

,,Sindsdien zie je eigenlijk dat de bekerfinale elk jaar een happening is. Ik beschouw die dag nog altijd als een van de hoogtepunten in mijn carrière als voetballer. Het was heel bijzonder.’’

Zelfs bij Ajax, door de wol geverfd door de vele gewonnen landstitels en Europese bekers, maakte dit onverwachte bekerfestijn iets los. ,,Voor het eerst was de beker een volksfeest’’, weet David Endt. ,,Deze finale was het startpunt van iets wat je niet eens herboren kunt noemen; zo mooi was het simpelweg nog nooit eerder geweest. Ik weet nog dat we met de spelersbus van Ajax naar De Kuip reden en die mensenmenigte zagen, en dat we de adrenaline door onze aderen voelden stromen. Een vrolijk, gezellig gevoel dat we nooit meer zullen vergeten ’’

Reclame
De spelers van Heerenveen kregen het bijna te kwaad toen zij het veld betraden. Rechtsback Michel Doesburg zei in 1993 in deze krant: ,,Ik stootte Gert-Jan Verbeek aan en zei: ‘Moet je nou eens zien, dit is toch niet normaal?’ Ik had overal kippenvel, de haren stonden recht overeind. Je zou er bijna van gaan huilen. Fantastisch, wat een publiek.’’ Doelman Aldo Swager werd zo blij van de ambiance dat hij tijdens de wedstrijd zin kreeg ,,een radslag en een flic-flac achter mekaar uit te voeren…’’

Jan de Visser nu: ,,Voor Heerenveen betekende die wedstrijd een keerpunt. Plotseling werd de club door heel Nederland omarmd. De supporters lieten zien hoe het ook kon. Iedereen kreeg wel iets met Heerenveen. De club kreeg een hele hoge gunfactor. Hoe hoger je komt, hoe kleiner die gunfactor vaak wordt.”

Erik Regtop, die in de finale 1-1 scoorde: ,,De bekerfinale was pure reclame voor de club Heerenveen. We hadden in de kwartfinale PSV met onder anderen Romário al verslagen. En het Ajax van Louis van Gaal was echt een grote ploeg. We maakten het ze moeilijk ook nog. Terug in Heerenveen leek het wel of hadden we gewonnen. Het was een groot feest in het dorp, we werden op de schouders genomen. Ik geloof dat Heerenveen toen behoorlijk op de kaart is gezet. Heerenveen was daarna van heel veel mensen de tweede favoriete club.”

Davidt Endt (Ajax): 'De cup herboren? Zo mooi was het nog nooit geweest'

De sfeer in De Kuip was en bleef op die Hemelvaartsdag zo gemoedelijk, dat niemand maalde om de geflatteerde uitslag van 6-2. De spelers van Ajax namen de beker in ontvangst in de geruilde tenues van Heerenveen. David Endt schiet in de lach als hij eraan terugdenkt.

,,ABN Amro was nog maar net onze hoofdsponsor. Ze zullen niet blij zijn geweest met alle foto’s die destijds gemaakt zijn van dat moment, maar we zijn nooit op de vingers getikt. Ach weet je, al die commerciële en publicitaire toestanden die je vandaag de dag rond het voetbal ziet, leefden toen nog niet zo sterk. Dit was het pure en oprechte gevolg van de grote sportiviteit van die dag en de waardering die Ajax en Heerenveen voor elkaar hadden.’’

,,Nog jarenlang’’, vervolgt Endt, ,,heeft in de catacomben van de Arena een foto gehangen van Danny Blind, onze aanvoerder, in een Heerenveen-shirt met de beker in zijn handen. Fantastisch toch? Maar het bewustzijn is daarna wel doorgedrongen. Bij latere finales werden we gewezen op het protocol. Ook in dat opzicht is de finale van 1993 een keerpunt geweest. Maar het historische besef dat Ajax de bekerfinale als fenomeen heeft helpen opwaarderen, leeft bij ons niet echt. Die credits komen SC Heerenveen volledig toe.’’
Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Livid » 22-04-2018 17:56

Mooi artikel, leuk om te lezen! Ik ben inderdaad na die tijd geboren en wist niet dat die wedstrijd zo'n impact heeft gehad.
Avatar gebruiker
Livid
Nieuw talent
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 30-08-2016 09:21
Woonplaats: 050

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Beetle » 22-04-2018 19:56

Wéér uit!!!!
Avatar gebruiker
Beetle
Superster
 
Berichten: 3038
Geregistreerd op: 05-12-2002 16:42
Woonplaats: Cyberspace

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Ebiede » 23-04-2018 08:40

Poehhh al weer 25 jaar gelden... Staat op mijn netvlies als de dag van gisteren.
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Satyr » 23-04-2018 13:16

Ik was er als 12 jarige bij, ik kan me vooral het '10, 10, 10' herinneren toen Cammie de 6-2 maakte :lol:
Avatar gebruiker
Satyr
Superster
 
Berichten: 2541
Geregistreerd op: 01-02-2005 16:02

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor hhage » 23-04-2018 15:05

Toch wel de mooiste bekerfinale van de 3 waar ik bij ben geweest.
hhage
Basisspeler
 
Berichten: 920
Geregistreerd op: 18-07-2015 13:05

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Ebiede » 23-04-2018 16:18

hhage schreef:Toch wel de mooiste bekerfinale van de 3 waar ik bij ben geweest.


