01-10-2017: sc Heerenveen - Ajax (0-4)

› je eigen voor- en nabeschouwingen

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Man of the Match - Wie vond jij de beste?

Peiling eindigde op 07-10-2017 20:19

Hansen
0
Geen stemmen
Dumfries
4
16%
Høegh
1
4%
Pierie
1
4%
Woudenberg
0
Geen stemmen
Schaars
6
24%
Kobayashi
11
44%
Thorsby
1
4%
Ødegaard
0
Geen stemmen
Rojas
0
Geen stemmen
Ghoochannejhad
0
Geen stemmen
Næss
1
4%
Mihajlovic
0
Geen stemmen
Veerman
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 25

Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Nieuw Noord.
Gebruikersavatar
paparazzi
Forumicoon
Berichten: 5123
Lid geworden op: 17-02-2005 16:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door paparazzi »

Bij die tweede tegntreffer vond ik onze doelman niet zo sterk uitkomen. Wat vonden jullie?
Miereneukert!
boy waterman
Selectiespeler
Berichten: 737
Lid geworden op: 01-06-2004 12:37
Locatie: drachten

Bericht door boy waterman »

Helaas en zo onnodig verloren als je eigen kansen niet benut
Des ondanks trots op deze team en je kan verliezen van ajax ondanks ze niet in vorm zijn.
Wat ik niet snap!!!!! Je staat bij rust 0-2 achter en waarom zet je veerman niet en alles of niks.
Je speelt in een vol huis en je wilt publiek ook vermaken, je hebt niks te verliezen.
Jammer dat we deze trotse turk als scheidsrechter hadden en niet Nijhuis, erg matig gefloten
nooit tevreden met 1 punt uit breda!
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Dat snap ik ook niet. Onze vleugels waren totaal onzichtbaar, met Odegaard als dieptepunt. Lange ballen op Henk was de enige optie. Het was te traag en te weinig diep. Als we een kans hadden om Ajax te verslaan, dan was het vamdaag. Want wat een matig team. Wij waren niks minder.
Feanfan 1
Forumicoon
Berichten: 7714
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Meende dat het vragen om geel (Neres) ook een gele kaart hoort te zijn ... :evil: Oh nee we hadden Gozubuyuk.
Nu de samenvatting hebben gekeken. Penalty misschien nog wel terecht, maar 0-4 slaat nergens op, wat een kansen en wat een pech. Maar Streppel zegt het wel goed, liever één keer met 4-0 verliezen dan vier keer met 1-0.
Op naar Utrecht, ook een pittige
baasje
Invaller
Berichten: 372
Lid geworden op: 09-03-2009 17:29
Locatie: Amsterdam

Bericht door baasje »

Baal flink van de geflatteerde uitslag. Echter, de eerste helft biedt perspectief. Als we zo blijven spelen pakken we nog genoeg punten om er een mooi seizoen van te maken. We missen een type Uth.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol.
Gebruikersavatar
siesta
Wereldspeler
Berichten: 1283
Lid geworden op: 02-10-2005 13:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door siesta »

In de eerste helft was maar 1 ploeg die voetbalde en dat was Heerenveen. Ajax was schandalig slecht, maar prikken er wel 2 in. Woudenberg vind ik totaal niet overtuigen laatste wedstrijden, beetje een dissonant. Rojas amper dreiging, Mihalovic was al wat beter, Zeneli werd wel gemist.
!
Feanfan 1
Forumicoon
Berichten: 7714
Lid geworden op: 11-07-2003 13:37

Bericht door Feanfan 1 »

Rojas inderdaad erg weinig van gezien, maar zijn collega aan de rechterkant, Odegaard, was wat meer bij het spel betrokken. Maar wat hij deed, deed hij ook bijna alles fout. Hij heeft de bal aan een touwtje, maarkan echt he-le-maal niks met rechts. In de vierde minuut kan hij zo doorlopen op Onana, maar moet hem per sé voor zijn linker hebben en de 100% kans is weg. Krijgt hij 10 minuten later herkansing door die terugspeelbal af te straffen, staat hij daar ideeënloos te knoeien 1-tegen-1 tegen Onana.
En ondanks hij nog maar 18 is, zie ik hem niet in het 1e van Real Madrid komen. Daardoor is hij te weinig beslissend wat betreft goals en assists en met rechts kan hij helemaal niks.
Surhuisterveen
Forumicoon
Berichten: 5440
Lid geworden op: 17-03-2005 22:18
Contacteer:

Bericht door Surhuisterveen »

Zonde van de uitslag, enigszins geflatteerd.
Echter, als Odegaard kansen blijft missen en Reza ook niet scoort blijft er weinig over van het team.
Neres, vervelend spelertje. Serdar G weer enorm inconsequent door hem geen geel te geven vanwege kaart naaierij. Onbegrijpelijk dat hij Neres geen geel gaf! (Over het opnaaien van het publiek na z'n goal nog maar te zwijgen).

Eerstvolgende is Utrecht uit, dat 5-3-2 speelt. Ten Hag is tactisch een sterke trainer. Streppel zal gewoon 4-3-3 blijven spelen.
Kunnen we verliezen en is de mooie start al redelijk verdampt.
SCH
Kaz_SCH
Wereldspeler
Berichten: 1367
Lid geworden op: 11-05-2006 10:50

Bericht door Kaz_SCH »

Ik zit hier de day after met een verschrikkelijk dubbel gevoel. Ben nog nooit zo tevreden geweest met een 4-0 thuisnederlaag, hoe gek dat ook mag klinken. Maak me om ons een stuk minder zorgen dan om Ajax. Daarnaast is het doodzonde dat het zo is gelopen, want dat had niet gehoeven. Maar beter dat het nu dan ineens allemaal tegenzit in een wedstrijd die je in principe gewoon kan verliezen. Ja, dubbel dus. Tevreden en gefrustreerd tegelijk.
Gebruikersavatar
Mackan68
Forumicoon
Berichten: 6778
Lid geworden op: 01-08-2004 15:46
Locatie: De 'achterbuurt' van Techum

Bericht door Mackan68 »

paparazzi schreef:Bij die tweede tegntreffer vond ik onze doelman niet zo sterk uitkomen. Wat vonden jullie?
En bij de laatste goal leek hij te zijn vergeten dat een keeper mag proberen een bal te pakken. Op twitter ging er zondagmorgen een bericht rond dat hij een blessure aan zijn hand zou hebben en met een pijnstillende injectie zou spelen. Ik vind het eigenlijk ongeloofwaardig, maar de manier van keepen vergeleken met zoals hij dat eerder deed heeft me wel aan het twijfelen gemaakt.
Voetbal, een spel van dood, gladiolen en grijze muizen
Heerenveen rules
Forumicoon
Berichten: 15944
Lid geworden op: 02-12-2002 22:51
Locatie: Fryslân

Bericht door Heerenveen rules »

Raar dat Hansen gehaald is. Van der Steen deed het prima. Heb me dood geergerd aan zijn spelhervatting. Erg traag en dan vervolgens een hoge bal op Reza.
Stiffie
Wereldspeler
Berichten: 2305
Lid geworden op: 02-12-2002 21:53

Bericht door Stiffie »

Hansen heeft juiste hele goede spelhervattingen, zowel technisch (trap/meevoetballen/ worpen) als qua inzicht. Ajax zette het vast, hij kan geen medespelers in gevaar brengen. Je ziet echt iets wat er niet is.

Voor de rest. Tegen PSV zat het erg mee, o.a. de rode kaart. Gister zat het tegen.
Born to party, forced to work
HVNFL
Selectiespeler
Berichten: 606
Lid geworden op: 16-02-2010 16:48

Bericht door HVNFL »

Huh? Hansen heeft juist een meer dan prima uittrap/gooi. Zeker ook gisteren was dat meer dan prima, maar er zal vast wel één slechte dan tussen hebben gezeten die jij dan zag?..
HUNTELAAR
Basisspeler
Berichten: 831
Lid geworden op: 25-02-2005 19:49

Bericht door HUNTELAAR »

Hoe ging het eigenlijk met de ajax supporters in de thuisvakken?
nog niets over gelezen.
Kaz_SCH
Wereldspeler
Berichten: 1367
Lid geworden op: 11-05-2006 10:50

Bericht door Kaz_SCH »

HUNTELAAR schreef:Hoe ging het eigenlijk met de ajax supporters in de thuisvakken?
nog niets over gelezen.
Ze waren er wel, met name rondom het uitvak en op de hoofdtribune. Maar het viel mij persoonlijk alles mee. Wel in 410 gezien dat er 5 ajacieden van de tribune werden geplukt, net als een drietal op de hoofdtribune. Volgens mij heeft de club het redelijk goed opgepakt.

Bij het naar de auto lopen nog wat onvriendelijkheden naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Het blijft toch wat ander volk he.
Gebruikersavatar
Baas
Wereldspeler
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28-06-2011 11:39

Bericht door Baas »

Geflatteerde uitslag, zat meer in voor ons en vond ons een groot deel gewoon beter.
Slechte scheidsrechter, totaal inconsequent.
Ajax komt gewoon goed weg, al doet de uitslag anders vermoeden.
Kortom: Lucky Ajax.
Zeg maar niks!
Gebruikersavatar
Marça
Wereldspeler
Berichten: 2011
Lid geworden op: 02-12-2002 15:50
Contacteer:

Bericht door Marça »

Hoe dan ook is het volgend jaar wel weer eens tijd om te winnen van Ajax. De laatste keer was in 2008 en dat is zelfs tegen Ajax véél te lang geleden!
Kaz_SCH
Wereldspeler
Berichten: 1367
Lid geworden op: 11-05-2006 10:50

Bericht door Kaz_SCH »

Prima artikel van VI:

Met een gerenoveerd elftal is SC Heerenveen sterk aan het seizoen begonnen. Na de tik tegen Ajax moet de ploeg aantonen dat het meer is dan een zomerbloeier. De voortekenen zijn positief.
Verbazing en ongeloof waren na SC Heerenveen – Ajax (0-4) de gemene delers bij iedereen die de wedstrijd met een kritisch oog had bekeken. Waar de uitslag impliceerde dat er een wedstrijd had plaatsgevonden waarin Ajax zich op grootse wijze uit de crisis had gevoetbald en Heerenveen daarbij met beide voetjes op de grond had gezet, was niets minder waar. Het was Heerenveen dat in grote delen van de wedstrijd had gedomineerd, alleen vergeten was deze overheersing in de score uit te drukken. Het zwijnende Ajax had zich naar een voorsprong gecounterd, die met succes verdedigd en vervolgens uitgebouwd tot een geflatteerde marge. Als er een conclusie is die Heerenveen moet verbinden aan deze wedstrijd: even slikken maar vooral zo doorgaan.
Zoals het de laatste maanden sowieso rustig bleef in Friesland. Waar menig club in de war zou raken van vier uitgaande miljoenentransfers ter waarde van meer dan de helft van de jaarlijkse begroting, stak Heerenveen het geld in zijn zak, pakte het zijn scoutingslijsten erbij en deed daarna enkele logische zetten op de transfermarkt.
HART IS GEBLEVEN

Zo maakte de verkoop van Sam Larsson, Jerry St. Juste (beiden Feyenoord), Dennis Johnsen (Ajax) en Joost van Aken (Sheffield Wednesday) de Friese penningmeester gelukkig en deed technisch manager Gerry Hamstra vervolgens op zijn beurt zaken die Jurgen Streppel tevreden zullen hebben gestemd. Want er staat nu een selectie die beter in staat is de visie van de trainer te vertalen naar het veld. Dan gaat het er niet alleen om technische bagage, maar juist ook om fysieke inhoud en karakter. Want waar Heerenveen de tweede helft van vorig seizoen regelmatig bij de eerste windvlaag ondersteboven lag, is er met het aantrekken van spelers als Lucas Woudenberg en Denzel Dumfries duidelijk ingezet op spelers die niet alleen met hun voetballende kwaliteiten, maar ook met karakter van meerwaarde zijn in een team. En met Daniel Hoegh is de defensieve leider gevonden die tijdens het volle bak druk zetten - zoals Streppel het graag ziet – in staat is de verdedigende organisatie in de gaten te houden.
Streppel verstevigde die organisatie zelf met een ingreep op het middenveld, waar Morten Thorsby inmiddels de vaste man is achter de spits. Hij ontbeert de finesse en het inzicht die je van een nummer 10 verwacht, maar is met zijn uithoudingsvermogen wel de speler die blijft doordrukken op de tegenstander. Zijn kracht in de lucht biedt Heerenveen juist een ontsnappingsroute wanneer het zelf wordt opgejaagd. Bovendien bezit Thorsby de timing om op het juiste moment op te duiken in de zestien, getuige zijn vier goals tot dusver. Martin Ødegaard is door die wijziging van Streppel naar rechts uitgeweken, een plek die in het voetbal dat Heerenveen wil spelen veel beter bij hem past. Hij krijgt er meer ruimte en is bovendien verlost van de fysiek veeleisende taken in de as, die juist beter bij zijn landgenoot Thorsby passen.
Backs en buitenspelers kun je wisselen, maar als je de as behoudt neem je al zoveel automatismen mee
Stijn Schaars
Het is slechts een greep uit de veranderingen bij Heerenveen ten opzichte van vorig seizoen, maar volgens aanvoerder Stijn Schaars is het niet heel gek dat die vele wijzigingen zich niet hebben doen voelen op het veld. ‘Met mij, Yuki Kobayashi en Reza Ghoochannejhad is het echte hart van de ploeg gebleven’, vertelt hij. ‘Backs en buitenspelers kun je wisselen, maar als je de as behoudt neem je al zoveel automatismen mee naar een nieuw seizoen. Ik en Reza zijn de leiders van de ploeg in de coaching en daar kun je Daniel Hoegh ook al bij rekenen, als je ziet hoe hij vanaf dag één bezig is met het team. Hij is het rustpunt achterin geworden dat we vorig seizoen hebben gemist.’
Want Heerenveen hing de tweede helft van vorig seizoen verdedigend vaak van los zand aan elkaar. Dat kan toegeschreven worden aan gebrek aan kwaliteit, tactiek of blessures, maar ook aan de grote hoeveelheid spelers dat met het hoofd al niet volledig meer in het Abe Lenstra Stadion was. Van de negen selectiespelers die afgelopen zomer vertrokken was het merendeel de laatste maanden van het afgelopen seizoen al bezig met het verzilveren van de complimentenregen die Heerenveen vóór de winterstop ten deel was gevallen. En zo walste de ploeg in polonaise dwars door de ondergrens.
‘Ik heb dat vorig seizoen niet heel extreem ervaren, maar tussen zeggen dat je wil winnen en écht willen winnen zit natuurlijk een wereld van verschil’, aldus Streppel. Schaars: ‘Qua persoonlijkheden staat er nu een andere selectie. Vorig jaar hadden we jongens met een instelling van: als het vandaag gebeurt prima, maar morgen mag ook. Veel jongens die we erbij hebben gekregen zijn eager. Die doen er alles aan om zo hoog mogelijk te eindigen en willen er alles uithalen wat erin zit, individueel en als team.’

‘Afgelopen seizoen is wat dat betreft ook wel een les geweest voor bepaalde jongens’, vervolgt Schaars. ‘Toen we halverwege vierde stonden was er van alles en iedereen aandacht voor Heerenveen. Als je uiteindelijk in de middenmoot eindigt is dat al snel weg. Je kunt heel leuk starten, maar het gaat erom waar je na 34 wedstrijden staat. Ik heb wel het idee dat er nu een selectie staat die daar echt van doordrongen is.’
WAAN VAN DE DAG

Dat moet natuurlijk over een langere periode blijken. Want waar Heerenveen meer had verdiend dan een 0-4 tegen Ajax, toont die ruime nederlaag wel aan dat de lijn tussen slagen en succes nog dun is. Bovendien liggen de littekens van afgelopen seizoen nog aan het oppervlak in Friesland. Want toen was Heerenveen aanvankelijk immers ook dé Eredivisie-surprise. De ploeg leek zich zelfs op te werpen als serieuze uitdager van de topdrie, maar groeide uit tot de verpersoonlijking van de Wet van Murphy.
Het is daarom dat trainer Streppel al een tijdje enkele slagen om de arm hield wat betreft de vorm van zijn ploeg. Supporters konden dan wel een feestje bouwen en journalisten mochten dan wel vol lof schrijven, hij vond het te vroeg om zijn ploeg onder complimenten te bedelven. Want als er iets is dat hij vorig seizoen wel geleerd heeft, is dat de waan van vandaag morgen helemaal niets meer waard kan zijn.
Wat dat betreft breken er nu interessante weken aan voor de Friezen. Na de interlandperiode wachten namelijk competitiewedstrijden tegen FC Utrecht, Vitesse en AZ. Dat zijn de ploegen met wie Heerenveen zich wil meten en dus kan daarna een goede balans opgemaakt worden van de werkelijke kwaliteiten en progressie die de club op het veld heeft geboekt, maar de eerste tekenen zijn positief.
‘Ik heb het gevoel dat we stabieler zijn dan vorig jaar, maar dat kun je pas zien wanneer we écht met tegenslag te maken krijgen’, had Streppel twee dagen voor de ontmoeting met Ajax gezegd. ‘Daar heb ik het ook met de spelers over gehad. Want wanneer het even minder gaat moet je rustig blijven, de juiste keuzes maken. Dan moet je niet gaan forceren. Ik heb wel het gevoel dat we dit seizoen jongens hebben die op dat soort momenten geen gekke dingen doen. Maar je bent ook afhankelijk van zaken die je zelf niet controleert. Een paar blessures en het kan zomaar weg zijn.’
Daar snijdt de trainer een heikel punt aan. Heerenveen heeft namelijk een uitgebalanceerde basiself en een aantal aanvallende jokers, maar in de breedte is zijn selectie achterin erg kwetsbaar (zie veldje). Zo is Kik Pierie een van de drie centrale verdedigers in de selectie. Hij is pas zeventien jaar en dat met die leeftijd ondanks zijn ontegenzeggelijke talent een wisselvalligheid gepaard gaat, bleek tegen Ajax.

Desalniettemin verwacht Heerenveen veel van Pierie, die vorige week bijtekende tot medio 2020. Daarmee voorkomt de club een Dennis Johnsen-scenario. De Noorse linksbuiten stond eveneens te boek als groot talent, maar besloot nog voor zijn doorbraak in Friesland om niet bij te tekenen en werd daarom afgelopen zomer verkocht aan Ajax.
‘Dat was zijn goed recht’, aldus Streppel. ‘Kik kiest deze weg en uiteindelijk zal blijken welke weg de beste is. Zelf denk ik dat het voor jonge voetballers belangrijk is om te leren, en dat doe je door te spelen. Dat is het allerbelangrijkste. Ik denk dus dat het een verstandige keuze is van Kik. En als hij in dit tempo doorgaat met zijn ontwikkeling zal hij zijn contract niet uitdienen. Maar voor nu heeft hij voor rust en stabiliteit gekozen. Dat is kenmerkend voor hem en deze ploeg. Deze jongens willen beter worden, samen iets bereiken. Niet per se individueel.’
Zo is het grote verschil dat Heerenveen weer spelers heeft die écht voor Heerenveen willen spelen, het team voorop zetten en daarmee razendsnel een inktzwart half jaar na de achtergrond hebben verdreven. ‘En dat is gewoon knap’, vindt Schaars. ‘Toen we dit seizoen weer begonnen waren veel mensen wel kritisch, iedereen wilde wel even zien of we het nog konden. Maar we hebben het met zijn allen heel snel omgedraaid.’
De komende weken moet Heerenveen laten zien dat het nu wél een ploeg is die tegen weer en wind is opgewassen. Schaars: ‘We moeten ons niet van de wijs laten brengen door zo’n domper tegen Ajax. Vorig seizoen gaven we soms vanaf minuut één niet thuis, nu hebben we gewoon heel goed gespeeld. Het enige dat ontbrak, waren de doelpunten. Als wij zo blijven voetballen komen die vanzelf en is het dit seizoen voor geen enkele tegenstander leuk om tegen Heerenveen te spelen.’
geert.
Superster
Berichten: 3382
Lid geworden op: 15-03-2008 11:24
Locatie: It Heitelân

Bericht door geert. »

Ik zie dat ik totaal vergeten ben de poll te openen, mijn excuses hiervoor!
Plaats reactie