Marco van Basten

> voor iedereen die nu elders voetbalt

Moderators: Beheerders, Fanmasters

Re: Marco van Basten

Berichtdoor john2p » 07-05-2014 13:55

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=213752

Geweldig stukje zelf analyse en zelfkritiek. VBasten weer heel eerlijk over zijn eigen capaciteiten.
john2p
Superster

Berichtdoor Knipecity » 07-05-2014 14:28

john2p schreef:http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=213752

Geweldig stukje zelf analyse en zelfkritiek. VBasten weer heel eerlijk over zijn eigen capaciteiten.

Van Basten is kritischer op zichzelf dan de meeste mensen hier 8)

Ik ben uiteindelijk,mede door de laatste serie van 4 winstpartijen wel redelijk content met het resultaat van dit seizoen.

Ik bewonder daarbij vooral de durf van Van Basten om veel jeugd de kans te geven, al dan niet soms gedwongen door de omstandigheden.
Waar ik moeite mee had was vooral zijn in mijn ogen verdedigende voorkeur op het middenveld. En waar we in de 1e seizoenshelft nog discussie hadden over 1 of 2 creatieve middenvelders (Eikrem, Ziyech), stond aan het eind van het seizoen zelfs de enige creatieveling er niet meer in.
Maar goed, wel was er toen eindelijk de controle waar Marco eigenlijk 2 jaar om heeft gezocht en de resultaten waren gewoon goed en dan heb je gelijk.

Succes in Alkmaar, zolang je maar onder ons blijft 8)
Knipecity
Superster

Berichtdoor Superfries1996 » 07-05-2014 16:54

Marco van Basten lijkt tijdens de aankomende play-offs zijn eigen glazen in te gooien als hij met sc Heerenveen voor Europees voetbal gaat. Want dat zou betekenen dat hij zijn nieuwe club AZ uit de Europa League houdt. De twee komen elkaar in de eerste ronde tegen, pikant onderonsje dus.

Een beetje vreemd, noemde Van Basten de situatie nadat bekend werd dat hij het moet opnemen tegen zijn nieuwe werkgever. Maar hij heeft nog een contract tot 30 juni in Heerenveen. En zijn werk belooft hij daar goed af te maken.

Maar laten we niet vergeten wat Marco van Basten al bereikt heeft in Heerenveen. Toen hij kwam, vertrokken Dost, Sibon, Narsingh en Assaidi. En zoals het een voormalig topspits betaamt, leidde hij zelf hun opvolgers op. En iedereen wil jongens als Finnbogason, Ziyech en Basacikoglu nu hebben.

Na Feyenoord had Heerenveen dit seizoen samen met Twente de productiefste aanval van de Eredivisie. En dat is mede te danken aan de twee competitiewedstrijden tegen AZ. Thuis werd met 4-2 gewonnen, uit zelfs met 5-1.

Toch bewaren de Friezen niet louter goede herinneringen aan de Alkmaarders, want in een bloedstollend duel knikkerde AZ de Friezen uit de beker. Na de verlengingen stond het 2-2 en werd Esteban de held in de strafschoppenserie.

Zowel als voetballer als speler heeft Van Basten wel wat met zijn collega Advocaat. Van Basten speelde onder hem immers zijn laatste interland voor Oranje, in oktober 1992. Van Basten volgde Advocaat in 2004 op als bondscoach. En nu treedt hij in de voetsporen van De Kleine Generaal bij AZ.

De Alkmaarders lopen na een lang seizoen op hun tandvlees en missen onder andere Johannsson, Poulsen en Beerens. Ze wachten al acht officiële duels op een zege en lijken te snakken naar een welverdiende vakantie.

Advocaat heeft nog achttien fitte spelers over, na een lang seizoen waarin AZ ook de kwartfinale haalde van de Europa League en de halve finale van de beker. Volgens de scheidend trainer is dat genoeg om het Heerenveen moeilijk te maken. En dan met name Marco van Basten.
nou nou
Superfries1996
Superster

Berichtdoor john2p » 07-05-2014 17:27

[quote="Knipecity
Ik ben uiteindelijk,mede door de laatste serie van 4 winstpartijen wel redelijk content met het resultaat van dit seizoen.

Ik bewonder daarbij vooral de durf van Van Basten om veel jeugd de kans te geven, al dan niet soms gedwongen door de omstandigheden.
Waar ik moeite mee had was vooral zijn in mijn ogen verdedigende voorkeur op het middenveld. En waar we in de 1e seizoenshelft nog discussie hadden over 1 of 2 creatieve middenvelders (Eikrem, Ziyech), stond aan het eind van het seizoen zelfs de enige creatieveling er niet meer in.
Maar goed, wel was er toen eindelijk de controle waar Marco eigenlijk 2 jaar om heeft gezocht en de resultaten waren gewoon goed en dan heb je gelijk.

Succes in Alkmaar, zolang je maar onder ons blijft 8)[/quote]

Zo is het knipe enne zullen we gokken op 1 SCH en 2 AZ? ;)
john2p
Superster

Berichtdoor Duo Maxwell » 07-05-2014 21:34

MVB had Van den Berg gewoon meteen moeten wisselen. Dat eeuwen lange gewacht heeft de concentratie van de spelers geen goeds gedaan.
Duo Maxwell
Basisspeler

Berichtdoor Superfries1996 » 07-05-2014 22:51

Ik doe het dan maar; vreemd dat we nagenoeg juist in déze, cruciale, wedstrijd om Europees voetbal tegen de toekomstig werkgever van van Basten onze meest dramatische, inzetloze, kansloze wedstrijd van het seizoen spelen.
nou nou
Superfries1996
Superster

Berichtdoor Sumzor » 07-05-2014 22:54

rare beslissingen van mvb vandaag...
Sumzor
Selectiespeler

Berichtdoor Feanfan 1 » 07-05-2014 22:57

Allemaal onzin, Van Basten wil gewoon winnen en Europees voetbal halen. Ook voor Van Basten heeft dat voordelen
- Heeft langer vakantie als AZ geen Europees voetbal haalt
- Als Advocaat geen Europees voetbal haalt, kan Van Basten het moeilijk slechter doen

Alleen de wissel Slagveer, en geen VLP snap ik niet
Feanfan 1
Superster

Berichtdoor dirk3 » 07-05-2014 23:19

Hoe is het toch mogelijk dat Van Basten niet na vijf minuten de boel omzet. Je schuift Marzo door naar het middenveld, Van Anholt links naar het midden (loper op Berghuis). Dan heeft iedereen op het middenveld een man en maak je koppeltjes.
Achterin Van Aken en Kum in de mandekking en Kruiswijk erachter voor de rugdekking. Moeilijker is het niet.

Nu is het middenveld de hele wedstrijd overlopen en hadden Kum en Kruiswijk regelmatig beiden een man en moesten ze ook nog anticiperen op de doorkomende man. Kansloos!
dirk3
Wereldspeler

Berichtdoor Wizard » 08-05-2014 00:18

Je zou bijna denken dat 't omgekocht is...zo slap heb ik SCH in geen weken / maanden gezien...
Wizard
Beheerder

Berichtdoor Stiffie » 08-05-2014 00:18

Van Basten tactisch onbenul, punt.
Born to party, forced to work
Stiffie
Superster

Berichtdoor Superfries1994 » 08-05-2014 00:30

Wizard schreef:Je zou bijna denken dat 't omgekocht is...zo slap heb ik SCH in geen weken / maanden gezien...

Is ook mijn gedachte.. Zo slap, totaal geen inzet, hopeloze afstandsschoten en dan nog dat eindeloze getik tussen Kum, Kruiswijk en Van Aken op z'n elf en dertigste..
Superfries1994
Superster

Berichtdoor Wim de Bok » 08-05-2014 01:17

Vanavond de wedstrijd bezocht maar AZ was ook fysiek erg sterk en daar zat kracht over. Kon wel denken, waarom begint Zyech niet. Het was ook rommelig met van de Berg (dacht ik)een tijd eruit in de eerste helft. Finbogasson eruit. Het was niet de avond van Heerenveen en dan ook nog Makelie. Het was een mooie wedstrijd om te zien.
Wim de Bok
Bankzitter

Berichtdoor Knipecity » 08-05-2014 07:55

Duo Maxwell schreef:MVB had Van den Berg gewoon meteen moeten wisselen. Dat eeuwen lange gewacht heeft de concentratie van de spelers geen goeds gedaan.

Dat weet je toch niet vooraf? Trainers wachten altijd tot een speler aangeeft niet meer te kunnen in dit soort gevallen.

Van Basten moet vooraf Ziyech opstellen ipv vd Berg, dat roep ik al weken maar ja we wonnen dus was het goed volgens velen hier.....
Knipecity
Superster

Berichtdoor Stiffie » 08-05-2014 08:16

10 minuten wachten in een belangrijke wedstrijd? Gewoon na een aantal minuten wisselen. Dit was absurd.
Born to party, forced to work
Stiffie
Superster

Berichtdoor Eric » 08-05-2014 09:03

Dit is dan meer een blunder van de medische staf toch? Vaak zie je bij dit soort hoofdwonden dat spelers binnen 3 minuten weer op het veld staan met een mooie tulband. De wond van Joey leek te zijn dicht gelijmd en bloedde nog steeds toen hij het veld op kwam. De medische staf moet kunnen bepalen of het snel kan worden opgelost of dat ze er langer mee bezig zijn. Je zag duidelijk dat MvB hier geïrriteerd over was.
Eric
Superster

Berichtdoor Grimo » 08-05-2014 11:29

Eric schreef:Dit is dan meer een blunder van de medische staf toch? Vaak zie je bij dit soort hoofdwonden dat spelers binnen 3 minuten weer op het veld staan met een mooie tulband. De wond van Joey leek te zijn dicht gelijmd en bloedde nog steeds toen hij het veld op kwam. De medische staf moet kunnen bepalen of het snel kan worden opgelost of dat ze er langer mee bezig zijn. Je zag duidelijk dat MvB hier geïrriteerd over was.

Het was de clubarts van AZ die hier alle tijd voor nam.En gelijk had ie. Amateuristisch dat SC Heerenveen niet eens een eigen clubarts meeneemt naar uitwedstrijden.
Grimo
Superster

Berichtdoor Superfries88' » 08-05-2014 11:30

Roelof de Vries op Twitter:

@yvdbusken Volgens Van Dijk is er in de Eredivisie de afspraak dat clubs gebruik maken van de arts van de thuisploeg.
Superfries88'
Superster

Berichtdoor Grimo » 08-05-2014 11:31

Knipecity schreef:Van Basten moet vooraf Ziyech opstellen ipv vd Berg, dat roep ik al weken maar ja we wonnen dus was het goed volgens velen hier.....

En nu je gelijk halen bij het eerste verlies na een hele serie winstpartijen? :roll:
Grimo
Superster

Berichtdoor Grimo » 08-05-2014 11:33

Het blijft amateuristisch. Ik geloof niet dat clubs als Twente, Ajax, PSV en Feyenoord hun clubarts thuis laten.
Grimo
Superster

Berichtdoor Chilion » 08-05-2014 13:06

Gaan we nog afscheid nemen van MvB? Een groot spandoek met, "Bedankt Pannekoek!" ?

Lijkt me gezellig! :)
Chilion
Bankzitter

Berichtdoor Jacob » 08-05-2014 13:38

Ondanks dat er wellicht qua posities wel wat veranderd kon worden, waar uiteraard MvB verantwoordelijk voor is, kan hij er mijn inziens toch ook weinig aan doen, hoe slecht sommige spelers stonden te voetballen. Juist de basis dingetjes die de laatste weken erg goed naar voren kwamen, zoals rust aan de bal, was vandaag compleet weg. Van Aken was gewoon slecht, Kruiswijk was een beetje paniekerig en wist niet wat ie met de bal moest, Slagveer én Ziyech stonden voor zichzelf te voetballen, vd Berg die zichzelf een beetje overschatte door voor eigen kansen te gaan... is dit dan allemaal aan van Basten te wijten?
Jacob
Bankzitter

Berichtdoor fuotbalgek » 08-05-2014 15:41

In principe deed MvB niks anders dan de afgelopen weken. Je ziet echter dat het begin al moeilijk is en we terug moeten lopen omdat we met 10 man staan. Daarna is het van vooruit druk zetten - waarmee ze de wedstrijd wel degelijk wilden beginnen - niet echt meer gekomen. Tel er dan bij op dat Kruiswijk en van Aken een behoorlijke off day hadden, en dat de rest individueel ook niet de beste wedstrijd van het seizoen speelde en dit kan je gebeuren uit bij AZ.

Ik geloof niet dat MvB enige andere instructie heeft gegeven dan de afgelopen wedstrijden en het resultaat lijkt meer een samenloop van omstandigheden. Wanneer het dan allemaal even tegen zit kun je er zo 3-0 af gaan, net zoals je daar in de competitie zomaar 1-5 wint. Zuur? Zeker! Natuurlijk wil je graag Europees, maar misschien is het met veel vertrekkende spelers en een nieuwe trainer wel goed dat er ook veel tijd is voor trainingsuren.

Maar om nu naar MvB te wijzen is natuurlijk veel te kort door de bocht en totaal niet de indruk die ik van hem heb als persoon.
fuotbalgek
Superster

Berichtdoor Bubbe » 08-05-2014 16:28

Wat overblijft zijn toch een paar opmerkelijke momenten. Waarom Slagveer en geen VLP? Waarom geen actie ondernemen na de snelle (en snel oplopende) achterstand? Waarom geen risico's nemen? Hoogste prioriteit leek te liggen bij het voorkomen van de 4-0 ipv het maken van de 3-1. Onder het mom van liever 4-1 dan 3-0, zou ik liever hebben gezien dat Van Basten gedurende de tweede helft risico's had genomen.
Bubbe
Beheerder

Berichtdoor Calimero » 08-05-2014 19:47

Nee, van Basten is geen coach van integriteit. Hij kiest gewoon voor eigen belang: met AZ Europees voetbal halen. En ik geef hem geen ongelijk.
Calimero
Superster

Berichtdoor Superfries1994 » 09-05-2014 01:27

Calimero schreef:Nee, van Basten is geen coach van integriteit. Hij kiest gewoon voor eigen belang: met AZ Europees voetbal halen. En ik geef hem geen ongelijk.

Denk je dat of weet je dat? Ik denk dat Van Basten gewoon wel voor het hoogst haalbare op dit moment met Heerenveen gaat.
Superfries1994
Superster

Berichtdoor Bubbe » 09-05-2014 06:08

Voorlopig heeft hij iig de schijn tegen.
Bubbe
Beheerder

Berichtdoor Gekko » 09-05-2014 10:07

De jongens hebben meer verzaakt dan Marco tegen AZ. Al moet ene ploeg weten wat te doen als er een tegenstander is met een man meer op het middenveld: wie schuift dan door, waar vang je ze op enz. Dat is echter Marco's makke. Die afspraken zijn er in twee jaar tijd nooit goed doorgekomen.
Gekko
Superster

Berichtdoor Grimo » 09-05-2014 12:21

Calimero schreef:Nee, van Basten is geen coach van integriteit. Hij kiest gewoon voor eigen belang: met AZ Europees voetbal halen. En ik geef hem geen ongelijk.

Wat een onzin.
Grimo
Superster

Berichtdoor Frisian Viking » 09-05-2014 12:47

Van Basten is geen goede trainer, maar we gaan toch niet serieus beweren dat het de schuld van Van Basten is dat we verloren hebben op de manier zoals het gegaan is? Mensen die dat beweren hebben zelf nog nooit aan sport gedaan, op wat voor niveau dan ook.
In de naam van de vader
Van de zoon
Van de Heilige Geest

Abe
Frisian Viking
Superster

VorigeVolgende

Keer terug naar Oud-spelers