Je vond deze mooier dan de winst van de beker.. Dat vind ik niet raar, dat vind ik alleen maar heel bijzonder..
Spijt heb je morgen maar!
Avatar gebruiker
Ebiede
Superster
 
Berichten: 6234
Geregistreerd op: 09-12-2004 19:02

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Mackan68 » 23-04-2018 16:39

Het was echt een dag om nooit meer te vergeten. Net zoals die dag in 2009 uiteraard. Maar wel vanwege andere redenen. We zetten met Ajax de bekerfinale weer eens vol in de schijnwerpers. Die massale uittocht uit Friesland. De t-shirts die speciaal gemaakt waren. De nacompetitie die nog eens volgde op die dag. Van Gaal die vol respect de uitspraak deed dat hij van harte hoopte dat Heerenveen de nacompetitie zou winnen omdat de club een aanwinst zou zijn voor de eredivisie. Het is als de dag van gisteren. Er zijn wel wedstrijden van minder dan een seizoen geleden waar ik totaal geen herinnering meer aan heb. De 2e en winnende bekerfinale moest ik helaas werken. Een volgende keer, mochten we dat ooit nog weer eens meemaken ben ik er weer bij. Hoe dan ook!
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Avatar gebruiker
Mackan68
Superster
 
Berichten: 6778
Geregistreerd op: 01-08-2004 14:46
Woonplaats: De 'achterbuurt' van Techum

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Satyr » 23-04-2018 17:51

Overigens was de 2-1 tegen PSV ook heel speciaal, maar dat kan ook een persoonlijk iets zijn. Dat we volkomen terecht in de slotminuut gelijk maakten en na verlenging wonnen. En daarna hopen op Den Bosch thuis en die dan ook krijgen.
Avatar gebruiker
Satyr
Superster
 
Berichten: 2541
Geregistreerd op: 01-02-2005 16:02

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Heerenveen rules » 23-04-2018 18:38

Dit was het meest bijzondere wat ik in mijn supportersschap heb meegemaakt. De wedstrijd tegen PSV, de halve tegen Den Bosch. En de media aandacht op TV. Onze club werd echt op de kaart gezet. Genieten was het.
Heerenveen rules
Superster
 
Berichten: 15935
Geregistreerd op: 02-12-2002 22:51
Woonplaats: Fryslân

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor pes5 » 23-04-2018 19:57

Ik was er ook bij als zevenjarige.

Prachtige herinnering. Bus vol bekenden. Dat was ook zo bijzonder. De manier waarop het kon. Nog niet al te veel belemmeringen. Ieder dorp een bus. Een prachtige uittocht en de grote Ajacieden in tenue van Heerenveen na afloop. Schitterend gewoon.
pes5
Beheerder
 
Berichten: 2977
Geregistreerd op: 10-07-2006 15:00
Woonplaats: Heerenveen

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Skip » 24-04-2018 10:44

Helemaal met hage, rules en Satyr eens! De meest bijzondere wedstrijd ooit meegemaakt! Daar kan 2009, de CL of de promotie niet tegenop. Het hele dorp stond op zijn kop. Wedstrijd tegen Den Bosch was ik niet bij, maar tegen PSV staat me ook op het netvlies gebrand! Publiek stond een half uur na de wedstrijd nog op de banken!
Skip
Selectiespeler
 
Berichten: 266
Geregistreerd op: 03-05-2004 14:28

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor hhage » 24-04-2018 14:57

Ebiede schreef:
Je vond deze mooier dan de winst van de beker.. Dat vind ik niet raar, dat vind ik alleen maar heel bijzonder..


Zie de reacties hierboven,daarom dus.
Ook de wedstrijd in de kwartfinale tegen PSV zal ik nooit vergeten.wat een wedstrijd tegen het 'grote' PSV,waar we ook niet eens onverdiend van wonnen.
hhage
Basisspeler
 
Berichten: 920
Geregistreerd op: 18-07-2015 13:05

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor abegoal » 24-04-2018 19:06

Ebiede schreef:Je vond deze mooier dan de winst van de beker.. Dat vind ik niet raar, dat vind ik alleen maar heel bijzonder..

Ik twijfel ook. Die eerste bekerfinale zal ik nooit vergeten, wat een groot feest was dat zeg. Compleet met de wedstrijden tegen PSV en den Bosch. In de kroeg (of was het de kantine) live de loting mee maken. Eerste balletje: Heerenveen, Heerenveen, Heerenveen en warempel, We komen uit de bal gerold, 2e balletje: den Bosch, den Bosch, den Bosch en ja hoor, daar kwam den Bosch uit het balletje. Meteen groot feest, moest de halve finale nog gespeeld worden. Maar ik herinner me ook mijn teleurstelling. Tegen beter weten in toch hopen op een stunt en verlangen naar een echte prijs.

De gewonnen finale was simpelweg een hele andere beleving. De spanning gedurende de hele wedstrijd, het spontane Friese volkslied, de enorme ontlading na de laatste penalty, geweldig. Eindelijk een prijs! Ik weet nog dat Volendam de tegenstander was in de halve finale, maar daarvoor? Op alle fronten een hele andere, maar ook hele mooie ervaring.

Dus eigenlijk wil ik ook niet kiezen.
Hotemetoten - Oppositie 0 - 3 (eindstand)
Avatar gebruiker
abegoal
Superster
 
Berichten: 2452
Geregistreerd op: 30-12-2004 12:45
Woonplaats: Heerenveen

Re: 25 jaar geleden. Bekerfinale Heerenveen - Ajax

Berichtdoor Satyr » 25-04-2018 14:08

Die eerste finale heeft ons op de kaart gezet. De bekerwinst is natuurlijk geweldig, maar voor mij was 1993 mooier.
Avatar gebruiker
Satyr
Superster
 
Berichten: 2541
Geregistreerd op: 01-02-2005 16:02


Keer terug naar Sfeer & supporters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten