Statistieken

› wie (nog) niet pompeblêden draagt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Statistieken

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 09-06-2015 15:06

Het seizoen 2014-2015 van onze club in statistieken, daarnaast een speciale pagina met een vergelijking tussen onze spelers en mogelijke aankopen uit de Nederlands Competitie. Wat zeggen de cijfers nou eigenlijk echt over onze spelers in plaats van een subjectieve mening. Mochten jullie vragen/opmerkingen/suggesties of een fout hebben ontdekt hebben hoor ik het graag! Enjoy!
Zwart Schoeisel
Selectiespeler
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 26-03-2015 15:37

Re: Statistieken

Berichtdoor nickstok » 09-06-2015 15:09

Ik kan het bestand niet openen omdat er een wachtwoord gevraagd wordt. :wink:
nickstok
Basisspeler
 
Berichten: 866
Geregistreerd op: 23-04-2014 17:50

Re: Statistieken

Berichtdoor NNboss » 09-06-2015 15:25

word wachtwoord gevraagd ;)
Pride of the north! :stan:
Avatar gebruiker
NNboss
Selectiespeler
 
Berichten: 422
Geregistreerd op: 27-09-2013 18:16

Re: Statistieken

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 09-06-2015 17:09

Dat is inderdaad dom, nu zou hij goed moeten zijn!
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
Zwart Schoeisel
Selectiespeler
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 26-03-2015 15:37

Re: Statistieken

Berichtdoor nickstok » 09-06-2015 17:34

Jeutje wat een bestand! :shock: Zou je de meest uit het oog springende statistieken ook willen samenvatten?
nickstok
Basisspeler
 
Berichten: 866
Geregistreerd op: 23-04-2014 17:50

Re: Statistieken

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 09-06-2015 19:45

nickstok schreef:Jeutje wat een bestand! :shock: Zou je de meest uit het oog springende statistieken ook willen samenvatten?


Ben momenteel even druk maar wellicht dat ik inderdaad binnenkort nog een analyse/samenvatting maak! Dit was eerst even een probeersel.
Zwart Schoeisel
Selectiespeler
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 26-03-2015 15:37

Re: Statistieken

Berichtdoor heerenveenown » 09-06-2015 22:39

Jammer van het wachtwoord ja :stan:
Wij zijn 1, wij zijn Sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
heerenveenown
Basisspeler
 
Berichten: 676
Geregistreerd op: 22-12-2011 23:06
Woonplaats: Friesland

Re: Statistieken

Berichtdoor Wizard » 10-06-2015 07:23

Ziet er prima uit! Zou je nog wel het wachtwoord kunnen sturen, zodat iedereen z'n eigen analyses kan maken? Nu kan ik bijvoorbeeld de sheets niet 'unprotecten' !!

NB Graag ook even de bron vermelden.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Statistieken

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 10-06-2015 08:07

Wizard schreef:Ziet er prima uit! Zou je nog wel het wachtwoord kunnen sturen, zodat iedereen z'n eigen analyses kan maken? Nu kan ik bijvoorbeeld de sheets niet 'unprotecten' !!

NB Graag ook even de bron vermelden.


Dank je wel, ik zal bij deze post een bestand zonder wachtwoorden uploaden zodat mensen zelf kunnen analyseren.
De data komt van Opta Sports via Whoscored.com (van hun algoritme komt ook het cijfer in de laatste kolom) en een klein deel van eredivisie.nl . Op dit moment doen ze buiten de eredivisie eigenlijk nog geen competities die in onze scoutingsvijver zitten, hopelijk breiden ze snel uit voor een uitgebreidere vergelijking van mogelijke aanwinsten!
Ik ga er overigens vanuit dat de kleuren en tekens duidelijk zijn, anders hoor ik het graag!
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
Zwart Schoeisel
Selectiespeler
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 26-03-2015 15:37

Re: Statistieken

Berichtdoor fuotbalgek » 10-06-2015 08:34

Waarop baseer je het uiteindelijke gemiddelde cijfer voor een speler? De Roon scoort hier namelijk beter dan VD Berg, terwijl ik dit via andere statische analyses andersom heb gezien. Met andere woorden, hoe bepaal je welke cijfers hoe zwaar wegen in een eindbeoordeling?
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Statistieken

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 10-06-2015 08:44

fuotbalgek schreef:Waarop baseer je het uiteindelijke gemiddelde cijfer voor een speler? De Roon scoort hier namelijk beter dan VD Berg, terwijl ik dit via andere statische analyses andersom heb gezien. Met andere woorden, hoe bepaal je welke cijfers hoe zwaar wegen in een eindbeoordeling?


Dit uiteindelijke gemiddelde cijfer heb ik overgenomen van Whoscored. Op hun site schrijven zij dat zij een uniek statistisch algoritme hebben waarin meer dan 200 statistieken zijn meegenomen en worden afgewogen aan de invloed die het heeft in de wedstrijd. Alle belangrijke statistieken worden daarbij in acht genomen aan de hand van de relatie van de uitkomst van de situatie en de plek op het veld. (zie http://www.whoscored.com/Explanations voor meer informatie als het nodig is)
Zwart Schoeisel
Selectiespeler
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 26-03-2015 15:37

Re: Statistieken

Berichtdoor fuotbalgek » 10-06-2015 10:03

Bedankt voor je antwoord. Ik ben zeer geïnteresseerd in statistieken, maar je hebt altijd de vraag hoe iets te interpreteren. Wanneer ik zie dat de volgorde in deze statistische analyse weer anders is dan in een andere analyse dan blijkt dat alleen cijfers niets zegt. Zie jij in die zin het cijfer van whoscored als goede totaalbeoordeling of heb je zelf een andere interpretatie van alle cijfers die je daarvoor op een rijtje zet?
fuotbalgek
Superster
 
Berichten: 3639
Geregistreerd op: 13-05-2013 15:35

Re: Statistieken

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 10-06-2015 10:32

fuotbalgek schreef:Bedankt voor je antwoord. Ik ben zeer geïnteresseerd in statistieken, maar je hebt altijd de vraag hoe iets te interpreteren. Wanneer ik zie dat de volgorde in deze statistische analyse weer anders is dan in een andere analyse dan blijkt dat alleen cijfers niets zegt. Zie jij in die zin het cijfer van whoscored als goede totaalbeoordeling of heb je zelf een andere interpretatie van alle cijfers die je daarvoor op een rijtje zet?


Leuk om te horen, dat ben ik namelijk ook zeer zeker! Dat ben ik ook zeker met je eens, een keeper in de onderste regionen kan vaak ook meer reddingen verrichten dan een keeper van een topclub. Daar moet je altijd rekening mee houden, dit kan overigens mijn inziens op meerdere manieren. Ik denk niet dat de cijfers niets zeggen maar het is waar je de nadruk oplegt. Ik heb nu zelf eerst alleen alles op een rijtje gezet (kostte al redelijk wat tijd) zal binnenkort eens kijken naar een analyse. Maar daarbij is ook belangrijk wat je verwacht en eist van bijvoorbeeld de Roon en van den Berg, wat vind ik of jij of wie dan ook belangrijk voor een controlerende middenvelder en wat voor een aanvallende middenvelder. Zijn vind ik interessante vraagstukken.
Voor nu heb ik aangenomen dan Whoscored, een gerenommeerde site, hier goed invulling aan heeft gegeven, maar ken de ins en outs ook niet.
Zwart Schoeisel
Selectiespeler
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 26-03-2015 15:37

Re: Statistieken

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 01-07-2015 09:09

Nu voor mij de tentamens er bijna op zitten wil ik het afgelopen seizoen en de cijfers graag nog analyseren! Ik ben daarbij wel benieuwd naar wat jullie belangrijk vinden voor bijvoorbeeld:
- keepers
- backs
- centrale verdedigers
- controlerende middenvelders
- aanvallende middenvelders
- vleugelspelers
- en spitsen
Alle input is welkom, dan kan ik op de naar voren gekomen punten spelers analyseren! Daarnaast ben ik dan ook nog wel benieuwd of jullie een aantal van onze spelers graag gespiegeld zien aan andere (eredivisie) spelers, zo ja wie met wie dan bijvoorbeeld?
Input zou fijn zijn en wordt gewaardeerd!
Zwart Schoeisel
Selectiespeler
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 26-03-2015 15:37

Re: Statistieken

Berichtdoor ---E--- » 01-07-2015 10:16

Heb je niks beters te doen met dit mooie weer ;)
---E---
Basisspeler
 
Berichten: 733
Geregistreerd op: 01-03-2008 23:43

Re: Statistieken

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 21-09-2015 22:46

Na 6 competitiewedstrijden en een hoop (terechte) negativiteit verder leek het mij wel leuk om de club eens te vergelijken met het vorige seizoen en andere teams in onze competitie. Ben benieuwd naar jullie reacties!
Wellicht leuk leesvoer in de bus naar Breda als je niet zo'n leuke buurman of buurvrouw hebt :P :P

Is Heerenveen dit seizoen nu echt slechter bezig dan vorig jaar in de competitie?
- Heerenveen geeft meer passes vooruit dit jaar (272 per wedstrijd tegen over 243 vorig jaar). Alleen het aantal passes achteruit neemt met meer af (177 nu tegenover 130 een jaar geleden). Wel een stijging dus van 77 passes per wedstrijd, daar tegenover staat wel een verslechtering van het percentage voorwaartse passes van 65,0% naar 60,3%. Daarbij is het passingspercentage dat goed aankomt wel tot nu toe aanzienlijk verbeterd van 76% naar 83%. Overigens zijn de passes nog wel gemiddeld even lang, nu maar 18cm korter dan vorig jaar. Groningen 63,7%, Heracles 69,4 en Ajax 63,2%.

- Waar afgelopen week nog het feit werd aangestipt door Pele van Anholt dat er erg weinig gecreerd werd door de aanval is in ieder geval niet terug te zien in de statistieken van het hele jaar. Zo wordt er dit jaar 'maar' een halve kans per wedstrijd minder gecreerd door SC Heerenveen, namelijk 9,17 per wedstrijd. Wel wordt er ook minder gescoord per wedstrijd namelijk 1,17 x per wedstrijd waar dat vorig jaar net meer dan 1,5x per wedstrijd was (inclusief Play-Offs). Eerst was dus 15,5% van de kansen een doelpunt, dit jaar is dat slechts 12,8%. Bij Groningen bijvoorbeeld ligt dit percentage lager (12,4%) zij creëren echter wel bijna 1,5 kans per wedstrijd extra. Heracles scoort 21,7% van de kansen en creëert er 2 en een kwart meer dan Heerenveen. Voor Ajax ligt dat zelfs op 23,2% zij creëerden evenveel kansen als Heracles tot nu toe.

- Wat daarbij opvalt is dat Heerenveen veel meer van buiten het strafschop is gaan schieten, zo is dit seizoen 57,4% van de schoten buiten de zestien ten opzichte van 40,5% vorig seizoen. Bij Groningen is dat nu zelfs nog maar 38,8%, Heracles 49,4% en bij Ajax 40,8%. Bij Heracles is ook een hoog percentage te zien maar zij scoren dan ook 7 keer van buiten de zestien, Heerenveen 2 keer, Ajax al 5 keer en Groningen slechts 1 maal.

- In verdedigend opzicht zijn er wel percentueel iets meer tackles gewonnen 46,2% tegenover 44,3% vorig jaar. Toch nam tot nu toe het aantal tegendoelpunten tegen toe van 1,28 naar 1,5 per duel. Het percentage gewonnen (persoonlijke)duels is per wedstrijd gelijk gebleven en ligt met 48,3% boven Groningen (43,2%) en Heracles (45,9%) maar Ajax doet het hier nog wel beter met 51,2%. Ook maken ze minder overtredingen en worden er minder overtredingen begaan op Heerenveen spelers.
- Om bij de defensie te blijven blokt de huidige defensie meer en zelfs fors meer dan vorig jaar of dit seizoen Groningen, Heracles en Ajax met minimaal 1,5 blok per wedstrijd meer. Wel worden er minder onderscheppingen gedaan dan vorig jaar, maar ook dan Ajax en Groningen, wel meer dan Heracles. Ook het aantal wegwerkingen is verminderd, maar daar moet het alleen Heracles voor zich dulden in het inmiddels wel bekend rijtje. Daarnaast hebben persoonlijke fouten al tot 2 tegendoelpunten geleidt bij Heerenveen waar dat bij de andere 3 clubs 0x is!!

- De laatste pion in het spel is natuurlijk de keeper, zo verricht Mulder ongeveer evenveel reddingen per wedstrijd als Nordfeldt (2,50 om 2,54 vorig jaar). Dat is overigens een stuk meer dan Ajax met maar 0,5 per wedstrijd en Groningen en Heracles met 1,5. Wel heeft Mulder minder reddingen per goal dan Nordfeldt (1,98) en op dit moment Castro (1,8; Heracles Almelo). Cillissen en Padt (1,5 beide) scoren wel wat lager dan Mulder (1,67). Niet alles is minder onder Mulder uiteraard, zo zijn zijn voortzettingen accurater dan die van Nordfeldt (70% om 61%) en daarmee scoort hij opnieuw ook beter dan Cillissen (67%) en Padt met (61%) alleen moet hij opnieuw Castro voor zich dulden met 71%. Daarnaast is opvallend dat de voortzettingen van Mulder gemiddeld veel korter qua afstand zijn dan de andere keepers en ook dan die van Nordfeldt.


Spelers:
- Sam Larsson is toch een man waar veel van verwacht werd maar hij krijgt steeds meer kritiek over zich heen, is dit ook terecht?
Hij moet zich meer laten gelden en meer betrokken raken bij doelpunten, ondanks dat Heerenveen ook minder scoort. Hij creëerde dit jaar tot nu toe 0,2 kans minder per wedstrijd of wel een daling van 10% maar ging wel bijna 30% meer schieten. Zo creëren Tannane (Heracles Almelo) en Linssen (FC Groningen) op dit moment meer kansen per wedstrijd en schieten zij daarnaast ook nog meer zelf, Narsingh (PSV) daarentegen creëert evenveel kansen en schiet zelfs minder op doel. Toch scoort Narsingh een keer vaker dan Larsson en geeft hij 2 assists meer. Ook Linssen geeft meer goals en assists net als Tannane. Wel is goed te zien dat Heerenveen meer is gaan passen, zo ook Larsson: hij geeft nu 21 passes voor uit en 21 passes achteruit per wedstrijd tegenover 15 en 19 vorig seizoen. Waar zijn 'concurrenten' slechts maximaal 10 passes achteruit geven (Narsingh) maar ook maar slechts maximaal 14 passes vooruit (Linssen). Een andere trend is ook bij Larsson te zien, het vaker van buiten de zestien schieten zo is nu 67,3% van zijn schoten buiten de zestien waar dit eerst slechts 52,6% was. Bij Linssen is dit slechts 40% en bij Narsingh slechts 18% bij Tannane licht dit echter wel aan de hoge kant op 62,5%. Overigens is Samba Sam wel iets sterker geworden in de duels en laat hij met zijn 65% Linssen en Tannane met 38% ver achter zich, alleen Narsingh scoort dan wel iets beter met 66%.

Ik zal later deze week eventueel nog meer plaatsen en wellicht een samenvatting/conclusie/visie plaatsen (als daar behoefte aan is)! Ik hoop dat iemand het einde heeft gehaald haha!
Zwart Schoeisel
Selectiespeler
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 26-03-2015 15:37

Re: Statistieken

Berichtdoor Eric » 22-09-2015 12:11

Leuk! Ik concludeer uit je stuk dat het probleem dus echt bij de spits ligt dit seizoen. Ook het grote aantal afstandsschoten is hieruit wellicht te verklaren (spelers hebben geen aanspeelpunt voorin?). Uth kon voetballend toch wat meer dan de twee harken die we nu hebben.
Avatar gebruiker
Eric
Superster
 
Berichten: 3079
Geregistreerd op: 08-12-2002 12:00
Woonplaats: Rotterdam

Re: Statistieken

Berichtdoor Grimo » 25-09-2015 09:41

Leuk stuk. Meten is weten!
Grimo
Superster
 
Berichten: 4922
Geregistreerd op: 07-10-2010 08:52

Re: Statistieken

Berichtdoor Zwart Schoeisel » 21-12-2015 21:41

Een kleine vergelijking tussen Sam Larsson en Luciano Slagveer in de eerste seizoenshelft! Suggesties voor andere vergelijking van welke spelers dan ook zijn welkom.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
Zwart Schoeisel
Selectiespeler
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 26-03-2015 15:37

Re: Statistieken

Berichtdoor Wizard » 23-12-2015 09:32

Verbazingwekkend is het aantal voorzetten en het aantal geslaagde voorzetten. Beide bevestigen wat we reeds dachten.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Re: Statistieken

Berichtdoor Appie_M » 23-12-2015 15:25

Wizard schreef:Verbazingwekkend is het aantal voorzetten en het aantal geslaagde voorzetten. Beide bevestigen wat we reeds dachten.


Het ergste is nog wel dat dat al jarenlang zo is. Het meest schokkende zijn nog wel de corners, die je bij ons gerust abominabel en meelijwekkend mag noemen. Als wij een corner krijgen weet je van te voren al dat het niks gaat worden. De laatste keer dat wij uit een corner gescoord hebben was in de thuiswedstrijd tegen Groningen vorig seizoen, bijna een jaar geleden. En dit is al jarenlang zo. Zou men dit nou werkelijk niet zien? Of wil men het niet zien?
Wij zijn Fries, wij zijn één, wij zijn sc Heerenveen!
Avatar gebruiker
Appie_M
Superster
 
Berichten: 2679
Geregistreerd op: 22-05-2012 14:11
Woonplaats: Goutum-Noord

Re: Statistieken

Berichtdoor Jazz » 23-12-2015 20:20

Appie_M schreef: Het ergste is nog wel dat dat al jarenlang zo is. Het meest schokkende zijn nog wel de corners, die je bij ons gerust abominabel en meelijwekkend mag noemen. Als wij een corner krijgen weet je van te voren al dat het niks gaat worden. De laatste keer dat wij uit een corner gescoord hebben was in de thuiswedstrijd tegen Groningen vorig seizoen, bijna een jaar geleden. En dit is al jarenlang zo. Zou men dit nou werkelijk niet zien? Of wil men het niet zien?


Ze trainen daar gewoon niet op, dat is wel duidelijk.
Heerenveen fan in Leiden
Jazz
Beheerder
 
Berichten: 2474
Geregistreerd op: 11-05-2015 15:56
Woonplaats: Leiden

Re: Statistieken

Berichtdoor Wubwub » 26-12-2015 12:35

Wizard schreef:Verbazingwekkend is het aantal voorzetten en het aantal geslaagde voorzetten. Beide bevestigen wat we reeds dachten.


Het aantal geslaagde voorzetten is zo gek nog niet hoor. Kijk bijvoorbeeld naar Duplan (meeste assists, 50 voorzetten 25%), Kuyt (55 / 20%), Ziyech (49 / 14%), El Ghazi (35 / 20%) of Perreiro (19 / 16%). Slagveer valt met 43 voorzetten niet vreselijk uit de toon, Larsson misschien wel maar van hem mag je het minder verwachten met zijn rechterbeen op links.
Wubwub
Bankzitter
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 04-04-2011 22:09

Re: Statistieken

Berichtdoor Wubwub » 26-12-2015 13:28

Appie_M schreef:De laatste keer dat wij uit een corner gescoord hebben was in de thuiswedstrijd tegen Groningen vorig seizoen, bijna een jaar geleden.


Euh, de laatste keer dat we uit een corner scoorden was tegen Excelsior, twee weken geleden.
Wubwub
Bankzitter
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 04-04-2011 22:09

Re: Statistieken

Berichtdoor Wizard » 28-12-2015 10:46

Wubwub schreef:Het aantal geslaagde voorzetten is zo gek nog niet hoor.

Dat ben ik dus met je oneens. Spelers als Ziyech, Kuyt en Perreiro hebben veel meer elementen in hun spel dan Slagveer, die het hoofdzakelijk van voorzetten en sporadisch een goal moet hebben. Spelers als Ziyech (vnl. '10' dus geen goede graadmeter) en Perreiro + Kuyt, welke beide zoveel meer completer zijn en dus ook meer in het positiespel worden betrokken, dubbele dekking krijgen, vaker bij gevaarlijke aanvallen, etc. Er ontstaat dreiging bij hen met dubbele dekking.
Slagveer moet het puur van de versnelling en de voorzet hebben in balbezit. En, af en toe in de omschakeling z'n goaltjes meepikken. Daarom zie ik het aantal voorzetten van hem liever een stuk hoger, maar ook het % succesvolle voorzettten. Duplan z'n assistgehalte en % succesvolle voorzetten zijn niet voor niks veel hoger.
Aan de andere kant kan je de 'schuld' ook bij de teamgenoten leggen. Is Slagveer z'n voorzet dan niet goed genoeg of lopen onze mensen niet goed genoeg vrij? Ik denk dat het een wisselwerking is. Vnl. ook omdat onze middenvelders en aanvallers te statisch zijn in het positiespel.
Wizard
Beheerder
 
Berichten: 5036
Geregistreerd op: 28-07-2009 12:55

Statistieken debutanten

Berichtdoor dirkj » 17-07-2017 12:09

voortzetting uit "aanvallers" topic; zie aanleiding daar

Naar aanleiding van de voorgaande discussie heb ik de eerdere lijst van debutanten uitgebreid, terug t/m Verbeek.
Toelichting van de werkwijze staat in het document zelf, net als de getallen.

De conclusiepunten hieronder zijn puur gebasseerd op de getallen (dus geen verzachtende omstandigheden) maar toch denk ik dat er wel een paar grappige inzichten inzitten. Ik heb in het document wel wat slagen om de arm opgenomen, maar misschien is het leuker om die discussie hier te voeren. In elk geval lijkt het laatste punt eigenlijk best goed nieuws.

• In absolute zin heeft Sollied de meeste jeugdspelers laten debuteren (gemiddeld 6 per seizoen) gevolgd door Van Basten (gemiddeld 3.5 per seizoen).
• Sollied haalt ook het hoogst totaal aantal debutanten (gemiddeld 15 per seizoen), gevolgd door Verbeek (gemiddeld 10 per seizoen).
• Streppel, Jans en Sollied halen hoge rendementen met spelers aangetrokken voor de basis, en de laagste rendementen met jeugdspelers.
• Het rendement van de jeugdspelers is het hoogst onder Van Basten.
• Onder Lodeweges en van Basten is het rendement van de jeugdspelers hoger dan dat van de aangetrokken basisspelers.
• Het gemiddelde totale rendement is betrekkelijk constant tussen de verschillende trainers (67±5)%. Dit suggereert dat het model van aantrekken/opleiden van debutanten + doorverkoop houdbaar is - de nieuwe spelers komen genoeg aan spelen toe om zich te bewijzen op het hoogste Nederlandse nivo.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
dirkj
Selectiespeler
 
Berichten: 260
Geregistreerd op: 07-01-2007 21:50


Keer terug naar Transfers & geruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten